Miksi kysymyssanat alkavat usein k:lla, esim. suomen kuka / -ko, latinan qui, turkin kim, japanin ka?
Miksi k-äänne on kysyvä?
17
781
Vastaukset
- Siksi kun K. on yleisimpiä kirjaimia suomenkielessä. - vähän tarkemminSitä paitsi kielten nimet kirjoitetaan erikseen, ei yhteen, niin kuin sinä kirjoitit viestissäsi. 

- piisaa.What? Where? Who? When? Why? Which? 
 Ja sitten yksi kirjoitettiin väärin: how?- kyseliäsMiten? 
 Millä?
 Minkä?
 Joko?
 HÄH?
- het oudekyseliäs kirjoitti:Miten? 
 Millä?
 Minkä?
 Joko?
 HÄH?wie, waroom, wat, waar, hoe, want? 
- ст&...het oude kirjoitti:wie, waroom, wat, waar, hoe, want? Кто? Что? Какои? Почему? Куда? Где? 

- Valinnut ne niinNäissä kielissä ne alkavat, koska olet sattunut löytämään ja kiinnittämään huomion tähän ryhmään. 
 Tällä sivulla ovat yleisimmät kysymyssanat mandariinikiinaksi ja vain yksi niistä alkaa g-kirjaimella, jota vastaava ääntämys kielessä on k-mainen. K-kirjainta ei näy ollenkaan.
 http://home.unilang.org/wiki3/index.php/Questions:_Question_Words_in_Mandarin_Chinese
 Näet siis nyt, että maailman puhutuimmassa kielessä sääntösi ei päde. Löytyy varmasti muitakin kieliä, joissa se ei päde, joten kyse ei varsinaisesti ole yleisestä säännöstä.
 Harjoitustehtävänä voit ottaa selvää, moniko arabian kysymyssanoista alkaa k-äänteellä.- paljastuiKas vaan, et sitten aina käytäkaan sitä tavallista nickiäsi. Eihän se toki pakko ole, tyylistäsi sinut kuitenkin jo tunnetaan. Kiitos vain vastauksestasi, näinkin! 
- taisitpaljastui kirjoitti:Kas vaan, et sitten aina käytäkaan sitä tavallista nickiäsi. Eihän se toki pakko ole, tyylistäsi sinut kuitenkin jo tunnetaan. Kiitos vain vastauksestasi, näinkin! luulla ihan väärin. Ei tuo ollut hän. 
- Ollut minätaisit kirjoitti:luulla ihan väärin. Ei tuo ollut hän. Minä en todellakaan ollut hän, jos hän on se, miksi hänet luulen. Minä olen vain minä, ja hän pysyköön hänenä. 
- slingvistiOllut minä kirjoitti:Minä en todellakaan ollut hän, jos hän on se, miksi hänet luulen. Minä olen vain minä, ja hän pysyköön hänenä. Jos viittaat ihmiseen, niin olet valinnut sanasi väärin. "Mikä" viittaa eläimeen, "joka" viittaisi ihmiseen. Sietäisi edes hiukan miettiä, mitä tälle palstalle rupee tuputtaan. 

- ko?Latviassa on k-kysymyksiä ja vai-kysymyksiä. 
 Kas tas ir? = Mikä se on?
 Ko tu saki? = Mitä sanoit?
 Kad vins atnaks? = Milloin hän tulee?
 Sikäli olet jäljillä.
 Eikö muuten näytäkin jännältä, kun kippuramerkki on
 kysymyslauseen lopussa?
 Monet kysyvät nykyään räikköstyyliin ilman sitä.
 Onks viinaa.- utelijahe ilman tuota lopussa olevaa kysymysmerkkiä vai ilman edeltävää kysymyssanaa? 

- jätkämiesEntäs germaaniset kielet? Siellä ovat enimmäkseen v-/w--alkuisia. 
- mirabaiMyös pohjoisintialaisissa kielissä kaikki kysymyssanat alkavat k-lla. Esim. hindi: 
 kya, kaun, kahaan, kab, kaisa, kitna...
- AnonyymiEi se päde kaikkiin. Mm Ruotsissa alkaa h- kirjaimella kun taas saksankielisissä w-llä, mutta venäjällä kyllä k- kirjaimella. 
- AnonyymiMutta onhan muitakin sanoja joilla voi ilmaista kysymystä. 
 Häh? Lyhyesti ja ymmärrettävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset758312
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905747
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1004521
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut463901
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät443655
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi613606
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään273256
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133060
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k572869
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral972843