Lihapullat

Apua

Häät tulossa.Tarvitsisin hyvien kylmänätarjotavien lihapullien ohjeen.Sipulikeittopussia olen kokeillut,mutta jos on muita maukaampia olisin kiitollinen ohjeista

34

4656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minklaiselle

      porukalle. Vettä,korppujauhoja,kananmunaa,sipulia,jauhelihaa,mausteet,ja ei muutakuin paistamaan.

      • Apua

        Kyse olis 60 hengestä


    • Apua

      Lihapullat olis tarkotus tarjota kylminä.

      • rotissööri

        Lidlissä myydään lihapullia (eestiksi=lihapallid) edullisin hinnoin kilon pakkauksissa. 60 hengelle menekki olisi kuusi kiloa, eli 100 gr. jokaiselle, ellei tarjota muuta ruokaa. Lämmitä ne leivinpaperilla peitetyllä pellillä uunissa. Dippikastikkeeksi, joko valmista dippikastikejauhetta sekoitettuna kermaviiliin, tai kermaviilin, ketsupin ja sinapin sekoitetta dipattavaksi. varaa pieniä haarukoita tai pitkiä cocktail- tikkuja. Dippivihannekset, kuten varsiselleri on hyvä lisäke. Tarjosin 60-vuotispäivilläni juuri tämäntapaisia lihapullia ja menekki oli taattu.Lisäksi pöydässä oli graavilohta ja uusia perunia.Viiniksi Ernst & Julio Gallo: Cabernet Sauvignon.


      • T.epi
        rotissööri kirjoitti:

        Lidlissä myydään lihapullia (eestiksi=lihapallid) edullisin hinnoin kilon pakkauksissa. 60 hengelle menekki olisi kuusi kiloa, eli 100 gr. jokaiselle, ellei tarjota muuta ruokaa. Lämmitä ne leivinpaperilla peitetyllä pellillä uunissa. Dippikastikkeeksi, joko valmista dippikastikejauhetta sekoitettuna kermaviiliin, tai kermaviilin, ketsupin ja sinapin sekoitetta dipattavaksi. varaa pieniä haarukoita tai pitkiä cocktail- tikkuja. Dippivihannekset, kuten varsiselleri on hyvä lisäke. Tarjosin 60-vuotispäivilläni juuri tämäntapaisia lihapullia ja menekki oli taattu.Lisäksi pöydässä oli graavilohta ja uusia perunia.Viiniksi Ernst & Julio Gallo: Cabernet Sauvignon.

        Oletkohan sukua tuolle lihansyöjä mattilalle? Tyhmästä vastauksestasi voisi päätellä.

        Kysytään välmistusohjetta, tarjoat eineksiä.

        Halutaan tarjota kylmänä, sinä lämmität.


      • rotissööri
        T.epi kirjoitti:

        Oletkohan sukua tuolle lihansyöjä mattilalle? Tyhmästä vastauksestasi voisi päätellä.

        Kysytään välmistusohjetta, tarjoat eineksiä.

        Halutaan tarjota kylmänä, sinä lämmität.

        suoraan kysymykseen suora vastaus: en ole Mattilalle sukua. Ilmoitin vain mielipiteeni Perustuslain 12 §:n tarjoamassa muodossa (=sananvapaus). Antanet anteeksi, että yleensä olen syntynyt. T.epi voi aina jättää kirjoitelmat lukematta ja syödä lihapullat vaikka pakastettuna. Vastaisuudessa pyrin antamaan vastaukseni viisastellen, kuten T.epi.


      • T.epi
        rotissööri kirjoitti:

        suoraan kysymykseen suora vastaus: en ole Mattilalle sukua. Ilmoitin vain mielipiteeni Perustuslain 12 §:n tarjoamassa muodossa (=sananvapaus). Antanet anteeksi, että yleensä olen syntynyt. T.epi voi aina jättää kirjoitelmat lukematta ja syödä lihapullat vaikka pakastettuna. Vastaisuudessa pyrin antamaan vastaukseni viisastellen, kuten T.epi.

        Tietenkin mielipiteensä saa kertoa, mutta hieman perusteluja olisi kaivannut. Olisithan yhtähyvin voinut ehdottaa tarjoamaan raakoja silakoita. Yhtä fiksu sekin olisi ollut, kui lämpöiset einespullat, kun kylmänä tarjoiltavien ohjetta kysyttiin.

        Muutenkin, saisit nimimerkkisi vaihtaa vaikka einesmestariksi, rötissööri on hieman liika hieno nimike einesten ystävälle :) Niitä kun aina tuputat.


      • rotissööri
        T.epi kirjoitti:

        Tietenkin mielipiteensä saa kertoa, mutta hieman perusteluja olisi kaivannut. Olisithan yhtähyvin voinut ehdottaa tarjoamaan raakoja silakoita. Yhtä fiksu sekin olisi ollut, kui lämpöiset einespullat, kun kylmänä tarjoiltavien ohjetta kysyttiin.

        Muutenkin, saisit nimimerkkisi vaihtaa vaikka einesmestariksi, rötissööri on hieman liika hieno nimike einesten ystävälle :) Niitä kun aina tuputat.

        nimmarin vaihtaminen suomi24 järjestelmässä ei onnistu ja nimmarini määrään minä. Einekset tehdään valvotuissa olosuhteissa ja hyvistä raaka-aineista, joten niitä kannattaa käyttää. Ääritapaus olisi jos vaatisit, että jokaisen tulisi kasvattaa perunansa olohuoneessa, eikä ostaa niitä valmiina.


      • T.epi
        rotissööri kirjoitti:

        nimmarin vaihtaminen suomi24 järjestelmässä ei onnistu ja nimmarini määrään minä. Einekset tehdään valvotuissa olosuhteissa ja hyvistä raaka-aineista, joten niitä kannattaa käyttää. Ääritapaus olisi jos vaatisit, että jokaisen tulisi kasvattaa perunansa olohuoneessa, eikä ostaa niitä valmiina.

        Kannattaisi opetella lukeen kysymys, täällä haluttiin ohjetta ja tarjota kylmänä. Sinä tarjoat einestä lämpöisenä...

        No, tarjosit potkaa ja muuta hernekeittoon vegaanipalstalla, miksi pitää olla noin juntti. Et varmaan ole koskaan eläissäsi kokannut mitään?? Olenko oikeassa?? Ohjeesikin vaikuttaa joltain pirkka tai muilta netti ohjeilta..

        Olet varmaan kj.mattilan veli, pakko olla. Ei voi 2 yhtä t..... olla...


      • lämpiminä.
        rotissööri kirjoitti:

        Lidlissä myydään lihapullia (eestiksi=lihapallid) edullisin hinnoin kilon pakkauksissa. 60 hengelle menekki olisi kuusi kiloa, eli 100 gr. jokaiselle, ellei tarjota muuta ruokaa. Lämmitä ne leivinpaperilla peitetyllä pellillä uunissa. Dippikastikkeeksi, joko valmista dippikastikejauhetta sekoitettuna kermaviiliin, tai kermaviilin, ketsupin ja sinapin sekoitetta dipattavaksi. varaa pieniä haarukoita tai pitkiä cocktail- tikkuja. Dippivihannekset, kuten varsiselleri on hyvä lisäke. Tarjosin 60-vuotispäivilläni juuri tämäntapaisia lihapullia ja menekki oli taattu.Lisäksi pöydässä oli graavilohta ja uusia perunia.Viiniksi Ernst & Julio Gallo: Cabernet Sauvignon.

        Eikä niitä voi syödä sivistyneesti kun rustoja joutuu syljeskelemään.


      • rotissööri
        T.epi kirjoitti:

        Kannattaisi opetella lukeen kysymys, täällä haluttiin ohjetta ja tarjota kylmänä. Sinä tarjoat einestä lämpöisenä...

        No, tarjosit potkaa ja muuta hernekeittoon vegaanipalstalla, miksi pitää olla noin juntti. Et varmaan ole koskaan eläissäsi kokannut mitään?? Olenko oikeassa?? Ohjeesikin vaikuttaa joltain pirkka tai muilta netti ohjeilta..

        Olet varmaan kj.mattilan veli, pakko olla. Ei voi 2 yhtä t..... olla...

        Teidän korkea-arvoinen typeryytenne voisi vastavuoroisesti opetella pitämään turpansa kiinni, ellei ole mitään järkevää sanottavaa. Kokkaamiseni suhteen olet väärässä, minä olen toiminut matkustajalaivalla keittiöpäällikkönä, eikä tällöin 500 annoksen tarjoilu mitenkään hätkähdyttänyt. Minulla ei ole ollenkaan veljiä, ei Mattiloita, eikä muitakaan. Sen sijaan olen kylläkin valmistanut edustusaterioita edesmenneelle Valmetin pääjohtaja Olavi Mattilalle ja hän tuli henkilökohtaisesti keittiöön kiittämään minua ruoasta.


      • T.epi
        rotissööri kirjoitti:

        Teidän korkea-arvoinen typeryytenne voisi vastavuoroisesti opetella pitämään turpansa kiinni, ellei ole mitään järkevää sanottavaa. Kokkaamiseni suhteen olet väärässä, minä olen toiminut matkustajalaivalla keittiöpäällikkönä, eikä tällöin 500 annoksen tarjoilu mitenkään hätkähdyttänyt. Minulla ei ole ollenkaan veljiä, ei Mattiloita, eikä muitakaan. Sen sijaan olen kylläkin valmistanut edustusaterioita edesmenneelle Valmetin pääjohtaja Olavi Mattilalle ja hän tuli henkilökohtaisesti keittiöön kiittämään minua ruoasta.

        Mutta oletan, että luet jatkossa kysymykset ja vastaat asianmukaisesti!


      • rotissööri
        T.epi kirjoitti:

        Mutta oletan, että luet jatkossa kysymykset ja vastaat asianmukaisesti!

        sen asian, miten minä jatkossa luen ja mitä niihin vastaan, päätän minä, enkä siihen tarvitse konsultteja.


      • olet laivakokki
        rotissööri kirjoitti:

        Teidän korkea-arvoinen typeryytenne voisi vastavuoroisesti opetella pitämään turpansa kiinni, ellei ole mitään järkevää sanottavaa. Kokkaamiseni suhteen olet väärässä, minä olen toiminut matkustajalaivalla keittiöpäällikkönä, eikä tällöin 500 annoksen tarjoilu mitenkään hätkähdyttänyt. Minulla ei ole ollenkaan veljiä, ei Mattiloita, eikä muitakaan. Sen sijaan olen kylläkin valmistanut edustusaterioita edesmenneelle Valmetin pääjohtaja Olavi Mattilalle ja hän tuli henkilökohtaisesti keittiöön kiittämään minua ruoasta.

        Taitaa olla arteknon nelimetrinen soutuvene suurin laiva jossa kokkasi. Kyydissä oli eukko ja muutama kiljuva kakara joille tarjosit lidlin lämmitettäviä lihapullia kylmänä.


      • T.epi
        rotissööri kirjoitti:

        sen asian, miten minä jatkossa luen ja mitä niihin vastaan, päätän minä, enkä siihen tarvitse konsultteja.

        "Kesällä 2006 toimin keittiömestarina matkustajalaivalla."

        Ja sitten ei työsuhde jatkunut. Ilmeisen einesvoittoista oli silläkin "matkustajalaivalla". Naudan sisäfilee taisi sitten olla lidlin lihapullia?


      • pullapa
        lämpiminä. kirjoitti:

        Eikä niitä voi syödä sivistyneesti kun rustoja joutuu syljeskelemään.

        Loyhkäävät?? Lidlin lihapullat eivät todellakaan löyhkää, ja ovat vertaisia omatekemille.. jopa muittenkin kuin minun.


      • Paras sitten

        tehdä ne jauhetusta paistilihasta ja pannulla paistaa voissa, niin jää jotai makuakin.

        Tee pienempiä taikinasatseja, niin maut tasaantuu paremmin, et kumminkaan voi kaikkea samalla kertaa paistaa. Tarkoitan, siis jos ei ole sellaista suuren suurta suurtalouspannua.

        Pieni vinkki: nälkäsimmät syö mahansa täyteen alkuruokia, niin paistia jää enemmän niille, jotka sitä mieluummin söisivät.


    • klytaimestra

      Niiden perusaineksien lisäksi, munat korppujauhot, suolat ja pippurit jne laitan lihapullataikinaan salviaa. Jos ei ole tottunut kyseiseen mausteeseen kannattaa ekalla keralla laittaa varovasti koska maku on sen verran voimakas että lyö helposti "läpi".

      • Kokkailija

        Kumma kun et kardemummaa esitä. eihän salvia käy lihapullaan. Eau de Golognekin käy paremmin.


      • klytaimestra
        Kokkailija kirjoitti:

        Kumma kun et kardemummaa esitä. eihän salvia käy lihapullaan. Eau de Golognekin käy paremmin.

        niin en siis viitsinyt ehdottaa kardemummaa. Tosin Intiassa esimerkiksi sekin kelpaa lihan mausteeksi. Salvia on aivan oiva yrttimauste lihalle.


      • Juntinoikoja
        Kokkailija kirjoitti:

        Kumma kun et kardemummaa esitä. eihän salvia käy lihapullaan. Eau de Golognekin käy paremmin.

        Jos et sinä juntti ymmärrä salvian päälle, älä silti kiellä meitä muita nauttimasta siitä. Ja opettele oikeinkirjoituksen alkeet: mitä tekee G-kirjain eau de colognessa???
        Etkö TOSIAANKAAN osaa erottaa G- ja C-kirjaimia toisistaan? Vai eikö se ole sinusta tärkeää? Ne kuitenkin lausutaan AIVAN eri tavalla. Mitäpä jos sinua kutsuttaisiin "goggailijaksi"?


      • Lihaguru
        klytaimestra kirjoitti:

        niin en siis viitsinyt ehdottaa kardemummaa. Tosin Intiassa esimerkiksi sekin kelpaa lihan mausteeksi. Salvia on aivan oiva yrttimauste lihalle.

        Oikein valmistettu makea liha on suurta herkkua, ruokosokeria tai melassia, kardemummaa, kanelia ja currytetään. Tärkeää saada makeus-tuli akseli sopivasti kohdalleen niin että kumpikaan ei dominoi liikaa. Lopuksi kultaisia rusinoita ja pinnalle vihreää yrttiä väriksi.


      • klytaimestra
        klytaimestra kirjoitti:

        niin en siis viitsinyt ehdottaa kardemummaa. Tosin Intiassa esimerkiksi sekin kelpaa lihan mausteeksi. Salvia on aivan oiva yrttimauste lihalle.

        Eli tuo salvia käy lähinnä rasvaisen lihan kanssa, ja itse teen pullat yleensä sika-naudasta, mutta jos tarkoitus on käyttää pelkkää nautaa, siihen ei välttämättä sovi.


    • Makumestari

      Tee normaalisti ohjeen mukaan ja lisä sitten jotain riistamaustetta. Katajanmarjat antaa myös hienon säväyksen. Kantsii ensin kokeilla pienellä erällä mikä määrä sopii. Tullee tosi hienon makuisia.

      • Makumestari

        tein itse viime viionloppuna synttäreille viidelle kymmenelle hengelle. Osaan laistoin riistamaustetta osaan katajanmarjaa ja osaan molempia. Kaikille löytyi kannattajansa. Reseptejä tivattiin lujaa multa.


      • Apua
        Makumestari kirjoitti:

        tein itse viime viionloppuna synttäreille viidelle kymmenelle hengelle. Osaan laistoin riistamaustetta osaan katajanmarjaa ja osaan molempia. Kaikille löytyi kannattajansa. Reseptejä tivattiin lujaa multa.

        Kiitos vinkistä.Voisitko antaa noin suurinpiirtein aineiden määriä 50 hengelle.On jo kiire häät on lauantaina.


      • Makumestari
        Apua kirjoitti:

        Kiitos vinkistä.Voisitko antaa noin suurinpiirtein aineiden määriä 50 hengelle.On jo kiire häät on lauantaina.

        Riippuu tietysti siitä onko lihapullat pääruokana vai lisukkeena. Itsellä oli pääasiallisena. Lihaa menee noin 100g/henkilö silloin. Jos on lisuke niin pari kiloa riittää hyvin tuolle määrälle. Siinnä on jo reilusti.
        Mauste oli riistamaustetta jota saa ainakin pääkaupunkiseudulta. Sitä meni 2 rkl/kg lihaa. Siis muiden mausteiden lisäksi. Hyviä häitä vaan. Onko omasi.


      • vanha kokki
        Makumestari kirjoitti:

        Riippuu tietysti siitä onko lihapullat pääruokana vai lisukkeena. Itsellä oli pääasiallisena. Lihaa menee noin 100g/henkilö silloin. Jos on lisuke niin pari kiloa riittää hyvin tuolle määrälle. Siinnä on jo reilusti.
        Mauste oli riistamaustetta jota saa ainakin pääkaupunkiseudulta. Sitä meni 2 rkl/kg lihaa. Siis muiden mausteiden lisäksi. Hyviä häitä vaan. Onko omasi.

        Laihialaisia, jos pääruokana on lihapullat ja lihaa varataan vaivaiset 100 gr/vieras. Ei jatkeaineitakaan voi määrättömästi taikinaan lisätä. Kerro nyt ainakin kahdella tuo määrä, niin olet lähempänä totuutta. Mikäli se on sortti muiden joukossa varaa lihaa nelisen kiloa.
        Hyvät lihapullat kun ovat usein juuri se ruokalaji, joka katoaa ensimmäisenä nälkäisiin suihin. Toisena tulee yleensä savukala ja sen jälkeen kylmäpaisti.


    • Apua

      Kiitos kaikille joilta sain asiallista tietoa. Kyseessä on pojan häät. Lihapullat on tarkoitus tulla lisukkeeksi.

    • Anonyymi

      älä näe turhaa vaivaa...tilaa Snellmanien valmistamat lihapulla joissa eniten lihaa kauppojen lihapullissa 95% eikä ole liian suolaisia...ite tilasin suuriin juhliini 5kg lihapullia...jäljelle jäi joku 50 pullaa...kaikki luulivat,että itse olen tehnyt..

      • Anonyymi

        Hmm..voisko olla että nuo 2007 lihapullat on jo syöty, toisekseen kukaan ei varmaan enään muista mitä oli yleensäkään ruokana 16 vuotta sitten pidetyissä häissä.


    • Mun versio. Itse keksitty resepti.

      Jauheliha 400 g. Knorr Mexicana keitto annokset jotka kermaviilissä vartin. Pari kananmunaa.Texmex jauheliha maustetta pussi-kaksi. Reilusti paprikaa ja sipulia. Jonkin verran jalopenoa.

      Nää menee kylmänäkin. Nää ois vähän erilaiset pullat. Ei kovin turvallinen valinta mutta hyvä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      IKEA - sieltä kysyy pullat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2552
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      304
      2289
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2103
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1804
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1717
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1678
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1570
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1387
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1383
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1351
    Aihe