helteellä juokseminen?

nicklu77

Miten helteellä jouksemista, pitkistä lenkeistä?

Onko hyvästä perus kuntoilijalle, pitkä lenkit jos lämpötila huitelee 28 asteen yläpuolella?

itsellä ainakin täyttä tuskaa. Hikoilen normaalistikin varsin runsaasti ja helteellä vaikka kuinka juo ja tankkaa, nin tuntuu uupuvan väkisin tuossa 20km jälkeen.

Kerran sain lämpöhalvauksen ja sen jälkeen en maratonia helteellä enää ikinä juokse, niin hirveä oli olo monta päivää.

Miten muilla?

Tukholman maraton juuri helteen vuoksi jää väliin ja liityn kannustusjoukkoihin.

24

6465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • misu--

      kannattaa juoda tarpeeksi, useita litroja päivässä. myös lenkille juomaa mukaan, laimeahko urheilujuoma on hyvä. suosittelen juomavyötä, jossa useita pieniä pulloja. ja pää kannattaa helteillä suojata. päälle mahdollisimman vähän, vaaleat, hengittävät vaatteet, nykyään saa tosi hyviä teknisiä juoksupaitoja ja-housuja.

      • Nimetön

        Urheilujuoman kanssa ei liene tätä ongelmaa, mutta jos pelkkää vettä juo, niin pitää huolehtia myös suolan saannista. Kun hiki vie suolat ja runsas veden juonti laimentaa kehon nesteet, niin edessä voi olla pitkä sairaalareissu tai jopa hengenlähtö.


      • misu--
        Nimetön kirjoitti:

        Urheilujuoman kanssa ei liene tätä ongelmaa, mutta jos pelkkää vettä juo, niin pitää huolehtia myös suolan saannista. Kun hiki vie suolat ja runsas veden juonti laimentaa kehon nesteet, niin edessä voi olla pitkä sairaalareissu tai jopa hengenlähtö.

        lidlin kivennäisvesi tai kotimainen perinteinen vichy on hyvä vaihtoehto kesäkuumalla, niissä kun on myös suolaa mukana.


      • Lököttelijä

        Ei oo pakko juoksennella, kuka höpsö nyt helteellä vielä juoksee ????? Hyvä, kun jaksaa itteensä siirtää paikasta A paikkaan B. Helle on kidutusta, kesäsää max 20 astetta paras.


    • juoksija35

      Varmasti helteen kestävyys riippuu kovasti henkilöstä. Kovakuntoisellakin voi olla huono helteen sietokyky ja joku huonompikuntoinen voi sietää paremmin.

      Mutta jos vähänkään on sellainen olo että ei ehkä sovi itselle niin kannattaa jättää juoksut helteellä ihan minimiin ja muistuttaa itselle että tämä ei ole merkki mistään huonokuntoisuudesta.

      Helteitä on kuitenkin Suomessa niin harvoin että kunto ei tauosta liiemmin rapise. Helteellä juoksemisesta on luultavasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Riskit ovat mahdollisia hyötyjä suuremmat.

      • nicklu77

        Joo, kyllähän sitä olen tässä miettinyt ja järkeillyt, että minun ei kannata juosta Tukholmassa. Sikäli vain harmi, että olen siihen harjoitellut ja lähdössä sitten vain kannustajaksi.

        En vain kestä tuota paahdetta. Hikoilen liikaa, vaikka en ole huonossa kunnossa. harjoitelessa olen koittanut, mutta helle vain tekee täysin voimattomaksi ja uuvuttaa ja tuntuu että pyörtyy tuossa 20km jälkeen. Hyvin olen nestetyttänyt ja syönyt hiilihydraatteja yms. jo harjoitellesanikin.

        Helle vain ei sovi, ei ollenkaan. Lisäksi aurinko polttaa ihoni hyvin helposti ja se vasta tuskallista onkin.

        Viime vuonna juoksin Tukholman maratonin, keli oli viileämpi. Nyt luvattu vielä paljon lämpöisempää, joten en varmasti selviytyisi matkasta maaliin, puolimaratonin vielä pystyisin hölkkäämään.

        Pitkät aurinkoiset Tukhoman reitin suorat ovat suoranaista helvettiä.

        Täytyy odottaa Helsinki City maratonia ja toivoa ei helteistä keliä.


      • tyttö täällä..
        nicklu77 kirjoitti:

        Joo, kyllähän sitä olen tässä miettinyt ja järkeillyt, että minun ei kannata juosta Tukholmassa. Sikäli vain harmi, että olen siihen harjoitellut ja lähdössä sitten vain kannustajaksi.

        En vain kestä tuota paahdetta. Hikoilen liikaa, vaikka en ole huonossa kunnossa. harjoitelessa olen koittanut, mutta helle vain tekee täysin voimattomaksi ja uuvuttaa ja tuntuu että pyörtyy tuossa 20km jälkeen. Hyvin olen nestetyttänyt ja syönyt hiilihydraatteja yms. jo harjoitellesanikin.

        Helle vain ei sovi, ei ollenkaan. Lisäksi aurinko polttaa ihoni hyvin helposti ja se vasta tuskallista onkin.

        Viime vuonna juoksin Tukholman maratonin, keli oli viileämpi. Nyt luvattu vielä paljon lämpöisempää, joten en varmasti selviytyisi matkasta maaliin, puolimaratonin vielä pystyisin hölkkäämään.

        Pitkät aurinkoiset Tukhoman reitin suorat ovat suoranaista helvettiä.

        Täytyy odottaa Helsinki City maratonia ja toivoa ei helteistä keliä.

        Aivan sama ominaisuus mullakin. Harmittaa vietävästi, kun suurin osa kivoista juoksutapahtumista juostaan kesän kuumimpina päivinä ja aina iltapäivän kuumimpina hetkinä. En edes yritä osallistua. Onneksi nämä helteet pian hellittävät (sunnuntaina kai?) ja taas pääsee iltalenkille normaaliin tapaan.
        Ps. onneksi olemme syntyneet Suomeen, täällä kun on suurimman osan ajasta vuodessa sopiva ilmasto lämpöä kestämättömille :)


      • helteessä maratoneja juossut
        nicklu77 kirjoitti:

        Joo, kyllähän sitä olen tässä miettinyt ja järkeillyt, että minun ei kannata juosta Tukholmassa. Sikäli vain harmi, että olen siihen harjoitellut ja lähdössä sitten vain kannustajaksi.

        En vain kestä tuota paahdetta. Hikoilen liikaa, vaikka en ole huonossa kunnossa. harjoitelessa olen koittanut, mutta helle vain tekee täysin voimattomaksi ja uuvuttaa ja tuntuu että pyörtyy tuossa 20km jälkeen. Hyvin olen nestetyttänyt ja syönyt hiilihydraatteja yms. jo harjoitellesanikin.

        Helle vain ei sovi, ei ollenkaan. Lisäksi aurinko polttaa ihoni hyvin helposti ja se vasta tuskallista onkin.

        Viime vuonna juoksin Tukholman maratonin, keli oli viileämpi. Nyt luvattu vielä paljon lämpöisempää, joten en varmasti selviytyisi matkasta maaliin, puolimaratonin vielä pystyisin hölkkäämään.

        Pitkät aurinkoiset Tukhoman reitin suorat ovat suoranaista helvettiä.

        Täytyy odottaa Helsinki City maratonia ja toivoa ei helteistä keliä.

        Hei!

        Itsekin olin kauhusta jäykkänä, kun ensimmäisen kerran edessä oli helteessä maratonin juokseminen. Paikkana oli Tukholma ja kyseessä kesän ensimmäinen hellepäivä. Omat aiemmat kokemukset helteessä juoksemisesta olivat tuskaiset.

        Niinpä päätin juosta hyvin rauhallista tahtia. Ja kas kummaa, se auttoi. Loppumatka sujuikin helpommin kuin koskaan aiemmin maratonilla. Maalissa olutkin maistui, kun ei ollut liikaa repinyt maratonilla.

        Pää kannattaa tosiaan suojata vaikka vaalealla lippiksellä. Aurinkorasva on myös tarpeen. Ei kun tsemppiä vaan ja rento asenne kisaan. Jos kovasti ahdistaa, niin ainahan voi keskeyttää. Keskeyttäminen ei ole mikään häpeä, vaan monessa tilanteessa ainoa järkevä vaihtoehto. En kuitenkaan tajua, miksi luovutat jo etukäteen.

        Edelleenkin helteessä juokseminen on minusta epämiellyttävää ja tuskaista, mutta aika monta maratonia on helteessä tullut juostua.


      • niinfdsfds
        helteessä maratoneja juossut kirjoitti:

        Hei!

        Itsekin olin kauhusta jäykkänä, kun ensimmäisen kerran edessä oli helteessä maratonin juokseminen. Paikkana oli Tukholma ja kyseessä kesän ensimmäinen hellepäivä. Omat aiemmat kokemukset helteessä juoksemisesta olivat tuskaiset.

        Niinpä päätin juosta hyvin rauhallista tahtia. Ja kas kummaa, se auttoi. Loppumatka sujuikin helpommin kuin koskaan aiemmin maratonilla. Maalissa olutkin maistui, kun ei ollut liikaa repinyt maratonilla.

        Pää kannattaa tosiaan suojata vaikka vaalealla lippiksellä. Aurinkorasva on myös tarpeen. Ei kun tsemppiä vaan ja rento asenne kisaan. Jos kovasti ahdistaa, niin ainahan voi keskeyttää. Keskeyttäminen ei ole mikään häpeä, vaan monessa tilanteessa ainoa järkevä vaihtoehto. En kuitenkaan tajua, miksi luovutat jo etukäteen.

        Edelleenkin helteessä juokseminen on minusta epämiellyttävää ja tuskaista, mutta aika monta maratonia on helteessä tullut juostua.

        Niin, pitäisiköhän sitä kuitenkin vaan lähteä.
        Menee sitten vaikka kävellen puolet maratonista. Eiköhän silläkin ehdi 6 tunnin aikaan.


    • lähes alaston

      kesällä on mukava painaa pikkusortseissa pitkääkin hellelenkkiä ja juoda paljon (myös suolaa). kankea kun olen, kerrankin tuntee itsensä vetreäksi, kun aurinko notkistaa nivelet. että näin!

    • ...kele

      Ite kävin hikoilemassa tuon tukholman. Ei sovi helle ainakaan meikäläiselle: viime vuoden Forssan puolikas meni perssiilleen helteessä, samoin Paavo nurmen mara Turussa. Nyt olin omasta mielestä hyvässä kunnossa, mutta jäin 25 min tavoitteesta. Taitaa olla syysmaratonien vuoro seuraavaksi. Mun tuurilla HCM:ssä on tänä vuonna 28 astetta jos päätän osallistua...

    • alddagas

      en ehkä olisi juossut jos olisin tiennyt kuinka rankka se oli, mutta kun oli eka niin sinnittelin läpi. selvisin kait seuraavilla tempuilla...

      -olen liittynyt juoksuseuraan paikkakunnallani. kaikki pienetkin vinkit vaikuttavat kokonaisuuteen.

      - ei tavoiteaikaa, muuta kuin että juoksemalla maaliin. eka puolikas selkeästi hitaammin. (vaikka jotkut sanoo, että tasavauhti on paras) varmaan pätee paremmin niille jotka tietää rajansa tarkemmin. minä en tiennyt koska oli eka kyseessä.

      - hyvä tankkaus, heavy dexalia ja vichya ja pastaa 5 päivää alle

      - huumori. vitsailua ja reitin varrella olevien bändien ym kannustus

      - geeli&juomavyö. 8 geelipussia ja 2 desin pulloa. joka juomapaikalla 1-2 lasia ja matkalla seuraavalle asemalle join ne kaksi pulloa pois. tämä toimi ilmeisen hyvin. koska kramppeja ei tullut. 'puskassa' ei tarvinnut käydä koko matkan aikana. eli wc käynti oli ennen juoksua ja seuraava laivassa. ongelmahan oli että pitäisi juoda tosi paljon, mutta jos juominen oli vain juomapaikalla -> pitäisi juoda nin paljon että vesi/juoma alkaa hölskyä -> tulee ulos.

      - vettä en juonut kuin geelin oton yhteydessä, paitsi silloin kun puolenvälin jälkeen oli urheilujuoma loppu!!! onneksi sitä oli sitten säästetty 30 kohdalle ja siitä eteenpäin.

      - mitään kiinteätä tarjottua en ottanut , paitsi energiapatukat 25 kohdalla söin, tai toisen säästin sillalle nousua varten, kun siinä on se jyrkkä nousu.

      - kunnon valkoinen juoksulippis. eli se hengitti reikien ansiosta.

      - aurinkovoide. niska&korvat eritoten.

      - missä vaan varjoa, niin siellä juoksin vaikka vähän joutui mutkittelemaan.

      - jokaisesta suihkusta läpi. tässä kait piilee pieni vaara jalkojen suhteen. jos kastuu jalat liikaa, voi olla seurauksena märkä sukka -> kynsiä lähtee ja rakkoja tulee. hyttikaverilla oli hienosti kymmenen mustaa varpaankynttä. itse selvisin rakoitta ja kynsiongelmitta. Nike Elite Zoom ja Salomonin juoksusukka.

      pahinta oli se, että kuumuus teki sykkeelle temput, pumppu joutui niinsanotusti jäähdytyshommiin, ihan hullua hommaa. kaloreita paloi melkein 5000.

      nyt vuorokausi myöhemmin, silti täytyy sanoa, että upea kokemus.

      • mustat kynnet ?!?

        Onnittelut Tukholman marasta, keli oli ollut kova.

        Tuota kynsien lähtöä ja mustia kynsiä kyllä ihmettelen maran juoksijoilla! Porukat juoksee vissiin ihan liian pienillä kengillä. Itse olen 13 maraa juossut, eikä yhtään mustaa/irronnutta kynttä. Helteellä ja vesisateessa. Käytän juostessa n.1- 1,5 numeroa suurempia kenkiä kuin esim normaalit kävelykengät. Kyllähän se tietenkin "hirvittää" ostaa 46-47 nron kenkiä, mutta vähän liian isoista kengistä en ole huomannut olevan mitään haittaa vaan päinvastoin. Myös hiertymiltä varpaissa/jalkapohjissa, joita monet kuulemma maratonilla saavat, olen toistaiseksi säästynyt.


      • här
        mustat kynnet ?!? kirjoitti:

        Onnittelut Tukholman marasta, keli oli ollut kova.

        Tuota kynsien lähtöä ja mustia kynsiä kyllä ihmettelen maran juoksijoilla! Porukat juoksee vissiin ihan liian pienillä kengillä. Itse olen 13 maraa juossut, eikä yhtään mustaa/irronnutta kynttä. Helteellä ja vesisateessa. Käytän juostessa n.1- 1,5 numeroa suurempia kenkiä kuin esim normaalit kävelykengät. Kyllähän se tietenkin "hirvittää" ostaa 46-47 nron kenkiä, mutta vähän liian isoista kengistä en ole huomannut olevan mitään haittaa vaan päinvastoin. Myös hiertymiltä varpaissa/jalkapohjissa, joita monet kuulemma maratonilla saavat, olen toistaiseksi säästynyt.

        Sama juttu täällä, juoksen reilusti isommilla kengillä, kuin on oma jalannumeroni. Kengän päähän jää kahden sormen väli. Jalka ei silti liiku kengässä, eikä mitään hiertymiä tule koskaan.

        Toki jalan muoto vaikuttaa varmasti tähän, en itse lähtisi väittämään, että se jokaisella toimisi.

        Tukholmassa kuitenkin heti kengän kastuessa sienen kastelupisteellä tuli tunne, että kenkä voisi alkaa hiertämään. Kauhea helle kuitenkin kuivatti jopa kengät, joten pitkään en joutunut kärsimään kosteista kengistä! Omalta osalta tämä ensimmäinen maraton meni hyvin säähän nähden.


    • valkoihoinen neekerinainen

      hyvä juosta

      kun ei tartte venytellä ennen eikä jälkeen, sen kun vain hölkkää..

      tasanen vauhti tärkeä

      ja se, että nestetasapaino on kunnossa lähtiessä, matkalla ja päätepisteessä - eli sen verran juo ja syö mitä kuluttaa:)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Rento sää tänä päivänä.
      Jari matti Latvalan sanoin muista hymyillä

    • Anonyymi

      Juoksitko 33 km aamulla verkkareissa pipo päässä?

      • Anonyymi

        Sortseissa, t-paijassa ja lippalakissa juoksin juuri. 32 astetta näytti mittari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sortseissa, t-paijassa ja lippalakissa juoksin juuri. 32 astetta näytti mittari.

        Täällä Satakunnassa oli 33 astetta. This runner has fainted again.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sortseissa, t-paijassa ja lippalakissa juoksin juuri. 32 astetta näytti mittari.

        Helteet tuli ja meni. Nyt on taas viileitä kesäöitä.


    • Anonyymi

      Joko Kämmenniemessä helle?

    • Anonyymi

      Tulisipa jo hellettä, niin olisi mukava juosta sortseissa.

      • Anonyymi

        Hellejuoksu rentoa önn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe