Vehnänorasmehu

..............

Oletteko käyttäneet orasmehua pitkäänkin ja millaisia kokemuksia olette siitä saaneet? Itse olen sitä jonkin verran käyttänyt ja kokemukset ovat aika ristiriitaiset. Toisaalta piristää ja sitten saan siitä myös tokkuraisen ja tukkoisen olon. Tiedän, puhdistusoireita mutta onko täällä joku joka on käyttänyt niin pitkään että oireet menevät ohi?

Käytössäni ollut biomed mehut jotka olivat niin laimeita ettei juuri vaikutusta ollut ja nyt nutrivital jossa 35% sinimailasen versoista puristettua mehua, loput kamut-vehnän oraasta puristettua. Tuoretta ei ole juuri nyt mahdollista kasvattaa.

24

14787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppo juttu tehdä itse

      Orasmehua on juotu jo yli 20 vuotta.

      Lueskelin tuon vastausviestin ja sen kautta linkitetyn ketjun.

      Ei se orasmehun tekeminen niin vaikeata ole, eikä tarvita mitään ihme linkoja. Kunnon sauvasekoitin taikka tehosekoitin kelpaa.

      Aamulla desi siemeniä veteen turpoamaan. Huuhtele siemenet illalla. Ja levitä siemenet multa-alustalle, niin että pinta peittyy tasaisesti. Vajaa sentin multakerros riittää (älä käytyä lannoitettuja kukkamultia). Laita idätys muovipussiin/kelmun/kuvun alle. Poista kate jo seuraavana päivänä - älä päästä hometta valloille. Suihkuttele suihkupullolla. Oras vaatii kasvaakseen yllättävän paljon vettä. Siirrä kasvusto ikkunalle, kun selkeää versoa nousee (1-2 vrk). Kasvatus vaatii vettä auringon paisteessa jopa desin-pari vettä päivässä. Tarkkaile.

      Satoa voit kerätä yksistä siemenistä ainakin kahdesti, jopa kolemesti aurinkoaikaan.

      Leikkaa oras ja laita tehosekoittimeen. Pätki orasnippu 2 cm paloihin saksilla ja 1-2 dl vettä pälle. Kaada silppu siivilään ja valuta mehu. Painele kaikki talteen silpusta.

      Pakasta ylijäämä - kätevää on käyttää pakastuksessa jääpalapusseja.

      • Terve Elämä

        Vehnänoraan valmistamiseen on saatavana erinlaisia myllyjä jotka puristavat oraan ja tekevät mehun, ne eivät saa kiertää yli 90 kert aa minuutissa, ne myös säilyttävät hivenaineet ja vitamiinit, ei tapahdu kuumentumista, koneita saa käsikäyttöisinä ja sähkökäyttöisina. mehu tulee puhtaana eikä aiheuta suolen tukkeutumista.
        mehun voi myös pakastaa jääpalapusseihin heti
        puristamisen jälkeen. Green Star, Solostar ja Z-star.


      • Varma Matti
        Terve Elämä kirjoitti:

        Vehnänoraan valmistamiseen on saatavana erinlaisia myllyjä jotka puristavat oraan ja tekevät mehun, ne eivät saa kiertää yli 90 kert aa minuutissa, ne myös säilyttävät hivenaineet ja vitamiinit, ei tapahdu kuumentumista, koneita saa käsikäyttöisinä ja sähkökäyttöisina. mehu tulee puhtaana eikä aiheuta suolen tukkeutumista.
        mehun voi myös pakastaa jääpalapusseihin heti
        puristamisen jälkeen. Green Star, Solostar ja Z-star.

        Kyllä, ainakin Huromin ja oMegan laitteet puristaa oraksen.


      • puhdasmehu

        parhaat myllyt ovat green star elite solostar vehnänorasmehua tulee
        kunnolla kun puristat näillä mehumyllyillä.


      • parastakeittiöön
        Varma Matti kirjoitti:

        Kyllä, ainakin Huromin ja oMegan laitteet puristaa oraksen.

        Samaa mieltä. Testien mukaan Hurom on paras ja pienellä googletuksella selviää että Omegan laitteet on itseasiassa Huromin tekemiä.
        Noi greenstarit ja muut kiinalaiset ei vaan laadullisesti kestä vertailua.


    • elämännälkä

      Olen kyllä itse käyttänyt omaan psoriini jo pitkään vehnänorasmehua, kokeilin myös noita Biomedin mehuja jossain vaiheessa, mutta olivat kovin laimeita... olisiko ollut jotain 30-40% luokkaa. Löysin kuitenkin Turusta ihan Citymarketista toisen valmistajan mehua ja olen ollut siihen tyytyväinen.

      • karrax

        Minäkin siirryin Citymarketin orasmehuun, kun sain siitä tietää, kiitos vaan!
        Mehu on tosiaan 100% :a ja hinta todella edullinen.


      • Tahtoo kokeilla:)
        karrax kirjoitti:

        Minäkin siirryin Citymarketin orasmehuun, kun sain siitä tietää, kiitos vaan!
        Mehu on tosiaan 100% :a ja hinta todella edullinen.

        Kummasta Cittarista (Kupittaan vai Länsikeskuksen) orasmehua löytyy? Onko sitä pakastimessa, luontaistuoteosastolla vai missä? Kiinnostaisi myös tietää, minkälaisia kokemuksia ihmisillä on em. mehusta, onko olo piristynyt tms...


      • käyttäjä55

        Olen käyttänyt, mutta en ole todennut piristymistä enkä mitään muitakaan havaittavia vaikutuksia. Uskon kyllä, että on terveellistä silti.


    • Tiipui

      Vehnänorasta ei todellakaan ole hyvä laittaa tehosekoittimeen, vaan siitä on tarkoitus käyttää vain puristettu MEHU, ei itse kuitua, joka herkästi raapii suoliston rikki. Ei siis missään nimessä tehosekoittimeen vaan mehupuristimen kautta!!

      • Syön oraan

        Mihin tuo väite, että vehnänoraan KUIDUT olisivat vaarallisia, perustuu?

        En tajua. Ihminen pureskelee oraan hampaillaan. Minä uskon, että venhänoras sulaa ihan kivasti vatsassani. Millaisia kokemuksia teillä on?

        Kasveissa on aina kuituja, monenmoisia. On liukenevia ja liukenemattomia.

        Minun on vaikea uskoa, että oraasta pitäisi tehdä mehua vain siksi, etteivät kuidut sula tai että ne olisivat peräti vahingollisia ihmiselle. Höh. Pitää vain malttaa pureskella.


      • orasta käyttävä
        Syön oraan kirjoitti:

        Mihin tuo väite, että vehnänoraan KUIDUT olisivat vaarallisia, perustuu?

        En tajua. Ihminen pureskelee oraan hampaillaan. Minä uskon, että venhänoras sulaa ihan kivasti vatsassani. Millaisia kokemuksia teillä on?

        Kasveissa on aina kuituja, monenmoisia. On liukenevia ja liukenemattomia.

        Minun on vaikea uskoa, että oraasta pitäisi tehdä mehua vain siksi, etteivät kuidut sula tai että ne olisivat peräti vahingollisia ihmiselle. Höh. Pitää vain malttaa pureskella.

        Vehnän oraasta puristimella saatu mehu on niin arvokasta tavaraa et sitä ei kannata pilata. Puristaessa eikä missään vaiheessa lämpötila saa kohota yli 40asteen koska silloin entsyymitoiminta lakkaa ja yksi tärkeimmistä asioista ja hyödyistä oraan käytössä jää pois. Orasmehu pitäisi nauttia aamulla pieneen vesimäärään sekoitettuna ja pitää mielellään puoli tuntia väliä ennen muun ruuan nauttimista. Näin tehden verenkiertomme käyttää tuon oraan ja ruuansulatusprosessi ei vielä lähde käyntiin. Olen vuosia kasvattanut orasta luomumullassa, luomuvehnästä. Kerran leikatusta kylvöksestä en itse korjaa toista satoa. Kokemukseni mukaan mehusta tuli tuolloin kitkerää. Pakastan mehun jääpala kuutiorasioihin pakasteeseen ja aamuisin otan puoleen lasiin vettä yhden tai kaksi sulamaan jonka sitten juon.


    • kukkakärppä

      Vanhaan aikaan mummoni söi päivittäin orasta kun sitä oli saatavilla. Söi vehnää, ohraa, kauraa ja myös koivunsilmuja, nokkosen pientä lehteä jne. Myös pientä voikukanlehteä oli hyvä käyttää ja sen sisälle käärittiin mm orasta. Sen hän opetti myös minulle. Kerätään käteen pieni tuppo, kääritään ihan sykerölle ja laitetaan hampaiden väliin. Pureskellaan pehmeästi, jauhetaan ja välillä imetään nesteestä kuivaksi poskessa. Sitten taas pureskellaan ja välillä imetään kuivaksi. Ihan paras keino eikä mitään kalliita mehustimia tarvitse, rahastusta sellaiset ellei ole kyse isommista määristä vihannesmehuja tms.

      • Vikmore

        Tämä ei ole tarpeeksi trendikästä nykyihmisille, jotka haluavat tekniikan avuksi jopa luonnonmukaiseen elämään. Lisäksi pureminen on kovin vaivalloista vaikka epäilemättä mehuun sekoittuva sylki ei tee yhtään pahaa koko toimitukselle kuten ei yleensäkään ravinnon pureskeleminen velliksi, mikä auttaa ravintoaineiden imeytymistä hotkimiseen verrattuna.


    • Lehmäl

      Kävimpä äsken ohran orasta pellolta paljon ja nyt syödä mussutan hyvällä ruokahalulla,
      hitto miten hyvää nam nam.

    • Jauhopeukalo
    • Hyvää mehua!

      Juu, minä olen käyttäny tuota samaa www.Jokka.fi sivun jauhetta. Hyvän makuinen ja tehokas. Näissähän on aika paljon eroja. Tuo JOKKA vehnänoras on luomua, eikä kemikaaleilla kiihdytettyä kasvua. Kai se maku siitä tulee?

      • Suhnu.

        Pierettää ihan perkel..sti tuo mehu.


    • aamullapuristaa

      itse puristan huromila, tuoretta, joka päivä

      • Saija1967

        Minulla on hurom myös. Parhaat mehut :)


    • Slurpanomi

      Kun kirjoitat juomasta niin minäpä laitan sinulle ohjeen omasta juoma sekoituksestani: "Sekoita kahteen kahvikupilliseen kuumaa vettä (Ei kiehuvaa) vahvaa kaakao jauhetta 2 kukkurateelusikallista. Lisää kaksi kukkura teelusikallista sokeria. Lisää kaksi kukkura teelusikallista murukahvia. Sekoita hyvin. Juo älä polta suutasi. Juoma on täyteläistä eikä aiheuta oireita vatsassa. Minä olen ottanut juoman kanssa Dikkesdive keksejä. Juoma on hyvän kahvin väristä. Kokeile ihastut!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe