tonnikala ruokaa

tonnikala :)

moikka. nyt laittakaapa tänne kaikkia tonnikalaruoka tai välipala ehdotuksia. kaikenlaiset kelpaa, ainoostaa makaroonia en syö ja tuskin sellasia tänne laitattekaan :) tonnikala ku olis hyväks syödä joskus ja se on oikeestaa ainoota kalaa mihin on varaa. tai mistä tykkään lohen lisäks. kiitos!

14

6633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tölkkitonnikalaa?

      Se tuore tonnikala olisi sitä terveellistä kalaa, samaten tuore lohi on, mutta nuo tölkkiversiot eivät sitten enää sisälläkään sitä kalan omaa terveellistä rasvaa.

      Tölkkitonnaria käytän itse lähinnä salaatteihin. Esim kiinankaalia, tomaattia, kurkkua, kevätsipulia, mitä nyt yleensä käyttääkään salaattiin. Salaatinakstike maun mukaan, vaikkapa turkkilaisesta jugurtista, lisäksi hieman vettä ja 1-2rkl oliiviöljyä, näistä saa sekoittamalla hyvän seoksen. Mausteeksi käy esim tilli, kevätsipuli tai tomaattipyree chili. Kirpeyttä vaikkapa balsamicosta.

      • kun en

        tätä ymmärtänyt?

        "Se tuore tonnikala olisi sitä terveellistä kalaa, samaten tuore lohi on, mutta nuo tölkkiversiot eivät sitten enää sisälläkään sitä kalan omaa terveellistä rasvaa."

        Eli kerro minulle minne ne kalan rasvat ovat hävinneet?


      • tekevät
        kun en kirjoitti:

        tätä ymmärtänyt?

        "Se tuore tonnikala olisi sitä terveellistä kalaa, samaten tuore lohi on, mutta nuo tölkkiversiot eivät sitten enää sisälläkään sitä kalan omaa terveellistä rasvaa."

        Eli kerro minulle minne ne kalan rasvat ovat hävinneet?

        mutta katso vaikka tonnikalaa vedessä, paljonko on rasvaa?
        Tonnikalaa öljyssä taasen sisältää kuumennettua kasviöljyä, ei taaskaan sitä kalanrasvaa.

        Jos nämä säilykkeet sisältäisivät kalan omaa rasvaa, niin säilymisaika olisi vain viikkoja, ei vuosia.


      • eikö
        tekevät kirjoitti:

        mutta katso vaikka tonnikalaa vedessä, paljonko on rasvaa?
        Tonnikalaa öljyssä taasen sisältää kuumennettua kasviöljyä, ei taaskaan sitä kalanrasvaa.

        Jos nämä säilykkeet sisältäisivät kalan omaa rasvaa, niin säilymisaika olisi vain viikkoja, ei vuosia.

        siinä purkissa ilmoiteta sen öljyn/veden sisältämä rasva..ei itse kalan. Ei kai sen tonnikalan rasvahapot minnekään katoa.


      • sisältö
        eikö kirjoitti:

        siinä purkissa ilmoiteta sen öljyn/veden sisältämä rasva..ei itse kalan. Ei kai sen tonnikalan rasvahapot minnekään katoa.

        ilmoitetaan valutetusta tuotteesta, ja paljonko sitä rasvaa oli "tonnikalaa vedessä" tölkissä?


      • itsekin
        sisältö kirjoitti:

        ilmoitetaan valutetusta tuotteesta, ja paljonko sitä rasvaa oli "tonnikalaa vedessä" tölkissä?

        katsoa Finelistä, että kyllä sieltäkin niitä rasvahappoja löytyy. Eli kaikki kalan rasvahapot eivät tuhoudu.


      • katsonut?
        itsekin kirjoitti:

        katsoa Finelistä, että kyllä sieltäkin niitä rasvahappoja löytyy. Eli kaikki kalan rasvahapot eivät tuhoudu.

        Ja vertaa nimenomaan niitä hyviä rasvoja. Kyllä niistä suurinosa tuhoutuu.

        Enemmin kannattaa ostaa lohta tarjouksesta, on suurinpiirtein samanhintaista, mutta parempaa sekä maultaan että rasvasisällöltään.


      • olen
        katsonut? kirjoitti:

        Ja vertaa nimenomaan niitä hyviä rasvoja. Kyllä niistä suurinosa tuhoutuu.

        Enemmin kannattaa ostaa lohta tarjouksesta, on suurinpiirtein samanhintaista, mutta parempaa sekä maultaan että rasvasisällöltään.

        ja kaikki ei tuhoudu.


      • kaikki.
        olen kirjoitti:

        ja kaikki ei tuhoudu.

        mutta suurinosa, eikä se kuumakäsittely tee muutenkaan hyvää sille kalalle tai kasviöljylle.

        Kala kannattaa siis syödä tuoreena jos haluaa terveellistä kalaa syödä.


      • salaatteihin

        ennemmin ruukku- tai jäävuorisalaatteja kuin kiinankaalia. Itse en ainakaan sitä raakana hyvällä ruokahalulla syö, mutta paistettuna se on mainiota :)


      • ...................
        salaatteihin kirjoitti:

        ennemmin ruukku- tai jäävuorisalaatteja kuin kiinankaalia. Itse en ainakaan sitä raakana hyvällä ruokahalulla syö, mutta paistettuna se on mainiota :)

        Et varmaan syö myöskään perinteisiä kaalisalaatteja tehtynä varhaiskaalista? Tuore kiinankaalikin on hyvää ja raikasta salaatissa minun mielestäni, mutta se on makuasia. Joskus jäävuorisalaatit maistuvat kitkeriltä. Kiinankaalia väheksytään ihan turhaan tuorekäytössä, siinä on mieto maku ja sopii salaatin joukkoon siinä missä muutkin tuoreet kasvikset.


    • ...............

      Itse teen tölkkitonnikalasta kastiketta

      1 prk tonnikalaa
      ½ sipuli
      paseerattua tomaattia tai tomaattimurskaa
      valkosipuli-pippurisekoitusta
      oreganoa
      ripaus suolaa

      Hienonna sipulit ja kuulota niitä öljyssä tai voissa (itse otan tonnikalapurkista öljyä ja kuulotan siinä). Lisää joukkoon tonnikala ja tomaattimurska. Tomaattimurskaa silleen sopivasti... Mausta lopuksi ja anna kiehua hetken.

    • mun..........

      tonnikalavälipala

      puoli purkkia tonnikalaa auringonkukkaöljyssä
      puoli purkkia raejuustoa
      1 tomaatti palasina

      edelliset sekaisin ja eikun syömään. Joskus saatan vielä lorauttaa vähän oliiviöljyä sekaan. Nam!

    • Kalastava nainen

      Mene jollekkin vesistölle, järvi ja koski käyvät hyvin. Sieltä saa tuoretta ja kohtuuhintaista kalaa. Mun lempparikaloja on lohi, muikku, taimen, kuha, ahven, hauki.. Noista saa älyttömän hyviä ruokia!! Kokeilkaa, älkää olko epäluulosia! Paljon parempaa kuin liha! Kokeilkaa paistettua kalaa tillikastikkeen kera, mieletöntä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1651
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      340
      1244
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      63
      1145
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      192
      919
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      878
    6. 69
      768
    7. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      760
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      35
      702
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      654
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      620
    Aihe