ONKO MULLA HUONO KUNTO?

Ärripurri..

Laihdutuspalstalla tuli ilmi, että ihmiset sanovat ristiriitaisissa tunnelmissa että mulla olisi pirun huono kunto.. kertokaa te asiantuntevat ihmiset mitä mieltä olette..

Oon 162cm ja 62kg tällä hetkellä. Kävelylenkillä painelen melkosta vauhtia, noin. 6,5km tunnissa? En osaa sanoa.. Usein olen laskenut että 132askelta minuutissa, mikä on kuulemma ripeä vauhti. Käytän polarin OneZone menetelmää, ja pidän sykkeen koko ajan n. 125-138..

Laihdutus palstalla sanottiin, että syke on noin korkea koska mulla olisi huono kunto. Toiset taas sanoo että jos on huono kunto ei pysty ylläpitämään noin "korkeaa" sykettä tuntia.. Mitä mieltä olette?

Olen todella pettynyt.. Mielestäni kävelyni on tehokasta, hiki lentää.. Koska jos mulla olis tosi pohjalukemissa oleva kunto, en tuskin pystyis kävelemään 132askelta minuutissa..

Kiitti vastauksista..

5

2048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa

kun ei ole tiedossa maksimisykettäsi ? Oletetaan, että maksimi olisi n. 185-190 niin kuntosi olisi ihan normaali tavalliselle pulliaiselle. Huonokuntoisilla sykkeet ovat heti yli 160 lyönnin jo kävelyssäkin ! Itse en pysty sykettä nostamaan yli sadan (siis normaalikävely-ei kilpakävely)!

• Ärripurri..

luultavasti 202 laskelmien mukaan (olen 18vuotias)..

Jatkan kuntoilua, oli miten oli niin ihanaa tuo käyvely on varsinkin kun kuuntelee musiikkia samalla ja seuraa sykemittaria.. :)

• Tai_ga

Sykkeet ovat yksilöllisiä eikä niitä tulisi verrata suoraan kahden eri henkilön välillä.

Sykerajat, -nousut ja laskut kertovat kyllä kunnosta kohtuullisen paljon, mutta täysin yksiselitteistä totuutta kuntotasosta ei tuolloinkaan saada. Vasta maksimisykkeillä ja veriarvoilla päästään oikeisiin lukemiin.

Kysymykseesi pientä osviittaa antamaan eräs tosiseikka: Mitä enemmän lihakset työskentelevät ja mitä suurempi lihasmassa -> suurempi kulutus -> kokonaisuudessaan korkeammat syketasot. Saan kävellessä sykkeen nousemaan yli 145, kun kävelen reippasti ja käytän koko kropan lihaksia, eikä minulla ole huono kunto laisinkaan :) Mutta jos lähtökohtaisesti lenkin alkuvaiheessa 'löntystellen' kävelysyke on 145, kertoo se huonosta kunnosta.

Jos kotikonstein haluat jotain sykkeistä päätellä olisi leposyke ehkä paras indikaattori kuntotasoasi ilmentämään. Mitä alhaisempi leposyke sen parempi kunto. Mutta tässäkin on suuresti yksilölliset seikat kyseessä. Silti yksilötasollakin aina kestävyyskunnon parantuessa leposyke laskee.

Mutta suosittelisin sinulle lämpimästi jonkinlaista kuntotestiä esim. kuntosalilla tehtävää kuntopyöräergometriä. Sellainen lienee ihan riittävästi suuntaa-antava sinulle tällä hetkellä.

• samat mitat

Sattuipa hyvin, olen 161cm pitkäpätkä ja painoa samat 62kg, kävelen sauvojen kanssa 4kertaa viikossa 8.4km lenkin ja aikaa siihen kuluu 70min. Sykettä en saa yli 135 paitsi yhdessä ylämäessä niille main, mutta vaikea on sykettä saada edes 120, olen kävellyt tyota lenkkiä nyt vuoden päivät ja painoa on lähtenyt 10kg ja kunto on todella noussut, nyt tavoitteeni on alkaa hölkkään tuota matkaa. Mutta tällähetkellä pääsen kovempaa sauvakävellen kuin hölkäten... Ai niin mulla ikää 35v, kun eikös ikäkin meinaa jotain ja nainenkin vielä olen...

• edellinen

leposykkeeni 47

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8293
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4323
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3453
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2624
    Aihe