hanhipaisti?

...

Hanhi olisi tulossa tulijaisena metsästysreissulta. Millainen olisi hyvä paistin resepti?

10

16195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

      Mutta selkeästi riistanmakuinen lintu. Ellet halua hanheasi savustettuna, joka olisi sinänsä erinomainen vaihtoehto, on eräs, mielestäni varsin hyvä ohje seuraava:
      Hanhipata
      Marinadi yhden hanhen lihoille:
      2 rkl. fariinisokeria
      1 valkosipuli murskattuna
      3 dl hyvää soijakastiketta
      2 dl tuoreen ananaksen mehua
      Lisäksi tarvitset valmistukseen 1/2 litraa hyvää lihalientä.
      Irroita koiveta ja poista niistä luut, kuutioi lihat. Samoin rintalihat. Laita lihat vaikkapa muovipussiin ja kaada marinadiliemi pussiin, anna maustua ainakin seuraavaan päivään.
      Otettuasi lihapalat pussista, kuivaa ne ja ruskista pannulla voissa ja nostele pataan. Kaada joukkoon puolet marinadista ja lihaliemi, kiehauta nopeasti, sulje kansi ja laita pata uuniin 150 asteeseen. Hauduttele lihoja tunnin verran ja sitten nostelet lihat pois liemestä, mutta säilytä ne lämpöisinä. Kuori vaahto liemestä ja keitä sitä hieman kokoon kattilassa. Saosta veteen sekoitetulla arrowjuurijauholla. Lisää lämpimät lihat kastikkeen joukkoon. Tarjoa mausteisen basmati riisin kera. Mausta riisi kookoshiutaleilla, kanelilla ja rusinoilla.
      Toivon että onnistut hanhiruokasi kanssa.

      • nyt vain

        mutta hanhi on päinvastoin RASVAINEN lintu, eli myös liha on suhteellisen rasvaista. Toki se on "kuivempaa" kuin porsaanläski, sillä kaikki linnut ovat sinänsä "kuivempia" kuin "neljän jalan" karjan liha. Mutta LINTUJEN joukossa hanhi on nimenomaan RASVAISEMMASTA päästä, verrattuna etenkin kanaan/broileriin, kalkkunaan, ja moniin riistalintuihin.
        Hanhesta jopa sulatetaan erikseen hanhenrasvaa, jota etenkin Ranskassa käytetään ihan ruoanlaitossa paistorasvana - pidetään "gurmeena".


      • Edellinen
        nyt vain kirjoitti:

        mutta hanhi on päinvastoin RASVAINEN lintu, eli myös liha on suhteellisen rasvaista. Toki se on "kuivempaa" kuin porsaanläski, sillä kaikki linnut ovat sinänsä "kuivempia" kuin "neljän jalan" karjan liha. Mutta LINTUJEN joukossa hanhi on nimenomaan RASVAISEMMASTA päästä, verrattuna etenkin kanaan/broileriin, kalkkunaan, ja moniin riistalintuihin.
        Hanhesta jopa sulatetaan erikseen hanhenrasvaa, jota etenkin Ranskassa käytetään ihan ruoanlaitossa paistorasvana - pidetään "gurmeena".

        Tai anteeksi, NYT vasta huomaan että olikin kyse VILLIhanhesta eli RIISTAhanhesta tuossa aloituksessa, luin ensin vain tuon "hanhipaisti"-otsikon, ja pidin itsestään selvänä, että kyse oli kesyhanhesta. Enpä ole edes tiennyt, että myös villihanhia metsästetään...


      • getpwned
        nyt vain kirjoitti:

        mutta hanhi on päinvastoin RASVAINEN lintu, eli myös liha on suhteellisen rasvaista. Toki se on "kuivempaa" kuin porsaanläski, sillä kaikki linnut ovat sinänsä "kuivempia" kuin "neljän jalan" karjan liha. Mutta LINTUJEN joukossa hanhi on nimenomaan RASVAISEMMASTA päästä, verrattuna etenkin kanaan/broileriin, kalkkunaan, ja moniin riistalintuihin.
        Hanhesta jopa sulatetaan erikseen hanhenrasvaa, jota etenkin Ranskassa käytetään ihan ruoanlaitossa paistorasvana - pidetään "gurmeena".

        opetelkaa ny valmistamaan niit ite tekemällä oppii eikä täällä ohjeita kinuamalla ps balalaikka soipi edelleen


      • Mainitse lähde

        Alkuperäisessä kirjan resptissä, tässä oli vielä cashwepähkinä lisuke/koristelu. Ja kun kirjasta tänne pistää reseptin, niin olisi hyvä mainita lähde, eli Riista&Kala keittokirja, WSOY 2001. Alkuperäinen teos: Vilt & Fisk kokboken, Siri Reuterstrand & co, AB Nordbok, Göteborg, 1996...


    • ja tappaiskeitto

      http://www.luonnossa.net/Metsastaminen/html/body_riistareseptit.html
      http://www.amanita.fi/punainentupa/marraskuu.html
      http://www.mtv3.fi/koti/leivonta/kysymys.shtml/arkisto?37146
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=4500000000000356&posting=22000000019730700
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=616&posting=22000000020878133

    • Eräjurmu

      Ei se hanhen liha rasvaista ole. Sillä vaan voi nahan alla olla rasvaa. Eli jos sen nylkee eikä nyi niin ei ole rasvaa. Rasvaa toki voi peräaukon seudulta tai muualta nahan alta leikata talteen.

      • of goose

        ilman anahan allaolevaa rasvaa, paistista kuivakka.
        Samahan pätee ankkaankin


    • hanhi pannulle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe