riisin

maustaminen

Kebab paikoissa on mielestäni tosi hyvää riisiä.
Ja myös Kiinalaisissa paikoissa. Onko kellään tietoa miten riisi on maustettu? Jasmin riisiä kaiketi käyttävät? Minä en itse saa siitä niin hyvän makuista kuin mitä em. paikoissa on.

15

8944

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivät

Tietääkseni mausta riisiä mitenkään. Osta laadukkaampaa Jasmin riisiä ja käytä riisinkeitintä, kyllä se siitä.

• juntti

Laadukkain riisi kasvaa Himalajan rinteillä. Tätä aromikasta basmati-riisiä ei tarvitse erikseen maustaa. Intialaiseen tyyliin kauniin keltaisen värin saa lisäämällä muutaman hyppysellisen kurkumaa keitinveteen. Varmin tapa pilata jasmin tai basmati on huuhdella se keittämisen jälkeen. Osta laadukasta riisiä ja perehdy keittämisen saloihin. Se on yksinkertaista ja palkitsevaa...

• on monia

Jos olet keittänyt riisin siten, että olet lisännyt sen kiehuvaan tai kylmään veteen kattilaan, kokeile tätä.

Laita astia (kattila, paistinpannu tms) levylle, kova lämpö, loraus öljyä ja/tai nokare voita. Kun öljy on kuumentunut, lisää ohjeen mukainen määrä riisiä, sekoittele kauttaaltaan palamisen estämiseksi pari minuuttia. Eli freesaat riisin.

Lisää sen jälkeen vettä ohjeen mukainen määrä mieluummin useassa erässä, ettei lämpö laske. Lisää suola ja sekoita. Laita levy ykköselle (asteikolla 1-6). Anna kiehua/hautua kannen alla (voi olla hieman raollaan) kunnes vesi on imeytynyt. Ota astia levyltä ja anna tekeytyä jonkin aikaa. Valmis.

Minä keitän riisin aina tuolla tavalla.

• edelliseen

Kirjoitin tuossa, että keitettäessä kansi voi olla vähän raollaan. Kävinpä googlaamassa asiasta, ja monessa paikassa oltiin tiiviin kannen kannalla.

Oli miten oli, kokeilemalla tuokin selviää.

Lisätietoa löytyy, kun laittaa tuohon hakuruutuun aiheeksi riisin keittäminen.

• rotissööri

mittaa kaksi (2) kupillista vettä kattilaan ja sinne yksi (1) lihaliemikuutio sekä ruokalusikallinen viinietikkaa ja teelusikallinen suolaa ja pieni nokare valkosipulia. Vie kiehumispisteeseen ja kaada yksi (1)kupillinen riisiä sekaan. Keitä viisi (5) minuuttia ja kytke lämpö sitten pois. Anna olla levyllä vielä 15 minuuttia. Jos sinulla on kaasuhella, lämmitä kaikkein pienimmällä liekillä. Jos käytät Jasmin-riisiä, niin vettä on oltava kolme kertaa niin paljon kuin riisiä. Kerro mulle, miltä maistuu.

T.epille ilmoitan tiedoksi, että en ole humalassa.

• Goya

Goyan täytyy monen kuukauden jälkeen herätä taas henkiin, kun näitä huonoja ruoanlaitto-ohjeita vain piisaa.
        Taas onnistui Rotissööri antamaan huonon ohjeen. Ei riisiä pidä pilata millään lihaliemikuutioilla tai muilla esittämilläsi mausteilla! Riisi on riisiä, ja sen kuuluu maistua riisiltä.

• rotissööri
        Goya kirjoitti:

Goyan täytyy monen kuukauden jälkeen herätä taas henkiin, kun näitä huonoja ruoanlaitto-ohjeita vain piisaa.
        Taas onnistui Rotissööri antamaan huonon ohjeen. Ei riisiä pidä pilata millään lihaliemikuutioilla tai muilla esittämilläsi mausteilla! Riisi on riisiä, ja sen kuuluu maistua riisiltä.

On se sitten aika merkillistä, että nukuksissasi "näet" ruoanlaitto-ohjeita, jotta voisit "herätä henkiin" niitä torumaan, hyvä Goya-Tepi. Mausteet kuuluvat kylläkin ilman muuta kulinarismiin, enkä ole vielä tavannut muita kuin pultsari-Tepin, jolla on rasvanvihaajana ja kylmien raakojen lihapullien syöjänä varsin merkillinen tapa ruoanlaiton asemesta kiinnittää huomio sen kirjoittajaan. Eikö siellä Tammerkosken lähellä ole psykiatrien vastaanottoa, jotta saisitte lanttunne sellaiseen kuntoon, joka muilla ihmisillä on ja voisitte keskustella asiallisesti kulinarismista. Tuottaako teille jotakin mielihyvää kun voitte moittia tiettyä henkilöä? ? Lihaliemikuutioita on myytävänä ruokakaupoissa, eivätkä ne teidän mollaamisten myötä sieltä mihinkään poistu. Jos joku ei hyväksy lihaliemikuutioita, voi lihaliemenkin tehdä lihasta ja luista, mutta se tuskin teidän maailmankatsomukseen sopii. Luulisin, että kuulutte myös niihin kuppikuntiin, jotka käyvät öisin vapauttamassa kettutarhojen asukit luontoon kuolemaan.

• vastauksista

Mutta mistä tietää että riisi on laadukasta?
      Ostatteko riisin jostain kiinalaisesta liikkeestä vaiko ihan tavallisesta kaupasta?
      Kumpi parempi jasmin vai basmati?

• kumpi on

parempi, omena vai päärynä, blondi vai brunetti, äiti vai tytär, niin kerron kumpi on parempi, basmati vai jasmiini.
        Parempi molempi.

• Erkki-Petteri

Oon viime aikoina käyttänyt 'Veetee Supreme Basmati' -merkkistä riisiä, joka on mielestäni maultaan aivan loistavaa!

(Ei oo maksettu mainos, mutta ajattelin, että jos mainostan tätä niin se ei heti katoais kaupoista, saa ainakin Stockalta.)

• mausta

riisiään millään, ei edes suolalla - muuta kuin joissakin erikoistapauksissa.
      Eikä jasmiiniriisi ole kiinalaista, vaan thaimaalaista. Basmati taas on intialaista. Kiinalaiset käyttävät ihan omaa riisiänsä, joita toki on toistakymmentä eri laatua, ja saa ostaa kiinalaiskaupoista. Usein tosin itäaasialaiset "etniset" kaupat ovat thaimaalaisten, vietnamilaisten tai intialaisten omistamia, jonka vuoksi riisikin niissä tuppaa olemaan voittopuolisesti oman maan tuotantoa. Oikeita kiinalaiskauppoja on harvassa - kumma kyllä! Ovat vissiin kaikki suomenkiinalaiset pystyttäneet ravintolan, eivät kauppaa. Tavallinen "puuroriisi" on oiva korvike aidolle "kiinalaisriisille", olen nähnyt kiinalaisten ostavan sitä kilotolkulla tavallisesta kaupasta. Se pitää tietenkin keittää pelkässä vedessä, ei maidossa kuten puuroa...

• ehdotus

Ainakin viime vuonna oli Turussa Brahenkadulla "China market" -niminen etupäässä kiinalaisten tuotteiden kauppa. Kai siellä on myös vietnamilaisia ja thaimaalaisia tuotteitakin, ken tietää.

• vanha kokki
        ehdotus kirjoitti:

Ainakin viime vuonna oli Turussa Brahenkadulla "China market" -niminen etupäässä kiinalaisten tuotteiden kauppa. Kai siellä on myös vietnamilaisia ja thaimaalaisia tuotteitakin, ken tietää.

On näköjään kaikilta hävöksissä, nimittäin on erittäin tärkeätä, että riisi pestään useassa vedessä, ennen keittämistä tai höyrytystä, tai ylipäänsä kypsennystä. Riisiä huuhdotaan niin kauan, että lopulta vesi pysyy kirkkaana. Yksi syistä on se, että itämaiset alkuperäispakkaukset ovat usein sangen likaisia ja toiseksi saadaan poistettua tärkkelystä.
        Tämän opetti minulle muinoin eräs Indonesialainen riisispesialisti.

• juntti
        vanha kokki kirjoitti:

On näköjään kaikilta hävöksissä, nimittäin on erittäin tärkeätä, että riisi pestään useassa vedessä, ennen keittämistä tai höyrytystä, tai ylipäänsä kypsennystä. Riisiä huuhdotaan niin kauan, että lopulta vesi pysyy kirkkaana. Yksi syistä on se, että itämaiset alkuperäispakkaukset ovat usein sangen likaisia ja toiseksi saadaan poistettua tärkkelystä.
        Tämän opetti minulle muinoin eräs Indonesialainen riisispesialisti.

Lisäkeriisin käyttötarkoitushan ratkaisee millaisen rakenteen haluaa kypsään lopputulokseen. Itse pidän irtonaisesta ja kuohkeasta riisistä, joka saadaan liottamalla riisiä n.30min ennen kokkailuun ryhtymistä. Merisuolalla maustettu vesi kiehumaan ja liotettu riisi siivilään, jossa huuhdellaan liiat tärkkelykset pois juoksevassa vedessä, kuten vanha kokki tuossa kertoikin. Sitten riisit kattilaan ja vesi haihdutetaan keittämällä. Mahdollinen ylimääräinen neste siivilöidään pois ja annetaan riisin vielä hetken jälkikypsyä lämpimällä liedellä. Riisiä ei siis missään nimessä huuhdota keittämisen jälkeen...

• noista huuhteluista
        juntti kirjoitti:

Lisäkeriisin käyttötarkoitushan ratkaisee millaisen rakenteen haluaa kypsään lopputulokseen. Itse pidän irtonaisesta ja kuohkeasta riisistä, joka saadaan liottamalla riisiä n.30min ennen kokkailuun ryhtymistä. Merisuolalla maustettu vesi kiehumaan ja liotettu riisi siivilään, jossa huuhdellaan liiat tärkkelykset pois juoksevassa vedessä, kuten vanha kokki tuossa kertoikin. Sitten riisit kattilaan ja vesi haihdutetaan keittämällä. Mahdollinen ylimääräinen neste siivilöidään pois ja annetaan riisin vielä hetken jälkikypsyä lämpimällä liedellä. Riisiä ei siis missään nimessä huuhdota keittämisen jälkeen...

Esim. Jasmin- tai Basmatiriisin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe