Mikä ilmiö? +kysely

Tyttö kuunsillalta

Olen lapsuudesta lähtien pohtinut, mistä seuraavassa ilmiössä voi olla kyse...

Esimerkki 1
Istuin rentoutuneena ja ehkä hieman uneliaana kirjastossa lukemassa. Takanani oli englanninkielisen kaunokirjallisuuden hylly. Huomasin nuorehkon, tyylikkäästi pukeutuneen, japanilaisen(?) naisen saapuvan kirjahyllylle. Hän tutkiskeli hyllyssä olevia kirjoja liikkuen vähitellen minua kohti. Kun nainen seisoi takanani, välillä ottaen kirjoja hyllystä ja selaillen niitä, tunsin voimakkaan nautinnon aallon, joka kulki (ylä)ruumiini, varsinkin pääni, lävitse. Tunne oli rentouttava, ja siihen liittyi ns. kylmiä väreitä muistuttava tuntemus. Aina kun nainen otti seuraavan kirjan hyllystä ja rupesi selailemaan sitä, nautinnon aalto uusiutui.

Esimerkki 2
Kämppäkaverillani oli kävelykengät, joista toinen meni pohjasta rikki. Hän harmitteli useita päiviä kengän rikkoutumista ja pohti moneen otteeseen, voisiko sen vielä korjauttaa suutarilla, mitä korjaus tulisi maksamaan jne. Joka kerta hänen ottaessaan rikki menneen kengän käteensä, sivellessään sen pohjassa olevaa puhkeamiskohtaa ja pohdiskellessaan ääneen sen suutarille viemistä, sain edellä kuvatun "nautinnon aallon" kylmien väreiden saattelemana.

Esimerkki 3
Lapsena minulla oli kaveri, jolla oli Tohtori Sykerö -pelikortit. Kortit olivat paksuja, kiiltäviä, kovasta pahvista valmistettuja. Kerran pelasimme niillä myöhään illalla, väsyneinä, ennen nukkumaan käymistä. Jokaisen pelierän päätteeksi ystäväni luki yhdestä kortista pienen Tohtori Sykerö -tarinan hieman sössöttävällä puhetyylillään, ja sen jälkeen sekoitti korttipakan huolellisesti. Ystäväni oli selvästi ylpeä Sykerö-pelistään. Häntä seuratessani rentouttava "nautinnon aalto" kulki lävitseni.


Tämä tuntemus ilmaantuu näköjään sellaisissa tilanteissa, joissa joku käsittelee jotain esinettä, koskettelee jotain materiaalia... Mutta jotain muutakin (en vain tiedä mitä) näissä tilanteissa on osuttava kohdalleen, jotta tämä nautinnollinen, todella aistillinen tuntemus ilmaantuisi. Eli en saa "nautinnon aaltoa" joka kerta havaitessani jonkun koskettelevan jotakin, vaan arviolta muutamia kertoja kuukaudessa.

Kysymyksiä:
1. Tunnistatko kuvailemani ilmiön?
2. Oletko kuullut sitä kutsuttavan, virallisesti tai epävirallisesti, jollain nimityksellä? Millä?
3. Onko sinulla tietoa tai valistuneita arvauksia, mikä kyseisen ilmiön aiheuttaa? Onko se ns. normaali ilmiö, vai esiintyykö sitä erityisesti hypersensitiivisillä henkilöillä, joilla on aistillisia poikkeamia (tässä tapauksessa yliherkkyyksiä)?
4. Ja jos sinulla on omakohtaista kokemusta tästä ilmiöstä... Minkälaiset asiat/tilanteet sinulla saavat sen aikaan?

Olisi kiva jos saisin vastauksia. En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan mistään tällaisesta, joten olen alkanut miettiä, esiintyykö muilla vastaavaa...

Olen nuori nainen, ja koen olevani ehkä tavallista herkempi yksilö.

8

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      .
      Mitään virallista nimitystä en tuolle tiedä. Arvelen kyseessä olevan asioiden "erotisoitumisen", so. seksuaalinen elämys mobilisoituu muussa kuin varsinaisessa eroottisessa yhteydessä. Kyseessä olisi siis siirtymä jostain "varsinaisen" eroottisesta.

      Vastaavaa esiintyi aiemmin hysteerisissä kohtauksissa: Esim. nainen pyörtyi sotilassoittokunnan kulkiessa ohi.
      .

    • tavallistaepä

      Silloin tällöin tulee kuvailemiasi tilanteita, esim. katsoessa tv:tä, kuunnellessa musiikkia, löhötessä auringossa tai seuratessa kun joku tekee jotain...
      En usko että mitenkään epänormaali olet, mutta ei mitään käsitystä mistä ilmiö johtuu.

    • .............

      Kykenet siis samaistumaan toiseen ihmiseen, kun huomaat hänen olevan hyvin keskittyneessä tilassa.
      Epäilemättä rentouttavaa.

      Muistuuko lapsuudestasi mieleen jotain vastaavaa, kenties seuratessasi äitisi tekemisiä?

    • SerpeNTiina

      mitä itse olen kokenut.
      Tosin en ole ehkä osannut kuvata tunnetta tai henkilö ei ole voinut tunnistaa tunnettani.
      Olen ihan nuoresta asti,aina silloin tällöin kokenut tuon nautinnon aallon,joksi kutsut sitä.
      Muistan aivan hyvin, kun kauan,kauan sitten matto oli pesty ja sitä yritettiin kuivatella liioista vesistä,se oli kierretty rullalle ja näin kun maton päällä käveltiin ja kuulin siitä tietynlaisen äänen.
      Samoin,olen kokenut vastaavan olon kun olen nähnyt toisen tytön,ei siis itseni,tukkaa siveltävän yhä uudelleen ja uudelleen.
      Samoin joskus,ei aina, kun kissani tulee ja nuolee itseään,eli pesee kasvojaan,tassuliikkeellä,kiertää tassun nenän ja korvan yli nuollakseen taas tassua.Voin katsella sitä toimitusta haltioituneena vaikka kuinka kauan;)
      Toisinaan koen useammin, toisinaan harvemmin näitä tuntemuksia.
      En koe niissä eroottista latausta,mutta se voinee olla sitä siirtymää,mistä PP.kirjoitti.
      Nimenomaan koen,että se tunne ujeltaa pään läpi.
      Viluväreet ja leppeä,rauhaisa tunne on myös tuttu.
      Kuitenkaan en usko "kaatuvani"jos partiopojat tai soittokunta marssii ohitseni;)

    • se vaikka
      • SerpeNTiina

        osaa katharsikseen yhdistää.......en koe tunnetta puhdistautumisena mitenkään.?????
        Kuka sen silti tietää......ei se mikään vamma tai sairaus kuitenkaan ole.
        Ilmiö?Se,se kyllä on.
        Miellyttävä kokemus kaikkien kovien juttujen joukossa.


    • googlaava

      Minulla on myös esiintynyt tuota. Ahkeran googlaamisen jälkeen löysin sille nimen: ASMR (eli autonomous sensory meridian response). Sen väitetään siis olevan meridiaanin , eli päälaen keskeltä alkavan hermoradan, aktivoitumista tietyistä ärsykkeistä. Ilmiötä ei ole tieteellisesti todennettu "todelliseksi" eli alkuperältään biologiseksi. Sitä eivät kai kaikki ole kokeneet ja siksi suhtautuvat sen todellisuuteen skeptisesti.

    • Asmr- ilmiö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1469
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1079
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      895
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      165
      766
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      577
    8. Mitä mietit jos näet hänet jossain?

      🤗
      Ikävä
      52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe