Dawkins on agnostikko

24

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samalla perusteella moni muukin tämän forumin ateisteista valuisi agnostikoksi - luultavasti jopa suurin osa. Minä ainakin.

      God Delusionissa Dawkins luokitteli itsensä "ateismiasteikolla" 1-7 kuutoseksi (de facto ateisti). Tuo "ylin" taso edellyttäisi, että henkilö *tietää*, ettei jumalaa ole olemassa.

      Harvapa meistä sitä tietää, mutta ateisti voi olla perustellusti siitä huolimatta. Ja kuten Dawkins asian perustelee: joudumme olemaan samaan tapaan agnostikkoja mm. keijukaisten suhteen.

      • Alisterin ja Richardin debattia ( http://video.google.com/videoplay?docid=6474278760369344626 ) ja minä en täysin ymmärrä miksi fiksu ihminen viilaa kynsiään keskustelemalla taikauskosta ei yleisenä konseptina, vaan nimeomaan krisselisminä ja sen perveyssinä.

        Toisaalta en ymmärrä palstan lahkojeesuksiakaan.


      • moi vaan

        Mitäköhän ykköstasolle pääsy edellyttää? Ajattelin vaa kun kaikenlaisia pyrkyreitä tuppaa kokoajan täälläkin pyörimään.


      • ,..,
        moi vaan kirjoitti:

        Mitäköhän ykköstasolle pääsy edellyttää? Ajattelin vaa kun kaikenlaisia pyrkyreitä tuppaa kokoajan täälläkin pyörimään.

        1. vahva teisti: "en usko, tiedän että jumalia/hammaskeijuja on"
        2. "En tiedä varmuudella, mutta uskon vahvasti jumaliin ja elän olettaen, että niitä on.
        3. "Olen hyvin epävarma, mutta olen taipuvainen uskomaan jumaliin/hammaskeijuihin
        4. "jumalien olemassaolo ja olemattomuus ovat yhtä todennäköisiä
        5. En tiedä onko jumalia, mutta olen taipuvainen uskomaan, ettei niitä parveile pilvin pimein ainakaan meidän parvekkeen alla
        6. "En tiedä varmuudella, mutta en usko että jumalia on, ja elän olettaen että niitä ei ole
        7. "Tiedän että jumalia/lampun henkiä on"


      • moi vaan kirjoitti:

        Mitäköhän ykköstasolle pääsy edellyttää? Ajattelin vaa kun kaikenlaisia pyrkyreitä tuppaa kokoajan täälläkin pyörimään.

        Ykköstaso on absoluuttinen teisti, 100% varma siitä, että jumala on olemassa. Tähän joukkoon kuuluvat henkilöt eivät usko, he "tietävät".


      • ,..,
        ,.., kirjoitti:

        1. vahva teisti: "en usko, tiedän että jumalia/hammaskeijuja on"
        2. "En tiedä varmuudella, mutta uskon vahvasti jumaliin ja elän olettaen, että niitä on.
        3. "Olen hyvin epävarma, mutta olen taipuvainen uskomaan jumaliin/hammaskeijuihin
        4. "jumalien olemassaolo ja olemattomuus ovat yhtä todennäköisiä
        5. En tiedä onko jumalia, mutta olen taipuvainen uskomaan, ettei niitä parveile pilvin pimein ainakaan meidän parvekkeen alla
        6. "En tiedä varmuudella, mutta en usko että jumalia on, ja elän olettaen että niitä ei ole
        7. "Tiedän että jumalia/lampun henkiä on"

        7. kuuluu olla: "Tiedän että jumalia/lampun henkiä EI ole"


      • Nas.se kirjoitti:

        Alisterin ja Richardin debattia ( http://video.google.com/videoplay?docid=6474278760369344626 ) ja minä en täysin ymmärrä miksi fiksu ihminen viilaa kynsiään keskustelemalla taikauskosta ei yleisenä konseptina, vaan nimeomaan krisselisminä ja sen perveyssinä.

        Toisaalta en ymmärrä palstan lahkojeesuksiakaan.

        Kuuntelin sen saman keskustelun tuossa muutama päivä sitten, ja tuota ihmetteli Dawkinskin. Ei McGrath tyhmä ole, ainoastaan joko pahasti harhainen tai todella kuolemanpelkoinen ja heikko itsetunnoltaan.


      • moi vaan
        ,.., kirjoitti:

        1. vahva teisti: "en usko, tiedän että jumalia/hammaskeijuja on"
        2. "En tiedä varmuudella, mutta uskon vahvasti jumaliin ja elän olettaen, että niitä on.
        3. "Olen hyvin epävarma, mutta olen taipuvainen uskomaan jumaliin/hammaskeijuihin
        4. "jumalien olemassaolo ja olemattomuus ovat yhtä todennäköisiä
        5. En tiedä onko jumalia, mutta olen taipuvainen uskomaan, ettei niitä parveile pilvin pimein ainakaan meidän parvekkeen alla
        6. "En tiedä varmuudella, mutta en usko että jumalia on, ja elän olettaen että niitä ei ole
        7. "Tiedän että jumalia/lampun henkiä on"

        Veikkaisin että vitonen on aika suosittu numero ;)


      • moi vaan
        illuminatus kirjoitti:

        Ykköstaso on absoluuttinen teisti, 100% varma siitä, että jumala on olemassa. Tähän joukkoon kuuluvat henkilöt eivät usko, he "tietävät".

        Joo huomasin että siihen oli noita teistejäkin höperrelty mukaan.


      • Elwen
        ,.., kirjoitti:

        7. kuuluu olla: "Tiedän että jumalia/lampun henkiä EI ole"

        minusta liian iso lukema ole joulupukille ja eräille muille tutuille satuolennoille.


      • perspektiivi_
        illuminatus kirjoitti:

        Kuuntelin sen saman keskustelun tuossa muutama päivä sitten, ja tuota ihmetteli Dawkinskin. Ei McGrath tyhmä ole, ainoastaan joko pahasti harhainen tai todella kuolemanpelkoinen ja heikko itsetunnoltaan.

        Keskustelu oli minustakin todella hyvä ja molemmat miehet puhuivat viisaasti.

        "..pahasti harhainen tai todella kuolemanpelkoinen ja heikko itsetunnoltaan. "

        En usko, että kyse on kummastakaan. Homman ydin on täysin toisenlaisesta tavasta hahmottaa maailmaa. Tuntemani ateistit kokevat kristinuskon enemmän tai vähemmän ahdistavana, mitä kristityt taas eivät koe.
        Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita. Rehellinen kristitty on yhtä utelias selvittämään totuuden, mutta ei näe Jumalaa tarpeettomana vaikka juuri selvinnyt asia ei Jumalaa edellyttäisikään.
        Kristityt kokevat Jumalan isä hahmona johon voi tukeutua. Tällä isällä on mm. seuraavat piirteet rakkaus, armo ja oikeudenmukaisuus ihmisiä kohtaan. Tästä seuraa mm. kristityn ja ateistin tulkinta erot raamatulle.


      • Elwen
        perspektiivi_ kirjoitti:

        Keskustelu oli minustakin todella hyvä ja molemmat miehet puhuivat viisaasti.

        "..pahasti harhainen tai todella kuolemanpelkoinen ja heikko itsetunnoltaan. "

        En usko, että kyse on kummastakaan. Homman ydin on täysin toisenlaisesta tavasta hahmottaa maailmaa. Tuntemani ateistit kokevat kristinuskon enemmän tai vähemmän ahdistavana, mitä kristityt taas eivät koe.
        Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita. Rehellinen kristitty on yhtä utelias selvittämään totuuden, mutta ei näe Jumalaa tarpeettomana vaikka juuri selvinnyt asia ei Jumalaa edellyttäisikään.
        Kristityt kokevat Jumalan isä hahmona johon voi tukeutua. Tällä isällä on mm. seuraavat piirteet rakkaus, armo ja oikeudenmukaisuus ihmisiä kohtaan. Tästä seuraa mm. kristityn ja ateistin tulkinta erot raamatulle.

        ettei löytymistään haluava jumala oikein ota löytyäkseen muualta kuin entisajan ja nykyajan uskisten tarinoista.


      • perspektiivi_ kirjoitti:

        Keskustelu oli minustakin todella hyvä ja molemmat miehet puhuivat viisaasti.

        "..pahasti harhainen tai todella kuolemanpelkoinen ja heikko itsetunnoltaan. "

        En usko, että kyse on kummastakaan. Homman ydin on täysin toisenlaisesta tavasta hahmottaa maailmaa. Tuntemani ateistit kokevat kristinuskon enemmän tai vähemmän ahdistavana, mitä kristityt taas eivät koe.
        Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita. Rehellinen kristitty on yhtä utelias selvittämään totuuden, mutta ei näe Jumalaa tarpeettomana vaikka juuri selvinnyt asia ei Jumalaa edellyttäisikään.
        Kristityt kokevat Jumalan isä hahmona johon voi tukeutua. Tällä isällä on mm. seuraavat piirteet rakkaus, armo ja oikeudenmukaisuus ihmisiä kohtaan. Tästä seuraa mm. kristityn ja ateistin tulkinta erot raamatulle.

        Jokin syy tuolle McGrathin teismille varmasti on, mutta hän ei vastannut Dawkinsin suoraan kysymykseen asiasta.

        >>Tuntemani ateistit kokevat kristinuskon enemmän tai vähemmän ahdistavana, mitä kristityt taas eivät koe.>Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita.>Rehellinen kristitty on yhtä utelias selvittämään totuuden, mutta ei näe Jumalaa tarpeettomana vaikka juuri selvinnyt asia ei Jumalaa edellyttäisikään.


      • perspektiivi_
        illuminatus kirjoitti:

        Jokin syy tuolle McGrathin teismille varmasti on, mutta hän ei vastannut Dawkinsin suoraan kysymykseen asiasta.

        >>Tuntemani ateistit kokevat kristinuskon enemmän tai vähemmän ahdistavana, mitä kristityt taas eivät koe.>Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita.>Rehellinen kristitty on yhtä utelias selvittämään totuuden, mutta ei näe Jumalaa tarpeettomana vaikka juuri selvinnyt asia ei Jumalaa edellyttäisikään.

        "Jokin syy tuolle McGrathin teismille varmasti on, mutta hän ei vastannut Dawkinsin suoraan kysymykseen asiasta. "

        Oma arvailuni hänen uskolleen on jotain seuraavaa.

        1) Koska jotain on olemassa, sillä saattaa olla tarkoitus.
        2) Koska luonnonlait ovat sellaiset, että niiden seurauksena kehittyy elämää. Niin elämällä on jokin tarkoitus.
        3) Edellisten kohtien tarkoitukset viittaavat persoonalliseen Jumalaan, joka on tehnyt kaiken tämän syystä jota emme ymmärrä.

        Nämä kohdat ovat saaneet hänet etsimään Jumalaa, jonka hän on sitten löytänyt. Ehkä hengellisinä kokemuksina, joiden perusteella on turha yrittää sen enempää uskoaan perustella.

        "Minun tuntemani ateistit eivät niin tee. Useimmiten kristinusko - ja muutkin uskonnot - koetaan kokoelmaksi tyhmyyksiä (ei kannata suuttua, olen vain rehellinen). "

        Myös minun tuntemani ateistit kokevat tyhmäksi uskoa kristinuskon väitteisiin. Mutta monet ateistit näkevät kristinuskossa myös vastenmielisiä piirteitä.


      • perspektiivi_ kirjoitti:

        Keskustelu oli minustakin todella hyvä ja molemmat miehet puhuivat viisaasti.

        "..pahasti harhainen tai todella kuolemanpelkoinen ja heikko itsetunnoltaan. "

        En usko, että kyse on kummastakaan. Homman ydin on täysin toisenlaisesta tavasta hahmottaa maailmaa. Tuntemani ateistit kokevat kristinuskon enemmän tai vähemmän ahdistavana, mitä kristityt taas eivät koe.
        Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita. Rehellinen kristitty on yhtä utelias selvittämään totuuden, mutta ei näe Jumalaa tarpeettomana vaikka juuri selvinnyt asia ei Jumalaa edellyttäisikään.
        Kristityt kokevat Jumalan isä hahmona johon voi tukeutua. Tällä isällä on mm. seuraavat piirteet rakkaus, armo ja oikeudenmukaisuus ihmisiä kohtaan. Tästä seuraa mm. kristityn ja ateistin tulkinta erot raamatulle.

        "Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita. "

        Minä yritän löytää syyn, miksi uskovainen tarvitsee jumalaa ja luo niitä yhden tai useamman.

        Koko keskustelu jumalasta muussa kontekstissa kuin ihmisen aivojen tuotteena ei ole kovinkaan mielekäs tai se voidaan käsitellä hyvin nopeasti.


      • perspektiivi_ kirjoitti:

        "Jokin syy tuolle McGrathin teismille varmasti on, mutta hän ei vastannut Dawkinsin suoraan kysymykseen asiasta. "

        Oma arvailuni hänen uskolleen on jotain seuraavaa.

        1) Koska jotain on olemassa, sillä saattaa olla tarkoitus.
        2) Koska luonnonlait ovat sellaiset, että niiden seurauksena kehittyy elämää. Niin elämällä on jokin tarkoitus.
        3) Edellisten kohtien tarkoitukset viittaavat persoonalliseen Jumalaan, joka on tehnyt kaiken tämän syystä jota emme ymmärrä.

        Nämä kohdat ovat saaneet hänet etsimään Jumalaa, jonka hän on sitten löytänyt. Ehkä hengellisinä kokemuksina, joiden perusteella on turha yrittää sen enempää uskoaan perustella.

        "Minun tuntemani ateistit eivät niin tee. Useimmiten kristinusko - ja muutkin uskonnot - koetaan kokoelmaksi tyhmyyksiä (ei kannata suuttua, olen vain rehellinen). "

        Myös minun tuntemani ateistit kokevat tyhmäksi uskoa kristinuskon väitteisiin. Mutta monet ateistit näkevät kristinuskossa myös vastenmielisiä piirteitä.

        Voi olla, että McGrath kaipaa elämälleen tarkoitusta, mutta ei kohdista 1,2&3 mitenkään seuraa, että elämällä olisi tarkoitus. Eikä McGrath niin myöskään väitä.

        Niin tai näin, irrationaalinen tuo McGrathin usko on. Ja minusta tuo tarkoituksenkaipuu kertoo heikosta itsetunnosta.

        >>Mutta monet ateistit näkevät kristinuskossa myös vastenmielisiä piirteitä.


      • perspektiivi_
        Nas.se kirjoitti:

        "Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita. "

        Minä yritän löytää syyn, miksi uskovainen tarvitsee jumalaa ja luo niitä yhden tai useamman.

        Koko keskustelu jumalasta muussa kontekstissa kuin ihmisen aivojen tuotteena ei ole kovinkaan mielekäs tai se voidaan käsitellä hyvin nopeasti.

        "Minä yritän löytää syyn, miksi uskovainen tarvitsee jumalaa ja luo niitä yhden tai useamman. "

        Joku psykologi/sosiologi osaisi varmaan antaa sinulle tyydyttyvän selityksen. Ehkä syy Jumalan(ien) tarpeelle (kaipuulle) on siinä, että kaipaa olevaiselle tarkoitusta. Vähän samaan tapaan kuin miksi työpaikalla tehdään töitä, onko työllä muuta tarkoitusta, kuin saada itselleen hyvinvointia. Ateisteilla ei ilmeisesti tälläistä tarvetta ole ja hänelle riittää se, että luo itselleen mielekkään sisällön elämäänsä. Tai sitten he pyrkivät kasvamaan ulos tälläisestä kaipuusta.
        Tärkeä pointti on myös se, että ihminen voi kärsimyksiensä keskellä ulkoistaa huoliaan (ei ole yksin raskaan taakkansa kanssa). Samaan tapaan, kuin lapsi tukeutuu vanhempiinsa vaikeina hetkinä. Ilmeisesti ateisti pyrkii vastustamaan tälläistä huoltensa ulkoistamista eri syistä.


      • perspektiivi_ kirjoitti:

        "Minä yritän löytää syyn, miksi uskovainen tarvitsee jumalaa ja luo niitä yhden tai useamman. "

        Joku psykologi/sosiologi osaisi varmaan antaa sinulle tyydyttyvän selityksen. Ehkä syy Jumalan(ien) tarpeelle (kaipuulle) on siinä, että kaipaa olevaiselle tarkoitusta. Vähän samaan tapaan kuin miksi työpaikalla tehdään töitä, onko työllä muuta tarkoitusta, kuin saada itselleen hyvinvointia. Ateisteilla ei ilmeisesti tälläistä tarvetta ole ja hänelle riittää se, että luo itselleen mielekkään sisällön elämäänsä. Tai sitten he pyrkivät kasvamaan ulos tälläisestä kaipuusta.
        Tärkeä pointti on myös se, että ihminen voi kärsimyksiensä keskellä ulkoistaa huoliaan (ei ole yksin raskaan taakkansa kanssa). Samaan tapaan, kuin lapsi tukeutuu vanhempiinsa vaikeina hetkinä. Ilmeisesti ateisti pyrkii vastustamaan tälläistä huoltensa ulkoistamista eri syistä.

        en tunne tarvetta ulkoistaa huoliani mielikuvitusjumalille.


      • secred
        illuminatus kirjoitti:

        Voi olla, että McGrath kaipaa elämälleen tarkoitusta, mutta ei kohdista 1,2&3 mitenkään seuraa, että elämällä olisi tarkoitus. Eikä McGrath niin myöskään väitä.

        Niin tai näin, irrationaalinen tuo McGrathin usko on. Ja minusta tuo tarkoituksenkaipuu kertoo heikosta itsetunnosta.

        >>Mutta monet ateistit näkevät kristinuskossa myös vastenmielisiä piirteitä.

        "Niin tai näin, irrationaalinen tuo McGrathin usko on. Ja minusta tuo tarkoituksenkaipuu kertoo heikosta itsetunnosta. "

        "Heikko itsetunto" on suodattunut psykologisesta (epämääräisestä) käsitteestä maallikkoajatteluun selittämään milloin mitäkin asiaa.

        On aivan luonnollista kaivata elämälle tarkoitusta tai merkitystä.

        Noissa MCGrathin perusteluissa oli varmaan kyse siitä, että hän ei usko, että jotain syntyy tyhjästä vailla tahtoa ja syytä.


      • secred
        ,.., kirjoitti:

        1. vahva teisti: "en usko, tiedän että jumalia/hammaskeijuja on"
        2. "En tiedä varmuudella, mutta uskon vahvasti jumaliin ja elän olettaen, että niitä on.
        3. "Olen hyvin epävarma, mutta olen taipuvainen uskomaan jumaliin/hammaskeijuihin
        4. "jumalien olemassaolo ja olemattomuus ovat yhtä todennäköisiä
        5. En tiedä onko jumalia, mutta olen taipuvainen uskomaan, ettei niitä parveile pilvin pimein ainakaan meidän parvekkeen alla
        6. "En tiedä varmuudella, mutta en usko että jumalia on, ja elän olettaen että niitä ei ole
        7. "Tiedän että jumalia/lampun henkiä on"

        Aikuiselle uskovaiselle ei ole tuossa sopivaa kohtaa,vaikka ei edes olisi aivan varma uskostaan.

        Vai onko joku aikuinen uskovainen, joka uskoo hammaskeijuun tms?

        Jotain mätää tuossa jumalan ja hammaskeijun rinnastamisessa on..


      • kysyn vaan
        Nas.se kirjoitti:

        Alisterin ja Richardin debattia ( http://video.google.com/videoplay?docid=6474278760369344626 ) ja minä en täysin ymmärrä miksi fiksu ihminen viilaa kynsiään keskustelemalla taikauskosta ei yleisenä konseptina, vaan nimeomaan krisselisminä ja sen perveyssinä.

        Toisaalta en ymmärrä palstan lahkojeesuksiakaan.

        terveyssiteillä? Hm...eikös ne tamponit ole mukavampia...nätti tyttö. Böö...ruma suu...matonen.


      • kysyn vaan
        illuminatus kirjoitti:

        Ykköstaso on absoluuttinen teisti, 100% varma siitä, että jumala on olemassa. Tähän joukkoon kuuluvat henkilöt eivät usko, he "tietävät".

        me tiedetään..tiedetään..ettei ole kuin kasa multaa ja siellä matosia, vai, miksi ne ateistit itseään nimittivätkään...käärmeiksi...ei, kyllä ne matosia ovat, kukas niitä hoiteloo?


      • mitä?
        illuminatus kirjoitti:

        Kuuntelin sen saman keskustelun tuossa muutama päivä sitten, ja tuota ihmetteli Dawkinskin. Ei McGrath tyhmä ole, ainoastaan joko pahasti harhainen tai todella kuolemanpelkoinen ja heikko itsetunnoltaan.

        oli sitten niin hyvä keskustelu, ettei tullut kuunneltua. Taitaa olla harvinaista ateistin kuunteleminen, vaikka matoset kyllä kuulevat kaikki askeleet maan päällä...siitä ongenkoukkuun ja plumps, kala tuli


      • muitta mutkitta
        Nas.se kirjoitti:

        "Mielestäni tämä näkemysero aiheuttaa sen, että ateistit pyrkivät löytämään asioille selityksen, jossa Jumalaa ei tarvita. "

        Minä yritän löytää syyn, miksi uskovainen tarvitsee jumalaa ja luo niitä yhden tai useamman.

        Koko keskustelu jumalasta muussa kontekstissa kuin ihmisen aivojen tuotteena ei ole kovinkaan mielekäs tai se voidaan käsitellä hyvin nopeasti.

        en usko kosmetologin olevan niin oppinut, että tarvitsee sanaa konteksti. Sitäpaitsi, oppinut ihminen ei hauku ketään jeesuksen huoraksi, jonka kauhukseni luin toisaalta sanotuksi jollekin naiselle.
        Täällä leikitään taas niin oppinutta, että puistattaa.
        Vaan, "minä ateistina" paljastaa jo kaiken. Sinulta ei voi muuta odottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 598
      9741
    2. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2431
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      204
      1710
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      22
      1471
    5. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      990
    6. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      937
    7. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      74
      842
    8. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      842
    9. En voi ottaa

      Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      41
      792
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

      Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      714
    Aihe