Miten on mahdollista, ettei Radio Suomen uutistenlukija tiedä, että äärimmäisen tunnetun kansanedustajan ( pianistin, psykiatrin, kirjailijan, ent. ministerin, ent. puoluejohtajan) Claes Anderssonin etunimi lausutaan "klaas" eikä "klaes"? Eikö toimittaja ole ikinä kuullut nimeä lausuttavan?
Ja miten on mahdollista, ettei Radio Suomen urheilutoimittaja tiedä, että jääkiekkomaalivahti Niklas Bäckströmin sukunimi lausutaan "bekkström" eikä "bäkkström" (kuten kaikkien muidenkin Suomen Bäckströmien). Eikö toimittaja ole ikinä kuullut tämänkaltaisia nimiä ennen?
Missä tynnyrissä nämä TOIMITTAJAT (vieläpä PUHEtoimittajat) ovat kasvaneet, kun heidän yleissivistyksensä ei edes kata näinkin alkeellisia asioita?
Missä yleissivistys?
38
2383
Vastaukset 38
- Terttu marjatta
Miten sinä äännät kirjailija Jani Skiftesvikin sukunimen Skiftesvik?
- Vanha juttu
Katso aiheesta käyty vanha keskustelu aiemmin.
- Näin minä
Etunimen Joni ainakin minä kirjoitan ja äännän muodossa 'Joni', ei 'Jani'.
Miehen ristimänimet lienevät Jon Harald, mutta hänen käyttämänsä etunimi on Joni. - T. M.
Näin minä kirjoitti:
Etunimen Joni ainakin minä kirjoitan ja äännän muodossa 'Joni', ei 'Jani'.
Miehen ristimänimet lienevät Jon Harald, mutta hänen käyttämänsä etunimi on Joni.Tietysti se on Jon (Joni). Muistin etunimen väärin prkl!
Sukunimen äänän tietenkin niin kuin se kuuluukin ääntää eli "skiftesviik" ei "šiftesviik" niinkuin monet virheellisesti lausuvat. - että Joni
T. M. kirjoitti:
Tietysti se on Jon (Joni). Muistin etunimen väärin prkl!
Sukunimen äänän tietenkin niin kuin se kuuluukin ääntää eli "skiftesviik" ei "šiftesviik" niinkuin monet virheellisesti lausuvat.itsekin lausuu sukunimensä "skiftesviik", mutta norjaksi se kyllä lausuttaisiin "šiftesviik". Eli se, miten nimi "kuuluu" lausua, ja mikä on "virheellistä", ovat toki suhteellisia asioita.
- akatkirjak
Kyllä se vaan Joni S lausuu sukunimensä norjalaisittain eli siis Siftesviik. Samoinhan se äännetään ruotsalaisittain. Tarkistin asian ko. henkilöltä ja tieto on fakta.
- Anonyymi
T. M. kirjoitti:
Tietysti se on Jon (Joni). Muistin etunimen väärin prkl!
Sukunimen äänän tietenkin niin kuin se kuuluukin ääntää eli "skiftesviik" ei "šiftesviik" niinkuin monet virheellisesti lausuvat.Norjalaissukunimisen kirjailija Joni Skiftesvikin sukunimen oikea ääntäminen on Siftesvik. Kirjailija on muutamaan otteeseen oikaissut suomalaisten käyttämää ääntämistä Skiftesvik vääräksi.
Vrt Skellefteå äännetään Sellefteo ym. - Anonyymi00038UUSI
että Joni kirjoitti:
itsekin lausuu sukunimensä "skiftesviik", mutta norjaksi se kyllä lausuttaisiin "šiftesviik". Eli se, miten nimi "kuuluu" lausua, ja mikä on "virheellistä", ovat toki suhteellisia asioita.
Skiftesvikin suku Norjassa kuin myös Suomessa olevat Skiftesvikit ääntävät sukukunimensä Siftesvik. He ovat hyvin tarkkoja oikeasta ääntämisestä. Jostakin syystä tuossa edellä asiasta sekavasti kirjoittava henkilö väittää kirjailija Jon Harald Skiftesvikin ääntävän nimensä k:n kanssa. Se on väärä ääntämismuoto
- osaamattomuuteen
Olen asunut Ruotsissa 25 vuotta, eikä kukaan umpiruotsalainen ole koskaan osannut sen paremmin kirjoittaa kuin lausua nimeäni oikein. Eivät halua, eivät viitsi, eivät osaa. Mitä suomalaisten on väliä. Vaikka täällä on aina asunut suomenkielisiä.
Ihan hyvä, jos joku suomenkielinen maksaa samalla mitalla ruotsinkielisille. Vihdoinkin.- Sivistelijä
a) Suomi on virallisesti kaksikielinen maa, ja ruotsi on Suomen toinen kansalliskieli;
b) ruotsia opetetaan Suomessa peruskoulussa;
c) nyt oli kyse ammattitoimittajista, ja vieläpä radiotoimittajista, joilla kuuluu olla muita korkeampi sivistystaso;
d) miten meidän tekemisemme Suomessa voi olla MITENKÄÄN kytköksissä siihen, miten Ruotsissa toimitaan (silloinhan me antaisimme Ruotsin määrätä miten me teemme)? - ilonen että
että Ruotsi on mahdollistanut sulle sen hyvän toimeentulon mitä isänmaasi Suomi ei kyennyt
- Suomen ruotsinkieliset
jotenkin vastuussa siitä mitä Ruotsin ruotsinkieliset on sulle tehny???
- kielipolitiikasta selvästi
Sivistelijä kirjoitti:
a) Suomi on virallisesti kaksikielinen maa, ja ruotsi on Suomen toinen kansalliskieli;
b) ruotsia opetetaan Suomessa peruskoulussa;
c) nyt oli kyse ammattitoimittajista, ja vieläpä radiotoimittajista, joilla kuuluu olla muita korkeampi sivistystaso;
d) miten meidän tekemisemme Suomessa voi olla MITENKÄÄN kytköksissä siihen, miten Ruotsissa toimitaan (silloinhan me antaisimme Ruotsin määrätä miten me teemme)?Et kai noin sokea ole? Nimimerkkisi on typerä.
- kanssa?
ilonen että kirjoitti:
että Ruotsi on mahdollistanut sulle sen hyvän toimeentulon mitä isänmaasi Suomi ei kyennyt
Ei tässä tapauksessa. Minä siis olen pärjännyt hyvin ruotsilla, ruotsalaiset taas eivät viitsi vaivautua suomalaisen nimenkään kanssa, saati että opettelisivat suomea. Vaikka meillä on niin pitkä yhteinen historia.
P.S. Olepa-sanassa ei kahdenneta keraketta. - touhuaa?
Suomen ruotsinkieliset kirjoitti:
jotenkin vastuussa siitä mitä Ruotsin ruotsinkieliset on sulle tehny???
Voine voine. Säälittävää tietämättömyyttä.
- kuin toistaa
touhuaa? kirjoitti:
Voine voine. Säälittävää tietämättömyyttä.
kysymys: ovatko Suomen ruotsinkieliset syypäitä siihen, mitä ruotsinmaalaiset tekevät?
- uhaten
kielipolitiikasta selvästi kirjoitti:
Et kai noin sokea ole? Nimimerkkisi on typerä.
Ruotsi määrää Suomen kielipolitiikasta???
- Sivistelijä
kielipolitiikasta selvästi kirjoitti:
Et kai noin sokea ole? Nimimerkkisi on typerä.
Kyllä minun nimimerkkini on selvästi parempi kuin sinun nimimerkkisi "kielipolitiikasta selvästi".
Ja kun typeryydestä tuli puhe, niin ei vain nimimerkkisi, vaan sinä itse olet typerä.
Eli äitisi oli jne. - sinulle?
kuin toistaa kirjoitti:
kysymys: ovatko Suomen ruotsinkieliset syypäitä siihen, mitä ruotsinmaalaiset tekevät?
Valitettavasti en voi sitten auttaa näin nettipalstalla. Auttaisikohan vankka koulutus?
- näytät olevan
sinulle? kirjoitti:
Valitettavasti en voi sitten auttaa näin nettipalstalla. Auttaisikohan vankka koulutus?
poikkeuksellisenkin tyhmä ja kovakalloinen maalaismoukka.
- Anonyymi
Onko nimesi Hchructschew? Hienoa että ruåttalaaset saavat samalla mitalla takaas sivistyneiltä savolaisilta.
- Minäpähän
Guy Wires ja (viime vuonna edesmennyt) Gay Ehrnrooth ovat olleet paljonkin esillä tiedotusvälineissä. Näiden prominenttien hahmojen etunimien oikeaoppinen ääntäminen on monesti tuottanut päänvaivaa ja epäonnistumisiakin audiovisuaalisen median suomenkielisille puhetyöläisille.
Englannin pohjalta noissa nimissä voi halutessaan nähdä sanaleikintapaisiakin. Esimerkiksi purjeveneen maston tai antennimaston harus- eli tukivaijereita voi nähdä ja kuulla kutsuttavan englanniksi nimikkeellä 'guy wires'. http://www.answers.com/topic/guy-wire . Gay puolestaan... - Marjue
Jo jokunen vuosi sitten kuulin radion uutistenlukijan puhuvan Syg-na-euksenkadusta.
Lienee kyseessä ollut kansakoulumme perustajalle nimetty katu. Itse vielä kansakoulussa olessani muistan häntä myös Synkeydeksi kutsutun ansioittensa vuoki.- reversiläinen
>Jo jokunen vuosi sitten kuulin radion uutistenlukijan
>puhuvan Syg-na-euksenkadusta.
No sattuipas se!... Tämän kirjoittaja muistaa omalta sotaväkiajaltaan viime vuosisadan loppupuolelta yhden tapauksen, jossa nimenhuutoa pitävä majurikin joutui vähän tapailemaan - paikka oli reserviupseerikoulu, Hamina. Kouluun oli juuri tullut uusi koulutuserä upseerioppilaita ja koulun kunnianarvoisalla pihalla pidettiin nimenhuutoa. Majuri luetteli:
- "Aalto, Aaltonen, A..., Ae..., Aej..., Aimela..., no nyt tuli heti niin vaikea nimi, että asianomainen upseerioppilas varmaan kuitenkin itse tietää, onko hän paikalla..."
(Selvyyden vuoksi kerrottakoon, että tässä haluttiin tietää, oliko upseerioppilas nimeltään Aejmelaeus saapunut kouluun.) - Reversiläinen
reversiläinen kirjoitti:
>Jo jokunen vuosi sitten kuulin radion uutistenlukijan
>puhuvan Syg-na-euksenkadusta.
No sattuipas se!... Tämän kirjoittaja muistaa omalta sotaväkiajaltaan viime vuosisadan loppupuolelta yhden tapauksen, jossa nimenhuutoa pitävä majurikin joutui vähän tapailemaan - paikka oli reserviupseerikoulu, Hamina. Kouluun oli juuri tullut uusi koulutuserä upseerioppilaita ja koulun kunnianarvoisalla pihalla pidettiin nimenhuutoa. Majuri luetteli:
- "Aalto, Aaltonen, A..., Ae..., Aej..., Aimela..., no nyt tuli heti niin vaikea nimi, että asianomainen upseerioppilas varmaan kuitenkin itse tietää, onko hän paikalla..."
(Selvyyden vuoksi kerrottakoon, että tässä haluttiin tietää, oliko upseerioppilas nimeltään Aejmelaeus saapunut kouluun.)Olen kirjoittanut tälle palstalle useammankin kerran nimimerkillä Reversiläinen. Nyt näen täällä kirjoituksen nimimerkiltä reversiläinen.
Ei ole alter egoni, ei. Toisaalta: enpä ole vaivautunut nimmaria rekisteröimäänkään, joten oma vikani – eikä tuossa jutussa sinänsä mitään häpeämistä pitäisi olla, vaikka joku sattuisi luulemaan sitä minun kirjoittamakseni.
Niin että lämmin tervehdys vain ”melkein-kaimalta”! Oman kurssini numero muuten on 133.
Mitä Cygnaeukseen tulee, niin kirjoittaisin nimen mieluummin C:llä kuin S:llä. Niin kirjoitti Uno Cygnaeus ja niin kirjoitetaan Helsingin kadunnimikylteissäkin. - Marajue
Reversiläinen kirjoitti:
Olen kirjoittanut tälle palstalle useammankin kerran nimimerkillä Reversiläinen. Nyt näen täällä kirjoituksen nimimerkiltä reversiläinen.
Ei ole alter egoni, ei. Toisaalta: enpä ole vaivautunut nimmaria rekisteröimäänkään, joten oma vikani – eikä tuossa jutussa sinänsä mitään häpeämistä pitäisi olla, vaikka joku sattuisi luulemaan sitä minun kirjoittamakseni.
Niin että lämmin tervehdys vain ”melkein-kaimalta”! Oman kurssini numero muuten on 133.
Mitä Cygnaeukseen tulee, niin kirjoittaisin nimen mieluummin C:llä kuin S:llä. Niin kirjoitti Uno Cygnaeus ja niin kirjoitetaan Helsingin kadunnimikylteissäkin.Kyllä minäkin Cygnaeuksen kirjoitan c.llä. Yritin vain esittää nimen juuri siinä muodossa kuin toimittaja sen lausui.
- kaavailija
Kysypä ruotsalaiselta, kuinka hän ääntää nimen
Vreesvijk?
Miksi suomalaisten pitäisi olla jotenkin parempia kuin ruotsalaísten?- jne jne
Ei ole ruotsalaistenkaan ääntämistaidossa yhtään mitään kehumista.
- eivät ole
jne jne kirjoitti:
Ei ole ruotsalaistenkaan ääntämistaidossa yhtään mitään kehumista.
kehuttavia. Olet siis sitä mieltä, että yksi vääryys oikeuttaa toisen, vaikka niillä tässä tapauksessa ei edes ole syy- ja seuraus -suhdetta.
Aloittaja puhui lisäksi yleissivistyksestä, ja vieläpä toimittajan yleissivistyksestä. Miten toimittaja on voinut välttyä kuulemasta, että Claes Anderssonin etunimi on varmaan tuhansia kertoja lausuttu sähköisessä mediassa "klaas", ei "klaes". Kas kun ei sanonut "slaes"... - kostaakseen
eivät ole kirjoitti:
kehuttavia. Olet siis sitä mieltä, että yksi vääryys oikeuttaa toisen, vaikka niillä tässä tapauksessa ei edes ole syy- ja seuraus -suhdetta.
Aloittaja puhui lisäksi yleissivistyksestä, ja vieläpä toimittajan yleissivistyksestä. Miten toimittaja on voinut välttyä kuulemasta, että Claes Anderssonin etunimi on varmaan tuhansia kertoja lausuttu sähköisessä mediassa "klaas", ei "klaes". Kas kun ei sanonut "slaes"...Ei siinä ole mitään mystistä.
- ???
kostaakseen kirjoitti:
Ei siinä ole mitään mystistä.
Kostaakseen mitä ja ennen kaikkea kenelle?
Mistä pöpilästä olet karannut? Vai onko sielläkin nettiyhteys?
- päivästä toiseen :(
Et ole yksin kysymystesi kanssa. Yleissivistymättömyys on kaiken muun lisäksi äärimmäisen epäseksikästä. Oma tapani selviytyä sivistymättömistä suomalaisista puhetoimittajista on olla kuuntelematta heitä.
En kuuntele vakituisesti yhtäkään suomenkielistä radioasemaa, sillä olen niin sivistynyt että tiedä, mitä sellainen saaste mielelle aiheuttaa. Siksi suojelen päätääni.
Tässäkin ketjussa puolustetaan yleissivistymättömyyttä ja verrataan sitä aivan absurdeihin muka-vastaaviin-statuksiin. Joopa-joo. No jokainen keksiköön tavan säilyttää järkensä. - ohjelmia
Televisiossa on hyvin outoja ohjelmiakin. Lehdessä sanotaan, että illalla esitetään A-talk. Kuuluttaja kuitenkin ilmoittaa ennen ohjelman alkua, että ohjelma onkin R-Talk.
Ja sitten kaikki kuitenkin puhuvat suomea!- Märk
Hyvä esimerkki tuo aa-talk/ei-took/aa-took/ei-talk. Miksi ääntämykseksi on valittu juuri se aa-took?
Eilen seurailin telkkarista Start-autoiluohjelmaa. Siinä kokeiltiin Jaguaria, jonka mallinimi X-type äännettiin kylmästi 'eks-type'. On omituista, että englannin kielen kyllästämässä Suomessa nuori toimittaja valitsee tankero-tyylin; olisi sanonut edes 'tyyppi'! Mutta tee yy ty, pee ee pe - type. Type-rää!
- Suomenkielinen
Muunkielisistä nimistähän ei olla niin tarkkoja missään, sillä niiden lausumisen selvittäminen on turhan työlästä. Tässä pätee sama periaate kuin monen mielestä kielenkäyttöön ylensäkin, eli että tärkeintä on se, että asia tulee selväksi.
- Anonyymi
Muunkielisethän osaavatkin vieraskielisten nimien ääntämyksen alkukielen mukaisesti. Ei tarvitse kuin kuunnella englannninkielisiä uutisia mistä tahansa kansainvälisestä tapahtumasta, niin voi vain ihailla, miten ranskan-, saksan-, italian-, puolan-, venäjän- yms. -kieliset nimet ääntyvät aina upeasti alkukielen mukaisesti. Ei edes Yrjö-Ylermi Mäkäräinen-Möykkynen tee englannninkielisellle tiukkaa.
Kyllä meillä suomalaisilla onkin syytä mennä nurkkaan häpeämään.- Anonyymi
On se kivaa, kun tälläkin palstalla kirjoittelee noinkin monipuolisen kielitaidon hankkinut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se kivaa, kun tälläkin palstalla kirjoittelee noinkin monipuolisen kielitaidon hankkinut.
Hän onkin varmaan aloituksessa mainittu uutistenlukija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää66799- 159790
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa22777Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.103760Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27718Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93677Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒192650- 22592
- 61582
Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks35544VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78480- 39465
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75457- 57455
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9439Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25437- 70433
- 54428
- 40407