Pitäisi mennä kaasugrillikauppaan ja yhtään en tiedä niistä, mikä olis hyvä ja mikä kannattaa jättää kauppaan - ja miksi.
Apuva?
Hyvä kaasugrilli?
21
15774
Vastaukset
- hallussa !
Ekaksi !
EI kaasu grillii !
Tokaksi osta hiiligrilli ( parempi maku )
Kaasu grilli on hitsarien grilli .
En suosittele- hiiligrilli on
persaukisten väline. Se jola muuta väittää, ei kyllä ymmärrä laadukkaasta ja siististä grillauksesta yhtään mitään.
Kyllä kannattaa satsata kaasugrilliin ja samantien hyvään sellaiseen. Itse turasin 12 vuotta hiilillä ja ikinä en takaisin enään vaihtaisi.
Hiiligrillillä grillaajat ei muutenkaan aja ihan uusimmilla autoilla ja kännykkäkin ei ole viimeisntä mallia. Siitä asetelmasta myös hiiligrilli on muka parempi. - ei välttämättä ole se parempi
hiiligrilli on kirjoitti:
persaukisten väline. Se jola muuta väittää, ei kyllä ymmärrä laadukkaasta ja siististä grillauksesta yhtään mitään.
Kyllä kannattaa satsata kaasugrilliin ja samantien hyvään sellaiseen. Itse turasin 12 vuotta hiilillä ja ikinä en takaisin enään vaihtaisi.
Hiiligrillillä grillaajat ei muutenkaan aja ihan uusimmilla autoilla ja kännykkäkin ei ole viimeisntä mallia. Siitä asetelmasta myös hiiligrilli on muka parempi.Meillä on tätä nykyä itsellämme käytössä kaasugrilli, jota käytetään ihan sen vuoksi, että maksoi maltaita sen hankkiessamme. Kyllä totta on, että hiiligrillillä tulee paremman makuista ruokaa.
Ja muuten ei meillä silti ajella kalliilla autoilla eikä välttämättä ole sitä viimeistä mallia oleva kännykkä. Ja toisakseen, kyllä se on grillistä kiinni mikä maksaa. Kyllä hiiligrilliinkin rahaa palamaan saa. - grilleri
ei välttämättä ole se parempi kirjoitti:
Meillä on tätä nykyä itsellämme käytössä kaasugrilli, jota käytetään ihan sen vuoksi, että maksoi maltaita sen hankkiessamme. Kyllä totta on, että hiiligrillillä tulee paremman makuista ruokaa.
Ja muuten ei meillä silti ajella kalliilla autoilla eikä välttämättä ole sitä viimeistä mallia oleva kännykkä. Ja toisakseen, kyllä se on grillistä kiinni mikä maksaa. Kyllä hiiligrilliinkin rahaa palamaan saa.Hiiligrilli on varmasti parempi ruoan maun kannalta, siitä kai on turha väitellä. Mutta kun ei jaksa tuusata sen kanssa kun kesällä tulee grillailtua joka päivä niin varmasti kaasugrilli on paljon käytännöllisempi ja sitä tulee juuri siksi myös käytettyä.
Siksi minulla on molemmat. Joskus tuntuu mukavalta pistää hiilet pöhisemään, mutta aika harvoin siltikin. Se ero hyvän kaasugrillin tuotoksissa hiiligrilliin verrattuna on sen verran pieni, ettei monesti kesässä jaksa nähdä sitä vaivaa varsinkin kun kalalle hommasin erillisen savustuspöntön. - vanha kokki
hiiligrilli on kirjoitti:
Hiiligrillillä grillaajat ei muutenkaan aja ihan uusimmilla autoilla ja kännykkäkin ei ole viimeisntä mallia. Siitä asetelmasta myös hiiligrilli on muka parempi.Minä olen "turannut" tuolla persaukisten vehkeellä jo liki neljäkymmentä vuotta. Välillä koetin kaasugrilliäv, mutta se on kuin sairaalaruokaa söisi.
Melkeimpä takaan, että hiiligrillini on hygieenisempi kuin sinun loistolietesi, tosin se ei ole niin krominhohtoinen, mutta taatusti parempaa ruokaa valmistava. Oli minullakin aika jolloin autoa piti uusia aina vuosimallin mukaan tulimpa onneksi järkiini.
- Alkup.
Eli siis hiili- tai kaasugrilli = makuasia. Meillä on jo se hiiligrilli (eikä uudenkarheita kännyjä tai -07 mallin autoa.. heh) mutta kun haluttais kaasugrillikin.
