HIRVENpaisti

hirviäkokki

Pakkasessa lepää pieni hirvenpaisti. Kuinkahan valmistaisin siitä maukkaan ja muhevan ruokalajin?

Itse olen tähän asti valmistanut niitä suola-pippuriperiaatteella, mutta nyt tekisi mieli vähän repäistä.

Jotkut laittavat kermaa? Kuulostaa hyvältä. Antakaapa siis vinkkejä miten voisin valmistaa paistin VHH-tyyliin.

Kiitos!

8

15390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paistin päälle peitoksi ja halujesi mukaan valkosipulia. Paistoliemestä teet sitten kastikkeen johon kuohukermaa. Vhh:lla ei suuruksia tehdä vehnä- eikä muistakaan jauhoista. Pelkkä kerma riittää.

    • Paistia

      Älä nyt hitossa käytä kermaa!!Olemassa on myös 4% ruokacreme joka antaa tarpeellisen sakeuden kastikkeelle eikä juoksetu kuumana.Noh...korvaa tuo siankylki pekonilla(antaa savunmakua),liha huoneenlämpöisenä pataan pippuroiruna/suolattuna(turha pilata muilla mausteilla) hieman vettä,porkkanoita,sipulia,valkosipulia,juuriselleriä(antaa jumalaisen maun sitten soossille) kaveriksi pataan,miedolla lämmöllä(150-175),aika riippuu paistista(paistomittari auttaa...n.72 asteeseen),siivilöi liemi ja kasteen tekoon:),tässä perusohjetta!Bon Appetit!

      • eikä mitään keinotekoista synteettistä ruokacremeä, joka on makeutettu maissitärkkelyksellä.


    • uuniin

      Minä olen kokeillut ja tulee hyvää:
      Siis jäinen paisti semmosenaan vuokaan ja uuniin, n. 124-150 astetta ja muutama tunti riippuen tietty paistin koosta. Sitten keitetään kattilassa vettä niin paljon, että paistin saa sinne upoksiin,1 desi suolaa ja paljon pippureita sekaan ja kuuma paisti tähän kuumaan suola-pippuriliemeen puoleksi tunniksi ja murea, mehevä ja sopivan suolainen paisti on valmis.

      • Tai_ga

        Laita jäisenä uuniin ja pellille aavistus vettä. Mutta annan kypsyä uunissa. KÄytä tarvittaessa paistimittaria ja ota uunista kun näyttää 45-50 astetta. Tähän menee useita tunteja. Riippuu paistin koosta tosiaan ja halutusta kypsyysasteesta. Anna vetäytyä puolisen tuntia.

        Jos haluat mausteita niin hiero timjamia kylkeen ja aavistus suolaa.

        Mä en kyllä mihinkään pippurisuolaliemeen lähtis hirvenpaistia pilaamaan. Miksi peittää riistan maku? Ennemminkin kaveriksi esim. kanttarellikastiketta.


      • turhuudenjumala
        Tai_ga kirjoitti:

        Laita jäisenä uuniin ja pellille aavistus vettä. Mutta annan kypsyä uunissa. KÄytä tarvittaessa paistimittaria ja ota uunista kun näyttää 45-50 astetta. Tähän menee useita tunteja. Riippuu paistin koosta tosiaan ja halutusta kypsyysasteesta. Anna vetäytyä puolisen tuntia.

        Jos haluat mausteita niin hiero timjamia kylkeen ja aavistus suolaa.

        Mä en kyllä mihinkään pippurisuolaliemeen lähtis hirvenpaistia pilaamaan. Miksi peittää riistan maku? Ennemminkin kaveriksi esim. kanttarellikastiketta.

        ei IKINÄ jäistä lihää uuniin, vaan huoneenlämpöinen. Kuinka mielestäsi paisti pilataan siinä suolaliemessä? Oletko koskaan kokeillut? jos et, niin kannattaisi.
        Olen itse käyttänyt kyseistä suolausmenetelmää työssäni esim. poroon, paahtopaisteihin ja kalan suolaan siinä ennen paistamista ja se on paljon parempi kuin pintasuolaus. eihän siinä liemessä sitä pippuria tarvii älyttömyyksiä olla. enemmän se timjami sitä riistanmakua peittää kuin ripaus valkopippuria suolaliemessä.


      • Tai_ga
        turhuudenjumala kirjoitti:

        ei IKINÄ jäistä lihää uuniin, vaan huoneenlämpöinen. Kuinka mielestäsi paisti pilataan siinä suolaliemessä? Oletko koskaan kokeillut? jos et, niin kannattaisi.
        Olen itse käyttänyt kyseistä suolausmenetelmää työssäni esim. poroon, paahtopaisteihin ja kalan suolaan siinä ennen paistamista ja se on paljon parempi kuin pintasuolaus. eihän siinä liemessä sitä pippuria tarvii älyttömyyksiä olla. enemmän se timjami sitä riistanmakua peittää kuin ripaus valkopippuria suolaliemessä.

        Tämä resepti tunnetaan metsästäjien parissa kyllä ja tiedämpä muutaman kokinkin tulosta kehuneen :) Ohje taitaa löytyä sitäpaitsi eräästä riista keittokirjastakin.

        Mutta mutta... kukin tavallaan. Ja makuja on monia.


      • hyvä tulee...
        turhuudenjumala kirjoitti:

        ei IKINÄ jäistä lihää uuniin, vaan huoneenlämpöinen. Kuinka mielestäsi paisti pilataan siinä suolaliemessä? Oletko koskaan kokeillut? jos et, niin kannattaisi.
        Olen itse käyttänyt kyseistä suolausmenetelmää työssäni esim. poroon, paahtopaisteihin ja kalan suolaan siinä ennen paistamista ja se on paljon parempi kuin pintasuolaus. eihän siinä liemessä sitä pippuria tarvii älyttömyyksiä olla. enemmän se timjami sitä riistanmakua peittää kuin ripaus valkopippuria suolaliemessä.

        Niin, tapoja ja uskomuksia on monia. Kannattaa silti koittaa jääkikkaa ja hetkeksi jättää koulujen 'pihviohjeet' syrjään. Näin harrastepohjalta voin sanoa että tulee uskomattoman hyvää, mureata ja mehukasta. Laitoin juuri jäisen paistin yöksi muhimaan n. 80 asteeseen ehkä 10 tuntia. Ja paiston jälkeen marinadiin maustumaan ehkä päiväiksi.

        Eipä paljon muuta lautaselle sitten ensi viikolla tarvitakaan :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2988
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1900
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1572
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1360
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      78
      1231
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      263
      1172
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      971
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      831
    Aihe