Muita helleinhokkeja?

Coolisti

Mua jo etukäteen ällöttää kesässä nämä kammohelteet.
Rakastan kesää, mutta lämpötila sais olla max 20-22 ja silloinkin vilvoittavaa tuulta. Tällainen paahde kuten eilen saa mut ihan raivoihin eikä jaksa mitään muuta kuin maata ja odottaa iltaa joka viilentäisi hetken.
Ei ole varaa ilmastointiinkaan.
Mutta varmaan saan ryöpytyksen että kuka voi valittaa kun puolet vuodesta talsitaan rännässä - kaikkien elimistölle ei kuitenkaan nuo 27 helteet sovi vaikkei olisi sairaskaan. Sitä paitsi jotenki tuntuu että ensin on kylmää ja keväistä ja sitten heti liki 30 astetta - vaikka on vasta ihan alkukesä!

96

16221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä.....

Olet oikeassa, meitä on satoja tuhansia. Äänemme on saatava kuuluviin. Nyt on vähän viilenemässä oilmat, jokohan Jaakko-kulta heittäisi kylmän kiven veteen.

• ihanaa..

Ihanaa kuin aurinko paistaa ja on kunnolla lämmintä. Saisi olla vaikka jatkuvasti.

• ainakin

Täällä sataa, taivas on pilvellä ja lämpökin on alle 20:n. Ei siis mitään hätää.

• kärsitty

huonosta olosta kun lämpö on yli 22.Inhottaa nämä pitkät hellejaksot.Sää olisi mukavampi kestää jos ilma vaihtelisi enemmän.En kestä monen viikon hellejaksoja yhtään,tulee huono olo ja ei ole mitään intoa tehdä mitään.

• helle ärsyttää

Helteellä on jotenkin seisova ilma sade raikastaa. Ja sateella voi olla sisällä. Helteellä on tyhmä olla sisällä ja toisaaltaulkona ei voi olla

• ...mut ne yöööt!!!!!

Männä viikolla muutama päivä oli sydänvikaisen kannalta liian kuuma.
      Asunnon ilmastointipumppu viilensi sisäilman kuitenkin siedettävään 24 asteeseen.
      Yölämpötilat olivat vielä siedettävät. Sekin aika tulee ett yöt ovat kosteit ja kuumii.

Meilläkin, valitettavasti.

• jukka-paappa

Joo, en oikein ymmärrä tuota paahtavan helteen suosiota. Enkä varsinkaan sitä, että vielä maataan auringossa puolitajuttomana!
      Paras ulkolämpötila kesällä on 10 astetta, ja talvella samanverran pakkasta. Molemmat on erinomaisia patikointi/hiihtokelejä! Ja molemmissa saa makoisat unet, toisin kuin hikinen kieriskely hikimärillä lakanoilla =(

• miltä

tuntuu,kun on vielä migreeni sairautena.Viime kesät ovat olleet todella vaikeita meikeläiselle.Päivät menevät melkeen sängyssä maaten ja lääkkeitä syöden...Voi helvata kun on kivaa!Ihana helle!Ja ihanaa kun syksyllä ei metsästä löydä marjan marjaa kun kaikki on karrelle palanutta.Ei kesässä ja lämmössä mitään vikaa ole,vaan tälläisessä tappo-kuumuudessa!

• mä vaan

te jotka ette kestä yli 22 asteen lämpöä. Mä vasta alan elää kun lämpö kipuaa kohti hellerajaa tai sen ylikin. Nyt ulkona sataa ja lämpöä 10 astetta sekö teistä nyt sitten on mukavaa?

• jotain säätä

Eikö hyvä ole kun on kaikille kaikkea? Minä tykkään ihan kaikesta säästä ja kävelen joka päivä ulkona useamman tunnin (meillä on koira).

Huomaan että jos on NE niin silloin saattaa olla muutama tunti ekana päivänä huono olo mikäli on tosi kuuma. Nuorempana en tosin muista kärsineeni ko. ongelmasta.

Jotkut sairaudet estää lämmöstä nauttimisen. Mutta joillakin on vaan huono olo, vaikka olisi muuten terve. Mahtaakohan lämpimissä maissa olla sellaisia, joilla tulee huono olo trooppisesta ilmastosta? En tiedä, ehkä ovat karsiutuneet luonnonvalinnassa pois niiltä leveyspiireiltä? Asuuhan Suomessakin vilukissoja, mutta ehkä täältäkin on karsiutunut pois niitä jotka ei kestä kylmää.

• lämpöä olla

Kyllä nämä suomen helteet on ihan pikkusia jos vertaa mitä on tuolla esim: intiassa ollu jopa 51 asteen poltetta se se on vasta tappavaa meininkiä siellä olikin koviin helteisiin kuollut jo liki 60 ihmistä ja lisää kuolee :( joten tämmöinen 28 on vasta pikkuisen "kuumaa" ja silloinkin pitää osata juoda ja mennä varjoon paahteesta, hyvä konsti kaikille tuskaisille on se että menkää T-paita ja uikkarit jalassa suihkuun ja sitten sieltä pois niin kohta on mukavaan viileetä kun alkaa se T-paita päällä kuivaa se imee ihosta kaiken lämmöm pois ja ei todellakaan ole enää kuuma olen itse koittanut monesti oikein todellakin kuumaan aikaan.

• bikinit narikassa

Härnäät meitä mimmejä olemaan työpaikalla märkä-T-paita-kisassa vai? :)

• katoaa kummallisesti

elämänilo kovassa helteessä.Olo on kurja ja olen ihan tööt.YLI 22 asteinen lämpö on vastenmielistä.

• cooleri

joopa joo,mun kaveri sanoo 35 asteen helteestä;
      "mahtava keli" ja sit se osti ilmastoidun auton,
      ihmettelen miksi...??

• ilman autoa oleva

on ihan eri asia kuin ns. ulkona olo tai talon sisällä olo... Tuntuu että auto imaisee kaiken lämmön itseensä - varsinkin ilman ilmastointia - sen verran on tullut oltuu useemmaassa autossa kyytiläisenä! Itse hommaisin ilmastoidun kaaran :)

• hellekammoinen
        ilman autoa oleva kirjoitti:

on ihan eri asia kuin ns. ulkona olo tai talon sisällä olo... Tuntuu että auto imaisee kaiken lämmön itseensä - varsinkin ilman ilmastointia - sen verran on tullut oltuu useemmaassa autossa kyytiläisenä! Itse hommaisin ilmastoidun kaaran :)

En ole aurinkoihminen. Kesä ja lämpö on ihan kiva asia, mutta nämä nykykesien helteet ei ole enää missään järjen mittakaavoissa, aurinko korventaa, kuumuus tekee voimattomaksi.

Ilmastoitu auto on ihan ehdoton. Kun keväällä huomattiin että ilmastointi olikin rikki, kiireellä huoltoon !
        4-v tenava ihmettelee muita autoilijoita, kysyy, että miksi ne ajaa ikkunat auki :)

Uudessa kodissamme on lämpöpumput, jotka kesällä saa kodin viilentämään.

Raamatussa tämä kaikki on ennustettu, vesi loppuu, saastuu juomakelvottomaksi. Aurinko polttaa. Lopun aikojen ennustuksissa, ja lopun ajat lähentelee paitsi maapallon tuhoa, myös Jeesuksen toista tulemista. Saatana tulee samaan aikaan, elämä maapallolla tulee olemaan sietämätöntä kun IDÄSTÄ (olettehan seuranneet uutisia, mitä rajanaapuri suunnittelee sodanhaluisena, kaksi pattia otsassa)tulee tuho, saatana.

Kannattaisi etsiä paitsi ilmastoitu auto, myös oikea tie elämälle, ja niitä teitä on vain yksi. Jeesus.

• Tosiuskovainen
        hellekammoinen kirjoitti:

En ole aurinkoihminen. Kesä ja lämpö on ihan kiva asia, mutta nämä nykykesien helteet ei ole enää missään järjen mittakaavoissa, aurinko korventaa, kuumuus tekee voimattomaksi.

Ilmastoitu auto on ihan ehdoton. Kun keväällä huomattiin että ilmastointi olikin rikki, kiireellä huoltoon !
        4-v tenava ihmettelee muita autoilijoita, kysyy, että miksi ne ajaa ikkunat auki :)

Uudessa kodissamme on lämpöpumput, jotka kesällä saa kodin viilentämään.

Raamatussa tämä kaikki on ennustettu, vesi loppuu, saastuu juomakelvottomaksi. Aurinko polttaa. Lopun aikojen ennustuksissa, ja lopun ajat lähentelee paitsi maapallon tuhoa, myös Jeesuksen toista tulemista. Saatana tulee samaan aikaan, elämä maapallolla tulee olemaan sietämätöntä kun IDÄSTÄ (olettehan seuranneet uutisia, mitä rajanaapuri suunnittelee sodanhaluisena, kaksi pattia otsassa)tulee tuho, saatana.

Kannattaisi etsiä paitsi ilmastoitu auto, myös oikea tie elämälle, ja niitä teitä on vain yksi. Jeesus.

Tiesitkö että ilmastointi autoissa on itse saatanan keksintö?Häpeä!

Kaiken lisäksi ilmastointi autossasi kuluttaa bensiiniä enemmän,jolloin taas johdat maailmaa nopeampaan tuhoutumiseen.

Vai oliko tämä sinultakin sitä"no kun kaikki muutkin, niin miksi minä en saisi"-puhetta? Kyllä te olette sitten kieroutuneita kaikki.

• Mymmelimyy

Ihanaa, että joku on samaa mieltä kuin minäkin. Kun sanon, etten pidä auringosta, saan aina saman vastauksen, ei pidä valittaa. Suomessa on niin lyhyt kesä ja blaa blaa.

• Ulkona on yli 15 astetta, pakon edessä 10.
      Talvisin en käy ulkona kuin pakosti;koulu matkat ja välitunnit. En vain pidä kylmästä.
      Kesä on sitten ihanaa aikaa, kun voi 'kirmailla' pitkin maita ja mantuja ja tuntea lämpöä. Joskus kumminkin menee yli sietämiskyvyn liika lämpö, jos ei ole mahdollisuutta vilvoittua. Mutta onneksi kotopuolessa on suihku ja vastapäätä kotia järvi.

Ja en ymmärrä, olenko vain tottunut, vai mikä siinä on, kun ihmiset eivät kestä enempää kuin 22, koska sisällä meillä on aina 22-25 astetta lämmintä.

• Azetus

Minä taas rakastan syksyä, pimeyttä ja myrskyä. Jotenkin silloin alan elämään ja jaksaa tehdä kaikki työt ja kouluhommat ilman huonoa itsetuntoa. Rakastan kävellä ulkona myrsky säässä. Nämä helteet ovat todella piinaavia.

• azetus
        Azetus kirjoitti:

Minä taas rakastan syksyä, pimeyttä ja myrskyä. Jotenkin silloin alan elämään ja jaksaa tehdä kaikki työt ja kouluhommat ilman huonoa itsetuntoa. Rakastan kävellä ulkona myrsky säässä. Nämä helteet ovat todella piinaavia.

Anteenksi, omaatuntoa

• ihmisiä joille

ei mene kaaliin että joku ei kestä paahteista säätä.Aina saa vastauksen että talvella saa palella nautitaan nyt.Voi perskele,en ole talvella ikinä valittanut että on kylmä.Minä inhoan kamalia helteitä se on tuskastuttavaa kestää.

• takk-U

Mä en siedä hellettä. Kaupas käyntiki o tuskallista ja joka paikassa meinaa kuolla kuumuuteen. Sitte tulee päänsärkyä ja pervekkeella vois saunoa. Se 20-22 o hyvä lämpötila jos tuulee. Mut ithe henkilökohtaisesti rakastan sadetta, ilma haisee hyvälle ja se on nätin näköistä.

• milla kuu

"Ei saa valittaa", on se vakiovastaus, jonka saa, jos kuumuudesta uskaltautuu sanomaan jotain poikkipuolista. Silti kenenkään subjektiivinen tuntemus ei voi olla väärä: kun en voi hyvin helteellä, niin en voi hyvin. Siinä ei ole mitään väärää, se ei ole keneltäkään pois.

• kaikki yli 20 C liikaa

Lepopulssi toista sataa.. Ihanaa? Ei todellakaan!

Helle invalidisoi minut, vaikka olen täysin terve ja nuori hyväkuntoinen ihminen.

Olisiko sillä tekemistä asian kanssa, että normaali lämpöni on hieman 'normaalia' alempi?

• eiole

todellakaan minun juttuni... kyl on kivaa et on lämmin ja aurinko paistaa, mut... rajansa kaikella... hiki valuu, huimaa, on tuska kuuma, lapsi kiljuu autossa kun on kuuma, eikä ole ilmastointia, aurinko vaan porottaa... on se siis tosi kivaa, mut huh hellettä ;) liika on liikaa... ihanaa et välillä tällänen vesi keli ;/ helpotus...

• Hellelöyhähdys

Tottakai hellettä saa inhota, miksei saisi?! Itse inhoan hellettä enemmän kuin muina vuosina, johtuu ilmaston lämpenemisestä! Oikeen etoi tuossa keväällä kun säätiedotuksessa naama hangonkeksillä ylistettiin että nauttikaa nyt poikkeuksellisen lämpimästä säästä ja siinä uutisankkurit vielä virnistelivät päälle ja sutkauttivat jotain mukamas hauskaa, plääh! Ihmiset.....

• Nimetön

En myöskään tykkää helteestä. Varsinkin kun meillä on pieni vauva, joka ei saa nukuttua ja vaan känisee kaiken päivää kun on kuuma. Kaksi isompaa lasta kyllä ulkoilee innokkaana, mutta vaikka kuinka laittais aurinkorasvaa ja vaatetta, niille tulee aurinkoihottumaa. Sisällekin olen niitä välillä komentanu, mutta sitten ne kattoo haikeena kun naapurin mukulat temmeltää. No onneks tänään on jo viileempää

• vettä losottaa

Helteestä tietoakaan, vettä tulee! Kasvihuoneilmiö, apua!

• sama juttu

varsinkin kun on töissä niin ei kovinkaan usein edes pääse rannalle, niin eihän siinä helteessä ole sit mitään järkeä, aika kauheeta matkustella jossain kuumassa junassa/bussissa töihin, menee hermot, miks ei toisaan voinut olla aluksi vaikka 21, olis just hyvå, nyt sit taas yhtäkkiä kylmää,ei sekään kivaa, ihme ilmasto :D

• helteet

oo sentään parempi, entä jatkuva vesisade. Ei sitä sadetta ainakaa pitempään jaksa. Ehkä paras lämpö on vähän ennen hellerajaa, joku 22-24c. Ei auringon paisteeseen oo vielä koskaa kyllästyny, paitsi ehkä viime kesänä ko nurmikotki kuivu ihan ruskeiksi. Toisaalta silti ihan hyvä seki, että viilenee välillä ja räpsii vettä, että saa tuo isänmaaki tarvittemaansa ravintoa.

• kesäpojutsu

Eiköhän helle oo sentään parempi, entä jatkuva vesisade. Ei sitä sadetta ainakaa pitempään jaksa. Ehkä paras lämpö on vähän ennen hellerajaa, joku 22-24c. Ei auringon paisteeseen oo vielä koskaa kyllästyny, paitsi ehkä viime kesänä ko nurmikotki kuivu ihan ruskeiksi. Toisaalta silti ihan hyvä seki, että viilenee välillä ja räpsii vettä, että saa tuo isänmaaki tarvittemaansa ravintoa.

• järki käteen

oliko esi-isämme idiootteja kun muuttivat tänne, onko järkevää asuttaa ihmisiä näin pohjoisessa? EU:n pitäisi puuttua asiaan ja laatia direktiivi kelvollisista asuinympäristöistä.

• Borneo

Sen johtopäätöksen olen tehnyt että koskaan ei ole sopiva sää.

Mainitaanhan säätiedotuksissakin aina, että sää on keskimääräistä lämpimämpää tai kylmempää... koskaan ei sopivaa. kunhan vain hieman tulee poikkeamaa sadan vuoden ajan mittauksiin...

Noh, kaikesta löytyy hyvätkin puolet:

- koko kesän kuivuus ja helle = ahdistavaa mutta vain vähän hyttysiä
      - sateinen kesä = helpotusta allergikoille mutta paljon hyttysiä
      - Kovat pakkaset = eipä ainakaan ötökät ole riesana

• tommi

Lämmintä kiitos ainakin 24astetta tai vähän yli
      Terveisin Helteen ystävä Tomppa

• puolipilvinen

20 aurinkoinen ja pieni tuulenvire on sopiva,mutta nytkin sataa vettä välillä ihan vitusti ja sitten,kun ei sada aurinko paahtaa ihan saatanasti ei hyvä.

• jJarnold

Läskit täällä valittaa! Moni valittaja täällä voi katsoa alaspäin, ja todeta onko sinne vyötärölle kerääntynyt hieman ylimääräistä! Onhan se ihan normaalia, että lihava ei paahdetta kesta: hiki valuu, ei voi pitää takkia päällä joka vähän suojaisi hävettäviä makkaroita, ei kehtaa liikkua ihmisten ilmoilla kun muut ovat sopusuhtaisemmassa kunnossa kuin itse on. Syitä on monia, miksi läski ei hellettä kestä, ja kun ei kestetä, toivotaan sadepäiviä, sadepäivinä saadaan tekosyy pysyä sisällä koska sataa, sadesäällä sisällä masennutaan kun ei ole tekemistä, ja masennukseen syödään hieman lisää.

• Azetus

Vai että läskit ovat ainoita jotka valittaa. Eiköhän totuus ole se, että jos minun olisi tarkoitus nauttia kuumuudesta olisin syntynyt johonkin muuhun maahan, kuin Suomeen. Ettepä ole taineet tehdä ruumiillista työtä tuolla helteessä.

Ja kuten armeijassa sanottiin, mopo on ilmajäädytteinen joten jos tulee kuuma, juoskaa kovempaa!

• CTX

Myönnän että mulle on kertyny hieman ylimäärästä mahan kohalle enkä ole enää mikään lihaskimppu niinkun ennen olin.. Onneks.. Mut en minä häpeä ollenkaan sitä ylimäärästä mikä mulle on tullu. Meitähän on monta monta monta tuolla rannoilla joilla on pallomaha röllöttää ku puolikuu. Mitä sitte? Ei se mua ainakaa haittaa.

MUTTA SILTI VIHAAN HELLETTÄ. Se on inhottavaa ja kamalaa.. Ahdistavaa..

Koitappa piruuttas istua 8h toimistossa tälläsessä helteessä? Ei oo lainkaa niin kivaa ku sulla kun istut ranalla kaiket päivät ja uit vaan. Jee jee..

Kyllä sinäki sitte tiet millasta se todellinen elämä on helteessä kun pääset iha oikeeseesen toimistotyöhön. :)

• tsto työläinen
        CTX kirjoitti:

Myönnän että mulle on kertyny hieman ylimäärästä mahan kohalle enkä ole enää mikään lihaskimppu niinkun ennen olin.. Onneks.. Mut en minä häpeä ollenkaan sitä ylimäärästä mikä mulle on tullu. Meitähän on monta monta monta tuolla rannoilla joilla on pallomaha röllöttää ku puolikuu. Mitä sitte? Ei se mua ainakaa haittaa.

MUTTA SILTI VIHAAN HELLETTÄ. Se on inhottavaa ja kamalaa.. Ahdistavaa..

Koitappa piruuttas istua 8h toimistossa tälläsessä helteessä? Ei oo lainkaa niin kivaa ku sulla kun istut ranalla kaiket päivät ja uit vaan. Jee jee..

Kyllä sinäki sitte tiet millasta se todellinen elämä on helteessä kun pääset iha oikeeseesen toimistotyöhön. :)

jokaisessa duunipaikassa mikä vähääkään arvostaa työntekijöitä on ilmastointi.

• sekopää...

Sori nyt vaan,mut kaikkeen ei ole syypäänä läski...On kuule paljon muitakin sairauksia kuin lihavuus.Ja onko se nyt mikään ihme jos suomalainen ei tykkää afrikan ilmastosta..Ollaan totuttu pikkasen erinlaiseen ilmaan.

• niin ei oo vihainen

Voi sua, ettet vaan olisi "läskin jahtaajia"? Ne rakasssssstavat tuhteja ihmisiä :)
        Läski itse asiassa eristää kuumasta ihan niinkuin kylmästäkin. Mikäs meidän on mennessä mahamakkarat keinahdellen ja peput tutisten? Mä voin pyöräillä hyvin kovalla helteellä kun laiha sisko istuu puutarhassa lastenaltaassa aurinkovarjon suojassa ja litkii nesteitä. En silti rakasta helteitä, pidän syksystä. Se on minulle kaiken uuden alkamista ja suloisen salaperäistä. Voi sinä hyvin ja lauhduta korvien väliäsi, saatat kärsiä lämpöhalvauksesta kun olet noin vihainen.

• kuumuutta inhoava

odotan syyskuuta ja sellaisia noin 15 asteen lämpötiloja ja raikkaita tuulia ja kuulaita selkeitä päiviä..kun lämpötila kohoaa yli 20 asteen niin happipitoisuuus ilmassa vähenee ja alkaa väsyttämään.No onneksi Suomessa niitä päiviä on vain noin 30-50 maksimissaan vuodessa.Kesälläkin useasti lämpötila alle 20 ja silloin saa nauttia kesästä..

• ElsaMaria

Suomessa on kuitenkin niin vähän todella lämpimiä päiviä, joita voi hellepäiviksi kutsua, että ei kannattaisi asiasta pitää liikaa ääntä. Mutta onhan se toki meillä puheenaihe ja tapaus, kun on lämmintä. Ymmärrän paremmin, jos joku henkilö, jolla on sydänsairaus tai muu vastaava, valittelee helteestä, mutta jos terveet nuoret ihmiset narisee, niin siinä on jo peiliinkatsomisen paikka. Itse kävin keväällä Italiassa ja siellä oli jo toukokuun alussa tälläiset helteet - ja kylläpä tuntui mukavalta mennä täältä viileydestä sinne. Nyt kun meillä on lämmintä, niin ei muuta kuin valitetaan.

• tappaa

Eihän nyt helteestä saa valittaa.
        Mitäs sitä nyt kukaan kuumasta kärsisi?
        Pari kesää sitten euroopassa kuoli parikymmentä tuhatta ihmistä kuumuuteen. Miksi eivät ymmärtäneet nauttia kuumuudesta?

Ja nyt on menossa helle tuolla jo valmiiksi kuumaan tottuneella alueella ja ihmisiä kuolee kuumuuteen. Muistakoot nyt, että ei saa valittaa.

"Yli sata ihmistä on kuollut Pakistania ja Intiaa viikonloppuna vaivanneessa helleaallossa, jolle ei näy vielä loppua.
        Pakistanissa viranomaiset ovat julistaneet valtion sairaaloihin hätätilan. Uutistoimisto DPA:n mukaan yksin sunnuntain aikana Pakistanissa menehtyi kuumuuteen ainakin 63 ihmistä.
        Lisäksi sadat henkilöt ovat joutuneet sairaalahoitoon helteiden aiheuttamien oireiden takia.
        Intiassa helteet vaativat sunnuntaina ainakin 27 ihmisen hengen."

• lomalla :(
        tappaa kirjoitti:

Eihän nyt helteestä saa valittaa.
        Mitäs sitä nyt kukaan kuumasta kärsisi?
        Pari kesää sitten euroopassa kuoli parikymmentä tuhatta ihmistä kuumuuteen. Miksi eivät ymmärtäneet nauttia kuumuudesta?

Ja nyt on menossa helle tuolla jo valmiiksi kuumaan tottuneella alueella ja ihmisiä kuolee kuumuuteen. Muistakoot nyt, että ei saa valittaa.

"Yli sata ihmistä on kuollut Pakistania ja Intiaa viikonloppuna vaivanneessa helleaallossa, jolle ei näy vielä loppua.
        Pakistanissa viranomaiset ovat julistaneet valtion sairaaloihin hätätilan. Uutistoimisto DPA:n mukaan yksin sunnuntain aikana Pakistanissa menehtyi kuumuuteen ainakin 63 ihmistä.
        Lisäksi sadat henkilöt ovat joutuneet sairaalahoitoon helteiden aiheuttamien oireiden takia.
        Intiassa helteet vaativat sunnuntaina ainakin 27 ihmisen hengen."

Pakko oli vääntää mun loma tähän kesäkuun alkuun, vaikka arvasin että näinhän tässä käy,vettä sataa ja on kylmä. Ei sovi mulle tää, kylmä on niin,että villasukat jalassa kotona hiihtelen. Missä on huolettoman lämpimät aurinkoiset päivät, lapset tarkenivat käydä uimassa ja olivat päivät pitkät ulkona. Muistuu mieleen viime kevään kanarian reissu, ihana lämpö joka helli luita ja mieltä. Ei tästä voi nauttia, älkää edes muuta väittäkö.

• kesäsuomalaisille!

Miksi siis emme nauttisi Luojan suomista helteistä!

Ite ainakin otan kaiken ilon irti helteistä.
      Mikäs sen kivempaa, kun makoilla kuumilla hiekoilla ja käydä välillä terassilla ottaa muutamat huurteiset!

• minä vaan taas juu aivan ky...

Mitä kuumempi sitä parempi :D ei tietenkään ilmastonmuutoksen kannalta mutta muuten. Kesällä pitää olla helle ja siitä on nautittava silloin kun sitä on. Kyllä siitä pakkasesta ehtii "nauttia" sitten 9 kk.

Jos ei pidä lämmöstä niin parempi muuttaa pohjoisnavalle ennenkuin sekin on sulanut! Siellä saatte nauttia eskimot ihanasta pakkasestanne.

• kaikennäköistä

Onneks mulla ei ole enää tätä nanuuk-nanuuk-kansaa siedettävänä ja kärsittävänä kuin pari vuotta ja sitten hasta la vista räntäpäät.

• vaan

tollo!Taidat olla rikastuttaja..

• kyllä joo
        vaan kirjoitti:

tollo!Taidat olla rikastuttaja..

sen verran rikas ettei tarvitse eskimoita sietää...

• on eskimoissa?
        kyllä joo kirjoitti:

sen verran rikas ettei tarvitse eskimoita sietää...

Vaikka niitä ei taida täällä oikein nähdä?Oletko rasisti?

• Chatu
        on eskimoissa? kirjoitti:

Vaikka niitä ei taida täällä oikein nähdä?Oletko rasisti?

Täälläpä näkee, ainakin yhden ezkimon päivittäin...ja muutenkin, kuumasta valittajat voisivat muuttaa tänne missä minä asun, nytkin kokonaiset 5 astetta, lämpimän puolella sentäs, ja vettä tulee ku esterin pe.....stä. Kohta varmaan muuttuu rännäksi....Joten ottaisin helteet ilomielin vastaan.

• niin..

nii ei tarviis valittaa lämmöstä :)

• helleinhokki myös

Taidat asua sisämaassa? Suomessa on rannikoilla juuri sellainen ihanneilmasto, jota kuvasit; leudot talvet, viileät kesät ja tuulta riittää. Sen sijaan sisämaassa pakkanen paukkuu talvella ja kesällä istutaan naama messingillä hiestä märissä vaatteissa.

Toi on eräs syy siihen, miksi en koskaan viihtynyt Tampereella tai Kuopiossa; kun ensimmäiset lämpimät kesäpäivät sisämaassa alkavat, lämpötila nousee heti hellelukemiin ja sama jatkuu sitten syksyyn, jolloin lämpötila putoaa nopeasti nollan alapuolelle. Meri toimii rannikolla loistavana termostaattina, joka hillitsee tällaisia vaihteluita, onneksi.

• Darjax

Oikein sanoit! Inhoan hellettä. Paras lämpötila olisi noin 22.....kun olen heinänuhatyyppiä niin jo siksikin sateisia päiviäkin saisi olla.

• parasta kesässä

Mistä Suomen kesä on tehty.
      Täytyy olla helteitä, jotta on kesä!
      Helteetön kesä ei ole kesä vaikka voissa paistais.
      Kunnon helle ja kesähellesinki!

• Were

Mutta kohtuus kaikessa. Jos tästäkin kesästä tulee samanlainen kuin parista edellisestä alkaa minun sietokykyni olla siinä. Ei minua haittaa jos pariin kertaan lämpötila kipuaa lähemmäs 30 astetta, mutta jos se on jatkuvaa, ilman viilentävää tuulta tai pilviä (sateesta puhumattakaan) niin minä en kestä. En vain ole helteiden ystävä. Sellaiset saatananmoiset jatkuvat helteet kuuluvat etelään eikä tänne suomeen. Varsinkin kun helteet eivät jää tähän kesä-elokuuhun vaan tuntuvat jatkuvan joka vuosi pidempään. Sellaista ei vain kestä.

• Dinata

Joo siis toi helle on niin perseestä, nyt onneks hiukan viileempi päivä..mut mä en muutenkaa oo mikään kesäihminen ja mulle tosiaan riittää ihan loistavasti sellanen 20 c ja nautin sateesta ja tuulesta!
      Jos tä alkukesä on jo tällästä niin mitä se mahtaa olla seuraavien kuukausien aikana.. mä jo uhkasin muuttaa vaikka islantiin tai hankkii arkkupakastimen ja nukkuu siel! mut ei auta, pakko yrittää kestää, kyllä se syksy sielt tulee, joskus..ehkä!

• MMM

Siinä missä minä inhoan pakkasia, saatte te inhota helteitä. Eipä tuo ole keneltäkään pois :)

• lllllllllll

mä kans en kestä näit helteitä.. nytkin tuulettimet rallattaa ihan täysillä ett pikkasen sais helpotusta tähän tukalaan ilmaan. ootan syksyä ja talvea jo ihan malttamattomana: semmonen kirpeä syksyinen ilta ja pikkasen ripsii vettä..aah..

• kylmä rulaa

en voi sietää kuumaa. tuuletin paukkuu ja odotan vaan että tulee ihanan kylmä, siis alle 20 c. ja mieluimin reilusti alle. yöt ovat pahimpia.

• Lämpöinen maha

Onhan kesässä hyvä olla viileitäkin jaksoja mutta myös helteiset jaksot kuuluvat kesään.

Kestä se tai sulkeudu jääkaappiin kiukuttelemaan.

• Kesän lapsi

Kesä on ok jos lämpötila on korkeimmillaan 22 astetta.
      Kaikki mikä menee sen yli, on sietämätöntä.

Miksi monet moittivat meitä hellekammoisia?
      Tuntuu, että joutuu aina selittämään kovasti syitä, miksi ei siedä hellettä.

• Cajomi

Lämpö on ihana vastapaino kylmälle talvelle, mutta liika on aina liikaa. Paahtavassa helteessä ei jaksa tehdä oikein mitään ja esimerkiksi työteho laskee selvästi. Myös ulkoilu on kaltaiselleni herkästi palavalle yksilölle mahdottomuus.

Paras sää olisi puolipilvinen, hieman päälle parikymmentäasteinen ja kevyesti tuuleksiva. Silloin olisi helppo olla ja nauttia Suomen suvesta!

• Oon ihan samaa mieltä näistä helteistä. Onneks ne on ohi edes joksikin aikaa et voi taas nauttia ja ulkoilla. Ei sellasilla helteillä tee mieli mitään tehdä ja tulee ihan masentuneeksi, kun vaan istuessakin on kuuma.Muuten kesä on ihan jees!Eniten kyl pidän keväästä ja syksystä,kun ilmat vaihtelee ja on raikastaTalvi ja kesä on molemmat vähän niinkun ääripäitä,joko on liian kuuma tai liian kylmä Koitetaanhan kestää ja toivotaan mahdollisimman vähän niitä hirveitä hellepäiviä!!!!!!!!!

• sopeutunut

Aurinko on ihan hyvä asia eikä sitä pidä vihata, minä ainakin nautin auringosta ja menen rannalle ottamaan aurinkoa ja uimaan. Ne jotka eivät tykkää helteestä voivat hyvin lähteä pohjoseen jossa aurinko ei paista niin kuumasti mutta siellä on sitten vähän itikoita saa itse valita kuumuus vai itikat

• Kesän-Lapsi!

Miks tälläsestä nyt pitäisi kiistellä, jos joku ei tykkää, pysty tai muutenvaan kykene olemaan helteessä ni sitten ei. Meitä on moneen junaan. Tehköön kukin niin mikä on itselleen parasta =) ja hyvää kesän jatkoa kaikille. Toivotaan tasapuolisesti hellettä helteen ystäville ja viileetä viileen ystäville

• Mitä suotta kiistellä
        -Minä inhoan hellettä hyi!
        ''Älä viitsi valittaa, se kuuluu kesään''
        -Helle on hirveää, korkeintaan 22!
        ''Kesä on ihanaa, helteet eivät minua haittaa''
        -Rakastan kaikkea muuta kuin kesän helteitä, niitä on liikaa!
        ''Kesää on vähemmän kuin talvea, auringosta pitää nauttia kuin voi''

• ...

...muitakin. Kuten sanoit, lämmin on kiva, mutta paahtava, väsyttävä, migreenin ja hirveän, epäsiistin, ällöttävän hikoilun aiheuttava hullumainen helle ei minulle sovi. Kaiken lisäksi ihoni on hyvin herkästi palavaa sorttia. Ihanaa, nyt minullakin on vertaisryhmä :)

• jemppu.

Kesä ja helle on ihanaa. Joskus helle kuitenkin liikaa... Oikein kuumina kesäpäivinä olen käynyt elokuvissa, siellä on mukavan vilpoista. Ainut vain, että elokuvissa käynti ei ole halpaa. :(

• kesäkissa

On se ihanaa kun on lämmin niin sisällä kuin ulkonakin vaikka hikoiluttaa töitä tehdessä ja onhan se täysin ilmaista mikä tänäpäivänä on jo iso ihme ja kun talvi ja pakkaset sekä sateet tulee niin onpa jotain mitä on kiva muistella ja viellä tästä lystistä ei jää KUKAAN osattomaksi

• minäkään

ja olen kyllä tuonut tämän asian ilmi mm. työpaikallani. Ei kaikkien tarvitse ihannoida hellettä, eikä makoilla auringonotossa. Tuollainen 20-22 astetta kyllä riittää. Aina ei ole mahdollisuus olla vilvoittavien vesien äärellä, ja ainakin hoitoalalla helle on tosi raskasta.

• kesällä!

Mikä kesä se on jos vettä sataa koko ajan?Suomessa on ehkä keskimäärin kymmenen hellepäivää,mikä pitäisi jokaisen kestää.Aurinko ja lämpö on ihanaa ja odotan kesälomaa ja helteitä,sadepäivät on tylsiä ja harmaita. Joka vuosi sama valitus,kun kesällä on niin kuuma ja talvella vielä pahempi valitus kun on niin kovat pakkaset.

• hellevihelle

helle ei oo kivaa muuten kun alasti ja yhteiskunnan tiukkapipoisuudesta johtuen helle ei ole kivaa juuri missään!

• :D:S

Pidän vaihtelevasta säästä. Jos koko kesän sataa / paistaa / on puolipilvistä ja 18, niin kyllästyttäähän se ennemmin tai myöhemmin. Pidän niin helteistä, ukoniloista, sadepäivistä kuin pilvipoudastakin, kunhan ne vaihtelevat sopivasti. Liika helle tuo tukalan olon, kun en ole sitä ihmislajia joka painattaa pitkin kaupunkia bikininyläosassa ja vesirajahamosessa. Olen sen verran häveliäs ihminen, että tykkään pukeutua jossain määrin peittävästi helteelläkin.

Tämä kesänä valitettavasti kävi niin, että joudun popsimaan heinäkuun loppuun asti lääkettä joka altistaa ihon auringonvalolle. Eli joudun karttelemaan aurinkoa :( Suojavoiteitakaan en oikein voi käyttää, kun saan niistä ihottumaa. Elämä menee jonkin verran hankalaksi, kun jo viisi minuuttia suoraa aurinkoa tuo iholle kutisevat punaiset rakkulat. Olisiko vinkkejä hajusteettomista ja muutenkin allergikoille sopivista aurinkovoiteista??

• nöffeli

Oletko kokeillut apteekin aurinkovoiteita? Eiköhän sieltä löydy tuotteita herkkäihoisellekin. :)

• En jaksa ketjussa olevia hellepäiviä ja autossa on niin ällöä olla helteellä mutta ei niitä jatkuvia sateitakaan jaksa.

• maalewi

helteessä ei ole mielestäni mitään vikaa, rasittaa vaan se, kun hikoilen siis talvellakin, ja kesällä tämä hien tuleminen viisinkertaistuu... ei ole mukavaa kokoajan pyyhkiä otsaa ja vaihtaa paitaa vähintään 4 kertaa päivässä... myös se että janottaa enemmän kuin ikinä... laskin yhtenä päivänä juoneeni 14 litraa pelkästään vettä ( tietysti kaikki maidot, teet, mehut) ja jano oli silti kokoajan... lämpö tuntuu kivalta ja aurinko piristää, mutta tämä nesteiden kanssa lotraaminen ja hikoileminen tässä on se huono asia...

• -E-

On se lohduttavaa tietää, että meitä anti auringonpalvojia on enemmänkin. Useimmat ihmiset kun ei ymmärrä, jos kiukuttelen ja kiroan tuota inhottavaa mollukkaa tuolla taivaalla. Tosin en ole pakkasenkaan ylin ystävä.. kymmenen astetta on ihan hyvä. Arska kun lämmittää, niin se saa myös kaikki öppömönkijäiset liikkeelle. Kaiken maailman ylirumat pörriäiset, joita en voi sietää. Aikuinen ihminen ja pelkää miljoonia kertoja pienempiä olioita kuollakseen.. Typerää, mutta näin vain on. eli saa valittaa jos haluaa.. hyvää viileämmän syksyn odotusta kaikille.

• joopatijoo

Itse pidän helteestä yli kaiken, tarkenee olemaan ulkona.

Ymmärrän toki ettei kaikki helteestä pidä, nämä onkin sitten niitä mielipideasioita ja niistä ei tunnetusti ole hyötyä kinastella.

Talvella tai muuten kylmällä ilmalla sitä on ihan kankeana. (noh noh, ei käytetä nyt sitä kieroa mielikuvitusta)
      Kesähelteellä sulaa hetkeksi talven jäljiltä ja sitten kohta on taas pakkasta.

Ei näiden sääasioiden takia auta barrikadeille nousta. Sää on semmoista kuin se on. Eikä se purnaamalla siitä miksikään muutu.

• on tuommonen kuumuus! Ei kokoajan jaksais näitä helteitä. Syksy on parasta aikaa=)

• pum pum

Kaikki mahdolliset armeijat ja voimat yk-joukkoja vastaan. Golan , afganistan jne... PUM PUM !!

• jeeas beibe jees

Sopiva keli on hyvä keli!

juu en minäkään aivan armottomasta paahteesta tykkää silloin kun olen töissä, mutta lomilla on helvatan kiva olla kun arska paistaa ja voi kitata trinksuja aurinkovarjon alla ja tirkistellä sieltä kauniita naisia rannalla jos huvittaa :)

• MASENTAA

JA OKSETTAA OLLA YLI 22 ASTEESSA PIHALLA TULEN SAIRAAKSI.VIIME KESÄ OLI ELÄMÄNI KARSEIN KOKEMUS SILLOIN TÄÄLLÄ PIRKANMAAN YHDESSÄ KOLKASSA OLI 3 KK YHTEEN PUTKEEN SATEETONTA.MAA OLI AIVAN KUOLLUT PUITA KUOLI JA NYT NE ON KAATOA VAILLA.YKSIKÄÄN HYTTYNEN EI PISTÄNYT VIIME SUVENA KUN NIITÄ EI OLLUT.SÄÄN PITÄÄ OLLA VAIHTELEVA VESISADE JA UKKONEN PIRISTÄÄ JA ON MUKAVAA KATSELLA.LINNUTKIN LEIKKIVÄT TAKAA-AJOKISAA KUN VÄLILLÄ EI TARVITSE NOKKA AUKI LÄÄHÄTTÄÄ.TULIS ÄKKIÄ SYYSKUU JA RAIKAS ILMA.

• kesän ystävä

mikä hemmetti teit oikee vaivaa ku ette pysty sietää 22 ni kyl sit ootte aika hemmeti paska housui ku se on just hyvä jos on lämmin ni voi vaik kastel ittes ettei tarvi kitistä.

• anarkinen

Kesä on nykyään kamalaa aikaa. En voi itsekkään sietää yli 22 asteen lämpöä ilman virkistävää tuulta. Ja ne hyttyset!!! OI SYKSY TUULINEEN JA SATEINEEN, MISSÄ VIIVYT?!

• helle hellii hellästi

Tykkään yli kaiken helteestä! Mitä lämpimämpi sitä parempi! aaaaaah että helle hellii! Kuumaa hiekkaa varpaiden välissä... se vaan on niiiin mahtavaa. Vilvoittavaa juomaa välillä, pulahduksia veteen. Kesä ja helle saisi jatkua jatkua jatkua aina vaan! :)

• k-k-k

joo samaa mieltä.

• k..k.k

just! no luulis et ois tyytyväinen ku kerrankii on suomessa kunnon helteet? hyppää vaikka meree jos on nii hiton kuumaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• .....

Näitä juttuja kun lukee niin melkein voisi luulla että ihmiset ajattelevat helteen tarkoittavan yleisesti aurinkoista säätä. Voi ovatko 30 asteen helle ja jatkuva sade tosiaan ainoat vaihtoehdot kesäsääksi? On toki mukava kun kylmän talven jälkeen on lämmintä ja aurinkoista, mutta tuo 30 astetta ei ainakaan viikkotolkulla jatkuessaan ole mitenkään miellyttävää ainakaan minulle. Mutta makuasioitahan nämä ovat, jotkut pitävät kovista helteistä, minulle riittää mainiosti noin 20 astetta, jolloin tarkenee hyvin t-paidassa, eikä se paita kastu välittömästi hiestä läpimäräksi.

• sikaa

ei tämä vielä ole kova lämpötila..
      voi nousta 40 astetta joskus

• Master Cool

Helle ei kuulu Suomeen. Kylmä tai vähän viileämpi sää on aina paljon mukavampi kuin porottava aurinko. Tosin voi joskus olla lämmintäkin, mutta koko kesää ei auringon pidä paistaa!

• Leppeää kesää

"Rakastan kesää, mutta lämpötila sais olla max 20-22 ja silloinkin vilvoittavaa tuulta."

Nimenomaan! Tuo on täydellinen kesäsää, poutainen parikymmentä astetta pienellä tuulenvireellä.

Mieletön hehkutus "no niin, nyt alkavat viimein ne porottavat 25 astetta kelit, ainoat oikeat kesäsäät, jesjesjes" joka ikisessä säätiedotuksessa ottaa todella kupoliin!

• mannya

en siis olekkaan ainut! kaikki kaverit ja tutut on aina niin innoissaan kun on hellettä ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja itse vihaan tukalaa kuumuutta yli kaiken. Ärsyttää kun joku tuttu soittaa ja kysyy et "miten et oo pihalla kun sielä on niin hyvä ilma?" vaikka minusta ilma on kaikkea muuta kuin hyvä..

• 'ei'

Minä taas olen aina ollut sitä mieltä, ettei Suomessa ole sellaista asiaa, kuin liian lämmin sää. Jaksan mainiosti tehdä asioita vaikka olisi kuinka lämmin. Teen ammatikseni työtä paljon ulkona, sekä kesällä että talvella ja tykkään hellepäivistä. Vettä täytyy silloin juoda tietenkin paljon, mutta ei se ole mikään ongelma. Minulta helle ei vie energiaa, vaan päin vastoin antaa sitä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3215
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      120
      1279
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1185
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      991
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      988
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      178
      939
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      927
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      901
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      870
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      804
    Aihe