Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suolasienet ja muu sienten säilöntä?

champMan

Pitäisi saada sieniä säilöttyä talveksi, niin saisi aina ottaa ja jalostaa. Eli tatteja suolattuna ja haperoa samoin. Muita säilöntäreseptejä myöskin otetaan vastaan, kiitos.

3

9404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rotissööri

      tässä on suolakurkkujen resepti. Soveltaen sopii myös sienille, paitsi, että ei tarvitse lämpökäsitellä; sienet säilyvät sellaisenaan.

      n. 5 kg kurkkuja huuhdotaan ja liuotetaan vedessä yli yön. Kurkuiksi on valittava pienehköjä kiintonaisia kurkkuja.

      Käymisastiaksi valitaan mieluiten tammitynnyri (pastöroitava kiehuvalla vedellä) tai ruostumaton terässanko.

      Pohjalle: (maustevihannekset)

         tillinvarsia ja -kukintoja
         varsiselleriä lehtineen
         valkosipulia murskattuna
         mustaherukan lehtiä
         piparjuurta
         tammenlehtiä ja kuorittuja tammen oksaversoja (ellei käytetä tammitynnyriä)


      Täytetään ½:een väliin kurkuilla, sitten jälleen kerros edellä mainittuja maustevihanneksia ja loput kurkut Päälle jälleen kerros maustevihanneksia ja 1...3 kpl erittäin tulista (pientä) paprikaa.

      Suolaliemi:

         10 l. Vettä 500 ... 550 g. karkeata merisuolaa

      1.   Sekoitetaan kunnes suola on liuennut ja kaadetaan kurkkujen päälle niin, että kaikki kurkut peittyvät.
      2.   Peitetään puhtaalla kankaalla, jonka päälle lautanen ja painoksi esim. pesty kivi.
      3.   Annetaan seistä huoneenlämmössä yli viikon.
         
         Mikäli kurkut säilötään talveksi, on ne pastöroitava (käymisprosessin jälkeen viikon kuluttua) seuraavasti:
         
      4.   edellä oleva liemi kiehautetaan erikseen.
      5.   kaadetaan liedellä kiehuvaan liemeen kurkut ja heti pois liedeltä. Kurkkuja ei saa keittää !
      6.   tölkitetään ilmatiiviiksi.

      Kurkkuja ei tarvitse pastöroida, jos ne käytetään heti (=viikon kuluessa)

    • mirje

      olen nyt itse ajatellut että helpointa ainakin minulle on pakastaa sopivissa annospusseissa. olisihan sellainen kylmäkellari makea olla, jonne mahtuisi säilykepurkkeja.. esim. rouskuja löytyi metsästä ihan älyttömästi pari viikkoa sitten. Kiehautus, valutus, jäähdytys ja pakkaseen. talvella teen sitten ihanaa sienisalaattia, suolaa lisään kokatessa. Sienet jotka ei tarvitse mitään esikäsittelyä voi käyttää kuumalla kuivalla pannulla ja pakastaa vaikka kastikkeita tai piiraita varten sen jälkeen. Näin teen tänä vuonna.

    • sienihullulta

      Ensinnäkään tatteja ei kannata lähteä suolaamaan, niistä tulee limaisia. Itse haihdutan puhdistetuista ja pilkotuista tateista paistinpannulla ilman rasvaa ylimääräiset nesteet pois ja pakastan, näin ne ovat valmiita käytettäviksi.
      Rouskut ryöppään ensin kahteen kertaan väljässä vedessä n. 5min, keittämisen aikana tulee pintaan muodostuva vaahto kuoria pois. Huuhdelluista ja jäähtyneistä sienistä puristelen vielä ylimääräiset vedet pois ja laitan kerroksittain merisuolan kanssa muoviämpäriin, suolaa saa olla reilusti "valkoisenaan". Päällimmäiseksi voipaperi, lautanen ja painoksi hyvin pesty kivi sekä kansi päälle. Ennen salaatiksi valmistamista liotan sieniä n. vuorokauden, veden vaihdan vähintään kaksi kertaa. Ohjeita säilöntään on toki niin paljon kuin säilöjiäkin, mutta näillä menetelmillä olen itse saanut mieleiseni lopputuloksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe