Mitä tarkoittaa englannin sana mothman? Se löytyi nettisivulta, mutta ei ole sanakirjoissani.
http://www.cryptomundo.com/cryptozoo-news/fenghuang-mothman-in-china/
Mothman suomeksi?
5
378
Vastaukset
- taas tietää
Mothman (suom. Koimies) on merkillinen, aavemainen olento, jonka kerrotaan vuosina 1966-67 ilmestyneen yli sadalle ihmiselle Point Pleasantin pikkukaupungin alueella Länsi-Virginiassa, Yhdysvalloissa.
- Kielinero.
Mothman. Moth suomennetaan koiperhonen, kehrääjäperhonen. Jos katsoo mothmanista otettuja kuvia, ne eivät muistuta pientä ja laihaa koiperhosta, vaan isoa ja paksua kehrääjäperhosta. -man -päätteiset englannin kielen sanat suomennetaan liian usein -mies -päätteellä, vaikka suositeltavampi tapa on suomentaa päätteellä -ihminen. Man tarkoittaa paitsi miestä, yläkäsitteenä myös ihmistä ( Superman ei ole Teräsmies, vaan kirjaimellisesti Yli-ihminen; Batman ei ole Lepakkomies, vaan Lepakkoihminen). Summa summarum: Mothman suomennetaan sanalla kehrääjäperhosihminen. Ugh. Olen puhunut.
- tiedäkään
Kielinero. kirjoitti:
Mothman. Moth suomennetaan koiperhonen, kehrääjäperhonen. Jos katsoo mothmanista otettuja kuvia, ne eivät muistuta pientä ja laihaa koiperhosta, vaan isoa ja paksua kehrääjäperhosta. -man -päätteiset englannin kielen sanat suomennetaan liian usein -mies -päätteellä, vaikka suositeltavampi tapa on suomentaa päätteellä -ihminen. Man tarkoittaa paitsi miestä, yläkäsitteenä myös ihmistä ( Superman ei ole Teräsmies, vaan kirjaimellisesti Yli-ihminen; Batman ei ole Lepakkomies, vaan Lepakkoihminen). Summa summarum: Mothman suomennetaan sanalla kehrääjäperhosihminen. Ugh. Olen puhunut.
Hyväksyn selityksesi.
- uutisista kuultu
Kiitos! nytpä tuo selvisi. En todellakaan arvannut wikipediasta etsiä, vain sanakirjoista yritin löytää. Ei tullut mieleenkään tuo moth olisi ollut jokin sana ihan yksistäänkin!
Kiitän vastauksista!
- Liian paksu Korhoseksi
Mitä sekin sitten merkinnee? Halkometsässä sahan ja kirveen kanssa uurastavaa metsuria vai vihulaisia pussiin saarrostavaa sotasankaria korpikenraali Erkki Raappanan tai eversti ”Motti-Matti” Aarnion malliin?
Mene tiedä.
Suomen toiseksi yleisin sukunimi saattaa muuten olla lyhentymä nimestä Koiperhonen.
Tai sitten ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 781032
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm92835- 62756
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81745- 119734
- 109685
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante114583- 47570
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh168550- 18538