onko ratsastus

liikuntaa...?

Onko ratsastus liikuntaa? Eihän siinä tarvitse tehdä mitään kun vain istua hevosen päällä?

Vai vahvistuuko ratsastuksesta jotkut lihakset tai nouseeko syke?

160

11945

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mapuccino

      on hyvinkin tehokasta liikuntaa. Käsitys että siellä vaan istutaan hepan selässä on täysin väärä.
      Ratsastaessa joutuu hommiin niin selkä-, vatsa- kuin jalkojenkin lihakset. Selkä- ja vatsalihaksilla pidät itsesi ryhdissä ja myötäilet hepan liikkeitä. Jalkojen eri lihasryhmiä (pohkeita ja reisiä) joudut käyttämään, jotta saat hevosen liikkeelle ja myös ohjaaminen tehdään oikeaoppisesti jaloilla eikä käsillä/ohjilla, niin kuin monet luulee.
      Tunnin ratsastamisen jälkeen on myös pakaralihakset saaneet roiman annoksen liikuntaa ja laiskan hevosen kanssa nousee myös syke ihan mukavalla tavalla.
      Eli erinomaista liikuntaa, kokeilemalla on moni yllättynyt! ; )

      • horsefan1

        "Eihän siinä tarvitse tehdä mitään kun vain istua hevosen päällä?"

        Juuri tätä olen kuullut monen sanoneen. Ja se ei todellakaan pidä paikkaansa. Ratsastustunnit jälkeen minulla on ainakin paikat kipeenä ja olen yltäpäältä hiessä, mutta on se sen arvoista!

        Ratsastus ON liikuntaa!


      • Anonyymi

        Ratsastus on urheilua! Tulin juuri ratsastustunnilta ja oon hengästynyt ja lihakset on kipeät moni joka ei sitä laukkaa hevosen selässä ole kokeillut ei voi valittaa siitä että se ei olisi urheilua koska siinä joutuu käyttämään vatsalihaksia ja puristamaan pohkeita lujaa. Ja kun se hevonen laukkaa ja sä olet sen selässä sun pitää hallita sun lantion liike,hevosen ohjaus oikeaan suuntaan, pohkeiden puristukset ja katse se ei ole helppoa tehdä ne kaikki samaan aikaan! Joten ratsatus on urheilua!!😜


    • Emmpuli

      Kannattaa kokeilla jos ei muuten usko :) Itselläni ainakin tunnin jälkeen hiki virtaa ja seuraavina päivinä kyllä tuntuu jaloissa ja pakaroissa, että on jotain tehnyt! Todella loistava harrastus, kandee kokeilla jos vain suinkin mahdollista. Selkä, vatsa ja jalkalihaksille tehokasta jumppaa!

      • Anonyymi

        Ratsastus on todella vaativa ja jopa yksi vaativimmista lajeista.


    • krilla ustiina

      ..pidin sykemittaria päällä ja vilkuilin sitä silloin tällöin. Sykkeet oli 140-160 melkein koko ajan.
      Kaloreita paloi yli 700! Mittari oli tosin n. 1,5 t päällä, jälkisykkeet oli pitkään yli 100. Ko. tunti oli kyllä reipasta menoa suuren osan aikaa. Itselleni paras ja kiinnostavin tapa liikkua on ratsastus.

      • pitää olla

        todella SURKEA kunto jos syke nousee tollaisiin lukemiin, tai sitten hirveä pelko. Rasittavuudeltaan ratsastus vastaa tosi löysävauhtista kävelyä eikä minkäänlaista lihasvoiman lisääntymistä tapahdu. Ainoastaan staattisen jännityksen aiheuttamaan lihaskireyttä.


      • ratsasta

        kyllä on! Mä otan melkeen joka tunti takin pois ku tulee niin kuuma.Se tekee tosi hyvää,äiti tyrkytti mun pikku systerinkin ratsastaan kun sillä oli niin huono kunto. ja sitä paitsi ratsastus on ihanaa!!!!!!


      • ,ö.ö.ö
        pitää olla kirjoitti:

        todella SURKEA kunto jos syke nousee tollaisiin lukemiin, tai sitten hirveä pelko. Rasittavuudeltaan ratsastus vastaa tosi löysävauhtista kävelyä eikä minkäänlaista lihasvoiman lisääntymistä tapahdu. Ainoastaan staattisen jännityksen aiheuttamaan lihaskireyttä.

        mulla nous melko pitkässä laukassa 170:een ja ei mikään tod. huono kunto todellakaan ole...


      • minävaaan:))
        pitää olla kirjoitti:

        todella SURKEA kunto jos syke nousee tollaisiin lukemiin, tai sitten hirveä pelko. Rasittavuudeltaan ratsastus vastaa tosi löysävauhtista kävelyä eikä minkäänlaista lihasvoiman lisääntymistä tapahdu. Ainoastaan staattisen jännityksen aiheuttamaan lihaskireyttä.

        sori nyt vaan mutta ratsastus kehittää lihaksia ja sillä sipuli. kokeile itse jos et muuten usko. mulla ainakin tulee ratsastaessa kuuma ja ravissa keventaessä varsinkin. minulla ei ole huono kunto. jokaisen ratsastuskerran jälkeen kyllä tuntuu lihaksissa.


      • äääääää
        minävaaan:)) kirjoitti:

        sori nyt vaan mutta ratsastus kehittää lihaksia ja sillä sipuli. kokeile itse jos et muuten usko. mulla ainakin tulee ratsastaessa kuuma ja ravissa keventaessä varsinkin. minulla ei ole huono kunto. jokaisen ratsastuskerran jälkeen kyllä tuntuu lihaksissa.

        Ja tasapainoa kehittää myös. Mulla on aina ollu hirveen huono tasapaino mutta kun alotin kesällä -12 ratsastuksen 36 vuotiaana, tasapaino on kehittynyt hirveesti. Pystyn nykysin pesemään toisen jalkani seisomalla yhellä jalalla suihkussa, eikä silmät kiinni peseytyminen enää huippase.


      • ratsastuksen harrast
        pitää olla kirjoitti:

        todella SURKEA kunto jos syke nousee tollaisiin lukemiin, tai sitten hirveä pelko. Rasittavuudeltaan ratsastus vastaa tosi löysävauhtista kävelyä eikä minkäänlaista lihasvoiman lisääntymistä tapahdu. Ainoastaan staattisen jännityksen aiheuttamaan lihaskireyttä.

        Heippa! Mä oon normaalipainoinen tyttö mun liikunnan numero on koulussa kymppi ja mulla on oma hevonen eli ratsastan 6 kertaa viikossa. Hiki on joka kerran jälkeen, jollei kyseessä ole niin sanottu eteen-alas päivä jolloin vaan hölkötellään ja valmennuksessa sykkeet aina yli 150.. Uskon myös, että ratsastuksessa pitää saavuttaa tietty taito ennenkun voi sitä hirveästi arvostella!! Käy ratsastamassa puoli vuotta 2 kertaa viikossa ja tule kertomaan mitä mieltä olet sitten :)


      • PoniTyttö12
        ratsastuksen harrast kirjoitti:

        Heippa! Mä oon normaalipainoinen tyttö mun liikunnan numero on koulussa kymppi ja mulla on oma hevonen eli ratsastan 6 kertaa viikossa. Hiki on joka kerran jälkeen, jollei kyseessä ole niin sanottu eteen-alas päivä jolloin vaan hölkötellään ja valmennuksessa sykkeet aina yli 150.. Uskon myös, että ratsastuksessa pitää saavuttaa tietty taito ennenkun voi sitä hirveästi arvostella!! Käy ratsastamassa puoli vuotta 2 kertaa viikossa ja tule kertomaan mitä mieltä olet sitten :)

        Tuota läheskään kaikki ei saa ratsastaa kaks kertaa viikossa, mäkään en saa ees joka viikko... :(


      • joo-onpa-tosi-helppoo
        pitää olla kirjoitti:

        todella SURKEA kunto jos syke nousee tollaisiin lukemiin, tai sitten hirveä pelko. Rasittavuudeltaan ratsastus vastaa tosi löysävauhtista kävelyä eikä minkäänlaista lihasvoiman lisääntymistä tapahdu. Ainoastaan staattisen jännityksen aiheuttamaan lihaskireyttä.

        Ratsastus on liikuntaa parhaimmillaan. menepä helteessä ratsastamaan maailman jääräpäisimmällä ponilla jonka yrität saada laukkaamaan. tee pohkeenväistöjä, avotaivutuksia, hyppää ponilla. eikö hiki tule? eikö syke nouse? eikö tunnu missään? eikö kalorit pala? vieläkö on löysän kävelyn tuntuista puuhaa? enpä usko.


      • Anonyymi
        pitää olla kirjoitti:

        todella SURKEA kunto jos syke nousee tollaisiin lukemiin, tai sitten hirveä pelko. Rasittavuudeltaan ratsastus vastaa tosi löysävauhtista kävelyä eikä minkäänlaista lihasvoiman lisääntymistä tapahdu. Ainoastaan staattisen jännityksen aiheuttamaan lihaskireyttä.

        Sä oot nii väärässä ja itse asiassa iha vitu paska oot nii väärässä et luulisin et sul on viel vaipat


      • Anonyymi
        pitää olla kirjoitti:

        todella SURKEA kunto jos syke nousee tollaisiin lukemiin, tai sitten hirveä pelko. Rasittavuudeltaan ratsastus vastaa tosi löysävauhtista kävelyä eikä minkäänlaista lihasvoiman lisääntymistä tapahdu. Ainoastaan staattisen jännityksen aiheuttamaan lihaskireyttä.

        Vaikuttaa siltä että sinä et tiedä juuri MITÄÄN ratsastuksesta. Siinä ollaan tekemisissä ison ja vahvan eläimen kanssa.


      • Anonyymi
        ratsasta kirjoitti:

        kyllä on! Mä otan melkeen joka tunti takin pois ku tulee niin kuuma.Se tekee tosi hyvää,äiti tyrkytti mun pikku systerinkin ratsastaan kun sillä oli niin huono kunto. ja sitä paitsi ratsastus on ihanaa!!!!!!

        Mikä paikka kuumenee, hinkkauksesta.


      • Anonyymi
        pitää olla kirjoitti:

        todella SURKEA kunto jos syke nousee tollaisiin lukemiin, tai sitten hirveä pelko. Rasittavuudeltaan ratsastus vastaa tosi löysävauhtista kävelyä eikä minkäänlaista lihasvoiman lisääntymistä tapahdu. Ainoastaan staattisen jännityksen aiheuttamaan lihaskireyttä.

        Väärin!😊😊😊😊


      • Anonyymi
        PoniTyttö12 kirjoitti:

        Tuota läheskään kaikki ei saa ratsastaa kaks kertaa viikossa, mäkään en saa ees joka viikko... :(

        Mul on tunti 2 kertaa viikossa ja kaikilla kavereillakin on jos ei lasketa yhtä mut sekin käy joka viikko ja ei se ees oo harvinaista ja asutaan pääkaupunki seudulla.


    • merin-äiti

      Ei pelkkä rento kävelylenkki hevosen selässä oikeastaan missään tunnu, muuta kun siihen lisätään kevyttä ravia ja laukkaa kevyessä istunnassa, ja kaikenlainen kouluvääntö, johan alkaa syke nousta ja hiki valumaan!

      Kyllä ratsastus on mainio liikuntamuoto, ja se virkistää ihmeesti henkisellä tasolla.

      Liikuntakaverit.fi -sivustolta muistaakseni löytyy "mittari", jolla voi verrata eri liikuntamuotoja. Muistaakseni vertauskohde oli kävely tai juoksu.

    • mistymaarit

      Ratsastus on aina jonkin asteista liikuntaa, mutta riippuu paljon hevosesta ja siitä mitä tekee sen kanssa, kuinka raskasta liikunta on. Mulla on Lv, jolla ratsastaessa ei oikeen aina voi puhua liikunnasta. Se on sen verran herkkä ratsastaa, että siinä ei kehity oikeen muut kuin pakaralihakset, kun istuu kyydissä. Koulua vääntäessä tulee jo vähän lämpimämpi, kun heppa on jo vanha ja jäykkä ja joutuu tekeen töitä vähän enemmän, että saa sen taipuun. Eli maastolenkkejä mä en laske omaksi liikunnaksi, hevosen sitäkin enemmän...

    • ratsasta

      ei,ratsastus ei ole kuntoa kehittävä harrastus niinkuin pesis,voimistelu tai jalkkis. mutta kyllä kilpa ratsastus vähän kuntoa vaatii mutta ei paljon. se ei olekunto hommaa . aika lälly juttu loppujen lopuksi siinä ei kuntoudu lihakset eikä laihdu ps kokemusta on ei ole kunto juttu

      • ridaus

        on paljonkin kuntoa vaativaa! Pitää keventää, istua harjoitusravissa, ilman satulaa kevennystä, esteitä, vaativia koulukiemuroita yms. Ratsastuksessa tulee HIKI! Paitsi jos ei osaa ratsastaa ja vain istuu selässä. Se on ihan sama asia kuin mikäkin jalkapallo tai pesis. Se kehittää lihaksia koska selässä pitää ravitahtia ponista itsensä ylös, ja vielä on shettis alla. Joka sanoo, ettei ratsastus ole liikuntaa, on kyllä anteeksi vain niin pöllö, ettei tiedä yhtään liikunnasta..! Sori vaan jos suutuitte!


      • KUNTOA

        Ratsastus VAATII korkeammalla tasolla hyvää kuntoa. Ite oon estevalkas ja meille painotetaan koko ajan kunnon kasvattamisesta ja huolehtimisesta. Ja ratsastus kasvattaa kuntoa itseasiassa hyvinkin paljon!!


      • yes!

        uuden tutkimusksen mukaa ratsastusta voidaan verrata koripalloon, sillä syke ja kuntotaso on samoissa. Ja ratsastus on todellakin kuntoilua. Mutta ei siihen välttämättä riitä kevyt kävely maastossa....


      • Jokuvaaa

        Älä puhu ennen kun olet kokeillut harrastusta! Miksi ratsastus olisi olympia laji? Miksi se olisi TODELLA korkeatasoinenkin olympia laji? Miksi se luokiteltaisiin liikunnaksi jos se ei ole liikuntaa? Vastaapa noihin kysymyksiin ja puhu vasta sitten noin! Puheestasi huomaan että et ole IKINÄ ratsastanut kunnolla ja jos olet niin varmaan talutus ratsastuksessa😂Ratsastappa vähintään 2krt puolen vuoden ajan tai vaikka vuoden niin katsotaan sitten miten suu pannaan. Ratsastus vaatii muutakin kun hyvää kuntoa. Se vaatii valppautta koska sä et ikinä tiiä mitä se heppa seuraavaksi tekee ja ratsastus kehittää monia lihaksia. Tollasille tulee hiki pintaan jo varmaan kun ne näkee ees hevosen livenä...


      • Jokuuuuu
        ridaus kirjoitti:

        on paljonkin kuntoa vaativaa! Pitää keventää, istua harjoitusravissa, ilman satulaa kevennystä, esteitä, vaativia koulukiemuroita yms. Ratsastuksessa tulee HIKI! Paitsi jos ei osaa ratsastaa ja vain istuu selässä. Se on ihan sama asia kuin mikäkin jalkapallo tai pesis. Se kehittää lihaksia koska selässä pitää ravitahtia ponista itsensä ylös, ja vielä on shettis alla. Joka sanoo, ettei ratsastus ole liikuntaa, on kyllä anteeksi vain niin pöllö, ettei tiedä yhtään liikunnasta..! Sori vaan jos suutuitte!

        ASIAA!toi on totta


      • Anonyymi

        Oot nii helvetin vääräs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oot nii helvetin vääräs

        Oot helvetti paskin tyyppi koko maailmas


    • ratsastaja2

      ei,ratsastus ei ole kuntoa kehittävä harrastus niinkuin pesis,voimistelu tai jalkkis. mutta kyllä kilpa ratsastus vähän kuntoa vaatii mutta ei paljon. se ei olekunto hommaa . aika lälly juttu loppujen lopuksi siinä ei kuntoudu lihakset eikä laihdu ps kokemusta on ei ole kunto juttu

      • Liikuntaa, se on!

        Ratsastus kehittää kuntoa melkein yhtä paljon kuin jalkapallo tai pesis! Itse harrastan jalkkista ja ratsastusta ja minulle tulee aina saman verran hiki molemmissa! Esim. kevennyksessä jalkalihakset vahvistuvat...


      • väittää...

        ...Ettei ratsastus vaadi kuntoa ei tiedä ratsastamisesta mitään. On eri asia istua hepan selässä ja antaa taluttajan huolehtia muusta kuin esim. vetää tunnin raju maastolenkki tai kunnon koulutunti kentällä missä lihakset kyllä taatusti joutuvat kunnolla töihin...


      • taas...
        väittää... kirjoitti:

        ...Ettei ratsastus vaadi kuntoa ei tiedä ratsastamisesta mitään. On eri asia istua hepan selässä ja antaa taluttajan huolehtia muusta kuin esim. vetää tunnin raju maastolenkki tai kunnon koulutunti kentällä missä lihakset kyllä taatusti joutuvat kunnolla töihin...

        Ratsatuskunto on ihan eri asia kun vaikka joku juoksu kunto. Vaikka jaksaisit juosta maratonin ei ole sanottu että jaksaisit ratsaataa tehokaasti... ja tunti silloin tällöin ei varmasti nosta kenenkään kuntoa mutta jos käyt joka päivä ratsastamassa niinkuin toiset käy lenkillä niin eiköhän se kuntokin kohene...


      • 1000%Hevoshullu

        Hei! Minun mielestäni ratsastus vaatii kuntoa. Esim. jos menee ilman satulaa ja pitää nousta kevyeen istuntaan niin kyllä siinä aika hyvin pohkeisiin voimaa tulee. Ja muutenkin ratsastus on voima laji. Että siinä sulle!!!


      • huijaatko?
        1000%Hevoshullu kirjoitti:

        Hei! Minun mielestäni ratsastus vaatii kuntoa. Esim. jos menee ilman satulaa ja pitää nousta kevyeen istuntaan niin kyllä siinä aika hyvin pohkeisiin voimaa tulee. Ja muutenkin ratsastus on voima laji. Että siinä sulle!!!

        1000% Hevoshullu: En oo koskaa kuullu et ollaan kevyessä istunnassa ilman satulaa??!


      • 12.v

        ratsastukseen todellakin tarvitaan kuntoa. itse pelaan jalkapalloa mutta ei tule todellakaan yhtä kuuma kuin ratsastuksessa kun pitää ravatessa keventää. ja pitää laukata ja tehä muita juttuja


      • mustakin
        väittää... kirjoitti:

        ...Ettei ratsastus vaadi kuntoa ei tiedä ratsastamisesta mitään. On eri asia istua hepan selässä ja antaa taluttajan huolehtia muusta kuin esim. vetää tunnin raju maastolenkki tai kunnon koulutunti kentällä missä lihakset kyllä taatusti joutuvat kunnolla töihin...

        mustakin se on jo paljon ku pääsee edes ravaamaan!se kehittää lihaksii ja se on hauskaa!myös silloin saattaa polttaa kaloreita jos tekee talli töitä tai taluttaa! (ainakin mulla pudotti 3 kiloo pois viikon talli keikalla!) se kuulostaa hassulta mut niin vaan kävi! myös kiihkeä talutus pukkaa hikeä jo se on pelkkää ravii! ratsastus on elämä! se on liikuntaa!


      • :)))
        huijaatko? kirjoitti:

        1000% Hevoshullu: En oo koskaa kuullu et ollaan kevyessä istunnassa ilman satulaa??!

        voi keventää ilman satulaa. ei sitä tarvitse tehä mutta kyllä silleen voi. ja muuten on aika rankaa jalkalihastreeniä se!


      • horsr
        huijaatko? kirjoitti:

        1000% Hevoshullu: En oo koskaa kuullu et ollaan kevyessä istunnassa ilman satulaa??!

        Voi olla, samalla tavalla kuin keventää ilma satulaa.


      • RatsastusONliikuntaa

        OIKEESTI!!voi olla totta että olet ratsastanut mutta et selvästikkään kunnolla vaan jossain talutuksessa😡Talutusratsastus ja kunnon ratsastus on 2 eri asiaa!taluttaessa istutaan selässä ja mietitään "tämäpä on helppoa!tää heppa menee itsestään eteenpäin!" Mutta jos edes kokeilisit OIKEAA ratsastusta niin huomaisit että ups ei se ollukkaa niin helppoo. Siinä kehittyy lihakset ja oikeilla ratsastajilla jotka ratsastaa kunnolla niin on elämänsä aikana ainakin kerran paikat kipeinä seuraavana päivänä! Miten sillon olisit jos sulle laitettais lämppäri heppa joka kiikuttais sua ympäri ämpäri varmaan jo siinä tulis hiki pintaan ku varmaan pelkäisit niin paljon! Ja jos sulle annettais joku laiska niin ennen ku saisit sitä liikkeelle niin sulla ois jo hiki! Ja kun sä kevennät,hyppäät esteitä,väännät koulu juttui,yrität pysyy selässä ilman satulaa tasapainon ja lihaksien avulla ja yms niin en usko että silloin enää mietit että ratsastus ei ole liikuntaa!!


    • ratsastus

      Kyllä ratsastus on liikuntaa, ja minun mielestä vielä parhaasta päästä!!

    • Mirzz

      mun mielestä rastastus on tosi hyvä liikuntaharrastus. mietin joskus pitkään, että miksei ratsastessa oikein tunnu missään, että lihakset tekis töitä tms. sitten rupesin kiinnittämään enemmän huomioita pikku yksityiskohtiin (ei ole varaa käydä ohjatuilla tunneilla), kuten vaikka ryhtiin, jalkojen paikallaan pitoon ja pitämään varpaat aika suorassa. Huomasin jo heti ensimmäisen ratsastuksen jälkeen, kun näihin huomiota kiinnitin, että lihaksissa alkoi jo seuraavana päivänä tuntua. rupesin myös kokeilemaan erinlaisia liikkeitä ja kaikenlaisia koulukuvioita, ennen ratsastelin vaan aika lailla "suoraan". olen myös huomannut, että ratsastustaito on parantunut huomattavasti, ja siitä saa enemmän irti. olin jämähtänyt pitkäksi aikaa paikalleni tässä harrastuksessa, mutta nyt siihen saa jo vähän uutta eloa ja haastetta.

    • mutta riippuuhan paljon tekemisestä/tasosta onko kevyempää vai rankempaa :) rento maastolenkki ei tosiaan kuulu listalle.. Jo pelkästään perus kevyellä tunnin yleisratsastuksella ja väh.tunnin kestoisella valmennustunnilla on välissään iso ero mitä tulee fyysiseen rasitukseen ja kulutukseen. Riippuu myös ratsastajan omasta aktiivisuudesta ja monipuolisuudesta selässä kuinka hyvin hänen ratsastuksensa työstää hänen lihaksistoaan; perus keventämisen lisäksi oiva reisiä vahvistava tapa on välillä pysytellä kevyessä istunnassa ainakin kierroksen verran, miksei vaikka kaksi tai kolmekin. Jotta myös selkä, lantio sekä hartiat työskentelisivät oikein, on ratsastajan oltava tarkka istunnastaan, ettei hän istu "tuolina", selkä vähän kyyryssä, nojaa liikaa taaksepäin tai ettei ryhti ole liian jäykkä vaan rento. Jäykästä istunnasta seuraa kaikkea muuta kuin rennosti kulkeva hevonen ;)

      Mitä käsiin tulee, ratsastus ei ole lihasten kasvattajana osuva vaihtoehto. Totuus kun on että mitä pidemmälle edistyt ratsastuksessa, sitä vähemmän sinun pitäisi käyttää fyysistä voimaa ratsastaessasi. Tokihan ratsastat hevosta elekielin ja painoavuin, mutta apujenannon tulisi olla hyvin kevyttä ja eleetöntä. Jos laitamme sm-tason kouluratsastajan ja perus harrastajan menemään helppo B:1-radan, huomaamme oitis kuinka miltei ärsyttävän rauhallisesti ja ilman mitään vaivannäköä kasvoillaan, sm-ratsukko vetää radan läpi. Kun taas harrastelijoiden astuessa kehään huomaa oitis selkeää jännitystä ilmassa. Pohkeet ja kädet liikkuvat kokoajan silloinkin kun ei olisi tarve (ohjehan olisi että avun anto lopetettaisiin heti kun hevonen reagoi siihen oikein, ja annettaisiin uudelleen vasta kun vaikutus loppuu) eikä istuntakaan ravissa näytä aina niin kovin rennolta. Lopputervehdyksen jälkeen annetaan taas ilman kulkea keuhkoihin normaaliin tapaan :D

      Oikeastaan itseäni huvittaa aina kun kuulen ihmisten päivittelevän ratsastuksen mahista urheilulajina, vaikka he ovat usein kuulleet että hevosta ratsastetaan KOKO KROPALLA. Ainakin perusliikunnan muotona ratsastus on siis mielestäni oiva laji, koska perus yleistunnillakin (ei siis aloittelijoiden tässä tapauksessa) pohkeesi, reitesi, hartiasi, selkäsi sekä lantiosi joutuvat työhön, vaikket ehkä hiestä märkä olisikaan tunnin lopussa :) yksi naisten osalta huomattava ero voisi olla kuukautisten aikana usein ilmenevä alaselän kipu. Ainoa lääke kivun helpottamiseen on (säännöllinen) urheilu, johon ratsastus soveltuu oikein hyvin mitä selän työskentelyyn tulee. Tietysti asiaan vaikuttaa suuresti onko henkilö vain tuntikävijä (1xvko) vai aktiivimpi harrastaja (oma hevonen tai ainakin hoito/vuokrahevosen liikutus 3xvko)

      Tiedä sitten saitko romaanistani selkojuonta mutta toivottavasti jotenkuten auttoi näkemystäsi :D

      • Yks vaa...

        Minua jäi mietityttämään tuo vastauksesi...Vastauksesta sai sellaisen käsityksen että kaikki joilla ei ole omaa hevosta (toisin sanoen ratsastuskoululaiset) ovat huonoja ratsastajia. Sinun mukaasi heidän tunnit eivät ole tarpeeksi liikunnallisesti rasittavia ja että he eivät osaa ratsastaa kevyin avuin.
        Aikamoista yleistämistä. Tiedän yhen tytön ratsastuskoululla joka ratsastaa todella hyvin ja saa hankalimmankin hevosen kulkemaan kevyillä avuilla. Ja ratsastustunneilla tulee hiki. Tietenkin riippuu tunnista mutta kyllä siinä aina lihakset joutuu töihin.

        Ja sitten viellä tuo maastoilu. Itse olen harrastanu ratsastusta useiden vuosien ajan ja olen käyny viidesti maastossa (harmi etten useammin...). Jokainen maastotunti on poikennut hivenen toisistaan. Mutta kaikilla kerroilla minullekin on tullu hiki ja lihakset on joutunu koetukselle. Ja en ole mikään sohvaperuna joka hengästyy pienimmästäkin voiman ponnistuksesta...

        Mut sori oli ihan pakko sanoo noi...


      • Yks vaa... kirjoitti:

        Minua jäi mietityttämään tuo vastauksesi...Vastauksesta sai sellaisen käsityksen että kaikki joilla ei ole omaa hevosta (toisin sanoen ratsastuskoululaiset) ovat huonoja ratsastajia. Sinun mukaasi heidän tunnit eivät ole tarpeeksi liikunnallisesti rasittavia ja että he eivät osaa ratsastaa kevyin avuin.
        Aikamoista yleistämistä. Tiedän yhen tytön ratsastuskoululla joka ratsastaa todella hyvin ja saa hankalimmankin hevosen kulkemaan kevyillä avuilla. Ja ratsastustunneilla tulee hiki. Tietenkin riippuu tunnista mutta kyllä siinä aina lihakset joutuu töihin.

        Ja sitten viellä tuo maastoilu. Itse olen harrastanu ratsastusta useiden vuosien ajan ja olen käyny viidesti maastossa (harmi etten useammin...). Jokainen maastotunti on poikennut hivenen toisistaan. Mutta kaikilla kerroilla minullekin on tullu hiki ja lihakset on joutunu koetukselle. Ja en ole mikään sohvaperuna joka hengästyy pienimmästäkin voiman ponnistuksesta...

        Mut sori oli ihan pakko sanoo noi...

        on taas meikäläiläisen teksti luettu niin vauhdilla että saatu tosi utopistinen käsitys sen pointista..

        luin juuri tekstini uudelleen ja missään kohdassa en viittaa, että ihmset joilla ei ole omaa hevosta, ovat huonoja ratsastajia. Moista en ole koskaan edes ajatellut, saati sanonut, joten en voinut olla vähän naurahtamatta :D tarkoitin yksinkertaisesti sitä että jokaista taitotasoa kohti löytyy eritason fyysinen kulutus sen mukaan kuinka paljon työstät lihaksistojasi ratsastaessa. Samaa voi verrata muihinkin urheilulajeihin. Kun muistelen työskentelyäni salibandymaalissa 10v sitten, työstin kroppaani paljon enemmän kokemattomuuteni ja epävarmuuteni vuoksi, kun taas tänään liikkeet ja asennot eri tilanteissa ovat niin automatisoituneet, että parhaimmassa tapauksessa hikoilen vain puolet aiemmasta määrästä sen sortin treenissä, jossa aiempina vuosina olin aivan piipussa harjoituksen lopussa ja tämän ansiosta mistään paikasta ei kropassa kolota. Kun aiemmin välistä otti reisistä kun työstin niitä turhan paljon, vaikka vähemmällä olisi pärjännyt. Mutta kun en silloin ollut tarpeeksi kokenut asioista ;)


        Elikkäs olet saanut sen käsityksen näemmä että minusta ratsastuskoululaiset eivät liikunnallisesti rasita itseään? *huoh* taas sitä mennään 9_9 selkeästi tekstissäni sanoin että vähemmät kokemattomat (joihin takuulla kuulun itsekin verrattuna sm-tason ratsastajiin, olivat he sitten sm-senioreita tai junioreita) nimenomaan työstävät kehoaan paljon ENEMMÄN kuin ns. ammattilaiset (ns. koska monien ihmisten mielestä olet ammattilainen/huippuhyvä vasta mm-tasolla..). Jos ei kolahda, vilkaise salibandy-vertaustani.. ja ellei siitä aukea, niin enpä sitä yksinkertaisemmin voisi esittää.

        Niin itsekin ex-tammuskani kanssa maastoillessa reiteni saivat kyllä töitä jyrkkien kiipeilyjen ohessa, mutta kun yleensä kuulen ihmisten laskevan maastoilun pois isossa liikunta-mielessä, he ovat viitanneet maastoiluun, joka tapahtuu 100% suoralla, ja kertoja jolloin on lähdetty "rennolle" lenkille, eli laukkaa ja ravia mennään rennosti eikä tarkoitus ole saada hevosellekaan mitää isompaa "treeni"hikeä :) Meidänkään tallilla harva lähti maastoon ns.treenimielessä, suhtautuivat siihen ennempi leppoisampana työpäivänä hevoselle, ja kun joskus itse seuraksi lähdin niin suorallahan siellä mentiin pääasiassa hidasta ravia ja laukkaa, mutta pääasiassa käyntiä. Jos sitten ehdotin jotain käyttämistäni jyrkistä mäistä, katsoivat vähän oudosti mutta sanoivat sitten "no.. ok". Syy miksi mieluummin maastoilin yksin.


    • Dögg fani

      Vai istutaan vain hevosen selässä?
      No ehkä talutusratsastuksessa!
      Ratsastus on paras liikunta laji omasta mielestäni!
      Eli ratsastus on liikuntaa!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • mutta valitettavasti

        ei liikuntaa, kunto pitää hommata jostain muualta.


      • tietäjää
        mutta valitettavasti kirjoitti:

        ei liikuntaa, kunto pitää hommata jostain muualta.

        No kyllä se liikuntaa on, aika kohtalaisen rankkaa sellaista. Varsinkin koottu ravi joka ottaa tosi paljon lihaksiin kun kaikkia lihaksia pitää hallita yhtä aikaa. Mutta ei se yhtä rankkaa ole kuin jalkapallo. Tunti ratsastusta on aika lailla sama kuin 15 minuuttia jalkapalloa. Kokemuksesta tiedän, estetunnit ovat kyllä rankempia. Olen helppo B tasolla, joten aika rankkoja tunteja jo on. Käyn olympiatason (joka on käynyt monesti olympialaisissa) valmennuksessa ja tunnit ovat rankkoja. Mutta vaikka olisi kuinka heppahullu, on pakko myöntää että on jalkapallo yms. rankempaa liikuntaa ;)


      • tietäjää
        tietäjää kirjoitti:

        No kyllä se liikuntaa on, aika kohtalaisen rankkaa sellaista. Varsinkin koottu ravi joka ottaa tosi paljon lihaksiin kun kaikkia lihaksia pitää hallita yhtä aikaa. Mutta ei se yhtä rankkaa ole kuin jalkapallo. Tunti ratsastusta on aika lailla sama kuin 15 minuuttia jalkapalloa. Kokemuksesta tiedän, estetunnit ovat kyllä rankempia. Olen helppo B tasolla, joten aika rankkoja tunteja jo on. Käyn olympiatason (joka on käynyt monesti olympialaisissa) valmennuksessa ja tunnit ovat rankkoja. Mutta vaikka olisi kuinka heppahullu, on pakko myöntää että on jalkapallo yms. rankempaa liikuntaa ;)

        Lisäys, tietenkin jos on mukana jalkapallossa eikä vain kentän reunalla haahuile.


      • näin on
        tietäjää kirjoitti:

        No kyllä se liikuntaa on, aika kohtalaisen rankkaa sellaista. Varsinkin koottu ravi joka ottaa tosi paljon lihaksiin kun kaikkia lihaksia pitää hallita yhtä aikaa. Mutta ei se yhtä rankkaa ole kuin jalkapallo. Tunti ratsastusta on aika lailla sama kuin 15 minuuttia jalkapalloa. Kokemuksesta tiedän, estetunnit ovat kyllä rankempia. Olen helppo B tasolla, joten aika rankkoja tunteja jo on. Käyn olympiatason (joka on käynyt monesti olympialaisissa) valmennuksessa ja tunnit ovat rankkoja. Mutta vaikka olisi kuinka heppahullu, on pakko myöntää että on jalkapallo yms. rankempaa liikuntaa ;)

        ratsastus on harrastus mutta ei kunto liikuntaa. Jos on paska peruskunto se voi nostaa kuntotasoa mutta EI IKINÄ PIDÄ VERRATA OIKEISIIN KUNTOLIIKUNTA lajeihin kuten esim. uinti, juoksu tai pyöräily.


      • kuka jaksaa tätä samaa vanhaa kiistaa
        näin on kirjoitti:

        ratsastus on harrastus mutta ei kunto liikuntaa. Jos on paska peruskunto se voi nostaa kuntotasoa mutta EI IKINÄ PIDÄ VERRATA OIKEISIIN KUNTOLIIKUNTA lajeihin kuten esim. uinti, juoksu tai pyöräily.

        Ratsastus on kunnon liikuntaa.

