kuinka vanhaksi viattomuus pelastaa lapsen?

murkku

Jotkut helluntailaiset opettaa,että lapsi on pelastunut 12 vuotiaaksi asti, jos ei siinä iässä liity helluntaiseurakuntaan ja ala uskoa heidän tavallaan, joutuu helvettiin.

Missä kohtaa Raamatussa muuten puhutaan tuosta lapsen pelastuksen menettämisen iästä?

32

636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei sen tarvitse

Raamatussa olla. Riittää, kun joku helluntailainen on noin "tulkinnut".
      Ei Raamatussa myöskään sanota, että ihminen pitää aikuisiällä kastaa uudestaan. Se on vaan hellarien tulkinta.

• Eihän tässä ollutkaan kysymyksenä kasteasia. Miksi siis haluat olla heti tuomassa sellaista asiaa esille josta ei ollut edes kysymys. Kyllä Jumala Pyhän Henkensä kautta johdattaa löytämään niihinkin kysymyksiin oikeat vastaukset sitten ajallaan.

Saatat vain sekoittaa, oman hengellisen elämänsä suhteen kriittisessä vaiheessa olevan nuoren ajatuksia, ja johtaa häntä pois itse ydinkysymyksestä, joka on nyt tämä pelastuskysymys, eikä kaste. Muista että itse vastaat sanoistasi ja niiden mahdollisista vaikutuksista kerran kaikkivaltiaan Jumalan edessä...

• lähde epävarma

12 vuotta 3 kuukautta 4 päivää 5 tuntia 26 minuuttia ja 42 sekuntia.

tämä on eräs yksi ainoa oikea vastaus. kysyitkö tosissasi?

• jumala on melko tarkka tois...

175394 miljoonasosasekuntia.

tarkemmin en osaa valitettavasti vastata.

mutta mietippä, jos raja on jossain, niin raja on jossain. ja se on juuri siinä.

• murkku: "Missä kohtaa Raamatussa muuten puhutaan tuosta lapsen pelastuksen menettämisen iästä"?
      ---
      Hyvä kysymys!
      Jotkuthan opettavat siis, että pieni lapsi on Jumalan lapsi jo luonnollisen syntymänsä perusteella; viaton ja puhdas ja sellaisenaan otollinen Jumalalle.
      Jossain vaiheessa hän kuitenkin menettää Jumalan lapseuden.
      Mutta miten ja missä iässä?

Helluntailainen Juhana Lehmuskoski opettaa näin:
      "Kun pieni lapsi varttuu, hän tulee ikään, jolloin hän on Jumalan edessä vastuussa itsestään.
      Kun hän silloin rikkoo Jumalaa vastaan, hän on kadotettu ilman uudestisyntymistä.

On mahdotonta määritellä tarkasti ikää, jolloin tämä tapahtuu; se on yksilöllistä.
      Se vaihtelee eri lapsilla aivan muutamasta vuodesta jopa LÄHES MURROSIKÄÄN saakka."
      (LEHMUSKOSKI: Sivu 79 YKSI KASTE-kirjasta)

• murkku

En löydä tuollaisia Lehmuskosken oppeja Raamatusta. Eikös kaikki pitäisi perustua Raamattuun?
        -------------------------------------------

"Kun pieni lapsi varttuu, hän tulee ikään, jolloin hän on Jumalan edessä vastuussa itsestään.
        Kun hän silloin rikkoo Jumalaa vastaan, hän on kadotettu ilman uudestisyntymistä.

On mahdotonta määritellä tarkasti ikää, jolloin tämä tapahtuu; se on yksilöllistä.
        Se vaihtelee eri lapsilla aivan muutamasta vuodesta jopa LÄHES MURROSIKÄÄN saakka."

• murkku kirjoitti:

En löydä tuollaisia Lehmuskosken oppeja Raamatusta. Eikös kaikki pitäisi perustua Raamattuun?
        -------------------------------------------

murkku: "En löydä tuollaisia Lehmuskosken oppeja Raamatusta. Eikös kaikki pitäisi perustua Raamattuun"?
        ---
        En minäkään.
        Luulottelua kylläkin on paljon!

• Jos joku sellaista opettaa, että helluntaiseurakuntaan liittyminen olisi pelastumisen edellytys tai että täytyisi "uskoa heidän tavallaan", niin se kuullostaa hieman oudolta. Uskovan kuuluminen seurakuntaan on kyllä raamatun ja Jeesuksen opetuksen mukaista ja kaikki raamatun mukainen opetus, siitä mitään pois jättämättä tai mitään siihen lisäämättä, olipa sitten hellareissa tai jossain muussa kristillisessä, Jeesuksen Kristuksen Jumalan pojaksi tunnustavan seurakunnan tai ihmisen toimesta annettua, on oikeaa opetusta.

Mitään ikärajaa ei varmaan raamatussa anneta, mutta ihminen itse tuntee sisimmässään sen milloin Jumala häntä alkaa kutsumaan ja milloin ihmien omalla kohdallaan tuntee olevansa syntinen ja sinällään kelvoton Jumalalle. Silloin ihminen on kyllin vanha tekemään oman henkilökohtaisen ratkaisunsa, vaikka jo aivan lapsenakin, kuten itse koin haluavani jo 7-vuotiaana. Jeesushan itse opettikin että "antakaa lasten TULLA minun tyköni".

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että mitä nuorempana haluaa tehdä ratkaisun, ottaa ja hyväksyä Jeesus Kristus omakohtaiseksi vapahtajakseen, niin sitä parempi ihmiselle itsellen, kun saa astua Jumalan johdatukseen omassa elämässään. Se on paras ratkaisu mitä ihminen voi elämässään tehdä.

• wayofcross: "Mitään ikärajaa ei varmaan raamatussa anneta, mutta ihminen itse tuntee sisimmässään sen milloin Jumala häntä alkaa kutsumaan ja milloin ihmien omalla kohdallaan tuntee olevansa syntinen ja sinällään kelvoton Jumalalle".
        ---
        Siis mielestäsi ihminen on:
        - syntyessään ensin synnittömänä hän on kelvollinen Jumalalle.
        - Jossain vaiheessa hän sitten menettää tämän kelvollisuuden "tuntiessaan olevansa syntinen"
        - "Kyllin vanhana" ("vaikka jo lapsena") hän taas on kelvollinen Jumalalle tehtyään ns. uskonratkaisun.

Voisitko tämän perustella Raamatun esimerkein!
        Pari-kolme Raamatun paikkaa selventäisi näkemystäsi.

• Tapio522 kirjoitti:

wayofcross: "Mitään ikärajaa ei varmaan raamatussa anneta, mutta ihminen itse tuntee sisimmässään sen milloin Jumala häntä alkaa kutsumaan ja milloin ihmien omalla kohdallaan tuntee olevansa syntinen ja sinällään kelvoton Jumalalle".
        ---
        Siis mielestäsi ihminen on:
        - syntyessään ensin synnittömänä hän on kelvollinen Jumalalle.
        - Jossain vaiheessa hän sitten menettää tämän kelvollisuuden "tuntiessaan olevansa syntinen"
        - "Kyllin vanhana" ("vaikka jo lapsena") hän taas on kelvollinen Jumalalle tehtyään ns. uskonratkaisun.

Voisitko tämän perustella Raamatun esimerkein!
        Pari-kolme Raamatun paikkaa selventäisi näkemystäsi.

Onko tässä jotain mikä "tökkii" sinulla vastaan ja aiheuttaa sinun hengessäsi vastustusta? Jos on niin mitä ja miksi? Oletko itse uudestisyntynyt kristitty?

Kyllä ihminen on aina kelvollinen Jumalalle, mutta kyse on siitä että haluaako ihminen ja milloin hän haluaa, ITSE päästä elävään yhteyteen Jumalan suhteen, Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta.

• Nuorena kutsuttu

Minä olin melkein 14-vuotias, kun ymmärsin, ettei kaikki se, miten olin elämääni elänyt ollut sopusoinnussa sen kanssa, miten Jumala halusi minun elävän.

Minä astuin Jumalan eteen, pyysin Jeesusta pesemään syntini pois ja lähdin kulkemaan Jumalan viitoittamaa tietä.

Myöhemmin kävin kasteella, joka vertauskuvallisesti tarkoittaa minulle tätä:
      vanha minä upotetaan kasteen hautaan ja uusi luomus nousee vedestä ylös. Uutena luomuksena Kristuksessa, minulle kuuluu myös Jumalan lupaama voima, Pyhä Henki.

2. Korinttolaiskirje 4:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

Tuon jälkeen Jumala täytti minut Hengellään. Sain myös kielillä puhumisen armolahjan ja myöhemmällä iällä profetoimisen armolahjan.

