Jänteiden kireys

Jopizu

Kertokaapas viisaammat, että miten mailan jänteiden kireys vaikuttaa lyöntiin? Olen pelaillut muutamana kesänä pari kertaa viikossa ja peruslyönneissä alkaa olla jo yläjengaa ihan kohtuudella ja syöttötekniikkakin alkaa olla kohdallaan. Menikö se nyt niin, että löysemmillä jänteillä enemmän voimaa?

7

5693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fabrice

      Jänteiden sopivan kireyden valitseminen heti alussa on yhtä vaikeaa kuin oikean mailan valinta. Löysemmät jänteet antavat periaatteessa enemmän voimaa trampoliini-ilmiön vuoksi ja kireämmät antavat paremman tuntuman jatarkkuuden. Huippupelaajatkin pelaavat hyvin erilaisilla jännityksillä ( 18 kg- 32 kg ). Tietysti mailan lyöntipinnan koko vaikuttaa. Mitä suurempi maila sitä kireämpi jännitys. Aloittelijalle ei suositella oikein kireitä jänteitä, ehkä tavallisella mailalla joku 27 kg. Kannattaa kysyä asiantuntevalta jännittäjältä.

      • guga

        aika moni kilpaileva pelaaja käyttää nyrkkisääntönä että ulkokaudella jännekireyttä tiputetaan peri kiloa jotta voimaa saisi hieman lisää. mutta kokeilemalla selviää parhaiten mikä on itselle sopiva kireys. hah aikoinani vedin yli 30kg kireät jänteet omaan mailaani ja pelaamisesta ei tullut yhtään mitään!


      • Gene...
        guga kirjoitti:

        aika moni kilpaileva pelaaja käyttää nyrkkisääntönä että ulkokaudella jännekireyttä tiputetaan peri kiloa jotta voimaa saisi hieman lisää. mutta kokeilemalla selviää parhaiten mikä on itselle sopiva kireys. hah aikoinani vedin yli 30kg kireät jänteet omaan mailaani ja pelaamisesta ei tullut yhtään mitään!

        Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.

        Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...


      • pitooli-peten
        Gene... kirjoitti:

        Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.

        Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...

        pelejä seuranneena kun häneltä meni aika usein mailat kehältään rikki kovan jännityksen ja epäpuhtaan osuman takia.


      • strinkeri
        Gene... kirjoitti:

        Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.

        Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...

        Sanoisin, että viikonloppu- sekä ns. hyvillä harrastajilla jotka pelaavat esim. 2-3 krt/viikko ja ~2h kerrallaan kierre riippuu melko pitkälti mailakäden/käsien nopeudesta,ja muusta tekniikasta. Tietysti tämä koskee myös pro. tason pelureita mutta heillä jänteen ominaisuuksilla ja jänteen kireyksillä on enemmän merkitystä. Vähemmän kireällä jännityksellä pallo uppoaa jänteisiin syvemmälle ja täten kosketuspinta suurenee, joten mailaan vaan liikenopeutta alhaalta ylös ja huomaat yläkierteen syntyvän. Suorissa osumissa vähemmän kireä jännitys toimii "tramboliinin" lailla ja rajojen ulkopuolelle tulee ehkä helpommin lyötyä mutta tämä siis voidaan kompensoida tuottamalla yläkierre palloon.


      • stinkeri
        Gene... kirjoitti:

        Björn Borgilla oli aikoinaan pienikehäisessä Donnay Borg Pro puumailassa 36 kg. John McEnroella vastaavasti n. 18 kg. Nykypelaajista Davide Sanguinetti (Ita) on n. 14 kg.... Siinä ei enää paljoa eroaa pallohaaviin ole. Ja pallon kontakti jänteissä on niin pitkä, että kierrettä on hyvin vaikea lyödä. Maila lähinnä linkoaa pallon.

        Borgin aikojen ovat jänteet kyllä kehittyneet eikä senkään takia enää käytetä samoja kiloja...

        Joo, ja Borg käytti luonnonjännettä jonka ominaisuudet esim. elastisuus,pallotuntuma sekä kontolli ovat oletettavasti aivan toisenlaiset verrattuna nykyaikaisiin synteettisiin jänteisiin. Itse en tosin ole koskaan ollut niin äveriäs, että luonnonjänteellä olisin pelaillut, joten te jotka olette KOMMENTTIA kehiin :) !


    • Tietääkö joku kertoa, vaikuttaako mailan jännitys pari kiloa keskitasoa pienemmäksi ns. sweetspottiin eli ihanneosuma-alueen kokoon mailassa?

      Nyt kun kokeilin erästä kilpapelaajan muuten hyvää uutta suht. kireälle jännitettyä mailaa(Wölk DNX 10), niin muuten hyvä, mutta jos pallo ei osu keskelle, niin eipä juuri lyönti onnistukaan.

      Sama maila paljon käytettynä testiversiona tuntui paremmalta ja näin ajattelin paljon pelatun mailan jänteiden löystyneen ja pelattavuus oli näin ollen minulle hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe