Mielipiteitä kaivataan!

Manselainen

Eli kyse on kunnon pihvin paistamisesta. Kunnon pihvi on minun mielestäni naudan sisäfileestä valmistettu (väh. 150g) pihvi, joka on tietysti hyvin marmoroitunutta.

Sitten itse asiaan: Tällaiselle pihville riittää mielestäni pelkkä suolakin, mutta useimmat suosinevat sitä kuuluisaa pippuripihviä. Mites nyt oikeasti on? Pitääkö mielestänne pihvi maustaa ennen paistamista; siis myös suolata karkealla suolalla, vai maustaa vasta paistamisen jälkeen. Jos vielä jaksatte perustella asiaa, niin siitä lisäpisteitä.

Oma mielipiteeni on, että maustaminen (suolaus) ehdottomasti ennen paistamista, valurautapannu hyvin kuumaksi ja reilussa voissa paistamaan! Kun pihvin suolaa ennen paistamista, niin suola "sulaa" pihviin sisään ja maistuu paremmin. Paistan pihvin siten, että "pyörittelen" pihviä pannulla, että lihan syyt sulkeutuvat mahdollisimman täydellisesti eri puolilta pihviä. Näin se kokemukseni mukaan säilyy mehukkaana.

Paistoajasta voidaankin sitten olla montaa mieltä; itse suosin raakaa, tai max. rosee. Medium on minulle liian kypsä.

8

4400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain mutta

medium on selvästä raaempi kuin rosee. Eli se menee niinpäin.
      Rosee on lähes kypsä, vain pikkuisen punahtava. Medium jo selvästi punainen ja "rare" selvästi "verinen".

• Manselainen

Taisi mennä termit sekaisin, mutta entäpä tuo suolan käyttö (muut mausteet)? Maustatko ennen paistamista, vai vasta kypsän pihvin?

• turhuudenjumala

itse en kotona tee kovinkaan paljoa ruokaa itselleni, sitä saa töissä tehdä ihan tarpeeksi. riippuu tietysti millaisen pihvin sisäfileestä valmistaa.
      Chateubriand eli sättäri, on yleensä se normaali sisäfilepihvi ravintoloissa. n.3-4 cm paksu hiukan käsin paineltu. kuumalla, ei savuavan kuumalla pannulla voi-öljyseoksessa haluttuun kypsyyteen. tietysti kypsäksi tehdessä oltava varovainen ettei pala. suolaa ja pippuria ripottelen paiston alussa molemmille pihviä.

Tournedos onkin sitten jo sen verran paksumpi, että otan siihen väsin pannulla/parilalla ja laitan sen uuniin.
      nopea väri ja uuniin 150 astetta ja haluttu kypsyys. yleensä medium, eli n. 8-10 min.

Filet mignon on fileen ohuemmasta päästä ja itse teen sen parista eri palasta n.160g/annos. paistetaan kuin sättäri.

Coeur de filet ei varsinaisesti ole pihvi vaan palana paistettua fileen keskiosaa. valmistetaan yleensä vähintään kahdelle. leikataan fileen keskiosasta sopivan painoinen pala, ruskistetaan kauttaaltaan, maustetaan ja uuniin loppukypsennykseen 150 astetta.

nämä sisäfileestä. laitan tähän vielä muutaman vinkin, jos jollekkin olisi niistä hyötyä.

ulkofilepihvi. n. 3cm paksuinen pihvi, jonka itse nuijin ohuemmaksi. paistellaan kuten sättäri.

sitten omaan suosikkiini Entrecôteen/välikyljykseen:
      leikkaa n. 200g pala, nuiji 2cm paksuinen pihvi. paista pannulla mediumiksi.
      minun mielestä tämä liha hakkaa maultaan sisukan kuin ulkofileenkin.

• seuraillut

kokkiohjelmia, ja huomannut että vielä muutama vuosi sitten kaikki neuvoivat laittamaan suolan pihviin vasta paistamisen jälkeen. Nyt taas neuvotaan suolaamaan pihvit ennen paistamista, eli näköjään ammattilaistenkin neuvot muuttuvat...
      Itse olen maustanut pihvit aina ennen paistamista, vaikka toisin joskus neuvottiinkin. Syy siihen on aivan sama kuin itselläsikin!
      Poikkesin tuossa alkukesästä kotikaupungissasi ravintola Coussicassa, ja sieltä sai tosi hyvät pihvit!

• Manselainen

Hyvä homma, että joku toinenkin "vastarannan kiiski" on olemassa (heh). Olen tosiaankin myös valmistanut pihvini siten, että maustan/suolaan sen ennen paistamista, ammattilaisten ohjeista huolimatta. Mukava kuulla, mikäli asenteet ovat muuttuneet ja huomataan olevan muitakin tapoja olemassa.

Ps. Se Coussica on mielestäni paras paikka Tampereella, kun haluaa konstailematonta (eivät ole mitään taideteoksia) ja erittäin hyvää ruokaa. Annokset ovat lisäksi riittävän isoja. Monet pitävät Saludia parhaana, mutta se on mielestäni vähän jäljessä kuitenkin.

• thechef
        Manselainen kirjoitti:

Hyvä homma, että joku toinenkin "vastarannan kiiski" on olemassa (heh). Olen tosiaankin myös valmistanut pihvini siten, että maustan/suolaan sen ennen paistamista, ammattilaisten ohjeista huolimatta. Mukava kuulla, mikäli asenteet ovat muuttuneet ja huomataan olevan muitakin tapoja olemassa.

Ps. Se Coussica on mielestäni paras paikka Tampereella, kun haluaa konstailematonta (eivät ole mitään taideteoksia) ja erittäin hyvää ruokaa. Annokset ovat lisäksi riittävän isoja. Monet pitävät Saludia parhaana, mutta se on mielestäni vähän jäljessä kuitenkin.

Kyl tarvii itekki näköjää käydä Coussica syömässä, kerta sitä on kehuttu !

• tilanteista

Suolaaminen ennen paistoa on OK, mutta kuivamaustaminen on riskaabelimpaa, sillä vaarana on, että mauste kärtsää pihvin pinnassa paistettaessa. Eli riippuu paistokuumuudesta, -ajasta ja pannun/grillin laadusta. Sanoisin että tilanteen mukaan, ei siis yleispätevää sääntöä.

• Manselainen

Kiitos Sinulla ja kaikille muillekin mielipiteistänne!

Joskun on mielstäni hyvä, että myös mauste "palaa" hieman ja antaa näin erilaisen aromin; varsinkin, kun voissa paistaa.

Tuo oli ehkä paras ohje, että tilanteen mukaan, koska ammattilaisetkin näyttävät välillä muutavan mieltään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe