Si-nivelen manipulaatio

mazaxx

73-vuotiaallee naiselle tehtiin si-nivelen manipulaatio fysiatri Markku Turusen vastaanotolla. Diagnoosi oli selvä ja lantion väärä asento oli MT:n mukaan ollut todennäköisesti jo ihan nuoresta lähtien. 2 vk manipulaation jälkeen on potilaan lonkat niin kipeät, että ei meinaa kävelykään onnistua. Maallikkona epäilen lihesten vetävä kroppaa taas väärääna sentoon.

Onko kokemuksia si-nivelen manipulaatiosta ja etenkin sen jälkeisistä kiputiloista? Ja miten niitä voisi hoitaa? Huom. Tässä ei nyt epäillä manipulaation oikeellisuutta.

95

14707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timba . . .

Hu hu tuon ikäiselle si-nivelen manipulaatio, ei hyvä.

• mikäettei68

Eikös se MT sanonut potilaalleen, että kipuja tulee esiintymään melko pitkäänkin ja vähitellen ne alkavat helpottaa. Minulle suositteli uimista ja nurmikoilla ja maastoissa kävelyä katukävelyn sijaan. Oli hyvä neuvo.
      Toivottavasti toimenpide pysyy sinulla eikä lihaskireyksien takia vedä niveltä takaisin. Ei pidä säikähtää, buranaa otin minäkin välillä.
      Jos vain lonkat ovat kipeät ja hyvinkin kauan voi niissä olla kiertoa. Kokonaisvaltaisempi hieronta voisi olla hyvä. Itse olen myös jo lähellä ikääsi ja aikamoisia kipuja tuli reisien sivuihin mutta kuntoon tulin ajan kanssa.

• Mihin?

"Toivottavasti toimenpide pysyy sinulla eikä lihaskireyksien takia vedä niveltä takaisin."

Mihin ihmeeseen "takaisin" ne lihakset si-nivelen vetäisivät? Miksi sellainen paikka "takaisin" ei ole koskaan näkynyt missään kuvauksissa? Sinulla(kaan) ei ole näköjään mitään käsitystä, minkalaisista rakenteista ja "nivelistä" on kyse tässä tapauksessa. Ilmeisesti manipuoloinnin kohteena on enemmän korvien väli kuin si-nivel.

• mazaxx
        Mihin? kirjoitti:

"Toivottavasti toimenpide pysyy sinulla eikä lihaskireyksien takia vedä niveltä takaisin."

Mihin ihmeeseen "takaisin" ne lihakset si-nivelen vetäisivät? Miksi sellainen paikka "takaisin" ei ole koskaan näkynyt missään kuvauksissa? Sinulla(kaan) ei ole näköjään mitään käsitystä, minkalaisista rakenteista ja "nivelistä" on kyse tässä tapauksessa. Ilmeisesti manipuoloinnin kohteena on enemmän korvien väli kuin si-nivel.

Si-nivel voi palata virheasentoonsa. Sitä tarkoittaa "takaisin".

Jos tunnet asiaa tarkemmin, niin kerro ihmeessä lisää.

• Lisää
        mazaxx kirjoitti:

Si-nivel voi palata virheasentoonsa. Sitä tarkoittaa "takaisin".

Jos tunnet asiaa tarkemmin, niin kerro ihmeessä lisää.

Si-nivel ei ole virheasennossa kuin silloin, kun on tapahtunut iso vamma. Silloin maataan sairaalan petissä henkihieverissä kipulääkkeillä kyllästettynä. Eikä oteta askeltakaan. Si-nivelen "virheasento" on markkinointikikka, jolla yritetään erottua tuhansista muista niksauttajista, mutta sille ei löydy asiaperusteita. Ihan tavanomaista alavartalon manipulaatiota nekin harjoittavat, tosin toisella nimellä ja kovemmalla hinnalla. Vähän sama kuin kraanavesi pullotettuna.

• mikäettei68
        Lisää kirjoitti:

Si-nivel ei ole virheasennossa kuin silloin, kun on tapahtunut iso vamma. Silloin maataan sairaalan petissä henkihieverissä kipulääkkeillä kyllästettynä. Eikä oteta askeltakaan. Si-nivelen "virheasento" on markkinointikikka, jolla yritetään erottua tuhansista muista niksauttajista, mutta sille ei löydy asiaperusteita. Ihan tavanomaista alavartalon manipulaatiota nekin harjoittavat, tosin toisella nimellä ja kovemmalla hinnalla. Vähän sama kuin kraanavesi pullotettuna.

Käsityksiä on monia. Voit mielellään pitää myös omasi.
        Minulla MT:n manipulaatiohoito toimi erinomaisesti, hinta 60e kelakorvaustakin tuli hiukan koska on fyisatrian erikoislääkärin hoito. Ja minulla riitti yksi kerta puhelinkeskustelu. En ala kinaamaan koska tulos ratkaisi.

• mazaxx
        mikäettei68 kirjoitti:

Käsityksiä on monia. Voit mielellään pitää myös omasi.
        Minulla MT:n manipulaatiohoito toimi erinomaisesti, hinta 60e kelakorvaustakin tuli hiukan koska on fyisatrian erikoislääkärin hoito. Ja minulla riitti yksi kerta puhelinkeskustelu. En ala kinaamaan koska tulos ratkaisi.

Ei minulla ole mitään käsitystä, kun en itse ole MT:n luona käynyt.

Saitko puhelinajan helposti?

• "terapeutti"
        Mihin? kirjoitti:

Kun Si-nivel on vinksallaan, niin itse nivel ei ole siirtynyt kuin jonkun millin ja senkin omien luonnollisten liikeratojen sisällä, johon se on lukkiutunut, lukkoja voi löytyä eri kulmista.

Sitävastoin tämä "dislokaatio" teoria tarkoittanee sitä, että koko lantio kori on "kipannut" vinoon ja eteenpäin, jolloin kyseessä lienee sisälantion ja alaselän syvien lihasten krooninen jännitystila.
        Tähän ongelmaan esim. "Lahden menetelmä" tepsii hyvin, vaikkei ihan sitä tapahdukkaan, mitä väitetään.

Normaali venyttely, hieronta, kiertomanipulaatio, fysioterapia ym. eivät poista em. ongelmaa, joku syvien lihasten erityinen rentoutus/vahvistamis-menetelmä saattaisi toimiakkin...

Kun itse nivelpinnat eivät ole siirtyneen (ainakaan paikoiltaan), niin eihän sitä kuvassa näy, sitävastoin lantion vinous, skolioosi, kokonaan eteen kipannut lantio, josta osittain johtunee notkoselkä näkyvät kyllä kuvissa, mutta ilmeisesti niitä pidetään rakenteellisina vikoina, ei lääketieteellinä löytöinä.

Si-manipulaatio on turvallista lähes kaikille.
        Huom. hyvä olo manipulaation jälkeen ei aina tarkoita, että mitään olisi korjautunut, se tulee monelle muutenkin, eli vähintään kivunlievitystä.

• Aivan, aivan
        "terapeutti" kirjoitti:

Kun Si-nivel on vinksallaan, niin itse nivel ei ole siirtynyt kuin jonkun millin ja senkin omien luonnollisten liikeratojen sisällä, johon se on lukkiutunut, lukkoja voi löytyä eri kulmista.

Sitävastoin tämä "dislokaatio" teoria tarkoittanee sitä, että koko lantio kori on "kipannut" vinoon ja eteenpäin, jolloin kyseessä lienee sisälantion ja alaselän syvien lihasten krooninen jännitystila.
        Tähän ongelmaan esim. "Lahden menetelmä" tepsii hyvin, vaikkei ihan sitä tapahdukkaan, mitä väitetään.

Normaali venyttely, hieronta, kiertomanipulaatio, fysioterapia ym. eivät poista em. ongelmaa, joku syvien lihasten erityinen rentoutus/vahvistamis-menetelmä saattaisi toimiakkin...

Kun itse nivelpinnat eivät ole siirtyneen (ainakaan paikoiltaan), niin eihän sitä kuvassa näy, sitävastoin lantion vinous, skolioosi, kokonaan eteen kipannut lantio, josta osittain johtunee notkoselkä näkyvät kyllä kuvissa, mutta ilmeisesti niitä pidetään rakenteellisina vikoina, ei lääketieteellinä löytöinä.

Si-manipulaatio on turvallista lähes kaikille.
        Huom. hyvä olo manipulaation jälkeen ei aina tarkoita, että mitään olisi korjautunut, se tulee monelle muutenkin, eli vähintään kivunlievitystä.

Ja koska mitään ei ole poissa paikoiltaan, ei mitään tarvitse palauttaakaan paikoilleen, vaan kyse on venytys/mobilisaatiohoidosta. Minkähän vuoksi jotkut kuitenkin edelleenkin yrittävät uskotella, että si-nivel pitäisi "painaa paikoilleen"?

• "terapeutti"
        Aivan, aivan kirjoitti:

Ja koska mitään ei ole poissa paikoiltaan, ei mitään tarvitse palauttaakaan paikoilleen, vaan kyse on venytys/mobilisaatiohoidosta. Minkähän vuoksi jotkut kuitenkin edelleenkin yrittävät uskotella, että si-nivel pitäisi "painaa paikoilleen"?

Jotkut kansanparantajat todella uskovat, että si/si:t ovat monta senttiä pois paikailtaa, eli kutsuma nimi.

Toiseksi vain pieni joukko terveydenhuollon ammattilaisia tai edes kansanparantajia osaa kokonaisuudessaan tämän (tai vastaavan) mobilisaatio/venytys menetelmän, eihän sen oppiminen tosin vaikeaa ole, jos kunnolla opetetaan.

• hoidettu
        Aivan, aivan kirjoitti:

Niin eihän se mun vika ole, jos fysiatrini on käyttänyt sanaa dislocatio ja toinen fysiatri puhuu asentopoikkeamasta. Dosentti puhuu taas SI-nivelen hakaumasta, kiropraktikko lukkiumasta, OMT-fysioterapeutti virheasennosta ja lukkiutumisestaa ja muu lääkärikunta vain ihmettelee lantion toimintahäiriöstä. Ja sitten täällä joku yksinäinen besserwisser vinkuu, että nuo kaikki yllä mainitut ovat väärässä, koska hän tietää miten asia oikeasti on...

Mä olen yhä sitä mieltä, että jonkinlainen liikahdus siellä tapahtuu, jonka seurauksena nivel jää jumiin. Aivan kuten fasettilukot tai monet muutkin nivellukot.

Tänäänkin näin monta CT-lantiokuvaa potilaista oltuani koulutuksessa Yliopistollisessa sairaalassa. Parilla oli aika pahasti lantio vinossa ja heidät oli kyllä kuvausta varten aseteltu millin tarkasti muotin avulla asentoon, jossa korppa oli mahdollisimman suorassa...

• Mites olikaan eilen?
        hoidettu kirjoitti:

Niin eihän se mun vika ole, jos fysiatrini on käyttänyt sanaa dislocatio ja toinen fysiatri puhuu asentopoikkeamasta. Dosentti puhuu taas SI-nivelen hakaumasta, kiropraktikko lukkiumasta, OMT-fysioterapeutti virheasennosta ja lukkiutumisestaa ja muu lääkärikunta vain ihmettelee lantion toimintahäiriöstä. Ja sitten täällä joku yksinäinen besserwisser vinkuu, että nuo kaikki yllä mainitut ovat väärässä, koska hän tietää miten asia oikeasti on...

