Onko olemassa ammattimaista veitsihuoltoa, joka teroittaisi kokkkiveitset määräajoin perusterään silloin kun omat menetelmät eivät riitä ? En nyt tarkoita tässä pikasuutareita, joita en osaa ajatella teroittamaan arvokkaitakin kokkiveitsiä... Kokemuksia, yhteystietoja ?
Teroitusta veitsille
6
514
Vastaukset
- jroja
Kysäseppäs kyläsepiltä jotka tekevät puukkoja heillä on ammattitaitoa teroittamaan veitsesi. Jos Hesan lähistöllä asustelet niin ainakin Ruukissa on.
Sekä kannattaa kysellä paikkakuntasi puukkoseuroiltakin. - pystyy
En tiedä missä asunet.Me etelässä asuvat käymme säännöllisessti pohjoisessa ja teroitutamme Kuusamossa kaikki teroitettavat,veitset,puukot ja vesuritkin.On alan yritys ja me ainakin olemme olleet jälkeen tyytyväisisä.(kotitaloustarpeet)
- vanha kokki
oli ammattikunta joka katosi, samoin lehtikojut, kuin myös sähkösanomien myyjät ja lankkipojat. Muistan kuinka Helsingissä lapsuusaikanani kulki ahavoituneita miehiä lykäten edellään kärryä jossa oli jalalla poljettava smirgeli. Nämä ammattimiehet huutelivat kerrostalojen pihoilla ja kaduilla suuren ääneen, "Veitsiä teroitetaan, pannuja tinataan". Homma kävi nopsaan ja ainakin perheenemännät olivat tyytyväisiä. En tiedä antoivatko varsinaiset ammattikokit puukkojaan heidän käsittelyynsä. Kaikenlaisia ammattikuntia on ollut ja hävinnyt jäljettömiin, näin se maailma muuttuu.
- pystyy
vanha kokki kirjoitti:
oli ammattikunta joka katosi, samoin lehtikojut, kuin myös sähkösanomien myyjät ja lankkipojat. Muistan kuinka Helsingissä lapsuusaikanani kulki ahavoituneita miehiä lykäten edellään kärryä jossa oli jalalla poljettava smirgeli. Nämä ammattimiehet huutelivat kerrostalojen pihoilla ja kaduilla suuren ääneen, "Veitsiä teroitetaan, pannuja tinataan". Homma kävi nopsaan ja ainakin perheenemännät olivat tyytyväisiä. En tiedä antoivatko varsinaiset ammattikokit puukkojaan heidän käsittelyynsä. Kaikenlaisia ammattikuntia on ollut ja hävinnyt jäljettömiin, näin se maailma muuttuu.
Alkuperäinen tidusteluhan oli tieto mahdollisista teroituksen ammattilaisista.Tässä taisi tulla pätkä historian havinaa,sinänsä arvokasta jonka luin ihan mielikuvituksella höystettynä mutta uskon kuitenkin että tänäpäivänäkin saadaan aikaan teräviä veitsiä ilman ruis-smirkeliäkin.
- Veitset tylsinä
Kysymyksen olisi voinut esittää myös näin;
Minne kokit vievät veitsensä terättäväksi, elleivät itse teroita niitä ? Yhteystietoja kenelläkään ?- vanha kokki
Eiköhän jokainen ammattimies/nainen meidän ammatissamme teroita veitsensä itse. Kysykää kokeilta, josko he hiovat veitsenne teräviksi. Kokin ammattikin luokitellaan käsityöammatiksi ja yleensä käsityöläiset huoltavat työkalunsa itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3386321Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483776- 81933
- 52860
- 41810
Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v8793- 67779
- 51761
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,130753Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue14671