Mitkä seikat vaikuttavat yleensä siihen, että jostain ihmisistä tulee ihan neuroottisia ?
Eräs ystäväni on mielestäni neuroottinen.
kysymys
1
184
Vastaukset
- ritalin
Neuroosin primaarinen syy on luultavasti neurologinen, eli hermorakenteellinen, synnynnäinen taipumus.
Toissijainen syy olisi varmasti trauma. Pidän persoonallisuushäiriötä neuroosin vastakohtana. Persoonallisuushäiriössä henkilö paennut traumaa defenssillä ja jättänyt trauman piilotajuntaan vaille käsittelyä.
Neuroosissa ei ole selvitetty tilannetta samaistumisella, vaan tilannetta koitetaan hyvittää jatkuvasti. Eli neuroosissa henkilö pyrkii ikään kuin rankaisemaan itseään kokemastaan traumasta, mihin hän kokee olevansa syyllinen.
Neuroottisuus on mielestäni sellaista, että henkilö ei koe olevansa oikeutettu kokemaan nautintoa.
Tämän vuoksi neuroosi on joskus liitetty vahingossa myös seksuaalisuuteen.
Seksuaaliset oireet ovat siis vasta toissijaisen syyn seuraus.
Itse itselleni tekemän psykoanalyysin mukaan:
Minulla neuroosin laukaissut näkyvä trauma syntyi noin 1-vuotiaana hylkäämiskokemuksen seurauksena. Tällöin syytin asiasta itseäni ja luulin, että olisin voinut jotenkin toimia toisin, että moista ei olisi tapahtunut. Ymmärsin kuitenkin lopulta asian todellisen luonteen, mutta en pystynyt siihen itse vaikuttamaan. Se epätoivoinen pyrkimys hyvittää tapahtumaa ja koittaa itse hoitaa asiat paremmaksi, luo psyykkisen laukaisun neuroosille.
En pystynyt itse vaikuttamaan siis asioihin, mutta silti uskoin pystyväni... Näin en voinut antaa itselleni anteeksi.
Mutta toisaalta olen havainnut, että neuroosilleni on olemassa myös akuutti perusta, mikä johtuu ihmisten yleisestä ymmärtämättömyydestä ja sitä seuraavasta defensiivisyydestä ja sadistisuudesta, sekä siitä, etten ymmärtänyt tätä heti syntyessäni. :)
Neuroottiset oireet ovat seurausta eräänlaisesta itsensä syyllistämisestä. Tähän liittyy siis sellainen, että kokee nautinnon vääräksi ja moraalittomaksi. Eli koska olen syyllinen johonkin ihan älyttömään juttuun, en koe ansaitsevani mitään hyvää.
Tähän liittyy myös itsensä hallinnan menettämisen pelko.
Neuroosi onkin myös varmasti paljolti pyrkimystä oikeuttaa yliminän hallintaa symbolisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3156148Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483626Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1482817"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2252167Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol1001728- 671202
Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua811055Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni145973Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan10938Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui11884