Erittäin ärsyttävä pakko-oire

Nominätässä

Tuota noin... minulla sattuu oleen tämmönen tosi ärsyttävä pakko-oire, nimittäin jostain syystä nielen aivan älyttömästi pakonomaisesti, varsinkin kun minua jännittää jokin asia tai jos jutettelen jonkun ihmisen kanssa, eli tämä ongelma häiritsee paljon sosiaalisia kykyjäni ja tämä homma on tehnyt minusta melko syrjääntyneen.

Ongelma on näyttänyt menevän pahempaan suuntaan, sillä jotenkin en saa tätä asiaa pois mielestäni, jotenkin se vain vaikuttaa taustalla ajatuksissani. Tämä oireilu on ollut minulla jo monta vuotta, sanotaan ylä-asteen ensimmäiseltä lähtien (nyt olen 16,5v).

Huomaan, että tämä oire menee pois kun ei vain ajattele sitä, mikä tietysti vaatii jotain syvällistä ajattelemistä, ja syöminenkin helpottaa tätä, tosin vain hetkeksi.

Tästä nielemis-ongelmasta johtuen on vaikeaa myös pitää koulussa esitelmiä tai puheita, joka saattaa vaikuttaa arvosanoihini.

Itselläni minulla ei ole mitään harmainta aavistustakaan, mistä tämä juttu on lähtenyt liikkeelle...

Pitäisikö minun käydä lääkärillä, vai mitä.. neuvoisiko joku minua tässä asiassa?

36

14337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jupiter

Luulisin, että pakkonieleminen kuuluu sellaiseen tic-oireyhtymään. Pojallani oli samanlainen pakko sekä myös äännellä sellaista mh,mh,mh...Jos olet herkkä, ehkäpä kiusattu, syrjäänvetäytyvä, niin henkinen paine oireet tekee. Ota yhteys lääkäriin, koska paitsi keskusteluapua, niin oireisiin on olemassa myös lääke. Ethän odota liian kauan, ettei olo pahene liikaa.

• Nominätässä

Joo, kiitti paljon, noi lääkkeet olis ihan kivat tähän juttuun, parempi ku joku vuosien terapia :). Helpottipa tämä vastaus..

• Schorching Blood

"Tuota noin..."

Montako kertaa nielit kun kirjoitit nuo sanat ?

"minulla sattuu oleen tämmönen tosi ärsyttävä pakko-oire, nimittäin jostain syystä nielen aivan älyttömästi pakonomaisesti,"

Miksi ?

"varsinkin kun minua jännittää jokin asia tai jos jutettelen jonkun ihmisen kanssa, eli tämä ongelma häiritsee paljon sosiaalisia kykyjäni ja tämä homma on tehnyt minusta melko syrjääntyneen."

Miksette omista tilannetta ja hyväksy suorituksianne pakko-oireenne kanssa ? Miksi teette itsestänne marttyyrin ja suuren sankarin, vaikka teillä on voima olla välittämättä asiasta ? Miksette pakene, vaan pysyttelette siinä noidan kehässä siitäkin huolimatta että saatte siitä lisää syyllisyyttä ja häpeää ?

"Ongelma on näyttänyt menevän pahempaan suuntaan,"

Höpö. Te ette hyväksy itseänne ja harhanne saavat teidät luulemaan vain pahinta.

"sillä jotenkin en saa tätä asiaa pois mielestäni, jotenkin se vain vaikuttaa taustalla ajatuksissani."

Älkää syyttäkö "sairauttanne" teidän itsekurin puutteestanne.

"Tämä oireilu on ollut minulla jo monta vuotta, sanotaan ylä-asteen ensimmäiseltä lähtien (nyt olen 16,5v)."

Miksette ole hakenut apua aikaisemmin ?

"Huomaan, että tämä oire menee pois kun ei vain ajattele sitä, mikä tietysti vaatii jotain syvällistä ajattelemistä"

Miksette pysty ajattelemaan syvällisiä ?

"Tästä nielemis-ongelmasta johtuen on vaikeaa myös pitää koulussa esitelmiä tai puheita, joka saattaa vaikuttaa arvosanoihini."

Miksi määrittelette itseänne suoritusten ettekä teidän hyvyytenne perusteella ?

"Itselläni minulla ei ole mitään harmainta aavistustakaan, mistä tämä juttu on lähtenyt liikkeelle..."

Älkää turhaan piiskatko itseänne asioilla mihin teillä ei ollut mitään kontrollia.

"Pitäisikö minun käydä lääkärillä, vai mitä.. neuvoisiko joku minua tässä asiassa?"

Itsepä sen sanoitte.

• Nominätässä

Näyttää siltä, että et ymmärrä mistään mitä vittua minä sanon, joten painuppa jonnekki perseeseen vaikka. Kiitos.

• eipä tuossa minusta mitään
        Nominätässä kirjoitti:

Näyttää siltä, että et ymmärrä mistään mitä vittua minä sanon, joten painuppa jonnekki perseeseen vaikka. Kiitos.

Pahaa ole, kuulostaa tosissaan siltä tic liikkeltä, itsellä on semmonen vastaavanlainen pakonomainen tarve hyräillä jotain vaikka sitten ihmisiä olisikin ympärillä, samoin rummutella =D Enkä ole koskaan ruvennut itseäni vaan tarkkailemaan noista oireista, siksi en niistä myöskään ahdistu, ajattelen vain että jos se jotakuta helkatti häiritsee ni voi sitten olla poissa seurastani !

Itse ajattelisin että kaikkein tärkeintä olisi ettet kiinnittäisi mitään huomiota tohon nielemiseesi, koska sen huomioiminen vaan pahentaa asiaa... Kokeile ihan rehellisesti viikon ajan ajatella vaikka sitten nukkumaan mennessä että "vittu ei tää ketään häiritse, ja räpytteleehän joku silmiään ja jollakin on elohiiriä toisella taas rummuttelu/hyräily, mulla taas tää nieleminen" Koita suunnata itse se huomiosi johonkin muuhun ajattele tilanteessa "mitäs vittu sitten jos nieleskelen, ketä se häiritsee ?"

Ja katseleppas ympärillesi melkein jokaisella ihmisellä on jonkunnäköistä tuommosta, toisilla harmittomampia ja toisilla pahempia, ja kun huomaat ettet ole ainoa laatuasi vaan varmaan 99% ihmisistä on joku pakko ele sosiaalisissa tilanteissa (esim. joku kattoo kelloansa pakonomaisesti, koko ajan vilkuilee) niin ehkä se jättää sinut myöskin rauhaan !

lykkyä !

• Satunnais nielijä..

No huhhuh !!Montako kertaa nielit kun kirjoitit nuo sanat ? Miksette pysty ajattelemaan syvällisiä ? Sähän oot ihan täys urpo!! Luulet olevas jotenki fiksuki ...

Itelläkin joskus siis tosi harvoin alkaa tuo nielemis oireilu. stressi tai jännitys aiheuttaa... purkka on jeesannu ei kannata mitää lääkkeitä alkaa vetää iha ykkösel tälläseen mitättömään juttuun. tosin en tiedä onko sun ognelmas enää mitätön ku nielet viel unissaski kieles tai kissas tai jtn.

• toi ole

sama kun tic, jos tic ei aiheuta ahdistusta, nimittäin toi nieleminen aiheuttaa, itse olen sitä joskus kärsinyt ja aiheutuu sosiaalisista pelkoista ja muiden hyväksymättömyydestä ja kyllähän "nominätässä" sen tietäisit, jos ihan oikeasti ongelmasta kärsisit, mutta sinä oletkin vain vedätys joka haluat kerätä tietoa:

siispä kysehän ei ole pakko-oireesta vaan pointti on siinä, että pelkää
      a) ongelma tarttuu muihin
      tai
      b) lähellä olevalta menee hermo nieleskelyn kuunteluun (eli sinuun)

ja

itselläni on kokemusta kummastakin ilmiöstä.

• Nominätässä

Miten hoidit tämän ilmiön, vai vaikuttaako se sinussa vieläkin?

• sinä
        Nominätässä kirjoitti:

Miten hoidit tämän ilmiön, vai vaikuttaako se sinussa vieläkin?

hoida vaan omat ongelmas johos siihen jonain päivänä sairastut. Että mitäs siinä utelet. Tarkotuksenani oli antaa informaatiota asiasta tietämättömälle. Eiköhän se sun läheises joskus siitä parane.

• Nominätässä
        sinä kirjoitti:

hoida vaan omat ongelmas johos siihen jonain päivänä sairastut. Että mitäs siinä utelet. Tarkotuksenani oli antaa informaatiota asiasta tietämättömälle. Eiköhän se sun läheises joskus siitä parane.

"hoida vaan omat ongelmas johos siihen jonain päivänä sairastut. Että mitäs siinä utelet. Tarkotuksenani oli antaa informaatiota asiasta tietämättömälle. Eiköhän se sun läheises joskus siitä parane."

Siis en ymmärrä... Minä olen se joka kirjoitin sen ekan viestin... ketä tarkoitat tällä läheisellä?

• crocoodiile

on vähän samantyyppistä.

Minä rupean tahtomattani nielemään, jos meinaan jäädä 'sosiaalisessa tappelussa' häviölle. Se on aika ärsyttävää.

• hyvä kuulla

että jollain muullakin on toi sama juttu. Mulla nimittäin kans on. Lisäksi joku ahdistushäiriö, sosiaalisissa tilanteissa hermoilua tai panikointia. Olen käyttänyt päihteitä, silloin tapahtui kaikkea traumatisoivaa, nyt raittiina. Joskus päihdevuosina mulle tuli toi nielemispakko, enkä oo päässy siitä eroon. Mä nieleskelen sekä sosiaalisissa tilanteissa, että yksin ollessa, siis ihan jatkuvasti. Oon miettiny, et mistä toi nieleskely johtuu, onkohan kokonaan psyykkinen, vai voikohan olla kyseessä jokin aivojen tai elimistön toimintaan liittyvä juttu..? En tiiä, mutta se on todella kiusallista. Jo ihan pelkästään sen takia mä en pysty olla ihmisten seurassa ahdistumatta. Älä muuten provosoidu noista tyypeistä, jotka kirjottaa noit vittuiluviestei. Tänne mahtuu kaikennäkösii vitun junttei.

• Nominätässä

Se on psyykkinen ongelma... ei sitä nieleskelyä tapahdu mullakaan aina... mulla jotenkin helpotti toi nieleskely ku kerroin siitä mun läheiselle kaverille tästä asiasta ja kuinka se ahdistaa jne.
        Hän sanoi, että ei ole huomannut mun nieleskelyä koskaan... Mulla tota nieleskelyä tulee ku ajattelee sitä(en tiedä miks sitä sit ajattelee, jotenki alitajunnassa :p) ja sitten kun puhuu niin tulee se sosiaalinen paine, että pelkää siltä toiselta ihmiseltä hermot justiinsa siihen nieleskelyyn ja miettii, et mitä ihmettä toi ny nieleskelee :p

• Nominätässä
        Nominätässä kirjoitti:

Se on psyykkinen ongelma... ei sitä nieleskelyä tapahdu mullakaan aina... mulla jotenkin helpotti toi nieleskely ku kerroin siitä mun läheiselle kaverille tästä asiasta ja kuinka se ahdistaa jne.
        Hän sanoi, että ei ole huomannut mun nieleskelyä koskaan... Mulla tota nieleskelyä tulee ku ajattelee sitä(en tiedä miks sitä sit ajattelee, jotenki alitajunnassa :p) ja sitten kun puhuu niin tulee se sosiaalinen paine, että pelkää siltä toiselta ihmiseltä hermot justiinsa siihen nieleskelyyn ja miettii, et mitä ihmettä toi ny nieleskelee :p

Ei kantsi sillee aatella koko nielemistä... annat vaan olla ja tee jotain :p... mulla se vaan tulee siitä kun ajattelen sitä.. pitää vaan ajatus suunnata muuhun

• blaah(klunk)

Samaa settiä mullakin päivästä toiseen, vaikka en oo käyttäny päihteitä juurikaan. Hiljaiset huoneet onkin sitten pahimpia ku kaikki kuulee ne nieleskelyt. Semmosta se o.

• ????????

nuoko muka pakko-oireita?
      minun pakko-oireeni vie päivässä 24h (pakkoajatus-liike-kaikkimahdolliset) että sellaista. sinun oireita ei voi edes kutsua pakko-oireeksi. ongelmaani on kokeiltu yhdeksää eri lääkettä. ei apua.

• yks toinen

Älä vähättele toisten ongelmia, vaikka itselläskin on vaikeaa. Mä kutsuisin kyllä jatkuvaa, elämää häiritsevää nieleskelyä pakko-oireeksi, johon kannattaa hakea apua. Toivottavasti säkin joskus paranet.

• muita samanlaisia

Luulin olevani ainoa pakko-oireeni kanssa, mutta tämä keskustelu osoitti jotain muuta!

Pakko-oireeni alkoi myös yläasteella, koulukiusaamisen jälkeen. Se ilmeni lähes ainoastaan sosiaalisissa tilanteissa, ja joskus stressaavissa elämänvaiheissa yksinkin ollessa.

Yläasteella ja lukiossa koko oppitunti saattoi mennä sen miettimiseen, miten peittäisin muilta pakko-oireeni. Koska minua pidettiin luokassa "hikkenä", pakko-oire heikensi tarkkaavaisuuttani ja keskittymiskykyäni, minkä seurauksena ilmenneelle tyhmyydelleni ja esim. väärille vastauksilleni usein naurettiin. Se puolestaan pahensi pakko-oiretta.

Puhuminen oli hyvin vaikeaa,kun suu oli täynnä sylkeä, jota en ollut ehtinyt vielä nielemään. Kun minulta kysyttiin jotain, jouduin ennen nielaisemaan ennen kuin pystyin puhumaan sylki suussa. Suustani lensi usein sylkeä päin muiden kasvoja. Leukani oli yleisesti erittäin jännittynyt.

Miehenä nielemisen peittäminen muilta oli vaikeaa, koska aataminomenasta näkyi mitä suussani tapahtui. Nielemisen ääni myös kuului hiljaisten oppituntien aikana. Yritin peittää pakko-oiretta laittamalla käden aataminomenan eteen ja etsimällä äänekkäästi penaalista esimerkiksi terotinta. Varastoin usein sylkeä suuhuni, koska en ollut kehdannut nielaista sitä. Joskus se meni myös väärään kurkuun.

Pakko-oireeni ilmenemisen jälkeen minua kiusattiin vieläkin enemmän. Nyt olen 28-vuotias, ja kärsin jossain määrin edelleen pakko-oireesta, mutta ehkä kaikista eniten (joka päivä), kärsin koulukiusaamismuistoista, ja kiusaaminen on jatkunut kouluvuosien jälkeenkin ilkeänä huuteluna, ivallisina katseina, tuhahteluna ("pyh") ja tervehtimättä jättämisenä.

Myöhempien korkeakouluopintojeni aikana pakko-oire on myös ilmennyt, ja se ilmenee edelleen, luennoilla ja seminaareissa. Mutta nyt se on huomattavasti vähäisempää kuin yläasteella.

Mitkä ovat olleet parhaimmat apukeinot pakko-oireeseeni?
      1 Olen tehnyt lähes päivittäin rentoutumis- ja hengitysharjoituksia ennen nukkumaan menoa. Esim. tietoisesti vatsan kautta hengittäminen sisäänhengitystä vähintään kolme kertaa pidemmällä uloshengityksellä rentouttaa.
      2 Hankittuani hyvin äänekkään sähköhammasharjan, huomaan kuinka kieleni reagoi hallitsemattomasti sen ääneen. Harjaan suu auki. Harjauksen jälkeen kieli tuntuu rentoutuneemmalta kuin sitä ennen.
      3 Sosiaalisissa tilanteissa itsensä saattaminen energiseen tilaan, eli nopeatahtinen jatkuva puhuminen vie huomion pois pakko-oireesta.
      4. Jos pakko-oire tulee yksin ollessa, lähden ulos lenkille, mikä vie huomion siitä pois.
      5 Juon vettä pari litraa päivässä, myös sosiaalisissa tilanteissa keskustelujen aikana.
      6 Pakko-oire ilmenee usein istumisen aikana. Siksi esim. sosiaalisissa tilanteissa saatan nousta ylös, ja sanoa esim. että olen istunut liikaa päivän aikana.
      7 Yksin ollessani jumppaan leukaani esim. liioitelluin haukotuselein. Leuka saattaa usein loksahtaa äänekkäästikin, mikä on ehkä merkki suun alueen jännityksestä.
      8 Pakko-oire ilmenee useimmin sellaisissa elämänvaiheissa, kun tunnen itseni yksinäiseksi. Siksi on hyödyllistä hakeutua esim. harrastuksiin.
      9 Pakko-oireen aikana katseeni harhailee usein sinne tänne. Nielemistä vähentää, kun kohdistaa katseen tietoisesti johonkin esineeseen, ihmiseen ym. edessään.
      10 Olen käynyt terapiassa, mikä on suositeltavaa.

Pakko-oire kohdallani ei ole siis kadonnut, mutta sen ilmenemistä on ollut mahdollista lieventää.

Koska se ja koulukiusaaminen on vaikuttanut negatiivisesti kykyyni muodostaa sosiaalisia suhteita, opinnoissa heikentyneen tarkkaavaisuuden välityksellä oppimiskykyyn ja työuralla etenemiseen, avun hakeminen on suositeltavaa.

• Huh O_o

Huh... näyttääki paljon vakavammalta ku luulin, jos tommoseks on menny. Mutta oon samaa mieltä, luonnollisesti että sosiaalisia suhteita on vaikeampaa solmia, kun on vaikeaa puhua, vaikka sanottavaa olisi liiaksikin.
        Olen miettinyt Propral lääkettä, jos se auttaisi hieman, mutta katson vaihtoehtoja.

• hippuli

Hieman tulee myöhässä minun kommenttini tähän aiheeseen..Mutta en tosiaan meinaa uskoa, että jollain muullakin on tämä sama nielemis-ongelma, mulla se on ollut jo n.16 vuotta ja aiheuttaa yleisen ärsytyksen lisäksi myös ilman kertymistä ja ääntelyä vatsaan/suolistoon, sekä ajoittain vihlontaa ja kipua. Ei kiva vaiva, mutta jotenkin oon pärjännyt ja koittanut tehdä kaikkea mistä tykkään. Alkoi mennessa ammattikouluun ja apua olen hakenut useilta eri tahoilta.

• 12vuotta

..jolla tällainen nielemisenpakko. Itse olen kärsinyt ongelmasta jo yli 12 vuotta. Sosiaalisissa tilanteissa tunnen välillä suurtakin ahdistusta pakko-oireeni takia. Kärsin myös alemmuudentunteesta ja olen jopa joskus ajatellut luopua tästä elämästä tämän oireen takia. Todella masentavaa ajatella ongelmaa vuorokauden ympäri ja järjestellä elämäänsä sen mukaisesti. Yritän kuitenkin mennä eteenpäin tällaisena kuin olen. Oikein paljon jaksamista teille kohtalotovereille!:)

• kjhgh
        12vuotta kirjoitti:

..jolla tällainen nielemisenpakko. Itse olen kärsinyt ongelmasta jo yli 12 vuotta. Sosiaalisissa tilanteissa tunnen välillä suurtakin ahdistusta pakko-oireeni takia. Kärsin myös alemmuudentunteesta ja olen jopa joskus ajatellut luopua tästä elämästä tämän oireen takia. Todella masentavaa ajatella ongelmaa vuorokauden ympäri ja järjestellä elämäänsä sen mukaisesti. Yritän kuitenkin mennä eteenpäin tällaisena kuin olen. Oikein paljon jaksamista teille kohtalotovereille!:)

onko ongelmat parantunut?

• 0000324
        kjhgh kirjoitti:

onko ongelmat parantunut?

Olen huomannut näin viikonloppuisin, että olen hyvin keskittynyt. Selailen suomi24 foorumeita, mietin jatko-koulutuspaikkaa, eri linjoja. Siinä välissä pelailen nettipelejä ja ajattelen mitä kirjoittaisin postaukseen. Olen niin keskittynyt etten edes huomaa nielemisen tarvetta.

• ejaepiifwkfkfs

Mulla on aikasamanlainen ongelma.
      Oon vast 13-vuotias tyttö ja kohta tää nieleminen on kestäny viikon.
      Ei mua mikää hermostuta tai mikää,mut jostai kumman syystä en osaa ajatella muuta kuin sylkeä,ja sit sitä väkisin tulee ja aina joudun nielemään. Ajattelen kyllä muutakin,mut ns. "sivu-ajatuksena" on toi.
      Mitä mä voisin tehä?
      AUTTAKAA MUA!

• vieeeeeeeras

Hmm, mä ihan yllätyin kun luin tän ketjun! Ite oon aina nieleskelly, mutta niin tekee mun äitikin, joten en oo ikinä kiinnittäny siihen sen ihmeemmin huomioo. Ikinä en oo ajatellu että muut siitä mitään ajattelis tai että se olis jotenki omituista, oon aina ajatellu että se on normaalia, ehkä sen takia kun äitini on aina tehnyt samaa :D Mutta nyt aloin etsiä netistä apua sen vähentämiseen, mutta ihan vain sen takia että mulle tulee siitä ilmavaivoja :DD:DDD Ei oo ikinä mulla käyny mielessäkään että se olis jotenki kauheeta :P Joten, koittakaa jotenki parantaa asennettanne sitä nieleskelyä kohtaan :D hassua :)

• .......

Oliskohan nieleskely helpompi lopettaa silloin, kun on rauhallinen (jos siis silloinkin vähän nieletyttää) vai silloin, kun ahdistus on suurempi? Ettei vain nieleskele ja katsoo, mitä se vaikuttaa henkiseen tilaan sanotaanko puolen tunnin sisällä ja sitten aikaa voi tarvittaessa aina pidentää. Ahdistus kaiketi voimistuu, mutta ei välttämättä kovin pitkäksi aikaa, ja sitten se lievenee kumminkin siedettäväksi. Enemmän ahdistusta aiheuttaa pakko-oire, joten kannattaa valita oikein jatkossakin. Jos mieleen tuleekin sitten ne ajatukset, joita välttelee, niin nekin voi tuntua pakko-oireeseen verrattuna lopulta siedettävämmiltä ja niitä voi ruveta käsittelemään, kenties ammattiauttajan kanssa.

• Vaivaankyllästynyt

Itse kärsin myös kirjoittajan mainitsemasta ongelmasta. Varsinkin silloin kun on pitämässä ihmisten edessä puhetta, aivan helvetin ärsyttävää. Olen myös huomannut, että mitä enemmän asiaa alkaa miettimään, sitä enemmän tuntuu, että pitää nieleskellä. Jos on ihmisten parissa ja on hiirenhiljaista, niin silloin myös sitä alkaa miettimään asiaa ja lopputuloshan on helppo arvata...

Joten todennäköisesti kyseessä on jonkin sortin alitajuntainen pakko-oire. Olisi kiva kuulla jotain oiretta lieventäviä mielikuvaharjoituksia tai jotain vastaavaa...

• Thunderleg777

Mulla alkaa oireilu samaan tyyliin kun tämän ketjun aloittajalla..siis esim.kun elämässä tulee muutoksia taikka esim.aloitan uuden työn yms.Ajoittain se aina häiritsee..itse kutsuisin sitä adhd.n liitännäis oireeksi..joka minulta myös löytyy..syy kannattaa tutkia, jos se edes vähän helpottaisi elämää ja tarvittaessa hankkia ahdistukseen yms lääkitys, jos helpottaisi oireita.Itselläni ainakin ahdistus/jännitys/suorituspaineet laukaisee oireita..voimia!

• Tavallistahankalaa

Lääkitys on ok eikä terapiakaan ole kamalaa. Vuosien terapiaa tällaiseen vielä ihan lievältä (kuitenkin!) vaikuttavaan oireeseen et joka tapauksessa todennäköisesti tarvitse. Tällaisissa kognitiivinen terapia on todella hyvä ja toimiva. Muutamakin käynti voi riittää ja oire on poissa. Koulun kautta terveydenhoitajalle ja lääkärille. Kyseessä on neuroottinen (tarkoittaa lievintä mahdollista psyykkistä oiretta) pakko-oire, joka on tullut sinulle hankalaksi. Lieviä pakko-oireita/tapoja on kaikilla, mutta itse itselle ongelmaksi koetut kannattaa hoitaa pois.

• haneelilailaa

Minulla on myös nieleskely ongelma ollut 20 vuotta. Enkä ole edes osannut kuvitellakkaan et siihen ois jotain lääkkeitäkin saatavilla. Tosi kiusallistahan tämän kanssa on elää. Pakonomaista nielemistä jo yksin ollessa saati sitten jos katsoo telkkua yms. muiden seurassa. Olen lähdössä reissuun viikoksi ja pitäsi nukkua 2 muun ihmisen kanssa samassa hotellihuoneessa panikoin jo nyt koska kun alan yksinkin nukkumaan niin nieleskelen ennen kuin pääsen uneen.Taidan kyllä joutua perumaan koko reissun kun ei minusta ole muitten kanssa nukkumaan nieleskely ongelman vuoksi. Oletteko saaneet jotain lääkettä kyseiseen ongelmaan?

• Kummajaine

Mulla on ollut sama ongelma jo puoli vuotta, välillä vähäisempänä mutta sitten se palaa takaisin... Oon kauan luullut ettei kenelläkään muulla o samaa ongelmaa!

• Auttaja

Ensimmäisenä ku teille tulee tämä ongelma, tulette tänne. Minä tein saman virheen ja antakaapas kun autan. Vaikka maailma tuntuu nyt siltä että nieleskely valtaa elämän, näin ei ole
      Olen ottanut selvää siitä ja teidän ei itse tarvitse miettiä, miksi pitää nieleskellä
      Nieleskely on refleksi joka auttaa ruokaa menemään kurkusta alas. Sylky taas auttaa suun pysymässä märkänä. Jos se ei olisi märkä niin se olisi kuiva ja syöminenkin sattuisi
      Olemme antaneet liikaa huomiota nieleskelylle ja ainut tapa saada se pois on esimerkiksi kuunella mitä ääniä kuuluu. Keskityt ainoastaan nyt siihen missä tilanteessa pitäisi nieleskellä mutta mieti vaikka kaikkien asioiden positiivista puolta
      Jos vain ajattelee koko ajan nieleskelyä, elämä menee nopeasti ohi. Meillä kaikilla on paljon kohdattavaa yms. mutta tämä auttoi varmaan muitakin

Itselläkin on tämä ongelma vielä mutta kun saan ratkaistua kokonaan tämän niin kerron sen heti

• Anonyymi

joo tilanteita joissa ei tunne jännittävänsäkään niin tulee sylkeä ja tuntuu että pakko nielauksuttaa. mikä tähän syynä. nuorempana kyllä oli sos tilanteissa enempi?

• Anonyymi

Terve

Onko täällä vielä kohtalontovereita nielemis yms oireiden kanssa?

• Anonyymi

Joo

• Anonyymi

ollaanko hiljaa ettei saada diagnoosii

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe