Olen ostamassa ensimmäistä tähtikaukoputkea, ja tiedustelisin vain että kuinka hyvin tähtiputki kelpaa yötaivaan katsastelun ohella muihin käyttötarkoituksiin? Eli voiko sillä yhtä lailla normikiikareiden tavoin katella myös lintuja, maisemia ja naapureita, vai onko putkissa yleensä miten pieni lähin tarkennusetäisyys tai kapea astekulma tms. huomioitavaa? Ensisijaisesti putki tulisi joka tapauksessa aurinkokunnan kohteiden tarkasteluun.
Tähtikaukoputki, muu käyttö
16
10473
Vastaukset
- Kadunmies vaan
Saattaapi kuva olla ylösalaisin.
- astologi
pyöräytä putkea 180 astetta !
- Someone9887
astologi kirjoitti:
pyöräytä putkea 180 astetta !
oletan että tuo oli vitsi, mutta todellisuudessa tuo ei ihan taida toimia :)
Jos haluaa nähdä kuvan oikein päin pitäisi itseään kääntää 180 astetta. Eli pää alaspäin roikkuminen toimii. Tosin voi olla ettei pää kestä sitä kovin pitkään. - Vexenoptics
Mulla on Vixen Space EYE 70MM ja kun sillä katson maata niin kuva tosiaan on väärinpäin!
- ihan minkälainen kaukoputki
Mutta yleensä ottaen melko huonosti. Dobsoneilla ei paljoa maakohteita katsota ja melko pienienkin putkien jalustat ovat melko hankalia siirrellä. Kyllä niillä esim. parvekkeelta tiirailee. Maakaukoputkiin verrattuna ongelma on, että tähtikaukoputket eivät yleensä ole suljettuja.
Itsellä on yleisputkena 102 mm:n Skywatcher maksutov, saman tyyppinen kuin Ursa myy, mutta kamerajalustakiinnikkeellä ja tähtikaukoputkijalustaan sopivalla kiilapalalla.
Kyllä sillä jollain lailla maakohteitakin katsoo kamerajalustan kanssa, kulmapeilillä näkyy kuva oikeinpäin, mutta peilikuvana. On minulla täysin oikeinpäinkin kääntävä prisma, mutta sille ei suurta tarvetta ole ollut.- Mediumranskis
Kiitos informaatiosta. Voisitko vielä tarkentaa mitä tarkoittaa etteivät tähtikaukoputket ole suljettuja, ja miksi se on ongelma?
- Tähtikaukoputkissa
Mediumranskis kirjoitti:
Kiitos informaatiosta. Voisitko vielä tarkentaa mitä tarkoittaa etteivät tähtikaukoputket ole suljettuja, ja miksi se on ongelma?
Suurennusta muutetaan vaihtamalla okulaareja. Okulaarin kiinnityskohta ei ole kovin hyvin suojattu vaikka esim. linssiputket ovat muuten suljettuja. Eli kovin kosteisiin tai pölyisiin olosuhteisiin ei kannata tähtiputkea viedä.
Monet peilikaukoputket ovat täysin avoimia edestä.
- sopii kenties kysyä
kuinkahan paljon maksaa sellainen tähtikaukoputki, jolla voi nähdä suurimpia jupiterin kuita ja joka osaa seurata automaattisesti taivaan liikettä?
eli paljonko kannattaa maksaa enintään?- Sanoa
Esim Ursa ja Villenkello myyvät n. 60-70 eurolla kellomoottoreita, joilla oikein pohjantähteen suunnattu ekvatoriaalisella jalustalla varustettu kaukoputki seuraa tähtitaivasta. Tuollaisen jalustan käytön opettelu voi olla aloittelijalle hankalaa ilman opastusta. Seurantaa olen itse kaivannut lähinnä vain suurilla suurennuksilla.
Niiden kaukoputkien, joissa on välttävä ekvatoriaalinen jalusta ja johon moottorin voi asentaa, hinta alkaa n. 200 eurosta. Jupiterin kuut näkyy ja saturnuksen renkaat, mutta mitä enemmän rahaa pistää sitä paremman putken saa.
Tietokoneohjaus maksaa enemmän. Lidl myy aina joskus edullisesti täysin Meaden tietokoneohjattuja kaukoputkia 200-500 euron hintaan.
Aloittelijalle sopii myös Dobson tyyppiset putket käytön helppouden takia. Linssiputkeen verrattuna saa samalla hinnalla huomattavasti enemmän näkymiä taivaalla.
Näistä asioista on kyllä monia mielipiteitä. - Lidlin arpajaiset
Sanoa kirjoitti:
Esim Ursa ja Villenkello myyvät n. 60-70 eurolla kellomoottoreita, joilla oikein pohjantähteen suunnattu ekvatoriaalisella jalustalla varustettu kaukoputki seuraa tähtitaivasta. Tuollaisen jalustan käytön opettelu voi olla aloittelijalle hankalaa ilman opastusta. Seurantaa olen itse kaivannut lähinnä vain suurilla suurennuksilla.
Niiden kaukoputkien, joissa on välttävä ekvatoriaalinen jalusta ja johon moottorin voi asentaa, hinta alkaa n. 200 eurosta. Jupiterin kuut näkyy ja saturnuksen renkaat, mutta mitä enemmän rahaa pistää sitä paremman putken saa.
Tietokoneohjaus maksaa enemmän. Lidl myy aina joskus edullisesti täysin Meaden tietokoneohjattuja kaukoputkia 200-500 euron hintaan.
Aloittelijalle sopii myös Dobson tyyppiset putket käytön helppouden takia. Linssiputkeen verrattuna saa samalla hinnalla huomattavasti enemmän näkymiä taivaalla.
Näistä asioista on kyllä monia mielipiteitä.>>Lidl myy aina joskus edullisesti täysin Meaden tietokoneohjattuja kaukoputkia 200-500 euron hintaan.
- celestron
ja tietenkin linssin tai pelin laatu, jotta voi nähdä tähdet pisteinä eikä suttuisena tuhruna.
Älä osta marketin halppisputkea, koska kellään silloin kivaa kun yrittää tehdä havaintoja.
Maakaukoputket eivät ole valovoimaisia ja eivät kovin hyvä tähtien tarkkailuun joten hyvä molenmpiin tarkoitukseen "kerralla" on huono lopulta kumpaankin.
Valovoimainen putki kerää valoa hyvinkin heikoista kohteista ja täten voi nähdä "enemmän" kuten pallomaiset tähtijoukot, tähtisumua, galakseja, rengas-sumuja jne.
Valovoimaisessa putkessa ei ole pitkä polttoväli ja suuret suurennokset koska niiden hyöty on poikkeuksetta tarpeettomia ilman kiinteää asennusta.
Valovoima lasketaan putken polttoväli jaettuna peilin halkaisijalla, 6 ja alle on tosi hyvä harraste käyttöön.
Valovoimaista peiliputkea saa kohtuuhinnalla ja miniminä pitäisin 130mm-150mm peiliä ja 650-800 polttovälillä maksimina.
Celestron, Sky-Watcher, Bresser Messier ovat laadukkaita kaukoputkimerkkejä eivät kuitenkaan järjettömän hinnakkaita vaikka voisi kuvitella.
Esim.
-Celestron Astromaster 130/ 650 2 okulaaria punatähtäin ja EQ jalustalla hintaan 215€ ja varmasti laatuiloa koko rahan edestä.(moottorilla hp. 239€)
-Sky-Watcher 130/ 650 jalusta 2 okulaaria, moottori 239€
-Celestron nexstar 130 STL/650 Goto automaatilla olevalla jalustalla, 2 okulaaria 395€
Goto on automaattinen kohdehaku järjestelmä eli jalustassa on sisäisessä muistissa runsaasti kohteita valmiiksi ohjelmoituna (40 000 kohdetta).
Kun jalusta on asennettu tukevasti havaintopaikalle niin kohdennuksen jälkeen kohteita ei tarvitse itse etsiä vaan putki kääntyy kohteeseen ja pitää moottorilla kohteen kuvassa.
Jalustan helpoin asennus tapahtuu erillisellä GPS-paikantimella joka kytketään jalustaan ja moottorit säätävät katselupaikan kordinaatit jalustan tietoihin jolloin asetus on "täydellinen".
Jos sinulla vakiopaikka missä katselet esim. oman talon pihassa johon saat tehtyä tasaisen alustan niin ehdoton syväntaivaan putki hinta/laadultaan on todellakin paras.
Sky-Watcher skyliner-200 jossa 203 peili ja polttoväli 1200 laadukkaat okulaari sekä laatuetsin Dopson jalusta(vaatii tasaisen alan)
Valovoimaa ja polttoväliä todella kaukaisten kohteiden havainnointiin. saturnuksen renkaat ja 4 kuuta erottuvat tällä, jupiterin vaihesta ja kuista puhumattakaan.
Valovoimaa riittää himmeisiin kohteisiin myäs hyvin.- tähtiputkimies
Moi
Villen Kellossa on suuri valikoima tähtiputkia ja niitä pääsee katsomaan niiden myymälöissä Sastamalassa ja Turussa.
http://www.villenkello.fi/
- planeeta hirmu
Suosittelisin ostamaan peili kaukoputken.Hyvä aloitus putki on sky-watcer 102 ursasta siis www.ursa.fi
- Kaksiputkinen
Suosittelen kahta erilaista putkea.
Tähtitaivaalle 100-200 millinen tietokoneohjauksella.
Maakohteisiin "lintuputki", 50-100 millinen zoomputki, jossa on suurennusta vaikkapa välillä 30-100 kertaa. Pienemmät liikkuvat mukavasti mukana vaikkapa urbaaniretkeilyissä ja pienemmillä suurennuksilla selviää ilman jalustaa, kunhan tukee putkea johonkin - ...
Tietokoneohjausta en pidä kovin tarpeellisena aloittajalle. Sen kalibrointi käyttökuntoon kun hankaloittaa vain käyttöä. Ehdottomasti suosittelen dobson tyyppistä putkea aloittelijalle tähtikäyttöön, esim:
http://www.ursa.fi/kirjakauppa/kaukoputkikauppa.php?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTE=100&ID_ASIAKAS=1610787753
tai halpisputkista:
http://villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3638&show=all
Tuo skywatcher 102 toimii jonkunlaisena kompromissina tähti- tai (lähinnä parvekkeelle) maakatselukäyttöön, mutta kumpaankaan se ei ole hyvä. - PL
Lunotoa tiiraillessa näkyy ainakin hämähäkki sananmukaisesti väärin päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316