En ole koskaan pitänyt kasvisruuista, mutta käytiin vaimon kanssa Oulun kreikkalaisessa ravintolassa syömässä ja otin vaihteeksi mussakan.
Oli aivan sairaan hyvää!
Milläkähän reseptillä ne sen tekee? Voisko kotioloissa saada vastaavaa aikaiseksi?
Siinä oli ainakin valkokastiketta, munakoisoa ja jauhelihaa. Mitä muuta?
Reseptejä kehiin!
Oulun kreikkalaisen mussaka
14
7830
Vastaukset
- Oulu Toivo
Hei sinä, "Oulun kreikkalaisen ravintolan" omistaja:
Hyvä yritys mainostaa kuppilaasi. Valitettavasti "kasvisruoka" jossa on ainakin "jauhelihaa" paljasti sinut.
Parempaa onnea ensi kerralla. Kalispera!- mussakan syöjä
En ole omistaja, eikä mulla ole mittään kytköksiä ko paikkaan.
Minusta se oli lähes kasvisruokaa koska siinä oli jauhelihaa niin vähän. Suurin osa jotain kasviksia mutta maku oli mehevä. Liekö rasvaa niin paljon?
http://www.kreikka.net/foorumi/viewtopic.php?p=28620&sid=1e031be3b894cfb12d71b3270b34f2ce
Musakaa on kahdenlaista. Munakoisomunakas on musakás ja sitten toisessa versiossa osa kesäkurpitsoista korvataan perunoilla.
Tuolla Kreikka netin sivulla olevasta resptistä puuttuu valkoviini joka lisätään jauhelihan joukkoon. Mutta reseptejä on monia.- mussakan syöjä
Se tais sittenkin olla moussaka, eikä mussaka...
Jos tarkemmin muistelen, niin kyllä siinä oli potun palasiakin.
Kiitoksia linkkivinkistä!
Pitää laittaa vaimo testaan reseptejä. - .......
mussakan syöjä kirjoitti:
Se tais sittenkin olla moussaka, eikä mussaka...
Jos tarkemmin muistelen, niin kyllä siinä oli potun palasiakin.
Kiitoksia linkkivinkistä!
Pitää laittaa vaimo testaan reseptejä.Tai mitä jos yllättäisit vaimosi, ja laittaisit joku kaunis päivä ITSE moussakaa vaimollesi ja itsellesi ruuaksi???
- mussakan syöjä
....... kirjoitti:
Tai mitä jos yllättäisit vaimosi, ja laittaisit joku kaunis päivä ITSE moussakaa vaimollesi ja itsellesi ruuaksi???
Teen minä itsekkin ruokaa mutta meillä
vaimo on päivät kotona niin hänellä on enemmän aikaa. Noiden reseptien mukaan tehtynä moussakan tekoon mennee tee se itse kokilta helposti pari tuntia , eli ei mitään helppoa arkiruokaa työssäkäyvälle.
- jos kuvittelet
mussakaa kasvisruoaksi!
Tyhmä olet sikälikin, että kuvittelet meidän tietävän millä reseptillä sinun oululaisravintolasi mussakansasa tekee.
Reseptejä on kymmeniä. Oletko koskaan kuullut Internetistä ja Googlesta?- lällällää...
Sen voin hyvin uskoa että SINÄ et tiedä reseptiä, mutta oletko itse ajatellut, että joku hieman sivistyneempi henkilö kuin sinä, on voinut käydä syömässä ko paikassa ja tunnistanut käytetyn reseptin tai on jopa kysynyt ruoan valmistustapaa/raaka-aineita. Eihän ne sentään mitään valtionsalaisuuksia ole...
Öö mikä internet? Mikä Google?
Hieman epäilen että Google ei taida tietää kyseisen paikan käyttämää reseptiä. Googlella toki löytyy moussaka reseptejä, mutta tällaisen viiltävään analyysin käytetystä reseptistä pystyy tekemään vain ihminen.
Minäkin voin yhtyä alkuperäisen kirjoittajan mielipiteeseen ko paikan moussakan maittavuudesta, mutta en todellakaan tiedä miten se tehty. - Heitätyttäjä
lällällää... kirjoitti:
Sen voin hyvin uskoa että SINÄ et tiedä reseptiä, mutta oletko itse ajatellut, että joku hieman sivistyneempi henkilö kuin sinä, on voinut käydä syömässä ko paikassa ja tunnistanut käytetyn reseptin tai on jopa kysynyt ruoan valmistustapaa/raaka-aineita. Eihän ne sentään mitään valtionsalaisuuksia ole...
Öö mikä internet? Mikä Google?
Hieman epäilen että Google ei taida tietää kyseisen paikan käyttämää reseptiä. Googlella toki löytyy moussaka reseptejä, mutta tällaisen viiltävään analyysin käytetystä reseptistä pystyy tekemään vain ihminen.
Minäkin voin yhtyä alkuperäisen kirjoittajan mielipiteeseen ko paikan moussakan maittavuudesta, mutta en todellakaan tiedä miten se tehty.Miten voit kuvitella, että jollakin O-U-L-U-L-A-I-S-E-L-L-A räkälällä olisi hallussaan jokin maailman paras mussaka (moussaka) -resepti?
Käytä omaa järkeäsi - ja Internetin Googlella löytämiäsi tuhansia reseptivaihtoehtoja. Mieti mitkä ainekset ovat omia suosikkejasi, ja valitse niistä. Ja sovella.
Joskin tämä ohje aloittajalle, sinähän et taida edes tietää mitä mussaka (moussaka) on. - Onko paha olo?
Heitätyttäjä kirjoitti:
Miten voit kuvitella, että jollakin O-U-L-U-L-A-I-S-E-L-L-A räkälällä olisi hallussaan jokin maailman paras mussaka (moussaka) -resepti?
Käytä omaa järkeäsi - ja Internetin Googlella löytämiäsi tuhansia reseptivaihtoehtoja. Mieti mitkä ainekset ovat omia suosikkejasi, ja valitse niistä. Ja sovella.
Joskin tämä ohje aloittajalle, sinähän et taida edes tietää mitä mussaka (moussaka) on.Sattumoisin ko paikan omistaja on sukujuuriltaan kreikkalailen ja ravintolan ruoat on tehty hänen isoäitinsä ohjeiden mukaan, joten ei olisi mikään ihme vaikka O-U-L-U-L-A-I-S-E-N kreikkaisen ravintolan moussaka olisikin sitä maailman parasta.
Tosin sinähän et sitä voi tietää koska ilmeisesti et ole siellä koskaan syönyt? - oululainen
Onko paha olo? kirjoitti:
Sattumoisin ko paikan omistaja on sukujuuriltaan kreikkalailen ja ravintolan ruoat on tehty hänen isoäitinsä ohjeiden mukaan, joten ei olisi mikään ihme vaikka O-U-L-U-L-A-I-S-E-N kreikkaisen ravintolan moussaka olisikin sitä maailman parasta.
Tosin sinähän et sitä voi tietää koska ilmeisesti et ole siellä koskaan syönyt?Mieheni tuntee kyseisen paikan omistajan, muttei niin välitä hänestä että viitsisi tämän asian takia lähteä kyselemään reseptiä, eikä taitaisi kertoakkaan ;)
Ensi kerralla kysy itse rohkeasti miten ruoka on valmistettu, ehkä jotain vinkkiä antaa! - minulle sentään
Onko paha olo? kirjoitti:
Sattumoisin ko paikan omistaja on sukujuuriltaan kreikkalailen ja ravintolan ruoat on tehty hänen isoäitinsä ohjeiden mukaan, joten ei olisi mikään ihme vaikka O-U-L-U-L-A-I-S-E-N kreikkaisen ravintolan moussaka olisikin sitä maailman parasta.
Tosin sinähän et sitä voi tietää koska ilmeisesti et ole siellä koskaan syönyt?tulisi mieleenikään käydä OULUSSA! Pidätkö minua hulluna?
(Joo, taidat pitää, mutta muista syistä... Mutta NIIN hullu minä en sentään ole, että tulisin Ouluun.)
- Mössääjä
En muista syöneeni mussakaa ravintolassa muualla kuin Helsingin Athanasioksessa, Isolla-Roballa, ja siitäkin on varmaan kolmattakymmentä vuotta aikaa.
Silloin tällöin mussakaa on kuitenkin päästävä vääntämään itse. Niinpä olenkin noussut mussaka-pöydästä viisi minuuttia sitten. Pikku ähkyssä!
Uusi-seelantilainen lampaanpaisti otettiin eilen sulamaan pakastimesta. Tänään siitä irroteltiin lihat. Puolet itämaisinnoitteiseen pataan (joka on ihan oma juttunsa), puolet läpi Tšekinmaan metalliteollisuuden uljaasta tuotteesta, Porkert nro 8 -lihamyllystä. Kaupasta ei saa läheskään yhtä hyvää lammasjauhelihaa kuin itse paistista jauhamalla!
Lammasjauheliha ruskisteltiin kahdessa erässä, toisen erän mukaan heitettiin yksi sipuli silputtuna. Näiden sekaan sitten tölkki tomaattimurskaa, desi tai puolitoista punaviiniä, kaksi pilkottua valkosipulin kynttä, pilkottua persiljaa, mustapippuria ja liraus naudanlihafondia.
Kaksi muhkeaa munakoisoa kuorittiin ja viipaloitiin 5-7 millin paksuisiksi viipaleiksi. Ne ”itketettiin” kahden puolen ripottelemalla päälle suolaa ja kuivaamalla kymmenisen minuutin kuluttua pintaan kihonnut neste talouspaperilla. Pullasutilla oliiviöljyä pintaan ja kevyt pehmitys/ruskistus paistinpannulla. Kuorimisen ja ”itketyksen” tarkoituksena on kitkeryyden poistaminen.
Jossakin välissä tekaistiin valkokastike (béchamel). Siihen ripaus muskottipähkinää ja siunatuksi lopuksi kaksi kananmunaa vispattuna.
Sitten vain vuokaan kerroksittain munakoisoviipaleita, jauhelihamössöä, valkokastiketta ja juustoraastetta (olisikohan ollut emmentalia?). Uuniin joksikin ajaksi. Mössääjätär saattaisi tietää tarkemminkin, mikä oli lämpötila ja kuinka kauan paistos sai olla uunissa. Itse en jaksa olla niin tarkka noista, kuten en punnitse enkä mittaa ainesosiakaan sen kummemmin.
Sitä punkkua (Finca Flichman Shiraz 2005, Argentiina) jäi ruuanlaitosta sen verran, että eväs saatiin kunnialla alas. Ja jopahan maistuivat molemmat!
Aika työläs ruokalaji. Arki-iltaisin ei juuri viitsi vaivautua, mutta sunnuntaina silloin tällöin tehtynä mussaka kyllä palkitsee tekijänsä! Maanantailounaaksi jää vielä sopivasti tähteitä.- samantapainen ohje meilläkin
Olen vielä itketyksen jälkeen kevyesti pyöräyttänyt viipaleet jauhoissa, saavat pannulla sitten kauniin kullanhoitoisen pinnan ja mielestäni paistamisen aikana irtoava neste imeytyy paremmin, kun on mihin imeytyä, se jauhotus. Kananmunia en ole käyttänyt, mutta se on varmaan jompi-kumpi, jos ei jauhoja, niin tarvii kananmunia, että saadaan enempi kerroksellinen lopputulos. Ja muskottipähkinää ei saa unohtaa.
Kaunein kiitos ko. luomuksesta tuli naapurilta, joka sanoi että parempaa ei saa Kreetallakaan (no ei ainakaan niissä turiskuppiloissa, joissa pakasteruoka tarjotaan kylmänä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854