Mitkä kaikki asiat vaikuttavat juoksunopeuteen?tietääkseni mitä pidemälle hyppää vauhdittomasta pituudesta sen nopeampi on?Noh itse olen hypännyt 233cm ja olen 180cm(jos ajatellaan pituuden muka vaikuttavan hyppytulokseen)Toinen kaverini hyppää 3cm vähemmän kuin minä ja olemme yhtä pitkiä mutta sprinttaa 60m minua 1.3s nopeammin?60m juoksen siis 10sekuntiin.
Juoksunopeudesta
2
443
Vastaukset
- wannabetiedemies
Lihassolujen laatu (hyvin nopeat lihassolut) harjoittelu ravinto = nopea pikajuoksija.
Lue artikkeli aiheesta:
http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=303
Vauhditon pituushyppy on sitten ihan eri laji, mutta toki siinäkin tarvitaan nopeita, ennen kaikkea räjähtäviä, jalkalihaksia. Niin kuin kuulantyönnössäkin. Moni kuulantyöntäjä on nopea juoksussa ja kimmoisa hypyissä. - Hämeen hitain
Juoksuun käytetty aika koostuu kokonaiskontaktiajasta ja kokonaislentoajasta juostavalla matkalla. Näistä kontaktiaika on ratkaiseva, koska siihen voi vaikuttaa harjoittelulla. Myös askelpituus on merkitsevä, koska se vaikuttaa kontaktien lukumäärään ja sitä kautta kokonaiskontaktiaikaan.
Kontaktiaika pitää saada mahdollisimman lyhyeksi eli pitäisi juosta päkiöillä ja nilkat esijännitettyinä niin, että pohje toimii ikäänkuin jousena. Tämä vaatii hyvää kimmoisuutta ja lihaskuntoa, myöskin jonkin verran voimaa.
Askelpituus riippuu jonkin verran kontaktiajasta, mutta myös juoksutekniikasta ja voimasta. Jos yrittää juosta pitemmällä askeleella kuin mihin ominaisuudet ja tekniikka riittävät, kontaktiaika tietysti pitenee ja juoksu hidastuu.
Askeltiheys on pitkälle synnynnnäinen ominaisuus eikä siihen voi harjoituksella juuri vaikuttaa.
Vauhditon pituushyppy mittaa voimaa ja kimmoisuutta, mutta pikajuoksussa on muitakin tekijöitä. Alle 2,5 m lukemat eivät paljon kerro, koska sen verran voi hypätä pelkällä voimalla, mutta jos juoksu ei pysy päkiöillä, se on hidasta.
Vauhditonta pituutta ja 3- tai 5-loikkaa voi käyttää oman kehittymisen mittarina, mutta toisiin vertailu on vain suuntaa-antavaa. Hyviä harjoitteita ovat vuoroloikat, ennenkaikkea juoksuloikka, jossa pyritään nopeisiin loikkiin päkiöillä askeltaen, kuten juoksussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175053Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/912276- 1351968
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481848Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171620"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551246Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu110865Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48821Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.297799Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24644