harrastatteko yhtä paljon juoksemista talvella kuin kesälläkin? itse vasta nyt kesällä olen alkanut juoksemaan, enkä haluaisi talvella lopettaa sitä, mietin kuitenkin pystyykö sitä harrastamaan kelien kylmyyden takia. Siirtyykö moni sisätiloihin juoksemaan?
talvijuokseminen.
9
1408
Vastaukset
- iia
Juoksen ympäri vuoden kolmisen kertaa viikossa eikä talvikelit aiheuta mitään ongelmia. Tosi outo juttu nimittäin on, että jäisellä kadulla ei lenkkari luista kun juoksee... Eikä pakkasistakaan paljon haittaa ole... -15 ja vielä ihan ok lenkkiä voi vedellä. Ja jos on kunnon talvi niin hiihtohomma on tietysti loistava laji myös juoksijalle. Ei muuta kun potkua lenkille - vuodenajasta viis!
- kulkee täälläkin
Jep mäkin olen innokas talvijuoksija, oikein odotan jo että säät kylmenee (siis ihan vain juoksemisen kannalta tietty).
Ei talvijuokseminen kummoisia välinehässäköitä vaadi, tärkeintä on uloin kerros on kevyt mutta tuulenpitävä. Oikeastaan melko kevyellä asustuksella juoksee vielä pakkasasteillakin.
Mikään ei voita sitä raikkauden tunnetta kun kirkkaan kuulaaseen pakkasiltaan kipaisee reippaalle lenkille. Ja ei muuten ole tungosta lenkkipolulla, toisin kuin nyt aurinkoisella kesäkelillä! :) - tuolla nytkään
kulkee täälläkin kirjoitti:
Jep mäkin olen innokas talvijuoksija, oikein odotan jo että säät kylmenee (siis ihan vain juoksemisen kannalta tietty).
Ei talvijuokseminen kummoisia välinehässäköitä vaadi, tärkeintä on uloin kerros on kevyt mutta tuulenpitävä. Oikeastaan melko kevyellä asustuksella juoksee vielä pakkasasteillakin.
Mikään ei voita sitä raikkauden tunnetta kun kirkkaan kuulaaseen pakkasiltaan kipaisee reippaalle lenkille. Ja ei muuten ole tungosta lenkkipolulla, toisin kuin nyt aurinkoisella kesäkelillä! :)tungosta ole. Ihan ihmetyttää missä kaikki luuraa. Vai kuljenko sitten niin eri aikoihin lenkillä, kun teen yötyötä. Useinmiten tulee yksi kaksi ihmistä lenkillä vastaan, siis pururadalla. Tosin ei haittaa, mukavaa omassa rauhassa hölkötellä:)
- lipsuttelija_oooohhh
Ihan hanurista talvijuoksu pääsääntöisesti on. Viime talvi tosin ei ollut pahin mahdollinen juoksun kannalta täällä eteläisessä Suomessa.
Peilijäällä todellakin kenkä lipsuttelee pahasti. Pakkasesta ei niin väliä ole kuin liukkaudesta ja tökkölumesta. Pakko on silti talvellakin juoksutuntumaa yllä pitää, pelkkä hiihto tai muut korvaavat lajit ei riitä.
Auraus- ja hiekoitustyöt kunnallisten säästöjen takia retuperällä verrattuna vaikkapa 90-luvun lamaa edeltävään aikaan. Ei tarvi pahemmin lenkillä enää aurausautoja pientareelle väistää.
- paikkakunnasta
Tosiaan, talvijuoksemisen mielekkyys riippuu varmasti osittain paikkakunnasta, mutta itselläkin pienellä paikkakunnalla aina sen verran löytyy reittejä, että talvijuoksu onnistuu.
Viime ja toissa talvena onnistui lähes täysin maratonohjelman mukaiset lenkit ulkona, ei tarvinnut paljonkaan muuttaa suunnitelmia. Joskus tottakai lenkin nopeus saattoi laskea sen mukaan, ettei turvallisuus kärsinyt, jos piti hidastaa liukkailla. Onhan toki selvä, että talvella liukkautta on teillä ja se tekee loukkaantumisriskit suuremmaksi. Pahimmilla liukkailla ei kannatakaan vauhtilenkkejä harrastaa kuin sisällä tai juoksumatolla.
Muutoinkin on hyvä, jos on mahdollisuus käydä pahimmilla pakkasilla sisäradalla tai juoksumatolla juoksemassa, itse juoksen yli -20 asteella sisällä.
Juoksen itse samoilla lenkkareilla kuin kesälläkin, en ole ainakaan vielä ottanut nastoja tai hommannut talvilenkkareita erikseen.
Vilustumisriski on olematon, jos huolehtii siitä, ettei maleksi märissä vaatteissa lenkin jälkeen, eikä juokse täysiä kovalla pakkasella, jolloin keuhkot ovat liian kovilla. Huolellinen lämmittely ja venyttely ovat talvella toki tärkeitä myös.
En siis keksi kerta kaikkiaan mitään syytä lopettaa juoksemista talven ajaksi! - turun tyttöjä lenkillä
itse pidän valtavasti lenkkeilemisestä ja juoksemisesta. Aamulenkit ennen töihin menoa ja kesällä monesti vielä maauimalaan pieni uinti päälle. Ei tarvitse kärsiä ylipainosta tai huonosta kunnosta, kuten luultavasti enemmistö ikäisistäni naisista (45v).
Mutta talvi! Olen monesti yrittänyt, mutta olen todennut että kylmässä ja liukkaassa lenkkeily ei kerta kaikkiaan sovi minulle.
Täällä Turun seudulla tiet ja kadut kun on vielä etupäässä jäisiä pääkallon liukkaita, ei tee mieli mennä sinne jalkojaan taittelemaan.
Toinen on kylmä ilma. Kurkku tulee heti kipeäksi ja paraneminen kestää useita viikkoja.
Eli talvella siirryn sisätiloihin ja muiden lajien joukkoon ja keväällä vasta kaivan ulkotossut esille.
Mutta tuon selvität vain itse kokeilemalla. Joku tykkää että nastat vaan alle ja menoksi, toinen ei saa kurkkuaan tai keuhkojaan kipeäksi millään vaikka hengittelisi raakaa ilmaa miten.
Eli testaa. Mutta toivottavasti kesäkeli jatkuu pitkälle, lenkkeily ja juoksu on parasta huumetta :)- ollaan kyllä
Iloisia uutisia Sinulle sinne Turkuun! Ilmastonmuutos nimittäin on jo muuttanut talvia niin, että lunta ja pakkasta tulee aika myöhään talvella, jos ollenkaan. Nytkin on ollut kaksi talvea peräkkäin niin, että tiet ovat olleet sulana melkein joulukuuhun asti. Sitäpaitsi, Varsinais-Suomessahan on lyhyin talvi Suomessa!
ELi liukasta on ollut sitten vasta joulusta helmikuulle asti.
Kylmään ilmaan tottuu nopeasti, kun rauhallisesti aloittaa lenkin eikä heti välitä pienestä nipistelyn tunteesta keuhkoputkessa.
Minä taas en erityisemmin pidä kuumalla auringonpaisteella juoksemisesta, raikas syys- talvi- ja kevätilma on parasta mitä tiedän!
- Nerre
Jos nauttii juoksemisesta ja on tilaa ja rahaa, kannattaa hankkia juoksumatto.
Talvisin juoksen ulkona, jos kelit vain on sopivat.
Mutta jääkeleillä, tuulisilla ilmoilla ja kovilla pakkasilla yli -15 juoksen autotallissa. TV ruutua katsellessa lenkit taittuu juoksumatolla huomaamatta. Ainakin minä olen tyytyväinen hankintaan.
Suosittelen!- juoksija donna
Juoksen myös talvella ja nimenomaan ulkona. Juoksumatolla ei tule samaa fiilistä ja tosiaan olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja ettei tarvitse edes paljon vatteita, kunnon juoksutakki ja trikoot ja niiden alle hikeä siirtävä kerrasto, joskus ohut fleece ja hanskat ja pipo. Etelä Suomessa on joskus liukasta mutta ei se minua ole haitannut, helpompaahan juokseminen on kuin käveleminen jäällä.
Kesällä on ihana juosta kun ei tarvitse miettiä onko tiet ehditty aurata tai sataako mummoja vai räntää mutta on talvisinkin ihan nastaa juosta. Yli 15 asteen pakkasessa en viitsi juosta 10 km pidempiä lenkkejä mutta se on vaan mukavuudenhalusta kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576