Mitkä kaikki asiat vaikuttavat juoksunopeuteen?tietääkseni mitä pidemälle hyppää vauhdittomasta pituudesta sen nopeampi on?Noh itse olen hypännyt 233cm ja olen 180cm(jos ajatellaan pituuden muka vaikuttavan hyppytulokseen)Toinen kaverini hyppää 3cm vähemmän kuin minä ja olemme yhtä pitkiä mutta sprinttaa 60m minua 1.3s nopeammin?60m juoksen siis 10sekuntiin.
Juoksunopeudesta
2
436
Vastaukset
- wannabetiedemies
Lihassolujen laatu (hyvin nopeat lihassolut) harjoittelu ravinto = nopea pikajuoksija.
Lue artikkeli aiheesta:
http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=303
Vauhditon pituushyppy on sitten ihan eri laji, mutta toki siinäkin tarvitaan nopeita, ennen kaikkea räjähtäviä, jalkalihaksia. Niin kuin kuulantyönnössäkin. Moni kuulantyöntäjä on nopea juoksussa ja kimmoisa hypyissä. - Hämeen hitain
Juoksuun käytetty aika koostuu kokonaiskontaktiajasta ja kokonaislentoajasta juostavalla matkalla. Näistä kontaktiaika on ratkaiseva, koska siihen voi vaikuttaa harjoittelulla. Myös askelpituus on merkitsevä, koska se vaikuttaa kontaktien lukumäärään ja sitä kautta kokonaiskontaktiaikaan.
Kontaktiaika pitää saada mahdollisimman lyhyeksi eli pitäisi juosta päkiöillä ja nilkat esijännitettyinä niin, että pohje toimii ikäänkuin jousena. Tämä vaatii hyvää kimmoisuutta ja lihaskuntoa, myöskin jonkin verran voimaa.
Askelpituus riippuu jonkin verran kontaktiajasta, mutta myös juoksutekniikasta ja voimasta. Jos yrittää juosta pitemmällä askeleella kuin mihin ominaisuudet ja tekniikka riittävät, kontaktiaika tietysti pitenee ja juoksu hidastuu.
Askeltiheys on pitkälle synnynnnäinen ominaisuus eikä siihen voi harjoituksella juuri vaikuttaa.
Vauhditon pituushyppy mittaa voimaa ja kimmoisuutta, mutta pikajuoksussa on muitakin tekijöitä. Alle 2,5 m lukemat eivät paljon kerro, koska sen verran voi hypätä pelkällä voimalla, mutta jos juoksu ei pysy päkiöillä, se on hidasta.
Vauhditonta pituutta ja 3- tai 5-loikkaa voi käyttää oman kehittymisen mittarina, mutta toisiin vertailu on vain suuntaa-antavaa. Hyviä harjoitteita ovat vuoroloikat, ennenkaikkea juoksuloikka, jossa pyritään nopeisiin loikkiin päkiöillä askeltaen, kuten juoksussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "873978Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242871No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452292- 341301
- 10889
- 131865
- 6824
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124746- 11740