tonnikala ruokaa

tonnikala :)

moikka. nyt laittakaapa tänne kaikkia tonnikalaruoka tai välipala ehdotuksia. kaikenlaiset kelpaa, ainoostaa makaroonia en syö ja tuskin sellasia tänne laitattekaan :) tonnikala ku olis hyväks syödä joskus ja se on oikeestaa ainoota kalaa mihin on varaa. tai mistä tykkään lohen lisäks. kiitos!

14

6303

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tölkkitonnikalaa?

      Se tuore tonnikala olisi sitä terveellistä kalaa, samaten tuore lohi on, mutta nuo tölkkiversiot eivät sitten enää sisälläkään sitä kalan omaa terveellistä rasvaa.

      Tölkkitonnaria käytän itse lähinnä salaatteihin. Esim kiinankaalia, tomaattia, kurkkua, kevätsipulia, mitä nyt yleensä käyttääkään salaattiin. Salaatinakstike maun mukaan, vaikkapa turkkilaisesta jugurtista, lisäksi hieman vettä ja 1-2rkl oliiviöljyä, näistä saa sekoittamalla hyvän seoksen. Mausteeksi käy esim tilli, kevätsipuli tai tomaattipyree chili. Kirpeyttä vaikkapa balsamicosta.

      • kun en

        tätä ymmärtänyt?

        "Se tuore tonnikala olisi sitä terveellistä kalaa, samaten tuore lohi on, mutta nuo tölkkiversiot eivät sitten enää sisälläkään sitä kalan omaa terveellistä rasvaa."

        Eli kerro minulle minne ne kalan rasvat ovat hävinneet?


      • tekevät
        kun en kirjoitti:

        tätä ymmärtänyt?

        "Se tuore tonnikala olisi sitä terveellistä kalaa, samaten tuore lohi on, mutta nuo tölkkiversiot eivät sitten enää sisälläkään sitä kalan omaa terveellistä rasvaa."

        Eli kerro minulle minne ne kalan rasvat ovat hävinneet?

        mutta katso vaikka tonnikalaa vedessä, paljonko on rasvaa?
        Tonnikalaa öljyssä taasen sisältää kuumennettua kasviöljyä, ei taaskaan sitä kalanrasvaa.

        Jos nämä säilykkeet sisältäisivät kalan omaa rasvaa, niin säilymisaika olisi vain viikkoja, ei vuosia.


      • eikö
        tekevät kirjoitti:

        mutta katso vaikka tonnikalaa vedessä, paljonko on rasvaa?
        Tonnikalaa öljyssä taasen sisältää kuumennettua kasviöljyä, ei taaskaan sitä kalanrasvaa.

        Jos nämä säilykkeet sisältäisivät kalan omaa rasvaa, niin säilymisaika olisi vain viikkoja, ei vuosia.

        siinä purkissa ilmoiteta sen öljyn/veden sisältämä rasva..ei itse kalan. Ei kai sen tonnikalan rasvahapot minnekään katoa.


      • sisältö
        eikö kirjoitti:

        siinä purkissa ilmoiteta sen öljyn/veden sisältämä rasva..ei itse kalan. Ei kai sen tonnikalan rasvahapot minnekään katoa.

        ilmoitetaan valutetusta tuotteesta, ja paljonko sitä rasvaa oli "tonnikalaa vedessä" tölkissä?


      • itsekin
        sisältö kirjoitti:

        ilmoitetaan valutetusta tuotteesta, ja paljonko sitä rasvaa oli "tonnikalaa vedessä" tölkissä?

        katsoa Finelistä, että kyllä sieltäkin niitä rasvahappoja löytyy. Eli kaikki kalan rasvahapot eivät tuhoudu.


      • katsonut?
        itsekin kirjoitti:

        katsoa Finelistä, että kyllä sieltäkin niitä rasvahappoja löytyy. Eli kaikki kalan rasvahapot eivät tuhoudu.

        Ja vertaa nimenomaan niitä hyviä rasvoja. Kyllä niistä suurinosa tuhoutuu.

        Enemmin kannattaa ostaa lohta tarjouksesta, on suurinpiirtein samanhintaista, mutta parempaa sekä maultaan että rasvasisällöltään.


      • olen
        katsonut? kirjoitti:

        Ja vertaa nimenomaan niitä hyviä rasvoja. Kyllä niistä suurinosa tuhoutuu.

        Enemmin kannattaa ostaa lohta tarjouksesta, on suurinpiirtein samanhintaista, mutta parempaa sekä maultaan että rasvasisällöltään.

        ja kaikki ei tuhoudu.


      • kaikki.
        olen kirjoitti:

        ja kaikki ei tuhoudu.

        mutta suurinosa, eikä se kuumakäsittely tee muutenkaan hyvää sille kalalle tai kasviöljylle.

        Kala kannattaa siis syödä tuoreena jos haluaa terveellistä kalaa syödä.


      • salaatteihin

        ennemmin ruukku- tai jäävuorisalaatteja kuin kiinankaalia. Itse en ainakaan sitä raakana hyvällä ruokahalulla syö, mutta paistettuna se on mainiota :)


      • ...................
        salaatteihin kirjoitti:

        ennemmin ruukku- tai jäävuorisalaatteja kuin kiinankaalia. Itse en ainakaan sitä raakana hyvällä ruokahalulla syö, mutta paistettuna se on mainiota :)

        Et varmaan syö myöskään perinteisiä kaalisalaatteja tehtynä varhaiskaalista? Tuore kiinankaalikin on hyvää ja raikasta salaatissa minun mielestäni, mutta se on makuasia. Joskus jäävuorisalaatit maistuvat kitkeriltä. Kiinankaalia väheksytään ihan turhaan tuorekäytössä, siinä on mieto maku ja sopii salaatin joukkoon siinä missä muutkin tuoreet kasvikset.


    • ...............

      Itse teen tölkkitonnikalasta kastiketta

      1 prk tonnikalaa
      ½ sipuli
      paseerattua tomaattia tai tomaattimurskaa
      valkosipuli-pippurisekoitusta
      oreganoa
      ripaus suolaa

      Hienonna sipulit ja kuulota niitä öljyssä tai voissa (itse otan tonnikalapurkista öljyä ja kuulotan siinä). Lisää joukkoon tonnikala ja tomaattimurska. Tomaattimurskaa silleen sopivasti... Mausta lopuksi ja anna kiehua hetken.

    • mun..........

      tonnikalavälipala

      puoli purkkia tonnikalaa auringonkukkaöljyssä
      puoli purkkia raejuustoa
      1 tomaatti palasina

      edelliset sekaisin ja eikun syömään. Joskus saatan vielä lorauttaa vähän oliiviöljyä sekaan. Nam!

    • Kalastava nainen

      Mene jollekkin vesistölle, järvi ja koski käyvät hyvin. Sieltä saa tuoretta ja kohtuuhintaista kalaa. Mun lempparikaloja on lohi, muikku, taimen, kuha, ahven, hauki.. Noista saa älyttömän hyviä ruokia!! Kokeilkaa, älkää olko epäluulosia! Paljon parempaa kuin liha! Kokeilkaa paistettua kalaa tillikastikkeen kera, mieletöntä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      583
      4252
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      144
      3126
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2407
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2260
    6. 235
      1748
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1437
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1320
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe