Terapeuttini mainitsi kerran ohimennen termin "asevaikutus", kun meille tuli puhetta omistamastani aseesta yhdistettynä ajoittaiseen itsetuhoiseen ajatteluuni; vaikka aihe tuli esille vain ohimennen, sain sellaisen käsityksen, että kyseessä ei ole mikään erityisen mukava asia.
Osaisiko joku kertoa enemmän kyseisestä ilmiöstä, siis että mistä siinä käytännössä on kysymys? Googlettamalla en löytänyt käytännössä mitään.
Asevaikutus?
23
2997
Vastaukset
- ilman googleakin mistä on k...
Sulla ei pitäisi missään tapauksessa olla niitä aseita. Mutta koska sinulla ne on, niin yritä kuitenkin ajatella järkevästi ja suojella elämääsi.
- Entinen nimimerkillinen
Ei minulla sitä asetta enää olekaan, enkä sitä paitsi ole enää itsetuhoinenkaan. Mutta tuo termi jäi mietityttämään, ja siksi kyselen asiasta. Olisi vain mukava tietää, mitä se käytännössä tarkoittaa.
- mitä se voisi olla?
Entinen nimimerkillinen kirjoitti:
Ei minulla sitä asetta enää olekaan, enkä sitä paitsi ole enää itsetuhoinenkaan. Mutta tuo termi jäi mietityttämään, ja siksi kyselen asiasta. Olisi vain mukava tietää, mitä se käytännössä tarkoittaa.
Olisikose sitä, kun on ase, niin se vaikuttaa ihmiseen...miten se vaikuttaa? Ajattelee koko ajan sitä asetta ja mietii, miettii, miettii , ja pian menee ja ampuu aivonsa pellolle. Karmeaa.
mitä se voisi olla? kirjoitti:
Olisikose sitä, kun on ase, niin se vaikuttaa ihmiseen...miten se vaikuttaa? Ajattelee koko ajan sitä asetta ja mietii, miettii, miettii , ja pian menee ja ampuu aivonsa pellolle. Karmeaa.
Jotain sensuuntaista terapeuttini kyllä kertoikin, siis että se pelkkä aseen läsnäolo vaikuttaisi jotenkin negatiivisesti. Eli periaatteessa tiedän siis jotain asiasta, mutta lähinnä haen joko tarkkaa määritelmää tai jotain esimerkkiä, joka konkretisoisi termin.
Asia kiinnostaa minua lähinnä siksi, että entisenä aseenomistajana minun on jokseenkin vaikeaa kuvitella jonkin elottoman esineen voivan vaikuttaa pelkällä läsnäolollaan kielteisesti. Mielestäni en itse kokenut sellaista silloin aikanaan, ja siksi tämä asia pohdituttaa minua. - Psykopatologia
Jotain sensuuntaista terapeuttini kyllä kertoikin, siis että se pelkkä aseen läsnäolo vaikuttaisi jotenkin negatiivisesti. Eli periaatteessa tiedän siis jotain asiasta, mutta lähinnä haen joko tarkkaa määritelmää tai jotain esimerkkiä, joka konkretisoisi termin.
Asia kiinnostaa minua lähinnä siksi, että entisenä aseenomistajana minun on jokseenkin vaikeaa kuvitella jonkin elottoman esineen voivan vaikuttaa pelkällä läsnäolollaan kielteisesti. Mielestäni en itse kokenut sellaista silloin aikanaan, ja siksi tämä asia pohdituttaa minua..
"(- -) jonkin elottoman esineen voivan vaikuttaa pelkällä läsnäolollaan kielteisesti. (- -)"
Vaikutushan on "myönteinen"!
. - Schorching Blood
ei enää ole niitä aseita ? Sulkiko terapeuttisi sinut suljetulle ja sitten sinulta vietiin aseet ja aseenkantolupa ? Olitko suunnitellut itsemurhaa aseillasi ja siksi heitit aseet mäkeen ?
Schorching Blood kirjoitti:
ei enää ole niitä aseita ? Sulkiko terapeuttisi sinut suljetulle ja sitten sinulta vietiin aseet ja aseenkantolupa ? Olitko suunnitellut itsemurhaa aseillasi ja siksi heitit aseet mäkeen ?
Katsoin siinä elämäntilanteessa itseäni suojellakseni myydä aseeni, kun alkoi olla jokseenkin epävarma olo sen kanssa, kun olin jo pitkään suunnitellut itsemurhaa. Tahdoin vain antaa itselleni vielä yhden mahdollisuuden. Sen dramaattisempia vaiheita asiassa ei tarvittu. Se vain oli silloin järkevin vaihtoehto; koskaan ei voi olla liian varma, kun on aseiden kanssa tekemisissä.
- Schorching Blood
Katsoin siinä elämäntilanteessa itseäni suojellakseni myydä aseeni, kun alkoi olla jokseenkin epävarma olo sen kanssa, kun olin jo pitkään suunnitellut itsemurhaa. Tahdoin vain antaa itselleni vielä yhden mahdollisuuden. Sen dramaattisempia vaiheita asiassa ei tarvittu. Se vain oli silloin järkevin vaihtoehto; koskaan ei voi olla liian varma, kun on aseiden kanssa tekemisissä.
voi alkaa kaduttamaan kun itsetuhoisuutesi palaa takaisin. Toivot vielä että sinulla olisi ne aseet varalta.
voi alkaa kaduttamaan kun itsetuhoisuutesi palaa takaisin. Toivot vielä että sinulla olisi ne aseet varalta.
Tässä vaiheessa ei ainakaan kaduta yhtään, että hankkiuduin siitä eroon; olisin hyvinkin saattanut tehdä sillä itselleni peruuttamatonta vahinkoa, jos päässä olisi jotain naksahtanut.
Aseinnostus tosin on jäänyt edelleen elämään, mutta tästä lähtien hankin vain sellaisia aseita, joilla ei nirriä saa itseltään, vaikka kuinka yrittäisi. Ampumaan pystyy vaikka ilma-aseilla, jos ampua pitää. Niillä ei saa taatusti kuin pään kipeäksi, joten ei maksa vaivaa edes kokeilla.
Ja lähinnä turvatoimihan tuo aseen myyminen oli; tuskin olisin sitä käyttänyt muuten, kuin jossain hetkellisessä mielenhäiriössä, jos silloinkaan. Nyt minulla menee kuitenkin sen verran mukavasti, että osaan elää jo ilman sitä itsemurhan "takaporttiakin". Sitä oppii pikkuhiljaa elämästä itsestään sen elämisen taidon, vaikka sitten rankkojenkin vaikeuksien kautta. Ja muutaman vuoden elettyään masennuksen syvissä syövereissä on sitä toivuttuaan kummasti vahvempi ihminen. Näin ainakin omalla kohdallani on käynyt. - Schorching Blood
Tässä vaiheessa ei ainakaan kaduta yhtään, että hankkiuduin siitä eroon; olisin hyvinkin saattanut tehdä sillä itselleni peruuttamatonta vahinkoa, jos päässä olisi jotain naksahtanut.
Aseinnostus tosin on jäänyt edelleen elämään, mutta tästä lähtien hankin vain sellaisia aseita, joilla ei nirriä saa itseltään, vaikka kuinka yrittäisi. Ampumaan pystyy vaikka ilma-aseilla, jos ampua pitää. Niillä ei saa taatusti kuin pään kipeäksi, joten ei maksa vaivaa edes kokeilla.
Ja lähinnä turvatoimihan tuo aseen myyminen oli; tuskin olisin sitä käyttänyt muuten, kuin jossain hetkellisessä mielenhäiriössä, jos silloinkaan. Nyt minulla menee kuitenkin sen verran mukavasti, että osaan elää jo ilman sitä itsemurhan "takaporttiakin". Sitä oppii pikkuhiljaa elämästä itsestään sen elämisen taidon, vaikka sitten rankkojenkin vaikeuksien kautta. Ja muutaman vuoden elettyään masennuksen syvissä syövereissä on sitä toivuttuaan kummasti vahvempi ihminen. Näin ainakin omalla kohdallani on käynyt.Itse olisin ilahtunut jos minulla olisi ladattu ase tyynyn alla. Olisi turvallinen olo, sillä jos olo tulisi sietämättömäksi, pääsisi aina pois. Mutta en koskaan valitettavasti saa aseenkantolupaa *nyyh*.
- saa__________``
Itse olisin ilahtunut jos minulla olisi ladattu ase tyynyn alla. Olisi turvallinen olo, sillä jos olo tulisi sietämättömäksi, pääsisi aina pois. Mutta en koskaan valitettavasti saa aseenkantolupaa *nyyh*.
Aseenkantolupaa?
Itekki haluasin aseen.
Oiskohan se kivuton operaatio ku ampus aivot pellolle? - Schorching Blood
saa__________`` kirjoitti:
Aseenkantolupaa?
Itekki haluasin aseen.
Oiskohan se kivuton operaatio ku ampus aivot pellolle?Aseenkantolupaan vaaditaan perusteet, ampumaseuran suositukset ja tarkat tiedot aseesta minkä aikoo hankkia. Se pitää anoa poliisilta.
- Psykopatologia
.
Termi ei ole yleisesti käytössä psykiatriassa eikä psykologiassa eikä oikein militariassakaan, jossa voidaan puhua tuli-vaikutuksesta.
.- Entinen nimimerkillinen
Terapeuttini nimenomaan sanoi, että aiheesta on tehty tutkimuksiakin, ja että sitä termiä nimenomaan käytetään psykologiassa. Alkaa mietityttää, että tiesikö hän sitten alkuunkaan, mistä puhui?
- Psykopatologia
Terapeuttini nimenomaan sanoi, että aiheesta on tehty tutkimuksiakin, ja että sitä termiä nimenomaan käytetään psykologiassa. Alkaa mietityttää, että tiesikö hän sitten alkuunkaan, mistä puhui?
.
Nominatiivi-muoto on outo. Puhuiko hän "aseen vaikutuksesta". "Ase-vaikutus" on vaativampi, ikään kuin olisi vakiintunut termi. - Entinen nimimerkillinen
Psykopatologia kirjoitti:
.
Nominatiivi-muoto on outo. Puhuiko hän "aseen vaikutuksesta". "Ase-vaikutus" on vaativampi, ikään kuin olisi vakiintunut termi.Juuri tuota sanaa hän käytti. Kerroin tuossa aloituksessa, etten googlettamalla löytänyt "käytännnössä mitään" - se tarkoittaa, että englanniksi löysin yhden sivun, jossa kyseinen ilmiö määriteltiin jokseenkin yleispiirteisesti hieman samansuuntaisesti, kuin terapeuttinikin siitä kertoi, mutta sitä ei selitetty sen enempää. Tämän sivun löysin siis hakusanoilla "weapons effect" pitkällisen kokeilun jälkeen. Mutta mielestäni yksikin osuma kertoo kyllä siitä, että termi on ainakin jossain käytössä.
Juuri tuota sanaa hän käytti. Kerroin tuossa aloituksessa, etten googlettamalla löytänyt "käytännnössä mitään" - se tarkoittaa, että englanniksi löysin yhden sivun, jossa kyseinen ilmiö määriteltiin jokseenkin yleispiirteisesti hieman samansuuntaisesti, kuin terapeuttinikin siitä kertoi, mutta sitä ei selitetty sen enempää. Tämän sivun löysin siis hakusanoilla "weapons effect" pitkällisen kokeilun jälkeen. Mutta mielestäni yksikin osuma kertoo kyllä siitä, että termi on ainakin jossain käytössä.
Tarkistin tuon google-haun, ja kyllä noilla hakusanoilla itse asiassa löytyy useampikin sivu, joilla käsitellään aihetta; ilmeisimmin niitä on tullut lisää sitten viime hakuni. Suomen kielellä en vain ole löytänyt yhtäkään artikkelia. Liekö kyse sitten jostain kiistanalaisesta teoriasta, jota ei ole yleisesti hyväksytty, kun siitä ei ole tuon enempää tietoa saatavilla?
- Psykopatologia
Tarkistin tuon google-haun, ja kyllä noilla hakusanoilla itse asiassa löytyy useampikin sivu, joilla käsitellään aihetta; ilmeisimmin niitä on tullut lisää sitten viime hakuni. Suomen kielellä en vain ole löytänyt yhtäkään artikkelia. Liekö kyse sitten jostain kiistanalaisesta teoriasta, jota ei ole yleisesti hyväksytty, kun siitä ei ole tuon enempää tietoa saatavilla?
- Psykopatologia
.
w e a p o n s .e f f e c t,
ase-vaikutus, lisääntynyt *aggressiivinen *käyttäytyminen joillain ihmisillä aseen tai muunkin aggressioihin liittyvän esineen näkemisen jälkeen. Ilmiön esittivät 1967 yhdysv. sosiaalipsykologi Leonard Berkowitz (1926–) ja Anthony LePage.
Noilla nimillä löydät lisää!
. - Entinen nimimerkillinen
.
w e a p o n s .e f f e c t,
ase-vaikutus, lisääntynyt *aggressiivinen *käyttäytyminen joillain ihmisillä aseen tai muunkin aggressioihin liittyvän esineen näkemisen jälkeen. Ilmiön esittivät 1967 yhdysv. sosiaalipsykologi Leonard Berkowitz (1926–) ja Anthony LePage.
Noilla nimillä löydät lisää!
.Löytyihän sitä tietoa, kun vähän kaivoi. Kiitos, Psykopatologia! Eiköhän noilla tosiaan löydy.
- Psykopatologia
Löytyihän sitä tietoa, kun vähän kaivoi. Kiitos, Psykopatologia! Eiköhän noilla tosiaan löydy.
.
Oli mukava kohdata itsellekin uusi termi, joka on ollut sosiaalipsykologien heiniä. Löysin sen alun perin tästä:
VandenBos, Gary R. (Editor in Chief) (2007): APA Dictionary of Psychology. Editorial Staff: Chief (1), Senior Editors (4 3), Editorial Board (8), Editorial Contributors (64), Editorial Consultants (7). Washington, DC.: American Psychological Association (APA). – xvi 1024 p.
. - termi
.
Oli mukava kohdata itsellekin uusi termi, joka on ollut sosiaalipsykologien heiniä. Löysin sen alun perin tästä:
VandenBos, Gary R. (Editor in Chief) (2007): APA Dictionary of Psychology. Editorial Staff: Chief (1), Senior Editors (4 3), Editorial Board (8), Editorial Contributors (64), Editorial Consultants (7). Washington, DC.: American Psychological Association (APA). – xvi 1024 p.
.ase-vaikutus: koetulos, jonka mukaan aseen havaitseminen nostaa todennäköisyyttä, että vihastunut ihminen käyttäytyy aggressiivisesti.
se siis lisää aggressiivisuutta.
lisää kirjasta: johdatus sosiaalipsykologiaan, edita.
helkama, myllyniemi, liebkind.
jännää huomata, että psykopatologille tämä uusi termi muka, sillä tätähän käytetään melko yleisesti psykologiassa! - Psykopatologia
termi kirjoitti:
ase-vaikutus: koetulos, jonka mukaan aseen havaitseminen nostaa todennäköisyyttä, että vihastunut ihminen käyttäytyy aggressiivisesti.
se siis lisää aggressiivisuutta.
lisää kirjasta: johdatus sosiaalipsykologiaan, edita.
helkama, myllyniemi, liebkind.
jännää huomata, että psykopatologille tämä uusi termi muka, sillä tätähän käytetään melko yleisesti psykologiassa!.
Uusi oli, kliinisessä psykologiassa ei törmää. Esim. Colmanissa sitä ei ole; sen sijaan on weapon focus.
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h302861Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062651Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv282365Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141493- 321473
- 1771183
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021183En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015- 29989