Hajanainen persoonallisuus

Psykopatologia

.
Hajanainen persoonallisuus voisi olla sellainen, joka esim. touhuaa eri aktiviteeteissa peräjälkeen saamatta kutakin asiaa loppuun ja muistamatta että edellinen oli vielä kesken. Tällöin ympäristön ärsykkeet ikään kuin vetävät häntä uusiin toimintoihin. Häneltä puuttuu sisäinen koordinaatio ja edustus maailman tapahtumiin.

Esim. maalla muija lähtee hakemaan maakellarista perunoita. Huomaa bussin tulevan. Pakko astua sisään. Kaupungissä bussipysäkin vieressä on viinakauppa. Käynpä siellä. Nyt täytyy lähteä kotiin. Kas perunoita ei ole. Kipaisempa kellaariin...

Vrt. alla hauras persoonallisuus.
.

24

3076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritalin

Niin. Kerroppa vielä, millainen olisi psykoottinen persoonallisuus ja luettele persoonallisuushäiriöt, jotka edustavat hajanaista, tai psykoottista persoonaa.

Kiitos!

• Psykopatologia

.
        persoonallisuushäiriöt nykyisissä tautiluokituksissa,

APAn *DSM-IV-TR:ssä (2000) jaotellaan ”viralliset” kymmenen spesifiä *persoonallisuushäiriötä (personality disorder, PD) *deskriptiivisen samankaltaisuuden pohjalta kolmeen klusteriin:

KLUSTERI A (oudot tai eksentriset):

301.0 Epäluuloinen (paranoidinen) persoonallisuus (paranoid PD, PPD).
        301.20 Eristäytyvä (skitsoidi) persoonallisuus (schizoid PD, SZPD).
        301.22 Psykoosipiirteinen (skitsotyyppinen) persoonallisuus (schizotypal PD, STPD) - *WHO:n *ICD-10:ssä (1992) F21 Skitsotyyppinen häiriö on skitsofrenioiden yhteydessä.

KLUSTERI B (dramaattiset, emotionaaliset tai epävakaat):

301.7 Epäsosiaalinen (dis-sosiaalinen) persoonallisuus (antisocial PD, ASPD).
        301.83 Epävakaa persoonallisuus (borderline PD, BPD). ICD-10:ssä F60.2 Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus jakaantuu kahtia: F60.30 Impulsiivinen häiriötyyppi ja F60.31 Rajatilatyyppi.
        301.50 Huomionhakuinen (”teatraalinen”) persoonallisuus (histrionic PD, HPD).
        301.81 Narsistinen persoonallisuus (narcissistic PD, NPD). ICD-10:stä puuttuu tämä diagnoosi.

KLUSTERI C (ahdistuneet tai pelokkaat):

301.82 Estynyt (foobinen) persoonallisuus (avoidant PD, AVPD).
        301.6 Riippuvainen persoonallisuus (dependent PD, DPD).
        301.4 Vaativa (pakko-oireinen,anankastinen) persoonallisuus(obsessive-compulsive PD, OCPD).

M U U T

301.9 Personality disorder not otherwise specified (PDNOS). Tähän laitetaan sekamuotoiset (mixed) ja edellisiin luokkiin kuulumattomat spesifit persoonallisuushäiriöt. ICD-10:ssä vastaavat luokat ovat F60.8 Muu määritetty persoonallisuushäiriö ja F61.0 Sekamuotoiset persoonallisuushäiriöt.

• Psykopatologia
        Psykopatologia kirjoitti:

.
        persoonallisuushäiriöt nykyisissä tautiluokituksissa,

APAn *DSM-IV-TR:ssä (2000) jaotellaan ”viralliset” kymmenen spesifiä *persoonallisuushäiriötä (personality disorder, PD) *deskriptiivisen samankaltaisuuden pohjalta kolmeen klusteriin:

KLUSTERI A (oudot tai eksentriset):

301.0 Epäluuloinen (paranoidinen) persoonallisuus (paranoid PD, PPD).
        301.20 Eristäytyvä (skitsoidi) persoonallisuus (schizoid PD, SZPD).
        301.22 Psykoosipiirteinen (skitsotyyppinen) persoonallisuus (schizotypal PD, STPD) - *WHO:n *ICD-10:ssä (1992) F21 Skitsotyyppinen häiriö on skitsofrenioiden yhteydessä.

KLUSTERI B (dramaattiset, emotionaaliset tai epävakaat):

301.7 Epäsosiaalinen (dis-sosiaalinen) persoonallisuus (antisocial PD, ASPD).
        301.83 Epävakaa persoonallisuus (borderline PD, BPD). ICD-10:ssä F60.2 Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus jakaantuu kahtia: F60.30 Impulsiivinen häiriötyyppi ja F60.31 Rajatilatyyppi.
        301.50 Huomionhakuinen (”teatraalinen”) persoonallisuus (histrionic PD, HPD).
        301.81 Narsistinen persoonallisuus (narcissistic PD, NPD). ICD-10:stä puuttuu tämä diagnoosi.

KLUSTERI C (ahdistuneet tai pelokkaat):

301.82 Estynyt (foobinen) persoonallisuus (avoidant PD, AVPD).
        301.6 Riippuvainen persoonallisuus (dependent PD, DPD).
        301.4 Vaativa (pakko-oireinen,anankastinen) persoonallisuus(obsessive-compulsive PD, OCPD).

M U U T

301.9 Personality disorder not otherwise specified (PDNOS). Tähän laitetaan sekamuotoiset (mixed) ja edellisiin luokkiin kuulumattomat spesifit persoonallisuushäiriöt. ICD-10:ssä vastaavat luokat ovat F60.8 Muu määritetty persoonallisuushäiriö ja F61.0 Sekamuotoiset persoonallisuushäiriöt.

.
        Klustreri A olisi "psykoottinen".
        Klusteri B olisi "hajanainen" ja "hauras".
        Klusteri C olisi "neuroottinen".

Esim. paranoidinen voi olla sisäisesti hajanainen ja hauras mutta ulkoisesti stabiilin oloinen. Esim. huomionhakuinen voi olla ulkoisesti hajanainen mutta ei ole sisäisesti ylen hauras.
        .

• noppapoppa

Jaa ja minä olen jotenkin ajatellut näin ihan maallikkona, että hajanainen persoonallisuus on jotain ihan sellaista, kun ihminen on jotenkin hajanainen henkisesti ja ei oikein tunne omia tuntemuksiaan ja toimii ehkä rajoitetusti tai liiankin kanssa....

• Psykopatologia

.
        Mielestäni kuvauksesi on paljolti sama kuin minun mutta hieman eri termein.
        .

• Alicia

Minkä ikäisellä tuollaista voi ilmetä? Ilmeisesti on olemassa hyvinkin eriasteista hajanaisuutta?

Kuulostaa siltä, kuin ihminen etsisi jotain.. tai tämä hetki olisi liian vaikea kohdattavaksi..

Mistä tuollainen tila syntyy?

• Psykopatologia

.
        "eriasteista hajanaisuutta?"

Kyllä. Voi kuulostaa etsimiseltä mutta juoksee virvatulien perässä.- Synty on minulle liian hankala kysymys tässä ja nyt.
        .

• Alicia

.
        "eriasteista hajanaisuutta?"

Kyllä. Voi kuulostaa etsimiseltä mutta juoksee virvatulien perässä.- Synty on minulle liian hankala kysymys tässä ja nyt.
        .

kuitenkin aloituksessa mainitsemasi käyttäytyminen on hyvin harvinaista noin spesifisenä?

Entä alku; alkaako tila kehittymään pikkuhiljaa ja vähitellen sitten mahdollisesti kroonistuu?

Mikä saisi ihmisen pysähtymään - kai muitakin vaihtoehtoja on kuin lääkitys?

• Psykopatologia
        Alicia kirjoitti:

kuitenkin aloituksessa mainitsemasi käyttäytyminen on hyvin harvinaista noin spesifisenä?

Entä alku; alkaako tila kehittymään pikkuhiljaa ja vähitellen sitten mahdollisesti kroonistuu?

Mikä saisi ihmisen pysähtymään - kai muitakin vaihtoehtoja on kuin lääkitys?

.
        jossa totuus tiivistetään.

Ongelmana tässä on, että "hajainen" voi olla niin monenlainen. Tällöin kehittymiä yms. ei voi tarkastella ikään kuin nomoteettisesti.
        .

• Alicia

.
        jossa totuus tiivistetään.

Ongelmana tässä on, että "hajainen" voi olla niin monenlainen. Tällöin kehittymiä yms. ei voi tarkastella ikään kuin nomoteettisesti.
        .

että ihmisen mieli on hänen kehityshistoriansa summa ja siten ihminen on hyvinkin rationaalinen olento historiallisesta perspektiivistä käsin tarkasteltuna (huolimatta siitä, että hänen käyttäytymismallinsa ei ulkopuolisten silmissä niin järkiperäiseltä vaikuttaisikaan nykyhetkessä).

Eikö vastaus löydy aina historiasta?

• oireet
        Alicia kirjoitti:

että ihmisen mieli on hänen kehityshistoriansa summa ja siten ihminen on hyvinkin rationaalinen olento historiallisesta perspektiivistä käsin tarkasteltuna (huolimatta siitä, että hänen käyttäytymismallinsa ei ulkopuolisten silmissä niin järkiperäiseltä vaikuttaisikaan nykyhetkessä).

melkein kaikki siltä tuntuu mikähän musta tulee hm tää on tootta

• Psykopatologia
        Alicia kirjoitti:

.
        Ihminen on erilainen kuin hänen kehityshistoriansa osat yhteen laskien.

Historia-kysymys on kiintoisa.
        .

• ritalin

.

.

Historia kysymys onkin juuri sinä mielessä kiintoisa, että jokainen omaa erilaisen kokemusmaailman. Tämä yleinen mielen teoria onkin kohtalaisen keskeinen, kun mietitään sitä, mistä se ns. pahuus lähtee ihmisessä.
        Viittaan sanoissani keskusteluun Mäkelästä.

Jokainen tekee täydellisen ratkaisun olosuhteet huomioon ottaen.
        Kun puhutaan, että joku tekee jotain pahuudesta, on kyse siitä, että kielletään toisen kokemusmaailma omaan mieleen pohjautuvan mielen teorian merkeissä.

Sitä suurempi on toisen kokemusmaailman kieltäminen, mitä suurempi on oman persoonan tiedostamaton osa.

• Cicero .

.

.

Ainakin minulla on ihan 3-4 vuotiaasta jatkunut tappelu, särkeminen ja varastelu. Koulut 7. luokkaa, en pystynyt keskittymään ja kaikki energia meni että jaksoi olla paikoillaan.
        17-vuotiaana vankeutta. 6 sinua pitkä rikosrekisteri. Monta monituista vuotta vankilassa. Ihanteena gansterit. Vaikea persoonallisuuden häiriö. Diagnostisoitiin myös ADHD: ksi, sitä neuropsykologit epäilivät 80-luvulla.

Tulen vain vaivoin toimeen toisten kanssa.

• Alicia
        Cicero . kirjoitti:

Ainakin minulla on ihan 3-4 vuotiaasta jatkunut tappelu, särkeminen ja varastelu. Koulut 7. luokkaa, en pystynyt keskittymään ja kaikki energia meni että jaksoi olla paikoillaan.
        17-vuotiaana vankeutta. 6 sinua pitkä rikosrekisteri. Monta monituista vuotta vankilassa. Ihanteena gansterit. Vaikea persoonallisuuden häiriö. Diagnostisoitiin myös ADHD: ksi, sitä neuropsykologit epäilivät 80-luvulla.

Tulen vain vaivoin toimeen toisten kanssa.

vahvaa lapsesta saakka, viittaa siihen, että ongelmillasi on neurobiologinen tausta.

Neurologiset, aistijärjestelmiin perustuvat ongelmat ovat yhä edelleen alidiagnostisoituja. Totta kai niistä seuraa yhä kasvavia käyttäytymisongelmia, kun lasta pidetään käyttäytymisensä vuoksi yksiselitteisen pahana.

Kuinka neurobiologit lääkitsivät ADHD:tä 80-luvulla? Miten opettajat suhtautuivat sinuun?

• Cicero ...
        Alicia kirjoitti:

vahvaa lapsesta saakka, viittaa siihen, että ongelmillasi on neurobiologinen tausta.

Neurologiset, aistijärjestelmiin perustuvat ongelmat ovat yhä edelleen alidiagnostisoituja. Totta kai niistä seuraa yhä kasvavia käyttäytymisongelmia, kun lasta pidetään käyttäytymisensä vuoksi yksiselitteisen pahana.

Kuinka neurobiologit lääkitsivät ADHD:tä 80-luvulla? Miten opettajat suhtautuivat sinuun?

Opettajien suhtautuminen oli nurja, paitsi vankilan koulussa. Normaalikoulu jäi kesken 7. luokkaan 70-luvulla. Koulu ei ollut kiinnostunut minusta enkä minä koulusta.
        Koukuaikoina ei ollut mitään lääkettä.

Keskittymishäiriöt ja asioiden unohtelu vaivaa elämää huomattavasti ja sitä epäillään melkein aina ilkeydeksi, jota se ei ole.

Oma psykiatrini sanoi minun olevan lahjakas. Mutta mitä siitä on hyötyä?

• Alicia
        Cicero ... kirjoitti:

Opettajien suhtautuminen oli nurja, paitsi vankilan koulussa. Normaalikoulu jäi kesken 7. luokkaan 70-luvulla. Koulu ei ollut kiinnostunut minusta enkä minä koulusta.
        Koukuaikoina ei ollut mitään lääkettä.

Keskittymishäiriöt ja asioiden unohtelu vaivaa elämää huomattavasti ja sitä epäillään melkein aina ilkeydeksi, jota se ei ole.

Oma psykiatrini sanoi minun olevan lahjakas. Mutta mitä siitä on hyötyä?

opettajien ymmärryksessä puutteita vielä 2000-luvullakin. Samoin koulupsykologien tietämys neurologisista ongelmista on heikkoa.
        Kävitkö normaali- vai tarkkisluokkaa?

Puolella vangeista epäillään olevan ADHD.
        Ehkä psykiatrisi ajatteli, että voisit jotenkin käyttää lahjakkuuttasi hyväksesi...?

Miten sinua on kuntoutettu, onko tarjottu muuta kuin lääkkeiden syömistä?

• Cicero ...
        Alicia kirjoitti:

opettajien ymmärryksessä puutteita vielä 2000-luvullakin. Samoin koulupsykologien tietämys neurologisista ongelmista on heikkoa.
        Kävitkö normaali- vai tarkkisluokkaa?

Puolella vangeista epäillään olevan ADHD.
        Ehkä psykiatrisi ajatteli, että voisit jotenkin käyttää lahjakkuuttasi hyväksesi...?

Miten sinua on kuntoutettu, onko tarjottu muuta kuin lääkkeiden syömistä?

Kun olin 28-vuotias neuropsykologi sanoi, minut olisi tullut laittaa tarkkailuluokalle. No, vankilan koulu, jota olen kolmessa eri vankilassa käynyt vastaa pienryhmää. 4-10 oppilasta tuolloin.

En ole ollut koskaan terpiassa.
        Concerta 54 mg auttaa mutta en pysty syömään säänölliseti elämäntapojen vuoksi. Otan kerran Seronil 20 mg aamuisin ja se jotenkin auttaa.

Olen pudonnut kaikkien kuntoutuslistojen välistä.
        Sairaalassa en ole ollut.

• Alicia
        Cicero ... kirjoitti:

Kun olin 28-vuotias neuropsykologi sanoi, minut olisi tullut laittaa tarkkailuluokalle. No, vankilan koulu, jota olen kolmessa eri vankilassa käynyt vastaa pienryhmää. 4-10 oppilasta tuolloin.

En ole ollut koskaan terpiassa.
        Concerta 54 mg auttaa mutta en pysty syömään säänölliseti elämäntapojen vuoksi. Otan kerran Seronil 20 mg aamuisin ja se jotenkin auttaa.

Olen pudonnut kaikkien kuntoutuslistojen välistä.
        Sairaalassa en ole ollut.

sinulla sitten on? Miten päiväsi vietät?
        Miten vankila vaikuttaa ihmiseen, onko mitään hyvää sanottavaa siitä paikasta? Aiotko vielä joutua vankilaan?

• Cicero ,
        Alicia kirjoitti:

sinulla sitten on? Miten päiväsi vietät?
        Miten vankila vaikuttaa ihmiseen, onko mitään hyvää sanottavaa siitä paikasta? Aiotko vielä joutua vankilaan?

Minulla on vankila-ajoista paremmat muistot kuin kouluajoista. Tuolloin kun itse olin "aktiivi linnanjätkä", ei ollut vankiloissa samalaista huumeongelmaa, joten ei ole pahaa sanottavaa. Siellä oikeastaan oli mukava olla. Oli toimintaa, urheleilua, konserttivierailuja, hengellisiä tilaisuuksi ja vaikka mitä mihin sivilipuolen tulijat panostivat paremmin kuin täällä puolen.
        Tuskin joudun enään vankilaan kun olen ollut jo kauvan pois ja minulla on muuta. Ainut jos joku suuttuttaa minut ja tulee yhteenotto. Koitan kiertää noita tilanteita.

• kauheaa

ihan tervejärkisten joukossa tuollainen on vain harmittomasti hajamielinen. Onhan se varmaan jännää tehdä näitä diagnooseja, mutta kannattais muistaa ettei ole kyllä ihan vaaratonta.

• Psykopatologia

.
        "ihan tervejärkisten joukossa tuollainen on vain harmittomasti hajamielinen."
        .

• sitten työ

Kuvasitpa hyvin hajanaista persoonaa vaikka tuolla muijalla oli vielä olemassa selvä koordinaatio viinakauppaan

• Psykopatologia

.
        Muija ei enää käy normaalista normaalienkaan parissa. Jos psyykkinen häiriö on poissuljettu, voi epäillä preseniiliä dementiaa.

Yllä tuotiin esiin diagnosoinnin "vaarallisuus". Esim. alla oleva Mäkelän kirja on tuottanut niitä paljon.
        .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe