Paella

Manselainen

Moi kaikille!

Ostin paella -pannun ja nyt tarvitsisin vähän kokeneiden neuvoja.

En ole aiemmin valmistanut ko ruokaa, jonka leikkisästi sanotaan olevan Espanjan pyttipannua.

Onko siis teillä arvon asiantuntijat kokemuksia rengaspolttimella olevalla pannulla tehdystä paellasta. Olen tietenkin itse maistanut, mutta kaipaisin muutamia vinkkejä:

Mitä pitää ehdottomasti olla, mitä pitää varoa? Minkälaisia esivalmisteluja suositte (riisi)? Onko ruoka helppo palamaan pohjaan, vai jääkö herkästi kylmäsi reunoilta?
Mitenkäs chilin käyttö?
Mitä mausteita?
Onko öljyllä suurta merkitystä
Valmistusaika n.?

Käytössäni on "tavallinen" rengaspoltin, mutta voin kyllä hankkia isompi kehäisen, mikäli sitä suosittelette. Lisäksi pystyn yhdistämään laiteisiin ns. korkeapaineventtiilin, jolla pannun saa TODELLA kuumaksi nopeasti!

Espanjalainen keittiö on minulle melkoisen harmaata aluetta kokonaisuudessaan, joten kuuntelen mielelläni muitakin asiota, jotka "ovat tärkeitä", mm. viinit, tapakset ym.

Kiitos mielenkiinnosta!

8

3449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • El Matador

      En ehdi kaikkiin asioihin nyt puuttua, etenkään tuohon poltinpuoleen, kun en sitä tunne ollenkaan.

      Mutta itse paellasta:

      Kyllä öljyllä on merkitystä, käytä kernaasti hyvälaatuista espanjalaista oliiviöljyä, itse käytän extra vergineä.

      Paellassa pitäisi lihoina olla ainakin kanaa, possua sekä äyriäisiä. Itse käytän kanankoipia (jopa pelkkiä "nuijia"), porsaankaslerinsuikaleita/kuutioita, chorizo-makkaran kuutioita, jättikatkaravun sekä tavallisen katkaravun häntiä, muutama merirapu kokonaisina koristeena sekä pari kourallista sinisimpukoita kuorineen.

      Tärkeitä mausteita ovat aito sahrami ja valkosipuli. Paellan ei kuulu olla itsessään polttavan väkevää, joten jos haluaa käyttää chiliä, kannattaa chilirenkaat heittää mukaan ihan pari minuuttia ennen tarjoilua, jotta ne eivät väkevöitä koko sörsselia vaan toimivat ainoastaan potkua antavina "tulisina" sattumina syödessä.

      Vihanneksina käytän punaista paprikaa ja pakasteherneitä. Käytetäänhän sitten valmistuksen aikana myös tomaattia (murskanakin käy).

      Riisinvalinnan ratkaiskoon oma maku. Espanjalaiset käyttävät itse yleensä pyöreätä riisiä (avorio), mutta jos itse pitää enemmän "tavallisesta" pitkästä riisistä, onnistuu aivan yhtä hyvin silläkin.

      Tämä ei siis ole kokonainen resepti eikä teko-ohje. Googlaa jokin sopivalta ja luotettavalta tuntuva perusohje, ja sovella sitten ihan omien makumieltymyksiesi mukaan mitä lopultakin paellaasi laitat.

      Koristele sitruunalohkoilla.

      (PS. Jos jokin jäi epäselväksi, niin kysy, ja palaan ehtiessäni tarkentamaan.)

      • dardfafas

        paellaan ei kuulu mitään possua, se on alkuperäsen paellan suomalaistamista änkemällä joka ruokaan jotain punasta halpalihaa.. toi edellinen on aika kaukana perinteisestä paellasta.

        vinkki:

        pilko sipulit, paprikaa (tai muuten kasviksia mitä haluat laittaa/ohjeessasi on)
        kuullota öljyssä niin et sipulit on sopivan keltasia (tä paistamisaika on tärkee lopputuloksen kannalta)
        heitä sekaan viel pilkotut tomaatit ja katkaravut/kanat, kypsyttele, ja ihan paistumisen lopussa herneet/muut lyhyemmän valmistusajan omaavat kasvikset
        kun ne on sopivan paistuneita, kippaa riisi sekaan (tavallisesti ihan irtoriisiä, pitkä tai lyhytjyvästä, makuasia) ja rohkeen sopivasti vettä riisin valmistumiseen, riisin valmistuessa tulis välttää turhaa sekottamista

        vesi siis imeytetään riisiin ja taito piilee siinä et se otetaan viel hiukan raakana pois ja annetaan valmistuu hämmentyessään, muuten siitä tulee ylikypsää. ja veden ja riisin suhteen voi kattoo paketista ellei oo silmää.

        lopuks yleismaustaminen & maistaminen -> perinteiseen paellaan kuuluis helvetin kallista sahramia, jotain korvaavii tuotteita löytyy ja sitä pidetään tärkeenä paellalle, mut jollei sitä ikäväksi oo, voit maustaa perinteisemmillä mausteilla, ja tuoremausteet on bueno, esim tuorepersiljaa.

        muutenkin tuoreet tuotteet on paellassa the juttu, pakasteit vaan jollei sen enempiä kiinnosta. plussaa on oliivit ja kaikenmaailman spessut, paella ei oo sellanen ruoka johon pitäs olla tarkkoja reseptejä vaa maunmukaan ja logiikkaa kehiin, esim kanat on hyvä laittaa sipulien jälkeen johtuen pidemmästä paistoajasta jne.


        noi possut ei oo kyl ikinä kuulunu paellaan ja on espanjan rafloissakin vaan turistien takia jotka syö kyljystä kotona


    • kkkkkkkkkkkkkk

      googlettamalla löytänen lukuisia paella -ohjeita.

      Mutta ilmankin selviää:

      Ensin ruskistat pitkään kypsytettävät raakaaineet, kuten kanan palat (yleensä luineen ja nahkoineen), sitten pannuur IRTO riisiä, nion kourallinen annosta kohden ja vähitellen lisäilst kanalientä, sekoittele ja lisää lientä kun entinen on haihtunut jatka kunnes riisi on melkein kypsää.
      Lisää makkarat, esikypsytetyt tai pakastevihanneksit ja sen jälkeen tuoreet simpukat, sekoittele KOKO AJAN hyvin, jotta simpukat kypsyy (vain avonaiset ovat kypsyneet, kiinni jääneet HEITÄ VEX), lopuksi vielä ravumpyrstöt tms. pannuun ja siinä se sitten onkin.
      Ai niin, ne mausteet laitetaan yhdessä ensimmäisen ENNEN nestettä riisin joukossa.

      Mitään tarkkaa ohjettahan ei paellalla ole, siihen voi käyttää melkein mitä vaan; yleensä riisiä, vihannekisa, mereneläviä, makkaraa ( ei lenkkiä vaan kunnollista hyvin maustettua kuorellista makkaraa).

      Hyvä siit tulee, rohkeasti vaan kokeilemaan.
      Hyvää ruokahalua ja kesää Sinulle

      • Manselainen

        Kiitos teille molemmille hyvistä vinkeistä. Halusinkin nimen omaan sellaisilta ihmisiltä vastauksia, jotka ovat jo kerran kokeilleet.

        Osaatteko vielä heittää jotain arviota valmistumisajoista? Muistaakseni joissain ravintoloissa kerrotaan valvistuksen kestävän jopa 50 minuuttia ja tilaajia pitää olla vähintään kaksi. Lisäksi kysyn vielä tuosta kanaliemestä. Onko se tavallista "pussilientä", vai jotain fondi -tyyppistä?

        Hyvää grillaus- kokkauskesää kaikille!


      • vanha kokki
        Manselainen kirjoitti:

        Kiitos teille molemmille hyvistä vinkeistä. Halusinkin nimen omaan sellaisilta ihmisiltä vastauksia, jotka ovat jo kerran kokeilleet.

        Osaatteko vielä heittää jotain arviota valmistumisajoista? Muistaakseni joissain ravintoloissa kerrotaan valvistuksen kestävän jopa 50 minuuttia ja tilaajia pitää olla vähintään kaksi. Lisäksi kysyn vielä tuosta kanaliemestä. Onko se tavallista "pussilientä", vai jotain fondi -tyyppistä?

        Hyvää grillaus- kokkauskesää kaikille!

        Pääosin annetut ohjeet ovat toimivia, yksi tärkeä pointti jäi neuvoissa mainitsematta. Kun laitat riisin pannulle, oljyn joukkoon kuullottaaksesi sen se tuppaa palamaan kiinni pohjaan, mutta ei huolta. Aidossa paellassa riisin kuuluukin ottaa pohjaan. Espanjassa käytetään paljon myös väriainetta nimeltään Carmen colorante, kalliin saframin sijasta.
        Olipa muuten vekkuli nimimerkki ensimmäisellä kirjoittajalla " El Matador" Suomeksihan se on tappaja.
        Ravintolat eivät mielellään tee kyseistä ruokaa vain yhdelle, koska sen valmistus on suht. aikaa vievää ja paellapannuja ei muistaakseni ole yhtä annosta varten. Valmistusaika on oikeastikin 40-50 minuuttia,kunhan kokeilet niin huomaat.


      • Matadori*
        vanha kokki kirjoitti:

        Pääosin annetut ohjeet ovat toimivia, yksi tärkeä pointti jäi neuvoissa mainitsematta. Kun laitat riisin pannulle, oljyn joukkoon kuullottaaksesi sen se tuppaa palamaan kiinni pohjaan, mutta ei huolta. Aidossa paellassa riisin kuuluukin ottaa pohjaan. Espanjassa käytetään paljon myös väriainetta nimeltään Carmen colorante, kalliin saframin sijasta.
        Olipa muuten vekkuli nimimerkki ensimmäisellä kirjoittajalla " El Matador" Suomeksihan se on tappaja.
        Ravintolat eivät mielellään tee kyseistä ruokaa vain yhdelle, koska sen valmistus on suht. aikaa vievää ja paellapannuja ei muistaakseni ole yhtä annosta varten. Valmistusaika on oikeastikin 40-50 minuuttia,kunhan kokeilet niin huomaat.

        Toki el matador on sananmukaisesti "tappaja" mutta myös härkätaistelun keskushenkilö, matadori.


    • M.D.

      Tuossapa tuo oleellinen tulikin jo. Simpukat laittaisin kyllä vasta viimeisenä jos pannussa on kansi. Kypsyvät höyryssä 3-5 minuutissa. Kannattaa kokeilla nesteeksi kana-, kala- tai erilaisia äryäisliemiä (jos käyttää valmiiksi kypsennettyjä äyriäisiä, kannattaa heittää niiden liemet mukaan).

      Itse käytin aiemmin sähkögrillin päällä ohutta WOK/Paellapannua, mutta nyt kaasugrillin sivupolttimella paloi auttamatta riisit kiinni vaikka kuinka pienelle laittoi. Täytyisi hommata paksumpireunainen pannu.

      • vanha kokki

        ei ole kantta, eikä sitä siinä tarvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe