neuroottinen ihminen??

tietämätön--

Kertokaas mulle, mitä tarkoitetaan neuroottisella ihmisellä? Onko ihan virallinenkin diagnoosi vai amerikkalaisista saippuasarjoistako poimittu?

14

19526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      "Kertokaas mulle, mitä tarkoitetaan neuroottisella ihmisellä? Onko ihan virallinenkin diagnoosi vai amerikkalaisista saippuasarjoistako poimittu?"

      Sellaista jolla on joku neuroosi. Nykyisissä tautiluokituksissa termiä ei enää juuri käytetä ainakaan dg-nimikkeissä (kaikki ovat häiriöitä, dis-orders), nimikkeiden kuvauksissa kuitenkin. Kyllä niillä on "virallinen" asema varsinkin akateemisen psykiatrian ulkopuolella.

      n e u r o o s i

      (kr. neuron hermo; tässä yhteydessä *hermoihin liittyvä); epätarkka nimitys suhteellisen lieville *psykogeenisille *häiriöille, joissa ei ole merkittävää *persoonallisuuden *patologiaa (kuten *persoonallisuus-häiriöissä) eikä selvää *todellisuudentajun heikentymistä (kuten *psykooseissa). Kun puhutaan neurooseista yleensä, tarkoitetaan tavallisimmin *psyko-neurooseja ja *oire-neurooseja. Termi on vuodelta 1777 skotl. lääkärin William Cullen’in (1710-1790) teoksessa "First Lines of the Practice of Physic" (*fysiikka). - Myös adjektiivisesti kuvastamassa häiriön vaikeusastetta, esim. *normaali, neuroottis-tasoinen, *rajatila-tasoinen, *psykoottis-tasoinen.

      Neurooseja luokitellaan mm. *oireiden ja *etiologian mukaan: 1) *aktuaali-neuroosi; 2) *karaktääri-neuroosi; 3) *kompensaatio- eli *korvaus-neuroosi; 4) *narsistinen neuroosi; 5) *oire-neuroosi; 6) *psyko-neuroosi; 7) *transferenssi-neuroosi, 8) *traumaattinen neuroosi.

      • MUTTtA

        mut' miks' laitat tuommoisia vierassanoja tänne (siis tavall. keskusteluosioon) ? Sanoja, joita on johdettu tieteen (ja siis ulkomaan kielisistä) teoksista. Tästä on kyllä monen lukijan ja tietoja tarvitsevan vaikea saada selville oikein mitään, kun on niin "hienoja", ei kovin käytännöllisiä sanoja. Tietysti kieliä osaavat kykenevät arvailemaan sivistyssanojen merkitystä, mutta olisitpas laittanut tekstin kuin normaalille eli tavalliselle ihmiselle, jollaisia palstoilla häärää...


      • Psykopatologia
        MUTTtA kirjoitti:

        mut' miks' laitat tuommoisia vierassanoja tänne (siis tavall. keskusteluosioon) ? Sanoja, joita on johdettu tieteen (ja siis ulkomaan kielisistä) teoksista. Tästä on kyllä monen lukijan ja tietoja tarvitsevan vaikea saada selville oikein mitään, kun on niin "hienoja", ei kovin käytännöllisiä sanoja. Tietysti kieliä osaavat kykenevät arvailemaan sivistyssanojen merkitystä, mutta olisitpas laittanut tekstin kuin normaalille eli tavalliselle ihmiselle, jollaisia palstoilla häärää...

        Tässäkin keskustelussa on monentyylisiä viestejä (minultakin), ja vastaukset saattavat myöhemmin "arkipäiväistyä" varsinkin jos joku kysyy jostakin kohdasta. - Minulla on tiettyjä tekstejä jo valmiina, joista joku voi olla kiinnostunut. En pysty niitä muokkaamaan tälle palstalle; siis joko sellaisenaan tai ei ollenkaan.

        Jos katsot esim. neurologiasta, minulla on siellä paljon "vapaata" tekstiä (suola).


      • Anonyymi

        No mutta tuohan ei selventänyt yhtään mitään. Suositelen kysyjää googettamaan ja poimimaan tieteellisiä artikkeleita. Validoituja lähdeviittausten kera. Keskustelupalstalta harvoin löytää helmiä ja nekin voivat olla muovia sisältä. Juuri asken luin yhden pseudotieteellisen pläjäyksen neuroottisuudesta ja kallistui horoskoopin puolelle. Tekijä ei ollut sen enempää psykiatrian kuin psykologiankaan ammattilainen eikä viitannut mihinkään tieteelliseen tukimukseen. Pelkkiä mielipiteitä.


    • äskeisiiin

      Neuroottinen prosessi =
      - psyykkisen häiriön synty siten, että tiedostamaton psyykkinen ristiriita aiheuttaa tiedostamattoman vaarantunteen, joka johtaa PUOLUSTUSMEKANISMIEN akvivoitumiseen ja oireisiin tai persoonallisuushäiriöön.
      - puolustusmekanismeja ihminen puolestaan kehittää hyvin monenkinlaisia (voi 'puolustautua' ylpeydellä eri muodoissaan, työnarkomanialla, itsekeskeisyydellä, tunteettomalla kuorella (tunteet sysätty syrjään), vihalla/aggressiolla tai masennuksella, syrjään vetäytymisellä; näissä ei sinänsä ole mitään pahaa vikaa, mutta liiallisuuksiin mennessään vaikuttavat häiriöiltä...)

      Neuroosi =
      oireina mm. ahdistuneisuus, fobiat (=erilaiset pelot), pakkotoiminnot, perfektionismi, sosiaalisten tilanteiden pelko esiintyen ujoutena tai jännittämisenä; myös erilaiset ruumiilliset vaivat psyyken pohjalta

      Neurooseja on esim:
      sydänneuroosi (toiminnalliset sydänhäiriöt)
      masennusneuroosi (pitkäaikainen masennus)
      hysteerinen neuroosi
      pakko-oireet, pakkotoiminnot (esim. pikkutarkkuus)
      pelkoneuroosi (erilaiset fobiat)
      reaktiivinen neuroosi (järkyttävää tapahtumaa seuraavat oireet)
      sosiaalisten tilanteiden pelko (erilaisine oireineen ja toimintoineen)

      Aikoinaan on käytetty myös ilmaisua
      'neuroottinen luonne' ja 'neuroottinen häiriö', jota on voitu tarkentaa sen mukaan, millaisia ovat pääoireet tai ihmisen pääpiirteet.

      Nykyisellään kai varsinaisessa ns. tautiluokituksessa tämä sana ilmaisuna ei olle käytössä, mutta asiat sinänsä ovat ihan samoja, kuten tuolla edellä jo selvitettiin. On tullut jotenkin "muotiin" käyttää tämän tilalla sanaa 'häiriö', mikä tietenkin onkin selvempää suomenkieltä ja puolustaa sikäli paikkaansa. Joidenkin mielestä kuitenkin 'häiriö' on eri asia?

      • tiedonhaluinen***

        sitten auttaa kun on suurin osa,eli miltei kaikki nuo neuroosit yhdellä ihmisellä?
        Ps.Onko tämä PPn "kansankielellä"kirjoitettu selitys?;)


    • urautuma se kait

      laajasti ottaen on. Ihminen fiksoituu joko itselleen tai muille häiritsevällä (vaikeutta tuottavalla) tavalla johonkin tapaan, oireeseen, tyyliin, luonnekuvaan. Monet ihmiset arkisessa kielessäänkin voivottelevat, että kun on tämmöinen ja tämmöinen neuroosi. Joskus kai termi suomennetaan myös 'hermotauti', mikä on hyvä, vanha sana. Tuollainen 'tautinen hermo' pukkaa ihmiselle päälle sitten tietyssä tilanteessa. On jokin ikäänkuin, enemmän tai vähemmän, outo piirre, tapa, luonne, asenne ihmisessä.

      Aikoinaan pykiatria käytti tätä termiä oikein paljon, luetteloita monenlaisia muistan nähneeni. Ilmaisu tulee olla liitettynä sitä tarkentavaan määritykseen. Ehkä termin 'neuroottinen' monitahoisuus ja -kerroksisuus on pakottanut käyttämään ihan muitakin ilmaisuja diagnooseissa, lääketieteellisesti ?

      • Psykopatologia

        http://runeberg.org/pieni/3/0195.html
        Käsitteistö on nykyään melko lailla erilaista.

        Hermotauti on huono nimitys sikäli, että nykyään sillä tarkoitetaan hermoston sairautta (so. neurologista).


      • TAUDIT !
        Psykopatologia kirjoitti:

        http://runeberg.org/pieni/3/0195.html
        Käsitteistö on nykyään melko lailla erilaista.

        Hermotauti on huono nimitys sikäli, että nykyään sillä tarkoitetaan hermoston sairautta (so. neurologista).

        Muistan ihan elävästi, kun nuorena lueskelin lääkäriluetteloa, johon lääkärit yhteysteitoineen oli lueteltu erikoisaloittain ja siellä todellakin oli osasto "Hermo- ja mielitaudit"! Nykyään siellä kai on vain, että 'psykiatria'!


      • Psykopatologia
        TAUDIT ! kirjoitti:

        Muistan ihan elävästi, kun nuorena lueskelin lääkäriluetteloa, johon lääkärit yhteysteitoineen oli lueteltu erikoisaloittain ja siellä todellakin oli osasto "Hermo- ja mielitaudit"! Nykyään siellä kai on vain, että 'psykiatria'!

        Se johtuu siitä, että vielä 1960-luvun alussa psykiatria ja neurologia eivät olleet erikoisaloina eriytyneet. Siis valmistuneet olivat neuropsykiatreja, kuten esim. Kalle Achté ja Toivo Pihkanen.


      • johtuukin
        Psykopatologia kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että vielä 1960-luvun alussa psykiatria ja neurologia eivät olleet erikoisaloina eriytyneet. Siis valmistuneet olivat neuropsykiatreja, kuten esim. Kalle Achté ja Toivo Pihkanen.

        en ole tuota hoksannut. Niinhän se on, että kukin lääketieteen ala paisuu kuin pullataikina. Paisuu psykiatria ja toisaalla neurologia, joka valtavasti on tietämyksessäm lisääntynyt ja aivankuin sairaudetkin (mukaan lukien onnettomuudet) olisivat lisääntyneet.

        Sana 'hermo' on sinänsä kaksitahoinen, että sitä voi käyttää abstraktisemmin kertomaan just' psyyken tilasta tyylin "mun meni hermot", "mun käy hermoihin", "sillä on vain huonot hermot", "hermoromahdus". Tällöin ajetaan takaa psyyken rakennetta ja sairastumista.

        - Kuitenkin konkreettisesti me ihmisethän ollaan pelkkää hermoa koko keho, on hermosäikeitä sun muuta. Kun kehosta menee hermotus, tulee tunnottomuutta. Olen maallikko, mutta jotenkin näin olen ymmärtänyt. On myös olemassa hermokirurgia ja monia muitakin neurologian erikoisaloja!

        Syytä on tajuta käsitteinä näiden 'hermojen' ero!


      • Psykopatologia
        johtuukin kirjoitti:

        en ole tuota hoksannut. Niinhän se on, että kukin lääketieteen ala paisuu kuin pullataikina. Paisuu psykiatria ja toisaalla neurologia, joka valtavasti on tietämyksessäm lisääntynyt ja aivankuin sairaudetkin (mukaan lukien onnettomuudet) olisivat lisääntyneet.

        Sana 'hermo' on sinänsä kaksitahoinen, että sitä voi käyttää abstraktisemmin kertomaan just' psyyken tilasta tyylin "mun meni hermot", "mun käy hermoihin", "sillä on vain huonot hermot", "hermoromahdus". Tällöin ajetaan takaa psyyken rakennetta ja sairastumista.

        - Kuitenkin konkreettisesti me ihmisethän ollaan pelkkää hermoa koko keho, on hermosäikeitä sun muuta. Kun kehosta menee hermotus, tulee tunnottomuutta. Olen maallikko, mutta jotenkin näin olen ymmärtänyt. On myös olemassa hermokirurgia ja monia muitakin neurologian erikoisaloja!

        Syytä on tajuta käsitteinä näiden 'hermojen' ero!

        Vielä 1900-luvun alussa ajateltiin yleisesti, että neuroottisilla, esim. tuskatiloista kärsivillä, oli anatomis-fysiologisesti heikot hermot samassa mielessä kuin joillain voi olla heikot lihakset. Tämänkaltaista hermo-vikaa ei neurooseissa ole, vaan hermoston toiminta on fysiologisesti normaalia.

        On myös motorisia hermoja (liikkeet).


      • Psykopatologia
        johtuukin kirjoitti:

        en ole tuota hoksannut. Niinhän se on, että kukin lääketieteen ala paisuu kuin pullataikina. Paisuu psykiatria ja toisaalla neurologia, joka valtavasti on tietämyksessäm lisääntynyt ja aivankuin sairaudetkin (mukaan lukien onnettomuudet) olisivat lisääntyneet.

        Sana 'hermo' on sinänsä kaksitahoinen, että sitä voi käyttää abstraktisemmin kertomaan just' psyyken tilasta tyylin "mun meni hermot", "mun käy hermoihin", "sillä on vain huonot hermot", "hermoromahdus". Tällöin ajetaan takaa psyyken rakennetta ja sairastumista.

        - Kuitenkin konkreettisesti me ihmisethän ollaan pelkkää hermoa koko keho, on hermosäikeitä sun muuta. Kun kehosta menee hermotus, tulee tunnottomuutta. Olen maallikko, mutta jotenkin näin olen ymmärtänyt. On myös olemassa hermokirurgia ja monia muitakin neurologian erikoisaloja!

        Syytä on tajuta käsitteinä näiden 'hermojen' ero!

        *
        "pelkkää hermoa koko keho, on hermosäikeitä sun muuta."

        h e r m o-r a t a,
        rata (lat. tractus, engl. fiber pathway), hermosyy-kimppu, juoste, *CNS:n *aksoneista muodostunut yhtenäinen syy-kimppu, jolla on yhteinen lähtökohta ja päämäärä; esim. kortiko-spinaalinen rata. Myös termi *projektio: Jos rata ulottuu struktuurista A struktuuriin B, on A:lla projektioita B:hen.

        h e r m o-s o l u,
        neuroni (lat. neuron), *hermoston rakenteellinen ja toiminnallinen perus-yksikkö, joka käsittää tyypillisesti *sooman ja useita *neuriitteja (monia *dendriittejä ja yhden *aksonin). Neuronit ovat yhteydessä toisiinsa *synapsien välityksellä. Neuroneja voidaan luokitella mm. *neuriittien luvun mukaan: 1) uni-, 2) bi-, 3) multi-polaarinen *Hermo-järjestelmässä on yli 100 miljardia neuronia. neuroni- eli *hermo-solu-oppi.

        hermosolu, a k s o n i
        (kr. akson akseli), hermo-säie, hermo-syy, *neuronin viejä-haarake, jossa *hermoimpulssi kulkee *soomasta poispäin ja päättyy pääte-levyyn, jossa sijaitsevat *välittäjä-aineita sijaitsevat *synapsi-rakkulat. Yleensä aksonit haaroittuvat sitä enemmän, mitä kauempana sooma on ja mitä lähempänä *synapsi on. Aksoneita voidaan luokitella mm. johtonopeuden pohjalta (nopeus m/s, läpimitta um; A–B *myelinisoituja, C ilman): 1) Aα 50–120, 8–20; 2) Aβ 30–70, 5–12; 3) Aγ 10–50, 2–8; 4) Aδ 3–10, 1–5; 5) B 5–15, 1–3; 6) C (eli IV) 0,5–2, 0,2–1,5 (lämpötila, kipu). *portti-teoria *kivun, depressio.

        Siis hermot muodostuvat pääosin hermosyistä (aksoneista), joissa niitä on satoja vierekkäin.


    • VIISAAAMMAT VASTATK

      hei vastasiko joku tähän mielipiteensä,.sillä minua on häirinnyt jo monta vuotta, naapurissani asuu jotenkin outo ihminen, ERISTÄYTYVÄ, EN OLE NÄHNYT ETTÄ HÄNELLÄ KÄVISI VIERAITAKAAN, JA YKSI MIKÄ ON MERKILLE PISTETTÄVÄÄ, ON SE ETTÄ HÄN ERITYISEN SALAILEVA JOTENKIN, seuraa minua verhojen takaa, on tehnyt sitä kauan 2v. "jotakin kummallista mmiehessä on", hän ei juttele kuin tutuille, EI NAISTEN KANSSA OLLENKAAN, MIELELLÄÄN ENEMMÄNKIN VANHOJEN MUMMOJEN KANSSA, "luulen että hän ihastunut vähän minuun, seuraa minua salaa, kun menen jonnekkin ja VAHTII milloin tulen takaisin, ja tarkkailee myös menenkö torille, ja memen hän käy katsomassa olenko mennyt sinne, "siitä olen varma että jotain omituista miehessä on, KANNATTAISIKOHAN MINUN REAKOIDA HÄNEEN, JA MITEN, OLKAA KILTTEJÄ VASTATKAA, ANTAKAA ERITYISESTI MIELI PITEENNE,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2914
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      412
      2812
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      2014
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1834
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1785
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1602
    Aihe