Köyhällä ei ole varaa luomuun ja ekologisiin vaihtoehtoihin.
Luomuruoka on todella kallista ja samoin muut kestävään kehitykseen perustuvat tavarat, esim. vaatteet, elektroniikka jne. Esim. köyhä valitsee halvimmat roskapussit, halvimmat hehkulamput, halvimmat vaatteet. Köyhä syö olosuhteiden pakosta enemmän lihatuotteita, esim. makkaroita, koska ne ovat halvimpia.
Kun vertaa esim. soijapyöryköiden ja lihapyöryköiden hinta, niin soijapyörykät ovat pari kolme kertaa kalliimpia.
Etenkin talvella hedelmät, marjat ja vihannekset ovat tosi kalliita, esim. tomaattia ei ole mitän järkeä ostaa talvella.
Matalapalkkatyöntekijät, toimeentulotuki asiakkaat, työttömät ovat iso ryhmä ja vaikka halua löytyisi ei ole varaa elää ekologisesti.
No minulla ei ole autoa, enkä ymmärrä miksi myös ns. vihreät niitä suosivat, esim. vihreän kansanedustajan katumaasturi!!!!
Todellinen ekoteko on se että jokainen luopuisi autostaan ja siirtyisi bussin käyttäjäksi tai pyöräilijäksi/kävelijäksi.
On tekosyy ettei muka pärjää ilman autoa, pärjäänhän minäkin.
Köhyys ja ekologinen elämäntapa
16
987
Vastaukset
- luomuruokailija
Luomua saa kohtuullisella hinnalla jos hieman näkee vaivaa. Jos olet aidosti kiinnostunut voin ohjata asiassa.
Mikä on terveyden hinta. Luomun syönnin terveellisyys on minulle tullut henkilökohtaisesti varmistettua. Samoin vaimoni joka oli vakavasti allerginen usealle ruokaaineelle, voi nyt vapaasti syödä mitä huvittaa kunhan se on luomutuotantoa. En rupea kenenkään kanssa asiasta väittelemään, kerron vain omia kokemuksia.
Ravintosisältö ja myrkyttömyys tekee hinta/laatusuhdetta ekologiseen vaihtoehtoon.
Jos haet vaikka tomaatteja suoraan tuottajalta, ei hintaeroa "ei luomuun" oikeastaan ole.
Ne kauppiaat jotka pistävät "luomulisän" tuotteisiin luovat mielikuvaa kalliista luomusta.
Maailmalla on jo luomu halpaketjujakin, mutta suomi on tässä asiassa kehitysmaa. Esimerkiksi samat suomalaiset luomutomaatit maksoivat toisessa kaupassa 1,90 ja toisessa 4,80??? Kalliimmat oli isossa marketissa joka ostaa tuottajalta edullisemmin????
Ekologisissa vaihtoehdoissa tärkeintä on yleensä olla kuluttamatta turhaan. Kuten sanoit autottomuus on varmasti ekologisempi vaihtoehto kuin sen omistaminen. Jos omistaa jo auton voi välttää turhia ajoja jne.
Köyhä tuottaa vähemmän päästöjä. Siitä löytyy tilastoja. Siksi erityisesti varakkaiden ihmisten onkin kohdattava nämä asiat. Koitetaan silti välttää luokkataistelua sillä sota se vasta onkin ekokatastrofia pahimmillaan. - tuc
Soijarouhe, jossa yli puolet proteiinia: 5€/kg. Imeytetttynä ja paistettuna näyttää ja maistuu samalta kuin jauheliha ruoan seassa. Jauheliha maksaa käsittääkseni noin 4€/kg ja siinä on alle 20 % proteiinia:
Jauheliha:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=711&lang=fi
Ja keitetty soijarouhe:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3715&lang=fi
Keitetty soijarouhe maksaa noin 1-1,5€/kg
Soijapyörykät ovat marginaalituotteita, sen takia ne ovat kalliita. Minä en moisia osta ikinä, niissä on sitäpaitsi kananmunaa, jota vegaanit eivät syö.
Jos katsot esim. saarioisten jauhelihapitsaa, niin suurin osa sen "jauhelihasta" on soijarouhetta. Oletko huomannut? Et? No, sen takia, että eroa ei huomaa jos ei tiedä.
Vegaanina pystyy elämään todella paljon edullisemmin kuin sekaruokavaliolla. Kyse on vain siitä, että niitä kalliimpia ruokatarvikkeita ei ole pakko ostaa.
Ja muutenkin, valmisruokaa ei ole pakko ostaa. Tee itse ruokasi (vaikka paljon kerralla ja pakasta annoksiksi) niin saat juuri sellaista kuin haluat. Ja halvalla!
Merikukka Forsiuksen katumaasturi ja lentokoneilla lentäminen eivät liity kasvissyöntiin ja ekologiseen elämäntapaan millään lailla. Merikukka on vain ihminen, joka sattuu (minulle täysin tuntemattomasta syystä) olemaan Vihreissä.
Minun autollani (smart fortwo cdi, 7 vuotta vanha) tulee saman verran hiilidioksidia matkustajaa kohti (auto on kaksipaikkainen) kuin bussilla matkustaessa, joten millä lailla se olisi ekoteko, että esim. itse luopuisin autostani?
Sinä et varmaan käy kerran viikossa 20km päässä töissä, etenkin marraskuussa minulla tulisi kovasti vilu yrittäessä polkea moinen matka eestaas.- Pasi / GreenFree.fi
"Minun autollani (smart fortwo cdi, 7 vuotta vanha) tulee saman verran hiilidioksidia matkustajaa kohti (auto on kaksipaikkainen) kuin bussilla matkustaessa, joten millä lailla se olisi ekoteko, että esim. itse luopuisin autostani?"
Onko siinä aina kaksi henkilöä kyydissä, vai ajatko joskus yksinäsikin? No, todennäköisesti se yksinajelukin on ekologisempaa kuin bussiliikenne, ainakin täällä landella paikallisliikenne jyrää monet vuorot melko tyhjillään. Ei ole edes harvinaista, että bussikuskin lisäksi bussissa on ollut vain minä ja alle 1-vuotias poikani. Tietysti bussi kulkee tyhjänäkin joka tapauksessa riippumatta olenko kyydissä vai en, joten omalla autollani kulkeminen ei säästäisi luontoa, vaikka päästöt ovat varmasti kyseisiä busseja pienemmät.
Näkisin muuten mielelläni miten esimerkiksi meidänlaisemme kolmehenkinen perhe ahtautuu kolmen kissan ja kaikkien kulloinkin tarvittavien matkatavaroiden kanssa johonkin näppyautoon. Tosin en mielelläni näkisi meitä itseämme kyseisinä koekaniineina. Ja ei, poikkeavista raporteista (juholahti.blogs.fi) huolimatta emme tosiaankaan ajele avobemulla.
"Sinä et varmaan käy kerran viikossa 20km päässä töissä, etenkin marraskuussa minulla tulisi kovasti vilu yrittäessä polkea moinen matka eestaas."
Höpöhöpö. Oletko ikinä kuullut kerrospukeutumisesta? Tiedän ainakin yhden suomalaisen instituution, jossa kyseinen asia opetetaan jokaiselle kynnelle kykenevälle. Itselläni on työpaikalle matkaa vain viisi kilometriä, mutta hyvin se menee fillarilla (ja talven liukkaimpina päivinä jalan) ympäri vuoden. Eräs pääkaupunkiseudulla asuva kaverini fillaroi päivittäin töihin 19 kilometrin päähän, joten eiköhän se onnistu Turussakin. - Pasi / GreenFree.fi
Pasi / GreenFree.fi kirjoitti:
"Minun autollani (smart fortwo cdi, 7 vuotta vanha) tulee saman verran hiilidioksidia matkustajaa kohti (auto on kaksipaikkainen) kuin bussilla matkustaessa, joten millä lailla se olisi ekoteko, että esim. itse luopuisin autostani?"
Onko siinä aina kaksi henkilöä kyydissä, vai ajatko joskus yksinäsikin? No, todennäköisesti se yksinajelukin on ekologisempaa kuin bussiliikenne, ainakin täällä landella paikallisliikenne jyrää monet vuorot melko tyhjillään. Ei ole edes harvinaista, että bussikuskin lisäksi bussissa on ollut vain minä ja alle 1-vuotias poikani. Tietysti bussi kulkee tyhjänäkin joka tapauksessa riippumatta olenko kyydissä vai en, joten omalla autollani kulkeminen ei säästäisi luontoa, vaikka päästöt ovat varmasti kyseisiä busseja pienemmät.
Näkisin muuten mielelläni miten esimerkiksi meidänlaisemme kolmehenkinen perhe ahtautuu kolmen kissan ja kaikkien kulloinkin tarvittavien matkatavaroiden kanssa johonkin näppyautoon. Tosin en mielelläni näkisi meitä itseämme kyseisinä koekaniineina. Ja ei, poikkeavista raporteista (juholahti.blogs.fi) huolimatta emme tosiaankaan ajele avobemulla.
"Sinä et varmaan käy kerran viikossa 20km päässä töissä, etenkin marraskuussa minulla tulisi kovasti vilu yrittäessä polkea moinen matka eestaas."
Höpöhöpö. Oletko ikinä kuullut kerrospukeutumisesta? Tiedän ainakin yhden suomalaisen instituution, jossa kyseinen asia opetetaan jokaiselle kynnelle kykenevälle. Itselläni on työpaikalle matkaa vain viisi kilometriä, mutta hyvin se menee fillarilla (ja talven liukkaimpina päivinä jalan) ympäri vuoden. Eräs pääkaupunkiseudulla asuva kaverini fillaroi päivittäin töihin 19 kilometrin päähän, joten eiköhän se onnistu Turussakin.Lisäyksenä edelliseen, kun nyt vasta huomasin nuo kaksi sanaa: Eiköhän se 20km työmatka onnistu KERRAN VIIKOSSA pyörällä siellä Turussakin, jos halua vain löytyy.
- Tommi B
Pasi / GreenFree.fi kirjoitti:
"Minun autollani (smart fortwo cdi, 7 vuotta vanha) tulee saman verran hiilidioksidia matkustajaa kohti (auto on kaksipaikkainen) kuin bussilla matkustaessa, joten millä lailla se olisi ekoteko, että esim. itse luopuisin autostani?"
Onko siinä aina kaksi henkilöä kyydissä, vai ajatko joskus yksinäsikin? No, todennäköisesti se yksinajelukin on ekologisempaa kuin bussiliikenne, ainakin täällä landella paikallisliikenne jyrää monet vuorot melko tyhjillään. Ei ole edes harvinaista, että bussikuskin lisäksi bussissa on ollut vain minä ja alle 1-vuotias poikani. Tietysti bussi kulkee tyhjänäkin joka tapauksessa riippumatta olenko kyydissä vai en, joten omalla autollani kulkeminen ei säästäisi luontoa, vaikka päästöt ovat varmasti kyseisiä busseja pienemmät.
Näkisin muuten mielelläni miten esimerkiksi meidänlaisemme kolmehenkinen perhe ahtautuu kolmen kissan ja kaikkien kulloinkin tarvittavien matkatavaroiden kanssa johonkin näppyautoon. Tosin en mielelläni näkisi meitä itseämme kyseisinä koekaniineina. Ja ei, poikkeavista raporteista (juholahti.blogs.fi) huolimatta emme tosiaankaan ajele avobemulla.
"Sinä et varmaan käy kerran viikossa 20km päässä töissä, etenkin marraskuussa minulla tulisi kovasti vilu yrittäessä polkea moinen matka eestaas."
Höpöhöpö. Oletko ikinä kuullut kerrospukeutumisesta? Tiedän ainakin yhden suomalaisen instituution, jossa kyseinen asia opetetaan jokaiselle kynnelle kykenevälle. Itselläni on työpaikalle matkaa vain viisi kilometriä, mutta hyvin se menee fillarilla (ja talven liukkaimpina päivinä jalan) ympäri vuoden. Eräs pääkaupunkiseudulla asuva kaverini fillaroi päivittäin töihin 19 kilometrin päähän, joten eiköhän se onnistu Turussakin.Nyt päästiinkin lempiaiheeseeni, eli pyöräilyyn. :)
Täytyy olla Pasin kanssa samaa mieltä siitä, että kyllä fillari peittoaa ekotehokkuudessa auton ja bussin 6-0. Ja sitten se auto kyllä häviää selkeästi verrattuna mihin tahansa julkiseen, koska todellakin: julkiset kulkevat aina riippumatta siitä, että oletko kyydissä vai autossasi kulkemassa samaa matkaa.
Autottomuudessa (luovuin autostani kolme vuotta sitten) on yksi erinomainen puoli. Ikinä ei tule mieleen, että pitäisköhän kuitenkin ottaa auto kun ei jaksa mennä pyörällä. -joko jaksaa, tai sitten on menemättä. :) Ajan fillarilla 10 km työmatkaa päivittäin ja muutakin asiointia tulee tehtyä paljon pyörällä. Talvellakin fillarointi onnistuu liukkaalla kelillä paremmin kuin käveleminen kun vaan on hyvät nokian piikkikumit alla.
Lisäksi pyöräily pitää yllä fyysistä kuntoa, mikä pitää myös mielen vähän virkeämpänä.
Monesti kuuluu valitusta, että pyöräily ei sovi näille pohjoisille leveysasteille (Etelä-Suomi). Se on kyllä vale. Ihan hyvin näyttää Oulussakin onnistuvan pyöräily ympäri vuoden. Siellä muistaakseni luokkaa 20% matkoista tehdään pyöräillen, kun muissa kaupungeissa se on muutaman prosentin luokkaa. Täällä Tampereellakin ikävä kyllä vain säälittävät 4%. - Rovokaattori
Tommi B kirjoitti:
Nyt päästiinkin lempiaiheeseeni, eli pyöräilyyn. :)
Täytyy olla Pasin kanssa samaa mieltä siitä, että kyllä fillari peittoaa ekotehokkuudessa auton ja bussin 6-0. Ja sitten se auto kyllä häviää selkeästi verrattuna mihin tahansa julkiseen, koska todellakin: julkiset kulkevat aina riippumatta siitä, että oletko kyydissä vai autossasi kulkemassa samaa matkaa.
Autottomuudessa (luovuin autostani kolme vuotta sitten) on yksi erinomainen puoli. Ikinä ei tule mieleen, että pitäisköhän kuitenkin ottaa auto kun ei jaksa mennä pyörällä. -joko jaksaa, tai sitten on menemättä. :) Ajan fillarilla 10 km työmatkaa päivittäin ja muutakin asiointia tulee tehtyä paljon pyörällä. Talvellakin fillarointi onnistuu liukkaalla kelillä paremmin kuin käveleminen kun vaan on hyvät nokian piikkikumit alla.
Lisäksi pyöräily pitää yllä fyysistä kuntoa, mikä pitää myös mielen vähän virkeämpänä.
Monesti kuuluu valitusta, että pyöräily ei sovi näille pohjoisille leveysasteille (Etelä-Suomi). Se on kyllä vale. Ihan hyvin näyttää Oulussakin onnistuvan pyöräily ympäri vuoden. Siellä muistaakseni luokkaa 20% matkoista tehdään pyöräillen, kun muissa kaupungeissa se on muutaman prosentin luokkaa. Täällä Tampereellakin ikävä kyllä vain säälittävät 4%.Te ns. pyörälijät olette ns. "minäminä" tyyppejä. Luulette että tälläistä yhteiskuntaa, jossa voi jollain tapaa pyöräillä jopa talvella, voisi ylläpitää kaikkien pyöräillessä. Tehän "loisitte" autoilijoiden kustannuksella. Jos autoilua rajoitetaan merkittävästi teidän eliittipyöräilynne loppuu kokonaan.
- tuc
Pasi / GreenFree.fi kirjoitti:
"Minun autollani (smart fortwo cdi, 7 vuotta vanha) tulee saman verran hiilidioksidia matkustajaa kohti (auto on kaksipaikkainen) kuin bussilla matkustaessa, joten millä lailla se olisi ekoteko, että esim. itse luopuisin autostani?"
Onko siinä aina kaksi henkilöä kyydissä, vai ajatko joskus yksinäsikin? No, todennäköisesti se yksinajelukin on ekologisempaa kuin bussiliikenne, ainakin täällä landella paikallisliikenne jyrää monet vuorot melko tyhjillään. Ei ole edes harvinaista, että bussikuskin lisäksi bussissa on ollut vain minä ja alle 1-vuotias poikani. Tietysti bussi kulkee tyhjänäkin joka tapauksessa riippumatta olenko kyydissä vai en, joten omalla autollani kulkeminen ei säästäisi luontoa, vaikka päästöt ovat varmasti kyseisiä busseja pienemmät.
Näkisin muuten mielelläni miten esimerkiksi meidänlaisemme kolmehenkinen perhe ahtautuu kolmen kissan ja kaikkien kulloinkin tarvittavien matkatavaroiden kanssa johonkin näppyautoon. Tosin en mielelläni näkisi meitä itseämme kyseisinä koekaniineina. Ja ei, poikkeavista raporteista (juholahti.blogs.fi) huolimatta emme tosiaankaan ajele avobemulla.
"Sinä et varmaan käy kerran viikossa 20km päässä töissä, etenkin marraskuussa minulla tulisi kovasti vilu yrittäessä polkea moinen matka eestaas."
Höpöhöpö. Oletko ikinä kuullut kerrospukeutumisesta? Tiedän ainakin yhden suomalaisen instituution, jossa kyseinen asia opetetaan jokaiselle kynnelle kykenevälle. Itselläni on työpaikalle matkaa vain viisi kilometriä, mutta hyvin se menee fillarilla (ja talven liukkaimpina päivinä jalan) ympäri vuoden. Eräs pääkaupunkiseudulla asuva kaverini fillaroi päivittäin töihin 19 kilometrin päähän, joten eiköhän se onnistu Turussakin.Esim. Audi A2 1.2 TDI ja VW Polo 1.2 TDI vievät vain 3 litraa satasella ja niissä on takapenkitkin.
Testasimme huviksemme, pikkusmartin takaluukkuun mahtuu kaksi aikuista äijää istumaan, ei se tietenkään laillista olisi ketään siinä kuljettaa, mutta 4 aikuista autoon mahtuu ilman kovin kummoista änkemistä.
Jos bussi kulkee tyhjänä jatkuvasti, kannattaa linjan aikatauluja harventaa. Ja käyn muuten Turusta Paraisilla opettamassa breakdancea, ikävä kyllä minulla ei ole niin kova kunto, että jaksan ensin polkea 20km, vääntää todella raskasta tanssia jokusen tunnin ja sen jälkeen polkea 20km takaisin. - Tommi B
Rovokaattori kirjoitti:
Te ns. pyörälijät olette ns. "minäminä" tyyppejä. Luulette että tälläistä yhteiskuntaa, jossa voi jollain tapaa pyöräillä jopa talvella, voisi ylläpitää kaikkien pyöräillessä. Tehän "loisitte" autoilijoiden kustannuksella. Jos autoilua rajoitetaan merkittävästi teidän eliittipyöräilynne loppuu kokonaan.
Meitä pyöräilijöitä on kyllä varsin monenlaisia tyyppejä ihan kun meitä satunnaisia laina-autoilijoitakin.
Miten tämä "loisiminen autoilijoiden kustannuksella" tulee esiin? Mistä lähtien tätä "loisimista" on tapahtunut? Ja miksi "eliittipyöräilymme" loppuu kokonaan?
Olet sitä mieltä, että pyöräteiden auraaminen pitää talvella lopettaa jos pyöräilijöitä tulee lisää? Miksi ihmeessä? Käsittämätöntä tarinaa sieltä suunnalta. - Rovokaattori
Tommi B kirjoitti:
Meitä pyöräilijöitä on kyllä varsin monenlaisia tyyppejä ihan kun meitä satunnaisia laina-autoilijoitakin.
Miten tämä "loisiminen autoilijoiden kustannuksella" tulee esiin? Mistä lähtien tätä "loisimista" on tapahtunut? Ja miksi "eliittipyöräilymme" loppuu kokonaan?
Olet sitä mieltä, että pyöräteiden auraaminen pitää talvella lopettaa jos pyöräilijöitä tulee lisää? Miksi ihmeessä? Käsittämätöntä tarinaa sieltä suunnalta.Jos autoilusta perittävien verojen tuotto pienenee loppuu pyöräteiden teko ja kunnossapito. Jos pyöräilyä alettaisiin verottamaan siihenmalliin että niillä varoilla pyörätiet rakennetaan ja ajokuntoisina pidetään loppuu pyöräilu kokonaan.
- Ei ole pakastinta
Niin sehän olisi loistava idea jos voisi tehdä suuria annoksia kasvisruokaa ja pakastaa. Mutta kun ei ole varaa ostaa pakastinta.
20 km:n työmatka ei ainakaan kesällä ole ongelma, mutta tietysti talvella se on hankalaa, eli kannattais käyttää bussia.
Lisäksi on allergian vuoksi osaa kasviksista ei voi käyttää.
Soijaa ostan jauhona jota sekoitan puuron sekaan. - tuc
Ei ole pakastinta kirjoitti:
Niin sehän olisi loistava idea jos voisi tehdä suuria annoksia kasvisruokaa ja pakastaa. Mutta kun ei ole varaa ostaa pakastinta.
20 km:n työmatka ei ainakaan kesällä ole ongelma, mutta tietysti talvella se on hankalaa, eli kannattais käyttää bussia.
Lisäksi on allergian vuoksi osaa kasviksista ei voi käyttää.
Soijaa ostan jauhona jota sekoitan puuron sekaan.Jos ei ole pakastinta ja ilmankin pärjää, niin ei kyllä kannata sellaista ruveta hankkimaan, sähkölasku vain kasvaa... (käytettynä saa lähes ilmaisia, mutta ne vasta sähköä syövätkin).
Bussilla toki kannattaa mennä töihin, jos busseja menee järkevästi. Ilman muuta joukkoliikenteen tukeminen on hyvä juttu (vaikka tuntuukin hölmöltä maksaa 4 x enemmän samasta matkasta bussilla kuin autolla).
Kasvisruokavaliossa ei muuten kannata korvata lihaa kasviksilla vaan vaikka linsseillä ja palkokasveilla, esim. kidneypavuilla, kikherneillä, soijatuotteilla ynnä muilla paljon proteiinia (ja hyvän aminohappokoostumuksen) sisältävillä elintarvikkeilla. Perusjuttu on, että korvaa ruoan vastaavansisällöisellä elintarvikkeella, jos jotain jättää pois. Tähän apuna esim. elintarviketietokanta fineli, www.fineli.fi
Soija on minusta jauhona hieman tympeän makuista, mutta jos tykkää niin syö ihmeessä, tosi edullista ja terveellistä. Eikä kuormita luontoa juurikaan.
- Nnnn-nnnnn
"Todellinen ekoteko on se että jokainen luopuisi autostaan ja siirtyisi bussin käyttäjäksi tai pyöräilijäksi/kävelijäksi. On tekosyy ettei muka pärjää ilman autoa, pärjäänhän minäkin."
Voi helvetto. Se nyt ei meinaa mitään että jos sinä pärjäätkin ilman autoa, kaikki ei asu samaan malliin että kaikki on tyyliin 200 metrin päässä tai KORKEINTAAN ehkä 8 kilsan päässä, minne vielä viitsii lähteä pyörällä sotkemaan.
Ja on se nyt saatana kun melkein jokainen mahdollinen nimimerkkiyhdistelmä on rekisteröity, eikö ihmisillä ole parempaa tekemistä kun rekata täysin päättömiä nikkejä.- Autoilija pakosta
Meikäläisellä työmatkaa vähän yli 100km ja asun niin landella, ettei juna tai bussipysäkkejäkään ole viiden kilometrin säteellä. Kauppaankin useita kilometrejä.
Luovu siinä sitten autosta.
- luomuruokailija
Kummallista rivienvälistä lukemista täällä harrastetaan ja tartutaan yhteen sanaan tai ajatukseen.
Kun joku puhuu yksittäisistä teoista ajatuksena suunnan löytämiselle rientää joukko loukkaantuneita puolustelemaan ja vertailemaan kuka saastuttaa ja millä enemmän kuin toinen.
Ei ole olemassa yhtä tapaa tai keinoa jota KAIKKI ja vielä YHTÄAIKAA voisivat toteuttaa normaalissa elämässä.
Vaihtoehdot tulevat eteen seuraavassa valinnassa kun sellainen tulee kohdalle. Tapojen orjamaisesta muutoksesta vaihtoehtoiseen kokeiluun. Kokeilla vaikka yhtä uutta ekologisempaa tuotetta kerrallaan silloin tällöin. Jos löytää jotain hyvää voi sitä esitellä tutuilleen jne.
Jos on jo auto ja sitä tarvitsee, niin yrittää käyttää sitä kohtuudella. Tärkeää olisi älytä järkevien tuotteiden luovan hyvää mieltä ja aiheuttaa paineita sellaisten tuotteiden tarjontaan kysymällä niitä.
Minä en ole muuttanut tapojani päivässä, mutta valinnat kolme vuotta sitten ja nyt eroavat jo radikaalisti.
Hyvä tuote johti toisen luo jne. - niin talvella..
> Etenkin talvella hedelmät, marjat ja vihannekset
> ovat tosi kalliita, esim. tomaattia ei ole mitän
> järkeä ostaa talvella.
Eikös talvella syödä kesällä ostettuja/kaupungin palstalla viljeltyjä/metsästä kerättyjä ja kuivattuja/pakastettuja rehuja sekä itse idätettyjä ituja ja versoja? - luonnonsuojelia
Kun ei ole rahaa maksaa sähköä eikä ostaa bensaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1725831
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263644- 802536
- 372069
- 331872
- 431827
- 1051752
- 211636
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371418