Olen kuullut että olisi olemassa sellainen lakipykälä, jonka mukaan määräaikaisesta työntekijästä tulee vakituinen jos hän sopimuksen päättymisen jälkeen jatkaa töitä eikä uutta sopimusta tehdä. Onkohan tämä totta ja mistä löytyisi lisätietoa asiasta? Minun määräaikainen sopimukseni päättyi viime kuun lopussa (sopimus on aiemmin uusittu moneen kertaan) ja työt kyllä jatkuu mutta kukaan ei ole tuonut uutta sopimusta nenän eteen. En tiedä onko asia päässyt unohtumaan pomolta. Olenko nyt siis lain mukaan vakituinen?
Määräaikaisesta vakituiseksi "vahingossa"
8
4026
Vastaukset
- ....
Työsopimuslaki, 6. luku, 5§:
Sopimussuhteen hiljainen pidennys
Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi.
Lähde: Finlex
Huomaa tässä termistö: "toistaiseksi voimassa oleva" työsopimus on puhekielessä "vakituinen" työsuhde. - varmaan!
Asia on unohtunut työnantajalta, mutta joku lakeihin perehtynyt voisi auttaa sinua.
- tuuli73
Työsopimuslaki 6 luku 5§ Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi. Toistaiseksi tarkoittaa samaa kuin vakituinen, joten sinun työsopimuksen voidaan katsoa muuttuneen toistaiseksi voimassa olevaksi,
- xcxcxc
Kiitos vastauksista. Eli jos työnantaja jossain vaiheessa muistaakin asian ja kiikuttaa eteen uuden sopimuksen määräaikaisena, voinko kieltäytyä allekirjoittamasta vedoten tähän lakipykälään?
- voi!
xcxcxc kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Eli jos työnantaja jossain vaiheessa muistaakin asian ja kiikuttaa eteen uuden sopimuksen määräaikaisena, voinko kieltäytyä allekirjoittamasta vedoten tähän lakipykälään?
Vedota, mutta ei välttämättä kannata riitauttaa asioita, voi tehdä hallaa urallesi. Miksi et kysy asiasta mitään, luulisi sinua kiinnostavan asia, koska työnantaja voi vedota siihen ettei mitään työsopparii ole tehty. Itse ainakin huolestuisin jos tekisin duunii ilman voimassaolevaa työsopimusta.
- Neuvo
Hei!
Itse tuntisin oloni tosi turvattomaksi, jos olisin töissä ilman työsopimusta. Kysy nyt ihmeessä esimieheltäsi mikä tilanne on. Itse en olisi päivääkään töissä ilman työsopimusta. Oletko varma että saat palkkaa???- xcxcxc
Olen varma että saan palkkaa sillä työn jatkamisesta on sovittu suullisesti, vain kirjallista sopimusta ei ole tehty. Tarkistin tuon lakipykälän ja sen mukaan työ jatkuu entisillä ehdoilla jos tällainen "hiljainen sopimus" on tehty. Eli onhan minulla ne ehdot paperilla joka tapauksessa.
- on sovittu
xcxcxc kirjoitti:
Olen varma että saan palkkaa sillä työn jatkamisesta on sovittu suullisesti, vain kirjallista sopimusta ei ole tehty. Tarkistin tuon lakipykälän ja sen mukaan työ jatkuu entisillä ehdoilla jos tällainen "hiljainen sopimus" on tehty. Eli onhan minulla ne ehdot paperilla joka tapauksessa.
Ratkaisevaa tässä on se, mitä suullisesti on sovittu. Määräaikaisen sopimuksen voi tehdä myös suullisesti.
Työnantajan on tehtävä kirjallinen selvitys työsuhteen keskeisistä ehdoista, jos työsuhde kestää yli kuukauden tai on voimassa toistaikseksi. Em. asiakirja ei ole siis sama kuin työsopimus. Selvitys on on annettava ensimmäiseen palkanmaksupäivään mennessä.
Hiljainen pidennys edellyttää yhteisymmärrystä työsuhteen jatkamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663392Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1252771- 442553
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391240