        Jos harrastat kerran viikossa tunnin uintia tai ratsastusta tai jalkapalloa tai juoksua, ei kuntosi kehity.

        Jos ratsastaessa alkeiskurssilla istut selässä ja satunnaisesti kevennät kun taluttaja hölkkää vieressä pitäen konista kiinni, et kehity.

        Jos on harrastanut tuollaista, on turha tulla pätemään "tiedosta ja kokemuksesta" (tai jos et ole hevosta nähnytkään, niin ei silloin ainakaan!). Se kehittää koko kehon lihaksia - hartiat, selkä, vatsa, kädet, reidet, pohkeet.... Tietenkin on eritasoisia tunteja, jolloin läskiä kuluu eri tavalla, mutta liikuntaa se on, vielä hyvääkin sellaista. Ei ratsastaessa välttämättä sillä hetkellä juuri tunnu että lihakset työskentelee, mutta kumma kun seuraavana päivänä kipeät ja syke korkealla....


      • HYVÄKUNTOINEN
        kuka jaksaa tätä samaa vanhaa kiistaa kirjoitti:

        Ratsastus on kunnon liikuntaa.

        Jos harrastat kerran viikossa tunnin uintia tai ratsastusta tai jalkapalloa tai juoksua, ei kuntosi kehity.

        Jos ratsastaessa alkeiskurssilla istut selässä ja satunnaisesti kevennät kun taluttaja hölkkää vieressä pitäen konista kiinni, et kehity.

        Jos on harrastanut tuollaista, on turha tulla pätemään "tiedosta ja kokemuksesta" (tai jos et ole hevosta nähnytkään, niin ei silloin ainakaan!). Se kehittää koko kehon lihaksia - hartiat, selkä, vatsa, kädet, reidet, pohkeet.... Tietenkin on eritasoisia tunteja, jolloin läskiä kuluu eri tavalla, mutta liikuntaa se on, vielä hyvääkin sellaista. Ei ratsastaessa välttämättä sillä hetkellä juuri tunnu että lihakset työskentelee, mutta kumma kun seuraavana päivänä kipeät ja syke korkealla....

        RIDAUS ON VAAN LÄSKIEN PAREMPIOSAISTEN KUVITELMAA SIITÄ ETTÄ SILLÄKIN VOISI KEHITTÄÄ KUNTOA. EI TOIMI ON KOKEILTU JA TÄMÄ ON FAKTA, ASIALLE PISTE.


      • oimuyntbreweq
        HYVÄKUNTOINEN kirjoitti:

        RIDAUS ON VAAN LÄSKIEN PAREMPIOSAISTEN KUVITELMAA SIITÄ ETTÄ SILLÄKIN VOISI KEHITTÄÄ KUNTOA. EI TOIMI ON KOKEILTU JA TÄMÄ ON FAKTA, ASIALLE PISTE.

        Kuka väittää että ratsastus ei ole liikuntaa? Meneppä vaikka kouluratsastus kisoihin, ja haastattele siellä starttaajat, niin et varmaan kuule kommenttia missä joku sanois, et ei tullu yhtään hiki! Iste olen kisannut koulu ja esteratsastusta 4 vuotta, joka startin jälkeen, mulla on hirvee hiki, lihakset kipeet, ja on sellane olo, et ois ratsastanu ihan koko päivän kuumalla kesähelteellä. Siinä jos missä lihakset kehittyy! Ei ehkä talutusratsastuksessa, tai muilla alkeis tunneilla, mutta odotappa vaan vähän aikaa, kunnes hyppäät hevosella 80-120cm esteitä, ja menet kouluradalla Helppo A - Vaikea B luokkia, niin voin sanoa, että en ole harrastanut mitään niin rankkaa liikuntaa, vaikka salilla treenaan ja juoksen. Ja persekkin näyttää hyvältä ;D


      • LarZiLoVe
        HYVÄKUNTOINEN kirjoitti:

        RIDAUS ON VAAN LÄSKIEN PAREMPIOSAISTEN KUVITELMAA SIITÄ ETTÄ SILLÄKIN VOISI KEHITTÄÄ KUNTOA. EI TOIMI ON KOKEILTU JA TÄMÄ ON FAKTA, ASIALLE PISTE.

        Ei toki pahalla mutta haistappa kukkanen! Ratsastus ON liikuntaa!!! Rupea ratsastamaan OIKEASTI! Enkä tarkota "hui kauheeta tää heppa jopa kävelee!!!" -vauhtia! :D Kokeile uudestaan! Läskien O.o En tiennyt että 166pitkä ja 36painava on "LÄSKI"...KOMMENTOIKAA TOKI MUUTKIN JOTKA OVAT SITÄ MIELTÄ ETTÄ RATSASTUS ON LIIKUNTAA, EIKÄ VAIN LÄSKIEN : D


      • KUNTOA
        mutta valitettavasti kirjoitti:

        ei liikuntaa, kunto pitää hommata jostain muualta.

        Ratsastus ON KUNTOA KOHOTTAVA laji!! Et ilmeisesti ratsasta tosissasi kun ei muka kuntoa tuu!?


      • Onnea_voittajalle
        tietäjää kirjoitti:

        No kyllä se liikuntaa on, aika kohtalaisen rankkaa sellaista. Varsinkin koottu ravi joka ottaa tosi paljon lihaksiin kun kaikkia lihaksia pitää hallita yhtä aikaa. Mutta ei se yhtä rankkaa ole kuin jalkapallo. Tunti ratsastusta on aika lailla sama kuin 15 minuuttia jalkapalloa. Kokemuksesta tiedän, estetunnit ovat kyllä rankempia. Olen helppo B tasolla, joten aika rankkoja tunteja jo on. Käyn olympiatason (joka on käynyt monesti olympialaisissa) valmennuksessa ja tunnit ovat rankkoja. Mutta vaikka olisi kuinka heppahullu, on pakko myöntää että on jalkapallo yms. rankempaa liikuntaa ;)

        Onnistuit kirjoittamaan niin ärsyttävän kommentin, että haluan onnitella ;)

        Kerroit mielipiteitäsi faktoina mukavan asialliseen sävyyn. Olipa kiva kuulla ihan uusia juttuja, mm. 15 min jalkapalloa = 60 min ratsastusta. Vertaus meni ihan nappiin! Kolme tuntia putkeen ratsastettuani syke alkaisi olla jo vähän koholla ja hiki pinnassa. Ikävä kyllä tottahan tuo ei ole, mutta mitä pienistä. Molempia itse harrastaneena voin todeta, että mielestäni ratsastus on ollut paljon rankempaa. Vai oliko sulla jotain tutkimuksia tästä? Avoimin mielin haluaisin lukaista ne.

        Koripalloa ja ratsastusta verrataan usein toisiinsa. Se pallon potkiminen jaloilla on 4x rankempaa kuin saman tekeminen käsillä? Älä ole naurettava.

        Ja lopuksi on vielä todettava, että automaattiponit on sit ihan eri juttu, ymmärsin että sulla on niistä paljonkin kokemusta? ;) Automaattiponeilu on kyllä kätevä harrastus, siinä kun voit tehdä joitain heB:n liikkeitä jo puoli vuotta poneiltuasi. Suosittelen lämpimästi kaikille! Lihaksia ei turhaan tarvitse kuluttaa ja kovalta hikoilultakin vältytään.


      • Vuhjncf
        mutta valitettavasti kirjoitti:

        ei liikuntaa, kunto pitää hommata jostain muualta.

        Et ole selvästikkään IKINÄ ratsastanut!


      • Anonyymi
        näin on kirjoitti:

        ratsastus on harrastus mutta ei kunto liikuntaa. Jos on paska peruskunto se voi nostaa kuntotasoa mutta EI IKINÄ PIDÄ VERRATA OIKEISIIN KUNTOLIIKUNTA lajeihin kuten esim. uinti, juoksu tai pyöräily.

        Anteeksi mutta sanoitko pyöräily😂😂 okei vakavasti. Eli siis ratsastus on liikuntaa. Ratsastus on parasta urheilua mitä MINÄ tiedän ja jos et ole samaa mieltä niin ihan ok mutta pyöräilen melkeipä joka päivä ja se ei mitenkään kuntoani ole parantanut. Uinti ei tunnu missään. Eniten tässä mietityttää sinun(näin on) " EI IKINÄ PIDÄ VERRATA OIKEISIIN KUNTOLIIKUNTA lajeihin" sillä ratsastus nostaa kuntoa tallityöt hoitoponi niin kyllä sitten jo joka kerta kaatuu sänkyyn rättiväsyneenä, kaikki paikat kipeinä ja seuraavana päivänä sattuukin joka paikkaan. Kuten tällä hetkellä selkä ja reidet on niin sanottuna finito😵 minä en pidä juurikaan jalkapallosta mutta hypin keppareilla ja käyn tallilla, pyöräilen, mutta vaikka juoksisin 3 km putkeen se ei tunnu niin raskaalta kuin ratsastus ja tallityöt. Sillä sipuli. Voisin vain sanoa että kokeilkaa ensin ja sanokaa sitten.


      • Anonyymi
        LarZiLoVe kirjoitti:

        Ei toki pahalla mutta haistappa kukkanen! Ratsastus ON liikuntaa!!! Rupea ratsastamaan OIKEASTI! Enkä tarkota "hui kauheeta tää heppa jopa kävelee!!!" -vauhtia! :D Kokeile uudestaan! Läskien O.o En tiennyt että 166pitkä ja 36painava on "LÄSKI"...KOMMENTOIKAA TOKI MUUTKIN JOTKA OVAT SITÄ MIELTÄ ETTÄ RATSASTUS ON LIIKUNTAA, EIKÄ VAIN LÄSKIEN : D

        "Haista kukkanen" 😂 oot täysin oikeessa LarZiLove! Ratsastus on liikuntaa eikä läskien. Ite oon varmaan kevyin meijän luokalta ja harrastan ratsastusta ja RAKASTAN SITÄ!


      • Anonyymi
        LarZiLoVe kirjoitti:

        Ei toki pahalla mutta haistappa kukkanen! Ratsastus ON liikuntaa!!! Rupea ratsastamaan OIKEASTI! Enkä tarkota "hui kauheeta tää heppa jopa kävelee!!!" -vauhtia! :D Kokeile uudestaan! Läskien O.o En tiennyt että 166pitkä ja 36painava on "LÄSKI"...KOMMENTOIKAA TOKI MUUTKIN JOTKA OVAT SITÄ MIELTÄ ETTÄ RATSASTUS ON LIIKUNTAA, EIKÄ VAIN LÄSKIEN : D

        "Haista kukkanen" 😂 oot täysin oikeessa LarZiLove! Ratsastus on liikuntaa eikä läskien. Ite oon varmaan kevyin meijän luokalta ja harrastan ratsastusta ja RAKASTAN SITÄ!


      • Anonyymi
        LarZiLoVe kirjoitti:

        Ei toki pahalla mutta haistappa kukkanen! Ratsastus ON liikuntaa!!! Rupea ratsastamaan OIKEASTI! Enkä tarkota "hui kauheeta tää heppa jopa kävelee!!!" -vauhtia! :D Kokeile uudestaan! Läskien O.o En tiennyt että 166pitkä ja 36painava on "LÄSKI"...KOMMENTOIKAA TOKI MUUTKIN JOTKA OVAT SITÄ MIELTÄ ETTÄ RATSASTUS ON LIIKUNTAA, EIKÄ VAIN LÄSKIEN : D

        "Haista kukkanen" 😂 oot täysin oikeessa LarZiLove! Ratsastus on liikuntaa eikä läskien. Ite oon varmaan kevyin meijän luokalta ja harrastan ratsastusta ja RAKASTAN SITÄ!


      • Anonyymi
        kuka jaksaa tätä samaa vanhaa kiistaa kirjoitti:

        Ratsastus on kunnon liikuntaa.

        Jos harrastat kerran viikossa tunnin uintia tai ratsastusta tai jalkapalloa tai juoksua, ei kuntosi kehity.

        Jos ratsastaessa alkeiskurssilla istut selässä ja satunnaisesti kevennät kun taluttaja hölkkää vieressä pitäen konista kiinni, et kehity.

        Jos on harrastanut tuollaista, on turha tulla pätemään "tiedosta ja kokemuksesta" (tai jos et ole hevosta nähnytkään, niin ei silloin ainakaan!). Se kehittää koko kehon lihaksia - hartiat, selkä, vatsa, kädet, reidet, pohkeet.... Tietenkin on eritasoisia tunteja, jolloin läskiä kuluu eri tavalla, mutta liikuntaa se on, vielä hyvääkin sellaista. Ei ratsastaessa välttämättä sillä hetkellä juuri tunnu että lihakset työskentelee, mutta kumma kun seuraavana päivänä kipeät ja syke korkealla....

        Tää tyyppi puhuu asiaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Haista kukkanen" 😂 oot täysin oikeessa LarZiLove! Ratsastus on liikuntaa eikä läskien. Ite oon varmaan kevyin meijän luokalta ja harrastan ratsastusta ja RAKASTAN SITÄ!

        Sori tuli vahingossa kolme kertaa😅


    • kjji

      sitten voidaan miettiä onko pilates liikuntaa..

      • Ratsastajatar92

        Juu ja hei onko sitten golf muka urheilua tai biljardi? Hiki noissa lajeissa ehkä pukkaa silloin ku hermostuu niille palloille...

        Mutta tosta ratsastuksesta sen verran että itse olen ratsastanut n. 6 vuotta. Ratsastus "urani" alussa hiki tahtoi tulla joka tunnilla (johtuen silloisesta huonosta kunnostani) ja nykyään hiki tulee harvemmin mutta kyllä joka tunnilla ainekin jossain vaiheessa syke selvästi nousee. Omalta kohdaltani tunnin hikoilu ja sykkeen nousu riippuu täysin tunnin aiheesta ja hevosesta. Laiskalla ratsulla pelkkä pohkeenväistön teko saa sykkeen nousemaan ja kuumemman hevosen kanssa saa estetunneilla käyttää koko kroppaa hidastamaan innokkaan ratsun vauhtia. Maastossakin hiki tahtoo tulla jos mennään tarpeeksi vauhdikkaasti ja kuljetaan paljon ylämäkiä yms.

        Ja hyvänä esimerkkinä olin tässä muutama viikko sitten yksityistunnilla esteitä hyppäämässä vanhalla ex-ravuri suokilla. Sillä tunnilla kyllä pulssi nousi sekä hevosella ja minulla. Minulla oli kova työ saada ex-ravuri kulkemaan hyvää laukkaa esteille ja samalla hidastaa sen innokasta menoa. Kaiken lisäksi kolmen esteen sarja tultiin niin moneen kertaan että hyvä kun välissä kerkesi edes ottaa askeltakaan laukkaa.

        Eli siis mielipiteeni tiivistettynä: ratsastus on urheilua mutta mitä pidemmälle siinä etenee niin sitä alkaa tarvita ratsastuksen rinnalle jonkun muun hyvän urheilu lajin. Silloin kunto pysyy varmasti kunnossa.


      • Ratsastajatar92
        Ratsastajatar92 kirjoitti:

        Juu ja hei onko sitten golf muka urheilua tai biljardi? Hiki noissa lajeissa ehkä pukkaa silloin ku hermostuu niille palloille...

        Mutta tosta ratsastuksesta sen verran että itse olen ratsastanut n. 6 vuotta. Ratsastus "urani" alussa hiki tahtoi tulla joka tunnilla (johtuen silloisesta huonosta kunnostani) ja nykyään hiki tulee harvemmin mutta kyllä joka tunnilla ainekin jossain vaiheessa syke selvästi nousee. Omalta kohdaltani tunnin hikoilu ja sykkeen nousu riippuu täysin tunnin aiheesta ja hevosesta. Laiskalla ratsulla pelkkä pohkeenväistön teko saa sykkeen nousemaan ja kuumemman hevosen kanssa saa estetunneilla käyttää koko kroppaa hidastamaan innokkaan ratsun vauhtia. Maastossakin hiki tahtoo tulla jos mennään tarpeeksi vauhdikkaasti ja kuljetaan paljon ylämäkiä yms.

        Ja hyvänä esimerkkinä olin tässä muutama viikko sitten yksityistunnilla esteitä hyppäämässä vanhalla ex-ravuri suokilla. Sillä tunnilla kyllä pulssi nousi sekä hevosella ja minulla. Minulla oli kova työ saada ex-ravuri kulkemaan hyvää laukkaa esteille ja samalla hidastaa sen innokasta menoa. Kaiken lisäksi kolmen esteen sarja tultiin niin moneen kertaan että hyvä kun välissä kerkesi edes ottaa askeltakaan laukkaa.

        Eli siis mielipiteeni tiivistettynä: ratsastus on urheilua mutta mitä pidemmälle siinä etenee niin sitä alkaa tarvita ratsastuksen rinnalle jonkun muun hyvän urheilu lajin. Silloin kunto pysyy varmasti kunnossa.

        Oho katsos omassa tekstissä oli virhe.
        Meinasis siis että sarja tultiin niin useasti että siinä ei keretty ottaa välissä käyntiä. :D


    • laluvi

      Aluksi ajattelin, ettei ratsastus ole liikuntaa, kun 'vain istuin' hevosen selässä ja vähän kääntelin ja vääntelin. Nykyään olen ratsastanut 6 vuotta ja se on mielestäni lähes yhtä tehokasta kuin jalka- tai pesäpallo, kun pitää olla kokoajan ryhdissä ja isua satulassa yms. En osaa selittää :''D

    • faktaa täältä

      halpompaa kun konia ei tarvii nykii ojista. ei siinä verenkiertoelimistön kunto kasva lihaskunto 2%

    • Hevosenomistaja

      Vastaus kysymykseesi lienee erilainen jokaisella. Ratsastus voi olla pelkästään penkissä istumista, jos ratsastaja niin tahtoo. Useimmiten ei. Pelkästään hevosen selässä pysyminen vaatii lihaksia, jotta tasapaino ja ryhti säilyisivät. Kun siirrytään käynnistä raviin tai laukkaan, tasapainoa tarvitaan entistä enemmän ja lisäksi mahdollisesti kevyeeseen istuntaan nouseva ratsastaja käyttää myös pohje- ja reisilihaksia. Tottahan se on, ettei ratsastus ole lainkaan samanlaista, kuin esimerkiksi jalka- kori- tai pesäpallo, mutta kaloreita se polttaa enemmän kuin lentopallo samassa ajassa! Huippuratsastajan - tai ihan tavallisenkin harrasteratsastajankin - ratsastus näyttää ulkopuolisen silmin helposti yksitoikkoiselta istumiselta, kun ei yksinkertaisesti tiedä, mitä kaikkea ratsastaja joutuukaan tekemään pitääkseen hevosen hallinnassa, oikealla reitillä ja kuuliaisena. Lisäksi huippuratsastajien ratsastus on lähes eleettömän näköistä, joka helposti vääristää kuvan ratsastuksena urheilulajina. Niin, sykkeestä sen verran, että varmasti nousee! Monesti näkee tunnilla ihmisten riisuvan jopa talvella - viidentoista asteen pakkasessa - takkia pois vain sen vuoksi, että ratsastuksessa oikeasti hikoaa! Ei sitä ymmärrä, ellei kokeile :).

      • ksmöaka

        Mulla on sykemittari jokaisella ratsastustunnillani ja keskisykkeet ovat aina 110-140 luokkaa. Ja mielestäni en ole täysin rapakuntoinen.


      • ...
        ksmöaka kirjoitti:

        Mulla on sykemittari jokaisella ratsastustunnillani ja keskisykkeet ovat aina 110-140 luokkaa. Ja mielestäni en ole täysin rapakuntoinen.

        ratsastus on liikuntaa jos sen osaa tehdä oikein! talutuksessa lapset ja aikuisetkin istuvat vain kyydissä, mutta jos jaksaa odottaa ja pääsee itse tekemään niin kyllä siinä kuuma tulee!


      • --
        ... kirjoitti:

        ratsastus on liikuntaa jos sen osaa tehdä oikein! talutuksessa lapset ja aikuisetkin istuvat vain kyydissä, mutta jos jaksaa odottaa ja pääsee itse tekemään niin kyllä siinä kuuma tulee!

        ratsastus ja tanssi ovat niitä harvoja lajeja jotka treenaa JOKA lihasta. laiskat ratsastajat jotka menevät ns. automaateilla ja ratsastusta kokemattomat elävät siinä harhaluulossa ettei ratsastus treenaa mitään ja selässä vain istutaan.

        omana kokemuksena voin kertoa että kun minulla tuli ratsastukseen vuoden tauko enkä tajunnut muuttaa ruokavaliota, lihoin 10kg vuodessa.


    • Funy

      Kyllä se on.Mutta jos haluat enemmän tietoa kannattaa mennä jollekkin tallille ja kysyä enemmän ;)

    • Hevoskuiskaaja-98

      Kyllä ratsastus on liikuntaa! Ja erittäin raskasta sellaista...tai no riippuu myös että matkustatko vain hevosen selässä vai teetkö oikeasti selässä töitä.
      Olin eräällä tallilla ja siella nostettiin jalustimet ylös ja sen jälkeen käskettiin mennä kevyttä ravia...vatsassa tuntui tämän jälkeen. Jos et ole ennen ratsastusta kokeillut kokeile! Se on loistavaa liikuntaa.

    • ssssaaaaarrrrraaaaa1999

      Ratsastus on liikuntaa, mutta se on myös hauskaa. Se ei todellakaan ole vain hevosen/ponin selässä kökkimistä, vaan minulla on yleensä paikat kipeinä tunnin jälkeen. Sitäpaitsi tuntia ennen pitää laittaa hevonen valmiiksi, ja se voi olla hieman vaikeaa, jos hevonen on jekkuileva tai pahalla päällä. Tiesitkö, että hevosen selästä voi pudota, jos VAIN ISTUU SIELLÄ??
      Minäkin tipuin ensimmäisellä laukallani, koska en pitänyt ohjia tiukalla, heiluttelin jalkojani, en keskittynyt enkä pitänyt mistään kiinni. Hevosen tai ponin selässä tarvitsee keskittymistä, tasapainoa ja hieman kuntoakin. Jopa hyvillekkin ratsastajille perusasiat voivat tuottaa joskus vaikeuksia.

    • ratsastelija :)

      Ratsastus on myös siksi kiva ja hyvä harrastus että siinä unohtuu hetkeksi arjen murheet ja tressit sekä koulujutut esim. kokeet yms.

    • juu minä

      Ratsastus on todellakin kuntoa vaativa laji! Ne jotka väittävät että se ei ole kuntoa vaativa laji, eivät pystyisi mennä kunnon koulu treeniä edes puolta tuntia! Siinä minun mielipiteeni !



      :D

      • EquineJumper

        Menkääpä joskus vartti ravia/laukkaa "jockeyistunnassa" niin katsotaan nouseeko syke (ja samalla keskittykää että hevonen kulkee oikeassa tempossa oikealla tiellä tms.)... Ja tämä on tietenkin vain verryttelyä varsinaista tuntia varten... Riippuu siis aika paljon minkä tasoisella tunnilla käy. Alkeistunnilla ei ehkä hirveän rankkoja harjoituksia tehdä, kun täytyy keskittyä siihen hevosen ohjaamiseen koko kapasiteetillaan.

        Puhumattakaan kenttäratsastuksesta, jossa olisi suorastaan hengenvaarallista lähteä radalle huonokuntoisena.


    • .E.

      Ratsastus kehittää lihaksia ja kuntoa yhtä paljon kuin muutkin lajit jos vain osaa ratsastaa, toki herkällä hevosella ei niin paljon. Olen entinen kilpauimari ja edelleen hyvässä kunnossa vaikken ole muuta kuin ratsastanut viimeiset 2 vuotta ja lihakset on kehittynyt paljon.
      Ratsastus on liikuntaa. Monelta saa kyllä usein kuulla että siellä vain istutaan selässä, koittakaa ihmeessä itse... ;) Voisi tehdä hyvää ihan jalkapalloilijoille ja pesäpalloilijoillekkin...

    • PERKELE HERMOT MENI!

      OON HARRASTANU RATSASTUSTA JO 8 VUOTTA JA EHKÄ MÄ TIEDÄN VÄHÄN ENEMMÄN KUN JOKU JOKA ON OLLUT 1 VAIVASEN KERRAN HEVOSENSELÄSSÄ!
      KUN MENEE ILMANSATULAA SIINÄ VAADITAAN AIKA HELVITIN HYVÄÄ TASAPAINOA RAVISSA JA LAUKASSA JA TASAPAINO TULEE SELKÄ JA VATSALIHAKSISTA JNE...
      JA KUN MENEE KEVYTTÄ RAVIA SIINÄ KEHITTYY PERSELIHAKSET,REIDET JA POHKEET NO EI SATULAN JA JALUSTIMIEN KANSSA MIKÄÄN KUNTOKEHITY JOS VAA MENEE HARJOTUSRAVII JA POMPPII SIEL SELÄS ET KUULUUVAA PLÄZPLÄZPLÄZ...
      JA LAUKKA KUN ON KEVYESSÄ ISTUNNASSA PITÄÄ JÄNIITTÄÄ ITTEENSÄ AIKA HELVELIN PALJON JOS TAHTOO PITÄÄ PERSEENSÄ YLHÄÄLLÄ SATULASTA!
      JA HEVOSTA EI OHJATA VAA OHJILLA VAAN POHKEILLA JA AINA KUN ANTAA POHKEITA JOUTUU JÄNNITTÄMÄÄN NITÄ!
      ET IHA TIEDOKSENNE VAA JOTKA VÄITTÄÄ ETTEI RATSASTUS OO URKEILULAJI!!
      PS.NE JOTKA SILLAI VÄITTÄÄ EI OO KOSKAA KOKEILLU RATSASTUS,TAI JOS ON NI ON MENNY HARJOTUSRAVII TAI KÄYNTII..

      JA MUUTE SE VIELÄ KU MENIN VIIMEVIIKOLLA ILMAN SATULAA NI MULLA OLI POHKEET,perse,REIDET JA HIUKAN VATSALIHAKET KIPEET...


      KATTOKAAS IHMISET HEVOSEN SELÄSSÄ ON TARKOITUS PYSYÄ!!!!!!!!!!!! JA HALLITA SITÄ OIKEAOPPISESTI!!!!

    • Zephre

      Ratsastus on liikuntaa, ja siinä tulee hiki. Se kehittää myös ryhtiä. Huomattii tossa terveystiedon tunnilla ku moni ei jaksanu istuu selkä suorassa pitkään.

    • Pepsityttö

      Ratsastus on todellakin liikuntaa! Noloa väittää, ettei se muka sitä ole. Laiskan hevosen kanssa joutuu varsinkin tekemään kovasti töitä, kun pitää antaa paljon pohjetta/apuja muutenkin. Kevennys pitkään laukkaaminen tuntuvat kyllä ratsastuksen jälkeen. Selän pitää olla kokoajan suorassa. Lisäksi esteitäkin hyppiessä kyllä kuuma tulee..

      Ratsastus kehittää lihaksia ja myös tasapainoa sekä keskittymiskykyä. Itselläni unohtuu hevosten selässä ainakin kaikki murheet, enkä ajattele muuta kuin hevosta..

    • ainouu123

      En jaksanut lukea kaikkia noita ylläolevia kommentteja, eli nämä mitä seuraavaksi sanon voi olla mainittu useasti.

      Ratsastus on todella tehokasta liikuntaa, se on yksi urheilulaji. Ratsastatko sinä? Sillä jos se on mielestäsi pelkkää hevosen päällä kökkimistä, olet väärässä tai sitten et itse tee siellä mitään. Vatsa-, reisi- ja pohjelihakset ovat varsinkin koetuksella, jos kunnolla työskentelee...

    • bitchesaintshit

      Pakko tähän vielä oma kokemus ratsastuksesta viitattuna tähän kiistämiseen onko se hyvää urheilua vai ei. Ehkä 1 kerran /kk ratsastaminen ei tunnu tai näy missään, jokaisella ihmisellä varmasti tuntuu eri tavalla, sillä kaikkia ei tunnin jälkeen koske esim. jalkoihin. Mutta kun liikkeet tekevät jumpassakin oikein = se tuntuu jossakin.
      Itse olin kesällä n. 1 viikon hevosleirillä (2h ratsastusta /päivä) ja minä sain omat vatsalihakseni esille niin nopeassa ajassa! Muuten vääntäisin vieläkin avuttomasti täällä vatsalihaksia... tunsin muutenkin vartaloni lihaksikkaammaksi ja hoikemmaksi. Sellaisen kesävatsan jokainen haluaisi! Ihmiset, älkää tulko tänne puhumaan 1-2 kerran kokemuksista, vaan menkää ihmeessä kokeilemaan lisää, se kannattaa! :) Itse olen ratsastanut n. 5-6 vuotta ja vieläkin himoitsen tätä harrastusta! Ottakaa myös heppaleirit huomioon ^^

    • Tähti-Tuuletar

      Ratsastus on liikuntaa. Siinä vahvistuvat lihakset, joiden olemassaolosta et ennen ole tiennytkään.:)

    • Miettikää

      Ne, jotka tohtivat väittää ettei ratsastus ole minkäänlaista liikuntaa, saisivat kyllä hävetä itseään. Ehkä se vain yksinkertaisesti johtuu siitä, etteivät ole koskaan ratsastaneet kuin jollain kiltillä pikkuponilla talutusratsastuksessa silloin aikoja sitten ja ai että kun oli "hurjaa"? Ratsastus on todellakin kovaa liikuntaa, ja vaatii paljon työskentelyä ja vieläpä toisen elävän olennon kanssa, jolla on oma tahto ja jalat! Se että ei itse tiedä mitään hevosista/ratsastuksesta, ei oikeuta myöskään väittämään ettei se ole liikuntaa. Siinä tapauksessa kannattaa vain pitää suunsa kiinni. Jos taas harrastaa itse ratsastusta, eikä tunne sen tehoa, kannattaa unohtaa koko harrastus ja aloittaa joku "vähemmän älyllisiä ponnistuksia"- vaativa laji, jonka tarkoituksena ei ole kuin pelkkä älytön lihasmassojen kerääminen. Sillä kunnon lisäksi, ratsastus kehittää sekä tasapainoa, että oman kehonsa hallitsemista.

      Miettikää sitä ennenkuin alatte väittelemään asiasta, joista ei ole sen enempää kokemusta!

    • ratsastajagirl0011

      " tarvitse istua kuin hevosen selässä"

      HEI HALOO!!!! Siellä ei todellakaan vain istuta, vaan, painetaan pohkeilla, istutaan syvällä satulassa, noustaan kevyeeseen istuntaan... jja mitä KAIKKEA muuta siellä tehdäänkään... Nimimerkillä 5½ ratsastanut....

      Ja se kehittää HYVIN kuntoa!

    • kakskaksveemolo

      mun syke oli passissa liki 200. . . torella huono kunto on. painankin 80 kg ja olen 22 vuotias

    • En vaa ymmärrä

      Jännä et ratsastuksesssa hengästyy??..tulee hiki ja syke nousee..johtuuko hengästyminen siitä että myötäillään hevosten liikkeitä vai mitä??:D Itse tiedän että ratsastus on liikuntaa ja siitä todella tulee paikat kipeiks ja aina tunnin jälkeen on hiestä märkä, mutta se on silti hassua ajatella miten paljon lihaksia istualteen voikaan käyttää:D..en vain itse tajua miten laukkaamisessa/ravaamisessa voi tulla hiki/hengästyä..

    • on kokeiltu

      höpölöpö,yhtä kovaa liikuntaa kuin moottoripyöräily

    • <<<

      OLISI ITTEKKI UPEAA HARRASTAA ERI LAJEJA JA SIINÄ SIVUSSA MM RATSASTUSTA

    • TiituLilli

      Musta vähän tuntuu ettei ratsastusta arvosteta oikein missään.
      Oikeasti ratsastus on erittäin tekninen laji ja jos me heppaihmiset vaan siellä selässä istuisimme, niin miten hevosten kanssa voisi esim. hypätä esteitä.

      Kerran ystäväni kanssa keskustelimme hevosista (ystävä ei harrasta hevostelua)
      Sanoin ystävälleni, että ei se nyt niin haastavaa se ratsiminen ole, kun sen oppii.
      Siihen ystävä vastasi: Niin kyllähän sä siellä selässä istut ja kyllä se hevonen juoksee.
      Itse loukkaannuin tästä kommentista hieman.

      Mutta antaa ihmisten ajatella ja luulla vaikka mitä, me heppatytöt ollaan vahvoja!! :)

    • 222

      Juu, ratsastan ja se on urheilua. Samoin on tuo moottoripyöräily minkä joku myös tuolla viesteissä onnistui vetämään tähän mukaan. Mutta urheilua nämä molemmat ovat vasta sitten kun aletaan tekemään tosissaan hommia. Sopii ihan kokeilla =D

    • Tietäjä

      Hei ihmiset tyhmät!! Ratsastus on ihan SIKA HYVÄ HARRASTUS JA URHEILULAJI!! siinä tulee hiki vähästäkin ja kunto kasvaa!! Itselläni kokemusta nimittäin oon 12.v ja alotin 6 vuotiaana ratsastamaan. Kunto on kasvanut hurjasti ja rakastan tätä harrastusta enemmän kuin mitään muuta... Lihaksia riittää jaloissa varsinkin ja tasapaino on kehittynyt!! Ratsastus on liikuntaa samassa kuin muutkin urheilulajit!!!!!!!!!

    • gggg

      Teet kyllä jotain todella todella pahasti väärin, jos et lämpene ratsastuksen aikana.

    • OOT ÄÄLIÖ!!!

      KUULE TIPU SIELTÄ SELÄSTÄ NII MEET MAMIN SYLIIN TURVAA ETTEI HEVONEN TEE PIKKU PIPIÄ!!!! JOS RATSASTUS EI OLIS URHEILUA MITÄ HITTO SE SIT TEKIS OLYMPIALAISISSA IDIOOTTI!!!!

    • KYLLÄ ON!

      Kuuleppas. Ratsastus on urheilulaji, missä tarvitaan eniten pohje- ja vatsalihaksia. Eikä kukaan pysty hallita hevosta pelkästään istumalla. Kuitenkin se on jokaisesta itsestään kiinni kuinka rankaksi sen tekee itselleen, kyydissä voi joko 'istuskella' tai sitten oikeasti tehdä töitä. Joten kyllä, ratsatus on urheilulaji sekä myös harrastus että liikuntaa.

      • Horselover04

        Kyllä todellakin on.. Toi oli aika tyhmä kysymys.....


    • on urheilua

      Mulla on sixpack! En harrasta muutakuin ratsastusta, eli kyllä se aika paljon lihaksia ja kuntoa kehittää!:)

      • Anonyymi

        Eiku eiks onepack on se jossa on vaan läskiä


    • me3t783

      on

    • argh

      Mietipä mitä tapahtuisi, jos oikeesti vaan istuisit siellä selässä. Hevonen menee minne sattuu tai sitten ei liiku ollenkaan. Ratsastuksessa tarvitsee monia lihaksia ja kyllä oman kunnon kehityksen olen huomannut pelkästään ratsastusta harrastamalla. Hiki tulee, olipa ratsuna millainen hevonen tahansa.
      Ja "eihän hevosen selässä tarvitse muuta kuin istua" - tyhmin väite ikinä. Kenties mieli muuttuu sitten ku kokeilet ite.

    • pyöräilijä

      Voihan sitä istua hevosenkin selässä ja antaa pollen viedä. Mutta kun aletaan puhua asiaa, niin tässä voi aivan hyvin vertailla esim seuraavia kilpaurheilulajeja: Ratsastus, pyöräily, motocross, alppihiihto, luistelu. Taitolajeja, mutta jos reisilihakset huutavat armoa huonon kunnon takia, ei taidoilla ole enää käyttöä siinä vaiheessa.

    • voi juma...

      olisi hupaisaa nähä olympialaisissa huippuratsastajat vain istumassa hevosten päällä :DDD

    • heippa hirnahdus

      Aloittelija jota talutetaan ei tee siellä selässä juuri mitään,mutta olen kyllä sitä mieltä että ratsastus on urheilua ei ehkä silloin kun alottaa mutta kun opii se on todellakin liikuntaa.

    • åpoiopå

      Ratsastus on naisille sitä, että saa laittaa jalkaan tiukathousut missä nahkaa pepussa. Sitten jalkaan tiukat saappaat tikkiliivi ylle ja prismaan ostoksille.

      • Anonyymi

        Kuule ei ole ja miehetkin harrastaa


    • mörrinkäinen

      "Ratsastus" on siis sama asia kuin "lupa lähteä ostoksille tiukoissa nahkavaatteissa", vai?

      Huisaa! Minä kun olen aina luullut, että ratsastus on hevosten käsittelyä selästä käsin kaikkine lieveilmiöineen, ja ostoksille lähtö sitä, että elukat jätetään kotiin, kukkaro otetaan mukaan ja sitten lähdetään tekemään tarvittavia hankintoja.

      No, tulipahan taas opittua jotain uutta...

    • tjaa1

      Aina löytyy ihmisiä, jotka luulevat ratsastuksen olevan pelkkää istumista. Todellisuus on, että huomaat uusia lihaksiakin löytyvän, sillä siinä lajissa käytetään kaikkia lihaksia. Lihasten ei tarvitse olla bodatut, mutta teettää työtä enemmän mitä pienempi ihminen on väittäisin.

      • StadinC

        ...Niin taisi luulla muuan entinen Tasavallan Presidentti katsellessaan Kyra Kyrklundin suoritusta...


    • reiskapi

      vai ratsastus kehittää kuntoa joopa joo,mulla kaveri joka ratsastaa ja on ylipainoinen,kun mentiin pitkälle kävelylenkille hänen kanssaan ni ei meinannut pysyä vauhdissa ollenkaan,huusi vaan et ei jaksa huono kunto

    • ratsastaja1

      Tääl on ihmisii jotka sanoo et rtsastus ei oo urheiluu ja että kokemust ni joo varmaan on joskus käyty jollain talutusratsastuksilla ni eihän se siellä oo urheiluu mutta pelkkä hyvä istunta vaatii paljon vatsalihaksii puhumattakaan sit maastakäsin työskentelystä

    • Ratsastaja2

      Ratsastus on todella hyvää liikuntaa sekä se kehittää erki lihaksia että tasapainoa ym.. Eli ON LIIKUNTAA, kannattaa kokeilla! Maastoratsastus on ainakin minun mieleistä liikuntaa, kentällä ei ole niinkään mukavaa mennä..

    • onliikuntaa

      Ne joiden mielestä ratsastus ei ole liikuntaa, menkööt 175cm korkealla, iso säkäsellä luihulla pv:llä kaikkia askel-lajeja tunniksi ILMAN SATULAA. Kokemuksesta voin sanoo että viikon sen jälkeen on jalat ja pohkeet järkyttävän kipeet. T. 11v 150cm tyttö

    • Ratsatuksen

      Hei! Olen harrastanut ratsastusta nyt 10v ja nyt olen kilpatasolla ratsatuksen ohella käyn lenkkeilemässä, uimassa ja pyöräilyssä. Ratsastus ei ole urheilua eikä se ole edes raskasta! Vain niille 160cm ja 80kg se saattaa olla vähän raskasta kuten kävelykin. Tuttuni on jotain tuota sorttia ja hän väittää ratsatusta urheiluksi, mutta hän ei edes jaksa kävellä " koulusta " kotiin 2km vaan menee bussilla? Joten sen takia varmaan

      • Anonyymi

        Not true


    • 4mmmh3

      Ei ne alotustunnit varmaan juuri liikuntaa oikein ole, mutta jos on pidempään ratsastanut, niin kyllä se liikuntaa on.
      Harvoin itselle on tullut olo, että ei jaksaisi ratsastaa yhtään enempää, mutta kyllä hiki tulee joka tunti. Mutta tottakai, riippuu mitä tekee tunnilla, ja että millaisella hepolla menee.

    • 12345678909790

      Moro! Olen ratsastanut yli 10 vuotta ja tällä hetkellä kilpailen 100 cm alue-tasolla. Muuten käyn lenkillä ja teen lihaskuntoa. En muuten lenkkeilisi tai tekisi lihaskuntoa, mutta on pakko, jos haluan kisata, koska se oikeesti tarvii tosi hyvän kunnon, enkä sitä kyllä ihan pelkällä ratsastamisella saa, ellen joka päivä sitten ratsastaisi 2 h tehokkaasti ja siis en nyt tarkota mitää hölköttely tätiratsastusta, vaan sitä että pistän hepan ja itteni töihin. En sahaa, vaan ratsastan rehellisesti, eli ihan oikeesti hyödynnän kaiken kehossani: vatsalihakset, reidet, selän, painon, pohkeet, haban yms. Koska otan hevosen huomioon, en treenaa sen kanssa noin joka päivä. Ja siis mun korvissa toi "ratsastus ei ole urheilua" kuulostaa ihan samalta, kun joku sanoisi että "jalkapallo ei ole urheilua."

    • Keskoi

      Ei, ratsastus ei ole urheilua. Jos hyppään pässin selkään niin onko sekin muka sitten urheilulaji? Heh. Ratsastus on varmasti kiva harrastus mutta urheilua se ei ole

      • voiksteeesyrittää

        Ridaus ei oo urheilua siihen asti kunnes ei ala ratsastamaan kunnolla, eli kattomaan paremmin omaa kehonhallintaa ja auttamaan heppaa liikkumaan paremmin.
        Kyllä mulla tulee siel selässä hiki, ja oon ihan peruskuntonen muija vieläpä.


      • Anonyymi

        Riippuu millaista ratsastusta harrastaa, jos haluaa tosissaan kokeilla voiko se olla raskasta kokeile mennä montee ees se minkä verran ne menee hevosta lämmittäessä eli 2-3 km siihen päälle esittely ja itse kilpailu ja summaks tulis jotai 5-7 km ravilla joista mielellään n. 2-3 km niin kovaa kuin pääsee, jos ei ala tuntua urheilulta ni siinä tapauksessa sovitaan ettei se oo


    • FOCUSEQUUS

      Itse olen harrastanut maantiepyöräilyä lähes kymmenen vuotta ja puoli vuotta takaperin aloin myös ratsastamaan. Olen siis melko aloittelija ratsastuksessa mutta tässä muutama havainto. Ratsastus on urheilua mutta ei mielestäni kestävyysurheilua ainakaan omalla tasollani. Olen sitä mieltä että tämmöinen alkutason ratsastus vastaa enemmänkin kuntosali käyntiä. Jalat siis kipeytyvät vaikka luulin etteivät enään kipeytyisi mistään. Sama kävi/käy yhä selälle , pakaroille ja alavatsan lihaksille. Olin hieman yllättynyt asiasta alkuunsa. Hikoilen ratsastaessa sen verran että paita kastuus selkäpuolelta ja ohimoilta saattaa hikinoro valua. Alkuunsa ratsastus tuntui siltä kuin olisi laskenut kuntopallon päällä mäkeä alas :)

    • Paljonratsastanut25v

      Ei hyvät ihmiset
      Opetettu hevonen kuljettaa ja istut kyydissä.
      Autolla ajokin on urheilua siihen verrattuna.

      • heräkkää

        Olen aivan samaa mieltä


      • Anonyymi

        Not True eikö teitä oikeesti oo opetettu tunnistamaan urheilulajeja


      • Anonyymi

        Niin siis onko kyse kouluratsusta? Koska tietääkseni ratsastuksen lajeja on enemmän kuin yksi ja niistä kaikki eivät ole teljenneet itseään ratsastuskentälle😅


    • EIHYVÄELÄMÄ

      Ettekö te tyhmät OIKEASTI TAJUA!!!!!!!SE ON URHEILUA!KOKEILKAA VAIKKA ITSE!ON ERI ASIA ISTUA SELÄSSÄ JA KATSELLA MAISEMIA KUIN RATSASTAA KUNNOLLA!MULLA MENI NIIN HERMOT NOIHIN JOTKA VÄITTÄÄ ETTÄ SE EI OLE URHEILUA!!!!!!!!!!!

    • Humpuukkihommaa

      Ratsastus ei ole liikuntaa ratsastusta harrastavat vain huonokuntoiset ihmiset joilla ei ole mahdollisuuksia muihin oikeisiin urheilulajeihin esim. Uinti, hiihto, yleisurheilu jääkiekko jne jos laitetaan ratsastaja ja jokin joka oikeesti harrastaa jotain liikuntaa coopperin testiin niin aika varmasti uskallan väittää että tämä oikeaa liikuntaa harrastava juoksee enemmän, niin se vain on

      • Anonyymi

        NYT LOPPU EN OSAA SELITTÄÄ MUTTA TIETÄISIT ETTÄ SE ON URHEILUA JOS OLISIT TÄYSIJÄRKINEN!!


      • Anonyymi

        Voi olla että juoksee, mutta riippuu kyllä ratsastajasta ja siitä toisesta urheilijasta, että kummalla on parempi kunto ja treenaa enemmän, myös varmaan siitäkin mikä se toinen laji on ja millaista ratsastusta kyseinen ratsastaja harrastaa. Mutta jos olet vakavasti vakuuttunut että ratsastus ei ole liikuntaa niin suosittelisin kokeilemaan vaikkapa montea tai lähtemään hyvä kuntoisella hevosella maastoon ravaamaan taikka laukkaamaan ja kerro sitten kummalle tuli ensin hiki ;)

        Vaikka useimmat ratsastuksen lajit keskittyvätkin enemmän tarkkuuteen, taitoon ja ratsastajan ja hevosen väliseen yhteistyöhön enemmän kuin urheilu aspektiin, sanoisin että ne kaikki ovat jonkin asteista liikuntaa vaikka liikunnan raskaus vaihteleekin suuresti


    • kurittomianulikoita

      eikö teidän äidit ole edes sen vertaa opettanut ettei ruualla saa leikkiä ?!?

    • heppatyyppi

      onko ratsastus liikuntaa?
      tähän on vain yksi vastaus kyllä on!
      ratsastuksessa voimistuu lihakset ja hiki tulee pintaan:)
      mut mä en vaan käsitä kun jotkut väittää et ratsastus ei ole urheilua ehkä he eivät vaan ole koskaan itse kokeilleet jos et usko meneppä itse hevosen selkään !:)

    • StadinC

      ...Kokeilkaa itse niin yllätytte. Kyllä siinä turhat ennakkoluulot karisevat! Taitavat nuo vähättelijät vain olla kateellisia meille hevosihmisille (itse olen 57-v äijä)

    • StadinC

      ...Niin, ja Koreassa syödään koiria. Joten ei kai niilläkään saa leikkiä...

    • Anonyymi

      hahhah

    • Anonyymi

      Täällä on jo vastauksia tarpeeksi, ehkä jopa liikaakin, mutta haluaisin näin lyhyesti lisätä että mielestäni ratsastus on liikuntaa jonka raskaus voi vaihdella hyvinkin paljon. Alkeis ratsastustunti tai talutusratsastus eivät ole kovinkaan rasittavia, mutta jos joku on joskus kokeillut mennä móntee niin tiedätte kyllä että se on raskasta treeniä hevoselle ja ratsastajalle. Sitten löytyy kaikkea siltä väliltä.

    • Anonyymi

      Itte oon ratsastanut pennusta asti ja aina ajatellut, että maastossa saa vaan istua ja nauttia luonnosta hepan kanssa, kentällä vääntäminen koulua/esteitä ratsastus on ihan oma juttunsa ja rankkaakin. Mutta mutta... tuli raskaustauko. Kun lähdin taas yli vuoden jälkeen heppani kanssa maastoon, en meinannut jaksaa kavereitten tahdissa kuin pari km. Äitiysaika sektio oli vieny ne vatsalihakset hyytelöksi. Oli todella vaikeaa edes istua normaalisti kun niitä lihaksia ei vaan ollut. Muistui elävästi mieleen lapsuuden ravureilla ratsastus. Äkkiä se kunto sitten koheni, tosin vasta muutaman päivän ratsastuksen jälkeen aloin uskoa että vielä kykenen hommaan. Nyt mulla on 4h ratsutusta päivässä (eikä ikinä edes pysähdy tuohon), ja voin vakuuttaa, että ratsastamisen lisäksi kaikki muu koulutustyö vaatii kyllä kovaa kuntoa. Hullun lajihan tää on, mutta ai niin upeaa 🐎😅. Hevonen itsessään jo nostaa sen sykkeen 😍. Ikinä ei tule valmista, aina oppii uutta, joka päivä. Suosittelen!

    • Itse olen kokeillut ratsastusta ja se oli todella kevyttä, tai sitten en ollut hyvä. Tuntui reilusti kevyemmältä kuin vapaaottelu, nyrkkeily tai BJJ.
      Uskon ratsastuksen olevan raskasta, kun on tarpeeksi hyvä ja tekee sitä paljon. :)

    • Anonyymi

      Ratsastus on liikuntaa!!!

    • Anonyymi

      Ois kiva harrastaa jodkus mm ratsastusta

    • Anonyymi

      Se on liikuntaa:) Käytät melkein kaikkia lihaksiasi jo siinä että pysyt siellä selässä. Kaikki jotka sanovat että rida ei oo urheiluu nii menkää sinne selkään ja lähtekää laukkamaan ja hyppimää sua 2krt korkeempia esteitä ja istukaa VAAN siellä selässä samalla nii kattokaas mitä käy. Kaiken lisäks ridaan tarvii paljon rohkeutta sillä rida on mailman toisiks vaarallisin URHEILU laji. rva edes uskaltaa koskea hevoseen. Hevosella on oma tahto ha jos ne haluaa tulla päällr niin ne myös tulee ja se on sitte sairaala reissu se:)

    • Anonyymi

      Heppatytöil tais mennä tunteisii nää keskustelut😂😂😂 jokainen saa olla sitä mieltä mitä itte halju

    • Anonyymi

      Mä en ymmärrä miksi kaikki sanoo et te vaa istutte selässä no miten hevonen voi tietää mitä pitää tehä jos vaan istuu. Hevonen tarvii todella paljon avustusta koska miten miiten tekee mitään?

      • OLISI KIVA HARRASTAA JOSKUS RATSASTUSTA JA SIT HARRASTAA SITÄ ERI LUOKISSA


    • Anonyymi

      Ei ole urheilua. Ei tarvitse kuin istua hevosen selässä.

      • Anonyymi

        No sitten pitää ihan itte kokeilla jos epäilee jotian asiaa,ei siinä muuta tarvi,yksi kaverikin kokeili joka ei ikinä ole ollu hevosien kanssa missään tekemisissä ja totesi että on t ää kyllä voimia vaativaa.
        Kannattaa siis kokeilla,huvittavaa sinänsä että niinhän siinä Formula-autossakin vaan istutaan kyydissä mutta...kun katsoo kuljettajia kisan jälkeen ovat kyllä aika hikisiä ja poikki,että voimia se vaatii sekin,hän tietää kuka jotain testaa.
        Moni vielä nuorena jaksaa melkeen ihan mitä vaan mutta ikä tuokin sitten sen oman mausteen ja alkaa jäädä turhat liikkeet väliin!


    • Anonyymi

      Niin miljoona vuotta vanha keskustelu mut juu. Jos joku nyt lukee tän, ja jää jotenkin vieläkin ajattelemaan ap:n tyylillä niin mäpä kerron. Meillä on hevoset kotona, ratsastan ponini n. 4 kertaa viikossa, ( muuten ratsastaa äitini tai siskoni) parhaillaan kaksi kertaa valmentajan silmän alla. Joka kerta on tullut hiki, ja valmentajan kanssa voidaan hioa jotain asiaa helposti puolitoista tuntiakin. Nyt mä kerron mitä ajattelen ja teen kun teen pohkeen väistön ravissa, siirrän käyntiin, nostan käynnistä laukan, teen täyskaarron ja tulen vastalaukkaa:
      Tulen suoralle. Kokoan ponin, sisäpohje aktiivisena, ulko-ohjalla pieni puolipidäte, pieni rutistus vatsalihaksilla. Väistön aloitus kohti kentän keskustaa.Ulkopohje, sisäohja, sisäpohkeella eteenpäin, ulko-ohja suoristaa ja ulkopohje pitää pohkeenväistön aktiivisena. Ylävartalo suorana, (kokeile pitää yläkroppa niin pitkänä kuin mahdollista 10min putkeen, sekä tehden äskoisiä juttuja😅)suoristus sisäpohkeella, käyntiinsiirtymä rutistaen vatsalihaksia. Katse eteenpäin, puolipidäte ulko-ohjalla ja vatsalihaksilla, laukkapohkeet ja vatsalihaksilla istut satulaan. Lantio myödäte hevosen liikkeitä, mutta vatsalihakset pitää sinut kunnolla satulassa. Täyskaarto (jossa siis vaihdetaan suuntaa)Ulkopohje, ulko-ohja, kokoa puolipidätteellä. Ulkopohje kunnolla kiinni, käännä ylävartaloa uuden suunnan mukaan. Tue uudella ulkopohkeellaponin laukkaa, itse myödäten sen liikkeitä. Ulkopohje, ulkopohje, vatsalihakset, vatsalihakset..😅 Sanotaanko ettei perus vatsalihastreeni tunnu missään kun tekee tätä tunnin. T: aluetasolla kilpaileva, viisi vuotta ratsastanut poninomistaja.😄

    • Anonyymi

      Ratsastus on monipuolista liikuntaa. Se voi myös olla haastavaa ilman taluttajaa esimerkiksi saada hevosta lähtemään vain käyntiin, ja pohkeilla saa kunnon jalanheittelyä. En oo ratsastanut, mutta olen kyllä todellakin käynyt tallilla katsomassa tunnin maneesissa. Hevonen on iso ja haastava eläin, ei yhtä helposti koulutettu kuin vaikka koira.

    • Anonyymi

      Ratsastus on urheilua. Se vaan näyttää ainakin kokeneiden ratsastajien kanssa ettei ne tee siellä selässä mitään vaikka tekee mutta niillä on niin itsenäinen ja hyvä istunta että se ei ees näy jos pohkeita antaa hevoselle tai jos vetää ohjista. Ratsastuksessa nousee kyllä yleensä syke ja ratsastuksessa käytetään monia lihaksia, esim selkä, vatsalihaksia, yms

    • Anonyymi

      Ratsastuksessa käytetään lihaksia hevosen ohjaamiseen . KYLLÄ SE ON LIIKUNTAA

    • Anonyymi

      Vieläkö tämä juttu on elossa? Ne, jotka väittävät, että ratsastus muka ei ole liikuntaa, ovat joko piruuttaan provoilijoita tai täysidiootteja räkänokkia. Kiivetkääpä vaikka jonkin superlaiskan hevosen selkään ja yrittäkää saada se tekemään, mitä ratsastaja/opettaja haluaa. Ei taida oikein onnistua ainakaan vasta-alkajalta. 45minuutin yrittämisen jälkeen on ratsastaja melkeinpä puolikuollut ja yltäpäältä hiessä, varsinkin kesällä. Helppoahan sitä on tietämättömän jauhaa roskaa, jos oma kokemus kattaa jollakin kuppaisella bemarilla tai mopolla kruisailun.

      T: SC´60

      • Anonyymi

        Taitaa olla että ne negatiivisten viestien lähettäjät ovat bussilla kouluun kulkeneet tai sit isukki/äityli autolla vieny...
        Jokainen vähänkin älyä omaava kyllä ymmärtää ettei hevosten kanssa olo ole mitään leikkiä,iso voimaksa eläin kun vaatii todella ohjastajan jolla pitää olla voimaa,kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä.
        Aina kannattaa kokeilla jos epäilee jotain,sitten vasta kertoo miten asiassa kävi.


    • Anonyymi

      Ratsastus ei todellakaan ole pelkkää istumista hevosen selässä!!! Se on todella vaikeaa, ainakin jos tavoitteena on pyrkiä maailman huipulle tms. Ratsastus on mukavaa ja hauskaa liikuntaa arjen keskellä. Se kehittää mm. rytmitajua, tarkkaavaisuutta ja kuntoa. Joten jos katsot vaikka maailmanmestaruuskisoja niin ratsastus näyttää ihan siltä, kuin siinä ei tarvitsisi tehdä mitään, mutta siihen että teet hevosen kanssa yhteistyötä täydellisesti, ja että osaat sen laittaa kuuntelemaan sinua, tulokseen on todella vaikeaa päästä ja se on vaatinut monien, monien vuosien harjoittelua.
      Ja onhan se kyllä aina hienoa kun osaa tehdä taitavaa yhteistyötä eläimen kanssa. Joten...ratsastus ei ole mitään istumista hevosen selässä, vaan se vaatii kärsivällisyyttä ja taitoa...

      • Anonyymi

        Ainiin, se kehittää todellakin myös lihaksia. Ratsastaaessa joudut käyttämään paljon mm. jalkoja. Hyvän kunnon saa jos käy ratsastamassa ainakin muutaman kerran viikossa. Ja, että tätä harjoiteltaisiin säännöllisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainiin, se kehittää todellakin myös lihaksia. Ratsastaaessa joudut käyttämään paljon mm. jalkoja. Hyvän kunnon saa jos käy ratsastamassa ainakin muutaman kerran viikossa. Ja, että tätä harjoiteltaisiin säännöllisesti.

        Totta ei mikään tule itsekseen töitä sen eteen pitää tehdä


    • Anonyymi

      Ratsastus on ruualla leikkimistä

      • Anonyymi

        Paskat ole, mene itse 170 cm korkuisen hevosen selkään ja hyppää sillä Grand Prix esteet. Ainiin, etpä sinä voi kun et tiedä edes mikä se on! 🤣


    • Anonyymi

      Ratsastus on urheilua! Ratsastan itse,ja kevennyksessä jalkalihakset hehittyvät,ja laukassa tarvitaan myös jalka lihaksia. Ratsastus on hyväksi selälle, Ja hevosen selässä ei vain istuta! Kokeilemaan vaan jos lamppu ei syty!



      Ps: Ratsastus ON liikuntaa!

    • Anonyymi

      Jos sanot, et ratsastus ei oo urheilua niin epäilen että et oo koskaan ratsastanut ilman talutusta kunnolla. Ratsastus kehittää pohje, vatsa, reisi ja ihan kaikkia mahdollisia lihaksia. Te jotka sanotte et ratsastus ei oo urheilua ootte vaan amatöörejä ettekä tiedä asiasta mitään. Käykää vaikka 2krt viikossa este treeni vuoden ajan ja tuu sen jälkeen vasta tänne asti pätemään...

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe