Sairaslomalaisen "työmoraali"

Sivullinen kysyjä

Eräs tuttavani on ollut selkävaivan johdosta useita viikkoja sairaslomalla.
Perhe on lähdössä lomamatkalle Lappiin 2 viikoksi, onko sairaslomalla oleva " vapaa" lähtemään viettämään lomaa - vaiko jäämään kotiin viettämään palkallista sairaslomaa ja kuntouttamaan itsensä työkykyiseksi.Entä ulkomaan matka ?
Entä jos työnantaja joutuukin kysymään sairaslomalla olevalta työpaikkansa asiantuntijalta neuvoja, onko sairaslomalla oleva velvollinen olemaan työnantajan tavoitettavissa jos niin jossain tilanteessa tapahtuu.
Mikä on hyvä työmoraali ja suhtautumineen omaan työnantajaan sairaslomalta näissä tapauksissa.

9

6063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Sairaslomalla ollessa tulee pyrkiä parantumaan sairaudestaan. Kaikki sellainen mikä ei edesauta sairaudesta parantumista, on väärin ja voidaan tulkita itse aiheutetuksi.

      Selkävaivan parantamiseksi lomamatka lappiin voi olla hyväksi. Tällöin asiassa ei ole mitään ongelmaa. Esimerkiksi tuolissa istuminen tai sängyssä makaaminen ei ehkä paranna vaivaa yhtä hyvin kuin vaihteleva kävelyliikunta.

      Sairaslomalainen ei ole työnantajan käytettävissä, joten työnantajan ei tule kysyä sairaslomalla olevalta työasioita. Luonnollisesti moni meistä auttaa mahdollisuuksien puitteissa.

      Moni meistä on myös kateellinen toisille. Kyllä minäkin mielelläni lähtisin "palkalliselle lapinlomalle"...

      • meidän saikkulainen?

        Joka istuu baarissa oluella sairaslomalla, onko oikein ? Tai ylipäätänsä missä kulkee se raja mitä saa tehdä ja mitä ei? Mua pomo aikoinaan kielsi osallistumasta sairaslomalla erään bändin keikalla, toimiko pomo oikein?


      • ....
        meidän saikkulainen? kirjoitti:

        Joka istuu baarissa oluella sairaslomalla, onko oikein ? Tai ylipäätänsä missä kulkee se raja mitä saa tehdä ja mitä ei? Mua pomo aikoinaan kielsi osallistumasta sairaslomalla erään bändin keikalla, toimiko pomo oikein?

        Sairasloma on vapautus työnteosta, koska sairaus estää työnteon. Sairasloma ei ole sellaisenaan matkustus- tai harrastuskielto. Mikäli toiminta sairaslomalla edesauttaa paranemista, se ei voi olla kiellettyä. Toisaalta jos työntekijä itse edesauttaa oleellisesti sairasloman syyn muodostumiseen, ei työnantajalla ole välttämättä velvollisuutta maksaa palkkaa (esim. juo ilojuomaa niin että ei pysty aamulla tulemaan töihin). Sama koskee sairasloman venymistä.

        Rajanveto voi joissakin tapauksissa olla vaikeaa. Esimerkiksi flunssaisen ei odoteta pyörivän kaupungilla, mutta selkävaivaisen voidaan odottaa pyörivän kaupungilla, koska liikunta voi olla hyväksi.

        Pitää kuitenkin lähteä siitä, että sairasloma on annettu aiheellisesti, eli on todellinen työtä estävä lääketieteellinen ongelma. Tällöin oli tilanne mikä hyvänsä, työntekijä ei pysty suoriutumaan työtehtävistään, mutta voi hyvinkin pystyä "siviilissä" tekemään jotakin muuta.


    • puhuskele

      tekemisistäni liikoja työpaikalla. Eipähän tule vastaavaa ongelmaa.. Se mitä muut tekee, on ihan heidän oma ongelma.
      Sairaslomalla tai vapaalla yleensäkään ei tarvi olla työnantajan tavoitettavissa. Eri asia jos yrityksen omistaja tms. vastuuhenkilö. Sairaslomalla ei muuten vakuutukset ole voimassa, jos on töissä ja sattuu jotain.

    • Mulkku mies

      Joka työpaikalla on yksi tai useampi "lääkäri" joka tietää paremmin työkaverinsa työkyvyn ihmetellen tarpeettomia sairaslomia. Laiskureiksi ja työhaluttomiksi sairastelevat leimataan myös työnantajien puolelta kylmästi.

      Tosiasia on että sen kummemmin sairaslomalla kuin vapaa-ajalla tekemisistään ei tarvitse tehdä työnantajalle tiliä! Sairausloma on lääkärin määräämä ja siihen vaikuttaa sairauden laatu, työntekijän työnkuva, ikä, muut sairaudet ja moni muukin asia. Sairausloman tarkoitus on työntekijän tilapäisesti heikenneen työkyvyn palauttaminen tai sairauden pahenemisen estäminen työnteon takia.

      Sairauslomalla harrastetaan sitä mitä lääkäri suosittelee, ei sitä mikä on työnantajan mieleen. On vanhanaikaista ajatella että sairaslomalla ollaan neljän seinän sisällä ja suurin osa ajasta maataan sängyllä, ei sillä kenenkään terveys kohene jollein sairaus aivan välttämättä sitä vaadi. Jos tuttavasi on tosiaan sairauslomalla selkävaivoista eikä lääkärillä ole mitään lapinmatkan tekemistä vastaan niin mitäpä me sivulliset asialle voimme. Esim. henkisen puolen sairaslomalaisille (uupumus, masennus) ei ainakaan matkustelu ole pahitteeksi, eri asia on tosiaan vaikkapa lähteä "hoitamaan" migreeniä rokkikonserttiin tai yökerhoon...

      • kyllästynyt lusmuilijoihin

        Lääkärintodistus ei ole määräys vaan suositus. Vakuutukset ovat voimassa sairauslomalla siinä kun muutenkin.
        Todistuksesta huolimatta voi mennä töihin jos itse tuntee olevansa parantunut ja työkykyinen.

        En tiedä mistä työnantajista teillä on kokemuksia mutta meillä esimerkiksi menee yksi tyyppi hakemaan sairista heti jos jotkut työtehtävät ei miellytä tai muuten vaan jostakin suuttuu, toinen on alvariinsa pois kun dokaa äijänsä kanssa ja saa turpaansa. työnantaja vaan makselee niille palkkaa ja tyytyy asemaansa kuten me työtoveritkin jotka joudumme tekemään heidän hommia.
        On tässä työntekijöilläkin skarppaamista ja ihmettelen niitä lekureita jotka näitä suosituksia kirjottelevat kun liukuhihnalta tutkimatta sen kummemmin miksi taas tullaan hakemaan viikko sinne ja toinen tänne.
        Enkä mä mikään "lääkäri" ole, vaan ihan perustuu siihen mitä nää ihmiset itse ovat kertoneet. Jopa kerskuvat näillä saavutuksillaan.


    • Puolikuntoinen

      Tuota... onko todellakin suositus tuo lääkärintodistus? Itselläni oli sellainen tilanne, että olin vaihtamassa terveydelleni sopivampaan duuniin, mutta paikkaa ei ollut löytynyt. Lekuri kirjoitti saikkua, totesi, että sitä voi kyllä sitten perua, vaati häneen yhteydenoton, kyseessä työterveyshuolto.

      Peruminen olisi siis tullut kysymykseen, jos olisin kesken saikun voinut aloittaa minulle sopivammassa työssä.

      Ja mitä tulee näihin työpaikan "lääkäreihin". Kyllä. Nähty on. Mun tilanteessani sain kollegalta viestiä, jossa mm. muistutettiin, että töihin pitää tulla, jos ei oo kuumeessa!! Olin TODELLA kipeänä,ja jokaisesta päivästä oli lääkärintodistus, mutta en halunnut kaikkea kertoa. Lääkäri tietysti tiesi kaiken, ja myös esimieheni, jolla oli luonnollisesti vaitiolovelvollisuus. Ja lääkäri ei todellakaan kirjoittanut helposti sairaslomaa; esimies otti kerran yhteyttä lääkäriin, joka oli laittanut minut esimieheni (sekä minunkin mielestäni) liian huonokuntoisena töihin.

      Ennenkin oli tullut näitä kyseenalaistamisia minun sekä yhden toisen työntekijän poissaoloista, vaikka ei kumpikaan oltu ilman syytä poissa.

      • pomo ja sen hovi....

        Meillä on taas pomon ja hänen hovinsa "lääkäreinä". Kummastellaan joukolla MITÄ kyseinen ihminen voi ja ei voi tehdä kotonaan saikulla. Sitten näitä vatvotaan joukolla ja kaiken kansan kuullen.
        Esimieheni ei tajua sanaa "vaitiolovelvollinen" eikä sen merkitystä. Olen jo muutaman kerran käräyttänyt hänet ylemmilleen ja seuraavaksi vien asian ulkopuolelle ja liittoon.
        nituttaa niin kympillä kun HE tietävät mitä saan tehdä ja mitä en.
        Auta muuten armias, kun joku hovista sairastuu......heidän tekemisistään ei sitten muuten puhuta.................ihan vaan vinkiksi..........

        Tällähetkellä kärsin pitkää sairaslomaa työuupumisesta ja vakavasta masennuksesta ja kuinka ollaakkaan..........siellä nämä järjenvalot taas miettivät missä olen ollut, jopa mahdollisesti ulkomailla, ja kenen kanssa........tietääkseni ja lääkärin kehoituksesta olen saava tehdä ihan kaikkea, mikä vaan virkistäisi mieltä. Myöskin tuo matkustaminen............joka tuntuu olevan esimiehelleni niin hurjan kova pala.

        Johtuisikohan kenties siitä, että minulla on paremmat mahdollisuudet ja varat matkustaa enemmän kuin hänellä ja kyseessä on siis ihan puhdas suomalainen kateus.
        Tiedä häntä.............


    • saa reissata

      Minäpä tulinkin juuri lekurista ja tenttamalla kysyin tuosta matkustus asiasta.
      MATKUSTAA SAA jos ei ole sairaala kuntoinen.
      Tietenkään ei kannata lentää jos on kovassa flunssassa, mutta kukaan ei sitä voi estää..........
      Että sano niille työpaikan törpöille, jotta pitävät mölyt mahassa.
      Ei kuulu niille pätkääkään, kuinka paljon matkustetaan ja minne !!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2439
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2174
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      190
      2113
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1242
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1212
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe