Miksi kysymyssanat alkavat usein k:lla, esim. suomen kuka / -ko, latinan qui, turkin kim, japanin ka?
Miksi k-äänne on kysyvä?
17
905
Vastaukset
Siksi kun K. on yleisimpiä kirjaimia suomenkielessä.
- vähän tarkemmin
Sitä paitsi kielten nimet kirjoitetaan erikseen, ei yhteen, niin kuin sinä kirjoitit viestissäsi.
- piisaa.
What? Where? Who? When? Why? Which?
Ja sitten yksi kirjoitettiin väärin: how?- kyseliäs
Miten?
Millä?
Minkä?
Joko?
HÄH? - het oude
kyseliäs kirjoitti:
Miten?
Millä?
Minkä?
Joko?
HÄH?wie, waroom, wat, waar, hoe, want?
- ст&...
het oude kirjoitti:
wie, waroom, wat, waar, hoe, want?
Кто? Что? Какои? Почему? Куда? Где?
- Valinnut ne niin
Näissä kielissä ne alkavat, koska olet sattunut löytämään ja kiinnittämään huomion tähän ryhmään.
Tällä sivulla ovat yleisimmät kysymyssanat mandariinikiinaksi ja vain yksi niistä alkaa g-kirjaimella, jota vastaava ääntämys kielessä on k-mainen. K-kirjainta ei näy ollenkaan.
http://home.unilang.org/wiki3/index.php/Questions:_Question_Words_in_Mandarin_Chinese
Näet siis nyt, että maailman puhutuimmassa kielessä sääntösi ei päde. Löytyy varmasti muitakin kieliä, joissa se ei päde, joten kyse ei varsinaisesti ole yleisestä säännöstä.
Harjoitustehtävänä voit ottaa selvää, moniko arabian kysymyssanoista alkaa k-äänteellä.- paljastui
Kas vaan, et sitten aina käytäkaan sitä tavallista nickiäsi. Eihän se toki pakko ole, tyylistäsi sinut kuitenkin jo tunnetaan. Kiitos vain vastauksestasi, näinkin!
- taisit
paljastui kirjoitti:
Kas vaan, et sitten aina käytäkaan sitä tavallista nickiäsi. Eihän se toki pakko ole, tyylistäsi sinut kuitenkin jo tunnetaan. Kiitos vain vastauksestasi, näinkin!
luulla ihan väärin. Ei tuo ollut hän.
- Ollut minä
taisit kirjoitti:
luulla ihan väärin. Ei tuo ollut hän.
Minä en todellakaan ollut hän, jos hän on se, miksi hänet luulen. Minä olen vain minä, ja hän pysyköön hänenä.
- slingvisti
Ollut minä kirjoitti:
Minä en todellakaan ollut hän, jos hän on se, miksi hänet luulen. Minä olen vain minä, ja hän pysyköön hänenä.
Jos viittaat ihmiseen, niin olet valinnut sanasi väärin. "Mikä" viittaa eläimeen, "joka" viittaisi ihmiseen. Sietäisi edes hiukan miettiä, mitä tälle palstalle rupee tuputtaan.
- ko?
Latviassa on k-kysymyksiä ja vai-kysymyksiä.
Kas tas ir? = Mikä se on?
Ko tu saki? = Mitä sanoit?
Kad vins atnaks? = Milloin hän tulee?
Sikäli olet jäljillä.
Eikö muuten näytäkin jännältä, kun kippuramerkki on
kysymyslauseen lopussa?
Monet kysyvät nykyään räikköstyyliin ilman sitä.
Onks viinaa.- utelija
he ilman tuota lopussa olevaa kysymysmerkkiä vai ilman edeltävää kysymyssanaa?
- jätkämies
Entäs germaaniset kielet? Siellä ovat enimmäkseen v-/w--alkuisia.
- mirabai
Myös pohjoisintialaisissa kielissä kaikki kysymyssanat alkavat k-lla. Esim. hindi:
kya, kaun, kahaan, kab, kaisa, kitna... - Anonyymi
Ei se päde kaikkiin. Mm Ruotsissa alkaa h- kirjaimella kun taas saksankielisissä w-llä, mutta venäjällä kyllä k- kirjaimella.
- Anonyymi
Mutta onhan muitakin sanoja joilla voi ilmaista kysymystä.
Häh? Lyhyesti ja ymmärrettävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1183862Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe563185- 793157
- 193105
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans63041- 292805
- 542537
- 192277
- 632260
- 622119