Onko Jumala pelkkä harha?

...

Richard Dawkins sanoo kirjoittaneensa kirjansa The God Delusion (Jumal-harha) rohkaistakseen ateisteja tulemaan ulos kaapista. Dawkinsin kirjaa kristisoinut filosofi Alvin Plantinga toteaa, että ateismillakin näyttää olevan omat sankarinsa, joskaan siihen ei nykyään vaadita sen enempää sankaruutta kuin republikaanipuolueen ehdokkaan äänestämiseen. Seuraavassa pääkohtia Plantingan kommentaarista.

http://www.netikka.net/mpeltonen/plantinga.htm

12

676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesitomu

      kritiikki.

      ehkä dawkinsin pitäis sitten jatkaa vaan askartelua scifin parissa =/

      • vesitomu

        Muuten quotettaa tuolta tekstistä jotain pätkiä palsta-ateisteille jumalan oletusta koostumuksellisuudesta jne.


    • agnostikko___

      "Mutta jos Jumala on välttämätön ja jos hän esiintyy kaikkialla, silloin hänen olemisensa todennäköisyys on 1 ja olemattomuuden todennäköisyys 0."
      -Ja niinku millä perusteella? Miten tämäkin on laskettu?

      "Voidaan ensiksikin kysyä, onko näitä lukemattomia universumeita todella olemassa, ja mitä syitä on olettaa, että jossakin niistä fysikaalisten vakioiden olisi pakko olla hienosäädettyjä juuri siten kuin siinä universumissa, jonka tunnemme? Mutta jos oletettaisiin niin olevan, niin eikö silti olisi kovin epätodennäköistä, että se sattuisi olemaan juuri tämä universumi? "
      -Eka kysymys: se on teoria jolle on ehkä saatu syitä olettaa sen mahdollisuutta, toka: koska se vaikuttaisi mahdolliselta ja ehkä todennäköiseltä. Vika kysymys, en tajua sitä.

      "Tämä tietenkin pitää paikkansa, mutta ei vastaa kysymykseen, miksi kaikki vakiot ovat sellaisia kuin ovat. Todennäköisyys, että ne olisivat sattumalta asettuneet täsmälleen oikeisiin arvoihin, on joka tapauksessa äärettömän paljon pienempi kuin että ne olisivat Jumalan tarkoituksella asettamat. "
      -Oikeesti? Epäilen.. Millähän olet taas laskenut todennäköisyydet. Ehkä se vaikuttaa siksi todennäköisemmältä, kun sinun aivoillesi se on paljon yksinkertaisempaa kun joku jumalolento sanoo "pim" ja niin on, kuin jokinlainen tieteellinen prosessi. Mitä heillä on "sattumaa" vastaan ja miksi joidenkin ihmisten kirjoittaman kirjan jumalolento on todennäköisemmin totta?

      "Jos älykkään suunnittelun jäljet ovat selvästi nähtävissä, ne kertovat suunnittelijasta huolimatta siitä, ettei häntä itseään kyetä selittämään. "
      -Niin, kun siitä suunnittelijasta ei ole koskaan todisteita niin keksitään ympäripyöreä lausunto.. Miten esim. evoluutiossa on selvästi nähtävissä älykkään suunnittelun jäljet? Tai ehkä kirjoittaja ei "usko" koko teoriaan..

      "On totta, ettei teismillä ole vastausta kaikkiin kysymyksiin, mutta ei niitä ole ateismillakaan. "
      -Tota, mihin fysiikan kysymyksiin Raamattu, tai teismi on onnistunut vastaamaan? Teismillä on vastaus kaikkiin kysmyksiin: Jumala, mutta on eri asia onko tuo vastaus totta.. Eli koska ateisteilla ei ole täydellistä vastausta, uskotaan sitten johonkin vanhaan kirjaan?

      "Kaikki tällainen on paremmin ymmärrettävissä älyllisen suunnittelun kuin pelkän sattuman tuloksena syntyneenä. "
      - "Paremmin ymmärrettävissä"? Se että jokin on totta, ei vaadi että sinä ymmärrät sen.
      Aivan, älyllisen suunnittelijan, joka on sinun jumalasi ja löytyy vanhasta kirjasta joiden kirjoittajia ei taideta edes tuntea.

      "Yleensä ottaen ei ole järkeviä syitä hyväksyä sen paremmin naturalismia kuin evoluutiotakaan. Naturalismi on sitäpaitsi ristiriidassa nykytieteen perimmäisten doktriinien kanssa. Dawkins ja hänen kaltaisensa katsovat, että tieteen ja uskonnon välillä on ristiriita koska evoluution ja teismin välillä on ristiriita. Todellisuudessa ristiriita on tieteen ja naturalismin välinen, ei tieteen ja uskon välinen. "
      -Mutta on järkeviä tai järkevämpiä syitä uskoa Raamattua? Häh?
      Ristiriidassa miten? Selitäppä tämä miten ristiriita on todellisuudessa vain tieteen ja naturalismin välinen. Pelkkä toteaminen ei riitä.

      "Jumal-harha on täynnä kiivautta ja mahtipontisuutta, mutta ei anna vähintäkään syytä ajatella Jumalaan uskomista erehdykseksi, vielä vähemmän harhaksi. Se naturalismi mitä Dawkins edustaa, kylmine ja masentavine päätelmineen ihmisestä ja hänen paikastaan maailmankaikkeudessa, on syvän itsetutkistelun tarpeessa. Se ei ole luottamuksen arvoinen, ja on monia syitä torjua se. "
      - Kylmät ja masentavat päätelmät siis vie sinut uskomaan jotain mikä ei ole sitä(kylmää)? Vaikka se olisikin totta? (Kaikista nämä asiat eivät ole kylmää, joten _haluatko_ vain uskoa jumalolentoon, koska se on sinulle mukavampaa?)


      Itse en ole kirjaa vielä lukenut, joten en voi sanoa että "Se sisältää hämmästyttävässä määrin pilkkaamista, irvailua, kiukkua ja katkeruutta. ", mutta jos sisältää, kyllä tulen huomaamaan. En ole kyllä Dawkinsin haastatteluissa nuita huomannut.
      Kiva sanoa, että Dawkinsin kirja "sisältää hyvin vähän tiedettä", mitäköhän Raamattu sisältää..
      Tietenkään kirja ei ole "puolueeton", se on ottanut kannan ja esittää väittämiä sen puolesta, ja teismiä vastaan haloo..

      • Stafroty

        ja yksinkertaisinta, kun vain suoraan sanoo itselleen ja itsekseen : älä pidä muita jumalia ,on vain yksi jumala, sillä muista, minä olen jumala.

        tällähän tarkoitetaan itseä ja omaa mieltä joka luo käsitteet ja ymmärrykset kaikelle minkä sitten koet.

        vesitomu tämän varmaankin tajuaakin, musta en mene varmaksi sanomaan.

        meidän mielemme todellakin selittää meille, mitä ja miten koemme, me selitämme asiat itsellemme, ja usein tai oikeastaan aina, olemme eksyneet muiden opettamiin totuuksiin (epäjumaliin) miten asiat ovat, luotamme siis sanoihin vaikka todelllisuus olisi jotain aivan muuta, kun emme enää näekään kuin vain sanallisen maailman, emmekä sanojen tarkoituksia.


      • Stafroty

        että koittakaapa päästää irti niistä käsityksistänne miten ajattelette mitä jokin on, esim juuri jumala. monilla on jokin käsitys siitä, ja siten ei voi sitten hyväksyä sitä, ja mikä jos ristiriitaista on sellainen mieli :)


      • näin teemme
        Stafroty kirjoitti:

        että koittakaapa päästää irti niistä käsityksistänne miten ajattelette mitä jokin on, esim juuri jumala. monilla on jokin käsitys siitä, ja siten ei voi sitten hyväksyä sitä, ja mikä jos ristiriitaista on sellainen mieli :)

        "koittakaapa päästää irti niistä käsityksistänne miten ajattelette mitä jokin on"


    • Pekka_

      Jos haluat todella tietää mitä Dawkins sanoi niin lue se kirja.

      Saa muuten kiivaankin uskovan mahdollisesti ajattelman uskonsa syitä.


      Jumalalle ei ole tarvetta, jumalasta ei ole minkäänlaista näyttöä. Miksi siis pitää yllä moista taikauskoa?

      • vakuuta

        "Saa muuten kiivaankin uskovan mahdollisesti ajattelman uskonsa syitä. "

        Todennäköisesti saa vain entistä kiihkeämmin kyseenalaistamaan Dawkinsin argumentteja. Toisen maailmankatsomuksen selkeä halveksunta ei varmastikaan ole paras tapa saada erimieltä olevia puolelleen.

        "Jumalalle ei ole tarvetta, jumalasta ei ole minkäänlaista näyttöä. Miksi siis pitää yllä moista taikauskoa? "

        Tuolla kommentilla ei ole mitään merkitystä uskovalle. Uskovaisen mielestä ilman Jumalaa mitään ei voi olla. Ainakaan tiede ei pysty sanomaan perimäisistä kysymyksistä yhtään mitään. Lisäksi monille uskovaiselle on päivän selvää, ettei Jumalasta ole mitään sellaisia näyttöjä joilla voisi vakuuttaa ei uskovia.


      • Admira

        eivät halua kuolemisen olevan minuuden todellinen loppu. Siksi heillä pitää olla tämä usko paikasta jonne he henkiolentoina pääsevät, koska ovat olleet kiltisti ja jonne vähemmän kiltisti, mutta iloisemmin elelleet eivät pääse. Kyllä jumalalle siis tarvetta on. Se avulla halutaan saavuttaa jotain hyvää. Se on siis ahneiden uskonto.


    • Kari Grandi

      >>Mutta miksi Dawkins ajattelee, että Jumalan pitäisi olla monimutkainen? Ja miksi hän ajattelee, että mitä monimutkaisempi jokin on, sitä epätodennäköisempi se on? Hänen ajattelutapaansa valaisee, kun muistaa, miten hän kirjassaan 'Sokea kelloseppä' todisteli, ettei monimutkaisinkaan biologinen rakenne edellytä älykästä suunnittelijaa, vaan että "kaikki elämä on syntynyt ohjaamattomien, darwinististen prosessien kautta." Tässä Jumala-kysymyksesä hän sen sijaan yrittää todistella päinvastaista.>>

      Dawkins vastasi kirjassaan "sokea kelloseppä" teistien argumentteihin siitä, että luonnon monimutkaisuus edellyttää yliluonnollisen agentin luomistyötä. Epätodennäköisyyteen perustuvan väitteen esittivät siis alun perin teistit itse - ei Dawkins.

      Nyt teistit ilmeisesti kieltävät aikaisemmat väitteensä siitä, että kompleksisuus implikoisi epätodennäköisyyttä. Ainakaan he eivät sovella näitä aikaisemmin käyttämiään kriteerejä Jumalaan. Dawkins joka tapauksessa etenee teistien omista premisseistä käsin ja pyrkii jonkinlaiseen reductio ad absurdumiin. Tässä ei ole mitään virhettä.

      >>Raamatun Jumala on henki eikä hänessä ole osia.>>

      Jumalan tai ylipäänsä minkään muunkaan sanominen hengeksi ei selitä yhtään mitään. Mitä ylipäänsä tarkoittaa, että jokin on henki? Lisäksi pitäisi ainakin selittää, miten aineeton olento voi vaikuttaa kausaalisesti mihinkään aineelliseen.

      Kausaliteettiin liittyy toinenkin selkeä ongelma. Yleinen tapa - myös filosofisessa kirjallisuudessa - on käsittää kausaliteetti temporaalisesti. Tämä oli mm. Humen näkemys. Maailmankaikkeuden ulkopuolella ei aikaa kuitenkaan ollut, joten on vaikea käsittää, miten Jumala olisi voinut luoda yhtään mitään.

      Erittäin kiinnostava analyysi aiheesta Quentin Smithiltä:

      http://www.leaderu.com/offices/billcraig/docs/craig-smith4.html

      Teistit voisivat myös selittää, miten Jumala saattoi luoda ainetta ja muuta kamaa ex nihilo, kun sellainen on teistien mielestä yleensä mahdotonta. Ihmeisiin vetoaminen ei kelpaa selitykseksi.

      >>Jo muutama vuosikymmen sitten astrofyysikot havaitsivat fysikaalisten perusvakioiden välillä vallitsevan hienosäädön. Niiden on oltava tarkalleen tietyissä rajoissa, jotta älyllinen elämä olisi mahdollista. Jos esimerkiksi gravitaatiovoima olisi hivenen suurempi, kaikki tähdet olisivat sinisiä jättiläisiä, jos hieman heikompi, ne olisivat punaisia kääpiöitä. Kummassakaan tapauksessa elämä ei olisi mahdollista. Sama koskee heikkoa ja vahvaa ydinvoimaa; jos jompikumpi olisi vähänkin erilainen, meidän tuntemiamme elämänmuotoja ei voisi olla olemassa. Kaikki muutkin voimat ovat niin tarkoin oikeita, että jo mitättömän pieni poikkeama jossakin niistä romahduttaisi koko maailmankaikkeuden.>>

      Tässä on hyviä pointteja kyseisestä aiheesta
      (katsokaa kohta "cosmological design argument):

      http://www.infidels.org/library/modern/richard_carrier/carrier-wanchick/carrier2.html

      Samoin tässä:

      http://www.infidels.org/library/modern/theodore_drange/tuning.html

      >>Voidaan ensiksikin kysyä, onko näitä lukemattomia universumeita todella olemassa..>>

      Samaa voidaan kysyä Jumalasta. Multiversumi - teoriassa on kuitenkin yksi selkeä etu Jumalaan nähden. Meillä on kokemusta siitä, että sellaisia asioita kuin universumi on olemassa - ainakin tämä yksi. Jumala on sen sijaan hypoteesina täysin tyhjän päällä. Emme itse asiassa tiedä onko Jumala edes mahdollinen.

      >>ja mitä syitä on olettaa, että jossakin niistä fysikaalisten vakioiden olisi pakko olla hienosäädettyjä juuri siten kuin siinä universumissa, jonka tunnemme?>>

      Jos minulla on miljardi lottoriviä yhden sijaan, lienee ilmiselvää, että mahdollisuuteni voittaa ovat valtavan paljon suuremmat.

      >>Mutta jos oletettaisiin niin olevan, niin eikö silti olisi kovin epätodennäköistä, että se sattuisi olemaan juuri tämä universumi?>>

      Ei, koska sen täytyisi olla joku universumi.

      >>Tämä tietenkin pitää paikkansa, mutta ei vastaa kysymykseen, miksi kaikki vakiot ovat sellaisia kuin ovat.>>

      Selvyyden vuoksi:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Antrooppinen_periaate

      >>Todennäköisyys, että ne olisivat sattumalta asettuneet täsmälleen oikeisiin arvoihin, on joka tapauksessa äärettömän paljon pienempi kuin että ne olisivat Jumalan tarkoituksella asettamat.>>

      En ole samaa mieltä ja tämä on joka tapauksessa pelkkää arvailua. Todennäköisyyksiä ei voi soveltaa Jumalaan, koska meillä ei ole mitään keinoa arvioida yliluonnollisia olioita tällä tavoin.

      >>- Olemme avaruusaluksella laskeutuneet vieraalle planeetalle ja näemme siellä jonkin traktoria muistuttavan konstruktion. Joukon johtaja toteaa, että planeetalla täytyy ilmeisesti olla älyllisiä olentoja, jotka ovat tuon traktorin rakentaneet. Tällöin joku ensimmäisen vuosikurssin oppilas sanoo: "Hetkinen. Eihän tuo selitä mitään! Niiden älyllisten olentojenhan pitäisi silloin olla vähintään yhtä monimutkaisia kuin tuo rakennelma!" Selvästikin tämä oppilas olisi toisen vuosikurssin tarpeessa.>>

      Analogia ei ole kovin hyvä. Teistit yrittävät markkinoida Jumalan olemassaoloa ultimaattisena selityksenä, jota ei tarvitse selittää. Tämä on kuitenkin perusteetonta. Koska on hyviä syitä otaksua, että jokin on välttämättä alkanut itsestään tai ollut aina - oli se sitten Jumala tai universumi - on yksinkertaisuuden periatteen nojalla järkevämpää olettaa, että maailmankaikkeus on joko syntynyt itsestään tai ollut aina olemassa. Ei ole mitään tarvetta postuloida ylimääräisiä olentoja.

      >>Klassisen teismin mukaan Jumala on välttämätön olento. Päinvastainen ei ole yhtä mahdollista. Jumala on kaikissa mahdollisissa maailmoissa.>>

      Tässä on se ongelma, että "ei mitään" on mahdollinen maailma. Se on loogisesti mahdollinen asiantila, joka ei sisällä sen enempää jumalaa kuin mitään muutakaan. Näin ollen Jumala ei voi olla välttämätön olento, koska välttämättömän olennon täytyy olla tosi kaikissa mahdollisissa maailmoissa.

      >>Kaikki tällainen on paremmin ymmärrettävissä älyllisen suunnittelun kuin pelkän sattuman tuloksena syntyneenä.>>

      Älykkäällä suunnitelmalla voidaan selittää aivan kaikki ja juuri siksi se ei selitä yhtään mitään.

    • yksi vain

      Yksi kommentti tuohon kritiikkiin. Se perustui tälle:

      "Klassisen teismin mukaan Jumala on välttämätön olento."

      Se, että klassinen teismi sanoo noin, ei tarkoita, että se olisi totta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 617
      10241
    2. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2478
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      218
      1985
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      1803
    5. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1090
    6. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1064
    7. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      75
      895
    8. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      882
    9. En voi ottaa

      Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      43
      852
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

      Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      88
      833
    Aihe