Omenamehun home

Harmittaa

Muutamaan viime syksyn omenamehupulloon mehun pinnalle on ilmestynyt pikkuinen homesaareke. Onko koko pullo menetetty vai voiko jollain konstilla mehun vielä pelastaa jos makuvirhettä ei ole.

12

8460

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiekkakku

      Vaikka maussa tai hajussa huomaa mitään eroo älä käytä. Homeitiöitä voi olla muuallakin pullossa. vaikka ne eivät olekkaan alkaneet kasvaa

    • NainenVantaa

      Tuttavarouva on käynyt hygieniakurssin ja kertoi, että mehut voi vielä käyttää, kunhan poistaa homeen. Sattui mainitsemaan myös juuston, jota taas EI pidä käyttää, kun siihen on ilmestynyt hometta. Muista tuotteista ei ollut puhetta.

      • ??!

        TOISIN PÄIN! Älä missään nimessä mene juomaan pilaantunutta omenamehua! Varsinkin omenamehun kohdalla kyseessä saattaa olla kuoleman vaara... Juustoa taas voi syödä huoletta kunhan leikkaa homepalat pois.


      • sadfsdfd

        ....Tai sitten sinä muistat väärin, sillä juustoa voi syödä jos siinä on ollut hometta, kunhan leikkaa homehtuneen kohdan pois. Yleensä jo juuston kypsytysvaiheessa niihin ilmestyy jonkin verran hometta, jonka jälkeen ne palotellaan, leikataan homeet pois ja pakataan kauppoja varten.


      • NainenVantaa
        sadfsdfd kirjoitti:

        ....Tai sitten sinä muistat väärin, sillä juustoa voi syödä jos siinä on ollut hometta, kunhan leikkaa homehtuneen kohdan pois. Yleensä jo juuston kypsytysvaiheessa niihin ilmestyy jonkin verran hometta, jonka jälkeen ne palotellaan, leikataan homeet pois ja pakataan kauppoja varten.

        Täytyy myöntää, että me keskustelimme hänen omatekoisista marjamehuistaan. Ehkä tuo omenamehu on eri asia.

        Hieman perustellumpaa vakuutusta kaipaisin, ennen kuin uskon, että tuttavarouvani on väärässä.


    • rotissööri

      poistetaan home varovasti haarukalla tai kaatamalla mehu siivilän läpi ja sen jälkeen pastöroidaan keittämällä ja voi jälleen pullotta, mutta katso, että pullo on huolellisesti pesty ja käsitelty isossa kattilassa keittämällä, että ei jälleen saa hometartuntaa. Minä olen näin muutamia kertoja tehnyt, eikä ole ollut mitään haittavaikutuksia. Muista myös, että antibiootit tehdään juuri homeesta. Homesieniä on monenlaatuisia, on myrkyllisiä ja terveellisiä ja on mahdotonta sanoa, mitä homekantaa mehusi edustavat; mutta pastöroitaessa ne kuolevat. Ja ainahan maistelemalla voi katsoa, onko juotavissa. Onhan esim. aurajuusto todella homeinen, eikä kukaan sitä jätä syömättä. Samoin camembert.

      • .............................

        Homemyrkyt eivät katoa keittamällä, vaikka itse home hengiltä lähteekin. Itse en kyllä menisi nautiskelemaan homeista mehua, mutta voihan sitä kokeilla jos uhkapelistä tykkää.


      • ......................
        ............................. kirjoitti:

        Homemyrkyt eivät katoa keittamällä, vaikka itse home hengiltä lähteekin. Itse en kyllä menisi nautiskelemaan homeista mehua, mutta voihan sitä kokeilla jos uhkapelistä tykkää.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Patulin

        Eli mehu ei luultavasti ole tappavaa, jos se home on erittänyt tuota patuliinia. Karsinogeeni (ja myös antibiootti) patuliini tosin on, eli se voi aiheuttaa syöpää. Ei voida varmuudella sanoa mikä home on kyseessä, niin ei voi sanoa mitä myrkkyä siinä mehussa mahdollisesti on ja kuinka myrkyllistä se mahdollisesti on.


    • käyttää!

      jos mehussa näkyy pinnalla hometta niin sitä on koko mehussa! pinnalla vaan on näkyvä osa, muualla mehussa on mikroskooppisen pieniä homeitiöitä jotka eivät vielä ole kasvattaneet itestään näkyvän suuria ns homelauttoja

    • mehusi

      tänä syksynä. Pakkaat minigrip-pusseihin ja pakkaseen. Kätevää, helppoa, eikä homehdu!

    • kokki

      Jos nestemäisiin tuotteisiin (mehut, hillot ym) tulee hometta niin myrkky leviää koko tuotteeseen ja sen takia sitä ei kyllä pidä käyttää.
      Mutta esim leivän tai juuston homeen voi leikata pois (kunnon siivu) ja loput voi käyttää.

    • olen...

      vaikka homepintaisia herukkamehuja joskus olen juonut. Ellei maku ollut itse mehussa oli täysin juomakelpoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe