Jänteiden kireys

Jopizu

Kertokaapas viisaammat, että miten mailan jänteiden kireys vaikuttaa lyöntiin? Olen pelaillut muutamana kesänä pari kertaa viikossa ja peruslyönneissä alkaa olla jo yläjengaa ihan kohtuudella ja syöttötekniikkakin alkaa olla kohdallaan. Menikö se nyt niin, että löysemmillä jänteillä enemmän voimaa?

7

5693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fabrice

      Jänteiden sopivan kireyden valitseminen heti alussa on yhtä vaikeaa kuin oikean mailan valinta. Löysemmät jänteet antavat periaatteessa enemmän voimaa trampoliini-ilmiön vuoksi ja kireämmät antavat paremman tuntuman jatarkkuuden. Huippupelaajatkin pelaavat hyvin erilaisilla jännityksillä ( 18 kg- 32 kg ). Tietysti mailan lyöntipinnan koko vaikuttaa. Mitä suurempi maila sitä kireämpi jännitys. Aloittelijalle ei suositella oikein kireitä jänteitä, ehkä tavallisella mailalla joku 27 kg. Kannattaa kysyä asiantuntevalta jännittäjältä.

      • guga

        aika moni kilpaileva pelaaja käyttää nyrkkisääntönä että ulkokaudella jännekireyttä tiputetaan peri kiloa jotta voimaa saisi hieman lisää. mutta kokeilemalla selviää parhaiten mikä on itselle sopiva kireys. hah aikoinani vedin yli 30kg kireät jänteet omaan mailaani ja pelaamisesta ei tullut yhtään mitään!


      • Gene...
        guga kirjoitti:

        aika moni kilpaileva pelaaja käyttää nyrkkisääntönä että ulkokaudella jännekireyttä tiputetaan peri kiloa jotta voimaa saisi hieman lisää. mutta kokeilemalla selviää parhaiten mikä on itselle sopiva kireys. hah aikoinani vedin yli 30kg kireät jänteet omaan mailaani ja pelaamisesta ei tullut yhtään mitään!

        Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.

        Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...


      • pitooli-peten
        Gene... kirjoitti:

        Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.

        Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...

        pelejä seuranneena kun häneltä meni aika usein mailat kehältään rikki kovan jännityksen ja epäpuhtaan osuman takia.


      • strinkeri
        Gene... kirjoitti:

        Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.

        Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...

        Sanoisin, että viikonloppu- sekä ns. hyvillä harrastajilla jotka pelaavat esim. 2-3 krt/viikko ja ~2h kerrallaan kierre riippuu melko pitkälti mailakäden/käsien nopeudesta,ja muusta tekniikasta. Tietysti tämä koskee myös pro. tason pelureita mutta heillä jänteen ominaisuuksilla ja jänteen kireyksillä on enemmän merkitystä. Vähemmän kireällä jännityksellä pallo uppoaa jänteisiin syvemmälle ja täten kosketuspinta suurenee, joten mailaan vaan liikenopeutta alhaalta ylös ja huomaat yläkierteen syntyvän. Suorissa osumissa vähemmän kireä jännitys toimii "tramboliinin" lailla ja rajojen ulkopuolelle tulee ehkä helpommin lyötyä mutta tämä siis voidaan kompensoida tuottamalla yläkierre palloon.


      • stinkeri
        Gene... kirjoitti:

        Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.

        Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...

        Joo, ja Borg käytti luonnonjännettä jonka ominaisuudet esim. elastisuus,pallotuntuma sekä kontolli ovat oletettavasti aivan toisenlaiset verrattuna nykyaikaisiin synteettisiin jänteisiin. Itse en tosin ole koskaan ollut niin äveriäs, että luonnonjänteellä olisin pelaillut, joten te jotka olette KOMMENTTIA kehiin :) !


    • Tietääkö joku kertoa, vaikuttaako mailan jännitys pari kiloa keskitasoa pienemmäksi ns. sweetspottiin eli ihanneosuma-alueen kokoon mailassa?

      Nyt kun kokeilin erästä kilpapelaajan muuten hyvää uutta suht. kireälle jännitettyä mailaa(Wölk DNX 10), niin muuten hyvä, mutta jos pallo ei osu keskelle, niin eipä juuri lyönti onnistukaan.

      Sama maila paljon käytettynä testiversiona tuntui paremmalta ja näin ajattelin paljon pelatun mailan jänteiden löystyneen ja pelattavuus oli näin ollen minulle hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      14
      557
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      521
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      486
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      23
      443
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      46
      407
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      29
      405
    Aihe