Miten hajun saa pois?

Mimmi-Liini

Hei!

Pidän hurjasri valkosipulista ja nykyisessä työssäni "joudun" olemaan tarkka etten kovin tuoksahda valkosipulille.

Olisiko jollain jotain "vanhan kansan" tai vaikka nykyisenkin viisauksia tai keinoja sille, miten valkosipulin hajun saisi mahd. nopeasti häivytettyä vähemmäksi?

39

20424

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

      Oli, että mutustelee puntin persiljaa, ei se poista hajua, mutta ehkä hiukan vähentää.
      En tiedä apteekkivalikoimasta, mutta nehän mainostavat TV:ssa nykyään jotain suuraikastetta, joka poistaa pahat hajut hengityksestä, oliko se peräti 12 tunniksi.

      • Skäri

        on kardemumma. Mitään pastilleja ei kannata käyttää, se vain pahentaa asiaa.


      • sinua todella
        Skäri kirjoitti:

        on kardemumma. Mitään pastilleja ei kannata käyttää, se vain pahentaa asiaa.

        nyt suosiolla lopettamaan nuo tyhmät hatusta vedetyt täydelliset limbosi. Vai kardemumma auttaa, mutta pastillit pahentaa...
        Hohhojajjaa!
        MIKÄÄN ei auta, kuin vain se, että haistelija turruttaa oman hajuaistinsa syömällä itsekin valkosipulia.


      • toimivana vaarallinen

        Lueskelin tuon tuotteen tuoteselostetta: huuhaata!

        Jo oikeasti, jos olisi tuote, mikä toimeisi kuten tuon tuotteen yhteydessä kuvataan, en sitä suuhuni laittaisi. Ei voi olla terveellistä - ei ainakaan pitkäaikaiskäytössä.

        Ei ko tuote poista elimistöstä tulevia hajuja, vain likaisen suun - suun bakteerien - aiheuttamaa hajua.


      • Maijaliisa H
        toimivana vaarallinen kirjoitti:

        Lueskelin tuon tuotteen tuoteselostetta: huuhaata!

        Jo oikeasti, jos olisi tuote, mikä toimeisi kuten tuon tuotteen yhteydessä kuvataan, en sitä suuhuni laittaisi. Ei voi olla terveellistä - ei ainakaan pitkäaikaiskäytössä.

        Ei ko tuote poista elimistöstä tulevia hajuja, vain likaisen suun - suun bakteerien - aiheuttamaa hajua.

        koe


      • Yksin armosta
        Maijaliisa H kirjoitti:

        koe

        Koe


    • Skäri

      syödä sitä aina ja joka päivä. Kestää jonkin aikaa, mutta kohta et enää haise. Kokeiltu on, toimii. :)

      • ei vaan

        itse haista sitä ja muut haistaa edelleen.


      • Saaristolaislegendaa

        Taas Skäri puhu läpiä päähänsä. Ei se haju valkosipulia syömällä mihinkään poistu, tietenkään. Itsehän hajua ei tietenkään huomaa.
        Parempi ja todella toimiva keino on se, että kaikki yhteisön jäsenet popsivat valkosipulia. Jos on itse syönyt sitä, ei haista sitä naapurin hengestä.


      • Skäri
        ei vaan kirjoitti:

        itse haista sitä ja muut haistaa edelleen.

        Testattu on, monella valkosipulia inhoavalla.


      • puolella olen
        Saaristolaislegendaa kirjoitti:

        Taas Skäri puhu läpiä päähänsä. Ei se haju valkosipulia syömällä mihinkään poistu, tietenkään. Itsehän hajua ei tietenkään huomaa.
        Parempi ja todella toimiva keino on se, että kaikki yhteisön jäsenet popsivat valkosipulia. Jos on itse syönyt sitä, ei haista sitä naapurin hengestä.

        suuri herkku valkosipuli,joka päivä nautittuna,ei haise hengityksessä.tietysti hajuhaittaa on ensialkuun.itse syön valkosipulia lähes joka päivä EIKÄ HAISE.


      • vanha kokki
        puolella olen kirjoitti:

        suuri herkku valkosipuli,joka päivä nautittuna,ei haise hengityksessä.tietysti hajuhaittaa on ensialkuun.itse syön valkosipulia lähes joka päivä EIKÄ HAISE.

        Ollessani harjoittelijana erään kaupungin puutarhalla, joskus viisikymmentäluvun lopuilla. Asuin samassa rakennuksessa yläkerrassa, jossa asusteli myös kaupunginpuutarhuri alakertaa. Hänen intohimonsa oli itse kasvatettu kynsilaukka eli valkosipuli (allium sativum), jota hän myös söi päivittäin. Koko sen harjoittelujakson kyseisessä puutarhassa, tämä herra haisi erittäin voimakkaasti syömältään valkosipulilta. Samoin se asunto. Ei siihen hajuun totu,eikä se mihinkään häviä, söit sitten paljon tai vähän.
        Paras konsti on syödä sitä porukassa, jolloin porukka ei keskenään hajua huomaa, mutta ulkopuoliset kyllä. Valkosipulin haju ja vanha, eilen nautittu viina saavat sellaisen hajuyhdistelmän aikaan, että räjähdysvaara on ilmeinen.
        Mainittakoon nyt kuitenkin,että itse pidän kovasti valkosipulista muodossa kuin muodossa ja syön sitä paljon, tosin en suuremmin piittaa sen hajuhaitoista.


      • Järki hoi!
        vanha kokki kirjoitti:

        Ollessani harjoittelijana erään kaupungin puutarhalla, joskus viisikymmentäluvun lopuilla. Asuin samassa rakennuksessa yläkerrassa, jossa asusteli myös kaupunginpuutarhuri alakertaa. Hänen intohimonsa oli itse kasvatettu kynsilaukka eli valkosipuli (allium sativum), jota hän myös söi päivittäin. Koko sen harjoittelujakson kyseisessä puutarhassa, tämä herra haisi erittäin voimakkaasti syömältään valkosipulilta. Samoin se asunto. Ei siihen hajuun totu,eikä se mihinkään häviä, söit sitten paljon tai vähän.
        Paras konsti on syödä sitä porukassa, jolloin porukka ei keskenään hajua huomaa, mutta ulkopuoliset kyllä. Valkosipulin haju ja vanha, eilen nautittu viina saavat sellaisen hajuyhdistelmän aikaan, että räjähdysvaara on ilmeinen.
        Mainittakoon nyt kuitenkin,että itse pidän kovasti valkosipulista muodossa kuin muodossa ja syön sitä paljon, tosin en suuremmin piittaa sen hajuhaitoista.

        Tottakai vanha kokki on tässä(kin) oikeassa. Olisihan fysiikan lakien vastaista, että mitä enemmän jotakin hajuainetta lisää, se jossakin vaiheessa kääntyisi vastakohdakseen ja häviäisi!
        Tuohan on niin hölmöä kuin mikään, sen rinnalla ufotkin ovat täyttä totta. Skärillä onkin tapana vetää hatustansa täysin absurdeja väitteitä ja esittää ne totena. Ja ettäkö muka kardemumma poistaisi valkosipulin hajun. Aivan yhtä tyhmä väite. Miksipä juuri se? Jos näin olisi, koko maailmahan sen oisi huomannut, ja kaupoissa myytäisiin "kardemummakonvehteja" valkosipulihengitystä vastaan.


      • Nuori kokki
        Järki hoi! kirjoitti:

        Tottakai vanha kokki on tässä(kin) oikeassa. Olisihan fysiikan lakien vastaista, että mitä enemmän jotakin hajuainetta lisää, se jossakin vaiheessa kääntyisi vastakohdakseen ja häviäisi!
        Tuohan on niin hölmöä kuin mikään, sen rinnalla ufotkin ovat täyttä totta. Skärillä onkin tapana vetää hatustansa täysin absurdeja väitteitä ja esittää ne totena. Ja ettäkö muka kardemumma poistaisi valkosipulin hajun. Aivan yhtä tyhmä väite. Miksipä juuri se? Jos näin olisi, koko maailmahan sen oisi huomannut, ja kaupoissa myytäisiin "kardemummakonvehteja" valkosipulihengitystä vastaan.

        Jokaiseen ruokaan laitan valkosipulia 3-4 kynttä. Hengitys kyllä muuten välillä tuoksahtaa, mutta ei valkosipuliruokien jälkeen valkosipulille. Ja ei valkosipuli minun hajuaistiani turruta. Joskus syön iltasella kunnon valkosipulisafkat ja lähden yökerhoon, ei ole tullut mainintaa pahanhajuisesta hengityksestä.
        Voiko olla merkitystä että poltan tupakkaa josta seuraa runsas syljeneritys, en tiedä.


      • puhua
        Nuori kokki kirjoitti:

        Jokaiseen ruokaan laitan valkosipulia 3-4 kynttä. Hengitys kyllä muuten välillä tuoksahtaa, mutta ei valkosipuliruokien jälkeen valkosipulille. Ja ei valkosipuli minun hajuaistiani turruta. Joskus syön iltasella kunnon valkosipulisafkat ja lähden yökerhoon, ei ole tullut mainintaa pahanhajuisesta hengityksestä.
        Voiko olla merkitystä että poltan tupakkaa josta seuraa runsas syljeneritys, en tiedä.

        roskaa ja valehdella.


      • Nuori kokki
        puhua kirjoitti:

        roskaa ja valehdella.

        Minulla ei ole mitään syytä valehdella vaikka niin saatat pienessä pääkopassasi itsellesi uskotella.


      • antakaa muidenkin nauttia!
        puolella olen kirjoitti:

        suuri herkku valkosipuli,joka päivä nautittuna,ei haise hengityksessä.tietysti hajuhaittaa on ensialkuun.itse syön valkosipulia lähes joka päivä EIKÄ HAISE.

        Tässäkohtaa kaikkitietävä skäri on oikeassa.


      • Peräänkuulutetaan
        antakaa muidenkin nauttia! kirjoitti:

        Tässäkohtaa kaikkitietävä skäri on oikeassa.

        Tässähän ei ole ollut kyse siitä, etteikö valkosipulia saisi syödä (se on herkkuani), tai siitä, pitäisikö sen hajusta välittää.

        Tässä on ollut kyse siitä, että yksi idiootti ämmä, joka uskonee kaikenlaiseen homeopaattiseen huuhaahan, väittää järjen vastaisesti, että valkosipuli haisee sitä vähemmän mitä enemmän sitä syö, ja kun on syönyt tarpeeksi, se ei haise ollenkaan.

        Yhtä idioottimaista kuin väittää, että maapallo on muodoltaan litteä pannukakku.

        Ja "kaikkitietävä skäri"...! Hänhän on se täällä, joka ei tiedä mistään mitään, vaan vetää kaikenlaista huuhaata hatustaan.

        Toinen, lähes yhtä suuri idiootti, täällä on nimimerkki alsgfldf tai muu saman kaltainen sattumanvarainen kirjainyhdistelmä, joka nyt onneksi on hiljentynyt.


      • valkosipuli_hv_to
        puolella olen kirjoitti:

        suuri herkku valkosipuli,joka päivä nautittuna,ei haise hengityksessä.tietysti hajuhaittaa on ensialkuun.itse syön valkosipulia lähes joka päivä EIKÄ HAISE.

        alkosipuleita on helppo itsekin kasvattaa. Kynnet istutetaan tai siemenet kylvetään keväällä. Varsia voi kasvattaa sisällä kukkaruukussa ympäri vuoden puolittain upottamalla kynsiä tavalliseen kukkamultaan muutaman sentin päähän toisistaan. Valkosipulin tervehdyttävään vaikutukseen on uskottu tuhansia vuosia ja sitä on käytetty niin kehon kuin mielen vaivoihin. Valkosipulista on moneksi. Yleensä käytetään valkosipulikynsiä, joskus myös lehtiä, Olliakaisen Hirsirakenne tuomittiin homehirsihuijauksesta, joko sellaisenaan tai höyryhengitettynä, juomina, puristemehuna, siirappina, Ollikaisen Hirsitalot käräjillä huijarirakentamisesta, hunajassa, Ollikaisen Hirsitalot käräjillä veronkierrosta, viinissä, hauteina, teenä, tinktuurana, mutta myös monenlaisina tabletteina ja kapseleina, Ollikaisen Hirsirakenteen homehirsihuijaus, kuivattuna vakioituna tai vakioimattomana jauheena, eteerisinä, ollikaisena, öljyinä,veronkiertäjänä, huijarirakentajana, kuiva- ja vesiuutteina.

        Paras terveysvaikutus on pitkällä ja säännöllisellä käytöllä, ja annostuksena noin puolikas-kokonainen kynsi päivässä.


    • älä alistu sorrettavaksi

      Vaihda työpaikkaa, jos siellä ollaan noin ahdasmielisiä!

      • Mimmi-Liini

        Tässä ei ole kyse mistään ahdasmielisyydestä, ihan järkisyistä ja ymmärrettävistä syistä tämä toive on tullut, ettei kovin haiskahda suuremmalti esim. hajuvedelle, valkosipulille, tupakalle yms.


    • testattu

      Lähtee.

    • iräkS

      Valkosipulinhaju katoaa kun laitat turnipsin vassempaan korvaan ja hypit oikean jalan varassa kiekuen kuin kukko.
      Vanha saaristolaiskikka...

    • schnapsander

      ota aina valkosipulin syönnin jälkeen vodkasnapsi. Se liuottaa hajumolekyylit pois ja näin on olo raikas.

      • vanha kokki

        Kyllä valkosipulin haju häipyy, se on totta, mutta tilalle tulee vielä kaameampi "döfis", sillä snapsi/valkosipuli synnyttää uuden kemiallisen yhdisteen jolla on jotain tekemistä rikin kanssa. Kannattaa kokeilla, jos haluaa hajulla tyrmätä vieruskaverin.


      • Ketsu
        vanha kokki kirjoitti:

        Kyllä valkosipulin haju häipyy, se on totta, mutta tilalle tulee vielä kaameampi "döfis", sillä snapsi/valkosipuli synnyttää uuden kemiallisen yhdisteen jolla on jotain tekemistä rikin kanssa. Kannattaa kokeilla, jos haluaa hajulla tyrmätä vieruskaverin.

        Kyllähän juttu on vain niin, että vaikka suusi saisitkin hajuttomaksi, niin hengityksestähän haju lähtee. Keuhkoja ei voi poistaa. Tilanne on sama kuin laitapuolen kulkijoilla. Vaikka ne kuinka jynssäis niin haju jää. Se tulee ihohuokosista ja sisuksista. Voihan sitä yrittää suusuihkeilla peittää, mutta ainoa tapa välttää haju on olla syömättä valkosipulia. Kun koko porukka nauttii samaa herkkua, niin ei huomaakaan kaverin "tuoksuja"


    • Larry The Chef

      Halkaise kynsi pitkittäin, Keskellä näkyy ns.itu,
      Eli yleensä hieman vihertävä keskusta.
      Nappaa se pois, irtoaa helposti.
      Ei poista kaikkea hajua mutta pahin osa on juuri siinä idussa.

      • makuasia

        Kaupasta saaostaa lasipurkkeihi säilöttyjä valkosipulin kynsiä jotka ei anna hajua Kiinostais tietää miten ne säilötään ja mitä aineita niihi laitetaan?


    • havaittua

      On vain oikeasti olemassa yksi keino. Ja se on se, että syö valkosipulia niin paljon, että sun aineenvaihdunta tottuu siihen. Ensiksi se tulee ulos hikoillessa, palaa maksassa, ja tulee lähes joka kohdasta ihosta läpi. Ja myös kaikilla muilla tavoilla

      Sitten lopulta eräänä päivänä, se (Huom! aromi ei haju) vain häviää kyseisen yksilön kohdalta, niin että sitä ei huomaa edes läheiset. Tähän liitttyy myös se, ettei pese hampaita esim. kesäloman aikana ja ajottaa sen kuurin vaikka siksi ajaksi. Ja lopulta ihminen on vaan sinut asian kanssa.

      Se on jännä juttu.

      • Valkosipuli Nam

        En tiedä, lakkaako valkosipuli tuoksumasta tuolla konstin, mutta pelkäänpä pahoin, että jos ei pese hampaita useampaan päivään niin johan suu ja hampaanvälit ovat sen jälkeen sellaisen mädännöksen peitossa että haiset enemmän kuin tunkio. Ja sellainen pesemätön suu on inhottava, KAMALA!


    • Tutkija..

      Syökää persiljaa.Tämä poistaa valkosipulin hajua.Itse olen kokeillu ja toimii.Vogelin kirjasta:"Luonto paras lääkitsijä" olen tämän ohjeen bongannut.

    • Valkoinen sipuli

      On vain yksi tapa havittää valkosipulin aromi. Ja sen voi tehdä laittamalla sirtuunan viipaleen suuhun ja hangata sillä hampaita. Mutta miksi tahtoisit tehdä sen.

    • Niin kauan kun vastassa on haitallisia bakteereja valkosipuli haisee.
      Kun syö riittävän kauan bakteerifloora on kunnossa ja lakkaa haisemasta.
      Kukaan ei haistanut valkosipuliani kun söin kynnen joka päivä. On tullut taukoa sattuneesta syystä ja syön taas mutta varmaan haisee ensi alkuun- syön montakin kynttä päivässä.
      Pitää pikkusen lisätä vielä, on ollut hiukan tulehduksen puoleista hengityselimissä. Joku virus tai sieni- tiedän että se on tartunta ja mistä sainkin, on helpottamassa pois nyt, ja vedin hiihtolenkillä raakaa kylmää ilmaa epähuomioissa suoraan lämmittämättä keuhkoihin, jota ei saa koskaan tehdä.
      Onneksi se oli ainoa pikku yskä ja nuha. Keuhkosairauksia joita pelkäsin laajentuma esim. edeltää aina yskä.
      Sylöpäyskä on taas kuivaa köhää, eli toivoa on vielä, ei ole yskää ollut.

      Heh, anteeksi menin hiukan sivuun asiassa.

      Valkosipuli on luonnon antibiootti, tosin sen vaikutus on tietysti hitaammalla tempolla kuin lääkkeiden, mutta valkosipulin käytölle on puolustusta ja ihmiskunnan ensimmäisiä lääkkeitä.
      Vatsan bakteerifooran se siis kyllä kunnossa pitää. Tauteihin toki lääkäriltä lääkkeet.

      Valkosipulin hajua voi häivyttää syömällä tuoretta persiljaa. Syö sellainen tuore persiljanippu, en ole muuta keinoa koskaan kuullut, ja eli tuo kai tepsii jossakin määrin.

      Valkosipulin hajun aiheuttaa alliini tai allisiini muistaakseni- ja siitä syntyy kun se reagoi johonkin määrättyyn rikkiyhdiste josta haju.
      Alliini häviää aina pillereissä, ja se on juuri valkosipulin tehoaine joten valkosipulin hyödyt saa periaatteessa vain tuoreesta, joskin saattaa olla joitakin speciaalipatentteja joissakin valkosipulivalmisteista.
      Mikä kuitenkin riippuu alliinista puuttuu tavallisesti ainakin valmisteista.

      Muistaakseni näin.

      yst
      jari

    • ossi

      kakka

    • hajutin

      Älkää iniskö, valkosipulin tuoksu on sivistyksen tuoksu.

    • 14+1

      Hierot suolaa ja fairya kynsiin ja peset, tadaa.
      Pese hampaat ruokasoodalla ja hammastahnalla, tadaa.
      Tuskimpa kenekään vaatteet valkosipulille haisee. :)

    • .. - ..

      Ei ole.

    • fhgjkjlk

      Valkosipulin tuoksu on hyvä aromi, kuten makunsakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe