kävelynopeus ja kunto?

aloitteleva harrastelija

Hei!

Olen aloitellut liikunnan muutaman vuoden tauon jälkeen. Vasta pari viikkoa olen harrastanut, ja nyt mietin, mikä on ihmisen normaali kävelynopeus ja mikä taas olisi sitten sellainen, että on "hyväkuntoinen"?
Kävelen aamulla moottoritien risteykseen työmatkalla puolisen tuntia ja illalla heitän sitten sellaisen puolen tunnin vaihtelevareittisen lenkin.

Olen 150 cm pitkä, 37-vuotias nainen.(täytän 38:)

Kävelen 3 kilometriä puolessatunnissa, vaihtelevaa ylä-ja alamäkeä, asfaltilla. Tämä siis on nyt tämä alkutilanne pitkän liikkumattomuuden jälkeen. Nyt hyötyliikun portaat ja muut myös.

Tuntuu olevan aika vakio tuo nopeuteni. Nyt kun on kuuma, joudun kyllä juomaan samalla kun kävelen, sen verran tulee hiki ja selkää (iskias) alkaa sattua.

Milläs nettisivustolla voisi olla tietoa? Yritin googletella sanalla kävelynopeus, mutten löytänyt sellaista tietoa, mitä haen?

Olen katsellut jonkin verran reittioppaasta käyttämieni reittien pituuksia ja katsonut, että toiset reitit menevät nopeammin minulta kuin heidän määrittelemänsä "nopea" kävely eli 100 metriä minuutissa. Mutta, mikä on kuntoilun kannalta tarpeeksi nopeaa ikäiselleni ja kokoiselleni ihmiselle?

13

17559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      on vauhtisi. Minulla oli UKK-kävelytestissä, jossa kutoluokaksi tuli huomattavasti keskimääräsitä kovempi, vauhtia 8,7 km/h (sykkeellä toki suurempi paino ko. testissä). Kävelin sen minkä jaloista lähti. Eli tuon kovempaa tuskin sinäkään pääset.

      Kuntosi kannalta sopiva vauhti määräytyy sykkeiden mukaan, googleta syketaso

    • aleksi-78

      "Mutta, mikä on kuntoilun kannalta tarpeeksi nopeaa ikäiselleni ja kokoiselleni ihmiselle?"

      Epäselvähkö kysymys. Mietit siis sitä, että milloin huomaat kävelystäsi että olet aidosti hyvässä kunnossa?

      Tuo UKK:n kävelytesti on yksi hyvä tapa mittauttaa se, enkä epäile edellisen kirjoittajan esittämiä lukuja. Oma kävelykuntoni on mielestäni varsin mainio ja pystyn kävelemään tuota n. 8 km:n tuntivauhtia ainakin 3 tunnin ajan. Joten tuo 8 km/tunnissa voisi olla sinullekin eräänlainen maamerkki.

      Mutta kuten edellinen kirjoittaja jo mainitsikin, SYKETASO on se avainsana. Niin kauan kuin pystyt tekemään kävelylenkkisi vaikka tuolla 8 km:n tuntivauhdilla AEROBISELLA tasolla, sinua voi sanoa hyväkuntoiseksi. Mutta jos saavutat tuon matkavauhdin vain kävelemällä esim. vaivaisen puolen tunnin tai tunnin ajan ANAEROBISELLA tasolla, ei kuntoasi oikein voi kehua.

      Jos et viitsi googlettaa kyseisiä termejä, niin sanottakoon kansantajuisesti: aerobisella lenkillä pystyt melko helposti juttelemaan kanssakävelijän kanssa, anaerobisella lenkillä haukot happea ja tunnet koko ajan voimakkaan väsymyksen tunteen.

      Paras tapa kohottaa yleiskuntoa/kestävyyttä on "tehdä pitkäkestoinen suoritus matalalla syketasolla". Kävelyssä se meinaa tunnista pariin kolmeen tuntiin, sinun tapauksessasi ehkä jossain 110-140 sykealueella.

      • aloitteleva harrastelija

        Mietin tässä sitäkin, että kun kävelen parin pitkäjalkaisen kaverin kanssa, otan yleensä lähes 3 askelta siinä missä he yhden. Ei riitä jalat ottamaan pidempiä askeleita ilman, että joudun tavallaan "hyppäämään" harpatakseni. Se on sitten koomisen näköistä.

        Eli onko kävelynopeuden oltava eri kokoisilla ihmisillä sama? Riippumatta siitä, onko lyhytjalkainen vai pitkäkoipi?

        Sykemittaria en ole vielä hankkinut, mutta pitänee hankkia.

        Sen tiedän, että minulla on nuoresta asti ollut nopea syke eli se kohoaa välittömästi 150 ja ylikin riippumatta kunnon tasosta. Sydämessä ei ole vikaa, se on tutkittu jo silloin kun urheilin seuratasolla. Eli vaaratonta.


