Käytin vanhoja lenkkareita hölkkälenkilläni, mutta sitten ajattelin panostaa ja ostin uudet lenkkarit kaupasta ja ensimmäisen lenkin jälkeen kipeyty toisen jalan ulkosyrjä niin että ei ollut melkein asiaa enää kävelemään.(Tosin lenkkarit oli todellakin parhaat aikansa nähneet) Jonkin ajan päästä se levolla lähti pois mutta uuden lenkin jälkeen tapahtui sama vika. (Vanhoilla lenkkareilla ei tätä ongelmaa kun kokeilin tämän jälkeen et tekeekö ne saman ongelman. Osaisiko joku sanoa missä vika?
Kaupassa kokeilin monesti ja totesin kengät hyviksi mutta lenkkin jälkeen tilanne oli aivan toinen. Harmittaa ku lenkkeileminen jäi siihen.
Varaa ei oikeen ole ostaa uusiakaan lenkkareita. Niin sekö uudesta innostuksesta urheiluun. :(
Kipu jalkapohjassa
2
4088
Vastaukset
- lllllllllllllllllllllllllll...
Ellei uusissa lenkkareissa ole jotain sellaista, joka ei sovi jalallesi. Esim vahva pronaatio- tai supinaatiotuki. (Siis ellet tarvitse tällaista.)
Niin itselläni uudet juoksukengät tekevät jalat kipeiksi aluksi (vaikka olisivat täsmälleen samaa malliakin). Voi mennä jopa viikko ennen kuin jalka alkaa tottua ja kenkä muokkautua.
Asiaa voi helpottaa aloittamalla kengän sisäänajamisen vaikka kotona sisäkenkänä ja kauppareissuilla jne... kävelyillä.
Jotain muitakin jippoja lienee, esim kengän kasteleminen ennen käyttöä. (Saattaa muokkautua nopeammin.)
Mutta jokatapauksessa uusi kenkä on usein aluksi aika hankala.
Toivottavasti tästä oli apua. Tämä on oma kokemukseni.- tuommoista olekaan
Semmoista kuin supinaatiotuki ei taida ollakaan mutta sen sijaan on lenkkareita joista puuttuu pronaatiotuki. Tällaiset sopivat neutraaleille tai supinoiville juoksijolle.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä että noin voimakas ulkosyrjän kipeytyminen johtuu melkoisella varmuudella joko siitä että kyseessä on supinoiva juoksija joka osti todella voimakkaalla pronaatiotuella varustetut lenkkarit tai päinvastoin.
Päinvastaisessa tapauksessa siis jalka on voimakkaasti pronatoivat ja uudet lenkkarit ovat mallia josta puuttuu pronaatiotuki kokonaan.
Voihan tietty olla että lesti ja jalkaholvin tuki ei nyt kertakaikkiaan sovi jalalle mutta kun kirjoittaja kerran oli sitä mieltä että lenkkarit istuivat hienosti niin tästä tuskin on kyse.
Itse olen vuosien varrella huomannut että lenkkareissani pitää olla päkiässä paras iskunvaimennus mitä mallistosta löytyy tai muuten jalkaterä ja holvikaari kipeytyvät todella nopeasti. Jostain tuommoisesta voisi myös olla kyse jos uudet lenkkarit ovat "lightweight trainer" mallia eli painoa on pudotettu iskunvaimennuksen kustannuksella.
Summa summarum: pelkään että noin pahat oireet johtuvat jostain periaatteellisesta ongelmasta joka ei parane vaikka tossuja miten kastelisi ja koittaisi "ajaa sisään".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829