En itsekään muista, että missään puhuttaisiin mainitsemastasi "lapsen pelastuksen menettämisen iästä", mutta lapsuushan kyllä loppuu jokaiselta ihmiseltä jossain vaiheessa. Jumala yksin tietää, kuka on viaton.

• eräsajattelija

-kyllä kai aika nuorenakin voi pelastua jos synti tulee synniksi elämässä,-monissa vapaiden suuntien seurakunnissa järjestetään esim.lasten leirejä
        joissa hyvin nuoretkin tekevät uskonratkaisuja,-itse asiassa luulisin että pelastuksen voi kokea tuossa 5-10 ikävuoden välillä...nykynuoret ovat hyvin selvillä asioista,-mutta se varmaankin on tärkeintä ettå ottaa pelastuksen silloin vastaan kun Herra sitä tarjoaa !!!

• eräsajattelija kirjoitti:

-kyllä kai aika nuorenakin voi pelastua jos synti tulee synniksi elämässä,-monissa vapaiden suuntien seurakunnissa järjestetään esim.lasten leirejä
        joissa hyvin nuoretkin tekevät uskonratkaisuja,-itse asiassa luulisin että pelastuksen voi kokea tuossa 5-10 ikävuoden välillä...nykynuoret ovat hyvin selvillä asioista,-mutta se varmaankin on tärkeintä ettå ottaa pelastuksen silloin vastaan kun Herra sitä tarjoaa !!!

eräsajattelija: "...itse asiassa luulisin että pelastuksen voi kokea tuossa 5-10 ikävuoden välillä...".
        ---
        Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi..." (Mark. 10:15).
        Tarkoittiko Jeesus, että lapsen pitää olla tarpeeksi vanha (esim. 5-10 v.), jotta hän voisi ottaa vastaan Jumalan valtakunnan/pelastuksen/uskon lahjan?

• Tapio522 kirjoitti:

eräsajattelija: "...itse asiassa luulisin että pelastuksen voi kokea tuossa 5-10 ikävuoden välillä...".
        ---
        Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi..." (Mark. 10:15).
        Tarkoittiko Jeesus, että lapsen pitää olla tarpeeksi vanha (esim. 5-10 v.), jotta hän voisi ottaa vastaan Jumalan valtakunnan/pelastuksen/uskon lahjan?

No, mietippä itse; -minkä ikäinen ihminen on että hän osaa "vastaanottaa jotain"? Pystyykö sen jotenkin tarkkaan määrittelemään? Voisiko olla sellainen raja, että sitten kun ihminen osaa myös sillä tapaa harkiten myös kieltäytyä joistain asioista, ettei ota ihan mitä tahansa vastaan, mitä muut hänelle tarjoavat.

• ML213
        Tapio522 kirjoitti:

---

--------
        Kun ihminen ymmärtää mistä usko tulee.Siis se usko joka ilmentyy Raamatusta.

Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.Siis Sanan ymmärtämistä tarvitaan uskon aktivoitumiseen.
        Lapsi (huom. ei vauva) mahdollistuu jo asioiden uskomiseen,jonka jokainen voi todeta tarkkailessaan lapsen mielikuvia.Tähän uskomisen kykyyn Jeesuskin viittasi.

On luonnolista kun lapsen kehitystasot edistyvät, niin hänestä tulee aikuinen ihminen.Tässä tilassa ihminen ei usko enää erikoisen hyvin.Epäilee sitäkin enemmän.

Mutta, Jumalalle on kaikki mahdollista.Kun lapsi on aikuistunut ja lapsi on kasvanut epäuskoiseen tilaan eli hän on ohjautunut/kasvanut "kuulijan paikalle".

Niin, lapselle pysyvä usko ja Jumalan lapseus mahdollistuu kun .........,ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme kutsuu.

Eli ihminen ei koskaan tule tiedostamaan, milloin vauva kasvaa siihen ikään (tarkalleen), jolloin hän on Jeesuksen vertauskohde, kuin aarre Jeesukselle, jota hän esitteli kansalle.

Sitäkään ihminen ei tiedä, missä vaiheessa lapsi, joka elää varhaislapsuuttaan, kasvaa siihen tilaan, että Jumala jo kutsuu häntä parannukseen.Tietenkin hänen tulee olla siksi kehittynyt, että hän ymmärtää käyttäytymisensä eli tiedostaa syntisyytensä ja miten Jumala mahdollistaa ,- "antakaa pelastaa itsenne ...jne..

Siis vauvasta kasvanut lapsi on kehittynyt siihen ikään, että hän mahdollistuu mielenuudistukseen uudestisyntymisessä.

• RitariOlevainen

Me ihmiset kehitymme kukin omaan tahtiimme, jokaisella meistä on omat aikamme kehittyessämme aikuisuutta kohden. Tulemmeko koskaan?

lapsi on "viaton", kunnes oppii eroittamaan hyvän ja pahan. Oikean ja väärn, omantunnon herääminen on jokaisella omana aikanaan.
      -Kun lapsi ymmärtää saarnatun Sanan, tai luetun ymmärtäminen on hallussa.

-Eräs h-herätyksen voimakas saarnamies, Pauli Karppinen on tullut uskoon 4 vuotiaana, kastettu 6 vuotiaana. Ymmärsi kasteen Raamatullisuuden jo aikaisemmin, mutta tietyistä syistä ei voitu päästää kasteelle, koska tuolloin oli kirkon taholta voimakas vastutus, ja siitä olisi alettu syyttämään, että helluntailaiset on alkanut kastaa lapsia kirkon tyyliin!
      -Hän on tietenkin poikkeus, "ihmelapsi" tavallaan. Mutta osoittaa sen, että me jokainen olemme erilaisia alusta asti.
      -Jeesus oli 12 vuotias, kun jo opetti rabbeja synagoogassa. Kastettiin 30 vuotiaana, lain vanhurskauden täyttämisen, ja ihmisen osan ottamiseksi, ei koskaan omien syntiensä takia, eikä Jeesuksen tietenkään tarvinnut uudestisyntyä, koska on itse Uudestisynnyttäjä!

• Raamatussa

Ihminen kuoli hengellisen kuoleman jo paratiisissa. Lihasta syntyy liha eli lapsi synnin alle. Kastaa pitää heti mahdollisimman pian, jotta lapsi saa sovituksen henkilökohtaiseksi. Lapsi vanhurskautetaan kasteessa.

Sodomasta ei löytynyt yhtään vanhurskasta lasta.

Paavali ei löydä yhtään vanhurskasta lasta uuden liiton aikana kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Ei ole ketään vanhurskasta
        9 Miten siis on? Olemmeko me muita parempia? Emme lainkaan. Olen jo esittänyt sen syytöksen, että kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin, ovat synnin vallassa. [Room. 1:18]
        10 Onhan kirjoitettu: -- Ei ole yhtäkään vanhurskasta, [3:10-12: Ps. 14:1,3, 53:2,4]
        11 ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa.
        12 Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.

Ei Pietari turhaan kehottanut kastamaan miesten LAPSIA, syntienne anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.

• ML213
        Raamatussa kirjoitti:

Ihminen kuoli hengellisen kuoleman jo paratiisissa. Lihasta syntyy liha eli lapsi synnin alle. Kastaa pitää heti mahdollisimman pian, jotta lapsi saa sovituksen henkilökohtaiseksi. Lapsi vanhurskautetaan kasteessa.

Paavali ei löydä yhtään vanhurskasta lasta uuden liiton aikana kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen.

9 Miten siis on? Olemmeko me muita parempia? Emme lainkaan. Olen jo esittänyt sen syytöksen, että kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin, ovat synnin vallassa. [Room. 1:18]
        10 Onhan kirjoitettu: -- Ei ole yhtäkään vanhurskasta, [3:10-12: Ps. 14:1,3, 53:2,4]
        12 Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.

Ei Pietari turhaan kehottanut kastamaan miesten LAPSIA, syntienne anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.

Joo, ihan hyvä teoria, mutta kaikki asiat eivät toteudu, eikä mahdollistu lapsikasteessa.Uudestisyntymisessä ilmentyvät hedelmät puuttuu kokonaan lasikastetuilta.

Niin, eihän Pietari kehoittanut kastamaan miesten lapsia.Pietarihan, ja yleensä koko Raamatussa kohdennetaan asiat kuulijoille.
        Uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.

• toteutuu
        ML213 kirjoitti:

Joo, ihan hyvä teoria, mutta kaikki asiat eivät toteudu, eikä mahdollistu lapsikasteessa.Uudestisyntymisessä ilmentyvät hedelmät puuttuu kokonaan lasikastetuilta.

Niin, eihän Pietari kehoittanut kastamaan miesten lapsia.Pietarihan, ja yleensä koko Raamatussa kohdennetaan asiat kuulijoille.
        Uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.

Lasten parissa työskentelevät ovat todenneet, että kastamattomat lahkolaislapset ovat ilottomampia kuin kastetut kristityt lapset.

• ML213
        toteutuu kirjoitti:

Lasten parissa työskentelevät ovat todenneet, että kastamattomat lahkolaislapset ovat ilottomampia kuin kastetut kristityt lapset.

Lapsen iloisuuteen vaikuttaa perheen arjen pyöritys eli vanhempien parisuhde.
        Tarkoitin,- vakavasti pohtien, ettei vauvakastetuissa ilmenny mitään hedelmiä heidän aikuistuessaan.Tarkkaappa ihmisten ongelmoitumisia yhteiskunnassamme, joka on harmittava tilanne.

Ihminen, joka on uudestisyntynyt ja elää sydämen uskoaan arkensa keskellä, niin hänessä ilmentyy hedelmät,- uskonteot arjen keskellä ja mielikuvissa.

Niin, kuuluipa hän vaikka "Hottentotti" puolueeseen/yhteisöön.Hänellä on siis se Jumalan ilmoittama pealstava usko sydämessään.

• Luepas tuolta Johannes Kastajasta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Johannes_Kastaja

Minkähän takia Johannes Kastaja intekroitiin Jeesuksen elämmään vasta ensimmäisen vuosisadan loppupuolella?

Piti kai jälkikäteen keksiä Jeesukselle joku kuuluisa kastaja jota sillä ei eläessään ollut.

• Gal.5
        ML213 kirjoitti:

Lapsen iloisuuteen vaikuttaa perheen arjen pyöritys eli vanhempien parisuhde.
        Tarkoitin,- vakavasti pohtien, ettei vauvakastetuissa ilmenny mitään hedelmiä heidän aikuistuessaan.Tarkkaappa ihmisten ongelmoitumisia yhteiskunnassamme, joka on harmittava tilanne.

Ihminen, joka on uudestisyntynyt ja elää sydämen uskoaan arkensa keskellä, niin hänessä ilmentyy hedelmät,- uskonteot arjen keskellä ja mielikuvissa.

Niin, kuuluipa hän vaikka "Hottentotti" puolueeseen/yhteisöön.Hänellä on siis se Jumalan ilmoittama pealstava usko sydämessään.

Johannespoika ilmaisi Hengen hedelmän jo äitinsä kohdussa. Ilo ja usko.
        44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
        45 Ja autuas se,JOKA USKOI, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"

Lahkolaiset ja muut helluntailaiset jauhaa silmät sokaistuna myllynkivä yrittäessään estää sylilapsilta "brefos" pyhän kasteen kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

"Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen"

• Pe.ku kirjoitti:

Luepas tuolta Johannes Kastajasta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Johannes_Kastaja

Minkähän takia Johannes Kastaja intekroitiin Jeesuksen elämmään vasta ensimmäisen vuosisadan loppupuolella?

Piti kai jälkikäteen keksiä Jeesukselle joku kuuluisa kastaja jota sillä ei eläessään ollut.

>>> Minkähän takia Johannes Kastaja intekroitiin Jeesuksen elämmään vasta ensimmäisen vuosisadan loppupuolella? >>>

-Miksi yrität esittää ikään kuin faktana asiaa, joka esittämässäsi linkissäkin esitetään ja spekuloidaan vain olettamuksena, heppoisin perustein ja virheellisesti raamattua tulkiten?

Ei tarvitse vastata, tarkoitusperäsi ovat ilmiselvät ja jo tunnetut. Sinunkin kohdallasi kommenttiesi läpinäkyvä valheellisuus vain on jotenkin säälittävää, koska valhe ei lopultakaan, koskaan voi pärjätä totuudelle...

• Raamatussa kirjoitti:

>>> Ei Pietari turhaan kehottanut kastamaan miesten LAPSIA >>>

-Missä missä? Siis missä kohtaa raamatussa?

• toteutuu kirjoitti:

Oohhoh! Ja minkälaisesta "iloisuudesta" mahtanee olla kysymys ja minkälaisesti uskonarvoja kunnioittavista "havainnoitsijoista"?

Saattaa nimittäin helposti ja jopa erittäin todennäköisesti olla vain kyse siitä että asioita on tarkasteltu tietynlaisella tavalla "värjättyjen" lasien läpi... Ja jos kyseessä on ollut vaikkapa joku tilanne jossa on joku Lordi-yhtyeestä innostuminen on tulkittu "iloisuudeksi" ja taas kääntäen verrannollisesti, niin voi vain olla tyytyväinen jos uskovien kotien lapset eivät siitä "ilosta" tms. olekaan olleet innostuksissaan...

Niin muuten, mistähän tällainen "tutkimustulos" mahtaisi olla luettavissa...?

• Gal.5 kirjoitti:

Johannespoika ilmaisi Hengen hedelmän jo äitinsä kohdussa. Ilo ja usko.
        44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
        45 Ja autuas se,JOKA USKOI, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"

Lahkolaiset ja muut helluntailaiset jauhaa silmät sokaistuna myllynkivä yrittäessään estää sylilapsilta "brefos" pyhän kasteen kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

"Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen"

Johannes-poika kerkesikin syntyä vielä profeettojen aikakaudella, jolloin Pyhän Hengen lahja toimi ja annettiin vielä erilailla, kuin nykyään Jeesuksen sovitustyön jälkeen, nykyisen UUDENLIITON aikana...

Millätavoin muka helluntailaiset muka ovat "yrittäneet estää lapsikastetta"? Onko yritetty kaapata sylilapsia pois kastetilaisuuksista vai miten on yritetty estää?

Ennemminkin on esiintynyt eräitten luterilaisten taholta erittäin kiivasta vastustusta sille, ettei ihminen saisi, uudestisynnyttävän uskoontulemisen koettuaan, toteuttaa omasta tahdostaan tapahtuvaa upotuskasteelle menemistä raamatun opin ja Herramme Jeesuksen Kristuksen esimerkin mukaisesti.

• RitariOlevainen
        Raamatussa kirjoitti:

vaan et tiedä, niin kuin tietää tulee, valitan, että luet Raamattua ,ymmrtämättä mitä siinä sanotaan, en ala väittelemään, mutta tarkista kantasi, jos et tajua, niin kysy?

• wayofcross kirjoitti:

>>> Minkähän takia Johannes Kastaja intekroitiin Jeesuksen elämmään vasta ensimmäisen vuosisadan loppupuolella? >>>

-Miksi yrität esittää ikään kuin faktana asiaa, joka esittämässäsi linkissäkin esitetään ja spekuloidaan vain olettamuksena, heppoisin perustein ja virheellisesti raamattua tulkiten?

Ei tarvitse vastata, tarkoitusperäsi ovat ilmiselvät ja jo tunnetut. Sinunkin kohdallasi kommenttiesi läpinäkyvä valheellisuus vain on jotenkin säälittävää, koska valhe ei lopultakaan, koskaan voi pärjätä totuudelle...

Ei minun tarvitse olla tätsin samaa mieltä Wikipedian kanssa eikä sinunkaan joten mistä valheesta puhut.

Voitko todistaa vastaukseni valheeksi?

• esim. näin
        Pe.ku kirjoitti:

Ei minun tarvitse olla tätsin samaa mieltä Wikipedian kanssa eikä sinunkaan joten mistä valheesta puhut.

Never comin´back WOO WOO got a one way ticket to the saudit, HEI, one way ticket, one way ticket...

Montakos ristilippua peku on polttanut?
        Vai miten peku tuhoaa ristilippuja?

Vieläkö risti aiheuttaa traumoja?

• Pe.ku kirjoitti:

En väittänyt että nyt, juuri tässä, olisi ollut selkeästi VALHE, vaan tarkoitin se on VAHEELLISUUTTA, jos esitetään faktana asia, joka kuitenkin, lähdeteksti lukemalla, osoittautuukin vain pelkäksi olettamukseksi. VALHEELLISUUS on yhtä kuin valheellisuuden henki, joka hyökkää Jumalaa ja totuutta vastaan ja koen sen niin että siihen minun kristittynä on syytä puuttua, vaikka ei minulla sinua vastaan, siis ihmisenä ole mitään. Sinulle minä toivotan Jumalan siunausta elämääsi, että löytäisit yhteyden Jumalaan Jeesuksessa Kristuksessa.

• etteivaanolis

Ettei vaan mahtaisi olla yksi ja sama provoilija tämä "murkku" ja nämä eräät jotka hänelle "vastailevat"... Vai mitä sanot "murkku"...? Kerro oma mielipiteesi ja kuulutko itse kirkkoon?

• oppi,

Luterilainen vauva pelastuu pakosta noin 2 kuisena, joten nopeus on vattia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      384
      2543
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      83
      1973
    3. 156
      1505
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1358
    5. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      16
      1339
    6. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1231
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      144
      1012
    8. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      1005
    9. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      882
    10. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      880
    Aihe