Kertokaapas viisaammat, että miten mailan jänteiden kireys vaikuttaa lyöntiin? Olen pelaillut muutamana kesänä pari kertaa viikossa ja peruslyönneissä alkaa olla jo yläjengaa ihan kohtuudella ja syöttötekniikkakin alkaa olla kohdallaan. Menikö se nyt niin, että löysemmillä jänteillä enemmän voimaa?
Jänteiden kireys
7
5693
Vastaukset
- Fabrice
Jänteiden sopivan kireyden valitseminen heti alussa on yhtä vaikeaa kuin oikean mailan valinta. Löysemmät jänteet antavat periaatteessa enemmän voimaa trampoliini-ilmiön vuoksi ja kireämmät antavat paremman tuntuman jatarkkuuden. Huippupelaajatkin pelaavat hyvin erilaisilla jännityksillä ( 18 kg- 32 kg ). Tietysti mailan lyöntipinnan koko vaikuttaa. Mitä suurempi maila sitä kireämpi jännitys. Aloittelijalle ei suositella oikein kireitä jänteitä, ehkä tavallisella mailalla joku 27 kg. Kannattaa kysyä asiantuntevalta jännittäjältä.
- guga
aika moni kilpaileva pelaaja käyttää nyrkkisääntönä että ulkokaudella jännekireyttä tiputetaan peri kiloa jotta voimaa saisi hieman lisää. mutta kokeilemalla selviää parhaiten mikä on itselle sopiva kireys. hah aikoinani vedin yli 30kg kireät jänteet omaan mailaani ja pelaamisesta ei tullut yhtään mitään!
- Gene...
guga kirjoitti:
aika moni kilpaileva pelaaja käyttää nyrkkisääntönä että ulkokaudella jännekireyttä tiputetaan peri kiloa jotta voimaa saisi hieman lisää. mutta kokeilemalla selviää parhaiten mikä on itselle sopiva kireys. hah aikoinani vedin yli 30kg kireät jänteet omaan mailaani ja pelaamisesta ei tullut yhtään mitään!
Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.
Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja... - pitooli-peten
Gene... kirjoitti:
Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.
Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...pelejä seuranneena kun häneltä meni aika usein mailat kehältään rikki kovan jännityksen ja epäpuhtaan osuman takia.
- strinkeri
Gene... kirjoitti:
Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.
Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...Sanoisin, että viikonloppu- sekä ns. hyvillä harrastajilla jotka pelaavat esim. 2-3 krt/viikko ja ~2h kerrallaan kierre riippuu melko pitkälti mailakäden/käsien nopeudesta,ja muusta tekniikasta. Tietysti tämä koskee myös pro. tason pelureita mutta heillä jänteen ominaisuuksilla ja jänteen kireyksillä on enemmän merkitystä. Vähemmän kireällä jännityksellä pallo uppoaa jänteisiin syvemmälle ja täten kosketuspinta suurenee, joten mailaan vaan liikenopeutta alhaalta ylös ja huomaat yläkierteen syntyvän. Suorissa osumissa vähemmän kireä jännitys toimii "tramboliinin" lailla ja rajojen ulkopuolelle tulee ehkä helpommin lyötyä mutta tämä siis voidaan kompensoida tuottamalla yläkierre palloon.
- stinkeri
Gene... kirjoitti:
Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.
Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...Joo, ja Borg käytti luonnonjännettä jonka ominaisuudet esim. elastisuus,pallotuntuma sekä kontolli ovat oletettavasti aivan toisenlaiset verrattuna nykyaikaisiin synteettisiin jänteisiin. Itse en tosin ole koskaan ollut niin äveriäs, että luonnonjänteellä olisin pelaillut, joten te jotka olette KOMMENTTIA kehiin :) !
Tietääkö joku kertoa, vaikuttaako mailan jännitys pari kiloa keskitasoa pienemmäksi ns. sweetspottiin eli ihanneosuma-alueen kokoon mailassa?
Nyt kun kokeilin erästä kilpapelaajan muuten hyvää uutta suht. kireälle jännitettyä mailaa(Wölk DNX 10), niin muuten hyvä, mutta jos pallo ei osu keskelle, niin eipä juuri lyönti onnistukaan.
Sama maila paljon käytettynä testiversiona tuntui paremmalta ja näin ajattelin paljon pelatun mailan jänteiden löystyneen ja pelattavuus oli näin ollen minulle hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101054
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82784Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat261570Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede14557- 65521
- 92499
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47486- 23443
- 46407
- 29405