Oma tavoite: Cooper 3000m

Cooperin ystävä!!

Mulla on ollu jo pitempään intoa tohon juoksemiseen. Viimeks koulun cooper testeissä uusin sen testin ihan vaan sen takia että se oli tosissaan just se mun juttu.
MUTTA, en oo siinnä ihan teräkunnossa.

Mulla on tavotteena saada tulokseks ens keväällä 3000m. Jos joku juoksua harrastava oli amatööri tai puoliammattilainen/ammattilainen vois antaa kuntoa kohottavia neuvoja just tota cooperia treenaaville. Uskon että vastauksista on apuja myös muille.

Viime vuonna oli tulos n.2400m. En tiedä sit että miten mulla on mahollisuuksia siihen 3000m, voi mennä tosi kovillekkin. Ei haittaa. =) Puhtia löytyy uskomattomasti. Mulla on nyt ollu joka toinen päivä tapana juosta sellanen kevyt lenkki arviolta 5-8km riippuen miten jaksaa sillä kertaa. Yleensä menee sellanen 35-55min. En tiiä siitä onks se miten hyvä vai huono Cooperia varten treenatessa, mutta tiedän et se on just mistä mä tykkään. Parikertaa oon miettiny tota nestetasapainoa, koska sehän on tärkeimpiä pointteja kestojuoksussa. Oon tähdänny aina juomaan n. 2-3litraa päivän mittaan kahdeksasta aamulla, puolikahdeksaan illalla ja sit puolentunnin päästä juoksemaan. Oon silti vähän epäluulonen mun tiedon suhteen, enkä oikeen tiedä mistä apua, siispä kokeillaan tätä :D

Eli tässä ois pari kysymystä harjottelua varten.

1. Millaisiin matkoihin/lihaskuntoliikkeisiin kannattaa panostaa treenatessa?

2. Onko kuntosalista hyötyä? (Oon sitäkin joskus välipäivinä kokeillut, en tosin tiedä millanen vaikutus sillä on itse cooperiin.)

3. Millaisiin raaka-aineisiin kannattaa panostaa ja yleensäkkin millaista ruokavaliota on hyvä noudattaa jos miettii suoritusta ja siihen valmistautumista?

4. Missä kohtaa on paras hoitaa venyttelyt, urheilusuorituksen jälkeen vai lämmittelyn yhteydessä?

5. Onko joitain liikkeitä joita kannattaa välttää vaikka ikää katsoen? (ikää on 16v)

6. Millaisilla varusteilla on paras juosta syksyllä ja talvella? (tästä kysyn kun on talvi tulossa enkä ole ikinä juossut talvella lenkkejä tai treenannut ulkotiloissa.)

7. Miten on hyvä valmistautua syys- ja talvilenkkejä varten? (esim. onko parempi juoda lämmintä kuin kylmää ennen lenkille lähtöä? :D)

Jos on muita vinkkejä joita tulee mieleen. Kirjoita ihmeessä. Kaikki tieto on tervetullutta.
Kiitos!

20

1731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • guga

      1. juokse monipuolisesti. pitkiä lenkkejä rauhallisesti, lyhyitä lenkkejä kovempaa. Vedä vaikka parin viiokn välein testi cooper jossa juokset 12min niin kovaa kuin jaksat.

      2.kuntosalia kannattaa tehdä jos kasvusi on jo pysähtynyt. Jos vielä kasvat niin keskity ennemmin "kotipuntteihin" eli vatsoja, selkiä, kylkiä, punnerruksia, leukoja yms. etenkin keskivartalon lihaskunnon taso vaikuttaa juoksuun.

      3. Syö normaalisti. Herkkuaj ei tarvi jättää pois mutta ei sitä jokapäivä tarvi syödä karkkia. olet vielä siinä iässä että ruokavaliosta on turha ruveta stressaamaan.

      4. pieni venyttely/lämmittely ennen juoksua (20-30s/lihas) ja kunnon venyttely pari tuntia juoksun jälkeen (1-2min/lihas)

      5.liian isoja painoja kannattaa välttää. muista treenata tekniikat kuntoon (tarkoitit ilmeisesti bodailuliikkeitä)

      6. kyllä varmaa ton ikäinen osaa pukeutua fiksusti. niin ettei tule kylmä siis. tosin toppatakki ei ole varmaan paras mahdollinen lenkillä. loppusyksystä/alkutalvesta päälle voi laittaa esim. t-paita, poolopaita, collegepaita ja siihen vielä joku tuulitakki. eli kerrospukeutuminen

      7.tohon en osaa vastata. en itse ole ainakaan huomannut mitään eroa. talvella on ehkkä syytä vähän lämmitellä paremmin

      • Cooperin ystävä

        Tosiaan, kiitos paljon.
        Taisi olla osa noista aika pikkutarkkoja kysymyksiä. No mut eipähän jää mitään epäselvää.
        Yks juttu mitä oon vielä tossa miettiny on että, kun/jos on pituuskasvu pysähtyny (ite oon jo päälle 180cm) niin, miten usein on suositeltavaa maksimissaan käydä punttisaleilla vaikka viikossa? En tiiä miten tää liittyy juoksemiseen, mutta sanoit että yläruumiin lihaksisto on tärkeä kanssa. Niin jos sitäkin sais vahvistettua niin ei siitä ainakaan haittaa vois olla, varsinkin selän- ja hartioiden lihakset on aika huonossa kunnossa kun tuli viime talvena löhöiltyä vähän liikaakin.

        Mut noi mitä luettelit: vatsa-, selkä- ja kylkilihas liikkeet, punnerrukset ja leuanvedot on mahodollisia tällä hetkellä.
        Kiitos!


      • reutyiuy
        Cooperin ystävä kirjoitti:

        Tosiaan, kiitos paljon.
        Taisi olla osa noista aika pikkutarkkoja kysymyksiä. No mut eipähän jää mitään epäselvää.
        Yks juttu mitä oon vielä tossa miettiny on että, kun/jos on pituuskasvu pysähtyny (ite oon jo päälle 180cm) niin, miten usein on suositeltavaa maksimissaan käydä punttisaleilla vaikka viikossa? En tiiä miten tää liittyy juoksemiseen, mutta sanoit että yläruumiin lihaksisto on tärkeä kanssa. Niin jos sitäkin sais vahvistettua niin ei siitä ainakaan haittaa vois olla, varsinkin selän- ja hartioiden lihakset on aika huonossa kunnossa kun tuli viime talvena löhöiltyä vähän liikaakin.

        Mut noi mitä luettelit: vatsa-, selkä- ja kylkilihas liikkeet, punnerrukset ja leuanvedot on mahodollisia tällä hetkellä.
        Kiitos!

        nyt pääsit asiaan, vedä vaikka koko vartalo läpi 3 kertaa viikossa salilla juoksemisen ohella. Ohjeet pakkotoisto.comissa :P


      • Cooperin ystävä!!
        reutyiuy kirjoitti:

        nyt pääsit asiaan, vedä vaikka koko vartalo läpi 3 kertaa viikossa salilla juoksemisen ohella. Ohjeet pakkotoisto.comissa :P

        Kuulostaa aika tiiviiltä. =)
        Taitaa olla aika rankkaa jos joka toinen päivä lenkki ja joka toinen kuntosali treeni. Jaa, en kyllä tiedä miten hyvin mun keho kestää, mutta voihan sitä kokeillakkin. Toivottavasti toimii!
        Kiitoksia!


    • Juoksija2k7

      1. Millaisiin matkoihin/lihaskuntoliikkeisiin kannattaa panostaa treenatessa?

      Monipuolisuuteen, eli esimerkiksi viikossa yksi pitkä lenkki (10 km), yksi normaali (5-8 km), yksi mäkijuoksutreeni (esim. 10 x mäen päälle juoksu kovaa), yksi lihaskunto/punttitreeni. Lihaskuntotreenissä kannattaa keskittyä etenkin keskivartalon lihaksiin (vatsa, selkä, kyljet) sekä vaihtelevasti ala- ja ylävartaloon (kuten jo aikaisemmin neuvottiin).

      2. Onko kuntosalista hyötyä? (Oon sitäkin joskus välipäivinä kokeillut, en tosin tiedä millanen vaikutus sillä on itse cooperiin.)

      Ks. vastaus yllä. Kuntosalitreeni on ok, kunhan et lähde ahnehtimaan liian suuria painoja. Kannattaa tehdä pitkiä sarjoja melko kevyillä painoilla.

      3. Millaisiin raaka-aineisiin kannattaa panostaa ja yleensäkkin millaista ruokavaliota on hyvä noudattaa jos miettii suoritusta ja siihen valmistautumista?

      Monipuolinen ruokavalio on kaiken perusta. Ennen treeniä kannattaa tietty välttää liian raskaita liharuokia ja pitää se pari-kolme tuntia taukoa ruokailun ja treenin välillä. Tietty välipalaa voi vetää välissäkin.

      4. Missä kohtaa on paras hoitaa venyttelyt, urheilusuorituksen jälkeen vai lämmittelyn yhteydessä?

      Edellinen vastaaja neuvosi tässä hyvin. Ennen kovaa treeniä (mäkitreeni, cooperin testi) verryttelyjuoksua noin 2 km, eli niihin kunnon lämmittelyt!

      5. Onko joitain liikkeitä joita kannattaa välttää vaikka ikää katsoen? (ikää on 16v)

      Yksipuolista raudan nostamista hampaat irvessä kannattaa välttää (="treenaampa hauikset kuntoon"), monipuolinen kuntosaliharjoittelu on parempi! Tuossa iässä ei kannata nostella maksimaalisia painoja, vaikka monella pojalla on näyttämisen halua tuossa iässä.

      6. Millaisilla varusteilla on paras juosta syksyllä ja talvella? (tästä kysyn kun on talvi tulossa enkä ole ikinä juossut talvella lenkkejä tai treenannut ulkotiloissa.)

      Ohuet vaatteet kerrospukeutumista hyväksikäyttäen. Kannattaa hankkia ns. teknisiä vaatteita eli esim. ohuet juoksutakki ja -housut ja siihen alle tekninen alusasu. Se riittää syksyllä. Talvella 1 kerros lisää. Verska-asu on aika huono, sillä se päästää tuulen läpi eikä pidä vettä laisinkaan. Talvipakkasille voi hankkia paksummat lenkkarit kuin mitä käyttää keväällä ja kesällä. Pipo ja hanskat kannattaa olla ohuet, itse panostin 20 euroa juoksuhanskoihin jotka pitävät tuulta ja ovat ohuet, mutta lämpimät.

      7. Miten on hyvä valmistautua syys- ja talvilenkkejä varten? (esim. onko parempi juoda lämmintä kuin kylmää ennen lenkille lähtöä? :D)

      Melko sama, mutta talvipakkasilla lenkiltä kotiin tultaessa lämmin kaakao tms. maistuu kyllä hyvältä. Sinänsä mitään eroa ei talven ja kesän välillä ole, eli ihan tavallinen kraanavesi riittää. Tietty syksyllä ja talvella pitkän lenkin jälkeen itselleni maistuu kylmä olut kuumassa saunassa, mutta se on asia erikseen.

      Sellaisen vinkin tietty voisin antaa, että juokse vaihtelevalla vauhdilla eli välillä rauhallisesti, välillä lujempaa. Ja muista lisätä vauhtia ja lenkkien pituutta sitä mukaa, kun kuntosi kehittyy! Paikallaan polkeminen ei kehitä kuntoa, se vain ylläpitää sitä. Eli nyt jos 5 km menee 30 minuuttiin, niin parin viikon päästä se menee jo 28 minuuttiin. Tuolla kuntotasolla joka toinen päivä tehtävä treeni parantaa tulostasi hyvinkin nopeaan tahtii näin parina ensimmäisenä kuukautena.

      • Cooperin ystävä!!

        Kiitos vastauksista. Tuli jotain uutta taas opittua :D
        Mulla tuli mieleen kun kuulin että syväkyykkyhypyt on hyvää harjotusta jalkoja varten, ja niitä on ollu tapan tehdä aika paljonkin. Kyllä niillä ainakin hyvin lämmitteli, mutta onkohan niistä kehitystä varten miten paljon hyötyä? ja oisko kellään jotain parempia tai kehittävämpiä liikkeitä, lähinnä nyt kestoa ja miksei myös lihasten voimaakin ajatellen?

        Sitten vielä tosta juoksupuvusta talvea varten. Onkohan sellaset miten kalliita?


      • Juoksija2k7
        Cooperin ystävä!! kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Tuli jotain uutta taas opittua :D
        Mulla tuli mieleen kun kuulin että syväkyykkyhypyt on hyvää harjotusta jalkoja varten, ja niitä on ollu tapan tehdä aika paljonkin. Kyllä niillä ainakin hyvin lämmitteli, mutta onkohan niistä kehitystä varten miten paljon hyötyä? ja oisko kellään jotain parempia tai kehittävämpiä liikkeitä, lähinnä nyt kestoa ja miksei myös lihasten voimaakin ajatellen?

        Sitten vielä tosta juoksupuvusta talvea varten. Onkohan sellaset miten kalliita?

        Nyt en ehdi muuta vastaamaan kun että hyvä juoksupuku maksaa sellaiset 100-150 euroa, eli muille kuin työssäkäyville se on melko hintava investointi, mutta hintansa väärti se on!

        Kyseeseen tulee siis sateen- ja tuulenkestävä, ohut puku. Sitä käyttää sitten kyllä kolmena vuodenaikana (syksy-talvi-kevät) eli halvemmaksi se tulee kun paksun tuulipuvun hankkiminen yksin talvikelejä varten.


      • Cooperin ystävä!!
        Juoksija2k7 kirjoitti:

        Nyt en ehdi muuta vastaamaan kun että hyvä juoksupuku maksaa sellaiset 100-150 euroa, eli muille kuin työssäkäyville se on melko hintava investointi, mutta hintansa väärti se on!

        Kyseeseen tulee siis sateen- ja tuulenkestävä, ohut puku. Sitä käyttää sitten kyllä kolmena vuodenaikana (syksy-talvi-kevät) eli halvemmaksi se tulee kun paksun tuulipuvun hankkiminen yksin talvikelejä varten.

        100-150e on kyllä mulle aika iso investointi.
        Omasta takaa ei rahat riitä. Taidan sitten toivoa joululahjaksi :D


    • Anonyymi

      Toive 2024 on cooper 3000m

      • Anonyymi

        Haaveena se minullakin on, vaan ei taija vielä männä ensi vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haaveena se minullakin on, vaan ei taija vielä männä ensi vuonna.

        Mänee mänee.


    • Anonyymi

      Sinne meni Kalini, Tsernekko ja Stalini, 3122 m

      • Anonyymi

        Aattonako hilippasit, pukkina pakkoon ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aattonako hilippasit, pukkina pakkoon ?

        pukilta pakoon


    • Anonyymi

      ensi onko kyse kivusta tai hyytymisestä
      testi juokse 1 km tasan 4 kmjuose sitten 100 metriä nopeammin sos onnistuu tee sama
      2km8min ja100 jos onnistuu tee sama 2,5 jos onnistii tee sama 2.9 km jos onnistuu
      tulos 3km alle12 min

      • Anonyymi

        Taas Suomen karhu elämöi, nosti takajalkaa ja.... .. kusi.


    • Anonyymi

      Pitäis vissiin juosta kovempia vetoja. Ei mäne etes 4min tonnit.

      • Anonyymi

        Pk pohjasta paljulti on kiinni meneekö 3000m.


    • Anonyymi

      Ei ihan riittänyt vielä. Ensi vuonna sitten.

      Hyviä ja hankalia kysymyksiä aloittajalla. En osaa apustaa.

    • Anonyymi

      Rankka tavo sinulla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe