En tullut tänne arvostelemaan vegaaniruuansyöjiä, tulin vain ilmaisemaan mielipiteeni.
Oletteko jatkuvia painonpudottajia vai mistä on oikein kysymys? jos siihen ilmaantuu moraalinen kysymys, että eläintensyöminen on julmaa niin voin kyllä sanoa että kasvistensyönti ei auta poistamaan tätä ongelmaa. Lihaa tullaan syömään ja eläimiä tullaan tappamaan aina.
Ja minusta vihannekset ja kasvikset eivät ole mitään kunnon ravintoa. Eikä vegaaniksi muututa tuosta vain, täytyy ottaa selvää miten syödä monipuolisesti vihanneksia (jos nyt sitä ylipäätänsä voi syödä monipuolisesti??)
Leijonat ja kaikki muutkin lihansyöjät luonnossa elävät pelkällä lihalla, pitäisikö niidenkin muuttua vegaaneiksi? taitaa vegaanien lemmikkeinäkin olla jyrsijöitä, kun kissoillekin pitäisi antaa lihaa syötäväksi. No ei, tuon kirjoitin hieman pilke silmäkulmassa... kuitenkin ymmärrätte kai mikä on sanomani?
Jos kerran ajattelette eläimien parasta, niin ajatteletteko luontoa missä eläimet elävät? ajatteko autolla, käytättekö julkisia kulkuneuvoja (päästöt voivat olla merkittävät), käytättekö hiuslakkaa?
Miksi syötte vain kasvisruokaa?
30
3098
Vastaukset
- Jaa jaa
Kasvisruokavalio on minulle sekä eettinen että ekologinen valinta. Ihminen ei tarvitse liharavintoa ja liharavinnon tuottamiseen ja käyttämiseen liittyy niin paljon eettisiä ja ekologisia epäkohtia että jo liharavinnon tuottamisen ja käyttämisen vähentämisellä on merkittävät positiiviset vaikutukset mm ilmastoon ja ympäristöön.
Jo liharavinnosta luopuminen tai sen vähentäminen vaikuttaa moniin asioihin positiivisesti, mutta usein kasvisruokavalio ei ole ainoa vastuullinen valinta vaan siihen liittyy mm kaiken kulutuksen järkeistäminen ja minimoiminen.
(Juu ihminenkin on eläin, mutta..) Eläimet ovat eri asia kuin ihmiset ja mielestäni kaikki epäkohdat liittyvät ihmisen tuottamaan liharavintoon joten ei ole mitään syytä vetää tähän kysymykseen villieläimiä. Lemmikeille tuotetaan myös eläinravintoa täysin samoin epäkohdin kuin ihmisillekin, mutta tämä ei ole hyväksyttävä syy kieltää liharavintoa tarvitsevalta lemmikiltä liharavinto vaan ravinto tulee tuottaa mahdollisimman vastuullisesti. Ihminen ei tarvitse liharavintoa kuten muut liharavintoa tarvitsevat eläimet tarvitsevat joten ihmisen kohdalla pelkkä tuotannon vastuullistaminen ei riitä vaan liharavinnon tuottamista ja käyttämistä on vastuullistamisen ohessa vähennettävä ja mieluiten lopetettava kokonaan. Tämä auttaa ratkaisemaan monia vakavia epäkohtia ja kun ilmastosta nyt vouhotetaan niin liharavinnon tuottamisen ilmastovaikutukst ovat vähintään liikenteen tasoa joten kysymys on merkittävä.
Jo pelkkä liharavinnon käytön vastuullistaminen ja vähentäminen vaikuttavat positiivisesti ympäristöön joten kyllä useimmat kasvissyöjät huomioivat ympäristökysymykset myös eläinten ja kasvien elinympäristön osalta. Mitään eläimiä ja kasvejahan ei voi suojella suojelematta niiden elinympäristöä.
Al Goresta on kun tehty maailmanpelastaja niin täytyy ihmetellä kuinka lihantuottaja Al Gore käyttää supertuhlaavaisesti maapallon resursseja ja on kieltäytynyt mm tämän lihakysymyksen huomioimisesta koska tämä on "epämiellyttävä totuus".
Kasvisravinnolla pärjää aivan loistavasti. Ja maailma pelastuu. Kun vastuullistetaan ja järkeistetään kaikki kuluttaminen.- se haisee pahalle
kun sitä yrittää laittaa ruuaksi,meinaa tulla oksennus.
Siksi en syö punaista lihaa ollenkaan. YYÖÖÖKK!! - vanha kokki
se haisee pahalle kirjoitti:
kun sitä yrittää laittaa ruuaksi,meinaa tulla oksennus.
Siksi en syö punaista lihaa ollenkaan. YYÖÖÖKK!!Minun mielestäni raaka, tuore liha tuoksuu miellyttävälle. Sen vuoksi valmistan vaimolleni ja itselleni suuret tartarpihvit ja nautimme suunnattomasti raa`asta lihasta. Syön kyllä mielelläni myös raakaa kaalia, mutta en nauttiakseni. Elämä on joskus raakaa, vai mitä?
- tykkää
vanha kokki kirjoitti:
Minun mielestäni raaka, tuore liha tuoksuu miellyttävälle. Sen vuoksi valmistan vaimolleni ja itselleni suuret tartarpihvit ja nautimme suunnattomasti raa`asta lihasta. Syön kyllä mielelläni myös raakaa kaalia, mutta en nauttiakseni. Elämä on joskus raakaa, vai mitä?
jotkut ei..miksi siitä pitää tehdä ongelma? Minä syön porkkanaa ja muita vihanneksia, palkokasveja jne.. siksi että nautin niiden mausta, keitettynä, paistettuna, marinoituna.
Lihaa en syö koska en erityisemmin pidä sen mausta, minulla ei ainakaan ole muuta syytä. Luulisi ettei se että minä en syö lihaa haittaisi ketään.
- eihän
vegaanit pelkkiä rehuja syö..voisit ottaa asioista selvää ihan itsekin ennen kuin tulet kertomaan mielipiteesi..et sitten vaikuta niin tyhmältä. Netistä kyllä löytyy sivustoja joista näet mitä vegaaniruokavalio voi sisältää.
Onneksi tänä päivänä tiedon lisääntyessä voidaan tehdä valintoja. Ja eikö tuo hiuslakka kysymys ole jotenkin lapsellista?- lihansyöjä
Miten niin lapsellinen kysymys? toivottavasti tiedät mihin olet ryhtynyt. Kaikki pitäisi ottaa huomioon. Vegaanin täytyy olla kaikkitietävä ekologinen hippi jotta se olisi niinsanottu täydellinen vege. Olethan sellainen?
- asfafa
lihansyöjä kirjoitti:
Miten niin lapsellinen kysymys? toivottavasti tiedät mihin olet ryhtynyt. Kaikki pitäisi ottaa huomioon. Vegaanin täytyy olla kaikkitietävä ekologinen hippi jotta se olisi niinsanottu täydellinen vege. Olethan sellainen?
kuulostaa siltä että olet tulut tänne vittuilemaan.
- ollenkaan
lihansyöjä kirjoitti:
vegaani. Olen koulutukseltani kokki joten tiedän jotain erilaisista ruokavalioista, sairauksista johtuvista sekä omista valinnoista johtuvista.
Kommenttisi vegaanin ruokavaliosta kuvasti vain nin täydellisesti sitä tietämättömyyttä mihin vielä nykypäivänäkin törmää..eivät vegaanit pelkkää porkkanaa ja salaatinlehtiä syö.
Onneksi se että joku on valinnut kasvisruokavalion ei sinun elämääsi vaikuta. Eikö? - Jaa jaa
lihansyöjä kirjoitti:
Veganismi voi rajoittua vain ruokavalioon, mutta usein vegaanit ja vegetaristit ulottavat vastuullisuuden ruokavalion ulkopuolellekin. Idioottimaista väittää että vegen täytyy olla täydellinen jotta hänen vastuullisten valintojensa positiiviset vaikutukset voidaan huomioida.
Jos vegaanin lasi on puolillaan vastuullisia valintoja ja sinun vain nippa nappa pohjan peittäen niin kummalla on enemmän parannettavaa?
Ihme vittuilijaksi paljastuit. Oletko täysin varma mihin olet ryhtynyt? - Mime
Jaa jaa kirjoitti:
Veganismi voi rajoittua vain ruokavalioon, mutta usein vegaanit ja vegetaristit ulottavat vastuullisuuden ruokavalion ulkopuolellekin. Idioottimaista väittää että vegen täytyy olla täydellinen jotta hänen vastuullisten valintojensa positiiviset vaikutukset voidaan huomioida.
Jos vegaanin lasi on puolillaan vastuullisia valintoja ja sinun vain nippa nappa pohjan peittäen niin kummalla on enemmän parannettavaa?
Ihme vittuilijaksi paljastuit. Oletko täysin varma mihin olet ryhtynyt?Tutustu(kaa) esimerkiksi Vegaaniliiton sivuihin,
www.vegaaniliitto.fi, siellä on ihan ns. selkokielellä selostettu mitä epäkohtia
eläinperäisen ruuan tuottamiseen, kulutukseen jne. liittyy ja myöskin vegaaniruokavalion eduista.
Itse olen ollut täysin vegaani jo kuutisen vuotta,
avokki viitisen vuotta, emme ole alipainoisia, vaan täysin terveitä nuoria aikuisia :)
Ystäväpiiriimme, joka siis koostuu niin sekasyöjistä kuin eri asteisista kasvissyöjistä, löytyy niin ali-, yli -ja normaalipainoisia ihmisiä ;) Kysymyshän on aina siitä mitä suuhunsa laittaa ja mitenkä paljon, toki myös liikkuminen tulee huomioida.
Vegaaniruoka on täyttävää, näyttävää ja monipuolista, tietysti myös hyvän makuista (ja tuoksuista!) jos vain hiukkasen viitsii nähdä vaivaa. Ei siis todellakaan pelkkää porkkanaa...
Tuntuu, etteivät sekaruokaa syövät ihmiset oikein osaa ajatellakaan, miten helppoa monen ruuan valmistaminen vegaanisena onkaan. Esim. lasagnessa "korvataan" jauheliha soijarouheella, valkokastikkeen valmistuksessa voidaan käyttää kauramaitoa (tai muita kasvismaitoja) ja juustona soijajuustoa taikka oluthiivahiutaleita, jotka nimestään huolimatta maistuvat kovasti juustolta, kunhan niistä valmistetaan ensin juustonkaltaista massaa.
Monesti olen ollut todistamassa kovin koomisia tilanteita ja jopa itse "huijannut" lihaa syöviä kavereitani tarjoamalla heille vegaaniruokaa. Hyvin on maistunut, ja soijaa on useimmiten luultu joko jauhelihaksi tai kananlihaksi. (allergiat tietysti otettu huomioon).
Jos ketjun aloittaja todella on kiinnostunut
vegaanisesta elämäntavasta, voisi hän ottaa siitä ensiksi selvää, takaan, että lähteitä on kyllä paljolti, suosittelen lämpimästi esim. tuota vegaaniliiton sivustoa, tuntuu, että viestisi
oli tarkoitettu lähinnä provoksi, josta kylläkin sitten provosoidun kirjoittamaan aika pitkästi ;) - Mime
Mime kirjoitti:
Tutustu(kaa) esimerkiksi Vegaaniliiton sivuihin,
www.vegaaniliitto.fi, siellä on ihan ns. selkokielellä selostettu mitä epäkohtia
eläinperäisen ruuan tuottamiseen, kulutukseen jne. liittyy ja myöskin vegaaniruokavalion eduista.
Itse olen ollut täysin vegaani jo kuutisen vuotta,
avokki viitisen vuotta, emme ole alipainoisia, vaan täysin terveitä nuoria aikuisia :)
Ystäväpiiriimme, joka siis koostuu niin sekasyöjistä kuin eri asteisista kasvissyöjistä, löytyy niin ali-, yli -ja normaalipainoisia ihmisiä ;) Kysymyshän on aina siitä mitä suuhunsa laittaa ja mitenkä paljon, toki myös liikkuminen tulee huomioida.
Vegaaniruoka on täyttävää, näyttävää ja monipuolista, tietysti myös hyvän makuista (ja tuoksuista!) jos vain hiukkasen viitsii nähdä vaivaa. Ei siis todellakaan pelkkää porkkanaa...
Tuntuu, etteivät sekaruokaa syövät ihmiset oikein osaa ajatellakaan, miten helppoa monen ruuan valmistaminen vegaanisena onkaan. Esim. lasagnessa "korvataan" jauheliha soijarouheella, valkokastikkeen valmistuksessa voidaan käyttää kauramaitoa (tai muita kasvismaitoja) ja juustona soijajuustoa taikka oluthiivahiutaleita, jotka nimestään huolimatta maistuvat kovasti juustolta, kunhan niistä valmistetaan ensin juustonkaltaista massaa.
Monesti olen ollut todistamassa kovin koomisia tilanteita ja jopa itse "huijannut" lihaa syöviä kavereitani tarjoamalla heille vegaaniruokaa. Hyvin on maistunut, ja soijaa on useimmiten luultu joko jauhelihaksi tai kananlihaksi. (allergiat tietysti otettu huomioon).
Jos ketjun aloittaja todella on kiinnostunut
vegaanisesta elämäntavasta, voisi hän ottaa siitä ensiksi selvää, takaan, että lähteitä on kyllä paljolti, suosittelen lämpimästi esim. tuota vegaaniliiton sivustoa, tuntuu, että viestisi
oli tarkoitettu lähinnä provoksi, josta kylläkin sitten provosoidun kirjoittamaan aika pitkästi ;)Mainittakoon vielä, että vegaaninen elämäntapa
pitää yleensä sisällään muutakin kuin vain tuon ruokavalion, itse ainakin pyrin liikkumaan kävellen mahdollisimman paljon, omistan kyllä käytännön syistä myös oman auton, asun suht pienellä paikkakunnalla, ja julkinen liikenne toimii täällä todella huonosti.
Pesuaineet yms. ostan ekokaupoista/luontaistuote myymälöistä, eivät siis ole eläintestattuja, vaan ympäristöystävällisiä ja eettisesti tuotettuja.
En myöskään käytä nahkavaatteita, taikka kenkiä.
Kavereilta tai kirppiksiltä saatan kyllä ostaa myös esim. nahkakenkiä, joskin ajatus siitä, että harteillani roikkuu jonkun nahka tuntuu aika iljettävältä.
Pointti on siis kuitenkin se, että vegaaninen elämäntapa ei rajoitu vain ruokavalioon.
ps. tutustukaa pesupähkinöihin! paras löytöni vähään aikaa ;) http://www.pikkuruu.fi/pahkinat.html
(löytyy ainakin eko -ja kehitysmaakaupoista). - cisse
Mime kirjoitti:
Mainittakoon vielä, että vegaaninen elämäntapa
pitää yleensä sisällään muutakin kuin vain tuon ruokavalion, itse ainakin pyrin liikkumaan kävellen mahdollisimman paljon, omistan kyllä käytännön syistä myös oman auton, asun suht pienellä paikkakunnalla, ja julkinen liikenne toimii täällä todella huonosti.
Pesuaineet yms. ostan ekokaupoista/luontaistuote myymälöistä, eivät siis ole eläintestattuja, vaan ympäristöystävällisiä ja eettisesti tuotettuja.
En myöskään käytä nahkavaatteita, taikka kenkiä.
Kavereilta tai kirppiksiltä saatan kyllä ostaa myös esim. nahkakenkiä, joskin ajatus siitä, että harteillani roikkuu jonkun nahka tuntuu aika iljettävältä.
Pointti on siis kuitenkin se, että vegaaninen elämäntapa ei rajoitu vain ruokavalioon.
ps. tutustukaa pesupähkinöihin! paras löytöni vähään aikaa ;) http://www.pikkuruu.fi/pahkinat.html
(löytyy ainakin eko -ja kehitysmaakaupoista).mielenkiintoinen tuttavuus..pesupähkinä :)
- koska.....
haluan pysyä terveempänä. Hauska tuo painonpudotus-kommentti, itse olen joutunut tietoisesti vähentämään kaloreita pitääkseni nykyisen painoni (normaalin ylärajalla). Kasvisruoassakin voi olla paljon kaloreita ja herkkujakin löytyy. Ruoanlaittotaidon saa kaupan päälle.
Eläinten hyvinvointi on tärkeää enkä halua olla osallisena niiden huonossa kohtelussa. En kuitenkaan paasaa kantaani muille, kuten monet vegaanit tekevät. Minua ei nähdä jakelemassa lentolehtisiä tai osallistumassa mielenosoituksiin. ;)
Oletko koskaan valmistanut oikeaoppista vegaaniateriaa? Kasvisruoka voi olla ihan yhtä "kunnollista" ja täyttävää kuin liharuokakin. En ymmärrä, miksi kasvisruokavalio olisi vaikea koostaa tai voidakseen pysyä sillä hengissä pitäisi olla vähintään ravitsemusterapeutti (joilla muuten on harvoin riittävästi tietoa kasvisruoasta). Me emme syö pelkkiä vihanneksia, vaan myöskin viljoja, palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä. Mistään ravintoaineesta ei jää puutetta, vaan itselläni ainakin kaikki mitatut arvot ovat olleet keskimääräistä parempia.
Pyrin elämään mahdollisimman ekologisesti. En hanki turhia tavaroita ja jos tarvitsen jotain tiettyä, etsin sen käytettynä. Valitsen tarjolla olevista tuotteista ekologisimman ja käytän luomua aina kun se on vaihtoehtona.
Minulla on lihansyöjiä lemmikkeinä ja ne saavat ruoakseen raakaa lihaa. Kissa ja koira tarvitsevat tietenkin parhaiten itselleen sopivaa ravintoa. - söisi?
Minulle kyse ei ole painonpudotuksesta vaan eläinntuotantoon liittyvistä eettisistä ja ekologisista syistä, niin henkilökohtaisena katsomuksena kuin yhteiskunnallisena ongelmanakin. Se, ettei itse syö lihaa vaikuttaa yksilötasolla juuri niihin eläimiin joita et tule tappaneeksi/hyväksikäyttäneeksi (vuositasolla tekee muuten satoja eläimiä...) ja se, ettei moni muukaan syö lihaa vaikuttaa sitten jo aika näkyvästikin (vegaaneille suunnattu ruokatarjonta lisääntyy, keskustelu lisääntyy ja lihankulutus laskee jo tilastollisestikin mikä muuttaa asenteita entisestään). Ei siis ole ihan sama mitä suuhunsa lappaa, kun kerran "muutkin" tekee niin ja "homma mitä todennäköisimmin jatkuu". Vaikka kulutan paljon keskimääräistä enemmän energiaa, en ole siitä kuihtunut vaan rasvaa löytyy sopivasti ja kyllä, jopa lihaksia.
Miten tuo ylläoleva on mahdollista? Katsos, en syö pelkkää salaattia (itse asiassa saan aina tsempata että niitä hemmetin rehuja tulisi syötyä tarpeeksi...) vaan papuja, herneitä, linssejä, pähkinöitä, siemeniä ja täysjyväviljaa kaikkien muiden kasvisten (ja metsäsienten- olisi siis
ettet käyttäisi myöskään sitten esim. minkäänlaista autoa lainkaan. Katselin tänään taas kuolleita eläimiä moottoritiellä.
- vegaanin tulisi
olisi siis kirjoitti:
ettet käyttäisi myöskään sitten esim. minkäänlaista autoa lainkaan. Katselin tänään taas kuolleita eläimiä moottoritiellä.
olla täysi pyhimys?
Saako vegaani asua talossa, vai pitäisikö kaivautua korpi-kuusen-kannon-alle, ettei vain vahingossakaan kuluttaisi esim. fossiilisia polttoaineita asumuksensa lämmittämiseen?
Miksi vegaanin tehtävä on kieltäytyä IHAN kaikesta? Siksikö, että sinulle (ja lapsillesi) jää enemmän kulutettavaa? - ajatteleva
vegaanin tulisi kirjoitti:
olla täysi pyhimys?
Saako vegaani asua talossa, vai pitäisikö kaivautua korpi-kuusen-kannon-alle, ettei vain vahingossakaan kuluttaisi esim. fossiilisia polttoaineita asumuksensa lämmittämiseen?
Miksi vegaanin tehtävä on kieltäytyä IHAN kaikesta? Siksikö, että sinulle (ja lapsillesi) jää enemmän kulutettavaa?ja epäitsekkäitä, ajattelevia ihmisiä. Niitä maailma tarvitsee. On niin väärin, että kun vegaani yrittää elää mahdollisimman "oikein", kuluttaa maapallon varoja mahdollisimman vähän, samaan aikaan toiset vähät välittää!
On kaikkien velvollisuus kantaa kortensa kekoon maapallon, sen muiden ihmisten, eläinten ja luonnon eteen.
Ja nämä, jotka tänne pistävät näitä viestejä että "ihminen ei elä lihaa" ja että "eläimetkin hei tappaa toisia eläimiä" on luultavasti vähän koulutettuja, tietämättömiä ja itsekkäitä ihmisiä. On tutkimustuloksia, joista selviää kasvissyöjien ja vegaanien olevan älykkäitä ihmisiä! :) - Miksen söisi?
olisi siis kirjoitti:
Kuten tuolla ylempänä sanoin, käytän julkisisa kulkuvälineitä ja sen enempää en voi tehdä. Autoa eikä korttia ole eikä tule ellei pakottavaa tarvetta ilmene.
Kyllähän kasvisruokaakin lannoitetaan eläimen lannalla ja korjuussa kuolee jos jonkinmoista öttiäistä. Tai kävellessä voi astua muurahaisen päälle tai hengittäessä voi nielaista vahingossa kärpäsen! Herranjumala! :D
Ps: Ethän itse ajele autolla? - JOKAINEN TAPLAA TYYLILLÄÄN...
hei. B12 vitamiini ,jota kasvikunnan ravinnosta ei ihan etsimättä saa...alkakaa käyttämään AloeVeraa..Barbadensiss Milleristä löytyy jopa B12 ..ja se hoitelee muutenkin niin kehon,suolet että mielet...
- ja mieti, etteikö
pienikin muutos voi olla hyvästä.
Vaikka minä en tapa/raiskaa lapsia, niin silti maailmassa joku niin tekee. Lapsia on tapettu/raiskattu aina ja niin myös tullaan aiana tekemään. Se, että minä kieltäydyn tappamasata/raiskaamasta lapsia, ei kuitenkaan poista tätä ongelmaa. Olisisko siis ihan sama liittyä tappajin/raiskureihin?
Jos omalla valinnalla ei voi parantaa koko maailmaa, niin kannattaako edes miettiä valintoja? Mielestäni kyllä.- vaikken vegaani ookaan
en ole vegaani, enkä mikään muukaan, olen tavallinen ihminen, joka syö liikaa makkaraa ja muuta paskaa.
vegetarismi/veganismi on terveellistä.
tiesittekö porkkananpurijat, että kuukautiskierto on vegeillä pidempi, ja sehän on terveellistä.
itsekin olisin vege, jos pihvi olisi kasvis... tykkään lihasta liikaa.
mutta käytän tosi paljon rehuja. varsinkin kevätsipulit ja porkkanat ja lantut on kratinoituina tooooodella hyviä.
*kuola valuu jo*
- valintoja
Minä olen tehnyt omani, samoin sinä, ja tehköön leijona omansa. Juuri tuollaisen ajattelun takia maailmassa luonto on siinä jamassa kuin se nyt on: miksi minä tekisin mitään kun ei se kuitenkaan auta. Kasvissyönti poistaa asian minun kohdaltani, mun takiani ei tapeta yhtäkään eläintä. Minä teen asiat omalta osaltani niin kuin parhaaksi näen, tee sinä samoin. Ja leijona tehköön omalta osaltaan. ;)
En aja autoa, käytän julkisia kulkuvälineitä silloin kun jonnekin pidemmälle tarvitsee mennä.
Lemmikkejä ei ole kun olen allerginen.
Harvoin käytän hiuslakka koska hiukseni eivät sitä tarvitse, ja käytän Body Shopin tuotteita kauneudenhoidossa.- Tra
Pelastetaan maailma ja eletään ekologisesti syömällä ja juomalla niin paljon kuin jaksamme, tuhlaamalla luonnonvaroja, raiskaamalla luonto, mutta jätetään lapset tekemättä. Voisimme myös jokainen tappaa itsemme heti, jätetään vain pari miljoonaa ihmistä ympäri maapalloa elämään metsästämällä, sillä se on ekologisin elämäntapa. Kuuden miljardin ihmisen tappaminen olisi epäeettistä, joten meidän täytyy elää elämämme, mutta emme saa lisääntyä.
Ettekö vegaanit ym. pellet tajua että maailman kantokyky tulee lopulta vastaan, vaikka söisimme vain kasveja? Viljely aiheuttaa eroosiota, vesistöjen pilaantumista ja peltojen raivaus tuhoaa ekosysteemejä. Luopumalla lihan syönnistä siirrätte vain viljan kulutushuippua ja eläinten ja kasvien massasukupuuttoa joitakin vuosia eteenpäin.
Mielestäni ennen kuin kukaan ryhtyy vegaaniksi, pitäisi koko maailmaan saada yhteinen väestönsäätelyohjelma. Esimerkiksi lapsiarpajaiset. Tämä siitä syystä että ylimääräistä viljan ym. tuotantoa on vielä, kun eläinten syömää viljaa ei käytetä. Siitä voidaan tehdä biopolttoaineita uudelle ekologisemmin elävälle ihmiskunnalle. - Ei noilla keinoilla
Tra kirjoitti:
Pelastetaan maailma ja eletään ekologisesti syömällä ja juomalla niin paljon kuin jaksamme, tuhlaamalla luonnonvaroja, raiskaamalla luonto, mutta jätetään lapset tekemättä. Voisimme myös jokainen tappaa itsemme heti, jätetään vain pari miljoonaa ihmistä ympäri maapalloa elämään metsästämällä, sillä se on ekologisin elämäntapa. Kuuden miljardin ihmisen tappaminen olisi epäeettistä, joten meidän täytyy elää elämämme, mutta emme saa lisääntyä.
Ettekö vegaanit ym. pellet tajua että maailman kantokyky tulee lopulta vastaan, vaikka söisimme vain kasveja? Viljely aiheuttaa eroosiota, vesistöjen pilaantumista ja peltojen raivaus tuhoaa ekosysteemejä. Luopumalla lihan syönnistä siirrätte vain viljan kulutushuippua ja eläinten ja kasvien massasukupuuttoa joitakin vuosia eteenpäin.
Mielestäni ennen kuin kukaan ryhtyy vegaaniksi, pitäisi koko maailmaan saada yhteinen väestönsäätelyohjelma. Esimerkiksi lapsiarpajaiset. Tämä siitä syystä että ylimääräistä viljan ym. tuotantoa on vielä, kun eläinten syömää viljaa ei käytetä. Siitä voidaan tehdä biopolttoaineita uudelle ekologisemmin elävälle ihmiskunnalle."Kuuden miljardin ihmisen tappaminen olisi epäeettistä, joten meidän täytyy elää elämämme, mutta emme saa lisääntyä. "
"Mielestäni ennen kuin kukaan ryhtyy vegaaniksi, pitäisi koko maailmaan saada yhteinen väestönsäätelyohjelma. Esimerkiksi lapsiarpajaiset. "
...Mikä auttamatta johtaisi siihen, että arpajaisten häviäjät joutuvat pakkosterilointiin / raskaaksi "luvattomasti" tulleet naiset kokisivat abortin halusivat sitä tai ei. Eettistä? Kiinassahan tätä syntyvyyden säätelyä on jo kokeiltu jonkin aikaa.
Mietipä muutenkin, kauanko tuollainen muutos 6 miljardista 2 miljoonaan kestäisi noinkin radikaalilla menetelmällä. Ilmastonmuutoskin ehtisi karsia väkeä aiemmin. On taas ajateltu asioita horisonttia pidemmälle...
Ja jos nyt ilkeästi sanotaan (tai niin kuin tilattiin): Ettekö te mcdonald's ym.pellet tajua, mihin suurin osa viljelypinta-alasta, vesivaroista ym. käytetään? Siihen että te saatte "Pelastaa maailman ekologisesti syömällä ja juomalla niin paljon kuin jaksatte, tuhlaamalla luonnonvaroja, raiskaamalla luonnon" Niin, siinä tilanteessa paljon auttaakin jos jättää lapset tekemättä.
Aina voi valita itse lapsettomuuden/adoptoinnin, ja kehoittaa muitakin tekemään samoin mutta pakkotoimenpiteitä en kannata.
Ps:Vielä tuosta eläinten ja kasvien massatuhosta: ekokatastrofin kohdatessa ihmiskunta lähtee ensin, muut eläimet ja kasvikunta suurimmalta osalta. Maailma on "tuhoutunut" jo monesti aiemmin ja aina elämää on tullut takaisin. - Tra
Ei noilla keinoilla kirjoitti:
"Kuuden miljardin ihmisen tappaminen olisi epäeettistä, joten meidän täytyy elää elämämme, mutta emme saa lisääntyä. "
"Mielestäni ennen kuin kukaan ryhtyy vegaaniksi, pitäisi koko maailmaan saada yhteinen väestönsäätelyohjelma. Esimerkiksi lapsiarpajaiset. "
...Mikä auttamatta johtaisi siihen, että arpajaisten häviäjät joutuvat pakkosterilointiin / raskaaksi "luvattomasti" tulleet naiset kokisivat abortin halusivat sitä tai ei. Eettistä? Kiinassahan tätä syntyvyyden säätelyä on jo kokeiltu jonkin aikaa.
Mietipä muutenkin, kauanko tuollainen muutos 6 miljardista 2 miljoonaan kestäisi noinkin radikaalilla menetelmällä. Ilmastonmuutoskin ehtisi karsia väkeä aiemmin. On taas ajateltu asioita horisonttia pidemmälle...
Ja jos nyt ilkeästi sanotaan (tai niin kuin tilattiin): Ettekö te mcdonald's ym.pellet tajua, mihin suurin osa viljelypinta-alasta, vesivaroista ym. käytetään? Siihen että te saatte "Pelastaa maailman ekologisesti syömällä ja juomalla niin paljon kuin jaksatte, tuhlaamalla luonnonvaroja, raiskaamalla luonnon" Niin, siinä tilanteessa paljon auttaakin jos jättää lapset tekemättä.
Aina voi valita itse lapsettomuuden/adoptoinnin, ja kehoittaa muitakin tekemään samoin mutta pakkotoimenpiteitä en kannata.
Ps:Vielä tuosta eläinten ja kasvien massatuhosta: ekokatastrofin kohdatessa ihmiskunta lähtee ensin, muut eläimet ja kasvikunta suurimmalta osalta. Maailma on "tuhoutunut" jo monesti aiemmin ja aina elämää on tullut takaisin."Ja jos nyt ilkeästi sanotaan (tai niin kuin tilattiin): Ettekö te mcdonald's ym.pellet tajua, mihin suurin osa viljelypinta-alasta, vesivaroista ym. käytetään? Siihen että te saatte "Pelastaa maailman ekologisesti syömällä ja juomalla niin paljon kuin jaksatte, tuhlaamalla luonnonvaroja, raiskaamalla luonnon" Niin, siinä tilanteessa paljon auttaakin jos jättää lapset tekemättä."
Viljan kulutus ei ole ongelma, vaan ihmisten määrä. On itse asiassa järkevämpää syöttää vilja eläimille, kuin tuottaa lisää ihmisiä syömään se. Eläimet eivät saastuta ihmiseen verrattuna juuri lainkaan. Ihminen tarvitsee talon, tv:n, jääkaapin jne.
Vegaanit ovat vain hissunkissun eläviä nuoria tyttöjä, jotka asuvat kehä 3:n sisäpuolella, omistavat lemmikkikissan ja uskovat tekevänsä jotain hyödyllistä. He eivät ymmärrä, että eläinten kärsiminen on seurausta ihmisten suuresta määrästä ja elintasokilpailusta. Sen sijaan, että he vastustaisivat itse systeemiä, he yrittävät sopeutua siihen oman etiikkansa kanssa. Tehomaataloudessa tuotetun viljan syönti voi olla hieman eettisempää, kuin lihan syönti, mutta auttaako se ketään muuta kuin ihmisen mieltä?
Otetaanpa kaksi mahdollista skenaariota: ensimmäisessä Maassa elää vain vegaaneita ja toisessa ainoastaan sekaruokaa syöviä.
1: Vegaanit panevat ja lisääntyvät kuin kanit. Tarvitaan lisää peltoa joten raivataan muutama sata neliökilometriä sademetsää. Kymmeniä lajeja kuolee sukupuuttoon. Vieläkään ei mahdeta ihmisluonnolle mitään, joten jokaisen vegaanitytön täytyy taas pyöräyttää pari lasta. Kierre jatkuu, kunnes kaikki viljeltävä maa on käytössä, koska kukaan ei keksinyt rajoittaa väestönkasvua (pelkäsivät pakkosterilointia).
2: Sekasyöjät lisääntyvät koska eivät mahda ihmisluonnolle mitään. He ostavat kaupasta hyvän makuista ruokaa. Syövät paistin joka viikonloppu, juovat maitoa ja syövät kananmunia. Viljelysmaata raivataan jotta saataisiin ruokaa eläimille ja ihmisille. Ihmisten määrä vakiintuu, kun kaikki viljelysmaa on käytössä.
Molemmille malleille on yhteistä se, että ihmisiä syntyy lisää, kunnes ruoka ei enää riitä. Siitä seuraa nälänhätää katovuosina. Köyhimmät kärsivät. Yli puolet maailman eläinlajeista on kuollut sukupuuttoon metsien raivauksen vuoksi.
Erona on se, että mallissa 1 siat, lehmät, kanat ym. "tuotantoeläimet" eivät joudu tuntemaan kipua ihmisen vuoksi.
Nimimerkki Ei noilla keinoilla, aiot tai olet jo varmasti itsekin pyöräyttänyt pari lasta jos olet nainen. Tai jos olet mies, niin melko varmasti siität lapsia joskus (ellet jo ole mistäs sitä tietää), sillä perhe tekee ihmisestä yleensä onnellisen. - ei noilla keinoilla
Tra kirjoitti:
"Ja jos nyt ilkeästi sanotaan (tai niin kuin tilattiin): Ettekö te mcdonald's ym.pellet tajua, mihin suurin osa viljelypinta-alasta, vesivaroista ym. käytetään? Siihen että te saatte "Pelastaa maailman ekologisesti syömällä ja juomalla niin paljon kuin jaksatte, tuhlaamalla luonnonvaroja, raiskaamalla luonnon" Niin, siinä tilanteessa paljon auttaakin jos jättää lapset tekemättä."
Viljan kulutus ei ole ongelma, vaan ihmisten määrä. On itse asiassa järkevämpää syöttää vilja eläimille, kuin tuottaa lisää ihmisiä syömään se. Eläimet eivät saastuta ihmiseen verrattuna juuri lainkaan. Ihminen tarvitsee talon, tv:n, jääkaapin jne.
Vegaanit ovat vain hissunkissun eläviä nuoria tyttöjä, jotka asuvat kehä 3:n sisäpuolella, omistavat lemmikkikissan ja uskovat tekevänsä jotain hyödyllistä. He eivät ymmärrä, että eläinten kärsiminen on seurausta ihmisten suuresta määrästä ja elintasokilpailusta. Sen sijaan, että he vastustaisivat itse systeemiä, he yrittävät sopeutua siihen oman etiikkansa kanssa. Tehomaataloudessa tuotetun viljan syönti voi olla hieman eettisempää, kuin lihan syönti, mutta auttaako se ketään muuta kuin ihmisen mieltä?
Otetaanpa kaksi mahdollista skenaariota: ensimmäisessä Maassa elää vain vegaaneita ja toisessa ainoastaan sekaruokaa syöviä.
1: Vegaanit panevat ja lisääntyvät kuin kanit. Tarvitaan lisää peltoa joten raivataan muutama sata neliökilometriä sademetsää. Kymmeniä lajeja kuolee sukupuuttoon. Vieläkään ei mahdeta ihmisluonnolle mitään, joten jokaisen vegaanitytön täytyy taas pyöräyttää pari lasta. Kierre jatkuu, kunnes kaikki viljeltävä maa on käytössä, koska kukaan ei keksinyt rajoittaa väestönkasvua (pelkäsivät pakkosterilointia).
2: Sekasyöjät lisääntyvät koska eivät mahda ihmisluonnolle mitään. He ostavat kaupasta hyvän makuista ruokaa. Syövät paistin joka viikonloppu, juovat maitoa ja syövät kananmunia. Viljelysmaata raivataan jotta saataisiin ruokaa eläimille ja ihmisille. Ihmisten määrä vakiintuu, kun kaikki viljelysmaa on käytössä.
Molemmille malleille on yhteistä se, että ihmisiä syntyy lisää, kunnes ruoka ei enää riitä. Siitä seuraa nälänhätää katovuosina. Köyhimmät kärsivät. Yli puolet maailman eläinlajeista on kuollut sukupuuttoon metsien raivauksen vuoksi.
Erona on se, että mallissa 1 siat, lehmät, kanat ym. "tuotantoeläimet" eivät joudu tuntemaan kipua ihmisen vuoksi.
Nimimerkki Ei noilla keinoilla, aiot tai olet jo varmasti itsekin pyöräyttänyt pari lasta jos olet nainen. Tai jos olet mies, niin melko varmasti siität lapsia joskus (ellet jo ole mistäs sitä tietää), sillä perhe tekee ihmisestä yleensä onnellisen."Viljan kulutus ei ole ongelma, vaan ihmisten määrä."
Ensimmäisestä lauseesta olen samaa mieltä. Ongelma vain on, miten tätä väestönkasvua hillitään tarpeeksi eettisesti. Kiva että sinä olet ratkaissut ongelman, mutta ainakaan vielä et ole tehnyt sen edistämiseksi mitään konkreettista tai ainakaan mitään näkyvää...
"On itse asiassa järkevämpää syöttää vilja eläimille, kuin tuottaa lisää ihmisiä syömään se. Eläimet eivät saastuta ihmiseen verrattuna juuri lainkaan. Ihminen tarvitsee talon, tv:n, jääkaapin jne."
Ai ei vai? Tiedäthän, että eläintenkin täytyy syödä ja saada puhdasta juomavettä (mistä muualla maailmassa on pula) ja lehmät eivät ole laitumilla vuoden ympäri vaan tarvitsevat talven ajaksi lämmitetyn suojan (navetan)? Nämä suojat käyttävät ihan samaa öljyä ja sähköä mitä tv, jääkaappi jne. (niin, eikä tv ole mikään välttämättömyysasia) ja näitä hyödykkeitä eläin käyttää TONNEITTAIN. Englantilainen kehitysapujärjestö vegfam sen on sanonutkin: 4 hehtaarin viljelyspläntillä voidaan ruokkia joko 2 ihmistä liharuualla tai 60 ihmistä kasvisruualla. Tätä et saa millään väänneltyä liharuuan hyväksi, paitsi omassa mielikuvituksessasi.
"Vegaanit ovat vain hissunkissun eläviä nuoria tyttöjä, jotka asuvat kehä 3:n sisäpuolella, omistavat lemmikkikissan ja uskovat tekevänsä jotain hyödyllistä."
Hah hah, menepäs tuo sanomaan 25 vuotta pohjois-suomessa eläneelle vegaanimiehelleni, hän saisi tuosta päivän naurut :D Niin sain minäkin maalta tulleena "tyttösenä". Ei tarvitse uskoa tekevänsä jotain hyödyllistä kun ihan konkreettisesti toimeen tarttuu. Pikemminkin tuota vanhaa vitsiä käytetään lyttäämään toisen uskottavuus seksistisellä tavalla jotta itse kokisi tekevänsä jotain asioiden hyväksi.
" He eivät ymmärrä, että eläinten kärsiminen on seurausta ihmisten suuresta määrästä ja elintasokilpailusta. Sen sijaan, että he vastustaisivat itse systeemiä, he yrittävät sopeutua siihen oman etiikkansa kanssa. Tehomaataloudessa tuotetun viljan syönti voi olla hieman eettisempää, kuin lihan syönti, mutta auttaako se ketään muuta kuin ihmisen mieltä? "
Eiköhän sen ymmärrä jos on leikkiin ryhtynyt. Ihminen haluaa leikkiä jumalaa ja vaikka luonnon kantokyky olisi ylittynyt aikoja sitten, siihen ei alistuta vaan raivataan elintilaa vaikka väkisin ja omista eduista tinkimättä. Tätäkin systeemiä kyllä vastustetaan mielenosoituksin, tiedon jakamisella ja elämällä itse mahd. esimerkillisesti, mutta huomaa ettet ole koskaan taistellut tuulimyllyjä vastaan, jos et mitään taistelua huomaa. Viimeisestä lauseesta, käännä se niin saat vastauksen.
"Otetaanpa kaksi mahdollista skenaariota: ensimmäisessä Maassa elää vain vegaaneita ja toisessa ainoastaan sekaruokaa syöviä.
2: Sekasyöjät lisääntyvät koska eivät mahda ihmisluonnolle mitään. He ostavat kaupasta hyvän makuista ruokaa. Syövät paistin joka viikonloppu, juovat maitoa ja syövät kananmunia. Viljelysmaata raivataan jotta saataisiin ruokaa eläimille ja ihmisille. Ihmisten määrä vakiintuu, kun kaikki viljelysmaa on käytössä. "
Nythän varsinaisen skenaarion heitit! Vegaanit lisääntyvät kuin kanit ja raivaavat sademetsää surutta saadakseen ruokaa? kun taas sekasyöjät toteuttavat ihmisluontoa ja ruoka tulee "kaupasta"? Sitten kuuluu pim - ja ihmismäärä vakiintuu kun viljelysmaat on käytössä (toisin kuin vegaanit jotka automaattisena oletuksena jatkavat luonnon raiskaamista). Siellä pilvilinnassa asiat ehkä ovatkin noin, mutta täällä maan päällä asiat ovat juurikin tällä hetkellä päinvastoin. Niin kuin loppupäätelmässäsi sanoit, MOLEMMILLA tavoilla monet lopulta kärsii yhteisen edun takia, mutta ensimmäisessä ei aiheuteta niin paljon kärsimystä kuin toisessa jossa eläimiä hyväksikäytetään. Kumpi sitten onkaan parempi?
"Nimimerkki Ei noilla keinoilla, aiot tai olet jo varmasti itsekin pyöräyttänyt pari lasta jos olet nainen. Tai jos olet mies, niin melko varmasti siität lapsia joskus (ellet jo ole mistäs sitä tietää), sillä perhe tekee ihmisestä yleensä onnellisen."
Ei, en ole tehnyt enkä teekään. Tämän voinkin pistää samaan laatikkoon sukulaiskahvittelujen utelujen kanssa ja hymähtää huvittuneesti. - tramzas
ei noilla keinoilla kirjoitti:
"Viljan kulutus ei ole ongelma, vaan ihmisten määrä."
Ensimmäisestä lauseesta olen samaa mieltä. Ongelma vain on, miten tätä väestönkasvua hillitään tarpeeksi eettisesti. Kiva että sinä olet ratkaissut ongelman, mutta ainakaan vielä et ole tehnyt sen edistämiseksi mitään konkreettista tai ainakaan mitään näkyvää...
"On itse asiassa järkevämpää syöttää vilja eläimille, kuin tuottaa lisää ihmisiä syömään se. Eläimet eivät saastuta ihmiseen verrattuna juuri lainkaan. Ihminen tarvitsee talon, tv:n, jääkaapin jne."
Ai ei vai? Tiedäthän, että eläintenkin täytyy syödä ja saada puhdasta juomavettä (mistä muualla maailmassa on pula) ja lehmät eivät ole laitumilla vuoden ympäri vaan tarvitsevat talven ajaksi lämmitetyn suojan (navetan)? Nämä suojat käyttävät ihan samaa öljyä ja sähköä mitä tv, jääkaappi jne. (niin, eikä tv ole mikään välttämättömyysasia) ja näitä hyödykkeitä eläin käyttää TONNEITTAIN. Englantilainen kehitysapujärjestö vegfam sen on sanonutkin: 4 hehtaarin viljelyspläntillä voidaan ruokkia joko 2 ihmistä liharuualla tai 60 ihmistä kasvisruualla. Tätä et saa millään väänneltyä liharuuan hyväksi, paitsi omassa mielikuvituksessasi.
"Vegaanit ovat vain hissunkissun eläviä nuoria tyttöjä, jotka asuvat kehä 3:n sisäpuolella, omistavat lemmikkikissan ja uskovat tekevänsä jotain hyödyllistä."
Hah hah, menepäs tuo sanomaan 25 vuotta pohjois-suomessa eläneelle vegaanimiehelleni, hän saisi tuosta päivän naurut :D Niin sain minäkin maalta tulleena "tyttösenä". Ei tarvitse uskoa tekevänsä jotain hyödyllistä kun ihan konkreettisesti toimeen tarttuu. Pikemminkin tuota vanhaa vitsiä käytetään lyttäämään toisen uskottavuus seksistisellä tavalla jotta itse kokisi tekevänsä jotain asioiden hyväksi.
" He eivät ymmärrä, että eläinten kärsiminen on seurausta ihmisten suuresta määrästä ja elintasokilpailusta. Sen sijaan, että he vastustaisivat itse systeemiä, he yrittävät sopeutua siihen oman etiikkansa kanssa. Tehomaataloudessa tuotetun viljan syönti voi olla hieman eettisempää, kuin lihan syönti, mutta auttaako se ketään muuta kuin ihmisen mieltä? "
Eiköhän sen ymmärrä jos on leikkiin ryhtynyt. Ihminen haluaa leikkiä jumalaa ja vaikka luonnon kantokyky olisi ylittynyt aikoja sitten, siihen ei alistuta vaan raivataan elintilaa vaikka väkisin ja omista eduista tinkimättä. Tätäkin systeemiä kyllä vastustetaan mielenosoituksin, tiedon jakamisella ja elämällä itse mahd. esimerkillisesti, mutta huomaa ettet ole koskaan taistellut tuulimyllyjä vastaan, jos et mitään taistelua huomaa. Viimeisestä lauseesta, käännä se niin saat vastauksen.
"Otetaanpa kaksi mahdollista skenaariota: ensimmäisessä Maassa elää vain vegaaneita ja toisessa ainoastaan sekaruokaa syöviä.
2: Sekasyöjät lisääntyvät koska eivät mahda ihmisluonnolle mitään. He ostavat kaupasta hyvän makuista ruokaa. Syövät paistin joka viikonloppu, juovat maitoa ja syövät kananmunia. Viljelysmaata raivataan jotta saataisiin ruokaa eläimille ja ihmisille. Ihmisten määrä vakiintuu, kun kaikki viljelysmaa on käytössä. "
Nythän varsinaisen skenaarion heitit! Vegaanit lisääntyvät kuin kanit ja raivaavat sademetsää surutta saadakseen ruokaa? kun taas sekasyöjät toteuttavat ihmisluontoa ja ruoka tulee "kaupasta"? Sitten kuuluu pim - ja ihmismäärä vakiintuu kun viljelysmaat on käytössä (toisin kuin vegaanit jotka automaattisena oletuksena jatkavat luonnon raiskaamista). Siellä pilvilinnassa asiat ehkä ovatkin noin, mutta täällä maan päällä asiat ovat juurikin tällä hetkellä päinvastoin. Niin kuin loppupäätelmässäsi sanoit, MOLEMMILLA tavoilla monet lopulta kärsii yhteisen edun takia, mutta ensimmäisessä ei aiheuteta niin paljon kärsimystä kuin toisessa jossa eläimiä hyväksikäytetään. Kumpi sitten onkaan parempi?
"Nimimerkki Ei noilla keinoilla, aiot tai olet jo varmasti itsekin pyöräyttänyt pari lasta jos olet nainen. Tai jos olet mies, niin melko varmasti siität lapsia joskus (ellet jo ole mistäs sitä tietää), sillä perhe tekee ihmisestä yleensä onnellisen."
Ei, en ole tehnyt enkä teekään. Tämän voinkin pistää samaan laatikkoon sukulaiskahvittelujen utelujen kanssa ja hymähtää huvittuneesti.Huh huh..
Kerropa miten ruokit ekologisesti 20 miljardia ihmistä. - Ei noilla keinoilla
tramzas kirjoitti:
Huh huh..
Kerropa miten ruokit ekologisesti 20 miljardia ihmistä.Vaikka tämän asian todistelutaakka ei kuulukaan minulle, voin omasta puolestani sanoa ettei ihmismäärä saa nousta noin korkeaksi enkä ole muuta väittänytkään. Ruokaa vaan nyt sattuu olemaan tälläkin hetkellä niukasti (jos jakaisimme sen tasaisesti) ja siitäkin iso osa tuotetaan kestämättömillä menetelmillä (kuten mm. sademetsäalueiden hakkuu). Miksi järjestää jotain "lapsiarpajaisia" ja muuta ihmisoikeuksia polkevaa jos vaihtoehtoisesti siirryttäisiin kasvispainotteisempaan ravintoon(länsimaissa) ja hillitään väestönkasvua valistuksen avulla(kehitysmaissa)? Useamman eläimen ei tarvitsisi kärsiä, köyhimmät saisivat taloudellista itsenäisyyttä ja ne sademetsäplantaasit voitaisiin lopettaa. Tulokset näkyisi luonnossa suunnilleen samassa ajassa.
Vai täytyykö muutosten muka tapahtua ensisijaisesti länsimaista kuluttajaa ajatellen, tehdään asiasta vaikka kuinka monimutkainen kunhan juuri meidän tarvitse tehdä uhrauksia ja muuttaa elämäntapaamme? - eijujeiju
Ei noilla keinoilla kirjoitti:
Vaikka tämän asian todistelutaakka ei kuulukaan minulle, voin omasta puolestani sanoa ettei ihmismäärä saa nousta noin korkeaksi enkä ole muuta väittänytkään. Ruokaa vaan nyt sattuu olemaan tälläkin hetkellä niukasti (jos jakaisimme sen tasaisesti) ja siitäkin iso osa tuotetaan kestämättömillä menetelmillä (kuten mm. sademetsäalueiden hakkuu). Miksi järjestää jotain "lapsiarpajaisia" ja muuta ihmisoikeuksia polkevaa jos vaihtoehtoisesti siirryttäisiin kasvispainotteisempaan ravintoon(länsimaissa) ja hillitään väestönkasvua valistuksen avulla(kehitysmaissa)? Useamman eläimen ei tarvitsisi kärsiä, köyhimmät saisivat taloudellista itsenäisyyttä ja ne sademetsäplantaasit voitaisiin lopettaa. Tulokset näkyisi luonnossa suunnilleen samassa ajassa.
Vai täytyykö muutosten muka tapahtua ensisijaisesti länsimaista kuluttajaa ajatellen, tehdään asiasta vaikka kuinka monimutkainen kunhan juuri meidän tarvitse tehdä uhrauksia ja muuttaa elämäntapaamme?eikös kasvissyöjä ja vegaani eroa käsitteenä toisistaan?Olen käsittänyt,että vegaani ei syö mitään eläinperäistä ei edes maitotuotteita kun taas kasvissyöjä syö kyllä maitotuotteita muttei mitään lihatuotteita?vai menikö nämäkin käsitteet jo ristiin?
Sitten on kuulemma olemassa fruktisteja,semivegaaneita,lakto-ovo-vegetaristeja jne...Kuulemma nuo fruktistit(miten hitto vie kirjoitetaankaan) eivät syö vihanneksia,lihaa tai maitotuotteita ainoastaan hedelmiä pinjaminsiemeniä ja vettä.Sanoisinko,että aikas pelottavaa jos meinaa vaan hedelmillä elää... - --------
eijujeiju kirjoitti:
eikös kasvissyöjä ja vegaani eroa käsitteenä toisistaan?Olen käsittänyt,että vegaani ei syö mitään eläinperäistä ei edes maitotuotteita kun taas kasvissyöjä syö kyllä maitotuotteita muttei mitään lihatuotteita?vai menikö nämäkin käsitteet jo ristiin?
Sitten on kuulemma olemassa fruktisteja,semivegaaneita,lakto-ovo-vegetaristeja jne...Kuulemma nuo fruktistit(miten hitto vie kirjoitetaankaan) eivät syö vihanneksia,lihaa tai maitotuotteita ainoastaan hedelmiä pinjaminsiemeniä ja vettä.Sanoisinko,että aikas pelottavaa jos meinaa vaan hedelmillä elää...Kasvissyöjä on yleisnimitys, jonka alle menee kaikki etuliitevegetaristeista (itse en kyllä näe semi -tai pesco"vegetaristia" kasvissyöjänä) vegaaneihin, elävän ravinnon syöjiin ja fruitaristeihin. Länsimaissa kasvissyönti kyllä käsitetään yleisesti lakto-ovo-vegetarismina, eli ihan tuulesta temmattu ei käsityksesi ole. Ravintolassa ym. tilanteessa käytänkin tarkempaa termiä, ettei tule yllätyksiä... Vaikken itsekään ymmärrä fruitarismia täysin, tiedän sen että he haluavat välttää myös kasvien tappamista. Eli periaatteessa vain juurekset ovat täysin pannassa, ja fruitaristi voi syödä mitä tahansa muuta kasvikunnan tuotetta sadonkorjuutavasta riippuen.
(vähän pilkunviilausta, fruktisti kirjoitetaan fruitismi ja "semivegaani" on yksinkertaisesti mahdottomuus. Sori, oli pakko :) )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847