Hopeanitraatti

Kotikemisti

Mitenkäs on, pystyykö yksityisenä ostamaan hopeanitraattia apteekista?

Ainakin rikkihappoa saa tosta vaan...

8

11221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiiseli

      Asiahan selviää helpoimmin kun käväisee apteekissa ja kysyy. Miksipä ei pystyisi.

      • Anonyymi

        Ja tämähän auttaa kovasti. Piti vain päästä kommentoimaan ja olla näsäviisas. kuten minä.


    • n.n.

      Se on sitten ikävä aine: jos sitä juo, niin aine kerääntyy ihon alle ja muuttaa sen harmahtavaksi (aikalailla saven värinen). Tila on sitten pysyvä, joten pullo lukittuun kaappiin ja avain piiloon.

      Meillä on vieläkin väestössä muutamia näin värjäytyneitä, sillä ainetta käytettiin ennen desinfioimiseen. Lapset ovat aina maistelleet kaikenlaisia aineita ja onnettomuuksia sattuu.

      • Puistokemistii

        olenkin aina ihmetellyt kun jotkin ihmiset näyttää niin harmailta.
        Hyvin ilmastoitu tila tarkoittaa minulla parveketta, kun turvallisuusmääräyksissä niin sanottiin =P

        En ollut aikeissa juoda sitä, mutta voiko höyryt aiheuttaa värjäymiä esim. parvekkeella?

        Onko olemassa jotain muuta turvallisempaa kemikaalia hopeointiin "elektrolyysin" avulla?


      • kavu
        Puistokemistii kirjoitti:

        olenkin aina ihmetellyt kun jotkin ihmiset näyttää niin harmailta.
        Hyvin ilmastoitu tila tarkoittaa minulla parveketta, kun turvallisuusmääräyksissä niin sanottiin =P

        En ollut aikeissa juoda sitä, mutta voiko höyryt aiheuttaa värjäymiä esim. parvekkeella?

        Onko olemassa jotain muuta turvallisempaa kemikaalia hopeointiin "elektrolyysin" avulla?

        Hopeanitraatti on myös valoherkää ja tästä syystä säilytettävä mieluummin ruskeassa lasipullossa. Hopeatahrat eivät suinkaan ole pysyviä, vaan lähtevät ajan kanssa pois (tahrahan on pääasiassa metallista hopeaa ja hopeasulfidia). Yhdiste on myös aikamoinen myrkky (mdsd olisi siis syytä lukea)

        Hopeanitraatti on ehdottomasti halvin kaupallisesti hankittava hopean suola, joten sitä kyllä kokeisiin suosittelen. Hankkiminen on vain hiukan ongelmallista. Toki voit liuottaa sähkövirran avulla vaikkapa hopealusikan laimeaan typpihappoliuokseen.


      • ???

        >sillä ainetta käytettiin ennen desinfioimiseen<

        Mitähän sillä desinfioitiin koska aine tahraa erittäin tehokkaasti? Hopeanitraatti itsessään on väritöntä mutta hopea pelkistyy helposti erilaisille pinnoille mustaksi tahraksi. Käsistä ko. tahrat eivät lähde kuin ajan kanssa kulumalla.

        Muinoin lapista (ei lapis lazuli) eli hopeanitraattia käytettiin syylien poistoon.


      • n.n.
        ??? kirjoitti:

        >sillä ainetta käytettiin ennen desinfioimiseen<

        Mitähän sillä desinfioitiin koska aine tahraa erittäin tehokkaasti? Hopeanitraatti itsessään on väritöntä mutta hopea pelkistyy helposti erilaisille pinnoille mustaksi tahraksi. Käsistä ko. tahrat eivät lähde kuin ajan kanssa kulumalla.

        Muinoin lapista (ei lapis lazuli) eli hopeanitraattia käytettiin syylien poistoon.

        Desinfiointiin (eivät ehkä kehdanneet mainostaa varsinaista vaivaa) sitä aikanaan mainittiin käytetyn, mutta näyttää olleen melkein yleisaine.
        http://www.drugstoremuseum.com/sections/level_info2.php?level_id=143&level=2


    • selvittää

      onko Tamro vielä hengissä oleva firma. Minä ainakin olen joskus ostanut sieltä sellaisiakin kemikaaleja, joita ei ihan joka paikasta saa. Eikä ainakaan siihen hintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe