Niin no siis haluisin tietää, että kun ei syö mitään lihaa tai maitoa jne, vaan pelkkiä kasviksia, niin mitä vitamiinivalmisteita pitää syödä? Vai onko joku kasvis esim. jolla voi korvata niitä vitamiineja, niin ei tarvi pillereitä popsia? Yleensäkin mitä vitamiineja te varsinkin vegaanit syötte? Tai millä korvaatte just esim. kalsiumin?
Mitä vitamiineja pitäis syödä?
10
1311
Vastaukset
- athropy
Yleensähän kasvissyönnissä voi jäädä uupelo seuraavista:
Proteiini
- Palkokasvit, pähkinät, vilja
- Ei yleensä mikään suuri ongelma
Rauta
- Ruisleipä, täysjyvävilja, vihreät asiat
- Raskauden aikana rautavarastot kuluu tehokkaasti, mutta muuten ei mikään suuri ongelma
B12
- Mitättömiä määriä kasviskunnan tuotteissa, mutta löytyy kuitenkin jostain levistä ja joistain soijatuotteista
- Yleensä suositellaan kasvissyöjille syömään jotain vitamoituja elintarvikkeita
Kalsium
- Siemenet, pähkinät, nokkonen, ruusunmarja
- Vegaaneille usein suositellaan kalsiumrikastettuja elintarvikkeita, ymmärrettävästi ei tietysti laktovegetaristeille
- Kalsiumin imeytymiseen vaikuttaa muukin kun saatava kalsiumin määrä
D-vitamiini
- Auringonvalo taitaa olla vegaanien ainoa d-vitamiinin lähde, laktovegetaristit saa myös maidosta ja margariinista
- Vegaaneille suositellaan pimeinä talvina kuten muillekin suomalaisille D-vitamiinin määrän korostamista- Lihansyöjä
Olipa taas vastaus!
Kannattaa lukea muutaman aikaisemmin kirjoitettu viestiketju. Niissä on käsitelty melko monipuolisesti näitä vitamiini-, rasvahappo -ja proteiinilisiä. - athropy
Lihansyöjä kirjoitti:
Olipa taas vastaus!
Kannattaa lukea muutaman aikaisemmin kirjoitettu viestiketju. Niissä on käsitelty melko monipuolisesti näitä vitamiini-, rasvahappo -ja proteiinilisiä.Olisi pitänyt arvata, että joku anti-vegaani tähän kommentoi. Sinä olet hyvä pistämään asiat metsään, mutta et kuitenkaan koskaan sano miksi.
Vitamiinit, proteeinit ja rasvahapot on käsitelty jo moneen kertaan aiemminkin, kuten sanoit. Minusta on aina tultu samaan lopputulokseen. Hyvin sitä todistetustikin kasvissyöjä pärjää. Ei ainakaan yhtään huonommin kun sekasyöjät.
Vegaaneilla voi tulla ongelmakohdaksi aikaisemmin mainitsemani vitamiinit, proteiinin kanssa ei yleensä ole ongelmia, jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. Ja niin.. sinun maagiset rasvahapot, niistähän tosiaan keskusteltiin yhdessä välissä aika pitkällisestikin. Kasvissyöjät kuten myös sekasyöjät jotka jättävät kalan väliin eivät siis suoraan saa korkeamman tason Omega-3 rasvahappoja, vaan ne täytyy kehon itse uurastaa niistä yksinkertaisemmista.
Menikö nyt paremmin? - Lihansyöjä
athropy kirjoitti:
Olisi pitänyt arvata, että joku anti-vegaani tähän kommentoi. Sinä olet hyvä pistämään asiat metsään, mutta et kuitenkaan koskaan sano miksi.
Vitamiinit, proteeinit ja rasvahapot on käsitelty jo moneen kertaan aiemminkin, kuten sanoit. Minusta on aina tultu samaan lopputulokseen. Hyvin sitä todistetustikin kasvissyöjä pärjää. Ei ainakaan yhtään huonommin kun sekasyöjät.
Vegaaneilla voi tulla ongelmakohdaksi aikaisemmin mainitsemani vitamiinit, proteiinin kanssa ei yleensä ole ongelmia, jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. Ja niin.. sinun maagiset rasvahapot, niistähän tosiaan keskusteltiin yhdessä välissä aika pitkällisestikin. Kasvissyöjät kuten myös sekasyöjät jotka jättävät kalan väliin eivät siis suoraan saa korkeamman tason Omega-3 rasvahappoja, vaan ne täytyy kehon itse uurastaa niistä yksinkertaisemmista.
Menikö nyt paremmin?Proteiini on vegaanilla ongelma. Kasvisproteiini imeytyy huonosti ja ruuan täytyy sisältää täydellinen kirjo aminohappoja tai sitten ruokia tulee osata yhdistellä oikein.
Paras olisi jos jokainen vegaani lisäisi ruokavalioonsa soijaproteiini-isolaattia. Siinä on kaikki proteiinit hyvin imeytyvässä muodossa ja kuitu ei ole haittaamassa imeytymistä. Tuota proteiinilisää saa luontaistuotekaupoista ja isoista marketeista.
WHO suosittelee 0.6g per painokilo proteiinia per päivä. Monet muut lähteet suosittelevat enemmän, grammasta ylöspäin aina 2 grammaan asti. Luulen että tuo 0.6 taitaa olla ehdoton minimi.
Rasvahapot mainitsitkin, mutta minä en jättäisi niiden tekoa kehon varaan vaan ottaisin ne kalaöljystä.
B-vitamiineista erittäin tärkeä on myös foolihappo. Sen riittävä saanti on kaikkille vaikeaa saatikka vegaaneille.
Kasvisten rauta imeytyy heikosti joten vegaani voi kärsiä anemiasta. Kerroin aikaisemmin ystävästäni(nainen) joka sairastaa monia kroonisia sairauksia jotka ovat seurausta huonosti toteutetusta kasvisruokavaliosta. Hänellä oli ennen liharuokaan palaamista hg alle sata ja hän hädin tuskin pysyi hereillä. Nykyään liharuokaan siirtymisen jälkeen hg on 140.
Nuorten ei mielestäni missään tapauksessa kannata noudattaa ehdotonta veganismia, jos vähänkään ajattelee omaa parastaan. Tietenkin jos eläinten paras menee edelle, niin mikäs siinä. Voihan oman elämänsä tuhota monella tavalla ja eläinten puolustaminen ei taida olla niitä huonoimpia tapoja. - Foolihappo
Lihansyöjä kirjoitti:
Proteiini on vegaanilla ongelma. Kasvisproteiini imeytyy huonosti ja ruuan täytyy sisältää täydellinen kirjo aminohappoja tai sitten ruokia tulee osata yhdistellä oikein.
Paras olisi jos jokainen vegaani lisäisi ruokavalioonsa soijaproteiini-isolaattia. Siinä on kaikki proteiinit hyvin imeytyvässä muodossa ja kuitu ei ole haittaamassa imeytymistä. Tuota proteiinilisää saa luontaistuotekaupoista ja isoista marketeista.
WHO suosittelee 0.6g per painokilo proteiinia per päivä. Monet muut lähteet suosittelevat enemmän, grammasta ylöspäin aina 2 grammaan asti. Luulen että tuo 0.6 taitaa olla ehdoton minimi.
Rasvahapot mainitsitkin, mutta minä en jättäisi niiden tekoa kehon varaan vaan ottaisin ne kalaöljystä.
B-vitamiineista erittäin tärkeä on myös foolihappo. Sen riittävä saanti on kaikkille vaikeaa saatikka vegaaneille.
Kasvisten rauta imeytyy heikosti joten vegaani voi kärsiä anemiasta. Kerroin aikaisemmin ystävästäni(nainen) joka sairastaa monia kroonisia sairauksia jotka ovat seurausta huonosti toteutetusta kasvisruokavaliosta. Hänellä oli ennen liharuokaan palaamista hg alle sata ja hän hädin tuskin pysyi hereillä. Nykyään liharuokaan siirtymisen jälkeen hg on 140.
Nuorten ei mielestäni missään tapauksessa kannata noudattaa ehdotonta veganismia, jos vähänkään ajattelee omaa parastaan. Tietenkin jos eläinten paras menee edelle, niin mikäs siinä. Voihan oman elämänsä tuhota monella tavalla ja eläinten puolustaminen ei taida olla niitä huonoimpia tapoja....niin foolihappoa saa purkistakin. Joten ei mikään ongelma sen saanti. Itse syön sitä joka päivä...en tosin kasvisruokavalion vaan sytostaattilääkitykseni vuoksi.
- Lihansyöjä
Foolihappo kirjoitti:
...niin foolihappoa saa purkistakin. Joten ei mikään ongelma sen saanti. Itse syön sitä joka päivä...en tosin kasvisruokavalion vaan sytostaattilääkitykseni vuoksi.
Otan osaa sairautesi johdosta.
Kerrataan vielä kerran vegaanin lisäravinteet. Kalaöljyä ja kalanmaksaöljyä, bevitabsia (hitaasti imeytyvä b-vitamiini), monivitamiinitapletti ja lisäproteiiniksi soijaprotiini-isolaattia. Jotain saattoi unohtua?
Parasta olisi kuitenkin, että lopettaisitte koko vegaaniruokavalion ja siirtyisitte syömään monipuolista sekaravintoa tai ainakin kasvisravintoa höystettynä kalalla, maitotaloustuotteilla ja kananmunilla.
- Jelly
Kiitos vastauksista, en todellakaan aio alkaa syödä lihaa, ja siksi kysyinkin näitä vitamiineja. Eli kannattaa siis ostaa ainakin B vitamiinia ja D vitamiinia, niin muuten saa kaikki tarvittavat? Rasvahappoja saa mun käsittääkseni kuitenkin hyvin kaikista siemenistä, varsinkin auringonkukan siemenistä eikö? Ja avokado tais kanssa olla joku mistä saa noita rasvahappoja vai oonko ihan väärässä?
Ja nyt haluun tietää nimenomaan vegetaristien mielipiteitä, en lihansyöjien!- athropy
Tämä on vähän monimutkainen aihe, mutta juttuhan tosiaan menee niin että nämä puuttuvat kasvissyöjien rasvahapot ovat nimenomaan Omega-3 rasvahappoja, Omega-6 rasvahappoja kasvissyöjät saavat enemmän kuin tarpeeksi. Omega-3 rasvahapot muodostuu alfalinoleeni- (ALA) eikosapentaeeni- (EPA) ja dokosaheksaeenirasvahapoista (DHA). Näistä siis ongelmallisia ovat kasvissyöjille kaksi viimeistä, koska niitä ei järkevästi saa mistään muusta kun rasvaisista kaloista. Elimistö itse kehittää EPA ja DHA rasvahappoja ALA rasvahapoista, mutta on epäselvää miten tehokasta tämä muutostyö on.
Rasvahapot on vähän keskeneräinen tutkimus, ei oikein tunneta tarkasti miten rasvahapot käyttäytyvät kasvissyöjien kanssa. Omega-3 rasvahappojen suurin etu kuitenkin on kolesterolin laskeminen, mikä ei ymmärrettävästi ole kauhean suuri tekijä kasvissyöjällä.
Mutta DHA ja EPA voivat olla ongelma esimerkiksi raskaana olevalle tai imettävälle kasvissyöjälle, koska ne vaikuttavat esimerkiksi näkökyvyn kehittymiseen. Eräiden tutkimuksien mukaan näiden rasvahappojen puute voi aiheuttaa myös esimerkiksi iho-oireita tai hermosto-oireita jne.
Eli jos haluaa todella pelata varman päälle, niin voi syödä DHA ja EPA rasvahappolisäravinteita. Niitä on olemassa myös levistä uutettuna, eikä ainoastaan perinteisen kalaöljyn muodossa.
- Viherpipertäjä
Koeta kestää näitä vegaaneille kalaöljyä -juttuja. Mä en meinaan enää jaksa hakata päätäni seinään.
Itse syön lisäravinteina:
B-vitamiinia (vegaaninen pitäisi olla ainakin Hankintatukun Vitatabs Mega B jota saa tavarataloista, Hankintatukku ei ilmoituksensa mukaan myöskään käytä eläinkokeita). Periaatteessa pelkkä B12-vitamiini riittää se on ainoa, jota EI ole kasvikunnan tuotteissa.
D-vitamiinia (apteekissa on kaksia erimerkisiä D2-vitamiinitippoja, D3-vitamiin on peräisin villavahasta eli ei käy vegaaneille). D-vitskua saa kyllä mm. metsäsienistä, mutta talvella Suomessa sitä tarvii lisäravinteena lähes kaikki sekasyöjätkin.
Kalsiumia (varmuuden vuoksi), Hankintatukulla on ainakin joku vegaaneillekin sopiva tuote, valitettavan monissa on D3-vitamiinia mukana. (D-vitamiini auttaa kalsiumin imeytymistä).
Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota hemoglobiiniarvoihin, ettei ole raudan puutosta (vihreistä vihanneksista saa hyvin rautaa, mulla on ollut vähän liiankin korkea, mutta tää on yksilöllistä).
Rasvahappojen kannalta parasta olisi varmaan käyttää näitä Camelina-, hamppu- ym. öljyjä joissa on rasvahappoja parhaissa suhteissa (tästähän on omatkin keskustelunsa).- dell
Olen itse vegaani ja syön Probiootti vitaa, jossa on vitamiineista A, B, C, D, E ja K ja lisäksi sinkkiä, seleeniä ja kromia.
Kannattaa muuten pitää simmut auki vitamiinien kanssa- joissakin olen nähnyt liivatetta tuon D3-vitamiinin lisäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3702878Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201569Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan131101Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571017Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28988En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849