Lalofobia

-^-

Niin, eli mistä mahtaa lalofobia johtua?
Luulisi ainakin ihmisten joilla on lalofobia olevan ainakin epäsosiaalisia, suurimman osan, tai ainakin minä olen äärimmäisen epäsosiaalinen, puhun vähän ja siksi alan puhua vielä vähemmän, ja siitä tulee noidankehä, ja nykyään siis suorastaan kammoan puhumista.
En osaa ilmaista asiaani sanoin, olen paljon parempi ilmaista itseäni kirjallisesti. Tälleen saa rauhassa miettiä mitä kirjoittaa, kun taas puhuttaessa tyypit odottaa suoraa vastausta, mutta minun täytyy miettiä ainakin minuutin rauhassa sanojani, jotta voisin sanoa jotain "fiksusti", ja sosiaalisissa tilanteissa joudun hätäisesti miettimään mitä sanon, ja usein jälkeenpäin mietinkin miten saatoin olla niin tyhmä että sanoin noin, enkä näin.

Todennäköisesti kysymykseni on puoliturha - mistä lalofobia johtuu. Parempi varmaan kysyä mistä epäsosiaalisuus johtuu? Ainakin minun tapauksessa, muilla lalofoobikoilla saattaa olla eri syitä...

6

437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähän..

Sosiaalisuus on yliarvostettua. Miksi pitäisi jauhaa turhanpäiväisyyksiä, jos ei tunne niitä tarvitsevansa.
      Olisit ylpeä omasta kyvystäsi ajatella (harkita sanottavaasi) ja kirjoittaa sujuvasti.

• sanottu!

Ihmiset ovat erilaisia ja kannattaa olla ylpeä omasta itsestään juuri sellaisena kuin on!

• Psykopatologia

.
        l a l i o-f o b i a,

lalo-fobia (kr. lalia rupattelu, lalein rupatella; -lal-, -lalia sanan osana tarkoittaa puheeseen liittyvää), puhumisen pelko tai viheiden pelko puhuessa.

Oscar Parlandin puhe oli välillä puuroa, mutta kun mies kirjoitti, kaikki oli kristallia.
        .

• -^-

Niin, olen minäkin sitä mieltä ettei ihmisen "kuulu" olla sosiaalinen, vaan suurin osa ehkä on sosiaalisempia kuin minä, mutta ihan yhtä normaaleja ja "terveitä".
        Ajattelevaisuuskin on hyvä ominaisuus, mutta toivoisin vain voivani ajatella nopeammin.
        Mitä mieltä olette, suurin osa heistä jotka vastailevat nopeasti, kykenevätkö he vain punnitsemaan sanansa mielessä paljon nopeammin, vai sanovatko he vain asioita harkitsemattomammin? Suurin osa siis?
        Sinänsä minussa ei siis ole vikaa, mutta näin on aika vaikea elää. Pelkää joutumista sosiaalisiin tilanteisiin ja puhumista.
        Varsinkin haastattelut ovat aivan kauheita joissa kysytään henkilökohtaisia monimutkaisempia kysymyksiä (vieläpä kun itsekin olen niin monimutkainen) että on vaikea kuvailla itseäni kirjallisestikin, puhumisesta puhumattakaan... Etenkin haastatteluissa pitää miettiä tarkasti, mutta ei kun sinulta odotetaan suoraa vastausta.
        Ja JOS jostain syystä haluaisin joskus puhua psykogolille, niin en kykenisi siihenkään, ainoastaan kirjallisesti, EHKÄ.
        Noh, joidenkin elämä on aina vaikeampaa kuin toisten, ei sille mitään voi...

• vielä...
        -^- kirjoitti:

Niin, olen minäkin sitä mieltä ettei ihmisen "kuulu" olla sosiaalinen, vaan suurin osa ehkä on sosiaalisempia kuin minä, mutta ihan yhtä normaaleja ja "terveitä".
        Ajattelevaisuuskin on hyvä ominaisuus, mutta toivoisin vain voivani ajatella nopeammin.
        Mitä mieltä olette, suurin osa heistä jotka vastailevat nopeasti, kykenevätkö he vain punnitsemaan sanansa mielessä paljon nopeammin, vai sanovatko he vain asioita harkitsemattomammin? Suurin osa siis?
        Sinänsä minussa ei siis ole vikaa, mutta näin on aika vaikea elää. Pelkää joutumista sosiaalisiin tilanteisiin ja puhumista.
        Varsinkin haastattelut ovat aivan kauheita joissa kysytään henkilökohtaisia monimutkaisempia kysymyksiä (vieläpä kun itsekin olen niin monimutkainen) että on vaikea kuvailla itseäni kirjallisestikin, puhumisesta puhumattakaan... Etenkin haastatteluissa pitää miettiä tarkasti, mutta ei kun sinulta odotetaan suoraa vastausta.
        Ja JOS jostain syystä haluaisin joskus puhua psykogolille, niin en kykenisi siihenkään, ainoastaan kirjallisesti, EHKÄ.
        Noh, joidenkin elämä on aina vaikeampaa kuin toisten, ei sille mitään voi...

En ole mitenkään vakuuttunut siitä, että ajattelusi olisi hidasta. Päinvastoin, se voi olla hyvinkin intuitiivista (välitöntä tajuamista) - et ole vielä vain tiedostanut itseäsi riittävästi, kykysi taitavat olla piilossa.

Nopea reagointi tilanteisiin puhumalla ei mitenkään korreloi ajattelun nopeutta.

• -^-
        vielä... kirjoitti:

En ole mitenkään vakuuttunut siitä, että ajattelusi olisi hidasta. Päinvastoin, se voi olla hyvinkin intuitiivista (välitöntä tajuamista) - et ole vielä vain tiedostanut itseäsi riittävästi, kykysi taitavat olla piilossa.

Nopea reagointi tilanteisiin puhumalla ei mitenkään korreloi ajattelun nopeutta.

varma, onko se "hidasälyisyyttä" vai jotain muuta.
        Voi olla että sosiaalisissa tilanteissa pikemminkin tavallaan lamaannun kun pelkään vastata nopeasti, ja pelkään ilmeisesti mokaamista, siksi yritän ajatella nopeasti ja pian en enää kykene ajattelemaan järkevästi ja mutisen vastaukseksi jonkin ehkä täysin paikkaansapitämättömän lauseen, koska täytyy vain vastata nopeasti.
        Voisi sanoa että silloin kun minun "pitää" ajatella jotain tiettyä asiaa en pysty keskittymään tai muuten ajattelemaan niin hyvin, kuin jos ajattelen saman asian silloin jos se pälkähtää päähän itsestään. Joskus sen jälkeen kun puhun jonkun kanssa ihmettelen oikeasti puhuuko joku muu suullani ja kuka oikein käyttää aivojani sosiaalisissa tilanteissa.
        En kuitenkaan ole edes varma että lalofobiani johtuu tällaisesta "ajatteluongelmasta". Vältän muutenkin tuttujen tapaamista, edes sellaista 10 minuutin yhdessäoloa, jossa puhutaan ehkä jotain ihan tavallista mitä kuuluuta mitä olen tehnyt jne.. Pelkkä puhuminen kauhistuttaa, vaikka olisin suunnitellut ennastaan mitä kaverilleni" sanoisin.
        Luulisin myös puhuvani varsin epäselvästi, ja ehkä hiljaa.

Olen jossain joskus kuullut että kaksikielisillä voi olla jotain mielenterveysongelmia tai muuta (minulla on melko vakavia "mielenterveysongelmia" joista en voi edes kertoa täällä ja se tuskin on tarpeen) ja muutin Suomeen 4-vuotiaana ja opin puhumaan suomea 5-vuotiaana. Äidinkieltäni ja suomea osaan varmaan suunnilleen yhtä hyvin, ja ajattelen vuorotellen vähän molemmilla kielillä. Joskus suomeni on parempi kuin äidinkieleni jos olen ollut pidemmän aikaa tekemisissä suomalaisten kanssa... Nykyään puhun suomea ainoastaan koulussa, ja sielläkin vältän sitä. Kotona sen sijaan puhun äidinkieltäni, mutta kotonakin olen alkanut vältellä puhumista. En siis osaa kumpaakaan kieltä (enää) "täydellisesti". Tai osaan oikeasti paremmin kuin miltä ehkä vaikuttaa puhuttaessa jonkun kaa. Suomeksi puhun ilman varsinaista aksenttia.
        En kyllä oikein usko että kaksikielisyys voi johtaa lalofobiaan, pikemminkin pitää tutkia "luonteeni" syitä....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe