ASICSin maratonohjelma

Kuukahdanko kohta!?

Annoin keväällä 'My Asics running'-sivuston tehdä itselleni juoksuohjelman, jossa laitoin tavoitteeksi juosta marraskuun lopussa maratonin aikaan 4 h 15 min. Tarkoitus on kylläkin juosta se joskus myöhemmin, ehkä v. 2009-2010.

Tällä hetkellä olen kalenteriajassa jotakuinkin ohjelman puolivälissä. Ohjelman kokonaiskilometrimäärä on 1132 km ja laskennallinen kokonaisjuoksuaika on 128 h. Niihin verrattuna vielä 2/3 on jäljellä. Km-määrät siis lisääntyvät loppua kohden tuntuvasti.

Alkutilanteessa juoksukunto oli luokkaa 2000 m cooperissa, nyt noin 2400 m. Olen tähän asti noudattanut ohjelmaa tunnollisesti. Ohjelma laskee, että tällä hetkellä kuntotaso on 80 % (kun se alussa oli 50 %) ja se ilmoittaa, että tavoite (siis 4 h 15 min) on "erittäin realistinen".

Olen 51-vuotias terve mies, ja tähän asti jalat ovat toimineet hyvin lukuunottamatta ajoittaista pohkeiden kipeytymistä. Välillä mieleen kuitenkin tulee ylirasituksen (ylikunnon) mahdollisuus. Pyrin kyllä kuuntelemaan elimistöä ja helposti pistän välillä kävelyksi, jos siltä tuntuu.

Niin, varsinainen kysymys liittyy tuohon edelliseen. Onko merkitystä sillä, vetääkö tuollaista ohjelmaa läpi nuori mies vai vähän vanhempi kuten minä?

Ja jos joku ihmettelee, miksi rääkätä itseään tuolla tavalla, niin vastaus on yksinkertaisesti se, että kun on hyvä kunto niin jaksaa paremmin;-)

Kommentteja.

4

2537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samma på svenska

      OK. Ehkä tuota on vaikea mitenkään kommentoida. Kirjoitin sen eilen lenkin jälkeen, ja oli uskon puute iskenyt. Huomenna sunnuntaina olisi 140 min lenkki vuorossa. Tuntuu siltä, ettei kunnon paraneminen pysy aivan perässä siihen nähden, kuinka paljon lenkit pitenevät.

    • urheilija..ko?

      Uskoisin että nuoremman keho palautuu nopeammin rasituksesta ja ehkä jaksaakin paremmin. Tiedätkö onko ohjelmasi tehty sinun ikäiselle ja kuntoiselle, vai onko se jokin sabluuna johon löydään vain cooperin aika..?
      Juokse oman kunnon ja tunnon mukaan, ei kannata liikaa repiä jos ei tunnu hyvältä. Väitän että parhaita tuloksia tehdään säännöllisellä harjoittelulla ja järjellä.. Pitää osata kuunnella kroppaa.
      Ei ole häpeä välillä kävellä. Se nähtiin tänään Tampere Maratonilla :)

      • samma på svenska

        Ohjelma kysyi juoksuvauhdin, johon vastasin 9 km/h. En muista, mille matkalle, olisikohan ollut 5 km. Ikää ohjelma ei kysynyt, ja siksi hieman arvelluttaakin, jaksaako (kannattaako) viedä loppuun asti.

        Onko kunnon kehityksen kannalta muuten sama, jos pk-lenkillä (mitä ohjelmassa kaikki muutamaa testijuoksua lukuunottamatta ovat) välillä kävelee, mutta niin kovaa, ettei pulssi juurikaan laske. Päinvastoin, tuntuu joskus, että kävelyosuuksilla pulssi nousee. Ne kun ovat pääasiassa ylämäkiä.


      • peruskestavyytta?
        samma på svenska kirjoitti:

        Ohjelma kysyi juoksuvauhdin, johon vastasin 9 km/h. En muista, mille matkalle, olisikohan ollut 5 km. Ikää ohjelma ei kysynyt, ja siksi hieman arvelluttaakin, jaksaako (kannattaako) viedä loppuun asti.

        Onko kunnon kehityksen kannalta muuten sama, jos pk-lenkillä (mitä ohjelmassa kaikki muutamaa testijuoksua lukuunottamatta ovat) välillä kävelee, mutta niin kovaa, ettei pulssi juurikaan laske. Päinvastoin, tuntuu joskus, että kävelyosuuksilla pulssi nousee. Ne kun ovat pääasiassa ylämäkiä.

        Hmm... Olen kasittanyt, etta maratonia kannattaisi treenata niin etta olisi mahdollisimman tasapainoista treenia... Eli ei siis pelkastaan peruskestavyytta.

        Esim. minulle teki ammattilainen ohjelman, jossa on 2 kertaa viikossa peruskestavyyslenkit, toinen 60 min ja toinen pidempi. Sitten on 2 kertaa viikossa palauttavaa liikuntaa eli matalammalla sykkeella, sitten kerran viikossa vauhtikestavyyslenkki, kesto 60-80 min, intervallimeiningilla...

        Silla treenaan itse talveen asti, jolloin treenien maaraa ja pituutta tarkistetaan.

        Mulla otettiin ohjelmassa huomioon nykyinen kuntoni, tavoitteeni, ika, koko...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe