Jatketaampa Jaakobin kirjeestä.
MAAILMAN YSTÄVÄ ON JUMALAN VIHOLLINEN
Jaakob 4:1-10
--
4:1 Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?
4:2 Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette. Teillä ei ole, sentähden ettette ano.
4:3 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.
4:4 Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
4:5 Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"?
4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
4:7 Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.
4:8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.
4:9 Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi.
4:10 Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa.
--
Taistelut ja riidat johtuvat ihmisen omista himoista ja pahuudesta (1).
Vuorisaarnassaan (Matt. 5-7. luvut) Jeesus selittää viidettä käskyä ”Älä tapa”.
Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä:
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.” (Matt. 5:22).
Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton. Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (23-26).
(Luther älä tapa käskystä: ”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta emmekä pahoita häntä vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa”).
Rukouksessakin voi näkyä ihmisen itsekkyys ja itsekeskeisyys (3).
Rukoilija ajattelee vain itseään ja omia tarpeitaan.
Kuva, jonka Jaakob antaa sen ajan seurakunnasta, ei ole kovinkaan mairitteleva.
Kirkon maallistuminen, maailmanmielisyys, oli silloin suuri uhka (4). Samoin se on tänäänkin.
Sielunvihollisen houkutuksia tulee vastustaa (7) ja välttää kaksimielisyyttä (8). Emme voi palvella Jumalaa ja mammonaa; ei kukaan voi palvella kahta herraa (Lk. 16:13).
--
Pohdittavaa:
--Millä tavoin maallistuminen näkyy tämän päivän seurakunnissa?
--Jeesus sanoo: ”Tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla” (Lk. 16:9). Mitähän Jeesus tällä tarkoittaa?
--Mitä Jaakob tarkoittaa ”avionrikkojilla” (4)?
--
1. Jeesus aarteheni, riemu sydämeni, kuule ääneni. Katson sinuun aina, sydämeeni paina lohdutuksesi.
Herrani, Jeesukseni, verelläsi minut ostit, armohelmaas nostit.
6. Turhat huolet jääkää, Jeesus tahtoo häätää, murheet maailman, kääntää omillensa heidän parhaaksensa kaiken vaikean.
Vaivoihin jos joudunkin, kuormani hän kaiken kantaa, kiitosmieltä antaa.
(virsi 303:1,6).
Jaakob 4:1-10; Maailmanmielisyys
34
659
Vastaukset
- annakaikkikestää
parempaa tekemistä näin kauniina kesäaamuna, kun kirjoitella ja pohtia jonninjoutavia?
Luulisi miehen jo tuohon ikään mennessä ottaneen selville mistä noissa raamatun höpinöissä on kyse.Nimimerkki "annakaikkikestää" :"Eikö sinulla raukka ole parempaa tekemistä".
---
On...paljonkin...
Eikö sinua kiinnosta Raamatun Sanan tutkiminen ja siitä keskustelu?- annakaikkikestää
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "annakaikkikestää" :"Eikö sinulla raukka ole parempaa tekemistä".
---
On...paljonkin...
Eikö sinua kiinnosta Raamatun Sanan tutkiminen ja siitä keskustelu?Olet huvittava. Samoja sanoja on muissakin kirjoissa, vieläpä paljon paremmassa järjestyksessä.
Mikä ihme sinua siis vetää tuon taikauskoisen myyttikokelman pariin?
Tutki ennemmin vaikka luontoa, esim. hanki lintukirja ja kunnon kiikari. - tällä palstalla olet?
annakaikkikestää kirjoitti:
Olet huvittava. Samoja sanoja on muissakin kirjoissa, vieläpä paljon paremmassa järjestyksessä.
Mikä ihme sinua siis vetää tuon taikauskoisen myyttikokelman pariin?
Tutki ennemmin vaikka luontoa, esim. hanki lintukirja ja kunnon kiikari.Sinua ei kiinosta hengelliset totuudet ja kuitenkin täällä roikut???
- annakaikkikestää
tällä palstalla olet? kirjoitti:
Sinua ei kiinosta hengelliset totuudet ja kuitenkin täällä roikut???
Mitähän ne mahtavat olla?
Olen täällä hämmästelemässä sitä, minkälaisia kusipäitä Suomesta löytyy, vaikka olemme sivistyksen kärkimaa.
Kerropa muuten yksi "hengellinen totuus", että saan kauhisteluni keskellä taas vähän nauraa. - OldPapa Nexus Frei
annakaikkikestää kirjoitti:
Mitähän ne mahtavat olla?
Olen täällä hämmästelemässä sitä, minkälaisia kusipäitä Suomesta löytyy, vaikka olemme sivistyksen kärkimaa.
Kerropa muuten yksi "hengellinen totuus", että saan kauhisteluni keskellä taas vähän nauraa.Niin kuin sinä esimerkiksi - hmnn - siis sitä päässä ja vähän myös varpaiden väleissä - varo liukastumasta niihin kasoihin joita tiputtelet jälkeesi taapertaessa . Et sinä vaikuta lainkaan sivistyneeltä ! Tiedätkö mitä se on ?
annakaikkikestää kirjoitti:
Olet huvittava. Samoja sanoja on muissakin kirjoissa, vieläpä paljon paremmassa järjestyksessä.
Mikä ihme sinua siis vetää tuon taikauskoisen myyttikokelman pariin?
Tutki ennemmin vaikka luontoa, esim. hanki lintukirja ja kunnon kiikari."Tutki ennemmin vaikka luontoa, esim. hanki lintukirja ja kunnon kiikari".
---
Kiitos vihjeestä.
Lenkkipolulla tapasinkin naapurin.
Suunnittelimme siinä kävellessä ja istuessamme järven rannalla uutta luontopolkua, jossa kyläläiset ja mökkiläiset ym. voisivat tutustua paikkakunnan luonnon "ihmeisiin".
Olisko sinulla vihjeitä, miten tällaisen luontopolun voisi toteuttaa, jotta se palveleisi mahdollisimman monia?
Polun varrella on mm. koski ja lampi.
- poikalapsi
Mihin tämmöisellä raamattusilpulla pyrit? Jokainen osaa itse lukea Raamattua ilman, että sitä paikasta toiseen poukoten tulkitaan ja tahallaan vääristellään.
Lukisit joskus kuule uudempaakin kaunokirjallisuutta. Suosittelen silloinkin etenemään ihan painetussa järjestyksessä eikä paikka paikoin lukien.poikalapsi: "...paikasta toiseen poukoten tulkitaan ja tahallaan vääristellään".
---
Kertoisitko tarkemmin, missä kohtaa tahallaan vääristelen, niin tiedän tehdä parannusta.- poikalapsi
Tapio522 kirjoitti:
poikalapsi: "...paikasta toiseen poukoten tulkitaan ja tahallaan vääristellään".
---
Kertoisitko tarkemmin, missä kohtaa tahallaan vääristelen, niin tiedän tehdä parannusta.Yhdistelet toisiinsa yhteen kuulumattomia sattumanvaraisia kohtia kaunokirjallisista lähteistä perustelematta, miksi niin teet. Esität TULKINTOJA tekstistä, jonka kuitenkin annat ymmärtää olevan Jumalan sanaa - tulkinnat ovat siis tarpeettomia ja vain ihmistä, sinua itseäsi, korostavia. Mikä SINÄ olet tulkitaksesi Jumalan sanaa? Minulle Raamattu on kaunokirjallinen teos, josta toki voi keskustella. Oikeassa ei kuitenkaan ole kukaan toista enempää - kyse on vain mielipiteistä, fiktion tulkinnasta, jossa aina ihmisen oma maailmankuva vaikuttaa lopputulokseen.
Pitkät raamattukopiot eivät edistä keskustelua. Lopeta niiden kopiointi sinäkin, kiitos. on hyväjuttu vaan että täällä on Raamattun tutkimista kuin jonnijoutavaa keskustelua homoudesta joka ei johda minnekään muutta kuin haukutaan toisia,hyvää kesäpäivää.
- ystvast
aksu521 kirjoitti:
on hyväjuttu vaan että täällä on Raamattun tutkimista kuin jonnijoutavaa keskustelua homoudesta joka ei johda minnekään muutta kuin haukutaan toisia,hyvää kesäpäivää.
kysymykseen, jonka esitin tuolla alempana olevassa aloituksessasi "Lukekaa Room 1..." Kiitos.
poikalapsi kirjoitti:
Yhdistelet toisiinsa yhteen kuulumattomia sattumanvaraisia kohtia kaunokirjallisista lähteistä perustelematta, miksi niin teet. Esität TULKINTOJA tekstistä, jonka kuitenkin annat ymmärtää olevan Jumalan sanaa - tulkinnat ovat siis tarpeettomia ja vain ihmistä, sinua itseäsi, korostavia. Mikä SINÄ olet tulkitaksesi Jumalan sanaa? Minulle Raamattu on kaunokirjallinen teos, josta toki voi keskustella. Oikeassa ei kuitenkaan ole kukaan toista enempää - kyse on vain mielipiteistä, fiktion tulkinnasta, jossa aina ihmisen oma maailmankuva vaikuttaa lopputulokseen.
Pitkät raamattukopiot eivät edistä keskustelua. Lopeta niiden kopiointi sinäkin, kiitos.poikalapsi: " Minulle Raamattu on kaunokirjallinen teos, josta toki voi keskustella. Oikeassa ei kuitenkaan ole kukaan toista enempää - kyse on vain mielipiteistä, fiktion tulkinnasta, jossa aina ihmisen oma maailmankuva vaikuttaa lopputulokseen".
---
Kristityn lähtökohta Raamatun tutkistelussa on, että se on Jumalan Sana, jonka pyhät Jumalan ihmiset ovat kirjoittaneet Pyhän Hengen vaikutuksesta (2. Piet. 1:21).
Raamatun pääsisällys on sanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja pelastuksesta, jonka hän on valmistanut.
Raamattua meidän tulee lukea niin, että rukoillen etsimme siitä elävää Jumalaa ja olemme kuuliaisia hänen äänellensä, kun Hän puhuu meille Sanassansa.
Näin siis kristitty suhtautuu Raamattuun.
Miksi et voi tätä hyväksyä.
Sinulle taas Raamattu on yksi "kaunokirjallinen teos" monien muitten joukossa.
Minä yritän taas hyväksyä tämän asian.
Lähtökohtamme ovat siis täysin erilaiset.
Asiallista keskustelua voi keskenämme syntyä vain, jos hyväksymme tämän eron, emmekä yritä väkisin "käännyttää" toisiamme omalle kannallemme.
- RitariOlevainen
Olet saanut lapsesta asti kristillisen kasvatuksen, olet lukenut kaikki nämä eämäsi vuodet Raamattua, mutta aivan väärästä lähtökohdasta. Sinut on opetettu uskomaan, että uusdestisyntyminen tapahtuu kasteessa, ja lapsikasteen armon kautta nimenomaan.
Siksi sinun Raamatun tuntemisesi on alusta asti joutunut väärille urille. Uskon perustasi on kasteessa, eli vedessätä jota saadaan kraanasta vääntäen.
Olet perinneuskon myötä tavallaan kyljännyt elävän veden lähteen, eli Jeesuksen, Olet kyllä, säästynyt uskollasi synnistä , tekosynneistä ja näin ollen sinulla on lihan puhtautta vaikka muille jakaa, niikuin teetkin. Tämäkin aloituksesi on sitä.
Sinua voisi verrta korneliukseen, hänkin oli jumalinen ja hurskas mies. Ja sadan päämiehnä tunnettu ja pidetty rehtinä ja reiluna miehenä. Sinä olet elämn tavoiltasi täysin niikuin hän. Niin hyvä, kuin vain mies voi olla.
-Sinulta nyt kyllä kuitenkin puuttuu se, mitä Paavo Ruotsalaiseltakin, Kristuksen sisäinen tunteminen.
-Sen tietää siitä, että et ole löytänyt kastetotuutta, jos olist, Pyhä Henki olisi sen kyllä sinlle avannut, mutta tässäkohden vaststat Pyhää henkeä.
-Ei se, että se kaste siinä varsinainen est on, van se, että et usko Jumalan sanaa, vaan olet lähtenyt etsimään lapsikaste totuutta Raamatusta, ja sille selityksiä, joita sinulla riittää, kaikki kuitenkin on vain sinun itseäsi ja uskomustasi tueksi esittämiä selityksiä, joissa ei ole Pyhän Hnegen antamaa totuutta Raamatun opetuksen tuntemisessa. Sinun tietosi ei ole sitä tietoa jota sen tulisi olla, tiedät omasta mielestäsi, mutta et tiedä, niikuin tietää tulisi.
-Eis istse kaste tässä se varsinainen kompastus ole, vaan se, etä et ota vastaan totuutta, et halua uskoa Raamattun totuutta uudestisyntymisestä, sekoitat siihen kasteen, joka ei siihen kuulu lainkaan, mutta tätä sinä et sydämesi kovuuden täshen halua uskoa ja nöyrtyä Jumalan snana ohjauseen. Toisinsanoen ylpeys estää sinua pääsmästä totuuteen.
Ja tätä totuutta paetessasi haet aunavaan uusia ja uusia Raamatun kohtia, jotka vähänkään viittaa kasteeseen, joita sitten sovellat omaan perinne käytäntöön.
-Kirjoituksistasi tiedämme, että olet sukurakas ihminen, ja ei se ole tietenkäänpaha sia, vaan se, että uskot perinteeseen, koska niin on aina ollut, et uskalla repäistä siitä itseäsi irti, ja tunnustaa Jeesus uudestisynnyttäjänä kokkonaisuutena, ja hylätä kasteen kautta sstava armo, harhaoppina täydelliseti.
-Ei ole kysymys mistään siitä, että minä, ja me jotka uskomme Raamatulliseen uudestisyntymiseen, haluaisimme olla oikeassa, vaan siitä, että löytäisit totuuden, ja uskoist Raamattua, ei meitä, me vaan yritetään saada sinut tajuamaan Raamatun opetus , ja hylkäämään ihmisten sinulle , koko elämäsi ajan tuputettu lapsikasteen armo!- poikalapsi
Mikä SINÄ olet kellekään puhumaan totuudesta? Sinä et itse ota vastaan asiallista ja totta tietoa monista asioista, pysyt omissa luuloissasi vain.
Lapsena kastettu on kastettu, ja se riittää Jumalalle. Sinulle ei riitä, mutta harhassahan oletkin, kun ITSE luulet yhä jumala olevasi.
Olet phan asialla.
Olet myös valehtelija, älä siis kehtaa puhua totuudesta. Olet mm. VALHDELLUT, että minä olen omiin viesteihini vastaillut. Olet paatunut. Tee parannus. Jätä uima-allaskasteen houre ja helluntailahko. Lopeta Keuruun propagandaleirin vierailut. Saatat kenties pelastua vielä... - morsmaikku.
Luuk. 6:28
Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden puolesta, jotka parjaavat teitä.
Room. 12:14
Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko.
1. Piet. 3:9
Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä herjaukseen herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa. Siihen teidät on kutsuttukin, jotta perisitte siunauksen. - sivuseikka
Edustat juuri sellaista uskovaisuutta mikä on hyvin vastenmielistä ja luotaantyöntävää. Sinulle uskonmittari on kastekysymys. Kanssasi eri mieltä oleva on automaattisesti eksyksissä Jumalasta, et kykene alkuunkan ymmärtämään uskon sisäistä olemusta, jossa kaste on täysin sivuseikka. Onhan kastekysymys sinulle niin tärkeä asia, että olet jopa väittänyt avauksen kirjoittajan tekstien olevan Saatanasta lähtöisin. Olisikohan sinula itsetutkiskelun paikka?
- RitariOlevainen
sivuseikka kirjoitti:
Edustat juuri sellaista uskovaisuutta mikä on hyvin vastenmielistä ja luotaantyöntävää. Sinulle uskonmittari on kastekysymys. Kanssasi eri mieltä oleva on automaattisesti eksyksissä Jumalasta, et kykene alkuunkan ymmärtämään uskon sisäistä olemusta, jossa kaste on täysin sivuseikka. Onhan kastekysymys sinulle niin tärkeä asia, että olet jopa väittänyt avauksen kirjoittajan tekstien olevan Saatanasta lähtöisin. Olisikohan sinula itsetutkiskelun paikka?
"raivosi" tähden jäi asia lukematta?
-Juuri sitähän painotin, ettei tässä ole kaste se pääasia, vaan uudestisyntyminen, se on se asian ydin, kaste on siihen nähden sivuseikka!
-Kun uudestisyntyminen ei siitä huolimatta ole uudestissyntymisen välne, vaikka kuinka ymmärtisä toisten uskon olemsuta.
-Uskon olemus on siinä, että tunetee Jeesuksen sisäisesti, sisäinen Jeesuksen tuneteminen on kok uskon kokonaisvaltainen olemus, kaste on ulkoinen , ihmisen itsensä suorittama, Jeesuksen käskystä suoritettava, pelastukseen kuuluva, vaan ei pelastava ulkonen osa.
-Hae minun kirjoitukset nimimerkkini kautta, ja lue ne ilman ennakkoluuloja, ja henkilökohtaisuuksia, vertaa sitten lukenmaasi Raamattuun ja tutki Raamatulla, mitä olen kirjoittanut! Äläkä ota vertailuusi omaa itseäsi! - RitariOlevainen
morsmaikku. kirjoitti:
Luuk. 6:28
Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden puolesta, jotka parjaavat teitä.
Room. 12:14
Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko.
1. Piet. 3:9
Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä herjaukseen herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa. Siihen teidät on kutsuttukin, jotta perisitte siunauksen.Kuka tässä nyt on pahaan vastaillut, pahalla eikä hyvällä.
-Tässä keskustellaan opillisita kysymyksistä, eikä kukaan ketään parjaa, sinä nyt et ole edes asiasta perillä mistä keskutellaan, olet vaan noita "Raamatun lauseilla" liitäjiä! Ilmentää vahvasti omavanhurskauttasi, kun et pääse asiaan sisälle, kun jo jakeet lentelee, harvakseltaan ! - kastekysymys,
sivuseikka kirjoitti:
Edustat juuri sellaista uskovaisuutta mikä on hyvin vastenmielistä ja luotaantyöntävää. Sinulle uskonmittari on kastekysymys. Kanssasi eri mieltä oleva on automaattisesti eksyksissä Jumalasta, et kykene alkuunkan ymmärtämään uskon sisäistä olemusta, jossa kaste on täysin sivuseikka. Onhan kastekysymys sinulle niin tärkeä asia, että olet jopa väittänyt avauksen kirjoittajan tekstien olevan Saatanasta lähtöisin. Olisikohan sinula itsetutkiskelun paikka?
Ole Tapion kristillisyyden pylväs, jolle hän uskonsa perustaa.
Jeesuksen omat taas perustavat uskonsa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen armoonsa, eli usko sinäkin Jeesukseen syntiesi sovittajana. - Ragni Edvaldsonn
RitariOlevainen kirjoitti:
"raivosi" tähden jäi asia lukematta?
-Juuri sitähän painotin, ettei tässä ole kaste se pääasia, vaan uudestisyntyminen, se on se asian ydin, kaste on siihen nähden sivuseikka!
-Kun uudestisyntyminen ei siitä huolimatta ole uudestissyntymisen välne, vaikka kuinka ymmärtisä toisten uskon olemsuta.
-Uskon olemus on siinä, että tunetee Jeesuksen sisäisesti, sisäinen Jeesuksen tuneteminen on kok uskon kokonaisvaltainen olemus, kaste on ulkoinen , ihmisen itsensä suorittama, Jeesuksen käskystä suoritettava, pelastukseen kuuluva, vaan ei pelastava ulkonen osa.
-Hae minun kirjoitukset nimimerkkini kautta, ja lue ne ilman ennakkoluuloja, ja henkilökohtaisuuksia, vertaa sitten lukenmaasi Raamattuun ja tutki Raamatulla, mitä olen kirjoittanut! Äläkä ota vertailuusi omaa itseäsi!Jeesus kastettiin juutalaisen tavan mukaan 8 päivän ikäisenä vereytyneellä vaipalla! Joutuuko hän helvettiin tuon saamansa lapsikasteen takia. Johannes kastettiin myös saman ikäisenä. Onko hänellekkin varattu paikka helluntailaisten luomassa helvetissä. Kumpikaan näistä ei tullut uskoon sanan kuulemisen kautta. He ovat siis uskottomia helluntailaisten mielestä edelleenkin.
Mielenkiintoisin seikka on, ettei sanaa helluntai esiinny ollenkaan alkuperäisissä teksteissä, eikä sellaista päivääkään ole kuin hellluntaipäivä.
Vaan sen ovat suomalaiset kääntäjät keksineet omasta päästään. Teidän seurakuntanne alku ja nimi näinollen perustuu surkeaan valheeseen.
Kuitenkin Jeesus itse kertoi, ettei valehtelijat peri taivastenvaltakuntaa, eikä omaa osaansa pelastuksesta. kastekysymys, kirjoitti:
Ole Tapion kristillisyyden pylväs, jolle hän uskonsa perustaa.
Jeesuksen omat taas perustavat uskonsa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen armoonsa, eli usko sinäkin Jeesukseen syntiesi sovittajana.Nim. "kastekysymys" arvelee: "Eiköhän tuo kastekysymys ole kristillisyyden pylväs, jolle hän uskonsa perustaa.
Jeesuksen omat taas perustavat uskonsa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen armoonsa, eli usko sinäkin Jeesukseen syntiesi sovittajana".
---
Moni haluaa näköjään taas palata kasteasiaan, joka on hyvä asia.
(Huom. minä en tehnyt aloitetta ensin, vaikka kyllä mielelläni puhun tästäkin aiheesta jälleen kerran)
Nimimerkki "kastekysymys", viestistäsi saa sen käsityksen, ettei Jeesus (armo) liity mitenkään kristilliseen kasteeseen.
Voin olla väärässäkin!
--
Uskon perustuksesta Paavali puhuu näin:
1. Kor. 3:11-15
3:11 ...muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
--
Näyttää siltä, että Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita, kuten ehkä moni täälläkin, eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa (1. Kor.3:2.). Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.
Näin meidänkin on hyvä tehdä.
Jumalan seurakuntaa voidaan verrata peltoon tai rakennustyömaahan (j. 9). Paavali on apostoli, joka taitavan rakentajan tavoin on pannut perustuksen, joka on Jeesus Kristus (j. 10). Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja. Mutta rakennusaineet voivat olla erilaiset (j. 12).
Toisen rakennus kestää paremmin, kuin jonkun toisen (j. 14,15).
Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineista kukin on rakennuksensa tehnyt (j. 13).- Amos7
poikalapsi kirjoitti:
Mikä SINÄ olet kellekään puhumaan totuudesta? Sinä et itse ota vastaan asiallista ja totta tietoa monista asioista, pysyt omissa luuloissasi vain.
Lapsena kastettu on kastettu, ja se riittää Jumalalle. Sinulle ei riitä, mutta harhassahan oletkin, kun ITSE luulet yhä jumala olevasi.
Olet phan asialla.
Olet myös valehtelija, älä siis kehtaa puhua totuudesta. Olet mm. VALHDELLUT, että minä olen omiin viesteihini vastaillut. Olet paatunut. Tee parannus. Jätä uima-allaskasteen houre ja helluntailahko. Lopeta Keuruun propagandaleirin vierailut. Saatat kenties pelastua vielä...Sinä täällä suuna päänä siteeraat Raamattua vaikka et usko edes siihen. Perustele edes kuinka lapsikaste on Jumalalle otollinen?
RitariO: lle osoittamassasi vastauksessa ei ole rakkauden häivääkään. Vain julmaa vihaa jota myös Saulus ennen uskoontuloa puhkui. - poikalapsi
Amos7 kirjoitti:
Sinä täällä suuna päänä siteeraat Raamattua vaikka et usko edes siihen. Perustele edes kuinka lapsikaste on Jumalalle otollinen?
RitariO: lle osoittamassasi vastauksessa ei ole rakkauden häivääkään. Vain julmaa vihaa jota myös Saulus ennen uskoontuloa puhkui.Onko jossain semmoinen sääntö sanottu, että siteerata voi vain teoksia, joiden uskoo olevan "Jumalan sanaa"? Missä?
Uskon Jumalaan. Raamattu on kuitenkin kirkolliskokousten, kirkkoisien, useiden eri käännösten ja muun vastaavan takia varsin hajanainen kirjakokelma, paikoin ristiriitainenkin. Jumala on siis sinusta ristiriitainen, eri aikoina asiat eri lailla kielentävä?
Mahdatkos paljonkin tietää rakkaudesta? Niin, en minä tosiaankaan RITARIA rakasta, miksi minä valehtelijaa rakastaisin. En minä kuitenkaan häntä vihaakaan. Lähinnä säälin harhaan johdettua papparaista, jolle valheet ovat faktoja rakkaampia.
Missä minä muuten SITEERAAN Raamattua... - ML213
Tapio522 kirjoitti:
Nim. "kastekysymys" arvelee: "Eiköhän tuo kastekysymys ole kristillisyyden pylväs, jolle hän uskonsa perustaa.
Jeesuksen omat taas perustavat uskonsa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen armoonsa, eli usko sinäkin Jeesukseen syntiesi sovittajana".
---
Moni haluaa näköjään taas palata kasteasiaan, joka on hyvä asia.
(Huom. minä en tehnyt aloitetta ensin, vaikka kyllä mielelläni puhun tästäkin aiheesta jälleen kerran)
Nimimerkki "kastekysymys", viestistäsi saa sen käsityksen, ettei Jeesus (armo) liity mitenkään kristilliseen kasteeseen.
Voin olla väärässäkin!
--
Uskon perustuksesta Paavali puhuu näin:
1. Kor. 3:11-15
3:11 ...muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
--
Näyttää siltä, että Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita, kuten ehkä moni täälläkin, eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa (1. Kor.3:2.). Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.
Näin meidänkin on hyvä tehdä.
Jumalan seurakuntaa voidaan verrata peltoon tai rakennustyömaahan (j. 9). Paavali on apostoli, joka taitavan rakentajan tavoin on pannut perustuksen, joka on Jeesus Kristus (j. 10). Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja. Mutta rakennusaineet voivat olla erilaiset (j. 12).
Toisen rakennus kestää paremmin, kuin jonkun toisen (j. 14,15).
Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineista kukin on rakennuksensa tehnyt (j. 13).Jos ihminen ei tiedä mitä on uudestisyntyminen ja missä elämän vaiheessa se mahdollistuu, niin hän ohjautuu tietämättään ristiriitaiseen tilaan ja ei tunnista Paimenen ääntä.
Uudestisyntyminen on siis aivan välttämätöntä kokea kokemusperäisesti.Tämän kokemuksen siivittämänä ihminen siirtyy Jumalan valtakuntaan ja siellä hän kuulee Paimenen äänen ja seuraa häntä.
Lisäksi uudestisyntyminen vaikuttaa valtavasti ihmisen itsenäistymiseen, koska hänelle avautuu tilaisuus, jossa hän kasvaa toisten ihmisten vaikutuksen ulkopuolella.Siis Jumala ohjaa ihmisen mielikuvia ei toinen ihminen "isä tai äiti".
Kun ihminen itse, henkilökohtaisesti tekee päivittäin uskoon liittyviä ratkaisuja/tekoja, olematta toisen ihmisen alamaisuudessa, niin tämä tekijä vaikuttaa alitajuntaan erikoisesti.Ihmisen itseluottamus ja sitä kautta muut "oireilut" muuttuvat.
Uskova ihminen toki ottaa tiedotteita esim. srk kokouksista/puhujista, mutta itse koettelee ja harjaantuneilla aisteilla ottaa sen mikä on hyvää. - Amos7
poikalapsi kirjoitti:
Onko jossain semmoinen sääntö sanottu, että siteerata voi vain teoksia, joiden uskoo olevan "Jumalan sanaa"? Missä?
Uskon Jumalaan. Raamattu on kuitenkin kirkolliskokousten, kirkkoisien, useiden eri käännösten ja muun vastaavan takia varsin hajanainen kirjakokelma, paikoin ristiriitainenkin. Jumala on siis sinusta ristiriitainen, eri aikoina asiat eri lailla kielentävä?
Mahdatkos paljonkin tietää rakkaudesta? Niin, en minä tosiaankaan RITARIA rakasta, miksi minä valehtelijaa rakastaisin. En minä kuitenkaan häntä vihaakaan. Lähinnä säälin harhaan johdettua papparaista, jolle valheet ovat faktoja rakkaampia.
Missä minä muuten SITEERAAN Raamattua...Lapsena kastettu on kastettu ja se riittää Jumalalle. - Eikös tuo jos mikä ole Raamatun sisällön siteeraamista?
Tapio522 kirjoitti:
Nim. "kastekysymys" arvelee: "Eiköhän tuo kastekysymys ole kristillisyyden pylväs, jolle hän uskonsa perustaa.
Jeesuksen omat taas perustavat uskonsa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen armoonsa, eli usko sinäkin Jeesukseen syntiesi sovittajana".
---
Moni haluaa näköjään taas palata kasteasiaan, joka on hyvä asia.
(Huom. minä en tehnyt aloitetta ensin, vaikka kyllä mielelläni puhun tästäkin aiheesta jälleen kerran)
Nimimerkki "kastekysymys", viestistäsi saa sen käsityksen, ettei Jeesus (armo) liity mitenkään kristilliseen kasteeseen.
Voin olla väärässäkin!
--
Uskon perustuksesta Paavali puhuu näin:
1. Kor. 3:11-15
3:11 ...muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
--
Näyttää siltä, että Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita, kuten ehkä moni täälläkin, eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa (1. Kor.3:2.). Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.
Näin meidänkin on hyvä tehdä.
Jumalan seurakuntaa voidaan verrata peltoon tai rakennustyömaahan (j. 9). Paavali on apostoli, joka taitavan rakentajan tavoin on pannut perustuksen, joka on Jeesus Kristus (j. 10). Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja. Mutta rakennusaineet voivat olla erilaiset (j. 12).
Toisen rakennus kestää paremmin, kuin jonkun toisen (j. 14,15).
Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineista kukin on rakennuksensa tehnyt (j. 13).3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,..
---
Tämä jae voidaan ymmärtää näin:
Kulta, hopea, jalokivet, puut, heinät ja oljet ovat oppeja ja opetuksia.
Kolme ensimmäistä ovat tulenkestäviä eli raamatullisia, kolme jälkimmäistä tulessa palavia ihmisoppeja.
- Semper Fidelis
>>Kirkon maallistuminen, maailmanmielisyys, oli silloin suuri uhka (4). Samoin se on tänäänkin.
Yleinen mielipide sanelee usein kirkossamme, miten pitää toimia ja uskoa.
Esim. naispappeus keskustelussa tämä on tullut hyvin esiin.
Herran käskyä ei pidetä enää Herran käskynä (1. Kor. 14:37).
Katso Jari Rankisen blogi:
http://rankinen.blogspot.com/
Myös lain saarnaa kuulee harvemmin enää kirkoissamme.
Muutenkin Raamatun Sanan opetus on vähäistä ja jos sitä on, niin se tavoittaa harvoja seurakuntalaisia.
Kirkon tulevaisuudennäkymät ovat huolestuttavia.
Tarvitsemme herätystä, joka alkaa meistä itsestämme.- Semper Fidelis
Tapio522 kirjoitti:
Yleinen mielipide sanelee usein kirkossamme, miten pitää toimia ja uskoa.
Esim. naispappeus keskustelussa tämä on tullut hyvin esiin.
Herran käskyä ei pidetä enää Herran käskynä (1. Kor. 14:37).
Katso Jari Rankisen blogi:
http://rankinen.blogspot.com/
Myös lain saarnaa kuulee harvemmin enää kirkoissamme.
Muutenkin Raamatun Sanan opetus on vähäistä ja jos sitä on, niin se tavoittaa harvoja seurakuntalaisia.
Kirkon tulevaisuudennäkymät ovat huolestuttavia.
Tarvitsemme herätystä, joka alkaa meistä itsestämme.>Tarvitsemme herätystä, joka alkaa meistä itsestämme.<
Juuri sitä me tarvitsemme. Omakohtaista heräämistä siitä unesta, jossa me jokainen vielä olemme enemmän tai vähemmän. Suuri osa ihmisistä nukkuu täyttä unta, osa on raottamassa silmiään ja osa on päässyt hengellisesti jollain tavalla valveille.
Jumala ratkaisee kunkin kohdalla sen, olemmeko valvoneet oikein ja varanneet viisaiden neitsyiden tavoin öljyä lamppuihimme.
Raamattu opettaa selvästi, että ilman uudestisyntymistä emme voi nähdä Jumalan valtakuntaa ja että ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa.
Meidän oma pelastumisemme ei ole kiinni siitä näemmekö suuria herätyksiä ympärillämme vai emme. Vaikka näkisimme todellisen 'megaherätyksen' maassamme, ei se meitä auttaisi, jos emme itse olisi syntyneet uudesti ylhäältä ja lähteneet seuraamaan Mestariamme.
Efesolaiskirje:
1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
Efesolaiskirje:
5:14 Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
4:4 Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
---
Rov. Raimo Mäkelä selittää jakeen:
"Se ei tarkoita vain kirjaimellista huorintekemistä seksuaalisessa mielessä, vaan erityisesti hengellistä haureutta, luopumista Jumalasta, Luojasta, ja Vapahtajan hylkäämistä. Se on Babylonille luonteenomaisinta.
Siitä nousevat sen muu pahuus ja sen kammottava kohtalo".
(Ilm. 17:1,5)
(Ilmestyskirja nyt:Raimo Mäkelä)
Jeesushan puhuikin suuresta luopumuksesta lopun aikoina (Matt. 24).- RitariOlevainen
on myös maailman ystävä. Mutta jos elämässä tapahtuu lankeemus, että rikkoo tuon Jumalan käskyn, sen saa anteeksi siinä kuin muutkin synnit.
-Tämä Jeesuksen Sana juuri osoittaa, että sydämen tila on ratkaiseva myös aviorikoksessa.
-Joka katsoo naista himoiten häntä, on JO SYDÄMESSÄÄN tehnyt huorin hänen kanssaan."!
-Rakkaat veljet,kuinka moni meistä voi käsi sydämellä sanoa, ettemme olis koskaan katsonut naista "sillä silmällä"? Se heittäköön sen ensimmäisen kiven avinrikkojan päähän!
-Tämä Jeesuksen , asiantuntijana antama rehellinen kuva miehestä naiseen nähden, ratkaisee sen, mitä "laatua" on aviorikokoksen syy. Sydämen tila, ulkoinen tila on aina ensin sydämen tila, ja jos tuo avionrikkominen jää ainavain sydämeen, ja on valmis milloin vain rikkomaan avion, silloin ollaan jo maailman hengessä ja pois armon alueelta.
- Vaikka senkin jälkeen on armo saatavissa, hyljätessään maailamlliset himot, ja totisessa parannuksessa lähtee uuteen armon kokemiseen Jeesuksessa Kristuksessa!
-Aina on mahdollista saada lujat Daavidin armot! Ja hän sai kunikuutensa ja valtakuntansa takaisin, ja sai pitää Batsebansa, vaikkakin joutui siitä kokemaan kovia, armo kuitenkin on se tärkein, se vie kerran Jumalan luo!
-Elämä parhaimmillaankin on vain rahtu kuitenkin, iankakkisuuden rinnalla! - poikalapsi
RitariOlevainen kirjoitti:
on myös maailman ystävä. Mutta jos elämässä tapahtuu lankeemus, että rikkoo tuon Jumalan käskyn, sen saa anteeksi siinä kuin muutkin synnit.
-Tämä Jeesuksen Sana juuri osoittaa, että sydämen tila on ratkaiseva myös aviorikoksessa.
-Joka katsoo naista himoiten häntä, on JO SYDÄMESSÄÄN tehnyt huorin hänen kanssaan."!
-Rakkaat veljet,kuinka moni meistä voi käsi sydämellä sanoa, ettemme olis koskaan katsonut naista "sillä silmällä"? Se heittäköön sen ensimmäisen kiven avinrikkojan päähän!
-Tämä Jeesuksen , asiantuntijana antama rehellinen kuva miehestä naiseen nähden, ratkaisee sen, mitä "laatua" on aviorikokoksen syy. Sydämen tila, ulkoinen tila on aina ensin sydämen tila, ja jos tuo avionrikkominen jää ainavain sydämeen, ja on valmis milloin vain rikkomaan avion, silloin ollaan jo maailman hengessä ja pois armon alueelta.
- Vaikka senkin jälkeen on armo saatavissa, hyljätessään maailamlliset himot, ja totisessa parannuksessa lähtee uuteen armon kokemiseen Jeesuksessa Kristuksessa!
-Aina on mahdollista saada lujat Daavidin armot! Ja hän sai kunikuutensa ja valtakuntansa takaisin, ja sai pitää Batsebansa, vaikkakin joutui siitä kokemaan kovia, armo kuitenkin on se tärkein, se vie kerran Jumalan luo!
-Elämä parhaimmillaankin on vain rahtu kuitenkin, iankakkisuuden rinnalla!Omassa asiassaan Ritari on sitten NIIIIIN puolueeton "todistaja"...
Hurin olet tehnyt ja teet, siis Raamatun mukaan. Sinua eivät Raamatun ohjeet kirjaimellisina koske, vaikka muita mielestäsi koskevat. Minua ei avioliittosi kiinnosta muuta kuin siinä mielessä, että se osoittaa sinun epäloogisuutesi ja hellarivanhimmistojen raamatunhalveksunnan.
Älä tee huorin! MIKÄS kirja se niin sanookaan... poikalapsi kirjoitti:
Omassa asiassaan Ritari on sitten NIIIIIN puolueeton "todistaja"...
Hurin olet tehnyt ja teet, siis Raamatun mukaan. Sinua eivät Raamatun ohjeet kirjaimellisina koske, vaikka muita mielestäsi koskevat. Minua ei avioliittosi kiinnosta muuta kuin siinä mielessä, että se osoittaa sinun epäloogisuutesi ja hellarivanhimmistojen raamatunhalveksunnan.
Älä tee huorin! MIKÄS kirja se niin sanookaan...Jokainen katuva saa syntinsä anteeksi. Jumala on armollinen meitä jokaista kohtaan.
Gal. 2:ssa luvussa kerrotaan, kuinka Pietari lankesi ulkokultaisuuteen.
Paavali joutuu ankarasti nuhtelemaan Pietaria (jakeet 11-14).
Pietarinkin lankeemus osoittaa sen, että monet kuuluisat , Pyhää Henkeä täynnä olevat miehet saattavat langeta suuriinkin synteihin (esim. Simson, Daavid ja monet muut).
Tällaiset esimerkit Raamatussa ovat meille rohkaisuksi; ei kukaan ole koskaan langennut niin pahasti, ettei voisi nousta.
Jos kerran Pietari on langennut, voin minäkin langeta; kun kerran hän on noussut, voin minäkin nousta.
"Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea" (1. Kor. 10:12).
Luther sanoo lohduttavasti:
”Arka, vapiseva omatunto antakoon suuren arvon tällaisille esimerkeille, jotta niiden avulla oppisimme paremmin ymmärtämään, mitä oikein rukoillaan, kun sanotaan: ”Anna meille anteeksi…”, ja tunnustetaan usko syntien anteeksiantoon, johon apostolit ja kaikki pyhät ovat uskoneet.
Meidän tavallamme ja meidän kanssamme he ovat rukoilleet: Isä meidän…”
Meillä on samat aarteet kuin heilläkin: sama Kristus, kaste, sana ja syntien anteeksianto (Ef. 4:5).
Kaikkea sitä he ovat tarvinneet, aivan samoin heidät on pyhitetty ja pelastettu kuin meidätkin pyhitetään ja pelastetaan” (Luther).
---
Virsi 547:1
”Joka aamu on armo uus,
miksi huolta siis kantaa!
Varjot väistyy ja vajavuus,
Jeesus voimansa antaa.
Kiitos Herran, hän auttaa tiellä,
meidän kanssamme nyt ja aina on,
täällä suo Isän suosion, rauhan luonansa siellä.”
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747744Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583213- 372506
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj152126Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352074- 221998
- 131897
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151683- 631628
- 181599