        Olen perusterve, ei mitään vikaa veriarvoissa yms.

        Juttelen lenkillä puhelimessa, joten en ainakaan hengästy liikaa vaikka kipitänkin aika tiheään tahtiin. Kaveri nauroi, että näytän kävelevän kuin lännen pikajuna. (oli ajanut ohi autolla).

        Nuo aerobinen/anaerobinen jutut ovat tuttuja seurakaudelta. Mutta, missään ei tosiaan näytä olevan mitään tietoa siitä, onko nopeudella ja kävelijän koolla merkitystä. Ainakin joudun tekemään enemmän töitä eteenpäin päästäkseni kuin 190-senttinen mieheni. Tämä harppoo kahdet portaat kerrallaan, minulle jo metron porrasväli on harppomisen paikka.


      • Nimetön
        aloitteleva harrastelija kirjoitti:

        Mietin tässä sitäkin, että kun kävelen parin pitkäjalkaisen kaverin kanssa, otan yleensä lähes 3 askelta siinä missä he yhden. Ei riitä jalat ottamaan pidempiä askeleita ilman, että joudun tavallaan "hyppäämään" harpatakseni. Se on sitten koomisen näköistä.

        Eli onko kävelynopeuden oltava eri kokoisilla ihmisillä sama? Riippumatta siitä, onko lyhytjalkainen vai pitkäkoipi?

        Sykemittaria en ole vielä hankkinut, mutta pitänee hankkia.

        Sen tiedän, että minulla on nuoresta asti ollut nopea syke eli se kohoaa välittömästi 150 ja ylikin riippumatta kunnon tasosta. Sydämessä ei ole vikaa, se on tutkittu jo silloin kun urheilin seuratasolla. Eli vaaratonta.


        Olen perusterve, ei mitään vikaa veriarvoissa yms.

        Juttelen lenkillä puhelimessa, joten en ainakaan hengästy liikaa vaikka kipitänkin aika tiheään tahtiin. Kaveri nauroi, että näytän kävelevän kuin lännen pikajuna. (oli ajanut ohi autolla).

        Nuo aerobinen/anaerobinen jutut ovat tuttuja seurakaudelta. Mutta, missään ei tosiaan näytä olevan mitään tietoa siitä, onko nopeudella ja kävelijän koolla merkitystä. Ainakin joudun tekemään enemmän töitä eteenpäin päästäkseni kuin 190-senttinen mieheni. Tämä harppoo kahdet portaat kerrallaan, minulle jo metron porrasväli on harppomisen paikka.

        Jos vauhti ja syketaso on sama niin kuntokin on sama oli koivet pitkät tai lyhyet.

        Lyhytjalkaisella tosin tulee kävelyvauhdissa ennemmin katto vastaan, ts jalkoja ei pysty kovempaa heiluttaa. Tämä siis oma kokemus, kun pituutta on vain 165. Mainitsemani 8,7 km/h on minulle tuo maksimi, jonka jälkeen pitää laittaa juoksuksi jos kovempaa aikoo.

        Cooperissa menee yli 3000 metriä ja satanenkin on mennyt 13 sekuntiin joten juoksun puolella koipien pituuden vaikutus on vähäinen tai sitä ei ole.


      • aloitteleva harrastelija
        Nimetön kirjoitti:

        Jos vauhti ja syketaso on sama niin kuntokin on sama oli koivet pitkät tai lyhyet.

        Lyhytjalkaisella tosin tulee kävelyvauhdissa ennemmin katto vastaan, ts jalkoja ei pysty kovempaa heiluttaa. Tämä siis oma kokemus, kun pituutta on vain 165. Mainitsemani 8,7 km/h on minulle tuo maksimi, jonka jälkeen pitää laittaa juoksuksi jos kovempaa aikoo.

        Cooperissa menee yli 3000 metriä ja satanenkin on mennyt 13 sekuntiin joten juoksun puolella koipien pituuden vaikutus on vähäinen tai sitä ei ole.

        Olisipa hauska kokeilla tuota juoksua.
        Olen viimeksi juossut ennen selkäleikkausta.
        Nyt en ole saanut vielä juoksulupaa, en ehkä saakaan, ellei nikamien kulumat osoittaudu lievemmiksi ja skolioosi ole esteenä enää. Yrittivät leikkauksella saada eripituisuutta jaloissa hiukan kuriin, kun oli jo 4-5 cm vinossa koko ranka. Nyt on enää pari senttiä.

        Kauanko pystyt ylläpitämään tuoa 8,7 km/h vauhtia? Kuinka pitkiä lenkkejä vedät tuolla vauhdilla?

        Koiraa ei voi ottaa tuollaiselle matkalle mukaan, kun se haluaa pysähtyä nuuhkimaan, mutta itsekseen voi tottakai liikkua lujempaa.


      • nimetön...
        aloitteleva harrastelija kirjoitti:

        Olisipa hauska kokeilla tuota juoksua.
        Olen viimeksi juossut ennen selkäleikkausta.
        Nyt en ole saanut vielä juoksulupaa, en ehkä saakaan, ellei nikamien kulumat osoittaudu lievemmiksi ja skolioosi ole esteenä enää. Yrittivät leikkauksella saada eripituisuutta jaloissa hiukan kuriin, kun oli jo 4-5 cm vinossa koko ranka. Nyt on enää pari senttiä.

        Kauanko pystyt ylläpitämään tuoa 8,7 km/h vauhtia? Kuinka pitkiä lenkkejä vedät tuolla vauhdilla?

        Koiraa ei voi ottaa tuollaiselle matkalle mukaan, kun se haluaa pysähtyä nuuhkimaan, mutta itsekseen voi tottakai liikkua lujempaa.

        "Kauanko pystyt ylläpitämään tuoa 8,7 km/h vauhtia? Kuinka pitkiä lenkkejä vedät tuolla vauhdilla? "

        Tuolla vauhdilla kävelin viimeksi UKK-testissä, matka oli 2km ja se riitti. Vaikka pulssit oli halhaiset, niin harppominen kävi jalkojen päälle, persjalkainen kun olen. 6-7 km/h on minun jaloille sopiva vauhti.

        Juoksulenkeistä pisin on ollut 1/2 maraton(21,1km) jolla vauhti oli 11,3 km/h. Elokuussa maraton pitäisi pystyä juoksemaan 10,5 km/h vauhtia.

        Mutta jos kävelyssä vauhti ei riitä rasituksen nostoon, niin mene metsään kävelemään, mieluusti paikkaan jossa on paljon mäkiä.


    • harrastelijakävelijä

      Olen suunnilleen kokoisesi ja ikäisesi nainen ja kävelen 15000 askelta 9 kilometrin matkalla. Aikaa kuluu sellaiset vajaa puolitoista tuntia.

      En tiedä onko tästä hyötyä sinulle. Olen vasta nyt kesäkuussa aloittanut lääkärin määräyksestä kävelylenkkeilyn. Yritän kävellä joka päivä yli tunnin.

      • aloittelva harrastelija

        Tänään en ole kävellyt ihan niin nopeasti. Makeat hiertymät vääristä jalkineista (olen kokeillut nyt kuusia eri kenkiä, joista kahdet uusia).

        Askelsaldo 14755, matkaa 8,6 kilometriä.
        Vielä pitää käydä pikkulenkillä saadakseen 15000 täyteen.

        83 minsaa olen tänään saanut uhrattua liikennevaloissa seisomisineen näihin kävelyihin, tosin aerobistakin näkyy kuitenkin olleen edes 8500 näistä askeleista.

        Kannatti hankkia se mittari kuitenkin mukaan.
        Tässä mukana kaikenlaiset portaat, työpaikka kahdeksas kerros ja muut, joten se sotkee vähän.


      • aloitteleva harrastelija

        Tänään en ole kävellyt ihan niin nopeasti. Makeat hiertymät vääristä jalkineista (olen kokeillut nyt kuusia eri kenkiä, joista kahdet uusia).

        Askelsaldo 14755, matkaa 8,6 kilometriä.
        Vielä pitää käydä pikkulenkillä saadakseen 15000 täyteen.

        83 minsaa olen tänään saanut uhrattua liikennevaloissa seisomisineen näihin kävelyihin, tosin aerobistakin näkyy kuitenkin olleen edes 8500 näistä askeleista.

        Kannatti hankkia se mittari kuitenkin mukaan.
        Tässä mukana kaikenlaiset portaat, työpaikka kahdeksas kerros ja muut, joten se sotkee vähän.


    • Lgtydf

      Kyllä hyvän peruskunnon omaava ei paljon kävelemällä sitä kuntoa ainakaan kasvata vaan pitää välillä vetää hölkkää ja juoksuakin. Vaihtelua kokoajan esim ylämäkiä jne.

    • Anonyymi

      Hieman epäilen tuota kävelymatkaasi puoleen tuntiin. Ihmisillä on tapana pyöristää lukuja. Olisi mukava tietää aivan tarkat luvut. Tuo "puolessa tunnissa" "3km" kuulostaa aloittelevalle todella kovalle luvulle..

    • Anonyymi

      Kuormituksen aika ja sen aikainen syketaso ratkaisevat.
      Kun lapatat yhtäjaksoisesti vähintään puoli tuntia syketasolla joka on vähintään 75% TODELLISESTA maksimistasi niin sillä on jotain vaikutusta.
      Kunto, jos mikä, on erittäin henkilökohtainen asia. Kilpaurheilu on luku sinänsä.

    • Anonyymi

      No jaa. Aloitteleva persjalkanen, 155cm pituutta, eli ei pitkiä koipia omaava veti tänään 41 minuuttiin 6,7km. Tupakoin, ei ihmeempää urheilutaustaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe