Mitkä seikat vaikuttavat yleensä siihen, että jostain ihmisistä tulee ihan neuroottisia ?
Eräs ystäväni on mielestäni neuroottinen.
kysymys
1
183
Vastaukset
- ritalin
Neuroosin primaarinen syy on luultavasti neurologinen, eli hermorakenteellinen, synnynnäinen taipumus.
Toissijainen syy olisi varmasti trauma. Pidän persoonallisuushäiriötä neuroosin vastakohtana. Persoonallisuushäiriössä henkilö paennut traumaa defenssillä ja jättänyt trauman piilotajuntaan vaille käsittelyä.
Neuroosissa ei ole selvitetty tilannetta samaistumisella, vaan tilannetta koitetaan hyvittää jatkuvasti. Eli neuroosissa henkilö pyrkii ikään kuin rankaisemaan itseään kokemastaan traumasta, mihin hän kokee olevansa syyllinen.
Neuroottisuus on mielestäni sellaista, että henkilö ei koe olevansa oikeutettu kokemaan nautintoa.
Tämän vuoksi neuroosi on joskus liitetty vahingossa myös seksuaalisuuteen.
Seksuaaliset oireet ovat siis vasta toissijaisen syyn seuraus.
Itse itselleni tekemän psykoanalyysin mukaan:
Minulla neuroosin laukaissut näkyvä trauma syntyi noin 1-vuotiaana hylkäämiskokemuksen seurauksena. Tällöin syytin asiasta itseäni ja luulin, että olisin voinut jotenkin toimia toisin, että moista ei olisi tapahtunut. Ymmärsin kuitenkin lopulta asian todellisen luonteen, mutta en pystynyt siihen itse vaikuttamaan. Se epätoivoinen pyrkimys hyvittää tapahtumaa ja koittaa itse hoitaa asiat paremmaksi, luo psyykkisen laukaisun neuroosille.
En pystynyt itse vaikuttamaan siis asioihin, mutta silti uskoin pystyväni... Näin en voinut antaa itselleni anteeksi.
Mutta toisaalta olen havainnut, että neuroosilleni on olemassa myös akuutti perusta, mikä johtuu ihmisten yleisestä ymmärtämättömyydestä ja sitä seuraavasta defensiivisyydestä ja sadistisuudesta, sekä siitä, etten ymmärtänyt tätä heti syntyessäni. :)
Neuroottiset oireet ovat seurausta eräänlaisesta itsensä syyllistämisestä. Tähän liittyy siis sellainen, että kokee nautinnon vääräksi ja moraalittomaksi. Eli koska olen syyllinen johonkin ihan älyttömään juttuun, en koe ansaitsevani mitään hyvää.
Tähän liittyy myös itsensä hallinnan menettämisen pelko.
Neuroosi onkin myös varmasti paljolti pyrkimystä oikeuttaa yliminän hallintaa symbolisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865352
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h784714Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113017Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv872948Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232514Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251966- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328