Mä olen yhä sitä mieltä, että jonkinlainen liikahdus siellä tapahtuu, jonka seurauksena nivel jää jumiin. Aivan kuten fasettilukot tai monet muutkin nivellukot.

Tänäänkin näin monta CT-lantiokuvaa potilaista oltuani koulutuksessa Yliopistollisessa sairaalassa. Parilla oli aika pahasti lantio vinossa ja heidät oli kyllä kuvausta varten aseteltu millin tarkasti muotin avulla asentoon, jossa korppa oli mahdollisimman suorassa...

Ja taannoin väitit, että liike on niin suuri, että sen tuntee paljain käsin ja siirtää luisen lantion maamerkkejä senttikaupalla. Mutta et näköjään ole oppinut vielä, että täysin stabiili lantio voi olla vinossa, myös kuvassa. Ja käytännössä jokaisella onkin niin joka askeleella, naisilla enemmän kuin miehillä.

Kuinkas suuria liikahduksia niissä ct-kuvissa näkyi si-nivelien kohdalla, jos väität että vinous johtui siitä? Kysyitkö radiologilta miksi niitä ei kuvissa näy, vaikka ne sinun gurujesi mukaan ovat todellisia?

• hoidettu
        Mites olikaan eilen? kirjoitti:

Ja taannoin väitit, että liike on niin suuri, että sen tuntee paljain käsin ja siirtää luisen lantion maamerkkejä senttikaupalla. Mutta et näköjään ole oppinut vielä, että täysin stabiili lantio voi olla vinossa, myös kuvassa. Ja käytännössä jokaisella onkin niin joka askeleella, naisilla enemmän kuin miehillä.

Kuinkas suuria liikahduksia niissä ct-kuvissa näkyi si-nivelien kohdalla, jos väität että vinous johtui siitä? Kysyitkö radiologilta miksi niitä ei kuvissa näy, vaikka ne sinun gurujesi mukaan ovat todellisia?

"Ja taannoin väitit, että liike on niin suuri, että sen tuntee paljain käsin ja siirtää luisen lantion maamerkkejä senttikaupalla."

No eikös tuo dosentti tuolla kuvalla anna ymmärtää, että senttikaupalla on eroa?
        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kuva:TFA_0318.jpg

Mun mielestä tuossa kuvassa on eroa ainakin 2cm, mutta sinä et ole koskaan tuota kuvaa kommentoinut, vaikka olen sen tänne toistakymmentä kertaa linkittänyt. Miksi et halua kommentoida tuota?

Kuka on sinun gurusi? Kiistääkö hän TherapiaFennica-sivuston suositukset selkäpotilaan kliinisen tutkimisen osalta? Luulin, että TherapiaFennica-kirja on jokaisen fysiatrin kirjahyllyssä...

• Katsotaanpa
        hoidettu kirjoitti:

"Ja taannoin väitit, että liike on niin suuri, että sen tuntee paljain käsin ja siirtää luisen lantion maamerkkejä senttikaupalla."

No eikös tuo dosentti tuolla kuvalla anna ymmärtää, että senttikaupalla on eroa?
        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kuva:TFA_0318.jpg

Mun mielestä tuossa kuvassa on eroa ainakin 2cm, mutta sinä et ole koskaan tuota kuvaa kommentoinut, vaikka olen sen tänne toistakymmentä kertaa linkittänyt. Miksi et halua kommentoida tuota?

Kuka on sinun gurusi? Kiistääkö hän TherapiaFennica-sivuston suositukset selkäpotilaan kliinisen tutkimisen osalta? Luulin, että TherapiaFennica-kirja on jokaisen fysiatrin kirjahyllyssä...

Eipä kerro mitään si-nivelen dislokaatiosta. Sen sijaan: "Lantion vinous, suoliluusta tarkasteltu etu- ja takakärjen korkeusero, voivat viitata kiertymään tai kallistumaan lantiossa. Toisaalta syynä saattaa olla myös raajojen pituusero. Tämä löydös korjaantuu lyhyemmän jalan alle asetetun korotuksen avulla." Kai sitä on uskottava dosenttia, kun oikein kirjan sivulle on präntätty.

• taitaa olla
        hoidettu kirjoitti:

hoidettu itse.

• mikähän...
        hoidettu kirjoitti:

Tohtiikos tässä hoidetulta kysyä, missä koulutuksessa olet?

• Antaa tulla
        hoidettu kirjoitti:

Jos ct-kuvissa lantiot olivat pahasti vinossa, niin sinun uskontosi mukaanhan syy on siinä, että si-nivelet ovat vastaavasti poissa paikoiltaan ja viknksin vonksin. Nythän sinulla on sitten todisteet olemassa siitä oikein kuvien muodossa, eikö vaan? Ja lukuisa joukko eri tavoin oppineita todistamassa että niinhän se asia on? Älä ujostele, vaan pläjäytä kuvat ruutuihin ja silminnäkijöiden valaehtoiset todistukset myös. Jännä juttu muuten, että ne virheasennot rupesivat näkymään nyt myös makuuasennossa.

• kerrataampa vielä
        Katsotaanpa kirjoitti:

Eipä kerro mitään si-nivelen dislokaatiosta. Sen sijaan: "Lantion vinous, suoliluusta tarkasteltu etu- ja takakärjen korkeusero, voivat viitata kiertymään tai kallistumaan lantiossa. Toisaalta syynä saattaa olla myös raajojen pituusero. Tämä löydös korjaantuu lyhyemmän jalan alle asetetun korotuksen avulla." Kai sitä on uskottava dosenttia, kun oikein kirjan sivulle on präntätty.

”Lantion vinous, suoliluusta tarkasteltu etu- ja takakärjen korkeusero, voivat viitata kiertymään tai kallistumaan lantiossa. Toisaalta syynä saattaa olla myös raajojen pituusero.”

Kaksi eri vaihtoehtoa siis voi olla.

Toiminnallinen jalkojen pituusero (yleistä):
        Näennäinen jalkojen pituusero korjaantuu kun lantion kiertymä ja kallistuma oikaistaan oikeilla manipulaatiomenetelmillä.
        Eri tekniikoita on eri osaajilla. Tästähän hoidettu on ansioikkaasti jo pari vuotta kirjoitellut eri foorumeille.

Todellinen jalkojen pituusero ( harvinaista ): Apua saa korotuspalasta lyhyemmän jalan alle. Paljon radikaalimpaakin vaihtoehtoakin on käytetty eli luun lyhennys- tai pidennysleikkausta.

• kerrataan vaan
        kerrataampa vielä kirjoitti:

”Lantion vinous, suoliluusta tarkasteltu etu- ja takakärjen korkeusero, voivat viitata kiertymään tai kallistumaan lantiossa. Toisaalta syynä saattaa olla myös raajojen pituusero.”

Kaksi eri vaihtoehtoa siis voi olla.

Toiminnallinen jalkojen pituusero (yleistä):
        Näennäinen jalkojen pituusero korjaantuu kun lantion kiertymä ja kallistuma oikaistaan oikeilla manipulaatiomenetelmillä.
        Eri tekniikoita on eri osaajilla. Tästähän hoidettu on ansioikkaasti jo pari vuotta kirjoitellut eri foorumeille.

Todellinen jalkojen pituusero ( harvinaista ): Apua saa korotuspalasta lyhyemmän jalan alle. Paljon radikaalimpaakin vaihtoehtoakin on käytetty eli luun lyhennys- tai pidennysleikkausta.

Mistähän ne toiminnalliset pituuserot sitten johtuvat? Tämä kyseinen dosentti ei ainakaan mainitse syyksi si-nivelen dislokaatiota. Hämmästyttävää leväperäisyyttä, jos se on vaivojen takana 98 %:ssa tapauksista, kuten eräs henkilö väittää.

Sen sijaan:

"Iskias- ja noidanuolipotilas kävelee usein vinossa,..."

"Skolioosin ja/tai lordoosin oikeneminen (taivutuskokeessa) viittaa välilevyongelmaan."

Si-nivelestä dosentti kertoo:"SI-nivel eli risti-suoliluunivelen seudun kiputilat: Risti-suoliluunivelen (a. sacro-iliaca, SI-nivel) osuus selkäkipujen syynä on kiistanalainen. Selkärankareumaan liittyy tyypillisesti sakroiliitti eli risti-suoliluunivelen tulehdustilalöydös. 1990-luvulla tehdyissä tutkimuksissa on todettu selkäkipupotilailla SI-nivelen artrografiassa runsaasti positiivisia löydöksiä. Nivelkapselin ruptuuraa on joissakin aineistoissa esiintynyt jopa yli 20 %:lla selkäkipupotilaista. Tyypillisesti näillä potilailla oli nivusalueen kipua ja puudutuskokeella selkäkipu ja nivuskipu voitiin poistaa. Tarkkaa mekanismia, miten artrografialöydös syntyy (trauma?, degeneraatio?), ei tunneta. Muutamat kokeelliset tutkimukset viittaavat siihen, että tuon nivelkapselin ärsytys provosoi ja ylläpitää lihasaktivaatiota selässä aiheuttaen kivuliasta lihasspasmia."

Missä se dislokaatio luuraa?

• hoidettu
        kerrataan vaan kirjoitti:

Mistähän ne toiminnalliset pituuserot sitten johtuvat? Tämä kyseinen dosentti ei ainakaan mainitse syyksi si-nivelen dislokaatiota. Hämmästyttävää leväperäisyyttä, jos se on vaivojen takana 98 %:ssa tapauksista, kuten eräs henkilö väittää.

Sen sijaan:

"Iskias- ja noidanuolipotilas kävelee usein vinossa,..."

"Skolioosin ja/tai lordoosin oikeneminen (taivutuskokeessa) viittaa välilevyongelmaan."

Si-nivelestä dosentti kertoo:"SI-nivel eli risti-suoliluunivelen seudun kiputilat: Risti-suoliluunivelen (a. sacro-iliaca, SI-nivel) osuus selkäkipujen syynä on kiistanalainen. Selkärankareumaan liittyy tyypillisesti sakroiliitti eli risti-suoliluunivelen tulehdustilalöydös. 1990-luvulla tehdyissä tutkimuksissa on todettu selkäkipupotilailla SI-nivelen artrografiassa runsaasti positiivisia löydöksiä. Nivelkapselin ruptuuraa on joissakin aineistoissa esiintynyt jopa yli 20 %:lla selkäkipupotilaista. Tyypillisesti näillä potilailla oli nivusalueen kipua ja puudutuskokeella selkäkipu ja nivuskipu voitiin poistaa. Tarkkaa mekanismia, miten artrografialöydös syntyy (trauma?, degeneraatio?), ei tunneta. Muutamat kokeelliset tutkimukset viittaavat siihen, että tuon nivelkapselin ärsytys provosoi ja ylläpitää lihasaktivaatiota selässä aiheuttaen kivuliasta lihasspasmia."

Missä se dislokaatio luuraa?

Dosentti mainitsee hakautuneesta SI-nivelestä:

Selkäpotilaan tutkiminen vastaanotolla, Duodecim, 1999;115(16):1703-1713
        Fysiatrian dosentit Olavi Airaksinen (Kuopion yliopisto) sekä Karl-August Lindgren (Invalidisäätiö Orton):
        -"Hakautuneessa risti-suoliluunivelessä suoliluun harjun takaosa nousee aikaisemmin kuin normaalisti. Asiaa voidaan tutkia vielä lähemmin asettamalla toinen sormi ristiluun päälle ja toinen suoliluun harjun takaosaan ja pyytämällä potilasta kumartumaan lonkasta suoraan kulmaan. Tällöin epäsymmetria tulee esille (Dvorak ja Dvorak 1992)." - "Jos kysymyksessä on alaraajojen pituusero, lyhyemmän jalan alle asetettava korotus voi korjata selän asennon mutta huonontaa sitä, jos syynä on risti-suoliluunivelen hakautuminen."

Mikä se hakautuma siis on? Kertoo vain sen aiheuttavan epäsymmetriaa ja toinen suoliluu nousee aiemmin kuin toinen potilaan kumartaessa.

Mutta kuten jo aiemmin kerroin: eri osaajilla on eri nimi samalle ongelmalle. Nimitys riippuu mistä oppi on saatu. Monet ovat sen itse kääntäneet suomeksi... Dosentti siis kuvailee ongelman kuten Turunenkin. Turunen vain käyttää eri nimeä samasta asiasta.

• hoidettu
        mikähän... kirjoitti:

Tohtiikos tässä hoidetulta kysyä, missä koulutuksessa olet?

Tällä hetkellä CT-kuvia katselen työkseni ja siihen koulutusta saanut...

• hoidettu
        Antaa tulla kirjoitti:

Jos ct-kuvissa lantiot olivat pahasti vinossa, niin sinun uskontosi mukaanhan syy on siinä, että si-nivelet ovat vastaavasti poissa paikoiltaan ja viknksin vonksin. Nythän sinulla on sitten todisteet olemassa siitä oikein kuvien muodossa, eikö vaan? Ja lukuisa joukko eri tavoin oppineita todistamassa että niinhän se asia on? Älä ujostele, vaan pläjäytä kuvat ruutuihin ja silminnäkijöiden valaehtoiset todistukset myös. Jännä juttu muuten, että ne virheasennot rupesivat näkymään nyt myös makuuasennossa.

"Jännä juttu muuten, että ne virheasennot rupesivat näkymään nyt myös makuuasennossa. "

Ainahan ne on näkyneet, lääkärit ai vain ole tutkineet, koska niin ei ole opetettu. Eli lääkärit ei ole nähneet, koska eivät ole katsoneet.

Ei ehkä vain näy niin hyvin, kuin tuossa dosentin kuvaamassa etutaivutustestissä, jossa dosentin laittaman kuvan perusteella eroa voi olla useampikin sentti. Onkohan tuossa kyseessä lievä tai keskivertotapaus? Voikohan joillakin ola vielä enemmän eroa?

• siis...?
        hoidettu kirjoitti:

Tällä hetkellä CT-kuvia katselen työkseni ja siihen koulutusta saanut...

No ei ollut ihan selventävä vastaus, että mikä on tuo koulutus jossa sanoit vasta olevasi... ?

• hoidettu
        siis...? kirjoitti:

No ei ollut ihan selventävä vastaus, että mikä on tuo koulutus jossa sanoit vasta olevasi... ?

Miten koulutukseni liittyy siihen asiaan, että esitän linkkejä mitä suomalaiset lääketieteen ammattilaiset ovat aiheesta kirjoittaneet? Eikös siihen pysty halutessaan kuka tahansa lukemaan opetettu?

Miten ihmeessä tähän taas vedetään tuo Koulutus-kortti? Osaanhan minä lukea ja kirjoittaa. Osaan myös lukea mulle annetun diagnoosin, tosin ihan kaikkea en siitä ymmärrä mitä se tarkoittaa:
        M53.8 Dysfunctio/dislocation articuli sacroiliacale l. sin.

Ja tässä erään toisen potilaan samalta fysiatrilta saama diagnoosi:
        M53.8 Dysfunctio/dislocatio prolongata articuli sacra-iliacale l.sin

Ja tässä kolmas potilas samalta fysiatrilta:
        S 33,6 dislocatio prolongata a.SI l.sin.

Ja neljäs:
        M53.8 Dislocation prolonga a. SI l. sin

Millainen vika on siis mielestäsi minulla ja heillä ollut ja miksi tuo yksi on S33.6?

• nyt kiristää
        hoidettu kirjoitti:

Miten koulutukseni liittyy siihen asiaan, että esitän linkkejä mitä suomalaiset lääketieteen ammattilaiset ovat aiheesta kirjoittaneet? Eikös siihen pysty halutessaan kuka tahansa lukemaan opetettu?

Miten ihmeessä tähän taas vedetään tuo Koulutus-kortti? Osaanhan minä lukea ja kirjoittaa. Osaan myös lukea mulle annetun diagnoosin, tosin ihan kaikkea en siitä ymmärrä mitä se tarkoittaa:

Ja neljäs:

Millainen vika on siis mielestäsi minulla ja heillä ollut ja miksi tuo yksi on S33.6?

Luin tuolta aiemmasta viestistäsi seuraavaa
        "Tänäänkin näin monta CT-lantiokuvaa potilaista oltuani koulutuksessa Yliopistollisessa sairaalassa." Sitten varovasti kysyin tohtiiko tästä koulutuksesta kysyä, niin jopas tuli ärtsy vastaus. Ja mitä ihmettä tässä selität noita ihme tapauksia, kun kysyin mikä oli tämä mainitsemasi koulutus. No ymmärrän jo vähemmästäkin, että ei sovi kysyä. Enkä minä ole vetänyt mitään kolutuskorttia vaan itse mainitsit olleesi tuossa koulutuksessa, josta sitten rohkenin kysyä. Mikähän tässä nyt sitten meni pieleen?

• vastata asiallisesti
        hoidettu kirjoitti:

Ja neljäs:

Jos pipi päässä on mennyt ohi, niin voisitko nyt sitten kysyjälle vastata asiallisesti, kun kerran näyt hereilä olevan.

• hoidettu
        nyt kiristää kirjoitti:

Luin tuolta aiemmasta viestistäsi seuraavaa
        "Tänäänkin näin monta CT-lantiokuvaa potilaista oltuani koulutuksessa Yliopistollisessa sairaalassa." Sitten varovasti kysyin tohtiiko tästä koulutuksesta kysyä, niin jopas tuli ärtsy vastaus. Ja mitä ihmettä tässä selität noita ihme tapauksia, kun kysyin mikä oli tämä mainitsemasi koulutus. No ymmärrän jo vähemmästäkin, että ei sovi kysyä. Enkä minä ole vetänyt mitään kolutuskorttia vaan itse mainitsit olleesi tuossa koulutuksessa, josta sitten rohkenin kysyä. Mikähän tässä nyt sitten meni pieleen?

Sitä on multa vain kysytty niin monesti ja aina sanottu, että se ei riitä lukemaan, lainaamaan tai edes ymmärtämään suomenkielen tekstiä.

"Tänäänkin näin monta CT-lantiokuvaa potilaista oltuani koulutuksessa Yliopistollisessa sairaalassa."

Eihän koulusta tarvita seuraamiseen ja näkemiseen. Eihän diagnooseja voi antaa muut kuin lääkärit, sehän on selviö! Mutta havainnointiin ja mielipiteiden muodostamiseen ei tarvita lääkärin koulutusta. Ja noita laitteita käyttää moni muukin kuin vain lääkäri, kuten esim laitteistoasiantuntijat, joiden peruskoulutus voi olla lähes mitä tahansa mutta ovat sitten saaneet syventävän laitekoulutuksen.

Mutta kai ymmärrät, että en viitsi/voi kertoa täällä millaista koulutusta olen saanut. Olen allekirjoittanut paperit, että en sitä paljasta. Siksi ihmettelen miksi sitä taas vakoillaan...

"Enkä minä ole vetänyt mitään kolutuskorttia vaan itse mainitsit olleesi tuossa koulutuksessa, josta sitten rohkenin kysyä. Mikähän tässä nyt sitten meni pieleen?"

No täällä eräät ovat mua kritisoineet riittämättömästä koulutuksesta miljoona kertaa. Se muka on syynä siihen, että he eivät viitsi lukea tai usko lainaamiani fysiastrien ja dosenttien lausuntoja, vaan luulevat tietävänsä paremmin kuin alan ammattilaiset vaikka itse eivät koulutustaan ole (yleensä) koskaan paljastaneet.

Kun kaikki esiintyvät ilman nimimerkkejä ja useimmat hyökkäävät kimppuuni, niin siksi olen herkkä reagoimaan näístä ikuisuuskysymyksistä, joita olen jo useita kymmeniä lukenut...

• hoidettu
        vastata asiallisesti kirjoitti:

Jos pipi päässä on mennyt ohi, niin voisitko nyt sitten kysyjälle vastata asiallisesti, kun kerran näyt hereilä olevan.

Se on kiellettyä. Olen allekirjoittanut paperin, jossa lupaan olla kertomatta... Mutta luonnollisesti olin koulutuksessa oppimassa asioita, joita tarvitsen työssäni.

• edelleen kiristää
        hoidettu kirjoitti:

Sitä on multa vain kysytty niin monesti ja aina sanottu, että se ei riitä lukemaan, lainaamaan tai edes ymmärtämään suomenkielen tekstiä.

"Tänäänkin näin monta CT-lantiokuvaa potilaista oltuani koulutuksessa Yliopistollisessa sairaalassa."

Eihän koulusta tarvita seuraamiseen ja näkemiseen. Eihän diagnooseja voi antaa muut kuin lääkärit, sehän on selviö! Mutta havainnointiin ja mielipiteiden muodostamiseen ei tarvita lääkärin koulutusta. Ja noita laitteita käyttää moni muukin kuin vain lääkäri, kuten esim laitteistoasiantuntijat, joiden peruskoulutus voi olla lähes mitä tahansa mutta ovat sitten saaneet syventävän laitekoulutuksen.

Mutta kai ymmärrät, että en viitsi/voi kertoa täällä millaista koulutusta olen saanut. Olen allekirjoittanut paperit, että en sitä paljasta. Siksi ihmettelen miksi sitä taas vakoillaan...

"Enkä minä ole vetänyt mitään kolutuskorttia vaan itse mainitsit olleesi tuossa koulutuksessa, josta sitten rohkenin kysyä. Mikähän tässä nyt sitten meni pieleen?"

No täällä eräät ovat mua kritisoineet riittämättömästä koulutuksesta miljoona kertaa. Se muka on syynä siihen, että he eivät viitsi lukea tai usko lainaamiani fysiastrien ja dosenttien lausuntoja, vaan luulevat tietävänsä paremmin kuin alan ammattilaiset vaikka itse eivät koulutustaan ole (yleensä) koskaan paljastaneet.

Kun kaikki esiintyvät ilman nimimerkkejä ja useimmat hyökkäävät kimppuuni, niin siksi olen herkkä reagoimaan näístä ikuisuuskysymyksistä, joita olen jo useita kymmeniä lukenut...

(Sama nikki kuin nuo kaksi edellistä tässä jatkaa, tämä ilmoitus selvyyden vuoksi)

"miksi sitä taas vakoillaan... "
        Siis syytätkö minua vakoilusta?
        Taisinpa tulla soihaisseeksi melkoiseen murkkupesään. Tapanani on arvoida kaikkea julkaistua tekstiä julkaisijan, kirjoittajan asiantuntemuksen, kokemuksen ja muita asiaan vaikuttavia seikkoja vasten. Sitä kutsutaan medialukutaidoksi.
        Jokin tässä sinun jutussasi on nyt pahasti vinossa, ja heikentää luottamustani kertomaasi.
        Itse nimenomaan kirjoitit olevasi k o u l u t u k s e s s a.
        Syytä salailuusi on vaikea käsittää. Vähän ikävästi päättyy tämä keskustelumme nyt sitten näin.

• hoidettu
        edelleen kiristää kirjoitti:

(Sama nikki kuin nuo kaksi edellistä tässä jatkaa, tämä ilmoitus selvyyden vuoksi)

"miksi sitä taas vakoillaan... "
        Siis syytätkö minua vakoilusta?
        Taisinpa tulla soihaisseeksi melkoiseen murkkupesään. Tapanani on arvoida kaikkea julkaistua tekstiä julkaisijan, kirjoittajan asiantuntemuksen, kokemuksen ja muita asiaan vaikuttavia seikkoja vasten. Sitä kutsutaan medialukutaidoksi.
        Jokin tässä sinun jutussasi on nyt pahasti vinossa, ja heikentää luottamustani kertomaasi.
        Itse nimenomaan kirjoitit olevasi k o u l u t u k s e s s a.
        Syytä salailuusi on vaikea käsittää. Vähän ikävästi päättyy tämä keskustelumme nyt sitten näin.

"Syytä salailuusi on vaikea käsittää."

Eihän Nokialle ja Nokialla työskentelevät alihankkijatkaan saa ulkopuolisille kertoa missä ovat töissä, mitä koulutusta siellä saavat tai mitä tekevät työkseen...

• ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

Eihän Nokialle ja Nokialla työskentelevät alihankkijatkaan saa ulkopuolisille kertoa missä ovat töissä, mitä koulutusta siellä saavat tai mitä tekevät työkseen...

Oletko vaihtanut työpaikkaa? Työskentelet siis jossakin kuvantamislaitteita valmistavassa firmassa?

• hoidettu
        ei hoidettu kirjoitti:

Oletko vaihtanut työpaikkaa? Työskentelet siis jossakin kuvantamislaitteita valmistavassa firmassa?

En ole vaihtanut työpaikkaa moneen vuoteen.

• Nokialaisten tuttava
        hoidettu kirjoitti:

Tunnen useita Noikailla töissä olevaa, ja kyllä he kertovat missä ovat olleet komennuksella, mitä tehneet, millaisella kurssilla ja missä ovat viimeksi olleet. Ovat siis kehitys- ja suunnittelutehtävissä. Erään nimi löytyy netistäkin Nokian nimissä olevan patentoidun keksinnön tekijänä. Liikesalaisuuksista eivät tietenkään saa puhua.

• hoidettu
        Nokialaisten tuttava kirjoitti:

Tunnen useita Noikailla töissä olevaa, ja kyllä he kertovat missä ovat olleet komennuksella, mitä tehneet, millaisella kurssilla ja missä ovat viimeksi olleet. Ovat siis kehitys- ja suunnittelutehtävissä. Erään nimi löytyy netistäkin Nokian nimissä olevan patentoidun keksinnön tekijänä. Liikesalaisuuksista eivät tietenkään saa puhua.

Nokialaiset saavat tietenkin kertoa olevansa nokialaisia, mutta heillä työskentelevät muiden firmojen työntekijät eivät saa. He ovat allekirjoittaneet paperin, jossa lupaavat olla hiljaa...

• Oppinut mies
        hoidettu kirjoitti:

Dosentti mainitsee hakautuneesta SI-nivelestä:

Selkäpotilaan tutkiminen vastaanotolla, Duodecim, 1999;115(16):1703-1713
        Fysiatrian dosentit Olavi Airaksinen (Kuopion yliopisto) sekä Karl-August Lindgren (Invalidisäätiö Orton):
        -"Hakautuneessa risti-suoliluunivelessä suoliluun harjun takaosa nousee aikaisemmin kuin normaalisti. Asiaa voidaan tutkia vielä lähemmin asettamalla toinen sormi ristiluun päälle ja toinen suoliluun harjun takaosaan ja pyytämällä potilasta kumartumaan lonkasta suoraan kulmaan. Tällöin epäsymmetria tulee esille (Dvorak ja Dvorak 1992)." - "Jos kysymyksessä on alaraajojen pituusero, lyhyemmän jalan alle asetettava korotus voi korjata selän asennon mutta huonontaa sitä, jos syynä on risti-suoliluunivelen hakautuminen."

Mikä se hakautuma siis on? Kertoo vain sen aiheuttavan epäsymmetriaa ja toinen suoliluu nousee aiemmin kuin toinen potilaan kumartaessa.

Mutta kuten jo aiemmin kerroin: eri osaajilla on eri nimi samalle ongelmalle. Nimitys riippuu mistä oppi on saatu. Monet ovat sen itse kääntäneet suomeksi... Dosentti siis kuvailee ongelman kuten Turunenkin. Turunen vain käyttää eri nimeä samasta asiasta.

Hakautuminen nivelessä tarkoittaa sitä, että nivelen normaali liike estyy. Si-nivelessä siis se 2-4 mm:n suuruinen liike, joka toimii joustopuskurina välitettäessä alaraajoista tuleva voima selkärankaan. Hakautuminen johtuu erilaisista muutoksista nivelessä, tyypillisesti nivelkulumasta tai reuman tyyppisistä taudeista, jolloin kimmoisa nivelrusto on vaurioitunut ja luunpinnat takertelevat tosiinsa tuottaen kipua. Se taas saa aikaan lihasten suojarefleksin, jonka vuoksi lantiokin kiertyy ytaivutusten aikana ja josta dosenttikin kertoo lainauksessasi.

Olet ilmeisesti kääntänyt kelkkasi lantion vinouden syistä ja olet samaa mieltä dosentin kanssa jalkojen pituuseron vaikutuksesta siihen.

• Miten on
        hoidettu kirjoitti:

"Jännä juttu muuten, että ne virheasennot rupesivat näkymään nyt myös makuuasennossa. "

Ainahan ne on näkyneet, lääkärit ai vain ole tutkineet, koska niin ei ole opetettu. Eli lääkärit ei ole nähneet, koska eivät ole katsoneet.

Ei ehkä vain näy niin hyvin, kuin tuossa dosentin kuvaamassa etutaivutustestissä, jossa dosentin laittaman kuvan perusteella eroa voi olla useampikin sentti. Onkohan tuossa kyseessä lievä tai keskivertotapaus? Voikohan joillakin ola vielä enemmän eroa?

No näkyikö niissä kuvissa, joissa "lantio oli aika pahasti vinossa" si-nivelen dislokaatiota vai ei? Miksi panttaat tietoa, joka lisäisi uskottavuuttasi arvioilta ziljoona prosenttia? Kuvat näkyviin ja todistajien (radiologien)lausunnot ja nimet alle.

• hoidettu
        Miten on kirjoitti:

No näkyikö niissä kuvissa, joissa "lantio oli aika pahasti vinossa" si-nivelen dislokaatiota vai ei? Miksi panttaat tietoa, joka lisäisi uskottavuuttasi arvioilta ziljoona prosenttia? Kuvat näkyviin ja todistajien (radiologien)lausunnot ja nimet alle.

Näkyyhän niissä, että monilla on lantio vinossa vaikka makaavat suorana ja rentona. Eikö se kerro siitä, että vikaa on ainakin jossain?

Mihin siinä radiologia tarvitaan, jos kerran fysiatri jo antoi diagnoosin? Johan siihen radiologi totesi, että nuo virheasentoasiat kuuluu fysiatreille.

Enhän mä mitään panttaa. En vain jaksa uhrata aikaa juoksemalla joka asiantuntijan perässä. Sitäpaitsi eihän lääkärin diagnooseja saa kuitenkaan edes antaa julkisiksi ilman potilaan lupaa...

• hoidettu
        Oppinut mies kirjoitti:

Hakautuminen nivelessä tarkoittaa sitä, että nivelen normaali liike estyy. Si-nivelessä siis se 2-4 mm:n suuruinen liike, joka toimii joustopuskurina välitettäessä alaraajoista tuleva voima selkärankaan. Hakautuminen johtuu erilaisista muutoksista nivelessä, tyypillisesti nivelkulumasta tai reuman tyyppisistä taudeista, jolloin kimmoisa nivelrusto on vaurioitunut ja luunpinnat takertelevat tosiinsa tuottaen kipua. Se taas saa aikaan lihasten suojarefleksin, jonka vuoksi lantiokin kiertyy ytaivutusten aikana ja josta dosenttikin kertoo lainauksessasi.

Olet ilmeisesti kääntänyt kelkkasi lantion vinouden syistä ja olet samaa mieltä dosentin kanssa jalkojen pituuseron vaikutuksesta siihen.

"Si-nivelessä siis se 2-4 mm:n suuruinen liike, joka toimii joustopuskurina välitettäessä alaraajoista tuleva voima selkärankaan."

Ja tuon liikkuvuuden puuttuminen voi aiheuttaa tietyissä asennoissa suoliluiden korkeuseroa useita senttejä, kuten dosentti kuvassa esitti?

"Olet ilmeisesti kääntänyt kelkkasi lantion vinouden syistä ja olet samaa mieltä dosentin kanssa jalkojen pituuseron vaikutuksesta siihen."

Hänhän sanoo, että korotuspalaa ei pidä käyttää, jos jalkojen pituusero johtuu hakautuneesta SI-nivelestä. Olen siinä aivan samaa mieltä. Eli samassa kelkassa ollaan oltu koko ajan.

Dosentti: "Jos kysymyksessä on alaraajojen pituusero, lyhyemmän jalan alle asetettava korotus voi korjata selän asennon mutta huonontaa sitä, jos syynä on risti-suoliluunivelen hakautuminen."

Ja tuo on hyvin usein (mm. fysiatrien mielestä) jalkojen näennäisen mittaeron aiheuttaja.

"Hakautuminen johtuu erilaisista muutoksista nivelessä, tyypillisesti nivelkulumasta tai reuman tyyppisistä taudeista, jolloin kimmoisa nivelrusto on vaurioitunut ja luunpinnat takertelevat tosiinsa tuottaen kipua."

Ja tuon hakaumanhan ne jotkut osaavat OMT-fysioterapeutit, kiropraktikot, osteopaatit, naprapaatit juuri avaavat. Sitten ei enää luunpinnat takeltele toisiinsa... Eli ettei sinun tietosi nyt tuosta hakaumasta olisi hiukan vääriä?

Tilanne on varmaan vähän sama kuin jos sormen niveleen tulee lukko, joka estää sormen taipumisen ja tuottaa joskus kipuakin. Tyydytkö siihen, että se on sairaus vai nyppäätkö vähän sormesta ja lukko aukeaa ja sormi toimii taas normaalisti?

• "koulutetaan"
        hoidettu kirjoitti:

Näinkö hämäräpuuhaa on vaihtoehto hoitajien koulutus... en voisi kuvitella lekuria, joka kertoo koulutuksensa olevan niin salaista ettei siitä saa kertoa... hoidetun kummalliset tarinat löytävät aina uusia omaperäisiä vivahduksia... jo onhan tämä yksi tapa tehdä itseänsä tärkeämmäksi kuin oikeasti onkaan... ;-)

• hoidettu
        "koulutetaan" kirjoitti:

Näinkö hämäräpuuhaa on vaihtoehto hoitajien koulutus... en voisi kuvitella lekuria, joka kertoo koulutuksensa olevan niin salaista ettei siitä saa kertoa... hoidetun kummalliset tarinat löytävät aina uusia omaperäisiä vivahduksia... jo onhan tämä yksi tapa tehdä itseänsä tärkeämmäksi kuin oikeasti onkaan... ;-)

Enhän mä nyt mihinkään vaihtoehtohoitajaksi ollu kouluttautumassa vaan ihan normaalissa lisäkoulutuksessa ammattiani varten. Ammattilaisiakin on tapana kouluttaa aina silloin tällöin uusia ideoita, ajatuksia ja kehitysnäkymiä varten.

Mutta olishan se siistiä kuulla joskus miten lääkäreitä koulutetaan tutkimaan tuota mistä dosentti Airaksinen puhuu TherapiaFennica-sivuilla. Vaan taitaa olla salaista ja hämäräperäistä sekin? Sitäkään kun ei ulkopuoliset saa seurata...

• ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

Enhän mä nyt mihinkään vaihtoehtohoitajaksi ollu kouluttautumassa vaan ihan normaalissa lisäkoulutuksessa ammattiani varten. Ammattilaisiakin on tapana kouluttaa aina silloin tällöin uusia ideoita, ajatuksia ja kehitysnäkymiä varten.

Mutta olishan se siistiä kuulla joskus miten lääkäreitä koulutetaan tutkimaan tuota mistä dosentti Airaksinen puhuu TherapiaFennica-sivuilla. Vaan taitaa olla salaista ja hämäräperäistä sekin? Sitäkään kun ei ulkopuoliset saa seurata...

Liittyykö työhösi jotenkin tt- tai muiden kuvien tulkinta? Ei se, että niitä katselee, mitään todista. Minullakin on kolme romppua mri-kuvia päästäni, mutta en niiden avulla osaisi tehdä diagnoosia sairaudestani, puhumattakaan hoidon suunnittelusta ja toteuttamisesta. Vasta kun lääkärit ovat kädestä pitäen selittäneet, ymmärrän jotakin.

Sitäpaitsi toimenpideradiologikin sanoi minun tapauksessani katsovansa mieluummin tt-angiografiakuvia kuin mri-kuvia.

Olet todella hämärä ja epäluotettava, koko ajan juttusi tulevat sekavammiksi.

• hoidettu
        ei hoidettu kirjoitti:

Liittyykö työhösi jotenkin tt- tai muiden kuvien tulkinta? Ei se, että niitä katselee, mitään todista. Minullakin on kolme romppua mri-kuvia päästäni, mutta en niiden avulla osaisi tehdä diagnoosia sairaudestani, puhumattakaan hoidon suunnittelusta ja toteuttamisesta. Vasta kun lääkärit ovat kädestä pitäen selittäneet, ymmärrän jotakin.

Sitäpaitsi toimenpideradiologikin sanoi minun tapauksessani katsovansa mieluummin tt-angiografiakuvia kuin mri-kuvia.

Olet todella hämärä ja epäluotettava, koko ajan juttusi tulevat sekavammiksi.

"Olet todella hämärä ja epäluotettava, koko ajan juttusi tulevat sekavammiksi. "

Koska en halua että sinäkin lähetät postia corporaationi päämajaan, että muka lähettelen häirikköviestejä foorumillesi. Joku teistä jo teki sen useaan kertaan. Siksi en voi kertoa enempää. Netissä kun voi halutessaan tehdä pahaakin jälkeä. Se on jo tehty kertaalleen ja toiseen kertaan en sitä toivo tehtävän... Siksi en voi kertoa enempää.

Mutta eihän lantion vinouden havaitsemiseen tarvita koulutusta. Siihen riittää horisontaalinen hahmotuskyky! Senhän näkee kuvasta, kuten monet potilaatkin ovat todenneet, jotka itse ovat kuvistaan lantion vinouden todenneet ja se on heiltä korjattu, vaikka radiologi/lääkäri on kuvista todennut, että mitään vikaa ei näy = tarkoittaa ei ole murtumia tai tulehduksia...

Sitäpaitsi sen näkee monesti ihan ilman kuvaakin, kun vain viitsii katsoa seisovaa ihmistä.. Aika monella on epäsymmetriaa lantiossa, kuten podiatrit, fysioterapeutit, fysiatrit, kiropraktikot, osteipaatit ja monet muut alan ammattilaiset ovat todenneet. Väitätkö siis heitä kaikkia valehtelijoiksi?

• Jotta että
        hoidettu kirjoitti:

Näkyyhän niissä, että monilla on lantio vinossa vaikka makaavat suorana ja rentona. Eikö se kerro siitä, että vikaa on ainakin jossain?

Mihin siinä radiologia tarvitaan, jos kerran fysiatri jo antoi diagnoosin? Johan siihen radiologi totesi, että nuo virheasentoasiat kuuluu fysiatreille.

Enhän mä mitään panttaa. En vain jaksa uhrata aikaa juoksemalla joka asiantuntijan perässä. Sitäpaitsi eihän lääkärin diagnooseja saa kuitenkaan edes antaa julkisiksi ilman potilaan lupaa...

Kuvissa oli si-nivelet poissa paikoiltaan senttikaupalla? Niinkö oli? Edes millikaupalla?

• ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

"Olet todella hämärä ja epäluotettava, koko ajan juttusi tulevat sekavammiksi. "

Koska en halua että sinäkin lähetät postia corporaationi päämajaan, että muka lähettelen häirikköviestejä foorumillesi. Joku teistä jo teki sen useaan kertaan. Siksi en voi kertoa enempää. Netissä kun voi halutessaan tehdä pahaakin jälkeä. Se on jo tehty kertaalleen ja toiseen kertaan en sitä toivo tehtävän... Siksi en voi kertoa enempää.

Mutta eihän lantion vinouden havaitsemiseen tarvita koulutusta. Siihen riittää horisontaalinen hahmotuskyky! Senhän näkee kuvasta, kuten monet potilaatkin ovat todenneet, jotka itse ovat kuvistaan lantion vinouden todenneet ja se on heiltä korjattu, vaikka radiologi/lääkäri on kuvista todennut, että mitään vikaa ei näy = tarkoittaa ei ole murtumia tai tulehduksia...

Sitäpaitsi sen näkee monesti ihan ilman kuvaakin, kun vain viitsii katsoa seisovaa ihmistä.. Aika monella on epäsymmetriaa lantiossa, kuten podiatrit, fysioterapeutit, fysiatrit, kiropraktikot, osteipaatit ja monet muut alan ammattilaiset ovat todenneet. Väitätkö siis heitä kaikkia valehtelijoiksi?

Kyllähän täällä on ihmetelty sinun työmoraaliasi, kun työnantajan ajalla touhuat ihan omiasi.

Luulet suuria itsestäsi, jos kuvittelet että osaat tulkita röntgenkuvia ilman lääketieteellistä koulutusta. Esim neurokirurgit eivät itse tulkitse, vaan sen tekee radiologi.

Vähän nöyryyttä! Olethan sinä aikana kun olen sinua seurannut, väittänyt mitä ihmeellisempiä asioita, joita tuskin enää itsekään allekirjoitat. Holma pysty mielestäsi parantamaan ms-, als-, parkinson- yms potilaat. Kätkytkuolemakin johtui si-nivelestä jne.

• suositukset
        hoidettu kirjoitti:

Se on kiellettyä. Olen allekirjoittanut paperin, jossa lupaan olla kertomatta... Mutta luonnollisesti olin koulutuksessa oppimassa asioita, joita tarvitsen työssäni.

Mielenkiintoista... peräti mielenkiintoista.
        Mitä kirjoitat ansioluetteloosi kun kysytään koulutuksesta?
        ... että koulutuksiakin on mutta sepäs onkin niin salainen, etten voi kertoa.. mutta ihan pätevä oon...

Eipä näitä juttujasi voi ääneen nauramatta lukea!

• hoidettu
        suositukset kirjoitti:

Mielenkiintoista... peräti mielenkiintoista.
        Mitä kirjoitat ansioluetteloosi kun kysytään koulutuksesta?
        ... että koulutuksiakin on mutta sepäs onkin niin salainen, etten voi kertoa.. mutta ihan pätevä oon...

Eipä näitä juttujasi voi ääneen nauramatta lukea!

"Mitä kirjoitat ansioluetteloosi kun kysytään koulutuksesta? "

Tietenkin kaiken, mihin olen saanut koulutuksen. Mainitsen CV:ssä myös siviilipuolen koulutuksen ja saavutukset.

Mutta luonnollisesti täällä netissä mainitaan vain ne asiat jotka saa ja voi mainita.

Mitä siitä seuraisi, jos joku johtava traumatologian lääkäri kertoisi käyneensä kansanparannuskursseilla ja soveltavansa niitä oppeja työssään? Silloin herra Markku Myllykangas varmasti riemastusi ja kuuluttaisi asian kaikelle tiedekansalle huuhaa-juttuna! Tuo Myllykangashan on palkittu vuoden tieteentekijänä ja hänhän on agressiivisesti hyökännyt kaikkia "virallisen lääketieteen" poikkeavien lääketieteen alan suosijoita vastaan!

• hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

"Kyllähän täällä on ihmetelty sinun työmoraaliasi, kun työnantajan ajalla touhuat ihan omiasi. "

Siihen on monesti keskitytty jopa enemmän kuin keskustelun aiheeseen..? Lomallakin olen paljon kirjoitellut, kuten myös kotikoneelta ja taskussa kulkevalla mobiililaitteelta.

Harva tälläkin foorumilla kirjoiteleva voi sanoa laittavansa viestit muualta kuin työkoneelta...

"Luulet suuria itsestäsi, jos kuvittelet että osaat tulkita röntgenkuvia ilman lääketieteellistä koulutusta."

En tietenkään osaa. Mutta jokuhan nuo lääkäritkin on opettanut tulkitsemaan kuvia, eli niiden kuvauslaitteiden valmistajat. Eli me, jotka nuo järjestelmät kehitämme...

"Esim neurokirurgit eivät itse tulkitse, vaan sen tekee radiologi. "

Radiologit tekevät analyysejä kuvista, mutta ennen radiologeja moni muukin on kuvia ihmetellyt... Ja sitäpaitsi teknologia kehittyy jatkuvasti ja lääkärit eivät sitä kehitä vaan teknologian ammattilaiset ja he sitten kouluttavat lääkäreitä!

"Vähän nöyryyttä! Olethan sinä aikana kun olen sinua seurannut, väittänyt mitä ihmeellisempiä asioita, joita tuskin enää itsekään allekirjoitat."

No luonnollisesti opin jatkuvasti uutta, kuten kuka tahansa asiantuntija. Osaamaton asiantuntija on se, joka väittää koulussa oppineensa kaiken elämässä tarvittavan...

"Holma pysty mielestäsi parantamaan ms-, als-, parkinson- yms potilaat. Kätkytkuolemakin johtui si-nivelestä jne. "

Mun mielestä ei pysty! Hän pystyy vain korjaamaan nivelten virheasennosta aiheutuvat oireet... Kätytkuolemat olis varmasti monesti esatettävissä, jos niiden syy ymmärrettäis: lääketiede ei ymmärrä monia muitakaan asioita, kuten uusimmassa viestissäni totean...

• Rampa Riku
        hoidettu kirjoitti:

Vai että Airaksisen käskyläinen.

• hoidettu

Mulla lähti kivut saman tien manipulaation jälkeen mutta palas pahempana 3 viikon kuluttua. Menin takaisin MT:lle ja SI oli uudelleen siirtynyt. Manipulaatio ja kivut saman tien poissa.

Sama toistui vielä pari kertaa. Kivut tuli takaisin nopeasti ja ilkeinä. Viidennen kerran jälkeen pysyi ja nyt on ollut kivaa jo yli 2 vuotta.

Eli veikkaan että lihaksisto ja hermosto ehti jo palautua luonnolliseen tilaansa niiden päivien/viikkojen aikana, kun SI oli ollut paikallaan, mutta kun SI petti uudestaan, niin kroppa alkoi metelöimään nopeasti ja lujaa!

• sinulla on...

Voisitkohan taas edes hetkeksi pysähtyä miettimään aloittajan kertoman tapauksen ikää.
        Ai niin, eihän sillä ole mitään merkitystä, onhan niitä pappoja sun kuvissas näkynyt.
        No niin, se siitä.

• Pää pyörällä

"Mulla lähti kivut saman tien manipulaation jälkeen mutta palas pahempana 3 viikon kuluttua. Menin takaisin MT:lle ja SI oli uudelleen siirtynyt. Manipulaatio ja kivut saman tien poissa."

Aikamonta kertaa sinutkin on hoidettu. Selitit tämän ekalla kerralla ei pysynyt nivelet paikallaa jo silloin kun hehkutit Jouko Holman erinomaisuutta. Tosin silloin hoitajaksi mainitsit Holman. Mikä on totuus?

• hoidettu
        Pää pyörällä kirjoitti:

"Mulla lähti kivut saman tien manipulaation jälkeen mutta palas pahempana 3 viikon kuluttua. Menin takaisin MT:lle ja SI oli uudelleen siirtynyt. Manipulaatio ja kivut saman tien poissa."

Aikamonta kertaa sinutkin on hoidettu. Selitit tämän ekalla kerralla ei pysynyt nivelet paikallaa jo silloin kun hehkutit Jouko Holman erinomaisuutta. Tosin silloin hoitajaksi mainitsit Holman. Mikä on totuus?

"Aikamonta kertaa sinutkin on hoidettu. Selitit tämän ekalla kerralla ei pysynyt nivelet paikallaa jo silloin kun hehkutit Jouko Holman erinomaisuutta. Tosin silloin hoitajaksi mainitsit Holman. Mikä on totuus?"

Totuus on se mitä olen kertonut ja joka löytyy Selkäsivuiltakin:

Fysiatri Turunen sen multa diagnosoi ja korjasi, kaksi kertaa. Toisella kerralla olin onnekas, kun sain peruutusajan. Kolmas kerta olis menny kuukausien päähän, mutta jälleen olin onnekas ja kuulin työkaverilta Holmasta. Kolmas korjaus oli sitten Holmalla ja samalla korjattiin paljon muutakin kuten rintarangan lukot, niskan jumi ja olkapäät. Sinne jäi päänsäryt ja migreenit. Myös 4. ja 5. kerta oli Holmalla. Minä kun en ollut varovasti enkä paljoa venytellytkään vaan painelin aina heti seuraavana päivänä urheilemaan innoissani...

• hoidettu
        sinulla on... kirjoitti:

Voisitkohan taas edes hetkeksi pysähtyä miettimään aloittajan kertoman tapauksen ikää.
        Ai niin, eihän sillä ole mitään merkitystä, onhan niitä pappoja sun kuvissas näkynyt.
        No niin, se siitä.

"Voisitkohan taas edes hetkeksi pysähtyä miettimään aloittajan kertoman tapauksen ikää."

Kerroin vain, että jos kivut tulee päivien päästä, niin itsellä se ainakin oli merkki, että ongelma oli uusiutunut.

• ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

"Aikamonta kertaa sinutkin on hoidettu. Selitit tämän ekalla kerralla ei pysynyt nivelet paikallaa jo silloin kun hehkutit Jouko Holman erinomaisuutta. Tosin silloin hoitajaksi mainitsit Holman. Mikä on totuus?"

Totuus on se mitä olen kertonut ja joka löytyy Selkäsivuiltakin:

Fysiatri Turunen sen multa diagnosoi ja korjasi, kaksi kertaa. Toisella kerralla olin onnekas, kun sain peruutusajan. Kolmas kerta olis menny kuukausien päähän, mutta jälleen olin onnekas ja kuulin työkaverilta Holmasta. Kolmas korjaus oli sitten Holmalla ja samalla korjattiin paljon muutakin kuten rintarangan lukot, niskan jumi ja olkapäät. Sinne jäi päänsäryt ja migreenit. Myös 4. ja 5. kerta oli Holmalla. Minä kun en ollut varovasti enkä paljoa venytellytkään vaan painelin aina heti seuraavana päivänä urheilemaan innoissani...

Äidilläni oli tapana sanoa, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Olen yrittänyt tolkuttaa sinulle, että itse aiheutat kipusi kun käytät kroppaasi järjettömällä tavalla. Hyvä kun tunnustat sen viimeinkin, ja ymmärrät etä kipusi ovat itse aiheutettuja.

• hoidettu
        ei hoidettu kirjoitti:

Äidilläni oli tapana sanoa, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Olen yrittänyt tolkuttaa sinulle, että itse aiheutat kipusi kun käytät kroppaasi järjettömällä tavalla. Hyvä kun tunnustat sen viimeinkin, ja ymmärrät etä kipusi ovat itse aiheutettuja.

Olenhan jo usein sanonut, että liikunta monesti vain pahentaa kipuja, jos paikat ei ole kunnossa. Mutta kun on, niin silloin voi paahtaa täysillä.

Ja oma vikahan se ehkä oli, kun lapsena oli lantio vinoon mennyt. Urheilin, kiipeilin, hypin ja riehuin paljon. Paljon tuli kaatumisia ja tärskyjä. Mutta olisivat lääkärit saaneet korjata sen vian jo silloin...

• mazaxx

Jo on ihme porukkaa. Kun kysyn selvää asiaa, niin alatte vääntää omia traumojanne. Tapelkaa muualla.

• että 73 v

Uskotko tosiaan, että 73 vuotiaille on tehty yleisemminkin si-nivelen manipulaatiota ja että he täällä kokemuksiaan kertoisivat?
        Ihan eri juttu on nuo nuorempien vaivat kun tällaisen seniorin, jonka väärä asento on ollut lääkärinkin mukaan nuoresta lähtien.
        Potilas on yksilöllinen kokoinaisuus, ja siihen olennaisena osana kuuluu ikä. Ei vanhoja ja nuoria hoideta samalla tavalla.

• hoidettu
        että 73 v kirjoitti:

Uskotko tosiaan, että 73 vuotiaille on tehty yleisemminkin si-nivelen manipulaatiota ja että he täällä kokemuksiaan kertoisivat?
        Ihan eri juttu on nuo nuorempien vaivat kun tällaisen seniorin, jonka väärä asento on ollut lääkärinkin mukaan nuoresta lähtien.
        Potilas on yksilöllinen kokoinaisuus, ja siihen olennaisena osana kuuluu ikä. Ei vanhoja ja nuoria hoideta samalla tavalla.

"Uskotko tosiaan, että 73 vuotiaille on tehty yleisemminkin si-nivelen manipulaatiota ja että he täällä kokemuksiaan kertoisivat? "

On tehty monillekin, mutta kuten jo ekassa viestissä kerrotaan, apua kysyy tässäkin tapauksessa joku läheinen, ei tuo 73-vuotias itse.

• hokkus pokkus

eiköhän jokaisn pitäsis tehdä ensin ventytstesti ja lihaskuntotesti niin näkee kroppansa todellisen tilanteen.eihän jumalauta puupökklöstä voi kerralla tehdä saranamallia.

• holkkeri

Joka kerran, kun jollain palstalla puhutaan si-nivelestä niin samat haaskat kokoontuu viisastelemaan. Tälläkin kertaa alkuperäinen kysyjä ei saanut juuri mitään vastauksia keneltäkään vaan porukka aloitti keskinäisen nokittelunsa.

Ei mikään ikä ole liian vanha si-manipulaatioon. Etenkään, jos mikään muu hoito ei ole auttanut ja muuta vikaa ei kerta kaikkiaan löydy.

• johtopäätös

Aloittaja kysyi, onko kellään kokemuksia ...
        Kun ei vastauksia tullut, niin ilmeisesti ei ole kokemuksia.

• MInä olen

seurannu ny sivusta tätä "haaskojen "keskustelua.
        Voi heleskutti,jokainen tapaus on erilainen,niinkuin me ihmisetkin,mitään ei voi yleistää.

T,si-leikattu 2 kertaa.

• hoidettu
        MInä olen kirjoitti:

seurannu ny sivusta tätä "haaskojen "keskustelua.
        Voi heleskutti,jokainen tapaus on erilainen,niinkuin me ihmisetkin,mitään ei voi yleistää.

T,si-leikattu 2 kertaa.

Eikö olenkin mielenkiintoista kuinka kiistelty aihe on? Ei vielä yllä hammaskaluston hoitokirjavuuden tasolle, mutta on kuitenkin varsin kirjava...

• tehty on

Pitää venytellä ja venytellä ja venytellä. Sen lisäksi pitää harjoittaa lihaksia, jotta saadaan lihastasapaino kohdalleen vasemman ja oikean kropan puoliskon kanssa.

Kuntoutuminen kestää viikoista kuukausiin riippuen tapauksesta, mutta kipua on vielä kauan "hoidon" jälkeen.

Si-nivel myös lukkiutuu helposti uudestaan, kun se on kerran kauan ollut virheasennossa eli itse pitää kropaansa tarkkaan "kuunnella" ja tarvittaessa mennä uudestaan se manipuloimaan kohdalleen.

Täältä löytyy kotihoito-ohjeita, joita joutuu kuukausia tekemään:

http://www.kuntonetti.org/index.php

• mazaxx

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Katsoin noita sivuja. Siellä on aika paljon hyvää asiaa. Voisitko vielä täsmentää, mitkä harjoitukset ovat nimenomaan tähän tapaukseen?

• tehty on
        mazaxx kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Katsoin noita sivuja. Siellä on aika paljon hyvää asiaa. Voisitko vielä täsmentää, mitkä harjoitukset ovat nimenomaan tähän tapaukseen?

Olen ihan tavis ja itseni sain kuntoon kovalla harjoittelulla eli joka päivä venytyksiä n. 45 min ja multa jopa puuttui lihaksia toisesta pakarasta ja alaselästä eli niiden kasvattaminen vei aikaa ja teki kipeää (hirveitä kramppeja).

Tuon lihasten puuttumisenkin diagnosoi vasta 4:s hieroja eli kyllä niissäkin on eroja.

Nyt käyn koulutetulla kiropraktikolla, koska pitkällinen kiero selkäni aiheutti sen, että koko selkärankani on aivan lukossa kauttaaltaan. Eli nikamien välissä on pieniä tahdosta riippumattomia lihaksia, jotka ovat ajan saatossa jämähtäneet virheelliseen asentoon ja selkäni on täynnä fasettinivellukkoja, joita nyt sitten availlaan. Avausta täytyy tehdä monta kertaa (10-15), koska jumittuneet lihakset vetävät ne fasettilukot takasin jumiin.

Nyt on jo aikast hyvä liikkuvuus rangassa eikä lainkaan niin paljon lukkoja kuin aluksi ja avautuvat helposti (olen puolvälissä hoitoa). Saan myös triggerpistehierontaa toiseen lonkan seutuviin laukaisemaan lihasjännityksiä.

Joten ihan hyvin tässä pyyhkii.

• hoidettu
        tehty on kirjoitti:

Olen ihan tavis ja itseni sain kuntoon kovalla harjoittelulla eli joka päivä venytyksiä n. 45 min ja multa jopa puuttui lihaksia toisesta pakarasta ja alaselästä eli niiden kasvattaminen vei aikaa ja teki kipeää (hirveitä kramppeja).

Tuon lihasten puuttumisenkin diagnosoi vasta 4:s hieroja eli kyllä niissäkin on eroja.

Nyt käyn koulutetulla kiropraktikolla, koska pitkällinen kiero selkäni aiheutti sen, että koko selkärankani on aivan lukossa kauttaaltaan. Eli nikamien välissä on pieniä tahdosta riippumattomia lihaksia, jotka ovat ajan saatossa jämähtäneet virheelliseen asentoon ja selkäni on täynnä fasettinivellukkoja, joita nyt sitten availlaan. Avausta täytyy tehdä monta kertaa (10-15), koska jumittuneet lihakset vetävät ne fasettilukot takasin jumiin.

Nyt on jo aikast hyvä liikkuvuus rangassa eikä lainkaan niin paljon lukkoja kuin aluksi ja avautuvat helposti (olen puolvälissä hoitoa). Saan myös triggerpistehierontaa toiseen lonkan seutuviin laukaisemaan lihasjännityksiä.

Joten ihan hyvin tässä pyyhkii.

Mistä olet löytänyt kiropraktikon joka hieroo?

"Nyt käyn koulutetulla kiropraktikolla, koska pitkällinen kiero selkäni aiheutti sen, että koko selkärankani on aivan lukossa kauttaaltaan. Eli nikamien välissä on pieniä tahdosta riippumattomia lihaksia, jotka ovat ajan saatossa jämähtäneet virheelliseen asentoon ja selkäni on täynnä fasettinivellukkoja, joita nyt sitten availlaan. Avausta täytyy tehdä monta kertaa (10-15), koska jumittuneet lihakset vetävät ne fasettilukot takasin jumiin. "

Jep. Tuo on se suosikkiselitys, jonka avulla toisten mielestä he vain rahastavat potilaitaan. Itsekin kävin reilut 10 kertaa kirolla kunnes löysin paremman paikan: naprapaatti.

• ????????
        hoidettu kirjoitti:

"Nyt käyn koulutetulla kiropraktikolla, koska pitkällinen kiero selkäni aiheutti sen, että koko selkärankani on aivan lukossa kauttaaltaan. Eli nikamien välissä on pieniä tahdosta riippumattomia lihaksia, jotka ovat ajan saatossa jämähtäneet virheelliseen asentoon ja selkäni on täynnä fasettinivellukkoja, joita nyt sitten availlaan. Avausta täytyy tehdä monta kertaa (10-15), koska jumittuneet lihakset vetävät ne fasettilukot takasin jumiin. "

Jep. Tuo on se suosikkiselitys, jonka avulla toisten mielestä he vain rahastavat potilaitaan. Itsekin kävin reilut 10 kertaa kirolla kunnes löysin paremman paikan: naprapaatti.

Todella mielenkiintoista.

Kun puhutaan manipulaatiohoidoista, niin rahastuksen makua kerrotaan olevan, jos käsittelyssä on käyty 2-3 kertaa.

Sensijaan jos lääkärillä joudutaan kulkemaan saman ongelman takia vuosia, jopa vuosikymmeniä, siihen kuuluvine tutkimuksineen ja hoitoineen, joidenka kustannukset voivat nousta aivan eri lukemiin kuin edellä on kerrottu, niin samoista "ongelmista" ei ole mitään havaintoa.
        Kuka kertoisi selityksen eri käytäntöihin?

• ihmetellyt
        ???????? kirjoitti:

Todella mielenkiintoista.

Kun puhutaan manipulaatiohoidoista, niin rahastuksen makua kerrotaan olevan, jos käsittelyssä on käyty 2-3 kertaa.

Sensijaan jos lääkärillä joudutaan kulkemaan saman ongelman takia vuosia, jopa vuosikymmeniä, siihen kuuluvine tutkimuksineen ja hoitoineen, joidenka kustannukset voivat nousta aivan eri lukemiin kuin edellä on kerrottu, niin samoista "ongelmista" ei ole mitään havaintoa.
        Kuka kertoisi selityksen eri käytäntöihin?

kävin miekin yli kaksi vuotta lääkäreillä, kuvauksissa, fysioterapioissa, sairaslomilla yhteensä 6kk eri patkissä. Kipulääkkeiden voimin jumpaten ja liikkuen pärjäilin kun 'kipujen kanssa pitää nyt opetella tulemaan toimeen'. Maksoi, ja paljon.

Risti-suoliluunivelten ja selkärangan manipulaatiokäsittelyn jälkeen — vaati 3 käsittelyä — tulin ehdottomasti ensimmäisellä käsittelyllä kivuttomaan kuntoon ja vähitellen parin lisäkäsittelyn jälkeen elän normaalia elämää, jota ei tule-vaivat rasita. Joskus pientä kolotusta esiintyy. Sen saa venyttelyillä, pinta- ja syvälihasjumpalla, hikilenkillä tai tanssimalla häviämään. Nämä treenit oli utopiaa aiemmin.

Tämä maa nyt on yhden totuuden ja hoitosuunnan maa, ehkä siinä syy, ja kuuliainen kansanluonne. Virheitä hoito-ohjeistuksissa ei haluta muuttaa kuin hyvin hyvin varovaisesti. Se se vasta kalliiksi tulisi jos radikaalisti. Hoitovirhevalitukset tukkisivat TEOn kun ryhmäkanteitakin osataan jo nostaa.

Toivon tietysti kaikille jo parantumattomista vaurioista kärsiville helpotusta tavalla tai toisella.

• tehty on
        hoidettu kirjoitti:

Täällä saapi triggerpistehierontaa, joka mulla auttoi omaa venyttelyä paremmin ja Si-nivelalueen ajoittainen särky loppui.

http://www.kiropraktikkokeskus.com/sivu.php

• Kipujen kanssa elävä

Olen ollut saman nimisellä lääkärillä,sama diaknoosi
      olen kuullut että muillakin sama juttu., ei mitään apua, kolmekertaa manipuloitiin. Erilaista liikuntaa vaan suositeltiin tehtäväksi. On tämä kurjaa kun ei mitään apua saa mistään.

• hoidettu

Siis mitä hän sanoi, kun kerroit ettei kahdesta aiemmasta kerrasta ollut mitään apua? Miksi kuitenkin menit kolmannenkin kerran?

Oliko joka kerran sama SI pettänyt, eli sama diagnoosi?

Sun pitäis varmaan anoa proloterapiaa, mutta sitä ei taida Suomesta saada, kun eivät usko sellaista kenenkään tarvítsevan, koska tuota ongelmaa ei lääketieteen virallisen kannan mukaan ole edes olemassa... Virosta voisi ehkä saada (en tiedä), mutta ensinhän se nivel pitäisi manipuloida paikalleen ja sitten tukea siihen pysyväksi. Onnistuu ehkä myös toisinkin päin. Toinen vaihrtoehto on se "fusing", eli paikalleen ruuvaus (jos nyt lennosta oikein muistin). Mutta siinäkin pitäisi ensin konsultoida Turusta, koska muut lääkärit ei tunnu siitä oikeasta asennosta juurikaan ymmärtävän...

Eikun meteli pystyyn ja faktat pöytään!

• Liikunta auttaa

>Erilaista liikuntaa vaan suositeltiin tehtäväksi.<

Teitkö? Liikunta ja venyttely auttaa. Sohvalla makaaminen vain pahentaa kipuja.

• tiedätkö
        hoidettu kirjoitti:

Siis mitä hän sanoi, kun kerroit ettei kahdesta aiemmasta kerrasta ollut mitään apua? Miksi kuitenkin menit kolmannenkin kerran?

Oliko joka kerran sama SI pettänyt, eli sama diagnoosi?

Sun pitäis varmaan anoa proloterapiaa, mutta sitä ei taida Suomesta saada, kun eivät usko sellaista kenenkään tarvítsevan, koska tuota ongelmaa ei lääketieteen virallisen kannan mukaan ole edes olemassa... Virosta voisi ehkä saada (en tiedä), mutta ensinhän se nivel pitäisi manipuloida paikalleen ja sitten tukea siihen pysyväksi. Onnistuu ehkä myös toisinkin päin. Toinen vaihrtoehto on se "fusing", eli paikalleen ruuvaus (jos nyt lennosta oikein muistin). Mutta siinäkin pitäisi ensin konsultoida Turusta, koska muut lääkärit ei tunnu siitä oikeasta asennosta juurikaan ymmärtävän...

Eikun meteli pystyyn ja faktat pöytään!

Jos si-nivel ei ole paikallaan ja käydään käsittelemään selkää,pahentaako se tilannetta lisää.

• hoidettu
        tiedätkö kirjoitti:

Jos si-nivel ei ole paikallaan ja käydään käsittelemään selkää,pahentaako se tilannetta lisää.

Pahentaako se mitä tilannetta? Tuskin se SI-nivelten ongelmaa pahentaa. Ja kokonaistilannetta tuskin pahentaa myöskään. Riippuu tietenkin käytetystä tekniikasta. Niitähän on paljon erilaisia ammattikunnasta riippuen... Jotkut tekniikat saattaa olla enemmän vaarallisia lannerangalle kuin toiset, jos SI-nivelet on ihan miten sattuu.

• lisää??
        hoidettu kirjoitti:

Pahentaako se mitä tilannetta? Tuskin se SI-nivelten ongelmaa pahentaa. Ja kokonaistilannetta tuskin pahentaa myöskään. Riippuu tietenkin käytetystä tekniikasta. Niitähän on paljon erilaisia ammattikunnasta riippuen... Jotkut tekniikat saattaa olla enemmän vaarallisia lannerangalle kuin toiset, jos SI-nivelet on ihan miten sattuu.

Millä tavalla vaarallisia lannerangalle?Voiko suoliluu muka tipahtaa alas?Miten sen pystyy käsittelemään paikalleen?

• hoidettu
        lisää?? kirjoitti:

Millä tavalla vaarallisia lannerangalle?Voiko suoliluu muka tipahtaa alas?Miten sen pystyy käsittelemään paikalleen?

"Millä tavalla vaarallisia lannerangalle?"

Siis hetkinen, mikä? Kai sille lannerangalle ja siinä oleville välilevyille ja miksei hermoillekin voi aiheuttaa vahinkoa jos väärin tekee.

"Voiko suoliluu muka tipahtaa alas?"

Mielestäni ei voi. Tai mistä suunnasta tarkastelet? Mun mielestä se voi pettää vain ylöspäin.

"Miten sen pystyy käsittelemään paikalleen? "

Manuaaliterapiaksi sitä kutsutaan, myös kiropraktiikaksi, naprapatiaksi, niksautteluksi ja muitakin nimiä kai löytyy...

• yli 50 vuotta

Joo, minulla on saanut olla yli 50 vuotta virheasennossa eikä kukaan ole ymmärtänyt, mistä oli kyse.
      Käsittelyn jälkeen muutaman päivän kuluttua ensin toinen lonkka ja sitten toinen lonkka kipeytyi niin kamalaksi, etten päässyt liikkumaan, ja kun toisen lonkan kipuilluun meni 1,5 kk ja siihen päälle toinenkin lonkka, niin 3 kuukautta meni siinä rytäkässä.

Ja sitten nivel olikin jo vetäytynyt entiseen "uraanssa. Ei muuta kuin taas ala etsimään, kuka osaa laittaa paikoilleen.

• kun kiinostaa

mitä vaivoja tai kipuja sinulla oli ennen kun menit niksauttajalle, vai kukako muu käsitteli si-niveltäsi?

• takaisin!

Siis kävit käsittelyssä (kuvitellun? virheasennon vaan et kipujen takia), ja sen jälkeen menikin seuraavat 3 kk kipeänä, sitten nivelet palautui entiselleen.
        Ja nyt haluat uudestaan "osaavaan" käsittelyyn, jotta saat taaas olla kipeänä 33 kk?

Ei ihan avaudu tämä logiikka.

• Hauki 1000
        takaisin! kirjoitti:

Siis kävit käsittelyssä (kuvitellun? virheasennon vaan et kipujen takia), ja sen jälkeen menikin seuraavat 3 kk kipeänä, sitten nivelet palautui entiselleen.
        Ja nyt haluat uudestaan "osaavaan" käsittelyyn, jotta saat taaas olla kipeänä 33 kk?

Ei ihan avaudu tämä logiikka.

Olen seurannu teidän riitelyä.Totta koulutettu lääkäri puolustaa itseään.Niin se pitää ollakkin.Minulla on ollut hyvä tuuri kun joskus v.80 sain apua vaikeaan Selkä kaula kieroutumaan Kaularanka oli 15 astetta vinossa ja selkä S asennossa Hermoratahieroja-kiropraktikko sai sen oikenemaan.Kivut loppui.Lääkärissä kuljin vuosia Söin paljon lääkkeitä saamatta minkäänlaista apua.Dieknoosejakin sain useita.Olisi tässä paljon sanottavaa niin lääketieteestä,kuin kiropraktikoista kuin naprapateista.Jääköötb ne kuitenkin oman onnensa nojaan.Jos joku saa avun sieltä ja toinen täältä,niin eikö se ole hyvä eikä siitä kannata riidellä.

• vain viestiä

Voisi kouvolankin omt fysioterapeutti lukea näitä kirjoituksia,ihan vain opiksi.

• epätietoisuuteen kiitos vaan

Ja vielä että ei suostu puhumaan hoidetun kanssa,hoidoista joita on tehnyt ollut hänellä vuosia hoidossa.Kai minulla on oikeus saada vastaus niihin hoitoihin liittyvistä seikoista, jotka on jäänyt epäselväksi.Eihän sellainen lääkäri niitä voi selvittää minulle,joka ei ole edes ennen tavannut minua.

• UskovaistenHommaa

Voisko joku laittaa ennen ja jälkeen kuvat manipulaatiolla korjatusta sijoiltaan olleesta SI-nivelestä?

• UskovaistenHommaa

Nii juu, kuvitelmathan ei tartu filmille. Edes röntgenissä.

• ////////
      • salli_mun_nauraa

Pohdittavaa. Tää youtuben kotimainen SI-tähtikin höpöttää useiden senttien korkeuseroista suoliluiden harjanteilla, joten luulis näkyvän röntgenissäkin. Miksi niistä virheasennoista ja ihmeparantumisista ei kuitenkaan ole mitään konkreettista näyttöä?

• HierojaJ

Itse tarkastan aina asiakkaan jalkojen mittaeron ja lantion suoliluitten korkeuserot makuulla. Pieni painallus lyhemmän jalan puolelle suoliluun harjusta jalkoihin päin ja jalat yleensä tasan. Jotkut nykivät jalasta mutta voi sattua polveen. Sitten kiertomanipulaatiot ym. Monien selkävaivojen on kerrottu helpottaneen. Myös noidannuolen yleinen hoito. SI-nivelissä on monella ongelmaa. Yksinkertainen testi. Peukalot ristiluun ja suoliluitten väliin, hidas kumarrus, yleensä toisen puolen peukalo nousee mukana, si-nivel ei toimi kuin pitäisi.

• .

Makuulla ei näe jalkojen pituuseroa. Sen näke röntgen.

• //////

Kliinisen tutkimuksen tärkeys (ja anatomian tuntemus) on paljastunut koko maailmassa. Pelkkä kuvien tuijottaminen saa aikaan invalideja. Osa jää kokonaan hoitomatta, osan terveys pilataan väärillä leikkauksilla. Kukaan fiksu lääkäri ei tuijota enää pelkästään kuvia.

• salli_mun_nauraa

Niin, kuvat olisivat yksi osa palapeliä.Ei ne muita tutkimusmetodeja pois sulje. Niitä ei kuitenkaan ole. Mistä se johtuu? Vai eikö röntgenin erotuskyky riitä useiden senttien virheasentojen havaitsemiseen? Vastaisitko kysymyksiin, etkä vain kiertelisi niitä?

• //////

"Vai eikö röntgenin erotuskyky riitä useiden senttien virheasentojen havaitsemiseen?"

Jos suoliluun harja on sentin ylempänä kuin toinen, niin ei se tarkoita, että si-nivel olisi myös sentin vinksallaan. Salli mun nauraa :DDDDDDDDDD.

• salli_mun_nauraa :DD

Ahaa, eli tarkoitatkin, että koko lantio kääntyy. No mihin siinä sit enää manipulaatiota tarttee, senkun venyttelee ja vahvistaa lihakset tasapainoon. Kyllä te SI-uskovaiset ootte epäjohdonmukaista sakkia kuvitelmienne kanssa.

• ///////

Kukaan ei ole kiistänyt venyttelyn merkitystä. Jos si-nivelen ongelman taustalla on kireät lihakset, joku voi onnistua saamaan si-nivelen lukon jopa itse auki, kun osaa oikean tekniikan ja siihen päälle venyttelyt.

Mutta sitten on haastavat tapaukset, joissa taustalla on joko selän tai lonkan ongelmat ja niistä aiheutuva virheellinen kuormitus si-niveleen. Totuus on, että jos si-nivel on vuosikausia "väärillä jengoilla" kuten kurkkupurkin kansi, ja siihen päälle vielä nivelsiteiden löystyminen, niin niveleen tulee vaurioita.

CT-ohjauksessa voidaan kipua helpottaa puudutuksilla, ja näytti olevan joku uusi tekniikka, jossa säderasitus ei olisi niin suuri kuin nyt.

Si-nivelen luudutusta en kyllä ymmärrä. Jos si-nivel luudutetaan liikkumattomaksi, ja aiemmin on luudutettu selän nikamia yhteen, niin mitä tulee tapahtumaan? Johonkinhan sen liikkeen täytyy tulla. Tiedetään kyllä, että luudutetun kohdan yläpuolelle (selkärankaan) se normaalisti tulee, ja siitä aiheutuvat ongelmat myös.

Ihmettelen tätä asiaa si-nivel ongelmaisen näkökulmasta. Mitään juupas eipäs keskustelua en halua asiasta käydä.

http://www.spineuniverse.com/resource-center/si-bone-implant/why-choose-ifuse

• petu2000

Voi että...harmi että niin usein menee kinastelun puolelle asiat...minä olen niin puassa kuin ihminen olla ja voi..:( näitä samoja diagnooseja saanut ja siksi surffatessa löysin tän keskustelun. Puoli vuotta, siis raskauden 7-8.kuulta alkaen, olen ollut tämän kipupainajaisen vallassa. Aluksi ilman merkittävää syytä, esim. kumartaminen ruoan ottaminen uunista, laukaisi sen...jalat alta..kipu niin kova. Päivystyksessä sanottiin että miten on mahdollista että olen niin herkkä kivulle..ainakin epäsuoraan. Ambulanssikeikkoja tuli kuitenkin muutama siinä loppuraskaudessa, koska kipu oli niin sietämätön, että jalat lähti alta ja kaaduin vatsalleen. Katsoivat sydänäänet ja panadolin kanssa kotiin. Seuraavalla viikolla uudestaan taas, jonotetaan päivystyksessä ISTUEN, kun hoitajalla ei aikaa auttaa maate, tuntikausia. niin, panacodia 8xvrk. kerran söin ja tunsin että vauva ei liiku normaalisti, päivystykseen, totesivat asian ja kotiin...ilman apua. Synnytys oli pitkittynyt ja äärimmäisen tuskainen, eihän epiduraali auttanut, kun ei kuunneltu missä se kipu on. Minulla useita keskenmenoja kokeneena on ollut valtava huoli ja paniikki. Vauvan synnyttyä olen saanut ajan jatkotutkimuksiin, harmi ettei aiemmin tehty, magneetti kuulemma olisi ollut vauvalle turvallinen..niin välilevyt alimmista lannenikamista pois, saattaa olla kivunaiheuttaja myös synytyksessä mennyt SI-nivel, ei ollut paikoillaan..toki kai se on voinut mennä joskus aiemminkin...outoa. Sanottiin vaan että eihän synnytyskipua pois saa... olen niin alamaissa, tunnen olevani huonompi kun muut, enhän mitään kestä. Jotkut juurikanavat ahtautuneet, tullut ulosteetkin housuun, mutta kuulemma voi olla tavallinen synnytyksen jölkeinen oire. on siitä jo 1,5 kk.
        Ei kiitos ilkeitä vastauksia..kokemuksia ja neuvoja jos löytyy..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe