Aikanne 10km:lla?

juoksu-on-kivaa

Eli mihin aikaan juoksette 10 km ja mikä on mielestänne hyvä aika kyseiselle matkalle?

32

2583

Vastaukset

  • Kohtuullinen aika on alle 40 min, jolloin voi puhua jo juoksusta.

    • Niin. Tää on vaikee kysymys.
      Jos treenaa 130 kilsaa viikossa ja juoksee 39 minuuttiin niin se on huono.

      Mutta siis vähän treenistäkin kiinni.

      Kannattaa muistaa, että tässä kaiketi puhutaan kisavauhdista. Aloittelijahan ei välttämättä tiedä edes omaa todellista vauhtiaan.

      Esimerkiksi treenilenkillä ei koskaan juosta kovin kovaa. 35 minsan kympin juoksija vetää peruslenkillä päälle 40 minuuttiin reilustikin.

      Ja vaikka sen kympin vetää tosissaan täysillä treeneissä, niin ei kovin helposti pääse kisavauhtiin.

      Mutta kyllä mielestäni 42 minuutinkin miesjuoksija on ihan hyvää vauhtia juossut.
      (Itse asiassa en nyt todellakaan lähde sanomaan mikä on hyvä aika.)

      Riippuu tavoitteista ja kunnosta.

      Alle 40 täytyy yleensä treenata jo ihan kohtuullisesti.

      Nämä nyt omasta hatusta ja kokemuksesta.

      Saa olla eri mieltä. Varsinkin kun tämä on mielipidekysymys.

      Tsembulaaa! ;)


    • Oho, aika kovaa mennään. Laskeskelin, että jos juoksee sen 10000m/40 min, juoksuvauhdiksi tulee 250m/min ja 15km/h..

      Oma vauhti on tällä hetkellä n.4000m/35 min eli samalla tyylillä tulee n.7km tuntivauhtia hölköteltyä. Aika hiljaa siis vielä mennään tohon verrattuna.:D

      Vauhtia ja matkaa olis tarkoitus saada omalla kohdalla pikkuhiljaa nostettua, nyt kun harrastus on lähtenyt hyvin käyntiin..Tuntuu vaan että erilaisia neuvoja siitä miten kannattaa treenausta jatkaa satelee vähän joka suunnasta..Onko fiksua jos treenaisin esim. 3-4 kertaa viikossa, pari lyhyempää lenkkiä kovempaa tahtia ja pari pidempää lenkkiä hitaammin?


    • Wannabe-runner kirjoitti:

      Oho, aika kovaa mennään. Laskeskelin, että jos juoksee sen 10000m/40 min, juoksuvauhdiksi tulee 250m/min ja 15km/h..

      Oma vauhti on tällä hetkellä n.4000m/35 min eli samalla tyylillä tulee n.7km tuntivauhtia hölköteltyä. Aika hiljaa siis vielä mennään tohon verrattuna.:D

      Vauhtia ja matkaa olis tarkoitus saada omalla kohdalla pikkuhiljaa nostettua, nyt kun harrastus on lähtenyt hyvin käyntiin..Tuntuu vaan että erilaisia neuvoja siitä miten kannattaa treenausta jatkaa satelee vähän joka suunnasta..Onko fiksua jos treenaisin esim. 3-4 kertaa viikossa, pari lyhyempää lenkkiä kovempaa tahtia ja pari pidempää lenkkiä hitaammin?

      Vauhtikestävyyden kehittäminen vaatii rankkoja 10-15 km tasavauhtisia 1-2 kertaa viikossa. Lisäksi nopeuttaa tulee myös kehittää 100-400 m vedoilla. Unohtamatta pitkää hidasta, 20-25 km kerran viikossa. Tälläisellä harjoittelulla kilometrejä tulee 50-70km viikossa, jolla harjoittelulla maraton on mahdollista juosta alle 3 tuntia. Välissä mäkivedot ja 4-6 kertaa 800-1200 m radalla tai maastossa. Erityisesti vauhtikestävyysharjoitteet antavat touhuun elämyksiä, koska ne vaativat myös henkistä kanttia. Elämäntavat, ruokailu ja lepo ovat tietysti tärkeitä.


    • Wannabe-runner kirjoitti:

      Oho, aika kovaa mennään. Laskeskelin, että jos juoksee sen 10000m/40 min, juoksuvauhdiksi tulee 250m/min ja 15km/h..

      Oma vauhti on tällä hetkellä n.4000m/35 min eli samalla tyylillä tulee n.7km tuntivauhtia hölköteltyä. Aika hiljaa siis vielä mennään tohon verrattuna.:D

      Vauhtia ja matkaa olis tarkoitus saada omalla kohdalla pikkuhiljaa nostettua, nyt kun harrastus on lähtenyt hyvin käyntiin..Tuntuu vaan että erilaisia neuvoja siitä miten kannattaa treenausta jatkaa satelee vähän joka suunnasta..Onko fiksua jos treenaisin esim. 3-4 kertaa viikossa, pari lyhyempää lenkkiä kovempaa tahtia ja pari pidempää lenkkiä hitaammin?

      tuo on kävelyvauhti


  • juoksen 10 km yhteen tuntiin...tosin olen vasta vajaan vuoden harrastanut juoksua =)

    • Vastaan ohi kysymyksen... En ole juossut kymppiä, mutta parhaimmillani olen kävellyt kympin vähän yli 52 minuuttiin.


    • ei-juoksija kirjoitti:

      Vastaan ohi kysymyksen... En ole juossut kymppiä, mutta parhaimmillani olen kävellyt kympin vähän yli 52 minuuttiin.

      No minä en ole päässyt alle 52 minuutin juoksemalla kymppiä, vaikka jo pari kymmentä vuotta lenkkeillyt. 15km menee aikaan 1:45. Ja matkalla ehtii käydä syömässä kypsyneitä vadelmia, kun ei tässä mitään kilpaurheilijoita olla.


  • lenkillä on keittion seinävekkarilla otettuna 1,5h.
    Onko se hyvä vai huono??

    • ..juossut tuon kympin lenkin siis ihan lenkkimielessä vähän päälle 50 minuuttiin. Kai siitä saisi semmoiset 5 min kirittyä poiskin kyllä...

      Tuota matkaa en kyllä juokse kuin kerran viikossa.


  • vedin 10 km kisassa 49 minuuttiin

    ja mun coopperi on 2930

  • Itse en ole tarkkoja aikoja ottanut, mutta 12km normilenkki menee suurin piirtein tuntiin, eli kympille jäisi se 50min. Tuolla reitillä näkee aika paljon muitakin juoksulenkillä olevia ja aika harvassa on ne jotka menee kovempaa. Tämä siis kolmisen vuotta juoksua harrastaneena.

    Jos kymppi menee yhtä juoksua tai max. parilla lyhyellä lepotauolla niin se luultavasti menee jo alle tunnin, mun mielestäni se on satunnaiselle lenkkeilijälle ihan kelpo taso.

  • Kevättalvella -99 aloitin säännöllisemmän kestävyysharjoittelun ja juoksin saman vuoden kesällä maantiekympin 35.10.

    Lapsuuden pohjilla on valtava merkitys urheilussa. Kannustakaa lapsianne jotta he omaksuisivat terveellisen elämäntavan aikuisena.

  • minä taas juoksen kympin 20minuuttiin,,mitä te oikein matelette. Siis jokainen juoskoon tahdillaan ja jos on vasta alkaja älä missään nimesssä vertaa itseäsi näihin jotka juoksevat joka ikinen pivä kuin hurjat tuolla tien päällä. Nauti juoksemisesta ja siitä kympistä äläkä katso kelloa. sitten kun ja jos kunto kasvaa katso kelloa jos huvittaa,juostaan vaan ja pidetään itsemme teveenä sillä. Nämä saamasi vastaukset olivat juurikin huippiksilta ja maratoonareilta

  • juoksin 10 km 45 minuuttiin ja en harrasta juokua

    juostiin luokankaa ja olin vasta 3 tolla ajalla

  • Varmaan menee vähän yli tunti.

    Olen nainen, täytän seuraavaksi 53 vuotta, vaikken itsekään uskoisi sitä.

    Ja minä juoksen vain pururataa tai muuta vaihtelevaa maastoa, joten aika ei ole ratakierroksilta tai tasamaastosta.

  • Mikä on hyvä aika 10 km se on suhteellinen asia jollekkin se on alle 50 min tai alle 40 min jollekkin alle 30 min itse juoksin 33.47 min, noin 40-50 km per viikko harjoittelulla. luontaista lahjakkuutta tarvitaan myös paljon, itseäni tosin ei niin tuo juoksu kiinnosta että rupeaisin tosissani treenaamaan. sulkapallo on munjuttu.

  • 37.45 itse mitatulla maantiellä. Juoksin tuolloin 45v sarjassa. Nykyään menee noin 41-42 min ja juoksen 55-vuotiaiden sarjassa.

  • Aikoinani vedin 31 ja risat. Nykyään harrastelen ja pyrin pitämään kunnon sellaisena, että menee helposti alle 40 min. Mutta mielestäni perushölkkääjälle alle 50 min on hyvä maksimisuoritus.

    • Juoksin alle 50 minuuttia


    • Alle 50 ihan hyvä kuntoilijan peruskunto jos jalat alkaa heti persiistä. Hirvikoivilla pitäs nylkky onnistua alle 45. Alle 45/40 vaatii myös vauhtikestävyyttä.


    • Timolle ropleemia aiheuttaa ylipaino.


    • Timo, et alita 50min. Cooperennätyksesi 2500m x 4, olisi 48 minuutin kymppi, mutta et jaksa pitää pitkää matkaa samaa vauhtii. Realistisempi tavo 52-53 minuuttia.


  • 26:55

  • Kuka perkeleen idiootti lähtee JUOKSEMAAN 10 kilsaa, kun autotkin on olemassa?

    • Moi lestahomo


  • Onko Henrikssonilla kisakammo? Sua odotettiin tänään viivalle? Eikö kelpas kotikenttä? Taitaa huhut piikkarit naulassa olla totta.

    • Henriksson kannattaaa unohtaa tyystin. Jätkä ei kuulu enään juoksiporukoihin eikä hänen pulu. Tehköövät mitä haluavat unohdettu on. Turha tulla kisoihin kun ei jakseta treenata.


  • Parasta juoksuharrastuksessa on se että näkee varpaat kun seistessä katsoo alaspäin . Näin ei ollut ennen minulla. Kyllä on kevyt olo.

  • Itse olen 14 en ole lenkkeillyt hirveästi pelaan jalkapalloa kokeilin juosta 10 kilsaa ja sain sen 40 minuuttiin minusta ihan kohtuu aika

  • Tuossa yllä joku kehotti juoksemaan 40 - 50 km viikossa mukaanlukien hidas pitkä 20 - 25 km yhden kerran ja nopea 10 km kerran tai pari jonka lisäksi ylämäkijuoksua ja nopeita sata - neljäsataametrisiä.
    Juoksishan sitä, mutta kun tuollaisesta saan aina rasitusvammoja josta seuraa pakollinen tauko. Joutuu valitsemaan että juokseeko kerran viikossa nopean 8 km vai matalasykkeisemmän alle 140 bpm 12 km. Kumman tahansa noista jälkeen joutuu palautumaan ainakin pari päivää tai enemmän. Ne muut juoksut viikon aikana vain sellaisia palauttavia 4 - 8 kilometrisiä. Nopea 10 km menee noin 48 minuuttiin.

  • juoksen yleensä ton johku tuntiin, mut coopperissa aikoinaa vetäny 3330m :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.