Eikö löydy ketään kenellä olis (hyödyllisiä eli asiallisia) mielipiteitä siitä, miten valita hyvä kaasugrilli??- vinkkiä
Valurautapolttimet tuntuu kestävän pidempään kuin peltiset (onkohan peltisiä edes myynnissä enää).
Riittävän tehokas (yli 10kw) ?
Lämpömittari on hyvä varuste (ilmankin pärjää).
Rasvankeruupelti grillin alla on asiallinen (taitaa olla jo vakiona kaikissa).
- lihaamies
Terve Sulle,
grilli on kyllä näin kesällä tosi mahtava vekotin ruuanlaittoon. Itse olen kyllä hiili/puugrillin vankka (myös vyötäröltä) kannattaja. On mulla kaasugrillikin lähinnä pikaruokaa varten, jos on kiire, se on heti lämmin, mutta grillaaminen ei sillä onnistu. Mielestäni se on kehitetty näitä uusavuttomia varten. Hyvän ruuan valmistus edellyttää "kokilta" hieman panostusta sekä ajallisesti että laadullisesti. Minä muurasin oikean puu/hiiligrillin pihalle muutama vuosi sitten ja grillaan joko hiilillä tai sitten polttelen leppäklapeja grillissäni. Leppää siksi, että se palaa mukavan pehmeällä liekillä ja grillaaminen on helpompaa kuin esim. koivulla.
Siihen alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, etsi
grilli jossa on valurautapolttimet ja katso, että ne on sijoitettu niin, että pystyt hyödyntämään niiden lämmön hyvin. Esim. Landmanin grillissä, jossa on ritilä ja parila on vain 3 poltinta ja keskimmäinen niistä on ritilän ja parilan saumassa??? Eipä ole suunnittelija koskaan sillä grillannut. Eli poltinten sijoitus on aika ratkaisevaa grillaamisen kannalta.
Muuten hyvin grillipitoista kesää toivotellen
Lihamies- Alkup.
minä kun onnistun aina polttamaan mustaksi ruuat sillä hiiligrillillä ja jos odotan että se kuumin hiillos hellittää niin sitten ei kerkiä ruuat kypsyä (jos on vaikka jotain vähän pidempää kypsymisaikaa vaativaa ruokaa), niin siinä on yks päällimmäisin syy miksi tuumasin että tumpelokin onnistuis kaasugrillillä. Ja sama juttu klapien kanssakin että joko on liian kuumaa tai sit hiillos jo semmonen et ei oo potkua tarpeeksi. Löytyykö sulta tähän jotain niksejä miten saisi ruuan kypsäksi mutta ei mustaksi hiilillä/klapeilla?
Me meinataan rakennella pergola tuohon takapihalle ja tässä vaiheessa olis hyvä päättää sekin että käytetäänkö grillauspuuhiin kaasugrilliä vai muuraillaanko ite grilli. Ja tahtoisin kyllä savustusjutskatkin. Olin ekaksi sen kaasugrillin kannalla mut nyt aloin taas jahkata kun lueskelin näitä vastauksia.. :/ - Weber fani
Alkup. kirjoitti:
minä kun onnistun aina polttamaan mustaksi ruuat sillä hiiligrillillä ja jos odotan että se kuumin hiillos hellittää niin sitten ei kerkiä ruuat kypsyä (jos on vaikka jotain vähän pidempää kypsymisaikaa vaativaa ruokaa), niin siinä on yks päällimmäisin syy miksi tuumasin että tumpelokin onnistuis kaasugrillillä. Ja sama juttu klapien kanssakin että joko on liian kuumaa tai sit hiillos jo semmonen et ei oo potkua tarpeeksi. Löytyykö sulta tähän jotain niksejä miten saisi ruuan kypsäksi mutta ei mustaksi hiilillä/klapeilla?
Me meinataan rakennella pergola tuohon takapihalle ja tässä vaiheessa olis hyvä päättää sekin että käytetäänkö grillauspuuhiin kaasugrilliä vai muuraillaanko ite grilli. Ja tahtoisin kyllä savustusjutskatkin. Olin ekaksi sen kaasugrillin kannalla mut nyt aloin taas jahkata kun lueskelin näitä vastauksia.. :/Tarkoitukseni ei ole sekoittaa enempää ajatuksiasi grillin hankinnan suhteen, mutta mietippä tuollaista:
http://virtualweberbullet.com/tour.html - lihaamies
Alkup. kirjoitti:
Me meinataan rakennella pergola tuohon takapihalle ja tässä vaiheessa olis hyvä päättää sekin että käytetäänkö grillauspuuhiin kaasugrilliä vai muuraillaanko ite grilli. Ja tahtoisin kyllä savustusjutskatkin. Olin ekaksi sen kaasugrillin kannalla mut nyt aloin taas jahkata kun lueskelin näitä vastauksia.. :/Tervehdys Sulle,
hyvä kuulla, että kommenttini herätti lisäkysymyksiä.
Jos lähdetään itse grillistä. Muurasin itselleni sellaisen grillin, että (makuasia) vasemmalla puolella on hiili/puugrilli ja oikealla puolella on tila kaasupolttimelle. Kaasulla laitan kuumaksi muurinpohjapannun letuille ja puulla grillaan lihaa tai kalaa.
Suurin ongelma p/h grillaamisessa on lämmön säätely. Jos päädyt muuraamaan grillin, tee h/p osastosta sellainen, että saat grillattavaan tavaraan etäisyyttä 50 cm, ja joka tiilen väliin laita 6 mm tanko esim. 5 sm tiilestä ulos, jotta voit laittaa niitten varaan ritilän, kun lämpö vähenee ja näin voit laskea ritilää alaspäin.
Olen grillaillut vuosia sekä kaasulla että p/h ja mielestäni paras lopputulos syntyy oikealla puulla. Tuo edellä ollut hiiligrilliä köyhien välineeksi maininnut ei ilmeisesti ole vielä päässyt tissistä irti ja luulee kaiken kalliin olevan tie hyvään.......
Kaasun etu on nopeus ja haitta on mielestän se, että lopputulos on vähän aneeminen.
Jos olet aloittelija tällä saralla, niin parasta mielestäni olisi aloitta possun paloilla, ulkofilee on kaikkein huonoin liha possussa, mutta kovin suosittu kuitenkin, eipä ole sidekudosta.
Jos et itse aio marinoida, osta valmiita pihvejä.
Lämmitä grillisi valmiiksi, tarkoittaa sitä, että jos käytät aluksi esim. hiiliä, anna niiden lämmetä kuumaksi, eli aloita grillaaminen vasta sitten, kun normaalisti olisit lihasi jo polttanut. Kunhan lämpö on vakiintunut, lihat grilliin ja niitä on valvottava sekä käänneltävä ajoittain. Lämpöä hiilissä riittää. Puulla grillatessani käytän leppää, se antaa mukavan pehmeää liekkiä, puuta joutuu lisäilemään grillauksen aikana, vaan eipä tuo haittaa.
Toivottavasti sait jotain ajatuksia.
Lihamies - Alkup.
lihaamies kirjoitti:
Tervehdys Sulle,
hyvä kuulla, että kommenttini herätti lisäkysymyksiä.
Jos lähdetään itse grillistä. Muurasin itselleni sellaisen grillin, että (makuasia) vasemmalla puolella on hiili/puugrilli ja oikealla puolella on tila kaasupolttimelle. Kaasulla laitan kuumaksi muurinpohjapannun letuille ja puulla grillaan lihaa tai kalaa.
Suurin ongelma p/h grillaamisessa on lämmön säätely. Jos päädyt muuraamaan grillin, tee h/p osastosta sellainen, että saat grillattavaan tavaraan etäisyyttä 50 cm, ja joka tiilen väliin laita 6 mm tanko esim. 5 sm tiilestä ulos, jotta voit laittaa niitten varaan ritilän, kun lämpö vähenee ja näin voit laskea ritilää alaspäin.
Olen grillaillut vuosia sekä kaasulla että p/h ja mielestäni paras lopputulos syntyy oikealla puulla. Tuo edellä ollut hiiligrilliä köyhien välineeksi maininnut ei ilmeisesti ole vielä päässyt tissistä irti ja luulee kaiken kalliin olevan tie hyvään.......
Kaasun etu on nopeus ja haitta on mielestän se, että lopputulos on vähän aneeminen.
Jos olet aloittelija tällä saralla, niin parasta mielestäni olisi aloitta possun paloilla, ulkofilee on kaikkein huonoin liha possussa, mutta kovin suosittu kuitenkin, eipä ole sidekudosta.
Jos et itse aio marinoida, osta valmiita pihvejä.
Lämmitä grillisi valmiiksi, tarkoittaa sitä, että jos käytät aluksi esim. hiiliä, anna niiden lämmetä kuumaksi, eli aloita grillaaminen vasta sitten, kun normaalisti olisit lihasi jo polttanut. Kunhan lämpö on vakiintunut, lihat grilliin ja niitä on valvottava sekä käänneltävä ajoittain. Lämpöä hiilissä riittää. Puulla grillatessani käytän leppää, se antaa mukavan pehmeää liekkiä, puuta joutuu lisäilemään grillauksen aikana, vaan eipä tuo haittaa.
Toivottavasti sait jotain ajatuksia.
LihamiesJuteltiin tuossa avokin kanssa ja tuumattiin että ite tehdään se grilli sitten kuitenkin (ja jatketaan suosiolla grillaamistaitojen harjoituksia..), että sais sitä aidon ja oikean makuista grilliruokaa. Tarvinnee käväistä kirjastossa, siellä lienee myös jotain kirjallisuutta mistä saa ohjeita grillin rakenteluun. Printtaanpa mukaan myös viestisi. Kiitokset ja hyvää, grilliherkkujen tuoksuista kesää sinulle :)
- lihaa!!
Itse kyllästyin kaiken maailman markettien halpagrilleihin ja ostin Weberin. Siinä on 25 vuoden takuu ja ei ruostu, on tehty ruostumattomasta teräksestä. Halpa se ei ole, omani oli 449 euroa.
Tuo hintakin on niin suhteellista. Vastaava summa ja enemmänkin ollaan kyllä valmis laittamaan esim. uuteen kamerakännykkän, joka on syksyllä jo vanha malli. Nuo hyvät grillit kestävät "isältä pojalle". - Weber friikki
Minulla sekä hiili, että kaasugrilli. Molemmilla ehdottomat etunsa. Tosiasia on kuitenkin, että kaasugrilliä tulee käytettyä enemmän "helppouden" johdosta. Toki erityisesti juhlien yhteydessä tulee laitettua hiiligrilli tulille, kun siinä on kuitenkin oma fiiliksensä.
Aikoinaan (reilu kymmenen vuotta sitten) hankin hiiligrillin ja ystäväni oli muuttamassa Kanadasta Suomeen. Hän toi tullessaan minulle Weberin hiiligrillin, joka on toiminut oikein hyvin. Kaksi kesää sitten toinen ystävä oli paluumuuttamassa Jenkeistä jolloin tuli ajatus, että toisiko hän kasugrillin. Sekin mallia Weber. Voin vilpittömästi suositella kyseistä merkkiä. Kestäviä laitoksia ja selvästikin heillä on ajateltu asiaa. Kaasugrillissä on savustuslaatikko sivureunassa johon käytän leppälastuja tuomaan makua ruokaan. Tällä olen mielestäni saavuttanut oikein hyvän maun ruokaan myös kaasugrillissä. Varmasti niitä voi käyttää myös malleissa joissa ei tuota erillistä laatikkoa ole. Hiiligrilliin olen käynyt ostamassa brikettejä Bauhausista ja siellä näyttäisi olevan mukava valikoima Weberin grillivaihtoehtoja.- Brunello
Muuten hyvä juttu, mutta termit menee sekaisin. Savustuslaatikkoon pannaan kalaa tai lihaa ja niiden alle lastuja. Savulaatikkoon (smokerbox) pannaan pelkkiä lastuja. Voit panna leppä-, tervaleppä-, hickory-, kirsikka-, omena- tai viinitynnyrilastuja maun mukaan. Mutta ruoka on edelleen grillissä kuten grillatessakin.
- Weber friikki
Brunello kirjoitti:
Muuten hyvä juttu, mutta termit menee sekaisin. Savustuslaatikkoon pannaan kalaa tai lihaa ja niiden alle lastuja. Savulaatikkoon (smokerbox) pannaan pelkkiä lastuja. Voit panna leppä-, tervaleppä-, hickory-, kirsikka-, omena- tai viinitynnyrilastuja maun mukaan. Mutta ruoka on edelleen grillissä kuten grillatessakin.
Pahoitteluni käyttämäni väärä termi... ei siihen lootaan tosiaan mitään muuta laiteta kuin noita lastuja:) Kiitos korjauksesta.
- Brunello
Tehoa vähintään 12 kw
Kunnon parilat, ei mitään rautalankaa. Minimileveys on puoli senttiä.
Valurautapolttimot ja niiden yllä suojapelti
Hiekkalaatikko rasvalle ja karstalle
Lämmönjakolevyt ja teräskansi
Esikasattu, tai saat varata aikaa kasaamiseen 4-5 tuntia
Lisävarusteeksi smokerbox, jollei ole integroituna grillissä.
Lämpömittari on hyvä, joskin digitaalinen, ruokaan työnnettävä mittari on paras. - M.D.
Vaihtoehtoja, jotka täyttävät kaikki täällä mainitut kriteerit, tuntuu riittävän. Hinta onkin sitten toinen juttu. Itse olimme asettaneet pienehkön 300 euron budjetin ja ainut vaihtoehto löytyi Hong Kongista merkillä "American Barbecue". On todella vankkaa tekoa ja kokonaan rosteria vaunun yksityiskohtia myöden. Kunnon paksu valurautaritilä, parilalevy, sivukeitin, joka on tasaisen kannen alla tuulensuojassa ja TOIMIVAT integroidut piezosytyttimet. Neljä poltinta. Grillailin viikon verran appivanhempien Landmannilla, joka oli lähes identtinen grilli omaan Honkkarin halpismalliin verrattuna. Hinta Landmannilla oli 600 euroa eli tuplat. Integroidut sytyttimet toimivat n. 7-10:n yrittämän jälkeen jos silloinkaan (omassa ei ole tarvinnut toista kertaa vielä kääntää). Ritilä oli paljon ohuempi ja polttimet eivät olleet valurautaa. Lämpö ei jakautunut tasaisesti. Näistä valitsisin American Barbecuen vaikka olisivat samanhintaiset. Kasaaminen oli toki se miinuspuoli. Aikaa meni 3 tuntia.
- Alkup.
kauankin ollut tuo honkkarista ostettu grilli? Kiva kuulla että halvallakin voi saada hyvän! Se meinaan harvemmin on niin päin - paitsi mm. lasten vaipoissa missä Lidlin halpikset on ihan oikeesti parempia kuin kalliit kilpailijansa.. että tosiaan halvallakin voi saada paremman ku kalliilla, uskon sen.
- koin
ja en vakuuttunut tästä honkkarin grillistä. Se oli kooltaankin niin pieni ja matala että luulin sitä lasten grilliksi. Valurautaosat eivät ole yhtään sen paksumpaa kuin muissakaan. Viineistely niissä kyllä on heikompaa. Kaiken kaikkiaan tämän grillin laatu oli hieman ala-arvoista, tai oikeastaan paljon alle 299 €. Laavakivien tilalla oleva paperin ohut pelti ei varmasti kestä montaa käyttökertaa.
Laitan 100 € lisää ja menen Prismasta ostamaan Trio 3 grillin 399,00 €. Oli tänään hesarissa mainos. On tullut kateltua sitä muutaman kerran ja olen todella vakuuttunut. Myyjä kertoi tämän olevan entinen Primus, nykyään Futur. Eiköhän maahantuojalta löydy myös asiantuntemusta grilleistä. Tämä oli siis minun mielipiteeni ja jokainen ostaa juuri sellaisen ja sen hintasen kun itselle on sopiva. - M.D.
koin kirjoitti:
ja en vakuuttunut tästä honkkarin grillistä. Se oli kooltaankin niin pieni ja matala että luulin sitä lasten grilliksi. Valurautaosat eivät ole yhtään sen paksumpaa kuin muissakaan. Viineistely niissä kyllä on heikompaa. Kaiken kaikkiaan tämän grillin laatu oli hieman ala-arvoista, tai oikeastaan paljon alle 299 €. Laavakivien tilalla oleva paperin ohut pelti ei varmasti kestä montaa käyttökertaa.
Laitan 100 € lisää ja menen Prismasta ostamaan Trio 3 grillin 399,00 €. Oli tänään hesarissa mainos. On tullut kateltua sitä muutaman kerran ja olen todella vakuuttunut. Myyjä kertoi tämän olevan entinen Primus, nykyään Futur. Eiköhän maahantuojalta löydy myös asiantuntemusta grilleistä. Tämä oli siis minun mielipiteeni ja jokainen ostaa juuri sellaisen ja sen hintasen kun itselle on sopiva.Mahtaako kyseessä olla sama grilli? Laavakivien "tilalla" ei ole mitään paperipeltiä. Polttimien alla on normaali hiekkalaatikko ja niiden yläpuolella valumat sivuun ohjaavat levyt. EI niillä ole mitään tekemistä lämmönjakautumisen kanssa niinkuin laavakivillä. Molemmat osat ovat siis rosteria. Ja kyllä valurautaritilä oli paksuudeltaan n. tuplat Landmanniin verrattuna. Laadussa ei ole mitään huomautettavaa. TM:n testissä sanottiin, että grillien kasauksessa on hyvä olla mukana jopa porakone uusien reikien tekemiseen. Kyllä tässä osat oli hyvin mitoitettu. Enkä oletakaan ulkokeittiöltä samaa viimeistelyn laatua kuin vaikka sisälle asennettavalta erillisuunilta. Tuo Futur=entinen Primus olisi meilläkin ollut vaihtoehtona jos olisi ollut hieman edullisempi. Se taisi olla TM:n testissäkin hyvin pärjännyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666