mitä mausteita?
Lihasoppaan makua
21
3337
Vastaukset
- vemp
Kyllä maku lihasoppaan tehdään enimmäkseen juureksilla: peruna, porkkana, palsternakka, lanttu, selleri (juuri tahi lehti), lipstikka, purjo yms. liemijuurekset. Hienointahan olisi, jos olisi viitsinyt keittää itse erityisen keittopohjan, minkä päälle sitten rakentaa keiton. Jos ei ole viitsinyt, niin liemeen fondia - vihannes tai vasikkafondia.
Kun ensin liha on kiehunut ja antanut makuaan lisätään vasta juurekset ja tietysti sipuli plus pippuri ja suola. Ja kun juurekset ovat antaneet makunsa voi ne ottaa vaikka pois ja lisätä joukkoon uudet, joita ei sitten enää keitetä ihan mohjoksi. Nämä juurekset voikin pieniä sitten vähän pienemmiksi kuin makujuurekset - ja vaikka kukin eri muotoisiksi paloiksi. Ennen näiden juuresten lisäystä voi lihankimpaleen ottaa pois ja keittää ensin juurekset yksin ja lisätä vasta valmiiseen keittoon pienityn lihan.
Keittolihahan ei tule olla sitten mitään paistia vaan juuri keittolihaa, jossa on mukana se luu ja sen paras ja makoisin osa eli luuydin. Luuta ei tarvitse jättää valmiiseen keittoon vaan sen voi ottaa pois, mutta jos luuydin ei ole vielä lurahtanut keiton joukkoon kannattaa se onkia kotelostaan ja pieniä keittoon.
Mausteet - ei juuri yo. kummempia. Joskus lisään esimerkiksi nelimaustetta, joka - vaikka onkin pasteijamauste - antaa kuitenkin hauskaa potkua taiten käytettynä.
Brillant-Savarin sanoi, että kun lihakeitto on valmista, otetaan keitosta pois se inheän makuinen lihamassa ja heitetään mäelle. Sehän on jo antanut makunsa soppaan eikä sitä enää näin ollen tarvita. Näin ollen lihakeitto onkin lihaliemipohjaan tehty vihannes- ja juureskeitto.- Fisunpurija
Hyviä vinkkejä. Haluaisin vielä lisätä, että lihasoppa on maukkaampaa, kun siinä on RIITTÄVÄSTI suolaa. Jos soppa tuntuu laihanlaiselta, sitä kannattaa keittää kokoon niin saa sakeamman sopan.
- ???????
löytäny nelimaustetta?
- vemp
??????? kirjoitti:
löytäny nelimaustetta?
Pakko tehdä itse kun, jos löytää purkin - olisikohan ollut viimeksi jossain vanhassa Santa Maria-sarjassa - se on aina väljähtänyttä eikä maistu miltään.
Nelimauste on helppo tehdä: jauhetaan morttelissa valkopippuria, raastetaan muskottipähkinää (voihan tähän käyttää kyllä valmista jauhettakin), jauhetaan maustepippuria ja neilikkaa. Määrien suhteet yo.järjestyksessä: 2 2 1 1.
Voi tehdä vähän isomman erän kerralla ja panna tummalasiseen purkkiin ja käyttää vaikka pöytämausteena. Sopii mielestäni kaikkeen vähänkin rasvaisempaan liharuokaan. Pateihin tätä Ranskassa tuupataan. - vanha kokki
Fisunpurija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä. Haluaisin vielä lisätä, että lihasoppa on maukkaampaa, kun siinä on RIITTÄVÄSTI suolaa. Jos soppa tuntuu laihanlaiselta, sitä kannattaa keittää kokoon niin saa sakeamman sopan.
Suolaton lihakeitto on tympeätä syötävää. Sakeuttamiseen, jos sellaista lihakeitosta haluaa, ainakin minä lisään joskus spagetin pätkiä, eivät muuta keiton makua, mutta tekevätsiitä hieman tuhdimman, kokeilehan.
- spaghetti*
vanha kokki kirjoitti:
Suolaton lihakeitto on tympeätä syötävää. Sakeuttamiseen, jos sellaista lihakeitosta haluaa, ainakin minä lisään joskus spagetin pätkiä, eivät muuta keiton makua, mutta tekevätsiitä hieman tuhdimman, kokeilehan.
tai muu pasta on sinänsä hyvä idea, mutta silloin minä jätän kyllä vastaavasti perunan pois.
- vanha kokki
spaghetti* kirjoitti:
tai muu pasta on sinänsä hyvä idea, mutta silloin minä jätän kyllä vastaavasti perunan pois.
hieman väärin, tai oikeastaan selitin puutteellisesti. Keittoon lisään noin vajaan pikkurillin vahvuisen nipun spagettia, jonka pätkin n. 5 sm:n pätkiksi. Silloin semukavasti suurustaa keittoa.Sopii myös makkara ja siskonmakkara keittoihin.
- siitä,
vanha kokki kirjoitti:
hieman väärin, tai oikeastaan selitin puutteellisesti. Keittoon lisään noin vajaan pikkurillin vahvuisen nipun spagettia, jonka pätkin n. 5 sm:n pätkiksi. Silloin semukavasti suurustaa keittoa.Sopii myös makkara ja siskonmakkara keittoihin.
niin itse teen kertomallani tavalla, sillä en pidä keitetystä perunasta juurikaan (ellei se ole hyvin kiinteää), vaan arvostan pastaa keitoissa enemmän.
- vanha kokki
siitä, kirjoitti:
niin itse teen kertomallani tavalla, sillä en pidä keitetystä perunasta juurikaan (ellei se ole hyvin kiinteää), vaan arvostan pastaa keitoissa enemmän.
että on sinulla varsin erikoinen lihakeitto. Et ole riisiä kokeillut makaronin tilalle?
- kylläkin
vanha kokki kirjoitti:
että on sinulla varsin erikoinen lihakeitto. Et ole riisiä kokeillut makaronin tilalle?
seljankakeittoon laittanut riisiä.
Miksi se olisi jotenkin kummallista?
Ei minulla ole mitään tarvetta valmistaa lihakeitto joidenkin suomalaiskansallisten perinteiden mukaan, vaan niin, että se maistuu minun suussani hyvälle. Ja sellaisia liha- ja muita keittoja tehdään muuallakin maailmassa.
Mutta kun sinun pieneen ajatusmaailmaasi tämä ei vissiin mahdu. - vanha kokki
kylläkin kirjoitti:
seljankakeittoon laittanut riisiä.
Miksi se olisi jotenkin kummallista?
Ei minulla ole mitään tarvetta valmistaa lihakeitto joidenkin suomalaiskansallisten perinteiden mukaan, vaan niin, että se maistuu minun suussani hyvälle. Ja sellaisia liha- ja muita keittoja tehdään muuallakin maailmassa.
Mutta kun sinun pieneen ajatusmaailmaasi tämä ei vissiin mahdu.lihakeittoa johtaa lukijaa harhaan, koska lihakeitolla nyt kuitenkin maassamme ymmärretään siinä olevan myös perunoita juuresten ja lihan ohella. Pieni ymmärryskykyni on taas valitettavasti totta, muuten olisinkin ehkä ydinfyysikko, mitä sinäkään et uskoakseni ole. Miksi siis on tarpeen piikitellä, ei se tee meistä yhtään fiksumpia. Tottakai jokainen valmistaa ja syö sellaista ruokaa josta itse pitää, se lienee selviö. Mielenkiinnosta muiden maiden lihakeittoihin, toivoisin niistä ohjeita, koska vieläkin pidän ruoan valmistuksesta ja harrastan sitä päivittäin, joten ole hyvä kerrohan niistä lisää. Minäkin voin sitten kertoa joidenkin maiden keittiöiden tavoista "lihasopan" suhteen, koska olen niitä joutunut/saanut valmistaa muutamissa maissa.
- ...............
Kyllä hyvä maku tulee siitä että keittää lihaa tarpeeksi kauan ja luiden kera(luut ovat tärkeitä). Liemeen mukaan suolaa, maustepippureita, laakerinlehtiä. Lopuksi vielä tuoretta persiljaa. Juureksia on hyvä myös haudutella aika pitkään.
- .....................
Olen ihmetellyt kun kaupoissa myydään naudanlihaa valmiiksi kuutioituna keittolihan nimellä. Kunnon lihakeittoa ei sellaisesta saa aikaiseksi, lihan pitää olla kokonainen ja se kuutioidaan vasta keittämisen jälkeen. Luitakin pitää ostaa erikseen...
- tosiaan myydään
..................... kirjoitti:
Olen ihmetellyt kun kaupoissa myydään naudanlihaa valmiiksi kuutioituna keittolihan nimellä. Kunnon lihakeittoa ei sellaisesta saa aikaiseksi, lihan pitää olla kokonainen ja se kuutioidaan vasta keittämisen jälkeen. Luitakin pitää ostaa erikseen...
ihan mitä tahansa moskaa ja roskaa joka vain menee kaupaksi nykyajan uusavuttomille, ruokaa tuntemattomille pullamösssösyöttiläille.
Harvoin on kaupallakaan (edes lihatiskillä) mitään tietoa liharaaka-aineista ja eri lihojen käyttötavoista. - ..................
tosiaan myydään kirjoitti:
ihan mitä tahansa moskaa ja roskaa joka vain menee kaupaksi nykyajan uusavuttomille, ruokaa tuntemattomille pullamösssösyöttiläille.
Harvoin on kaupallakaan (edes lihatiskillä) mitään tietoa liharaaka-aineista ja eri lihojen käyttötavoista.Jokin aika sitten oli sittarissa tarjouksena naudan keittolihaa ja se oli valmiiksi pakattuna sellaisiin puolen kilon satseihin. Menin lihatiskiltä kysymään että saisiko luita myös ja vähän isompaa lihapalaa. Odottelin siinä vartin verran kunnes joku tietäväinen työntekijä neuvoi minut pakastealtaalle luita hakemaan eikä isompaa lihapalaa löytynyt. Öhhh! Pitänee vissiin hakea lihat kauppahallista, vaikka kalliimpaa on niin hyvästä keittolihasta maksaa mielellään vähän enemmän.
- herkuttelija2
..................... kirjoitti:
anoppini tekee aina lihakeiton niin ,että lautaselle annostellaan nyrkin kokoinen lihakimpale ja hän väittää, että juuri tällä tavalla on lihakeitto tehtävä. Varmaankin on totta, mutta miten lusikalla pilkot lihakimpaleen. SIksi itse teen keittoa siten, että lihat mahtuvat lusikkaan ja tällöin keitto on mahdollista jopa syödä. Siitä kai tulee nimitys: keittoliha.
- Soppatykki*
herkuttelija2 kirjoitti:
anoppini tekee aina lihakeiton niin ,että lautaselle annostellaan nyrkin kokoinen lihakimpale ja hän väittää, että juuri tällä tavalla on lihakeitto tehtävä. Varmaankin on totta, mutta miten lusikalla pilkot lihakimpaleen. SIksi itse teen keittoa siten, että lihat mahtuvat lusikkaan ja tällöin keitto on mahdollista jopa syödä. Siitä kai tulee nimitys: keittoliha.
>>>anoppini tekee aina lihakeiton niin ,että lautaselle annostellaan nyrkin kokoinen lihakimpale ja hän väittää, että juuri tällä tavalla on lihakeitto tehtävä
- ................
herkuttelija2 kirjoitti:
Liha kuutioidaan lusikkaan ja suuhun sopiviksi paloiksi vasta keittämisen jälkeen, ei raakana.
Siis lihakimpale ja luut kylmään veteen kattilaan ja aletaan keittämään. Kuoritaan vaahto pinnalta jonka jälkeen lisätään mausteet(suola, maustepippureita, mustapippureita, sipulilohkoja ja halutessa myös juureksia).
Annetaan kiehua hiljalleen lihapalan koosta riippuen semmoiset pari tuntia kunnes liha on tosiaankin kypsää ja hajoavaista jopa. Otetaan lihat ja luut pois liemestä ja siivilöidään liemi talteen.
Kuullotetaan keittojuureksia voissa kattilassa hetken aikaa ja lisätään joukkoon siivilöity liemi. Annetaan hautua ihan rauhassa jonkin aikaa ja laitetaan joukkoon perunakuutioita. Kun perunat ja juurekset ovat kypsiä laitetaan sekaan kuutioitu kypsä liha.
Kuumennetaan kiehuvaksi ja lopuksi laitetaan runsaasti tuoretta persiljasilppua keiton joukkoon. Ei tarvita lihaliemikuutioita. - laakerinlehdet
................ kirjoitti:
Liha kuutioidaan lusikkaan ja suuhun sopiviksi paloiksi vasta keittämisen jälkeen, ei raakana.
Siis lihakimpale ja luut kylmään veteen kattilaan ja aletaan keittämään. Kuoritaan vaahto pinnalta jonka jälkeen lisätään mausteet(suola, maustepippureita, mustapippureita, sipulilohkoja ja halutessa myös juureksia).
Annetaan kiehua hiljalleen lihapalan koosta riippuen semmoiset pari tuntia kunnes liha on tosiaankin kypsää ja hajoavaista jopa. Otetaan lihat ja luut pois liemestä ja siivilöidään liemi talteen.
Kuullotetaan keittojuureksia voissa kattilassa hetken aikaa ja lisätään joukkoon siivilöity liemi. Annetaan hautua ihan rauhassa jonkin aikaa ja laitetaan joukkoon perunakuutioita. Kun perunat ja juurekset ovat kypsiä laitetaan sekaan kuutioitu kypsä liha.
Kuumennetaan kiehuvaksi ja lopuksi laitetaan runsaasti tuoretta persiljasilppua keiton joukkoon. Ei tarvita lihaliemikuutioita.Laakerinlehdet unohtuivat mausteiden joukosta
- paisti,ostat
naudan ja sian lihaa reilusti luuita pistä uuniin kypsymään ,syötte ensin uunipaistin sen jälkeen keität lopusta sihasopan juurekset pitäisi olla HYVÄ MAKU.
- maustaja
pistä keittoon 1 ... 2 lihaliemikuutiota, niin tulee vähän jytyä keittoon. Muista, että lihaliemikuutio on etupäässä suolaa, joten suolan määrää trimmattaessa on syytä maistella tarkkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883