Omenamehun home

Harmittaa

Muutamaan viime syksyn omenamehupulloon mehun pinnalle on ilmestynyt pikkuinen homesaareke. Onko koko pullo menetetty vai voiko jollain konstilla mehun vielä pelastaa jos makuvirhettä ei ole.

12

9929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiekkakku

Vaikka maussa tai hajussa huomaa mitään eroo älä käytä. Homeitiöitä voi olla muuallakin pullossa. vaikka ne eivät olekkaan alkaneet kasvaa

• NainenVantaa

Tuttavarouva on käynyt hygieniakurssin ja kertoi, että mehut voi vielä käyttää, kunhan poistaa homeen. Sattui mainitsemaan myös juuston, jota taas EI pidä käyttää, kun siihen on ilmestynyt hometta. Muista tuotteista ei ollut puhetta.

• ??!

TOISIN PÄIN! Älä missään nimessä mene juomaan pilaantunutta omenamehua! Varsinkin omenamehun kohdalla kyseessä saattaa olla kuoleman vaara... Juustoa taas voi syödä huoletta kunhan leikkaa homepalat pois.

• sadfsdfd

....Tai sitten sinä muistat väärin, sillä juustoa voi syödä jos siinä on ollut hometta, kunhan leikkaa homehtuneen kohdan pois. Yleensä jo juuston kypsytysvaiheessa niihin ilmestyy jonkin verran hometta, jonka jälkeen ne palotellaan, leikataan homeet pois ja pakataan kauppoja varten.

• NainenVantaa
        sadfsdfd kirjoitti:

....Tai sitten sinä muistat väärin, sillä juustoa voi syödä jos siinä on ollut hometta, kunhan leikkaa homehtuneen kohdan pois. Yleensä jo juuston kypsytysvaiheessa niihin ilmestyy jonkin verran hometta, jonka jälkeen ne palotellaan, leikataan homeet pois ja pakataan kauppoja varten.

Täytyy myöntää, että me keskustelimme hänen omatekoisista marjamehuistaan. Ehkä tuo omenamehu on eri asia.

Hieman perustellumpaa vakuutusta kaipaisin, ennen kuin uskon, että tuttavarouvani on väärässä.

• rotissööri

poistetaan home varovasti haarukalla tai kaatamalla mehu siivilän läpi ja sen jälkeen pastöroidaan keittämällä ja voi jälleen pullotta, mutta katso, että pullo on huolellisesti pesty ja käsitelty isossa kattilassa keittämällä, että ei jälleen saa hometartuntaa. Minä olen näin muutamia kertoja tehnyt, eikä ole ollut mitään haittavaikutuksia. Muista myös, että antibiootit tehdään juuri homeesta. Homesieniä on monenlaatuisia, on myrkyllisiä ja terveellisiä ja on mahdotonta sanoa, mitä homekantaa mehusi edustavat; mutta pastöroitaessa ne kuolevat. Ja ainahan maistelemalla voi katsoa, onko juotavissa. Onhan esim. aurajuusto todella homeinen, eikä kukaan sitä jätä syömättä. Samoin camembert.

• .............................

Homemyrkyt eivät katoa keittamällä, vaikka itse home hengiltä lähteekin. Itse en kyllä menisi nautiskelemaan homeista mehua, mutta voihan sitä kokeilla jos uhkapelistä tykkää.

• ......................
        ............................. kirjoitti:

Homemyrkyt eivät katoa keittamällä, vaikka itse home hengiltä lähteekin. Itse en kyllä menisi nautiskelemaan homeista mehua, mutta voihan sitä kokeilla jos uhkapelistä tykkää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Patulin

Eli mehu ei luultavasti ole tappavaa, jos se home on erittänyt tuota patuliinia. Karsinogeeni (ja myös antibiootti) patuliini tosin on, eli se voi aiheuttaa syöpää. Ei voida varmuudella sanoa mikä home on kyseessä, niin ei voi sanoa mitä myrkkyä siinä mehussa mahdollisesti on ja kuinka myrkyllistä se mahdollisesti on.

• käyttää!

jos mehussa näkyy pinnalla hometta niin sitä on koko mehussa! pinnalla vaan on näkyvä osa, muualla mehussa on mikroskooppisen pieniä homeitiöitä jotka eivät vielä ole kasvattaneet itestään näkyvän suuria ns homelauttoja

• mehusi

tänä syksynä. Pakkaat minigrip-pusseihin ja pakkaseen. Kätevää, helppoa, eikä homehdu!

• kokki

Jos nestemäisiin tuotteisiin (mehut, hillot ym) tulee hometta niin myrkky leviää koko tuotteeseen ja sen takia sitä ei kyllä pidä käyttää.
      Mutta esim leivän tai juuston homeen voi leikata pois (kunnon siivu) ja loput voi käyttää.

• olen...

vaikka homepintaisia herukkamehuja joskus olen juonut. Ellei maku ollut itse mehussa oli täysin juomakelpoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      121
      2243
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      58
      2187
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1865
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      8
      1417
    5. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      80
      1408
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      94
      1377
    7. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1161
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1150
    9. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      62
      1133
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      69
      1000
    Aihe